koiran puremat

Anonyymi-ap

öö, tota juu...
Rottweiler narttu puri mua käteen viime kesänä 2023.
Sama koira puri poikaani käteen tänään 10.2.2024.
Puremiset ovat olleet sekunninsadasosien mittainen sessio ja jälki on ollut rumaa.
1. kerta (2023) seliteltiin omistajan toimesta niin että olin ollut hänen nuorimman lapsen ja koiran välissä, kohdatessa koiran terassilla tarkoitukseni oli rapsuttaa tuota vuorokauden vanhaa tuttavuutta (olin silittänyt ja rapsuttanut jo aiemmin), vaan se ei sitten sille rakille sopinutkaan, vaan nappasi käteen kiinni ja puri. Hurja ja nopea teko!
No nyt kävi niin että tuo samainen pikkulapsi oli n. 5 m päässä kun poikani kohtasi koiran ja sille ystävällisesti ojensi kättään (sisätiloissa), (eikä ole tuon kyläilevän piskin reviiriä) ja tämä rakki nappasi käteen kiinni ja jälki olikin sitten jo pahempaa kuin mitä itselleni kävi edelliskesänä.
Olimme isääni tapaamassa jossa tuo rakki oli hoidossa pienten lasten ja heidän mummon (koira asiantuntija) kera kun vanhemmat eli tuon (hienon ja koulutetun rakin) omistajat ovat jossakin juhlimassa.
Koira piti jo tullessa sellaiset murinat ja haukut että hiukan mietitytti mennä sisälle.
Ei tullut minua vanhaa tuttua (jota oli purrut edellikesänä) edes tervehtiin vaan kiersi ja kaarsi turvaan 5. luokkalaisen perheenjäsenensä huomaan.
Olen itse koiraihmisiä ja aikoinaan harrastanut ja kouluttanut Hovawart-merkkistä palveluskoiraa.

Kuopion yliopistollisen sairaalan 2014 silloinen apulaisylilääkäri Leena Setälä kirurgian johtaja sanoo koiran puremasta;
Infektioriski pitää ottaa tosissaan.
Pureman levittämä bakteeri ; Capnocytophaga canimorsus, joka 2-8 vrk kuluttua voi aiheuttaa verenmyrkytyksen.
Allergioilla ei ole infektioon mitään tekemistä,
Tuota bakteeria löytyy joka viidennen koiran syljestä ja puolella koirista on tuon bakteerin jokin laji syljessään.
Jäykkäkouritusrokote ei suojaa infektiolta.

Kennelliiton puheenjohtajan Helena Sunin mukaan:
Sama jos raapaisisi itsensä metsässä risuun ja saisi siitä verenmyrkytyksen.
Vastaavassa koiran purentatilanteessa ei voida koiraa syyttää.
-> mielestäni arvon Helena koettaa rynniä lääkärin mielipiteen yli raakasti piskejä puolustaen.
Apulaisylilääkäri Leena Setälän mukaan risujen tekemiä naarmuja ei voi verrata koiran puremiin.

En ole, eikä musta tule koirien vihaaja, mutta nyt riitti tuollaisten (koira-asiantuntijoitten) jäätävät kommentit joilla he jyräävät rakkiensa aiheuttamat tapaturmat ihmisille.
Suurin osa uhreista leimataan koiraa väärin kohdanneiksi. Totuus on että rakki kun puree, puree yhä uudelleen omistajansa arvomaailmasta ja ymmärryksestä huolimatta.
Koiran omistamiseen pitää saada ajokorttia vastaava lupa.

0

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        67
        4689
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        14
        2279
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        25
        1804
      4. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        13
        1526
      5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        32
        1461
      6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        5
        1318
      7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        10
        1237
      8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        15
        1156
      9. 23
        1092
      10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

        Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        291
        1024
      Aihe