Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaivaisenluu riesana

Kaikkea sitä ikääntyminen tuo tullessaan. Vasemman jalan pottuvarvas alkaa kääntyä muita varpaita kohden ja pottuvarpaan juureen kasvaa patti joka alkaa vaivata kävellessä ja hiertää kengissä. Jos jollain samaa vaivaa niin kerrotkos mitä olet asialle tehnyt?

58

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Not.

      Siis ei kokemusta tosta. Mutta yks varvas on mennyt ihme koukkuun, ei oikene itestään. Tahtoi hiertää itteään verille ja oli kipeekin. Ratkaisin asian siirtymällä pari numeroa suurempiin ja korkeemman lestisiin kenkiin. Ehkä snadisti hessu hopo- lookkia, mutta menee ok.

      Mun käsittääkseni vaivaisenluihin käytetään lastoja, joita myydään kenkäkaupoissakin ja jos menee pahaksi, lekuriin ja leikkaus.

      Noin yleisenä havaintona todennut, liikuntaelimissä vaivoja liki kaikilla iän karttuessa. Mitä katellut, vähän yks sun toinen klenkkaa ja parhaille laiteltu tekoniveliäkin. Enemmän liikuntaa tai urheilua harrastaneilla nivelrikkoja ja kulumia jo nuorellakin iällä. Jalkoja pitäis kai käyttää sopivassa määrin, pysyisivät kunnossa kulumatta liikaa.

      Joo, kokeile jotain lastaa noin aluks.

      =DW=

      • Anonyymi

        Korjaus.

        Siis lastoja myydään kai lähinnä apteekeissa, kenties jossain instrumentariumissa tms. Ja niistäkin saa neuvoja terkkarista. Aika yleinen vaiva kuitenkin.

        =DW=


      • Sulla oli /on tuo varvas ns. vasaravarvas?

        Minä kattelin netistä ohjeita tuohon vaivaisenluun itsehoitoon. Hankin leveämpilestiset kengät, silikonisen erottajan pottuvarpaan ja viereisen varpaan väliin suoristamaan pottuvarvasta. Lisäksi silikoninen suoja kehittyneen patin päälle kengän hiertämistä estämään. Mutta kun tuo ei riitä.

        Varasin ajan jalkaterapeutille. Varmistin että palvelunaan on antaa ohjausta vaivaisenluun itsehoitoon ja kuului sisältyvän palvelutarjontaan. Sain netistä tulostetut hyvät ohjeet jalkateräjumppaan mutta olisin toivonut enemmän.

        Lisäksi auton tuulilasissa odotti poislähtiessä parkkisakko.


    • Anonyymi

      Voi olla kipeäkin.
      Toissa vuonna vaivasi känsä varpaan alareunassa, sekin oli tarpeeksi ilkeä.
      Viime vuonna tuli hiertymiä varpaitten väliin, se hoitui lampaan villalla.
      Eikä siinä kaikki, viime kesänä ihmettelin jalkaterät tuntui jotenkin koppuraisilta. Sitten ilmeni tarkastuksessa olen sairastunut Diabetekseen joka oireilee jalkaterissä niin luin.
      Ei sen ihmeempää enään nyt jalat pysyy mukana kun lähtee liikkeelle.

      pe

      • Kyllä. Minulla myös 2-tyypin diabetes todettu pari vuotta sitten. Kuiteskin hyvässä tasapainossa. Omahoitohan siinä kaikkein tärkeintä ja jalkojen kotihoito erityisen tärkeää diabeetikolla.

        Diabetespolut.fi jalkojen hoito -sivustolla on hyvää tietoa jalkojen omahoidosta ja sopii kaikille muillekin. Myös vaivaisenluun itsehoitoon.

        Eilen kun aloin väkertää niitä saamiani ohjeita jalkaterän nivelten jänteiden ja lihasten vahvistamiseksi huomasin kuinka kireät jalkaterät ovat. Hyvä että varpailleen pääsee nousemaan. Vaikka kävelen päivittäin ja käyn pari kertaa viikossa vesijumpassa nämä jalkaterien ja kämmenien tärkeät pikkuosat jää huomiotta. Ei muuta kuin pehmeän hierontapallon ostoon ja päivittäin jumppaamaan.

        Hermopinne vasemmassa kädessä oireilee sekin ja siihen omat jumpat.Näihin kun ei liene varaosia.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Minulla myös 2-tyypin diabetes todettu pari vuotta sitten. Kuiteskin hyvässä tasapainossa. Omahoitohan siinä kaikkein tärkeintä ja jalkojen kotihoito erityisen tärkeää diabeetikolla.

        Diabetespolut.fi jalkojen hoito -sivustolla on hyvää tietoa jalkojen omahoidosta ja sopii kaikille muillekin. Myös vaivaisenluun itsehoitoon.

        Eilen kun aloin väkertää niitä saamiani ohjeita jalkaterän nivelten jänteiden ja lihasten vahvistamiseksi huomasin kuinka kireät jalkaterät ovat. Hyvä että varpailleen pääsee nousemaan. Vaikka kävelen päivittäin ja käyn pari kertaa viikossa vesijumpassa nämä jalkaterien ja kämmenien tärkeät pikkuosat jää huomiotta. Ei muuta kuin pehmeän hierontapallon ostoon ja päivittäin jumppaamaan.

        Hermopinne vasemmassa kädessä oireilee sekin ja siihen omat jumpat.Näihin kun ei liene varaosia.

        Näinhän se.
        Miten olet onnistunut ruokavalion diabetes, syksyllä sairaanhoitaja painotti ruuan suhteen rajoituksia, en ihan ole toteuttanut hänen toivomusta mut kuitenkin.

        pe


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se.
        Miten olet onnistunut ruokavalion diabetes, syksyllä sairaanhoitaja painotti ruuan suhteen rajoituksia, en ihan ole toteuttanut hänen toivomusta mut kuitenkin.

        pe

        Minä olen pyrkinyt syömään diabetesliiton ohjeiden mukaan eli samaa terveellistä ruokaa kuin muutkin. Säännölliset ruoka-ajat Lautasmalli, runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja, riittävästi kuituja, hyvää rasvaa. Sydänmerkityt tuotteet auttavat tuotteiden valinnassa.

        Ohjeistus on armollista. Mikään ei ole ehdottomasti kiellettyä eli herkutellakin saa kunhan ei joka päivä. Ruoasta saa nauttia eikä tarvi kokea syyllisyyttä syömisistä vaikka ei aina mallikkaasti söisikään.. Tietenkin jos on insuliinihoitoinen diabetes ateriainsuliineineen hiilihydraatteja joutuu vähän katsomaan jotta osaa pistää oikean määrän ateriainsuliinia.

        Ostin diabetesliiton terveellisen ravinnon verkkokurssin jossa oli hyvää asiaa ruoasta.

        Saako teidän seudulla hoitotarvikejakelusta verensokerimittarin, lansetit ja liuskat?
        Minä mittaan verensokeria kerran viikossa paastoarvon sekä ennen ja jälkeen pää-aterian. Näin pysyn kärryllä jos sokeri lähtee nousuun. Sitähän ei välttämättä voinnissa tunne. Lisäksi vaakalla kerran viikossa ja verenpaineenkin saisi mitata mutta se tahtoo kyllä vähän unohtua.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minä olen pyrkinyt syömään diabetesliiton ohjeiden mukaan eli samaa terveellistä ruokaa kuin muutkin. Säännölliset ruoka-ajat Lautasmalli, runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja, riittävästi kuituja, hyvää rasvaa. Sydänmerkityt tuotteet auttavat tuotteiden valinnassa.

        Ohjeistus on armollista. Mikään ei ole ehdottomasti kiellettyä eli herkutellakin saa kunhan ei joka päivä. Ruoasta saa nauttia eikä tarvi kokea syyllisyyttä syömisistä vaikka ei aina mallikkaasti söisikään.. Tietenkin jos on insuliinihoitoinen diabetes ateriainsuliineineen hiilihydraatteja joutuu vähän katsomaan jotta osaa pistää oikean määrän ateriainsuliinia.

        Ostin diabetesliiton terveellisen ravinnon verkkokurssin jossa oli hyvää asiaa ruoasta.

        Saako teidän seudulla hoitotarvikejakelusta verensokerimittarin, lansetit ja liuskat?
        Minä mittaan verensokeria kerran viikossa paastoarvon sekä ennen ja jälkeen pää-aterian. Näin pysyn kärryllä jos sokeri lähtee nousuun. Sitähän ei välttämättä voinnissa tunne. Lisäksi vaakalla kerran viikossa ja verenpaineenkin saisi mitata mutta se tahtoo kyllä vähän unohtua.

        Verensokerimittari, syksyllä hoitsu mainitsi ohimennen ei pitänyt välttämättömänä miksikö ei pitänyt jäi epäselväksi.
        Ruokavalioni ei ihan täydellinen diabetes suositus mukainen, tahtoo vähän lipsua väliin. Yhdet arvot otettu kun lääkitys oli ollut jonkun aikaa, sen mukaan arvot oli aika hyvin kohdallaan.
        Maksa arvot olleet koholla, ei ole saatu varmuutta johtuuko psorias lääkityksestä, senkin takia olen koittanut syödä terveellisesti.
        Huomasin kuntoni parantuneen kun alkoi diabetes lääkitys, vaikka keuhkoahtauma rajoittaa, näillä mennään kohtuu tyytyväinen jaksamiseen.

        pe


      • Anonyymi kirjoitti:

        Verensokerimittari, syksyllä hoitsu mainitsi ohimennen ei pitänyt välttämättömänä miksikö ei pitänyt jäi epäselväksi.
        Ruokavalioni ei ihan täydellinen diabetes suositus mukainen, tahtoo vähän lipsua väliin. Yhdet arvot otettu kun lääkitys oli ollut jonkun aikaa, sen mukaan arvot oli aika hyvin kohdallaan.
        Maksa arvot olleet koholla, ei ole saatu varmuutta johtuuko psorias lääkityksestä, senkin takia olen koittanut syödä terveellisesti.
        Huomasin kuntoni parantuneen kun alkoi diabetes lääkitys, vaikka keuhkoahtauma rajoittaa, näillä mennään kohtuu tyytyväinen jaksamiseen.

        pe

        Jep.
        Ilmeisesti eri puolilla maata ollaan eri mieltä terv.huollossa verensokereiden mittaustarpeellisuudesta 2-tyypin tablettihoitoisilla diabeetikoilla. Etelämpänä Suomessa tarvikkeet joutunevat ostamaan itse mutta mittauttamaan ei velvoiteta. Joillekin sanottu että pitkän sokerin mittauttaminen riittää. Minulla esim. lääkäri asian tiimoilta kahden vuoden välein ja sinne pitää olla seurattuna verensokeriparit ja paasto-arvo kolmelta vuorokaudelta joten oletetaan että oma mittari.

        Kyllähän se näin on että iän myötä saa huomata että elimistö " menee rikki" enemmän tai vähemmän ja sen kanssa pitää koittaa elää. Sen takiakin olisi hyvä jos ympärillä olisi turvaverkostoa ettei tarvitsisi olla yksin. Enkä tarkoita pelkästään hoitohenkilöstöä.

        Mut näillä mennään. Minullakin ollut syövästä lähtien puhumattakaan näistä perinteisistä kaikista mahdollisista kansantaudeista mutta näiden kanssa mennään eikä ne ainakaan toistaiseksi ole elämässä määräävin tekijä. Työuraa takana 37 vuotta kahdella eri työnantajalla. Nyt eläkepäivillä nautitaan vapaudesta ja toivotaan terveyttä mutta ei erikoisen pitkää ikää.
        Kevättä ja kesää odotellen.


    • Anonyymi

      Minulta irtosi vasemman jalan isovarpaasta kynsi, se oli ennestään jo vähän irti ennenkuin kokonaan irtosi. Uutta kynttä nyt kasvanut tilalle. Liikuntaa harrastan paljon, esim. juoksulenkit ja epäilen noiden uusien talvilenkkareiden aiheuttaneen ongelman. Onneksi pian tulee kevät ja voi siirtyä mukavampiin liikuntajalkineisiin.

      • Siili2

        Kyllä. Hyvät jalkineet juuri omaan jalkaan sopivat ovat tärkeät.


    • Anonyymi

      Oikein tympii, kun asiantuntijat syyttävät että vaivaisenluu tulee ainosastaan huonoista kengistä. Tottakai kengät on oltava sopivat ainakin liikunnassa, mutta kyllä se vain tulee iän myötä ja ehkä myös jos liikkuu oikein paljon, kuten jo tuolla ylhäällä kirjoitettiinkin.
      On alkua molemissa jaloissa isovarpaan juuressa jalan sivussa ja varpaat kääntyvät vähän. Käytän silikoneja varpaanväleissä ajoittain, olen hankkinut apteekista. Käytän myös juuri minulle tehtyjä pohjallisia, niitä tehdään Intersportissa. Ne ovat kumisaappaissa sekä talvi- ja kesälenkkareissa. Kaupassa ostetuissa kengissä on enää harvoin muotoillut pohjat, on ihan suorat vaan.
      Turhamaisuudellakin on paikkansa. Kun menen juhliin, laitan kauniit korkkarit, joita voi pitää vain 3-5 tuntua. Kärvistelen niissä, mutta kun juhlia on harvoin, ei niistä voi jaloille mitään lopullista vahinkoa tulla. Harvat juhlavat kengät ovat jalalle mukavat.

      • Muitakin syitä on vaikka vääränlaiset kengät yleisin

        "1. perinnöllinen rakenteellinen ominaisuus (60–80 %), jolloin aiheuttajana voi olla tavanomaista lyhyempi ja paksumpi 1. jalkapöytäluu.

        2. Kantaluun virheasento ja kävely jalkaterät ulospäin voivat altistaa vaivaisenluun syntymiselle. Usein vaivaisenluu liittyy muihin jalkaterän etuosan oireisiin. Tärkein ulkoinen tekijä ovat lyhyet ja kapeakärkiset kengät (ks. Kengän istuvuuden vaikutus jalkaterveyteen).

        3.alaraajojen linjausvirhe; lonkat ovat liikaa sisäkierrossa ja polvissa on pihtipolviasento. Muutosten seurauksena kuormitus siirtyy jalkaterän sisäreunalle ja jalkaterän kierteinen liike katoaa."

        Terveyskirjasto.fi


      • Anonyymi

        Liikkumisesta, paljostakaan, yksikään vaivaisenluu ei tule eikä kehity. Päinvastoin; tehokas varvas- ja jalkateräjumppa pitävät vaivaisenluun vaivat kurissa ja ojennuksessa.


    • Anonyymi

      Minulla tuli ensimmäiset oireet jo 80-luvun loppupuolella vasemman ukkovarpaan juureen ja jo silloin heitin korkkarit roskiin ja siirryin max 4 cm korkoihin ja leveämpään lestiin. Myöhemmin vielä matalampiin ja nykyään jo muutaman vuoden ihan paljasjalkakengillä tai korkeintaan 1- 1.5 cm korot. Sinne jäi oireet matkalle eikä ole sen koommin vaivannut, vaikka molempien ukkovarpaan tyvensyrjässä jo patit onkin ja lievästi jo varpaat vinossa. Ikä kohta 70v joten uskon näillä pärjääväni loppuikäni ilman pahempia oireita.

      • Kyllä. Ei aina ikää katso milloin vaivaisenluu alkaa vaivata. Sisarellani 15-vuotiaana. Taipumus osittain perinnöllinenkin.


      • Anonyymi

        Minäkin kuljen matalissa kegissä.Korkarit samaten meni roskin joskus 20 vuotta sitten.Kengan koon pidän numeroa isompana.Kuin orkari aikana ja letin oltava leveä.Kuin kengä ei saapohjalta olla kova.Vaan kun ostan kengät on metävä käsissän uun muoton pohja.Jotta saan kävellessä vapaan jalan kierto liike.Harjoitelen myös varpailla seisomista ainakin 3 kertaa viikossa.Onnistuu liikunta tuneilla se.


    • Anonyymi

      Meidän suku on vaivasenluu -sukua eli kaikilla löytyy isompi tai pienempi vaivasenluu.

      Itse leikkautin kummastakin jalasta ne jo vuosikymmeniä sitten ja kirurgi totesi, että kannattaa tehdä ns. radikaalileikkaus, jolloin katkastaan luu ja asetelaan se oikeaan kohtaan ja näin tehtiin. Sen jälkeen ei ole vaivasenluu vaivannut.

      MOnet teettävät ns. höyläysleikkauksen, jossa luu palaa takaisin jos se johtuu rakenne viasta

      • Jalkaterapeutti sanoi minulle eilen että nykyisin ei leikkausta suositella kuin viimeisenä keinona jos kovin kivuliaat tai pahasti vääntyneet.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Jalkaterapeutti sanoi minulle eilen että nykyisin ei leikkausta suositella kuin viimeisenä keinona jos kovin kivuliaat tai pahasti vääntyneet.

        No, minulle se leikkaus auttoi niin, etteivät ole enää vaivanneet lainkaan. Ja leikkaus voidaan tehdä epiduraalipuudutuksessa. Ompa jalkaterapeutilla ollut erikoinen kanta koska vaivasenluuhan ei mihinkään hävia kun se on kerran tullut, sen sijaan se vääntää kävelyasennon pikkuhiljaa vääräksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, minulle se leikkaus auttoi niin, etteivät ole enää vaivanneet lainkaan. Ja leikkaus voidaan tehdä epiduraalipuudutuksessa. Ompa jalkaterapeutilla ollut erikoinen kanta koska vaivasenluuhan ei mihinkään hävia kun se on kerran tullut, sen sijaan se vääntää kävelyasennon pikkuhiljaa vääräksi

        ... ja onhan jalkaterapeuteilla enemmän töitä kun kukaan ei leikkauta luuta vaan kulkee terapeutin hoidossa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, minulle se leikkaus auttoi niin, etteivät ole enää vaivanneet lainkaan. Ja leikkaus voidaan tehdä epiduraalipuudutuksessa. Ompa jalkaterapeutilla ollut erikoinen kanta koska vaivasenluuhan ei mihinkään hävia kun se on kerran tullut, sen sijaan se vääntää kävelyasennon pikkuhiljaa vääräksi

        Kyllä. Hän kertoi että yleensä jo muodostunut vaivaisenluu ei häviä mutta joillakin saattaa jalkajumpalla suoristua . Mene ja tiedä sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ... ja onhan jalkaterapeuteilla enemmän töitä kun kukaan ei leikkauta luuta vaan kulkee terapeutin hoidossa...

        En usko että tämän kerran jälkeen vaivaisenluun takia jalkaterapeuttia vaivaan. Itsehoito on avainasemassa.
        Mielelläni en kajoavia hoitoja eli leikkauksia jalkohin anna tehdä jos vain suinkin ilman niitä pärjään.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Hän kertoi että yleensä jo muodostunut vaivaisenluu ei häviä mutta joillakin saattaa jalkajumpalla suoristua . Mene ja tiedä sitten.

        Ei todellakaan suoristu, minkä ihmeen puoskarin luona olet käynyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan suoristu, minkä ihmeen puoskarin luona olet käynyt?

        Ihan laillistettu jalkaterapeutti ja kertou et yleensä ei palaudu mutta yhdelle asiakkaalle oli käynyt näin jalkajumpan avulla. Ilmeisesti ei ole ollut kovin paha tilanne kuitenkaan.

        Vaivaisenluuleikkaus ei ole ihan riskitön ja toipuminen siitä etenkin iäkkäämmällä ihmisellä menee kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan suoristu, minkä ihmeen puoskarin luona olet käynyt?

        Jalkaterapeuteilla on niiin pitkä koulutus, että heitä ei voi kutsua puoskareiksi. He tietävät ja tuntevat jalkojen viat ja vaivat moninkertaisesti paremmin kuin taviskansalainen, joka ei tiedä mistään mitään heihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkaterapeuteilla on niiin pitkä koulutus, että heitä ei voi kutsua puoskareiksi. He tietävät ja tuntevat jalkojen viat ja vaivat moninkertaisesti paremmin kuin taviskansalainen, joka ei tiedä mistään mitään heihin verrattuna.

        Niin oli silläkin psykiatrilla, joka tappoi vaimonta.....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli silläkin psykiatrilla, joka tappoi vaimonta.....

        Ammatti tai pitkä koulutus ei suojaa psyykkiseltä sairastumiselta kuitenkaan.
        Aika heikko vertaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli silläkin psykiatrilla, joka tappoi vaimonta.....

        Kun puurot ja vellit ovat menneet noinkin pahasti sekaisin, niiin miksi ihmeessä vaivaudut tästä(kään) aiheesta.


    • Anonyymi

      Minä join liikaa viinaa ja maksaluu revähti!
      Mitähän pitäisi tehdä?

      • Hakeudu hoitoon.


    • Anonyymi

      Osta apteekista EROTTAJA, viikon kuluttua kiität minua.

      • Mulla on jo jonkin sortin erottaja mutta aina ei tule pidettyä😊


    • Anonyymi

      Voi voi.. olisko aikanaan kannattanut pitää oikean kokoisia kenkiä eikä kolme numeroa liian pieniä.
      Naisten vaiva, näkee käppyräpattivarpaita nyt, kun muijat piti nuorina liian pieniä kenkiä.

      • No tällä muijalla on aina ollut oikeankokoiset kengät. Mikä puoskari sieltä huutelee.


    • Anonyymi

      Numero1. Mene näytä nitä terveyskeskus tai kuntasi lääkäriin.Sieltä saat apua,nevoa ja oikeaa opastusta.

      • Nojaa. Ajan tk:hpn saa joskus 3-6kk:n päähän. Sen ajan voin käyttää omahoitoon. Ei lääkärillä ole sen kummempia temppuja tarjota asian ratkaisuun jotenvtässä vaiheessa turha käynti.


      • Anonyymi

        Sorry baby, tk-lääkäri ei tiedä yhtään mitään jalkaongelmista(kaan), joten ei osaa "neuvoa" eikä varsinkaan antaa "oikeaa opastusta". "Apua" saattaa antaa pillerin muodossa ja se on yhtä tyhjän kanssa, kuten muutkin nappien naamaan napostelut.


    • Anonyymi

      Helsinki 87. Ne ostetan itse. Litykää diabets liton,niiden kautta saa halvemalla jäsenenä ostetua. Jtkut saa Helsinki eri aluille tietyn määrän liuksoja ilmasiksi vuodessa ja sen mittauslaiteen.Tasa arvo ei noissa kuiteenkaan ole Helsinki.

      • No kohta niitä varmaan ei saa näilläkään korkeuksilla. Sillä tavoin satsattanee siihen ehkäisevään itsehoitoon.😒


    • Anonyymi

      Luu ollut toisessa jalassa isompi aina, iän myötä kasvanut, onneksi ei vaivaa, siis ole kipeä.
      Terkkarissa poistettiin joku vuos sitte peukalovarpaan kynsi, ei kasvanut ennalleen.
      Jalkaterapeutti tehnyt silikonista muotin, jalan asennon korjaamiseksi, käytän muistaessani.
      Etenkin se kerran poistettu kynsi on hankala leikata, muutkin paksut, niin käyn jalkahoitajalla aika ajoin.
      Ehkä hankalin juttu on löytää sopivia jalkineita, kun kävely mieluisin liikuntamuoto.
      Ja jos tarvii siistimpiä kenkiä, aina vaan vaikeampaa.
      Jalan mallihan ei ole koskaan ollut kovin siro.

      • Anonyymi

        Mikä on peukalovarvas? Ikinä tommosesta kuullutkaan


      • Nii. Kinttujaan ei voi valita joten vaihtoehdoksi jää sopivien kenkien valinta.

        Itse olen sen verran pitkä että en koskaan oikein ole korkeita korkokenkiä käyttänyt. Varmaan max 5cm korko ollut korkein. Ja kapeakärkisiäkään kenkiä todella harvoin, joskus nuorena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on peukalovarvas? Ikinä tommosesta kuullutkaan

        Isovarvas, vai miksi sitä sanotaan?
        Pottukin on perunakin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isovarvas, vai miksi sitä sanotaan?
        Pottukin on perunakin :D

        Ihan lapsesta asti kuullut isovarvas tai ukkovarvas, mutta koskaan en peukalovarpaasta kuullut :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan lapsesta asti kuullut isovarvas tai ukkovarvas, mutta koskaan en peukalovarpaasta kuullut :D

        Entä pottuvarpaasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan lapsesta asti kuullut isovarvas tai ukkovarvas, mutta koskaan en peukalovarpaasta kuullut :D

        Ukkovarvasta en minä muista kuulleeni ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ukkovarvasta en minä muista kuulleeni ;)

        Minä en ole kuullut akkavarpaasta😮.


    • Anonyymi

      Hanki vaivasenluulaastari 5kpl paketti ja kotimaiset leveälestiset kengät.

      • Kotimaiset leveälestiset kengät on.


      • Tuo laastari voisi ola joissain kengissä hyvä hankauksen estoon mutta ei se vaivaisenluun aiheuttamiin muihin ongelmiin vaikuta. Mulla on ohut silikonisuoja.


    • Anonyymi

      K2 + magnesium
      Purkki D ja kalsium valmisteet pois

      • En käytä luontaistuotteita enkä kalsium-D-vitamiiniyhdisteitä.


      • Anonyymi

        Minkä takia D-vitamiini pois? Ihan älytöntä olisi koska meidän ikäiset nimenomaan tarvitaan lisD-vitamiinia. Harva meistä syö niin paljon rasvaista kalaa tai juo kallista D-vitaminoitua maitoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia D-vitamiini pois? Ihan älytöntä olisi koska meidän ikäiset nimenomaan tarvitaan lisD-vitamiinia. Harva meistä syö niin paljon rasvaista kalaa tai juo kallista D-vitaminoitua maitoa.

        Enhän sanonut että D-vitamiini pois vaan että D-kalkki -yhdistelmä pois.
        D-vitamiini kyllä käytössä ja kohta olen menossa otattamaan d-vit pitoisuuden verestä et riittääkö nykyinen annos.


    • Anonyymi

      Vajaa parimymmentä vuotta sitten kun oli vielä nämä "omalääkärit" TK:ssa niin mun lääkärillä oli tosi pahat vaivaisenluut molemmissa jaloissa, mutta sanoi suoraan että niin kauan kun pystyy kävelemään hän ei mene leikkaukseen. Silloin oli jo aloitettu ne uudet leikkaukset missä jalan alle ei enää laitettu metallilevyä varvasta suoristamaan , vaan jalka vaan teipattiin. Tämä lääkäri sanoi että liian paljon tuli huonoja leikkauksia joita jouduttiin uusimaan ja siksi hän ei mene. Siskoltani aikoinaan leikattiin vaivaisenluut juuri sillä vanhalla menetelmällä jossa puoleksi vuodeksi laitettiin se metallilevy pitämään varvasta suorassa ja levy otettiin puolen vuoden päästä pois. Sen jälkeen hänellä ei vaivaisenluista ole ollut haittaa, eikä tuttavapiirissäkään sellaisilla joilla leikattiin samalla tavalla. Tällä uudemmalla teippaus- systeemillä näitä epäonnistuneita leikkauksia tuttavapiirissä useampia.

      • Anonyymi

        Juuri näin - minulta leikattiin myös 90-luvun puolivälissä kummankin jalan vaivasenluu tuolla vanhalla menetelmällä ja yhä edelleen jalat on nätit eikä vaivasenluusta tietoakaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe