Kansallnen kalakeittopäivä

Anonyymi-ap

Se on huomenna! Kiireesti aamulla pilkille tai kaupan kalatiskille tarpeita hankkimaan! Ei taida olla sentään liputuspäivä.

23

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varastossa vielä pilkkivälineet.
      Soitin aamulla pakalliseen kalakauppaan sattuisiko olemaan madetta myynnissä, myyjä madetta ei ole jokapäivä myynnissä mut useina päivinä viikossa.
      Kun mökkeily oli vielä normia oli rysä tai katiska made pyynnissä, madetta tuli niin paljon että riitti tutuille asti.

      Voi että niitä aikoja, ei siitä hirveest aikaa.

    • Anonyymi

      Voi kun alkoi mieli tehdä madesoppaa. Kai niitä saa valmiiksi nyljettynä, sitä en halua tehdä. Teen kalakeiton yleensä pakasteseitiin, kun tuore kala on niin kallista. j

      • Anonyymi

        Miksi made täytyy nylkeä? Meillä, siis lapsuuskodissani , se vain raaputeltiin enimmistä limoista ja se syötiin "nahkoineen päivineen", mukana mäti, jos sitä oli ja maksa oli herkkua.


    • Anonyymi

      Mukavampi syödä nyljettynä, helppo työ nykästä nilkonaiseksi.

    • Kuhafileestä aion keittää keittoa tänään.

      • Anonyymi

        Suomessa kalakeitto tehdään yleensä perkeistä. kuhafileet maksaa noin 40ekilo ja ovat juhlaruokaa paistettuna. Kirjolohta kun on tarjouksessa, laitan pakkaseen soppatarpeita..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa kalakeitto tehdään yleensä perkeistä. kuhafileet maksaa noin 40ekilo ja ovat juhlaruokaa paistettuna. Kirjolohta kun on tarjouksessa, laitan pakkaseen soppatarpeita..

        Voi hyvänen aika!
        Lidlin pakastealtaassa ei ollut päitä, pyrstöjä eikä eviä.
        Pelkkiä fileitä.
        Meillä tehdään yleensä kalakietto sellaisesta kalasta mitä sattuu olemaan pakastimessa. Tällä kertaa se sattui olemaan kuhaa.
        Jos joku toisi oven ripaan roikkumaan kokonaisen tuoreen kalan, niin keittäisin kyllä kalalientä päästä ja perkeistä. Kalanpää lillumassa soppakattilassa avaa kenen tahansa ruokahlua.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Voi hyvänen aika!
        Lidlin pakastealtaassa ei ollut päitä, pyrstöjä eikä eviä.
        Pelkkiä fileitä.
        Meillä tehdään yleensä kalakietto sellaisesta kalasta mitä sattuu olemaan pakastimessa. Tällä kertaa se sattui olemaan kuhaa.
        Jos joku toisi oven ripaan roikkumaan kokonaisen tuoreen kalan, niin keittäisin kyllä kalalientä päästä ja perkeistä. Kalanpää lillumassa soppakattilassa avaa kenen tahansa ruokahlua.

        Suomessa päästä ja perkeistä keitetään maukas liemi joka siivilöidään ja lhat irrotetaan. Ei niitä ruotoja ja päitä eikä eviä syödä. Suomessa on myös kaupoissa kalatiskit, joista saa tuoretta kalaa, fileitä ja kokonaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa päästä ja perkeistä keitetään maukas liemi joka siivilöidään ja lhat irrotetaan. Ei niitä ruotoja ja päitä eikä eviä syödä. Suomessa on myös kaupoissa kalatiskit, joista saa tuoretta kalaa, fileitä ja kokonaisia.

        Ruotsissa tehdään ihan samoin kuin Suomessa :)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Voi hyvänen aika!
        Lidlin pakastealtaassa ei ollut päitä, pyrstöjä eikä eviä.
        Pelkkiä fileitä.
        Meillä tehdään yleensä kalakietto sellaisesta kalasta mitä sattuu olemaan pakastimessa. Tällä kertaa se sattui olemaan kuhaa.
        Jos joku toisi oven ripaan roikkumaan kokonaisen tuoreen kalan, niin keittäisin kyllä kalalientä päästä ja perkeistä. Kalanpää lillumassa soppakattilassa avaa kenen tahansa ruokahlua.

        Vain kokki näkee sen pään soppakattilassa, ei syöjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain kokki näkee sen pään soppakattilassa, ei syöjät.

        Jos kokki on tarpeeksi fiksu ottaakseen pään ja pyrstöt pois ennen tarjoilua. Vaikka tarjoillaanhan Ruotsissa jouluna kokonaisia sian päitäkin, omena suussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos kokki on tarpeeksi fiksu ottaakseen pään ja pyrstöt pois ennen tarjoilua. Vaikka tarjoillaanhan Ruotsissa jouluna kokonaisia sian päitäkin, omena suussa.

        Hahahaha.
        Taitaa olla enemmänkin keskieurooppalainen tapa.
        En ole koskaan nähnyt.


    • Anonyymi

      Made on helppo nylkeä kun ostat kokonaisena saat maksan ja mätipussin, mateen ( naaras made ) nahalla voi hätätilassa paikata kumisaappaan. Helpompi ostaa paikat kun lähtee pyytämään madetta.
      Made on kesälläkin saman makuista.

      • Kalannahkoilla voisikin olla laajaa käyttöä, niitäkin voi parkita ja tulisi tosiaan hieno paikka saappaaseen, vähän niinkuin krokotiilia tai käärmettä, jotka ovat maailmalla ylellisyystuotteita kenkinä ja laukkuina. Suomessakin saa täällä valmistettuja laukkuja, vöitä ja muita pikkutuotteita ainakin mateen ja lohen nahasta. Mieheni sai eläkkeelle lähtiessään mm. lohennahkalla päällystetyn taskumatin, innokas harrastuskalastaja kun on aina ollut.

        Kalakeitto on meillä hyvin tavallinen ruokalaji, kalaa monissa muodoissa kuluu muutenkin paljon. Suosimme myös kokonaisia kaloja, ollaan totuttu fileoimaan , saadaan samalla liemitarvikkeet. Kalojen nahkoissakin on hienoja makuja, evien tyvissä ja vatsan liepeissä hyviä rasvoja. Suomustaminen on hiukan sotkuista, mutta sisällä kalan voi laittaa isoon muovipussiin, niin suomut eivät lentele holtittomasti. Jotkut osaavat nylkeä ahvenetkin . Enimmäkseen laitan suomalaistyyppistä keittoa kermalisäyksellä, kalaksi käy oikeastaan kaikki lajit, myös yhdistelmät. Kylmäsavulohen rippeet antavat kivaa savun makua ja muutkin merenelävät sopivat kalan seuraan, saa vaikka miten hienon juhlaruuan. Liikaa ei mielestäni kuitenkaan kannata maustaa ja rönsyillä, ettei hieno kalan ominaismaku peity.


    • Synnyinkotino on kuten usein Suomessa maaseudulla, järven rannalla, tai oikeastaan vesireitin, joka laskee Päijänteeseen. Kaikki perheen miehet plus minä pikkutyttönä innokkaita kalastajia. Kalalohkoksi mummo sanoi kalakeittoa, kai karjalainen sana. Kyllä vaan kalasta otettiin talteen kaikki mahdollinen, kalanpäätkin lilluivat keitossa ja etenkin ne pinnalla kelluvat kalansilmät olivat jännän näköisiä meidän lasten mielestä.

      Ahvenkeitto oli mieleiseni, vaikka työlästä syödä, haukikin oli hyvää, madetta sai joskus talvella, lahna ja säynävä meni suolakalaksi ja lohi oli herrojen herkkua (tyyppi Sandels joka Partalass istuvi vaan ja suurustaan huoleti syö...). Talvella isä ja setä kävivät pilkillä ahkerasti ja miehet kävivät kerran vuodessa Inarissa sukulaismiehen luona ja toivat suolakalaa, tammukkaa ja siikaa mukanaan joulukalaksi.

      Minä oli jossain lahdenpoukamassa onkivapani kanssa lähes jokaisena kesäiltana kun sää salli, sittemmin myös veneellä ja uistintakin olen vetänyt. Kesäöinä olin joskus isän kanssa tuulastamassa.

      Kalakeitto on kuulunut repertuaariini ihan pienestä saakka, suomalainen maitoon keitetty, nykyisin veteen ja kermaan, ja helpompaa arkiruokaa saa todellakin hakea: koska ostan kaaa usein pakastealtaasta, niin perkeitä ja päitä ei tule mukaan, mutta ostan usein paikallisen kalastajan kalavaunusta jonka hän pysäköi lähimmän taajaman ruokakaupan eteen, mutta se on auki epäsäännölliseti "kun on saanut kalaa".

      Kalatiskiskejä ei tuppukylän marketeissa ole, olisi lähdettävä parinkymmenen minuutin päähän Gävleen saakka... Joten ihan käytännön syistä, kalakeitto tulee keitettyä useinlpakastelohesta, turskan selkäpaloista tai muusta vastaavasta. Syömme kalaa pari kertaa viikossa, mutta valitettavasti suosikkini silakka on kadonnut kokonaan kaupoista.

      Keitän suomalaista lohikeittoa, venäläistä seljankaa ja olen kokeillut (silloin harvoin kun olen löytänyt keittobanaaneja ja kassavaa) keittää kolumbialaista kaalakeittoa, sancocho de pescadoa. Bouillabaissea en ole yrittänyt, kun on kovin suuritöisen oloista ja vaatii pitkän listan erikoisia kalalajikkeita.

      Tyynenmeren rannikon äyriäispataa olen tehnyt, kookosmaitopohjaan kalaa, katkarapuja jne. meren eläviä ja on hyvää, mutta nykyisessä huushollissani olen vain minä joka syö katkarapuja ja sen sellaista, joten jää tekemättä.

    • Anonyymi

      Kerran on tehnyt cevicheä , kuhaa ja siikaa limetillä raakakypsytettynä.

      • Minä olen kerran tehnyt myös cevicheä, katkaravuista ja muistaakseni siiasta. Taisi jäädä syömättä :)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä olen kerran tehnyt myös cevicheä, katkaravuista ja muistaakseni siiasta. Taisi jäädä syömättä :)

        Katkarapuja on vaikea viipaloida ohuiksi, mutta näköjään palomalta sekin onnistuu😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katkarapuja on vaikea viipaloida ohuiksi, mutta näköjään palomalta sekin onnistuu😂

        Katkaravut kiehautetaan ensin nopeasti niin että ne vaihtavat väriä.
        Ei niitä tarvi viipaloida.
        Sinulta onnistuu vain tuo lapsellinen hymiösi.


    • Anonyymi

      Paras kalasoppa jota olen syönyt on Sibeliuksen kalasoppa , mahtavan makuista .
      Joskus aina teen sitä , kun tekee mieli oikeaa kalasoppaa

      • Anonyymi

        Mikä siitä tekee oikean kalasopan? Oliko se Sibeliuksen keksimä?


    • Anonyymi

      En oikein muista oliko se hänen itsensä keksimä resepti vai Aino vaimon , mutta se oli hänen mieliruokansa . Joten minäkin siitä tykkään kunhan vaan viisin keitellä ei oikein. Yhdelle hengelle viitsi aina alata valmistamaan . Mutta silloin kun käskee jotain syömään niin teen sitä. Kovasti ovat siitä pitäneet

    • Anonyymi

      Lohisoppa on myöskin todella hyvää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3055
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2395
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2172
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1972
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1817
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      165
      1246
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe