Omavarasuus mökillä

Anonyymi-ap

Täällä on kirjoiteltu omatoimisesta sähköntuotannosta, kotitarveviljelystä, maakellareista, kaivoista ja puulämmityksestä. Kuinka moni on oikeasti mökillä omavarainen tai edes lähes omavarainen? Itse olen aina pyrkinyt omavaraisuuteen, mutta aika hankalaa olisi tulla mökillä toimeen esim. kokonainen vuosi. Maakellarikin on, mutta se on melko tyhjä. Samoin ainakin moottorisahaan kaipaisin bensaa vuoden mittaan.

18

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä palstakaan tuskin on omavarainen aktivointialoitusten suhteen....

      • Anonyymi
        UUSI

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🔞 ­­­N­y­m­f­­o­­m­a­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18257209

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Vielä nuoruudessa tuollainen omavaraisuus oli ihan normaalia, mutta nyt
      eläkeiässä on toki helpompaa vain painaa napista lisää lämmitystä.

    • Anonyymi

      En jaksaisi sähköttömällä mökillä kauaa. Enkä jaksaisi leikkiä tuulivipperöillä ym. Vaihtoehto energia laitteistoilla saadakseni töpselistä virtaa. Samoin peseytyä kantovesillä tai lähetellä savumerkkejä tölliin lämmön toivossa.
      Kyllä ne kaikki hetken menee mutta sitten loppuu kärsivällisyys ja autolla kauppaan hakemaan lisää ruokaa.

      • Anonyymi

        Me ollaan vuosikymmenet saarimökkeilty verkkosähköttömällä mökillä hyvin omavaraisesti. Se on oikeastaan se juttu, miksi mökille nennään ja mitä siellä tehdään. Ei haittaa lainkaan, vaikka koko päivä menisi askareisiin, joilla saadaan mökki lämmitettyä ja ruoka tehtyä. Polttopuun teko, kalastus ja puutarhaviljely. Kaikki kiinnostaa ja kaikkea teemme mielellämme.

        Kun siirryimme korona-ajan alussa mökille, menimme sinne jäitä pitkin ja oltiin saaressa yhtä soittoa kuusi viikkoa, jonka jälkeen käytiin veneellä kaupungissa. Sinä aikana oli kelirikko, lintujen kevätmuutto ja jäät lähtivät. Se oli elämämme parasta aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me ollaan vuosikymmenet saarimökkeilty verkkosähköttömällä mökillä hyvin omavaraisesti. Se on oikeastaan se juttu, miksi mökille nennään ja mitä siellä tehdään. Ei haittaa lainkaan, vaikka koko päivä menisi askareisiin, joilla saadaan mökki lämmitettyä ja ruoka tehtyä. Polttopuun teko, kalastus ja puutarhaviljely. Kaikki kiinnostaa ja kaikkea teemme mielellämme.

        Kun siirryimme korona-ajan alussa mökille, menimme sinne jäitä pitkin ja oltiin saaressa yhtä soittoa kuusi viikkoa, jonka jälkeen käytiin veneellä kaupungissa. Sinä aikana oli kelirikko, lintujen kevätmuutto ja jäät lähtivät. Se oli elämämme parasta aikaa.

        Tällaiset omavaraiset mökit ja mökkeilytaidot ovat arvokas asia kriisin tullen.


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin kellaria täyttämään ja opiskelemaan Fischer-Tropsch -menetelmää.

    • Anonyymi

      Luulen, että Suomi on sellaisessa myllerryksessä, että pian hyvinkin moni joutuu turvautumaan kotitarveviljelyyn. Olemme haaskanneet rahamme ilmaston pelastamiseen ja nyt näyttää siltä, että valtionkin kukkaro on tyhjä.

      Voi olla, että itseltäni jäävät sähköautot ja muut hyvesignaloinnit kokonaan välistä ja siirryn suoraan hevostalouteen kun nykyinen kulkuväline ruostuu alta.

      • Anonyymi

        Jyrkkä vastalause. Ei ne rahat pelkästään ilmaston pelastamiseen menneet. Paljon meni myös afganistanin korruptio hankkeisiin ja eeuu tukipaketeihin.


      • Anonyymi

        Haaskoon ovat rahat tosiaan menneet. Juuri äsken siilmiini osui tällainen vanha MOT. Avasi silmät kerralla. Ei ihme, että lehdistä luettu todellisuus on niin suuressa ristiriidassa itse koetun kanssa.

        Esim. väitteest siitä, että viime vuosi olisi ollut mittaushistorian lämpimin on koko ajan tuntunut oikealta emäväaleelta ja sitä se taitaakin olla.

        https://areena.yle.fi/1-50086252

        Kannattaa oikeasti katsoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyrkkä vastalause. Ei ne rahat pelkästään ilmaston pelastamiseen menneet. Paljon meni myös afganistanin korruptio hankkeisiin ja eeuu tukipaketeihin.

        Paljon Kelan tukirahoja on lähetetty m-klubi perheille kotimaahan tukemaan muslimien tulevaa maailmanvaltaa. Kaikki kehitysavut heti seis ja avustukset vain Suomalaisille! Meidän Suomalaisten pitäisi alkaa tuijjotomaan vain omaan napaamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyrkkä vastalause. Ei ne rahat pelkästään ilmaston pelastamiseen menneet. Paljon meni myös afganistanin korruptio hankkeisiin ja eeuu tukipaketeihin.

        Yle uutisissa tänään: tuulivoimaloiden syöttötariffi tulee maksamaan veronmaksajille noin 2,1 miljardia euroa. Tästä on jo maksettu noin 1,6 miljardia euroa.

        Tässä vain yksi tukimuoto, jolla ilmastoa on koitettu muuttaa verovaroin. Uusiutuva energia saa lisäksi kaikki mahdolliset investointituet. Syöttötariffi kun loppuu, niin se jatkuu preemiopohjaisella tuella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haaskoon ovat rahat tosiaan menneet. Juuri äsken siilmiini osui tällainen vanha MOT. Avasi silmät kerralla. Ei ihme, että lehdistä luettu todellisuus on niin suuressa ristiriidassa itse koetun kanssa.

        Esim. väitteest siitä, että viime vuosi olisi ollut mittaushistorian lämpimin on koko ajan tuntunut oikealta emäväaleelta ja sitä se taitaakin olla.

        https://areena.yle.fi/1-50086252

        Kannattaa oikeasti katsoa!

        Olipa yllätys, että jopa vertaisarvioidut ilmastotutkimukset voivat olla huuhaata. En sijoittaisi nykyisessä taloustilanteessa ilmastoon yhtään. Myös itse koettu todellisuus ei tue ilmastouutisointia yhtään, joten vilppiä on syytä epäillä laajemminkin.

        Ehdimme sijoittamaan siihen myöhemminkin. Kun ollaan saatu talous kuntoon ja asiat on luotettavasti selvitetty.


    • Anonyymi

      Yhdellä oli murhe bensiinin riittävyydestä, mikä mielestäni on helppo juttu.
      98+ stabilointiaine peltipänikkään niin pärjää hyvin toista vuotta ja pienkonebensalla montakin. Mulla on tynnyrissä dieseliä 6v vanhaa ja hyvin aggre pelittää tosin stihliin tuskin kannattaa kaataa. Muutama sataa Ah akkuja ja pari isoa paneelia niin saa suurimman osan vuodesta sähköä moneen käyttöön. Pieni pellon tilkku ois myös poikaa kellareineen ja marjapuskia ym...

    • Anonyymi

      Ei niin pitkää aikaa ole kun ei oĺlu autoo ei mopoo ei radioo ei juaksevaa vettä eikä älykännykkää mist voi kuuklettaa miten selviydyn. Vaikka 150 vuatta sitten. Mökissä asuttiin. Pieni tupa ja kamari. Ei sähkövaloo.
      Öljylamppu ehkä. Mökki lämpis klapeil. Vesisanko aamul jääs pinnast. Niinku kaivovesiki pinnast. Sitä hakattii rikki Puita uunii. Kaikki mahdolliset palttoot pääl ja
      lunta lapioimaa. Kellarist haettii perunoi ja niit hellal keitettii. Huusis oli pihanperäl pakkast yhtä paljo ko ulkon eli -27c. Naapuri hevosel ehkä pääsi kylil käymää jos oli pakko.
      Muute sai kävellä tai hiihtää 12 kilometrii. Tiätä ei ollu ko vain hevospolku.
      Kevät tuli, kylvettii perunoi. Isäntä kävi mettäs pokasahan kans ja naapuri hevosenkas repivä ne kotti. Osast puita tehtii klapei kirveenkas. Isäntä kävi kartanol peltotöis ja sai hiuka rahaa et sai viljaa ostaa jauhatuksee.
      Äiti teki koton kaikki , parsis kakarie vaattei.
      Lapsil ei ollu kenkii kuin toisel. Vuorotelle käytettii. Metsäst saatii riistaa ja marjoi ja sienii. Naapurikylän isännäl oli pärehöylä ja talkoil tehtii mökkiin uus pärekatto. Syksy oli sateine ja tuli talvi ja joulu.

      Jos nykyyhteiskunta romahtaa ja kaukolämmöt sammuu, sähköt katoaa, polttoaineet loppuu ja kaupat tyhjenee niin
      loppuu monelta elonpäivät.
      Ne jotka tähän 1800 luvun elämään pystyy, selviytyy. Muut ei.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Tämä oli katkelma ajatuksista ja kertomuksesta isän ja äidin lapsuuden olosuhteista 30 luvulla. Kummankaan kotona ei ollut sähköjä kuin vasta tultaessa 50 luvulle Tuolloin 30 luvulla oli jossain rikkaammassa talossa jo sähkövalo. Vanhemmilla ei ollut mitään mukavuuksia, vesijohtoa eikä viemäriä.
      Pihasaunassa kylvettiin. Sauna lämmitettiin talvella vain kerran viikossa. Ja vesipadan alle laitettiin tuli. Muuten viikolla usein iltapesu tehtiin tuvassa veteen kastetulla pyyhkeellä.
      Vaatteita piti talvella olla yölläkin lämpimästi kun kovilla pakkasilla muuri jäähtyi yön aikana ja pahimmilla pakkasilla vesisanko oli jääriitteessä aamulla.
      Itse olen 60 luvun lopulla syntynyt ja asuimme vanhassa talossa . Meitä lapsia asui kotona 5.
      2 oli muuttanut jo pois kotoa. Oli pihasauna ja ulkohuussi. Sisälle tuli kylmä vesi pumpulla. Vesi lämmitettiin hellalla kattilassa.
      Olin 10 vuotias kun muutettiin 70 luvun loppupuolella uudempaan taloon jossa 3 mh keittiö, oh. Keskuslämmitys öljyllä. Lämpö oli tasainen ympäri vuoden.
      Vaikka vielä on matkaa 60 vuotis päiviini ja asun liian suuressa omakotitalossa, on mielessä
      tehdä johonkin pieni mökki, tupakeittiö ja huone. Toteuttaa mukavuudet ns hybridiratkaisuna eli vaikka sähköt loppuu, pysyy mökissä lämpö, ruokatavarat säilyy, maakellari varalla ja vessakin toimii kun monenlaisia ekovessoja on olemassa.
      Kaivosta saa veden kantamallakin ellei virittele jotain varavirta systeeemejä paneeleista tms. Nykyosaamisella on tänään helpompaa toteuttaa selviytymisratkaisut
      kuin sata vuotta sitten. Mökin saa lämpimäksi kun hyvin eristää ja luopuu turhasta tilasta ja tavarasta. Tämä mainitsemani yhteiskunnan ja tekniikan romahtaminen on epätodennäköistä mutta mahdollista. Sen verran on tietämystä asumisesta ilman " mukavuuksia ", ja kattavasta omavaraisuudesta ruokahuoltoineen, että siirtyminen sellaiseen vanhan ajan asumistyyliin tietenkin mahfollisuuksien mukaan parannettuna on suhteellisen helppoa ja maailman ollessa tässä mallissa miettii että siihen siirtyminen olisi jopa viisasta.
      Kaupunki- kerrostaloasukkailla tulee ensimmäisenä huonot oltavat jos mukavuudet loppuu.

      • Anonyymi

        Minulla on hyvin samanlainen tausta ja haaveet.

        Olen jo yhden piilopirtin toteuttanut saareen ja juuri on meneillään toisen rakennuttaminen ns. kuivan maan tontille. Saari on kiva paikka, mutta oma tontti liian kallioinen viljelyyn, joten päätin rakentaa mantereelle toisen mökin, jonne tulee vähän myös viljelykelpoista peltoa.

        kumpaankaan en ole edes haaveillut suuria mukavuuksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe