Ei salamia, eikä metvurstia

Anonyymi-ap

Olen tiennyt pitkään, että erityisesti salamia ei pitäisi syödä.
Joskus kuitenkin tulee syötyä.

Tuli hyvä kirjoitus tästä aiheesta. Hyvä minunkin lopettaa se "harvoin" syönti.
Makkaraa en oo syänyt pitkiin aikoihin.

Kannattaa lukea: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010226235.html

Coritzo-omena-sipuli paistosta teen silloin tällöin, pitäis kai lopettaa sekin.
Aika vähän lihaa ja kanaa.

26

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomasin saman artikkelin. Onneksi en juuri koskaan osta meetvurstia, sillä mielestäni se ei enää ole samanlaista kuin vuosikymmenet sitten.
      Nykyisin se on pehmeää ja rasvaista, pidän sitä epäterveellisenä kolesteroolipommina, en tiedä, olenko oikeassa.
      Ilman sitä kuitenkin pystyn mainiosti elämään.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Ennen sai ostaa siten, että se kaupassa siivutettiin. Nyt pakataan muoviin ja siellä se pehmenee.
        Toki ostan vieläkin.

        Nuorena ostin aina tilipäivänä puolikkaan ranskista ja 50 gr tohtorimetvurstia. :)


    • Anonyymi

      chorizo
      kirjoitetaan
      eli espanjalainen halpa maustettu makkara sika tavallista

      minä en voi syödä enää sellaista ottaa niin kurkkuun

      vaan mustajalkasian sika hyvää on minun valintani

      kyseessä on afrikkalaisen ja espanjansian risteytys
      joka elää tammenterhoilla traditionaalisilla alueilla

      kinkku kestää kuivana Mesetan tulikuuman roikkumisen kaupan vartaassa

      https://iberiankinkku.fi/tuote/organic-acorn-fed-iberico-de-bellota-jamon-by-fermin/

    • Anonyymi

      Ruotsissa noita suolarasvapommeja on tapana syödä joka päivä.

      • Anonyymi

        Ei ole joka päivä.
        On paljon kasvissyöjiä.
        Tutkimuksen mukaan Suomessa syödään enemmän.


    • Anonyymi

      Ruotsi kansoitettu matuilla.

      • Anonyymi

        Miksi tämä huomio?
        Miten se liittyy salamiin ja metvurstiin?

        Maahanmuuttajilla on toisenlaiset lihansyöntitavat.

        Tälle palstalle on vilahtanut joku hyvin kielteinen 80+ henkilö.
        Ystävänpäivää sinulle, ja ystävällistä mielenlaatua!


    • Anonyymi

      Emme ole syöneet kymmeniin vuosiin mitään leikkelemakkaraa.
      Halvemmat vaaleat ovat mauttomia, rasvalla ja jauhoilla täytettyjä turhakkeita.
      Salamityyppisissä on makua mutta myös rasvaa ja suolaa.
      Joskus saatan täydentää purkkihernaria ruskistetuilla halpisnakin pätkillä mutta siihenkin käytän mieluummin vähärasvaista naudan jauhelihaa.
      Leikkeleenä yleensä juustoa.
      Kun osun kohdalle niin ostan punalappuisen sian ulkofileen josta syömme muutaman lämpimän aterian ja kylmänä käytämme leikkeleenä.

    • Anonyymi

      Kukin tavallaan. Tykkään toisinaan tehdä puolikkaan sämpylän , jonka voitelen voilla ja päälle leikkaan puolen tuuman siivun sipuliteemakkaraa.
      Sitä on kiva mutustella, maitokahvia ryystäessä.

    • Anonyymi

      Puolikas Reissumiästä voita Emmentaalisiivu ja päälle Kotivaran meetwurstisiivu :)

      Jo Vain

    • On ihan mukavaa lukea toisten makutottumuksista ja mieltymyksistä kuvailevaan ja kertovaan sävyyn.
      Jokainen kattaa kuitenkin oman pöytänsä itse ja kaikilla on tässä elämän vaiheessa riittävästi tietoa mikä on terveellistä ja mikä ei.
      Olemme kuitenkin yksilöitä ja se mikä on jollekin myrkkyä on vaaratonta jollekin toiselle.
      Esimerkiksi minulle suomalainen lakritsi, josta pidän kovasti, on täyttä myrkkyä. Verensokeri ampaisee tosi korkealle ja jumittuu.
      Muuten, ellei ole mitään terveydellisiä ongelmia, niin kohtuu kaikessa.

      • Anonyymi

        Tuskimpa voi sanoa kohtuudeksi niitä daljoen mutkassa JOKA PÄIVÄ tarjottavia monen suola-rasva-lisäaine pommeja, joita antipastoksi kutsutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskimpa voi sanoa kohtuudeksi niitä daljoen mutkassa JOKA PÄIVÄ tarjottavia monen suola-rasva-lisäaine pommeja, joita antipastoksi kutsutaan.

        Joo, tiedän tiedän!

        Mutta hyvä että jauhetaan asiasta.
        Minä opin. En ehkä just nyt, mutta kolmannen kerran.
        Hyvä niin.
        Aion tehdä sen coritzo-omena-sipuli-paistoksen (kun kerran ostin coritzot), mutta enpä ehkä ostakaan esnsi kerralla.

        Kiitti teille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskimpa voi sanoa kohtuudeksi niitä daljoen mutkassa JOKA PÄIVÄ tarjottavia monen suola-rasva-lisäaine pommeja, joita antipastoksi kutsutaan.

        Tänään: pippurimeetwurstia, valkosipulimeetwurstia, prosciutto crudo ja kalkkunaleikettä.
        Kaurapuuroa, omenarenkaita , kanelia.
        Juustoa, voita, pöytämargariinia.
        Kokojyväruisleipää,
        Appelsiinimehua.
        Kahvia

        Kohtuudella ja valinnanvaraa.
        Ei meilläkään kaikki syö kaikkea.

        Itse syön hyvin vähän leivänpäällisiä ja silloinkin usein juustoa tai kalkkunaa, avokadoa tai matjessilliä.

        Kerroppa mitä sinun leipäsi päällä on (paitsi ylähuuli)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tiedän tiedän!

        Mutta hyvä että jauhetaan asiasta.
        Minä opin. En ehkä just nyt, mutta kolmannen kerran.
        Hyvä niin.
        Aion tehdä sen coritzo-omena-sipuli-paistoksen (kun kerran ostin coritzot), mutta enpä ehkä ostakaan esnsi kerralla.

        Kiitti teille!

        Tee ihmeessä!
        Chorizo on minusta liian paprikanmakuista ja etenkin ruotsalaiset chilillä maistetut chorizot liian vahvan makuisia minulle, mutta muut täällä meillä tykkäävät kuin hullu puurosta.

        Pahinta mitä tiedän on nämä kontrollifriikit jotka yrittävät määrätä muidenkin ihmisten ruuasta, ei riitä että pitävät itsensä ja oman väkensä komennossa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tee ihmeessä!
        Chorizo on minusta liian paprikanmakuista ja etenkin ruotsalaiset chilillä maistetut chorizot liian vahvan makuisia minulle, mutta muut täällä meillä tykkäävät kuin hullu puurosta.

        Pahinta mitä tiedän on nämä kontrollifriikit jotka yrittävät määrätä muidenkin ihmisten ruuasta, ei riitä että pitävät itsensä ja oman väkensä komennossa.

        Minä tiedän vielä pahempia, nimittäin sellaisia jotka leuhkii mielestään hienoilla ruuilla. Ymmärretään kyllä että ovat puutteessa joutuneet elämään ja nyt eläkkeellä kun ei ole enää muita huvituksia ostaa noita säilykkeen tapaisia ruokajuttuja ja kirjoittelee niistä palstoille , ei ole varaa tuoreeseen kuitenkaan. Kyllähän nuo myrkkyviipaleet säilyy vaikka kuukauden vadilla näytekappaleina.Halvaksi tulee.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tee ihmeessä!
        Chorizo on minusta liian paprikanmakuista ja etenkin ruotsalaiset chilillä maistetut chorizot liian vahvan makuisia minulle, mutta muut täällä meillä tykkäävät kuin hullu puurosta.

        Pahinta mitä tiedän on nämä kontrollifriikit jotka yrittävät määrätä muidenkin ihmisten ruuasta, ei riitä että pitävät itsensä ja oman väkensä komennossa.

        Ihanko totta, että tuo on pahinta mitä tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tiedän vielä pahempia, nimittäin sellaisia jotka leuhkii mielestään hienoilla ruuilla. Ymmärretään kyllä että ovat puutteessa joutuneet elämään ja nyt eläkkeellä kun ei ole enää muita huvituksia ostaa noita säilykkeen tapaisia ruokajuttuja ja kirjoittelee niistä palstoille , ei ole varaa tuoreeseen kuitenkaan. Kyllähän nuo myrkkyviipaleet säilyy vaikka kuukauden vadilla näytekappaleina.Halvaksi tulee.

        En tiedä ovatko pahimpia, kenties, mutta se puutteessa eläminen vaikuttaa
        todennäköiseltä ja pettymykset elämässä saattavat myös vaikuttaa
        totuuksien hämärtymiseen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tee ihmeessä!
        Chorizo on minusta liian paprikanmakuista ja etenkin ruotsalaiset chilillä maistetut chorizot liian vahvan makuisia minulle, mutta muut täällä meillä tykkäävät kuin hullu puurosta.

        Pahinta mitä tiedän on nämä kontrollifriikit jotka yrittävät määrätä muidenkin ihmisten ruuasta, ei riitä että pitävät itsensä ja oman väkensä komennossa.

        Ei sentään.
        Ei kukaan yritä "määrätä" mitään.
        Nuo sanat "määrätä, tuomita, vaatia" ovat nykyisin yleisiä.


    • Anonyymi

      Ploma Tänään: pippurimeetwurstia, valkosipulimeetwurstia, prosciutto crudo ja kalkkunaleikettä.

      nyt on pakko kysyä että et kai vain käytä Parman prosciuttoa minulla
      ottaa niin väärään kurkkuun
      ja suosin vain san danielen tuotteita

      • Anonyymi

        Valkosipulimakkaraa kun syö, ei kukaan halua kymmentä metriä lähemmäs, kuvottava se haju🤮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkosipulimakkaraa kun syö, ei kukaan halua kymmentä metriä lähemmäs, kuvottava se haju🤮

        Nykyisin valkosipuli on niin yleinen mauste, että sen haju ei enää kuvota, niin kuin takavuosina, kun valkosipuli tuli muotiin.
        Muutama vuosikymmen sitten ihan tavallinenkin sipuli yökötti monia. Lapset kieltäytyivät ruuasta, jossa oli sipulia. Itse sitä ihmettelin pienestä pitäen, koska paistetut sipulinrenkaat olivat mielestäni suurta herkkua . ja ovat vieläkin. Enkä oikeastaan keksi ainuttakaan liharuokaa, johon ei sipuli kuuluisi, paitsi ehkä joulukinkku.
        Ja onko parempaa ruokaa, kuin valkosipuli-kermaperunat!
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin valkosipuli on niin yleinen mauste, että sen haju ei enää kuvota, niin kuin takavuosina, kun valkosipuli tuli muotiin.
        Muutama vuosikymmen sitten ihan tavallinenkin sipuli yökötti monia. Lapset kieltäytyivät ruuasta, jossa oli sipulia. Itse sitä ihmettelin pienestä pitäen, koska paistetut sipulinrenkaat olivat mielestäni suurta herkkua . ja ovat vieläkin. Enkä oikeastaan keksi ainuttakaan liharuokaa, johon ei sipuli kuuluisi, paitsi ehkä joulukinkku.
        Ja onko parempaa ruokaa, kuin valkosipuli-kermaperunat!
        Mkr.

        Nii-in, yllättävän monet eivät äkkää, että sipuli muuttuu makeaksi, kun sitä hauduttaa riittävän kauan.


    • Anonyymi

      Salami ja metukka ovat siitä parhaita että niissä on vaaleita keittomakkaroita parempi säilyvyys

      • Anonyymi

        "Säilyvyys" ei tee niistä terveellisempiä. Liikaa suolaa ja huonoa rasvaa.


    • Anonyymi

      Eikä muitakaan makkaroita.
      Kestomakkaroissa on sentään jotain makua mutta suolaisuus ja rasvaisuus pitävät ne pois pöydästämme.
      Vaaleat makkarat ovat mauttomia jauhomössöjä joten ravinnekoostumus on vähemmän kiehtova.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1947
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      19
      1733
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1336
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1226
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1203
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe