Miten mahdollinen haaste oikeuteen syrjinnän vuoksi töissä voisi edetä?
Minua on muutamassa töissä solvattu monta kertaa homokammoisella nimellä. Se on huudettukin. Eikö se ole häirintää. En tiedä luulevatko he minua homoksi vai ei mutta eikö se silti olisi syrjintää, se että usein solvaa toista homokammoisella nimellä.
Voiko tämä solvaaminen olla syrjintää perustuen syrjintään seksuaalisen suuntautumisen vuoksi? Olisiko se vain kunnianloukkaus kuitenkin?
Miten sen voisi todistaa? Riittäisikö oikeudessa tallenettu puhe puhelimella joka on taskussa. Siis laittaisi puhelimen tallentamaan ääntä samalla kun se on taskussa. Voisiko tämä syytetty vain sanoa että ei ole hänen ääni tai että hän ei sanonut sitä sanaa minulle tai että koko tallenne on niin epäselvä ettei voida sanoa sanoiko hän jonkin homokammoisen sanan?
En usko että muut lähtisivät mukaan todistamaan tätä mutta ehkä voisi.
Olen myös kokenut lievää väkivaltaa. En tiedä johtuiko siitä että minun oletettiin olevan homo. Vaikka niin että joku on kävellyt tuolin ohi ja samalla ilmeisesti tahallaan osunut siihen keholla niin että se on vaikuttanut tönäisyltä.
Minua on myös lievästi potkaistu, tökitty kerran sormella vatsaan ja kun olin kävelemässä poispäin eräs työntekijä laittoi kätensä hartialle. On tönäistykin. Voiko jokin näistä olla syrjintää vai vain lievä pahoinpitely jos sitäkään kun on niin vähäistä?
Onko solvaaminen syrjintää?
4
234
Vastaukset
- Anonyymi
Onkos se tavallista elämää? Oletko homo?
- Anonyymi
Mitä tavallista elämää? En ole homo. Eikä ole homoja mitään vastaan.
- Anonyymi
Syrjintärikokseen syyllistyy se, joka ei palvele, huom. -PALVELE jotain, tai kieltäytyy päästämästä sisään, tai poistaa, jne. em. syiden vuoksi.
Suomessa ei voi haastaa ketään rikoksesta oikeutteen suoraan, vaan kaikki on ensin kierrätettävä poliisin ja syyttäjän kautta. Jos se ei johdä mihinkään, niin vasta sen jälkeen avautuu ns. jokamiehen syyteoikeus.
Kunnianloukkaus voi tulla kysymykseen, mutta siitä käräjille pääseminen on melko harvinaista. Koska kukaan ei halua tulla todistamaan, niin unohda, mutta jos kuitenkin teet poliisille rikosilmoituksen, niin ei sinun tarvitse tehdä muuta, kuin kertoa todistajien nimet poliisille, niin he todistavat, vaikka eivät haluaisikaan.
Lievää pahoinpitelyä ei ole tapahtunut.
Nyky-Suomessa tällainen prosessi tietää yleensä työpaikan vaihtamista ja hankalan ihmisen maineen saamista.- Anonyymi
Hyvä vastaus miksei tällaisia asioita opeteta koulussa tai jossain. Jos jotakuta ei työllistetä, siis kun joko työhaastattelija epäilee että joku on homo vaikka ei olisi tai henkilö kertoo olevansa homo niin jos hän sanoo "ei mitään homoja tähän yritykseen". Voiko tämä olla syrjintärikos?
Häirinnästä voi jotenkin viedä jonkun oikeuteen? Mihin lakiin se kuuluu? Häirintää voi olla "väheksyvät ja pilkkaavat puheet" ja "lievä fyysinen väkivalta". Voisiko homokammoisesta solvaamisesta ja tönimisestä viedä asian oikeuteen häirintänä?
https://tyosuojelu.fi/tyoolot/epaasiallinen-kohtelu
https://duunitori.fi/tyoelama/hairinta-tyopaikalla
Kiusaajat varmaan tietääkin mitä voi tehdä niin ettei se ole rikos. Surullista ja masentavaa että henkilöä voi jatkuvasti solvata homokammoisella nimellä. Se vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteen ja lopulta parasta olisi vain vaihtaa työpaikkaa. Tuollaisen epäreilun kohtelun pitäisi olla kiellettyä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418