estrelanvuoristokoira

essu2

olisin kysellyt onko kellään kokekusta tästä rodusta. meille muutama päivä sitten tuli tuommoinen asustamaan ja heti kaupam pihassa joku tunnisti rodun ja sanoi että itsellänsä on ollut samanlainen mutta joutui lopettamaan kun kävi hänen miehensä kurkkuun kiinni. en kyllä uskoisi että noinkin söpö nallukka mitään sellaista tekisi onko vika ollut miehessä? meidän essu on aliravittu ja hakattu ja silti on meitä kohtaan kun olisi aina asunut meidän kanssa. ei ole ongelmia ollut hieman arka oli aluksi miestäni kohtaa koska se joka hakkasi koiraa oli mies. mutta minua ja lastani kohtaan on ollut aivan ihana hieman jääräpäinen tietysti mutta taitaa olla rodun omaista. tiedän että ovat epäluulloisia ovat vieraita kohtaa mutta ei pitäisi olla agresiivinen. kertokaa ihmeessä kokemuksistanne tämän rodun kanssa koska rotu on minulle täysin tuntematon yritän kyllä lueskella paljon mutta kyllä kokemusta koirasta on aina parempaa ja realistisempää.KIITOS:

17

3789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule

      nyt tarkasti,uskallatko pitää noinkin vaarallista koiraa lapsesikin takia.
      Jos on pidetty pahoin aiemmin,ei ole enää turvallinen sen verran on vahvaluonteinen ja johtajuuteen pyrkivä rotu.
      Mieti pystytkö seuraavan 10 vuotta turvaamaan myös lapsesi ystävät jotka eivät kuulukkaan koiran laumaan vaan saattavat tuntua vihollisilta koiran mielestä.

      Olen niin kauan koiria kasvattanut,useita rotuja joten sillä kokemuksella omana mielipiteenäni sanoisin että koiralle kannataisi etsiä toinen paikka.
      Ei lapsiperheeseen kaltoinkohdeltua vaarallista rotua.

      • essu2

        hei.
        sain juuri kasvattajalta postia että koira on ollut lasten kanssa tekemisissä.
        ja tämä koira kyllä todella pitää meidän lapsesta koska se on paimenkoiralle tyypillistä että "omii" lapset. tämä koira ei millään tavalla ole vaarallinen vaan se ihminen on joka sitä on kaltoin kohdellut. kyllä minullekin on kokemusta paljon koirista mutta lähinnä ajokoirista siksi kyselin juuri tästä rodusta koska siitä ei ole henkilökohtaista kokemusta. enkä minä olisi sitä ottenut jos se olisi lapsilleni jotenkín vaaraksi.tutustuimme tähän koiraan kunnolla ennenkö se meille tuli. koira ei meitä suostunut tulemaan katsomaan mutta lapseni naamaa oli nuolemassa ja antoi lapsen koskea itseensä. ei tässä viestissä oli kuin yksi pointti se ei ole missään nimessä koiran vika jos ihmisellä ei ole taitoa kouluttaa koiraa niin kuin kuuluisi ja jokaiselle on annettava uusi mahdollisuus. meidän toinenkin koira on ollut nykkeilysäkkinä ja paljon pahemmin kun tämä uusi mutta silti on kuin ihmisen mieli koska meillä ei ole mitään mitä näiden ihanien karvakuonojen pitäisi pelätä vaan päiv vastoin yritän antaa niille kodin jotka sen olisivat jo kauvan sitten ansainneet. on ymmärrettävää että pelkää lasten puolesta mutta kukaan viisas ihminen ei ota koiraa joka vaikuttaa siltä että voisi lapsille tehdä pahaa.
        en tarkoita tällä vastauksella mitään pahaa voi olla että olen laittanut tarinan tästä koirasta niin että siitä ymmärtää sen olevan vihainen. haluan vain puolustaa niitä joita ihmiset polkevat jalkoihinsa!!

        T:hanna v


      • kuule
        essu2 kirjoitti:

        hei.
        sain juuri kasvattajalta postia että koira on ollut lasten kanssa tekemisissä.
        ja tämä koira kyllä todella pitää meidän lapsesta koska se on paimenkoiralle tyypillistä että "omii" lapset. tämä koira ei millään tavalla ole vaarallinen vaan se ihminen on joka sitä on kaltoin kohdellut. kyllä minullekin on kokemusta paljon koirista mutta lähinnä ajokoirista siksi kyselin juuri tästä rodusta koska siitä ei ole henkilökohtaista kokemusta. enkä minä olisi sitä ottenut jos se olisi lapsilleni jotenkín vaaraksi.tutustuimme tähän koiraan kunnolla ennenkö se meille tuli. koira ei meitä suostunut tulemaan katsomaan mutta lapseni naamaa oli nuolemassa ja antoi lapsen koskea itseensä. ei tässä viestissä oli kuin yksi pointti se ei ole missään nimessä koiran vika jos ihmisellä ei ole taitoa kouluttaa koiraa niin kuin kuuluisi ja jokaiselle on annettava uusi mahdollisuus. meidän toinenkin koira on ollut nykkeilysäkkinä ja paljon pahemmin kun tämä uusi mutta silti on kuin ihmisen mieli koska meillä ei ole mitään mitä näiden ihanien karvakuonojen pitäisi pelätä vaan päiv vastoin yritän antaa niille kodin jotka sen olisivat jo kauvan sitten ansainneet. on ymmärrettävää että pelkää lasten puolesta mutta kukaan viisas ihminen ei ota koiraa joka vaikuttaa siltä että voisi lapsille tehdä pahaa.
        en tarkoita tällä vastauksella mitään pahaa voi olla että olen laittanut tarinan tästä koirasta niin että siitä ymmärtää sen olevan vihainen. haluan vain puolustaa niitä joita ihmiset polkevat jalkoihinsa!!

        T:hanna v

        epäillytkään ettet koirista tietäisi,mutta entäs tuo ettei oikein aikuisista pidä tuo koira.
        Arveluttaa se että jos luulee sun tai miehesi olevan lapselle uhkana,koska lapsistahan tuota ääntä lähtee kun sille päälle sattuvat.Entä jos aikoo puollustaa ipanaa,
        Olen itsekkin pelastanut monta koiraa lopetukselta,mutta tarkoitin sitä,että onko se koira turvallinen myös perheen ulkopuolisille?


      • essu2
        kuule kirjoitti:

        epäillytkään ettet koirista tietäisi,mutta entäs tuo ettei oikein aikuisista pidä tuo koira.
        Arveluttaa se että jos luulee sun tai miehesi olevan lapselle uhkana,koska lapsistahan tuota ääntä lähtee kun sille päälle sattuvat.Entä jos aikoo puollustaa ipanaa,
        Olen itsekkin pelastanut monta koiraa lopetukselta,mutta tarkoitin sitä,että onko se koira turvallinen myös perheen ulkopuolisille?

        no en osaa sanoa kuinka tulevaisuudessa suhtautuu vieraisiin mutta eilen kävi kaverini ja hänen mihensä koska kaveri kävi "arvostelemassa" koiran, niin tämä möllykkä hyppäsi koko painollaan heidän syliinsä sohvalle eikä miestä edes kahta kertaa mulkaissut voi kyllä johtua että mies on aika pienen kokoinen. pihalla on menossa katsomaan kaikkia eikä ole pahoillaan jos lapset rapsuttavat. minulla on oikein hyvä tunne tästä otuksesta kyllä varmaan loppu elämänsä meillä on. on todella mukavaa että maailmasta viellä löytyy ihmisiä jotka välittävät!!!! :) suurta plussaa sinulle.


      • estrela
        essu2 kirjoitti:

        no en osaa sanoa kuinka tulevaisuudessa suhtautuu vieraisiin mutta eilen kävi kaverini ja hänen mihensä koska kaveri kävi "arvostelemassa" koiran, niin tämä möllykkä hyppäsi koko painollaan heidän syliinsä sohvalle eikä miestä edes kahta kertaa mulkaissut voi kyllä johtua että mies on aika pienen kokoinen. pihalla on menossa katsomaan kaikkia eikä ole pahoillaan jos lapset rapsuttavat. minulla on oikein hyvä tunne tästä otuksesta kyllä varmaan loppu elämänsä meillä on. on todella mukavaa että maailmasta viellä löytyy ihmisiä jotka välittävät!!!! :) suurta plussaa sinulle.

        Aikamoisen riskin otit mutta tosiaan, niinkuin tuolla aiemmin mainittiin niin koira voi ja todennäköisesti tuleekin puolustamaan omiaan vaikka omaa henkeään uhaten! Ja niinkin voi käydä että se omii teidän lapset eikä päästä edes teitä katsomaan itkevää lasta. Tulevaisuudessa pitää muistaa että sitä ei _koskaan_ saa jättää lasten ja lasten kavereiden kanssa keskenään koska se suojelee omia niiltäkin ja ei epäröi käyttää hampaita!

        Estreloissa on valitettavasti ollut arkuutta (ihan sitä itseään, moni ei erota arkuutta pidättyväisyydestä ja arka laumanvartija = hengenvaarallinen) ja huonohermoisuutta joten kannattaa tarkkailla tilannetta ja pitää koira ihan aina valvonnan alla ja olla superhuolellinen.

        Varmaan sanomattakin selvää ettei tällainen koira käy kerros-eikä rivitaloon missään nimessä, sen on pakko saada purkaa viettinsä johonkin eli sillä pitää olla oma piha jota vartioida! Vartiointivietti on osattava ohjata oikeaan suuntaan tai muuten käsissä on aikapommi...

        Koulutuksessa ei koskaan saa käyttää fyysistä otetta milloinkaan, nimittäin laumanvartijat tulevat silmille aivan varmasti joku päivä jos siihen kajoat ja se ei ymmärrä miksi sen teet!


      • essu2
        estrela kirjoitti:

        Aikamoisen riskin otit mutta tosiaan, niinkuin tuolla aiemmin mainittiin niin koira voi ja todennäköisesti tuleekin puolustamaan omiaan vaikka omaa henkeään uhaten! Ja niinkin voi käydä että se omii teidän lapset eikä päästä edes teitä katsomaan itkevää lasta. Tulevaisuudessa pitää muistaa että sitä ei _koskaan_ saa jättää lasten ja lasten kavereiden kanssa keskenään koska se suojelee omia niiltäkin ja ei epäröi käyttää hampaita!

        Estreloissa on valitettavasti ollut arkuutta (ihan sitä itseään, moni ei erota arkuutta pidättyväisyydestä ja arka laumanvartija = hengenvaarallinen) ja huonohermoisuutta joten kannattaa tarkkailla tilannetta ja pitää koira ihan aina valvonnan alla ja olla superhuolellinen.

        Varmaan sanomattakin selvää ettei tällainen koira käy kerros-eikä rivitaloon missään nimessä, sen on pakko saada purkaa viettinsä johonkin eli sillä pitää olla oma piha jota vartioida! Vartiointivietti on osattava ohjata oikeaan suuntaan tai muuten käsissä on aikapommi...

        Koulutuksessa ei koskaan saa käyttää fyysistä otetta milloinkaan, nimittäin laumanvartijat tulevat silmille aivan varmasti joku päivä jos siihen kajoat ja se ei ymmärrä miksi sen teet!

        hei.
        toivon että olisit lukenut tekstin ja ymmärtänyt sen koska olen kyllästynyt puolustelemaan koiraa koko ajan koira on minulla ollut vain 3pv ja koko ajan kaikki sanovat sen olevan vaarallinen. en olisi koiraa ottanut jos en olisi ollut varma sen luonteesta ja kasvattajakin suositteli sitä meillä koska se on luonteeltaan niin nallukka. miksi kukaan ei löydä tästä rodusta mitään hyvää sanottavaa. olen saanut yhden positiivisen viestin jossa eräs nainen kertoi omista estrelloistaan ja hänellä oli 4 lasta ja 3 koiraa ensimmäinen hänen koiransa oli ollut todella pahoin pidelty mutta silti oli sopeutunut heidän perheesensä hyvin, ja hän sanoi ihmisten negatiivisyyden johtuvan tietämättömyydestä. vaikka koiralla on hyvin paljon alkukantaisia vaistoja ei se ole pahaksi koska meidänkin koira saa niitä käyttää lampaita paimentaessa. toivoisin saavani edes yhden positiivisen palautteen koska itse aijon puolustaa rotua henkeen ja vereen asti! niin kuin tähän asti kaikkia rotuja mitä minulla on ollut koska kaikki ovat olleet ns. vaarallisia koiria. ei minulla vaan ole niiden kanssa mitään ongelmaa ollut, ja niin kuin sanoin niin useimmiten ongelma on ihmisessä siihen mihin taito loppuu väkivalta alkaa.
        toivoisin että ihmiset ymmärtäisivät että halusin tietoa rodusta sellaisilta joilla on tai on ollut esrelanvuoristokoira. en tiedä onko sinulla mutta epäilen koska luultavasti löytäisit koirastani myös jotain positiivistä sanottavaa. koiran kanssa on ainakin turvallista kulkea ulkona ja olen lapseni jättänyt hän kanssaan aina vain hetkeksi koska muuten hän pusuttelee vauvan tainnoksiin en tarkoita mitään pahaa tällä tekstillä mutta kyllä sinuakin varmaan alkaisi potuttamaan kun kaikki puhuvat vain niistä negatiivisistä puolista ja eivät ymmärrä minun olevan todella tietäväni onko koira meille turvalline vai ei koska en ikinä vaarantaisi lastani millään tavalla koska hän on kuitenkin minulle kaikista rakkain..

        hyvää kesän jatkoa

        T: hanna v


      • Estrela
        essu2 kirjoitti:

        hei.
        toivon että olisit lukenut tekstin ja ymmärtänyt sen koska olen kyllästynyt puolustelemaan koiraa koko ajan koira on minulla ollut vain 3pv ja koko ajan kaikki sanovat sen olevan vaarallinen. en olisi koiraa ottanut jos en olisi ollut varma sen luonteesta ja kasvattajakin suositteli sitä meillä koska se on luonteeltaan niin nallukka. miksi kukaan ei löydä tästä rodusta mitään hyvää sanottavaa. olen saanut yhden positiivisen viestin jossa eräs nainen kertoi omista estrelloistaan ja hänellä oli 4 lasta ja 3 koiraa ensimmäinen hänen koiransa oli ollut todella pahoin pidelty mutta silti oli sopeutunut heidän perheesensä hyvin, ja hän sanoi ihmisten negatiivisyyden johtuvan tietämättömyydestä. vaikka koiralla on hyvin paljon alkukantaisia vaistoja ei se ole pahaksi koska meidänkin koira saa niitä käyttää lampaita paimentaessa. toivoisin saavani edes yhden positiivisen palautteen koska itse aijon puolustaa rotua henkeen ja vereen asti! niin kuin tähän asti kaikkia rotuja mitä minulla on ollut koska kaikki ovat olleet ns. vaarallisia koiria. ei minulla vaan ole niiden kanssa mitään ongelmaa ollut, ja niin kuin sanoin niin useimmiten ongelma on ihmisessä siihen mihin taito loppuu väkivalta alkaa.
        toivoisin että ihmiset ymmärtäisivät että halusin tietoa rodusta sellaisilta joilla on tai on ollut esrelanvuoristokoira. en tiedä onko sinulla mutta epäilen koska luultavasti löytäisit koirastani myös jotain positiivistä sanottavaa. koiran kanssa on ainakin turvallista kulkea ulkona ja olen lapseni jättänyt hän kanssaan aina vain hetkeksi koska muuten hän pusuttelee vauvan tainnoksiin en tarkoita mitään pahaa tällä tekstillä mutta kyllä sinuakin varmaan alkaisi potuttamaan kun kaikki puhuvat vain niistä negatiivisistä puolista ja eivät ymmärrä minun olevan todella tietäväni onko koira meille turvalline vai ei koska en ikinä vaarantaisi lastani millään tavalla koska hän on kuitenkin minulle kaikista rakkain..

        hyvää kesän jatkoa

        T: hanna v

        Puhuinkin yleisesti laumanvartijan kanssa elämisestä, nuo seikat joita tuolla luettelin, kannattaa painaa mieleen jos ongelmia tulee.

        Kaikki kasvattajat eivät osaa välttämättä kertoa muita kuin niitä hyviä puolia, huonot puolet jää unholaan valitettavasti :/ Estreloiden kohdalla huono puoli on juurikin se arkuus ja se ei ole mikään pieni ongelma josta pitäisi vaieta.

        Onko teidän koirasta tietoa mistä kennelistä se on peräisin niin taustoja voisi sevitellä? Koira on siis ollut teillä 3 pv? Se ei ole asettunut vielä taloksi, siihen menee joitain kuukausia, ehkä puoli vuotta, ehkä vuosi. Jos asutte kaupunkioloissa niin ongelmia on todennäköisesti odotettavissa, laumanvartija näet ottaa koko pihapiirin ja korttelin omakseen ja puolustaa sitä raivokkaasti (eli rähjää kaikelle mikä sen omalla alueella liikkuu).

        Toivotan nyt kuitenkin kaikkea hyvää ja kuulumisia on mukava lukea! Niin ja kokemuksella, laumanvartijat ovat kuitenkin melko samanlaisia mutta eroaa toisistaan jonkin verran :)


      • essu2
        Estrela kirjoitti:

        Puhuinkin yleisesti laumanvartijan kanssa elämisestä, nuo seikat joita tuolla luettelin, kannattaa painaa mieleen jos ongelmia tulee.

        Kaikki kasvattajat eivät osaa välttämättä kertoa muita kuin niitä hyviä puolia, huonot puolet jää unholaan valitettavasti :/ Estreloiden kohdalla huono puoli on juurikin se arkuus ja se ei ole mikään pieni ongelma josta pitäisi vaieta.

        Onko teidän koirasta tietoa mistä kennelistä se on peräisin niin taustoja voisi sevitellä? Koira on siis ollut teillä 3 pv? Se ei ole asettunut vielä taloksi, siihen menee joitain kuukausia, ehkä puoli vuotta, ehkä vuosi. Jos asutte kaupunkioloissa niin ongelmia on todennäköisesti odotettavissa, laumanvartija näet ottaa koko pihapiirin ja korttelin omakseen ja puolustaa sitä raivokkaasti (eli rähjää kaikelle mikä sen omalla alueella liikkuu).

        Toivotan nyt kuitenkin kaikkea hyvää ja kuulumisia on mukava lukea! Niin ja kokemuksella, laumanvartijat ovat kuitenkin melko samanlaisia mutta eroaa toisistaan jonkin verran :)

        hei..

        reetu on koskisen päiviltä iittalasta lähtöisin. en tiedä on sillä paikalla jotain erityistä nimeä.
        kyllä yritän huomioida myös koiran huonoja puolia ja tehdä kaikkeni että ne eivät esiin tulisi yritän vain olla reilu pelikaveri koiralle niin eiköhän se siitä suju.
        reetu on nyt jo muutaman päivän jälkeen kuin kotonaan tietenkin on hieman viellä varautunut miestäni kohtaa mutta antaa hänen kyllä rapsuttaa ja esim. laittaa pannan lemkille lähtiessä mutta esim pesuhuoneeseen se ei tule jos mieheni on siellä tai mene nukkumaan vaatekomeroon jos hän on hakemassa sieltä jotain.

        on mukavaa että joku myös kertoo niitä "huonoja" puolia mutta kun sitten ne positiiviset unohtuvat kokonaan paimenkoirista on kuulemma myös yksi todella estrelloja kuvaava kirja ja sen olen ajatellut hankkia. mutta mennään vain päivä kerrallaan.

        T:hanna ja reetu


      • Estrela
        essu2 kirjoitti:

        hei..

        reetu on koskisen päiviltä iittalasta lähtöisin. en tiedä on sillä paikalla jotain erityistä nimeä.
        kyllä yritän huomioida myös koiran huonoja puolia ja tehdä kaikkeni että ne eivät esiin tulisi yritän vain olla reilu pelikaveri koiralle niin eiköhän se siitä suju.
        reetu on nyt jo muutaman päivän jälkeen kuin kotonaan tietenkin on hieman viellä varautunut miestäni kohtaa mutta antaa hänen kyllä rapsuttaa ja esim. laittaa pannan lemkille lähtiessä mutta esim pesuhuoneeseen se ei tule jos mieheni on siellä tai mene nukkumaan vaatekomeroon jos hän on hakemassa sieltä jotain.

        on mukavaa että joku myös kertoo niitä "huonoja" puolia mutta kun sitten ne positiiviset unohtuvat kokonaan paimenkoirista on kuulemma myös yksi todella estrelloja kuvaava kirja ja sen olen ajatellut hankkia. mutta mennään vain päivä kerrallaan.

        T:hanna ja reetu

        Kyllähän noissa kaikissa on niitä hyviä puolia enemmän kuin huonoja, se on tosi! :)

        Löysin sen kasvattajan yhteystiedot eli sinne kun otat yhteyttä niin tausta varmaan selviää:

        http://www.estrelanvuoristokoirat.fi/kasvattajat.htm

        Ja on olemassa tällainen yhteisö estrelan omistajille jossa voit vaihtaa kuulumisia ja kysyä neuvoja:

        http://groups.msn.com/Estrelanvuoristokoirat/_whatsnew.msnw


    • milie81

      Minulla ei ole kokemusta estreloista, mutta laumanvartijoista kuitenkin.
      Laumanvartijoista noin yleisesti ottaen senverran että nämä "pahimmatkin" rodut ovat omalle perheelleen uskollisia ja luottavaisia. Jos saat koiran luottamaan itseesi, olet sille johdonmukainen mutta muistat että rotu on herkkä jne. Saat siitä aivan varmasti erittäin mukavan ystävän.
      Se että koiraasi on pahoinpidelty, kannattaa aina muistaa esim. tilanteissa joissa on vaikka miespuolisia vieraita tai koiraa ja sinua vastaan tulee vaikka lenkillä mies. Muista että sille voi tulla jostain äkkinäisestä liikkeestä mieleen jokin paha muisto, ja se saattaa hyökätä.

      Toivoisin että kävisit koirasi kanssa esim. koirakouluja koska se vahvistaa suhdetta sinun ja koiran välillä. Vaikka laumanvartijat rakastavat lapsia, muista että sinun tulee olla se jota koira kuuntelee, ei lapsi. Itselläni on kaksi laumanvartijaa ja kaksi alle 4 vuotiasta lasta. Meillä nämä koirat ovat olleet pennusta asti, ja luottamus koiriin ja lapsiin yhdessä on syntynyt monien kokemusten kautta.
      En halunnut tällä kirjoituksella mitenkään aliarvioida sinun kykyäsi opettaa koiraasi, vaan halusin antaa muutaman neuvon. Laumanvartijasta saat varmasti mitä ihanimman seuralaisen, kunhan muistat että sen luottamus ja arvostus pitää ansaita ja se ei tapahdu aina hetkessä. =)

      Parhaiten kokemuksia ja neuvoja saat varmasti ottamalla yhteyttä estrelan kasvattajiin. He varmasti kertovat mielellään rotunsa ominaisuuksista ja tarpeista.

      Toivon sinulle mukavia ja rauhallisia hetkiä mahtavan rotusi kanssa... =)

    • Minä vaan..

      Hei.

      Meidän perheellämme on Estrela. Tämä koira tuli meille minun ollessani 13 vuotias. Nyt koita on 8 v. Sen verran täytyy sanoa että koiran kanssa on ollut hankala elää vaikka se on erittäin rakas koko perheelle. Sillä on niin vahva vahtimisvietti että haukkuminen on muodostunut ongelmaksi. Se on myöskin erittäin paha hihnassa räyhääjä (tosin vain tietyille nartuille). Se myös harrastaa karkailua eikä tottele kovinkaan hyvin. Kokemusta meillä oli jokaisella koirista ennen essun tuloa mutta kai saimme hieman hankalamman yksilön. Kotiväkeä se rakastaa ja eikä ikinä purisi ketään meistä vaikka mikä olisi. Erittäin fiksu ja ystävällinen varsinkin lapsille. Ei tee mitään pahaa pienimmilleen kuten vaikka kaneille tai rotille ym. vaan katsoo nätisti niitä :)

      Jos haluaa ihmistä palvovan ja tottelevaisen koiran niin sitä se ei ole mutta erittäin hyvö vahti ja lupsakka nalle kotona.

      • essu2

        kiitos viestistä..

        en halua iteäni palvovaa koiraa vaan jonkun kenenkä kanssa yhteityö pelaa ja yritän olla tasavertainen omien koirieni kanssa tietyyn rajaan asti ainakin. meidän pupulta valitettavasti murtui jalka kun reetu kävi sitä katomassa mutta ei ollut koiran vika vaan pupunen vaan pelästyi tuommoista isoa nallukkaa kun ei ennen ole sellaista nähnyt mutta onneksi pupu on jo paranemaan päin vaikka onkin surkean näköinen pikkuisessa lastassaan... niin totta kai jokainen koiran on yksilönsä ja kaikki ovat erilaisia. mutta oli mukavaa että osasit myös kertoa positiivisiä puolia.


    • essu2

      hieman kuulumisia...

      tänään kävimme tampereella pienessä "mats soussa" ihan vain sivusta katselemassa. kaikkia olisi reetu halunnut mennä katsomaan pientä pentua pääsikin hieman haistelemaan mutta onneksi tajusi toisen olevan vain yksi sadas osa itseään ja viellä vauva joten reetu otti ihan rauhassa. kaikki päivät ovat menneet hyvin vaikka hieman itsepäisyyttä ja huonomuistisuutta reetussa onkin mutta kukaan ei ole täydellinen. elokuussa olemme menossa koulutus kurssille mutta myös luru on tarkoitus ottaa mukaan saa nähdä kuinka jaksan kun mahakin on silloin niin kamalan iso.kaikki on meillä mennyt paremmin kuin voisi toivoa. vaikka tomilla reetu kerran aamu pissalla oli karkuun päässytkin ja ruvennut oikein härnäämään että etpäs kiinni saakkaan. oli juossut kohti mutta melkein kohdalla väistänytkin jommalle kummalle sivulle niin pentu kun viellä on. näillä lämpöisillä keleillä reetu tekee sitä että yht äkkiä heittäytyy maahan ja ei haluaisi millään matkaa jatkaa. niin ja uimassakin ollaan jo keritty käymään tai siis kahlaamassa luru kyllä taas uiskenteli kuin mikäkin kala mutta reetu tyytyi vain kahlaamiseen. mutta näin näillä näkymin toivotaan että jatkossa menee viellä paremmin.. niin ja jos jotain koira ihmistä kiinnostaa vaihtaa kuulumisia ja neuvoja niin eikun maili osoitetta tulemaan olisi todella mukavaa ihan vain esim. kuulumisia kertoilla puolin ja toisin kun tuttava piirissä koira ihmisiä ei paljoa ole.

    • mossemosse

      minulla on ollut estrellanvuoristokoria kohta 20.v.ensimmäinen-eli n12v kaksi seuraavaa toinen nukkui pois noin 7.v iässdä yllätäen yksi uros jäljellä kaikki ovat olleet kiltejä ja lapsirakaita tulleet toimeen muiten kotieläinten kansa-jos joku haluaa kyseistä urosta astutukseen olen kiinostunut.-

    • HenniO

      Estrellan omistaja täälläkin

      Meillä koira oli vain 6 vuotta, suuri suru oli, kun siitä luopumaan jouduimme. Syynä kohtutulehduksen jälkeinen hormonihäiriö, joka sekoitti koko koiran. Laumassa 2 bichonia , vastasyntynyt vauva ja kissa. Muutimme kaupunkiin, ei minkäänlaista haukkumis ongelmaa, tai ylimääräistä vahtiviettiä. Heti ottaisin, jos vain jostain estrellan saisin.
      Olisipa kiva kuulla miten teillä Essu2 elo sujui.

    • leo1

      itselläni on vuodenikäinen leonbergi uros ja kohta on tulossa estrellan vauva uros.
      tässä kun oon lukenut teidän kirjoituksia niin rupes ihan hirvittää. eihän ne laumanvartijat mitään petoja oo! estrella on keskivaikea koirarotu, mut kyllä sen kanssa pärjää rivitalossakin. jos on täyspäinen niin pärjää kyllä. meidän leokin on sopeutunut hyvin rivitaloon vaikka niilläkin vahva vahtimisvietti. tosin ollaan kyllä muuttamassa puolen vuoden päästä omakotitaloon.... en usko että estrellat vartiois koko naapurustoa taajamaa alueella.

      • Faktaa sieltä

        No niistä saa varmasti hyvän käsityksen laumanvartioiden kotisivulta. Annetaan ymmärtää et vartiointitaipumus tulee esiin kunolla kuin yksin koira on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe