Kun koira puree

Anonyymi-ap

öö, tota juu...
Rottweiler narttu puri mua käteen viime kesänä 2023.
Sama koira puri poikaani käteen tänään 10.2.2024.
Puremiset ovat olleet sekunninsadasosien mittainen sessio ja jälki on ollut rumaa.
1. kerta (2023) seliteltiin omistajan toimesta niin että olin ollut hänen nuorimman lapsen ja koiran välissä, kohdatessa koiran terassilla tarkoitukseni oli rapsuttaa tuota vuorokauden vanhaa tuttavuutta (olin silittänyt ja rapsuttanut jo aiemmin), vaan se ei sitten sille rakille sopinutkaan, vaan nappasi käteen kiinni ja puri. Hurja ja nopea teko!
No nyt kävi niin että tuo samainen pikkulapsi oli n. 5 m päässä kun poikani kohtasi koiran ja sille ystävällisesti ojensi kättään (sisätiloissa), (eikä ole tuon kyläilevän piskin reviiriä) ja tämä rakki nappasi käteen kiinni ja jälki olikin sitten jo pahempaa kuin mitä itselleni kävi edelliskesänä.
Olimme isääni tapaamassa jossa tuo rakki oli hoidossa pienten lasten ja heidän mummon (koira asiantuntija) kera kun vanhemmat eli tuon (hienon ja koulutetun rakin) omistajat ovat jossakin juhlimassa.
Koira piti jo tullessa sellaiset murinat ja haukut että hiukan mietitytti mennä sisälle.
Ei tullut minua vanhaa tuttua (jota oli purrut edellikesänä) edes tervehtiin vaan kiersi ja kaarsi turvaan 5. luokkalaisen perheenjäsenensä huomaan.
Olen itse koiraihmisiä ja aikoinaan harrastanut ja kouluttanut Hovawart-merkkistä palveluskoiraa.

Kuopion yliopistollisen sairaalan 2014 silloinen apulaisylilääkäri Leena Setälä kirurgian johtaja sanoo koiran puremasta;
Infektioriski pitää ottaa tosissaan.
Pureman levittämä bakteeri ; Capnocytophaga canimorsus, joka 2-8 vrk kuluttua voi aiheuttaa verenmyrkytyksen.
Allergioilla ei ole infektioon mitään tekemistä,
Tuota bakteeria löytyy joka viidennen koiran syljestä ja puolella koirista on tuon bakteerin jokin laji syljessään.
Jäykkäkouritusrokote ei suojaa infektiolta.

Kennelliiton puheenjohtajan Helena Sunin mukaan:
Sama jos raapaisisi itsensä metsässä risuun ja saisi siitä verenmyrkytyksen.
Vastaavassa koiran purentatilanteessa ei voida koiraa syyttää.
-> mielestäni arvon Helena koettaa rynniä lääkärin mielipiteen yli raakasti piskejä puolustaen.
Apulaisylilääkäri Leena Setälän mukaan risujen tekemiä naarmuja ei voi verrata koiran puremiin.

En ole, eikä musta tule koirien vihaaja, mutta nyt riitti tuollaisten (koira-asiantuntijoitten) jäätävät kommentit joilla he jyräävät rakkiensa aiheuttamat tapaturmat ihmisille.
Suurin osa uhreista leimataan koiraa väärin kohdanneiksi. Totuus on että rakki kun puree, puree yhä uudelleen omistajansa arvomaailmasta ja ymmärryksestä huolimatta.
Koiran omistamiseen pitää saada ajokorttia vastaava lupa.

8

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osaan tavuttaa tekstin, mutta se ei näköjään onnistu täällä kun kopioi oman oikein kirjoitetun tekstin.

      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        ❤️ ­N­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18263380

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Kannatan kyllä dobermannin, rotikan, sakemannin pitbullien, laumanvartioiden ym. vaativien koirien omistajille jonkinlaista vaarallisen koiran kassvatuskurssia ja tenttiä, vituttaa kun tuossa jalkakäytävällä eräs nainen taluttaa nuorta dobermannia niin koira yrittää napata vastaankukijaa kiinni, milloinhan tapahtuu vahinko, jos vaikka lapsi tulee vastaan.

      • Anonyymi

        Ja hömpsis. Dobberit ovat hieman arkoja, mutta yleensä erittäin ystävällisiä koiria. En ole vuosikymmeniin nähnyt epäsosiaalisia Dobbereita. Ne on jalostettu seurakoiriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hömpsis. Dobberit ovat hieman arkoja, mutta yleensä erittäin ystävällisiä koiria. En ole vuosikymmeniin nähnyt epäsosiaalisia Dobbereita. Ne on jalostettu seurakoiriksi.

        Mä oon nähny lähiaikoina 2 toopea, jotka oli ihan sekopäitä. Ei ne ole seurakoiria. Ne on palveluskoiria. Jos ei harrasta koirankanssa aktiivisesti 2-4x viikko+ kotitreenit. Ei pidä toopea ottaa!!!


    • Anonyymi

      Kannatan! Koiran hankkiminen luvanvaraiseksi ja koiravero koko maahan, ainakin tonni vuodessa.

      • Anonyymi

        Tyhmyysvero, ainakin 1500/24 kk. Kannatan!!!


    • Anonyymi

      Koiralla päässä vikaa kun puree ihmistä. Luonnevikainenyksilö!

      Itse tekisin rikosilmoituksen, onhan kyseessä selkeästi ihmisille vaarallinen yksilö.
      Rikosilmoitus siksi, että viranomaisillekkin jää tieto, monestikko koira purrut.

      Omistajan/ vastuussaolevan ymmärrettävä riskit. Koppa, tai koira toiseen tilaan Aina kun vieraita tulee.

      Ihmiset Ei ole mitään harjoitus/treenivälineitä.

      Itse En menis likikään pipipäistä piskiä, enkä lapsiani liki päästäis.
      Tuollanen yksilö voi "vahingossa" tappaa lapsen.

      Omistajan tajuttava hävittää koira, tai pitää se 110 varmasti niin, ettei pure ketään!

      Jo yksikin kerta on Liikaa!

      Koiran elekielestä näkee onko sille vieraat ongelma. Jos on sitä Ei päästetä Koskaan vieraiden lähelle.

      Ihmiset ja heidän turvallisuus menee Aina luonnevikaisen koiran edelle!!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe