tupakan haju pois

vuorikristalli

heips

oisko vinkkejä miten saa tupakanhajun pois kämpän seinist? erityisesti kiinnostais tietää pitääkö se "huhu" paikkansa, et ois jotai erityistä maalia kyseiseen tarkoitukseen?

53

62372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haju pois

      Sama ongelma, vastatkaa, jos tiedätte! Autaako seinien maalaaminen ja montako kerrosta?

    • kake68

      Olen kuullut, että Tixomatt -kattomaali voisi olla sopiva tohon ongelmaan. Kokemusta itsellä ei ole.
      Ilmeisesti melkoinen 'myrkkymaali'.

    • jatapetti

      Muutimme viime vuonna asuntoon, jossa oli tupakoitu. Siivous ei auttanut. Vasta remontti tapetointeineen ja maalauksineen poisti hajun.Isännöitsijä tarkasti asian.

      Tavallisen epäsiistejä tupakoijia oli asunnossa asunutkin. Huoneisto oli jätetty loppusiivoamatta. Muun muassa lattialla tupakan jättämiä polttamia, liesituuletin, jääkaapin alus täysin mustassa töhnässä. Seinät täynnä heidän lapsensa sormenjälkiä. Tapauksen jälkeen koko asuintalon siivoamispolitiikka muuttui, koska siihen asti oli luotettu ihmisten hyvään tahtoon ja siisteyteen. Sitä ei näemmä ole tupakoijilla.

      • Partygirl

        "oli luotettu ihmisten hyvään tahtoon ja siisteyteen. Sitä ei näemmä ole tupakoijilla."
        Onko oikeesti noin uskomattoman ahdasmieleisiä ihmisiä olemassa??!Mieluummin olen onnellinen tupakoitsija kuin noin eläämäänsä kyllästynyt katkera ,ilkeä ihminen...Savuttomuus edistää terveyttä,mut ei selvästikään mielenterveyttä=)

        Get a Life...ei oikeesti millään pahalla.


      • Kaalimaata
        Partygirl kirjoitti:

        "oli luotettu ihmisten hyvään tahtoon ja siisteyteen. Sitä ei näemmä ole tupakoijilla."
        Onko oikeesti noin uskomattoman ahdasmieleisiä ihmisiä olemassa??!Mieluummin olen onnellinen tupakoitsija kuin noin eläämäänsä kyllästynyt katkera ,ilkeä ihminen...Savuttomuus edistää terveyttä,mut ei selvästikään mielenterveyttä=)

        Get a Life...ei oikeesti millään pahalla.

        Tuollaisia ne tupakoitsijat ovat. Aina hermo kireällä ja varmasti on itekin poltettu sisällä, kun noin kovasti tahtoo kommentoida.


      • Anonyymi
        Partygirl kirjoitti:

        "oli luotettu ihmisten hyvään tahtoon ja siisteyteen. Sitä ei näemmä ole tupakoijilla."
        Onko oikeesti noin uskomattoman ahdasmieleisiä ihmisiä olemassa??!Mieluummin olen onnellinen tupakoitsija kuin noin eläämäänsä kyllästynyt katkera ,ilkeä ihminen...Savuttomuus edistää terveyttä,mut ei selvästikään mielenterveyttä=)

        Get a Life...ei oikeesti millään pahalla.

        Tavalinen seinä ja katto maalit. Kaikki listat karmit maalattava.Jos tapetit ne vaihdettava! Tupakoitsia ei ajatele kuin itseään.Talo jossa asun vuokralla Helsingin kaupungin asunot itä- Helsinki,On osoitettu tupakoitisijoille tupakointi paikka.Parvekkella tupakoivat.Lasitus kinni jotta kissa,kissat ei karkaa .Sitten on akkojen lisäksi nää äijät jotka itse ei tupakoi,raahavat misut osarin bubit ja ne siellä tupakoi.Ei edes talon asukas.Misuille kun ei voi sanoa:pihalle tupakalle!


    • kehiin

      Sillä siisti-ohjelmassa tupakanhaju neuvottiin poistamaan huoneistosta etikalla.
      Laakeaan astiaan esim pesuvatin tai vastaavaan kaadetaan etikkaa reilusti ja astia vaikka kirjahyllyn päälle muutamaksi päiväksi.

      Tiedä sitten toimiiko. Poistaneeko hajun tapetista vai raikastaako vain ilmaa.

      Halpaa kokeilla vaikkakin kitkerä tuoksu voi tökkiä.

      • ei etikka

        toimi... Muutettiin rivitalo asuntoon jossa oli tupakoitu keittiössä. Kaikki huoneet on maalattu (seinät ja katto) mutta haju on asunnossa silti. Etikkaa kokeiltiin monta vuorokautta mutta heti vuorokauden kuluttua kun etikka astia poistettiin niin haju tuli takas. Ja on todella oksettava.


      • Onni
        ei etikka kirjoitti:

        toimi... Muutettiin rivitalo asuntoon jossa oli tupakoitu keittiössä. Kaikki huoneet on maalattu (seinät ja katto) mutta haju on asunnossa silti. Etikkaa kokeiltiin monta vuorokautta mutta heti vuorokauden kuluttua kun etikka astia poistettiin niin haju tuli takas. Ja on todella oksettava.

        Vuokraa konevuokraamosta otsonitykki. Sillä lähtee 100-varmasti. 24-36 tuntia otsonia huoneeseen, niin se poistaa kaikki hajut (tupakka, eläimet), tappaa kaikki homeitiöt ja bakteerit. Huoneessa ei saa oleskella samaan aikaan ja vaatii 4-6 tunnin kunnon tuuletuksen, ennen pysyvää oleskelua.


      • rjerjrj
        Onni kirjoitti:

        Vuokraa konevuokraamosta otsonitykki. Sillä lähtee 100-varmasti. 24-36 tuntia otsonia huoneeseen, niin se poistaa kaikki hajut (tupakka, eläimet), tappaa kaikki homeitiöt ja bakteerit. Huoneessa ei saa oleskella samaan aikaan ja vaatii 4-6 tunnin kunnon tuuletuksen, ennen pysyvää oleskelua.

        milläkähän hinnalla otsonitykkiä vuokrataan tiedätkö yhtään? Me ollaan just muutettu uuten vuokra-asuntoon, jossa edellinen asukas on tuprutellut neljä vuotta sisällä. Ollaan aikeissa maalata koko huoneisto tässä parin päivän sisällä, mutta jos sekään ei vielä auta, kai on pakko kokeilla tuota otsonointia? ja mitkä yritykset sitä tarjoaa?


      • viirunski
        rjerjrj kirjoitti:

        milläkähän hinnalla otsonitykkiä vuokrataan tiedätkö yhtään? Me ollaan just muutettu uuten vuokra-asuntoon, jossa edellinen asukas on tuprutellut neljä vuotta sisällä. Ollaan aikeissa maalata koko huoneisto tässä parin päivän sisällä, mutta jos sekään ei vielä auta, kai on pakko kokeilla tuota otsonointia? ja mitkä yritykset sitä tarjoaa?

        Ikävä kyllä minun kokemukseni otsonoinnista ei ole kovin kummonen. Kävin katsomassa uutta vuokra asuntoani ja siellä haisi ihan törkeen pahasti tupakka. Vaikka itse poltan, haju oli silti oksettava. Vuokranantaja teetti otsonoinnin, remontin jälkeen. Kävin uudelleen asunnolla ja haju oli edelleen voimakas. Päätin silti ottaa asunnon ja vieläkin kamppailen hajuongelman kanssa.


      • avuliasko
        viirunski kirjoitti:

        Ikävä kyllä minun kokemukseni otsonoinnista ei ole kovin kummonen. Kävin katsomassa uutta vuokra asuntoani ja siellä haisi ihan törkeen pahasti tupakka. Vaikka itse poltan, haju oli silti oksettava. Vuokranantaja teetti otsonoinnin, remontin jälkeen. Kävin uudelleen asunnolla ja haju oli edelleen voimakas. Päätin silti ottaa asunnon ja vieläkin kamppailen hajuongelman kanssa.

        kamppailin tän asian kanssa yksiössä missä olen polttanut 1,5v. haju oli hirveä.. tupakan lopetus kuitenki käski myös keksimään keinot hajun poistamiseen, tässä mun vinkit ja kokemukset.

        yksiö ilman parveketta, siivoa kaikki paikat, tekstiilit pesuun, sohva on paha hajupesä, sen mä heitin vaan pois, sen toki voi tuulettaa ulkona ja verhoilupestä. pesin lattialistat lattiat, hinkkasin seiniä, alustus toimia. en mä niin verhoja alkanu mitenkään sen koomin ynnä muuta pikkuhärpäkettä jynssäämään.. vaan samalla ku siivoot, talvi on hyvää aikaa tuulettaa ikkunat auki.. pese myös ikkunat..
        en ole maalannut sekin on hyvä keino, mutta ostin kattotuulettimen!! ikkunat auki, ja kattotuulettimen siipiin ripustin auton hajunsyöjät eli wondepaumit, ja pistin pyörimään, suihkutin pyörivään tuulettimeen paljon dödöä ja puhdistusaineita jotta se leviää pitkin kämppää, suihkutin hajusteita seiniin, vähä ku spreijais seiniä uudella hajulla :DD keitin vahvat kahvit, annoin pannun porista 3tuntia, ja keitin yrttejä, suitsukkeetkin vois olla hyviä.. sit vaan antaa kämpän tuulettua kokopäivän, menee vaik vanhemmile siksi aikaa.. kun tulet takas haju on poissa.. :D mutta ehdoton sääntö on olla polttamatta tupakkaa enää ikinä, luulen kun tätä toistaa usein, haju lähtee pikkuhiljaa.. listoihin kandee kans suihkutella hajuja pesun jälken koska noki yleensä hakeutuu sinne väleihin.. ei muuta onnee yrityksille !! kämppäni on kuitenkin uudistettu, ja seinät eivät ole keltaiset.. eli mulla käynyt ainakin hyvä tuuri sen suhteen, mutta ai se haju mikä oli kun muutti, se puu ja materiaalit.. ei mahda mitään :) halpa vuokra! chao!


      • mistä valita
        avuliasko kirjoitti:

        kamppailin tän asian kanssa yksiössä missä olen polttanut 1,5v. haju oli hirveä.. tupakan lopetus kuitenki käski myös keksimään keinot hajun poistamiseen, tässä mun vinkit ja kokemukset.

        yksiö ilman parveketta, siivoa kaikki paikat, tekstiilit pesuun, sohva on paha hajupesä, sen mä heitin vaan pois, sen toki voi tuulettaa ulkona ja verhoilupestä. pesin lattialistat lattiat, hinkkasin seiniä, alustus toimia. en mä niin verhoja alkanu mitenkään sen koomin ynnä muuta pikkuhärpäkettä jynssäämään.. vaan samalla ku siivoot, talvi on hyvää aikaa tuulettaa ikkunat auki.. pese myös ikkunat..
        en ole maalannut sekin on hyvä keino, mutta ostin kattotuulettimen!! ikkunat auki, ja kattotuulettimen siipiin ripustin auton hajunsyöjät eli wondepaumit, ja pistin pyörimään, suihkutin pyörivään tuulettimeen paljon dödöä ja puhdistusaineita jotta se leviää pitkin kämppää, suihkutin hajusteita seiniin, vähä ku spreijais seiniä uudella hajulla :DD keitin vahvat kahvit, annoin pannun porista 3tuntia, ja keitin yrttejä, suitsukkeetkin vois olla hyviä.. sit vaan antaa kämpän tuulettua kokopäivän, menee vaik vanhemmile siksi aikaa.. kun tulet takas haju on poissa.. :D mutta ehdoton sääntö on olla polttamatta tupakkaa enää ikinä, luulen kun tätä toistaa usein, haju lähtee pikkuhiljaa.. listoihin kandee kans suihkutella hajuja pesun jälken koska noki yleensä hakeutuu sinne väleihin.. ei muuta onnee yrityksille !! kämppäni on kuitenkin uudistettu, ja seinät eivät ole keltaiset.. eli mulla käynyt ainakin hyvä tuuri sen suhteen, mutta ai se haju mikä oli kun muutti, se puu ja materiaalit.. ei mahda mitään :) halpa vuokra! chao!

        http://www.yocomar.fi/?open=255
        http://tarpeellista.blogspot.com/2008/09/12869-aktiivihiilt-sisltvt.html
        Ottalin ODX
        pakkauskoko 10 kg
        käytetään vesipesuun
        poistaa tehokkaasti epämiellyttävät hajut
        tekstiileistä, matoista ja verhoista
        soveltuu voimakkaiden hajujen poistoon,
        myös savuvahinkojen jälkeen
        jättää jälkeensä miellyttävän tuoksun
        soveltuu automaattiseen annosteluun

        otsonointi
        http://www.ironsec.fi/webmarket/product_info.php/cPath/811_812_818/products_id/5559?gclid=CJWukeu1oqACFUl_3godwFG0eQ


      • ottalin pesu
        mistä valita kirjoitti:

        http://www.yocomar.fi/?open=255
        http://tarpeellista.blogspot.com/2008/09/12869-aktiivihiilt-sisltvt.html
        Ottalin ODX
        pakkauskoko 10 kg
        käytetään vesipesuun
        poistaa tehokkaasti epämiellyttävät hajut
        tekstiileistä, matoista ja verhoista
        soveltuu voimakkaiden hajujen poistoon,
        myös savuvahinkojen jälkeen
        jättää jälkeensä miellyttävän tuoksun
        soveltuu automaattiseen annosteluun

        otsonointi
        http://www.ironsec.fi/webmarket/product_info.php/cPath/811_812_818/products_id/5559?gclid=CJWukeu1oqACFUl_3godwFG0eQ

        http://www.ravatek.fi/kemiallisen_pesun_tarvikkeet.htm


      • tehotyö

      • Anonyymi

        Toimii mainiosti, jos kämpässä esim. vain yhtenä iltana poltettu.


    • hajuuuuuuu

      Tyttäreni muutti kämppään missä oli tupakoitu varmaan useita vuosia, siivottiin tosi hyvin tämä kämppä, pestiin katot, seinät, lattiat, kaapit, jääkaapin taustat, liesituulettimet, kaikki mahdollinen, maalattiin katto ja seinät, silti haju on vaan, käytettiin myös etikkaa pesuissa, luulen, että ilmastoinnin kautta putkistosta tuo haju on ja pysyy.
      Otsonoinnistakaan ei ole aina apua, se ei vie ilmastoinnista hajuja, näin on ammatti ihmiset puhuneet.
      Yhtenä konstina tyttöni käyttää ilmanraikastinta, mikä toimii ajastimella ja määrätyn ajan kuluttua "tuhnauttaa" raikastavaa tuoksua:)
      Etikkaa voi käyttää niin, että laittaa astiaan etikkaa vaikka kaapinpäälle, kaappeihin ja antaa olla niin kauan, että se haihtuu kokonaan----aikaa kuluu-----en tiedä poistuuko haju koskaan:(

      • Kyrsii

        Ei auta mikään. Muutin asuntoon jossa on poltettu 30 vuotta. Omistaja teetti remontin joka sisälsi asianmukaisen pintojen pesun juuri tupakanhajun poistamiseen tarkoitetulla aineella, pintaremontin ja otsonoinnin. Vaihdatin patterit ennen muuttoa. Myös kiukaan. Turha kuvitella että talvella kuumuessaan patterit eivät luovuttaisi hajua pelkästään ulkopintoja puhdistamalla ja maalaamalla . Remontin jälkeen koti tuoksui muutaman viikon normaalille. Nyt, kuukauden ajan rakenteet jo luovuttavat kovasti "vanhabaari'-hajua.
        Asunnon vaihto edessä. Oppia ikä kaikki. Myös terassin puupinnat haisevat vaikka ovat ulkona raikkaassa ilmassa olleet koko ajan? Onneksi nykyään vuokrasopimukseen kirjataan sisällä tupakoimiskielto.


    • hajut saa pois

      jos tupakointi on "satunnaista" eli esim. kuukausi. pesin katon katuharjalla jonka huljuttelin toluvedessä (rapattu katto). seinät pesin myös. ei mitään etikkaa tarvi tms. matot ulos tuuletukseen. sohvan kuivapesin pyykinpesuaineella. ja tämä on erittäin tärkeää että patterinpinnat ja välit myös pestään kunnolla tolulla. tuuletuksessa koko ikkunat auki karmeja myöten jos on mahdollista mieluiten päiväksi ja patterin termostaatit nollille. sillä sain lopullisesti hajun lähtemään.

    • raikasmaukas

      Kylläpä nykyihmisistä on tullut sitten herkkiä hajuille...tommosen tupakanhajun saa riittävästi pois kun tuulettaa pari tuntia ja pesee lattiat...se riittää normaali-ihmiselle. Miten te hajuherkät hippiäiset pärjäättä kaupungissa missä autoista tulee pakokaasua? Entä miten teidän suu menee esim puuceessä? Kyllä maailmaan hajua mahtuu, ei tartte olla noin neuroottinen.

      Olen sitä mieltä että se "haju" on pesemisenne jälkeen vain teidän päässä, eli kuvittelette suurpesun jälkeenkin että haisee tupakka, vaikka hajusta ei olisi tietoakaan.

      • Niimpäniinniin

        raikasmaukas ei oo tainnu sun tielle vielä tulla tälläistä asuntoa jossa oikeesti haisee rööki. Katto ja seinät keltasena/ruskeena nikotiinista ja muista myrkyistä... Onhan toki olemas ihmisiä joilla se hajuaisti on jostain syystä turmeltunut, eihän silloin voikkaan ymmärtää muita normaaleja ihmisiä.... Mistä sait päähäsi että jonkin sortin hipit olisivat ainoastaan niitä hajuherkkiä? Rasistista. (On olemassa myös sairauksia, jotka herkistää hajuaistin niin että oksentaa/oksettaa tietynlaisista hajuista.) Puuceen hajuthan ovat luonnollisia eikä kemikaaleja, ei niistä tule pää kipeäksi tmv. Miksiköhän autojen pakokaasuja pyritään vähentämään? mietippä sitä... Toivottavasti et saa syöpää, ku kaikenlaista niin antaumuksella tykkäät haistella. :)


      • Kyrsii

        Höpö, höpö!


      • Anonyymi

        Voi helevetin pässi, olet just niitä tupakoitsijoita, jotka kuvittelevat, ettei tupakan haju tartu mihinkään. Samoin kun tulette autoon, puhallatte viimeiset henkoset ulos ja sitten autoon istumaan. Kyllä kuvottava haju tulee perässä. Jos on pakko tupakoida, niin menkää pohjoisnavalle käryyttämään, ehkä se haju ei sieltä niin herkästi kantaudu muiden haisteltavaksi.


      • Anonyymi

        Ei olla hajuherkkiä. Tupakoija ei itse huomaa hirveä oksettavaa lemua. Minule tulee todella huono olo tupakanhajusta. Muut hajut eivät haittaa, ovat vain epämiellyttäviä. Tupakanhajusta tulee kova päänsärky ja yököttävä olo. Se ei ole nipottamista.


    • Sumeaa

      Saako tupakoinnin harmaaksi tummentamat ikkunat kirkkaiksi? Jotkut sanovat, ettei auta kuin ruutujan vaihto. Omakotitalossani ovat vuokralaiset tuprutelleet liki vuosikymmenen.

    • dsgs

      aivan järjetön kysymys esimerkiksi tuo saako ikkunat kirkkaaksi! voi herran jumala ostaa ikkunan puhistusainetta ja talouspaperia vaikka ja pyyhkii hemmetin uus avuttomat

    • Jokuvaan8244

      Onko kokemusta tuosta etikkatempusta että jos pistää etikka-astian kämppään vaikka viikonlopun ajaksi niin tarttuuko se etikan haju esim. vaatteisiin? Ja jos niin kuinka pahasti. Vai onko etikka ihan harmiton kikka josta ei itsestään seuraa mitään hajuhaittoja?

    • etikkatäti

      Muutin vuosi sitten vuokra-asuntoon (avokeittiö huone, 41 neliötä), jossa oli tupakoitu vuosia sitä ennen. Asunto oli tyhjä, mutta huoneistosta leijaili vastaan todella järkky haju. Asunnossa ei enää haise tupakka, mutta varsinkin kuumina kesäpäivinä ja pitkän poissaolon jälkeen asunnossa tuntuu tunkkaiselta. Omalla kohdalla parhaiksi puhdistusvälineiksi osoittautuivat taikasieni ja etikka.

      Vuokranantaja suoritti asunnossa ensin otsonoinnin, mutta sen tulos ei ainakaan omasta mielestäni ollut hyvä, haju oli edelleen voimakas. Sen jälkeen maalattiin keittiön ja eteisen seinät ja katot, ihan tavallisella maalilla, ei kapseloitu. Kämppä haisi mielestäni edelleen erittäin paljon. Keittiön muovimattolattiaa ei suostuttu vaihtamaan, mutta se puhdistettiin ja vahattiin uudelleen. Kaiken tämän jälkeen asunnossa haisi edelleen, ei tietenkään lähellekään niin paljon kuin alussa, mutta haisi kuitenkin. Vuokrananataja (kaupunki) ilmoitti tässä vaiheessa, etteivät he enää tee asunnossa mitään ja että mm. keittiön on pessyt siivousfirma.

      Kun itse aloitin asunnossa siivouksen, keittiön kaapeissa kulki ylöspäin kapenevat savu/nikotiinijuovat. Ikkunoissa oli vanhat lamelliverhot, jotka olivat täysin läikikkäät.

      Keittiön kaappien ovet sain puhtaaksi hankaamalla taikasienellä. Lamelliverhot haisivat niin paljon, että heitin ne kiskoineen roskikseen. Hankasin myös ikkunapielet taikasienellä. Ikkunat pesin wimillä ja talouspaperilla, useampaan kertaan sai hangata ennen kuin kellertävä nikotiini niistä irtosi. Pesin kaikki pinnat mäntysuovalla ja sen jälkeen useimmat pinnat veteen sekoitetulla etikalla.

      Etikkaa kului parin viikon aikana noin kolme litraa. Käytin etikkaa sekä puhdistukseen että haihdutin sitä kaappeihin. Laitoin kaikkiin kaappeihin etikkaa haihtumaan pikkukipoissa muutamaksi vuorokaudeksi. Asuin silloin vielä vanhassa kämpässäni, uudessa asunnossa tuskin olisi voinut oleillakaan pitkiä aikoja, sen verrna kova katku etikastakin lähti. Asuntoa siivotessa laitoin isoon kattilaan kiehumaan vesi-etikkaseosta. Lisäksi tuuletin asuntoa mahdollisimman paljon.

      Parin viikon siivous- ja haihdutusoperaation jälkeen asunto oli siedettävässä kunnossa. Täälläkin vinkattu kahvinporojen jättö pöydälle tuntui toimivan, kun enin haju oli jo laantunut. Eli kahvit keitettyä jätin astiassa suodatinpussin päydälle. Edelleen välillä eteisessä tuntuu tunkkainen haju sisään tullessa, mutta esimerkiksi kaapit eivät haise ollenkaan eikä vaatteisiin ole tarttunut tupakanhajua. Kesähelteillä tuntui, että haju alkoi "tihkua" seinistä, mutta senkin huomasin lähinnä itse, vieraat eivät ole asiasta huomauttaneet. Tuulettamalla saa asunnon raikkaaksi, jos alkaa tuntua tunkkaiselta.

      Vanhan kansan keinoilla täydennetty otsonointi ja maalaus toimivat siis suht hyvin, mutta karmeaa jälkeä sisällä tupakoinnista tulee. Ainakin vuokra-asunnoissa se pitäisi ehdottomasti kieltää kokonaan.

      • etikkatäti

        Niin ja etikan haju tosiaan poistui asunnosta ja kaapeista tuulettamalla eli ei tarttunut vaatteisiin. Asunto tosin oli tyhjä, kun näitä toimia suoritin.


    • Tero Tuomi

      Ionisaattori vie hajun, niitä voi vuokrata ja pesuaineena toimii erikois iduna.
      Kyseistä pesusinetta saa, erikois pesuaineita myyvistä liikkeistä.
      Pesu on todella tärkeää, koska me voimme kuvitella mitä käy kun maalaa rasvan päälle.Pesun jälkeen sitten mieleistä maalia pintaan.Tämä asia on itse kokeiltu!

    • lähimäisapuna

      Pesin asunnon jossa oli tupakoitu 10 v.
      Kaikki seinät ja ovet kidesooda pesu, sama jota maalarit käyttävät.

      Tekstiilit liotin etikkavedessä ja pesin sitten normaalisti ja kuivatin ulkona naruilla.
      Ikkunat pesin autotuulilasin pesuaineella musta noki valuin vain..

      Kun sain kaikki pestyä ostin halpaa kahvia Lidl 2 € paketti ja laitoin sen mataliin mustiin muoviastioihin/dynoihin useampaan paikkaan asunnossa.
      lisäksi ostin muutaman sitruunan tuoksuisen kivisen huoneilman puhdistajan raikastimen.
      Kun asukas saapui kotiin, hän kiitti todella lämpimästi työstäni.
      Asuntoon tehtiin remontissa parveke, hän polttaa nyt parvekkeella.
      Kahvin poroja on yhä sängyn alla astiassa..
      Asunnossa suorastaan tuoksuu hyvälle.

    • 10+16

      Jos päätyy maalaamaan seinät niin acrostop -> http://tinyurl.com/cnhpz7v tikkurilan tuote. estää myös tupakan värin tulemasta maalin läpi ja maalattavissa pintamaalilla sen jälkeen.

    • kyllästynyt

      Naapurin tupruttelun hajut ilmastoinnin kauttaa saa siedettävämmäksi vaniljasokerilla laakeassa kipossa.

    • dfhstjs

      tupakan yhdisteet pinnoilla muuttuvat ajan myötä myrkyllisemmiksi, hajua ei saa pois kuin purkamalla

    • kantsii kokeilla

      Jos pesee seinät ,lattian ja lämpöpatterit,myös taustat veteen sekoitetulla nestemäisellä pyykinpesuaineella niin hajut lähtee melko varmasti,voi huuhdella puhtaalla vedellä kastellulla pyyhkeellä.
      Irroittaahan pyykinpesuaine hajut vaatteistakin pestessä.

    • kovahomma

      Tässä on vanhempien 10 vuotta tupakoitu kerrostalokaksio rempassa vieläkin, kun muuttivat palvelutaloon. Järkyttävä haju asunnossa. Asunnonvälittäjä kävi arvioimassa, mutta ei pystynyt olemaan asunnossa kuin minuutin. Sanoi, että ilman hajun poistoa asunnon arvo laskee merkittävästi.

      He olivat onneksi polttaneet pääasiassa keittiossä keittion ovi kiinni, joten keittiö on pahin.

      Ensin veimme kaikki huonekalut ja tekstiilit jätekeskukseen.

      Sitten teimme vuorokauden otsonoinnin. Eipä se haju paljoa hävinnyt. Kaikki pinnat olivat keltaisen ruskean mönjän peitossa, lähempänä kattoa sitä oli enemmän ja samoin kaikissa paikoissa missä oli ilmavirtausta, eli ilmastointikanavavien vieressä, ovien ja ikkunoiden saumoissa ja ulkooven lähellä.

      Pesimme kaikki kaapit ja seinät voimakkailla aineilla, ehkä jopa liiankin voimakkailla, kun osasta alkoi lähtemään maali. Vahvat emäkset poistavat nikotiinirasvaseoksen hyvin, mutta niiden kanssa pitää käyttää siivouskäsineitä ja suojalaseja, sillä esimerkiksi käyttämämme Putkenavaaja (15 % NaOH) on vaarallista silmille. Lisäksi myrkkymaalit ja öljyvärit eivät ole terveellisiä keuhkoille.

      Keittiön kaapit jouduimme pesemään ja maalaamaan sisältä ja ulkoa kokonaan. Kaapin ovet irti ja huonekalumaalia päälle. Myrkkymaalia pahimpiin seiniin ja kaappeihin. Kettiön katon maalaus neljään kertaan.

      Silti aina kun tulimme uudestaan kämpille, haju iski vastaan heti eteisessä.

      Vanhat ruskeat puuikkukarmit olivat imeneet järkyttävän haun. Peittävä maalaus öljymaaleilla, vesiliukoiset eivät riitä.

      Huomasimme, että kun kävi parvekkeella tuulettamassa nenää hetken ja tuli takaisin sisään ja rupesi haistelemaan pintoja viemällä nenän kiinni pintaan, oppi aika tarkasti sanomaan, että mistä se pahin haju tuli. Välillä se tuli kaappien päällä olevasta tilasta, jota suojasivat erilaiset listat. Listat irti, pesu ja maalaus. Välillä se tuli jostain kaappien välisistä rakosista, joille emme ole vielä tehneet mitään. Välillä makuuhuoneen tapetti haisi, tosin vain miedosti. Siihen ehkä riitti peruspesu Sinipiialla.

      Sitten yritimme putsata jääkaappia, hellaa ja pyykinpesukonetta. Ei onnistunut. Haju oli imeytynyt koneiden sisälle, eikä pintojen pesu riittänyt. Koneet roskiin ja uusien ostoon.

      Lopulta tajusimme, että asunnosta pitää viedä pois kaikki ylimääräinen materiaali, joka on saattanut imeä hajua aikojen saatossa. Idea olisi saada pelkät seinät, lattiat ja katot jäljelle. Se ei tietenkään onnistu, kun asunnossa on kiinteitä kaappeja ja niden välissä pieniä rakosia. Ehkä jossain vaiheessa kämppä on saatu hajuttomaksi, taistelu jatkuu. Tai sitten myymme asunnon huonommassa kunnossa halvemmalla. Tai laitamme vuokralle kunnes haju on poistunut. Käsittääksemme haju poistuu itsekseen noin vuodessa.

      Ensi viikolla laitamme taas otsonoinnin sinne, nyt kun olemme saaneet kaikki näkyvät pinnat pestyä/maalattua.

    • Allerginen

      Ostin muutama vuosi sitten pienen kaksion unelmapaikalta. Sain sen kohtuulliseen hintaan, koska siellä oli tupakoitu ja kunto oli kaamea. Jouduimme purkamaan kaikki puurakenteet betonipintoja myöden. Parketit, keittiökalusteet, vaatekaapit, kaikki listat, väliovet. Seinät pestiin ja maalattiin. Katto maalattiin voimakkaalla peittävällä maalilla, jonka haju kesti useamman päivän poistua. Jopa kylpyhuoneen panelikatto jouduttiin uusimaan, koska wc:ssäkin oli poltettu. Saunan lauteita ei vaihdettu, vaikka sieltä tuli vielä jonkin aikaa hajua. Lopputulos kannatti. Nyt ei asunnossa haise.

      Uskalsimme tänä keväänä hankkia talouteen veneen, jossa oli tupakoitu. Kaikki tekstiilit ja patjat uusiksi. Täydellinen pesu. Nyt otsonointi. Taistelu jatkuu. Toivotaan, ettei tarvitse tällä kertaa enempää purkaa.

    • dunkkis

      Kannattaa kokeilla tuohon tupakanhajun tai muunkin hajun poistoon ONA geeliä tai liquidia. Sopii sinne veneeseenkin. Toimii ja ei sisällä mitään myrkkyjä. Se purkki geeliä kestää jopa pari kuukautta ja tupakan haju loppuu.

      • Mistätuota

        ONA geeliä voi ostaa?


    • Avutonko

      Maalaatkaa seinät stopperilla ja sitten tavallisella maalilla kuivumisajan jälkeen normaalisti päälle. Mitkään etikat sun muut tuuletukset vie nikotiinim kellastamia seiniä puhtaaksi.
      Maalikaupassa osataan myös ohjeistaa eikä missään helvetin palstoilla.

    • Maalaus_ei_auta

      Se otsonointi on syytä tehdä kunnolla. Muutaman päivän ainakin tai jopa viikon vaatii että auttaa. Kannattaa laittaa polkupyörän sisärengas otsonoitavaan tilaan. Kun rengas tuntuu haurastuneelta niin tietää että otsoni on vaikuttanut. Otsoni vahingoittaa kumia helposti. Usein otsonointi tehdään liian varovasti kun pelätään että maalit tai tapetit kärsivät. Otsonoinnin jälkeen seinät, katto, lattia, kaapit ja pinnat pitää pestä hyvin, sillä otsonointi irrottaa tupakan myrkyt pinnoilta.

    • siivooja

      Pinttynyt tupakan väri lähtee maalatuista pinnoista mäntysuovalla, mieluiten palasaippua.
      Myös lavuaareista, tupakoitsijoiden keittiötkin voivat olla rasvaisen lian peitossa.
      Avoin vesiastia huoneessa jossa on juuri tupakoitu.
      Omenaviinietikkaa lasipulloon, ei tietenkään etikan haju tartu vaatteisiin.

    • omakotitaloasuja

      Paljon hyviä vinkkejä, myös aika auttaa. Meidän kellarissa oli tupakoitu emmekä tehneet kuin puolihätäisen pesun rätillä ja normaaleilla sisäpesuaineilla seinille ja lattialle (monenlaista pintaa, maalattua betonia, laattaa, laminaattia, lasikuitutapettia, puulistoja, yms.) ja heti pesun jälkeen haisi vielä selvästi. Hajun huomasi aina kellarikerrokseen siirtyessä, mutta nenä turtui nopeasti eikä siellä ollessa haju haitannut. Nyt noin 5 vuotta myöhemmin ei haise enää yhtään, vaan tila tuntuu raikkaalta myös kellariin saapuessa.

      • Pikkupoika_elä_kehtaa

        Nillittäjät jätetään omaan arvoonsa! Tehkää omat talonne kuin haluatte, turha kakaroiden kuvitella vuokralle muuttaessanne että muiden elämää omien kuvitelmienne mukaan muuttaisitte!


    • häähähähäähähää

      Ala tupakoimaan niin tupakanhaju ei enää häiritse.

    • Anonyymi

      Tupakan hajun asunnosta pois saaminen on todella hankalaa, sillä haju tunkeutuu syvälle tekstiileihin, huonekaluihin sekä seiniin. Se saa juuri tuoreeltaan siivotut tilatkin haisemaan tunkkaisilta. Varsinkin jos tilassa vierailee astmaatikko, on tupakan haju asunnossa vaikea asia siedettäväksi.

      Tupakan hajun poistoon voi kokeilla esimerkiksi otsonaattoria, jollainen löytyy vaikkapa täältä: https://ozoneair.fi/poistaa-pahat-hajut/tupakan-haju/

      • Anonyymi

        Siitä tupakoinnista.
        Kävin tänään katsomassa vuodenvanhasta talosta asuntoa joka oli hyvällä paikalla ja ensimmäisessä kerroksessa.
        Esittelijä avasi oven ja samalla hetkellä tupakan haju ryntäsi vasten kasvoja,yök yök
        Oli tehty kuulemma otsonointi 2x

        Talon piti olla savuton.

        No päätin etten muuta,
        Uuden talon asunto on pilattu tupakoinnilla.


    • Anonyymi

      Otsonointi !

      • Anonyymi

        Noita saa ostetua jo edullisesti kotikäyttöönkin, tiedä sitten tehosta. Varmaankin voi myös vuokrata, mutta voi tulla kalliimmaksi.


    • Anonyymi

      Korsteeni pois asunnosta ellei suostu lopettamaan tupakointia, onneksi pian kielletäänkin asuntoyhtiöissä ellei ole jo kielletty.

    • Anonyymi

      En siivonnut seiniä lainkaan, vaan ostin ”ruotsikaupasta” halvan ilmanpuhdistajan, jossa on sekä hiukkassuodatin että kaasusuodatin. Kesti melkein kolme kuukautta, niin tupakanhaju on kokonaan hävinnyt. Pidin myös yhtä ikkunaa auki koko kesän. Onneksi oli kesä. Vessan pönttökin oli osin paksussa tervassa. Älkää heittäkö tumppeja pönttöön!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe