Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kaksi käyttöjärjestelmää

Anonyymi-ap

Sain käsiini koneen, jossa on Windows10. Yritin asentaa siihen rinnalle Ubuntun. Tikulla on asennusmedia, jolla tuo homma on onnistunut aikaisemmin. Nyt ei niin millään.

Onko esteenä bios vai windows, ja mistä vopisi apua kysellä?

15

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asennus rinnalle on simppli asia! mutta yksi asia pitää muistaa, Ubuntu levy on syytä salata! syystä että Windowsin virustutka, mitä sitten käyttääkin, ei pääse sitä ronkkiin ja pahimmassa tapauksessa poistamaan sieltä juttuja.
      Lisäksi vie turhaa aikaa virustutkalta.

      Ubuntua asentaessa pistä ruksi lisäosat, niin medit toistuu heti ok,

      • Anonyymi

        Juu, simppeli se on aikaisemmin ollutkin. Mutku NYT vain ei onnistu. Yhellä tikulla jäi koko yöksi pyörimään ubuntun rinkulaa asennuksen esivaiheessa, ja toinen jäi jumiin niin, että mitään ei tapahtunut.


      • Anonyymi

        Ubuntulle asennetaan tietenkin suojaksi MS Defender.

        Secure boot saattaa estää asennuksen. Sen voi kytkeä pois biosista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, simppeli se on aikaisemmin ollutkin. Mutku NYT vain ei onnistu. Yhellä tikulla jäi koko yöksi pyörimään ubuntun rinkulaa asennuksen esivaiheessa, ja toinen jäi jumiin niin, että mitään ei tapahtunut.

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!

        Joku taitaa olla ihastunut kollimaattoriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!

        Kun tunnut olevan asiantuntija, voisimmeko tavata. Missä päin asustelet? Itse olen nyt Turussa. Jos matka ei ole sattumalta pitkä, saattaisi tapaaminen olla hyödyllinen, ja minä saisin tähänkin koneeseeni Ubuntun töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ubuntulle asennetaan tietenkin suojaksi MS Defender.

        Secure boot saattaa estää asennuksen. Sen voi kytkeä pois biosista.

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!

        Oletko sanojesi takana


      • Anonyymi

        1.Ota bitlocker pois käytöstä windowsista.
        2.Valitse bios bootaan USB tikulta
        3.Boottaa Ubuntu asennus tikulta. valiste ensin kokeile.
        4. Jos kaikki toimii, likkaa asenna kuvaketta, seuraa asennus ohjelman ohjeita, Valise se yllämainittu lisäosat ja valitse aseusohjelmalla riittävän iso osa levystä ubuntulle ja valisetse salattu levy, yllämainituista syistä. (jos sinulle ei ole finnisremix tikulla) Vaatii netin jotta saat Suomen kielen. Jos netti se päivittää itsensä asentaessa, se voi kestää jonkinaikaa.
        ( älä asenna windowsin sisään, asenna rinnalle!)
        5, Kun Ubuntu on asennettu, voit kytkeä sen bitlockkerin taas päälle Windowsissa jos sitä käytät ja Pro versiossa se on auttomaatisesti päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!

        Kirjoitin sinulle aikaisemmin: "Kun tunnut olevan asiantuntija, voisimmeko tavata. Missä päin asustelet? Itse olen nyt Turussa. Jos matka ei ole sattumalta pitkä, saattaisi tapaaminen olla hyödyllinen, ja minä saisin tähänkin koneeseeni Ubuntun töihin."

        Tämän repliikkisi jälkeen alan uskoa, että sanavaarastoosi ei taida paljon muuta kuuluakaan kuin tuo; KOLLIMAATTORIN VALHEITA!

        Se ei paljon kerro asiantuntemuksestasi, mutta aikalailla kylläkin sen laadusta. Peruutan ehdotukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.Ota bitlocker pois käytöstä windowsista.
        2.Valitse bios bootaan USB tikulta
        3.Boottaa Ubuntu asennus tikulta. valiste ensin kokeile.
        4. Jos kaikki toimii, likkaa asenna kuvaketta, seuraa asennus ohjelman ohjeita, Valise se yllämainittu lisäosat ja valitse aseusohjelmalla riittävän iso osa levystä ubuntulle ja valisetse salattu levy, yllämainituista syistä. (jos sinulle ei ole finnisremix tikulla) Vaatii netin jotta saat Suomen kielen. Jos netti se päivittää itsensä asentaessa, se voi kestää jonkinaikaa.
        ( älä asenna windowsin sisään, asenna rinnalle!)
        5, Kun Ubuntu on asennettu, voit kytkeä sen bitlockkerin taas päälle Windowsissa jos sitä käytät ja Pro versiossa se on auttomaatisesti päällä.

        Löysin Windowsista sen nappulan, joka avasi asennusmahdollisuuden. Biosin olin räplännyt jo aikaisemmin. Ubuntu 20 on nyt asentumassa Windowsin rinnalle, jota tarvitsen yhteen kontaktiohjelmaan silloin-tällöin.

        Kiitos osallistumisesta! (Kirjoitan näin, vaikka en KOLLIMAATTORI olekaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KOLLIMAATTORIN VALHEITA!

        KULLIMOOTTORIN VALHEITA!


    • Anonyymi

      Ei kannatta rinnalle asentaa vaan eri levylle. ssd-levyt ei paljon maksa nykyään, 128 gigasen saa alle 20€, eikä isomatkaan paljon enemmän.

      • Anonyymi

        Kyllä tekee pahaa kun Uputtaja neuvvoo toista Uputtajaa päin persettä tekemään, mutta tämä kaveri puhuu asiaa, juuri noin ne SDD-levyt eivät tosiaankaan ole hinnalla pilattu.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe