Rahaa säästöön

Anonyymi-ap

Nyt maksetaan talletuksille pitkästä aikaa korkoakin, on myös hyviä tuottavia rahastoja, joten rahat kannattaa laittaa niille tuottamattomilta tileiltä. Vanhusten julkinen hoiva heikkenee entisestään, ehkä rahalla saa sitten parempaa hoitoa.

13

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa kunkin miettiä mikä on maallisessa elämässä tärkeintä:
      - Ainakin elossa pysyminen = Ruoka. Vaatetus.
      - Ilman suuria kärsimyksiä = Terveyden- ja sairaanhoito.
      - Koti ja yleinen turvallisuus = Tämä vaatii edeltä suunnittelua ja saattaa maksaa jonkin verran. Tähän kannattaa satsata: esim. viihtyisä asuinympäristö.
      - Viihtyminen = Elämän pienet ilot. Tämä vaatii hiukan rahaa, riippuen siitä mitä kukin itse elämältään tässä mielessä haluaa.

      - Rahaa ei voi syödä. Raha on huono laastari.
      - Tulisi olla melkoinen määrä seteleitä, että niistä olisi yöpeitoksi.
      - Hankkiako sähkölämmitys, vai polttaako päivittäin rahaa uunissa?

      Raha on tavallaan illuusio: sillä on arvonsa niin kauan kuin on. Jonain päivänä voi syntyä tilanne, ettei rahalla ole elämän laatuun nähden mitään arvoa. On muita asioita, jotka ovat rahaa tärkeämpiä. Jos ne puuttuvat, eivät seteliniputkaan hädän tullen mitään auta. Näitä kuitenkin joutuu yleensä rahalla hankkimaan.

      Kumpi parempi:
      - Rahaa tilillä? Vai raha vaihdettuna ruokaan, jääkaapissa?
      - Rahaa tilillä, vai vaatteita päällä? Jne.

      Nykyinen talousrikollisuuskin on sellaista, että etenkin vanhusten tilejä putsaillaan. Vuosikymmenten säästöt katoavat hetkessä tililtä, varkaan tilille.

      Rahaa on hyvä olla kohtuullisesti, mutta mielestäni turha säästeliäisyys ei kannata. Raha on ajoissa vaihdettava hyödykkeisiin, joista todella on itselle apua ja hyötyä.

      • Anonyymi

        Esim. nälänhädän tai ruokapulan iskiessä raha menettää arvonsa: se, jolla on leipää / vettä / ruokaa, on rikas.


      • Anonyymi

        Toistat varakkaiden propagandaa kuluttamisesta ja syömisestä ... jonka työväenluokka on omaksunut

        Propagandistiset varakkaat pitävät työväenluokan köyhinä toistamalla kulutuksen hyvyyttä ja propagandassaan halveksimalla rahaa

        Älä ole ahne kuluta arkussa et tee rahalla mitään ... on varakkaiden propagandaa naruttamaan työväenluokkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistat varakkaiden propagandaa kuluttamisesta ja syömisestä ... jonka työväenluokka on omaksunut

        Propagandistiset varakkaat pitävät työväenluokan köyhinä toistamalla kulutuksen hyvyyttä ja propagandassaan halveksimalla rahaa

        Älä ole ahne kuluta arkussa et tee rahalla mitään ... on varakkaiden propagandaa naruttamaan työväenluokkaa

        Vanhoina hyvinä aikoina palkka maksettiin oluena ja ruokakuponkeina työnantajan myymälään.
        Miksei käytäntö kelvannut?
        Perustivat osuuskauppoja. Siitä se alamäki alkoi.


    • Anonyymi

      Aloittaja puhuu asiaa

      Ja säästämisen harjoittelun jälkeen se pitää jalostaa sijoittamiseksi, turvallisista kohteista kuten aloittaja kuvaa

      Tuotto niillä on joskus mahtava

      Kuten kymmeniä kertoja olen kirjoittanut
      lokakuun alussa Manta irtosi Sammosta
      Siis vajaa 5 kuukautta sitten

      Ennen irtoamista Sampo maksoi noin 40
      Nyt saman

      Mutta se antoi Mantan omistajille lahjaksi
      Manta maksaa nyt 4
      Eli noi 10% tuotto alle viidessä kuukaudessa
      Ja kohtuullisen turvallisilla finanssilaitossijoituksilla

      • Anonyymi

        Sinulla on vissiin liuta hautaipusmaiden rikkaimmat sukulaiset.
        Minulla yksineläjällä ruokakauppa lasku n 100e viikossa. siis n. 400e /kk. 1/3 tuloista menee ruokaan ja asumiseen menee, 2 omistus asunnon vastike 400e. ja oma sähkölasku 40e/kk ja netti ja puhelin n 80e /kk. Säännölliset menot kk.
        Ei tarvitse pihdata mitään baan ostan mitä tarvitsen harkiten. Tilillä on tarpeeksi rahaa. En matkusta ei ole huvimenoja. Minulla on tarpeeksi tavaraa autoa ei ole ollut koskaan. Kun niorena eimollut varaa korttiin en trvinnut autia en sitten myöhemmin ostanut kun rahaa oli. Haittaahan autottomuus näin vanhana kun ei käydä ruoka ym ostoksilla ihan itse. En ole koskaan muuten säästänyt koskaan mitään varten enkä,maksanut suuria lainoja. Ei ole syytä säästää kun nykyinen varallisuus riittäisi isompaan parempaan uudempaan asuntoon. Nykyisessä pitäisi lähi vuosina uudistaa jotain. Terveys on ollut ja on ainoa iso huoleni. Se estää minua toteuttamasta asioita. Ei voi lähteä metsään käveleen,marjaa kuten ennen ja eihän taajamassa ole edes lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on vissiin liuta hautaipusmaiden rikkaimmat sukulaiset.
        Minulla yksineläjällä ruokakauppa lasku n 100e viikossa. siis n. 400e /kk. 1/3 tuloista menee ruokaan ja asumiseen menee, 2 omistus asunnon vastike 400e. ja oma sähkölasku 40e/kk ja netti ja puhelin n 80e /kk. Säännölliset menot kk.
        Ei tarvitse pihdata mitään baan ostan mitä tarvitsen harkiten. Tilillä on tarpeeksi rahaa. En matkusta ei ole huvimenoja. Minulla on tarpeeksi tavaraa autoa ei ole ollut koskaan. Kun niorena eimollut varaa korttiin en trvinnut autia en sitten myöhemmin ostanut kun rahaa oli. Haittaahan autottomuus näin vanhana kun ei käydä ruoka ym ostoksilla ihan itse. En ole koskaan muuten säästänyt koskaan mitään varten enkä,maksanut suuria lainoja. Ei ole syytä säästää kun nykyinen varallisuus riittäisi isompaan parempaan uudempaan asuntoon. Nykyisessä pitäisi lähi vuosina uudistaa jotain. Terveys on ollut ja on ainoa iso huoleni. Se estää minua toteuttamasta asioita. Ei voi lähteä metsään käveleen,marjaa kuten ennen ja eihän taajamassa ole edes lähellä.

        ruokaraha ok
        sähkölaskussa on 10 euroa liikaa
        puhelin netti ok


        tunnistan kulutuksesi

        voin neuvoa sekä salkunhoidossa (hoidan neljää) ja aminohappo - vitamiini - mineraali -hoidossa (ehkä 30 vuoden kokemus)

        kulutuksessa olet ok ei neuvottavaa

        matkustelua voin neuvoa myös, kannattaa käydä kulttuuripaioissa euroopassa
        lontoon pariisi madrid barcelona lissabon rooma ovat helppoja paikkoja tottuneet turistiin

        bar-cel-ona = baarit taivas aaltoileva (meri)


    • Anonyymi

      Sosialidemokratia on sotkenut suomalaisten työväenluokkaisiksi marisijoiksi
      jotka nimittelevät aika vaatimattomia varakkaita rikkaiksi

      tätä voi pitää tyhmyytenä ja on siksi vaarallista
      kun tyhmä tyhmempi suomalainen on taipumus

      Ajatellaa esim Masa Makkosta
      keksi teksitivietsin
      köyhä laulaja eli insinööri
      ei osannut patentoida kappalehintaa

      surkeaa katsella suomalaista versiota leijonan luola
      pikkusummilla pelataan ja surkeita keksintöjä

      usan versiossa on vielä surkeampia keksintöjä mutta siellä on tullut
      siitä monia miljonäärejä
      varakkaita siis

    • Anonyymi

      No ei ainaskaan vanhan kannata rahojaan mihinkään sitoa , huomenna voi olla jo sille käyttöä .

    • En mieti sijoittamista, vähän rahastoissa on.
      Eläke riittää mutta ei aina. Onneksi tuli säästettyä aikoinaan.
      Jälkikasvu pärjää, eivät tarvitse perintöä, siksi en pihtaile, mutta en tuhlailekaan.
      Menot on selvästi kasvaneet enemmän kuin eläkkeet nousseet.

    • Anonyymi

      Kun elää omien, todellisten tarpeiden mukaan niin pienehköistäkin tuloista jää jotain käyttämättä.

      Olimme vaimoni kanssa 40v tietämissä kun luottamuksemme tulevan eläkejärjestelmän kestävyyteen alkoi horjumaan.
      Talovelkojen tultua pahimmoiltaan hoidetuiksi meni vaimoni kotivuosien jälkeen markettiin kassalle 22h/viikko.
      Aloitin pienellä pelivaralla hieman riskiäkin ottaen. Kolmen kotimaisen yhtiön osakkeita.
      Valuuttasäätelyn aikaan olivat pankit varmoja.
      Helpointa olisi ollut merkitä kuukausittain samalla summalla jonkun yhdistelmä- tai oosakerahaston osuuksia mutta jostakin syystä en silloin innostunut. Varmaa, tasaista, riskitöntä tuottoa. Ei pikavoittoa mutta ei tappiotakaan.

      Olimme aina hahmottaneet elämämme eteen päin.
      Hahmotteluun sisältyi tavoite lopettaa töissä käyminen haluamallamme ajankohtana suunnittelemissamme puitteissa. Nyt se koitti täysaikaisesti 57v/52v ikäisinä.
      Jo aktiivivuosina oli suurin osa lomistamme mennyt matkusteluun ja joutovuosien koittaessa voimme ajoittaa reisut omien mieltymysten mukaan.
      Vuosien saatossa oli jotain jäänyt kuluttamatta ja velattoman ok:n vaihtaminen keskustan kerrostalon kolmioon jätti hieman lisää pelivaraa.
      Leikin hieman pörssissä. Oli onnistumisia ja takaiskuja. Pahimmillaan tuli takkiin 6-numeroisen summan verran euroja. Toipuminen vei pari vuotta.
      Matkustelu ja yksityinen terveydenhuolto ovat suurimmat menoreiät.
      Ennen lastemme lähtemistä opiskelemaan olivat he omaksuneet järkevän asenteen rahan käyttöön. Heidän valmistuutua yliopistosta maksoimme toisen opiskeluvelat 20000mk ja annoimme saman summan velattomasti valmistuneelle.

      Olemme näinä vuosikymmeninä tehneet järjesttelyjä lapsillemme ja heidän jälkikasvuilleen verottajan sallimissa puitteissa.

      Kuten mainitsin niin eläen omien tarpeiden eikä kuviteltujen ympäristön paineiden mukaan on metallin sekatyöläiseltä ja puotipuksu vaimolta jäänyt jotain kuluttamatta.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus sinulta. Kun elää omalla tavallaan ja puolisollakin on sama näkemys taloudellisesta tilanteesta ja rahan käytöstä voi vanhana olla tyytyväinen omiin valintoihinsa.

        Liikealalla yrittäjänä 40v. toimineena olen kokenut vaikeitakin aikoja lakkoilun ja devalvaatiosta johtuvien taloudellisten menetysten vuoksi.

        Nyt 20 vuotta eläkeläisenä ovat olleet elämäni helpoimmat taloudellisesti.

        Yrittäjä eläkkeeni lisäksi olen harrastanut osakekauppaa Helsingin pörssissä varmoilla suomalaisilla osakkeilla jotka maksavat hyvän osingon vuosittain.
        Eläkkeelle jäätyäni myin yritykseni ja sijoitin osan rahoista osakkeisiin. Tyttäreni ja poikani saivat osansa ennakkoperintönä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      252
      2127
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1730
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1542
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1160
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1008
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      999
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      983
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe