Asun vakituisesti ulkomailla mutta minulla on hiukan omaisuutta myös Suomessa, pankkitili ja pieni asunto. Minulla on testamentti asuinmaani omaisuudesta. Asuinmaan omaisuus on testamentattu asuinmaan sukulaisille ja Suomen omaisuuden antaisin Suomen sukulaisille.
Lapsia ei ole.
Asuinmaan lakimies ehdotti että teen erikseen testamentin suomeksi Suomessa olevasta omaisuudesta.
Kuulostaako loogiselta ja lainmukaiselta?
Ulkomailla asuvan testamentti
7
367
Vastaukset
- Anonyymi
Kaksi testamenttia ei kuulosta hyvältä ratkaisulta. Esim Suomen laki tuntee vain yhden testamentin, joka on se viimeksi allekirjoitettu.
- Anonyymi
Höpsis!
Jollei viimeisessä testamentissa ole kumottu aikaisempaa, niitä voidaan molempia soveltaa siltä osinn kuin ne eivät ole päällekkäisiä - ainakin jos voidaan tämä tulkita testaattorin tahdoksi.
Ei perintökaaressa ole mitään säänöstä, joka oikeuttaisi päätelään "Suomen laki tuntee vain yhden testamentin".
"Testamentin laatimisen jälkeen annetut myöhemmät määräykset eivät välittömästi johda siihen, että myöhemmin laadittu testamentti peruuttaa aikaisemman: kaksi testamenttia voivat olla samanaikaisesti voimassa, jolloin myöhemmin laadittu testamentti peruuttaa aikaisemman vain siltä osin, kuin se estää myöhemmän toteutumisen. Aikaisemmin laaditusta testamentista sovelletaan tällöin vain niitä määräyksiä, jotka eivät ole ristiriidassa myöhemmin laaditun testamentin kanssa." https://fiducius.fi/kaksi-testamenttia-kumpi-patee/
AP:n tapauksessa kaksi testamenttia on aivan hyvä ratkaisu. Suomen omaisuutta koskeva testamenttikin tulee tehdän tekijän asuinmaan muotosäännöksiä noudattaen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis!
Jollei viimeisessä testamentissa ole kumottu aikaisempaa, niitä voidaan molempia soveltaa siltä osinn kuin ne eivät ole päällekkäisiä - ainakin jos voidaan tämä tulkita testaattorin tahdoksi.
Ei perintökaaressa ole mitään säänöstä, joka oikeuttaisi päätelään "Suomen laki tuntee vain yhden testamentin".
"Testamentin laatimisen jälkeen annetut myöhemmät määräykset eivät välittömästi johda siihen, että myöhemmin laadittu testamentti peruuttaa aikaisemman: kaksi testamenttia voivat olla samanaikaisesti voimassa, jolloin myöhemmin laadittu testamentti peruuttaa aikaisemman vain siltä osin, kuin se estää myöhemmän toteutumisen. Aikaisemmin laaditusta testamentista sovelletaan tällöin vain niitä määräyksiä, jotka eivät ole ristiriidassa myöhemmin laaditun testamentin kanssa." https://fiducius.fi/kaksi-testamenttia-kumpi-patee/
AP:n tapauksessa kaksi testamenttia on aivan hyvä ratkaisu. Suomen omaisuutta koskeva testamenttikin tulee tehdän tekijän asuinmaan muotosäännöksiä noudattaen.Kiitos sinulle tiedosta ja linkista. Tama rauhoittaa vahan mieltani. terv. AP
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos sinulle tiedosta ja linkista. Tama rauhoittaa vahan mieltani. terv. AP
Hyvin voi tehdä kaksi testamenttia. Niiden tulkinnan helpottamiseksi on kuitenkin hyvä kirjoittaa jälkimmäiseen testamenttiin lauseke, että tällä testamentilla täydennetään aiempaa xx.xx.xxx päivättyä testamenttia. Näin ei tulee mitään väärinkäsitystä, että aiempi testamentti olisi kumottu uudella tai että niiden kesken olisi muuta ristiriitaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis!
AP:n tapauksessa kaksi testamenttia on aivan hyvä ratkaisu. Suomen omaisuutta koskeva testamenttikin tulee tehdän tekijän asuinmaan muotosäännöksiä noudattaen."Suomen omaisuutta koskeva testamenttikin tulee tehdän tekijän asuinmaan muotosäännöksiä noudattaen."
Testamentin muodon osalta on useita vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto on noudattaa testamentin muodossa perittävän kotipaikan lakia. Testamentti on muodon puolesta kuitenkin pätevä myös, jos se on testamentin tekopaikan lain mukainen (vaikka perittävä asuisikin toisessa maassa). Samoin testamentti on muodoltaan hyvöäksyttävä, jos se on tehty tekijän oleskelupaikan lain mukaan.
Testamentti hyväksytään muodon puolesta myös, jos se on sen valtion lain mukainen, jonka kansalainen sen tekijä on.
Kiinteää omaisuutta koskeva tetsamentti on pätevä muodoltaan myös, jos se on tehty omaisuuden sijaintipaikan lain mukaan.
Sanottu perustuu yleissopimukseen testamenttimääräysten muotoa koskevista lakiristiriidoista 5.10.1961 Haagissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin voi tehdä kaksi testamenttia. Niiden tulkinnan helpottamiseksi on kuitenkin hyvä kirjoittaa jälkimmäiseen testamenttiin lauseke, että tällä testamentilla täydennetään aiempaa xx.xx.xxx päivättyä testamenttia. Näin ei tulee mitään väärinkäsitystä, että aiempi testamentti olisi kumottu uudella tai että niiden kesken olisi muuta ristiriitaa.
Ei tule ristiriitaa muutenkaan luulisin kun asuinmaan testamentissa lukee "asuinmaan omaisuuteni" ja toisessa "Suomessa sijaitseva omaisuuteni".
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559