koiran puremat

Anonyymi-ap

öö, tota juu...
Rottweiler narttu puri mua käteen viime kesänä 2023.
Sama koira puri poikaani käteen tänään 10.2.2024.
Puremiset ovat olleet sekunninsadasosien mittainen sessio ja jälki on ollut rumaa.
1. kerta (2023) seliteltiin omistajan toimesta niin että olin ollut hänen nuorimman lapsen ja koiran välissä, kohdatessa koiran terassilla tarkoitukseni oli rapsuttaa tuota vuorokauden vanhaa tuttavuutta (olin silittänyt ja rapsuttanut jo aiemmin), vaan se ei sitten sille rakille sopinutkaan, vaan nappasi käteen kiinni ja puri. Hurja ja nopea teko!
No nyt kävi niin että tuo samainen pikkulapsi oli n. 5 m päässä kun poikani kohtasi koiran ja sille ystävällisesti ojensi kättään (sisätiloissa), (eikä ole tuon kyläilevän piskin reviiriä) ja tämä rakki nappasi käteen kiinni ja jälki olikin sitten jo pahempaa kuin mitä itselleni kävi edelliskesänä.
Olimme isääni tapaamassa jossa tuo rakki oli hoidossa pienten lasten ja heidän mummon (koira asiantuntija) kera kun vanhemmat eli tuon (hienon ja koulutetun rakin) omistajat ovat jossakin juhlimassa.
Koira piti jo tullessa sellaiset murinat ja haukut että hiukan mietitytti mennä sisälle.
Ei tullut minua vanhaa tuttua (jota oli purrut edellikesänä) edes tervehtiin vaan kiersi ja kaarsi turvaan 5. luokkalaisen perheenjäsenensä huomaan.
Olen itse koiraihmisiä ja aikoinaan harrastanut ja kouluttanut Hovawart-merkkistä palveluskoiraa.

Kuopion yliopistollisen sairaalan 2014 silloinen apulaisylilääkäri Leena Setälä kirurgian johtaja sanoo koiran puremasta;
Infektioriski pitää ottaa tosissaan.
Pureman levittämä bakteeri ; Capnocytophaga canimorsus, joka 2-8 vrk kuluttua voi aiheuttaa verenmyrkytyksen.
Allergioilla ei ole infektioon mitään tekemistä,
Tuota bakteeria löytyy joka viidennen koiran syljestä ja puolella koirista on tuon bakteerin jokin laji syljessään.
Jäykkäkouritusrokote ei suojaa infektiolta.

Kennelliiton puheenjohtajan Helena Sunin mukaan:
Sama jos raapaisisi itsensä metsässä risuun ja saisi siitä verenmyrkytyksen.
Vastaavassa koiran purentatilanteessa ei voida koiraa syyttää.
-> mielestäni arvon Helena koettaa rynniä lääkärin mielipiteen yli raakasti piskejä puolustaen.
Apulaisylilääkäri Leena Setälän mukaan risujen tekemiä naarmuja ei voi verrata koiran puremiin.

En ole, eikä musta tule koirien vihaaja, mutta nyt riitti tuollaisten (koira-asiantuntijoitten) jäätävät kommentit joilla he jyräävät rakkiensa aiheuttamat tapaturmat ihmisille.
Suurin osa uhreista leimataan koiraa väärin kohdanneiksi. Totuus on että rakki kun puree, puree yhä uudelleen omistajansa arvomaailmasta ja ymmärryksestä huolimatta.
Koiran omistamiseen pitää saada ajokorttia vastaava lupa.

1

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

😋 ­N­­­y­­­m­­­f­­o­­m­a­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18263339

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      35
      4249
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      114
      1576
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1536
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      1372
    5. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      32
      1142
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      87
      1068
    7. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      132
      1062
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      47
      1044
    9. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      259
      1013
    10. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      984
    Aihe