Vanhukset yksin

Mummolla aika paha dementia. Seurustelukumppani on myös sairas. Ikää molemmilla lähes 80 vee.
Asian eteen kukaan ei tee mitään.
Tilanne pahenee.

En puutu tilanteeseen milläänlailla. Sehän ei missään tapauksessa käy.
Olen silti hyvin huolissani.

Näitä iäkkäitä on varmasti paljon kotioloissa. Omaiset ovat unohtaneet heidät jos heitä on.
Yhteiskunnan rattaat eivät ulotu heihin.

Kylmä on maailma

184

1024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kylmä juu, ja sitten lopuksi kuollaan kaikki.

      • Se on selvä että kaikki kuollaan.

        Mutta ottaa nuppiin, kun lapset, sisaret ym sukulaiset ovat välinpitämättömiä vanhusten suhteen.

        Jouluna käydään pikavisiitillä ja haetaan rahakirje.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Se on selvä että kaikki kuollaan.

        Mutta ottaa nuppiin, kun lapset, sisaret ym sukulaiset ovat välinpitämättömiä vanhusten suhteen.

        Jouluna käydään pikavisiitillä ja haetaan rahakirje.

        Lienet lapseton vanhus?
        Et pysty edes kuvittelemaan, että ne lapset on lähteneet maailmalle leivän perässä ja ovat töissä sekä asuvat ehkä satojen kilometrien päässä? Lisäksi et pysty kuvittelemaan, että niillä lapsilla on ehkä omia lapsia, joilla on koulunsa ja harrastuksensa, saattaapi niiden vanhusten lapset olla jo itse eläköityneet eivätkä kykene, ehkä sairauden takia liikkumaan/eläke ei riitä taksiin jne jne...
        Minä en saanut edes lämmintä kättä lähtiessäni, mutta muut sisarukset sai rahakirjeitä, ruokaa, lastenhoitoapua, minä en mitään edes ruokaa vaikka nälkääni pyysin kerran. Sen jälkeen en pyytänyt, en edes sossusta.
        Kun tuli se aika vanhuksilla, ettei enää pärjänneet jäi kaikki minulle. Muut hävisi kuin pieru Saharaan, eivät olleet yksikään kovin kaukana, että syyksi poissaololle ja avulle olisi riittänyt.
        Minä hoidin oman kotini, vanhukseni, työni.. Minä en saanut muuta palkakseni kuin haukut ja varkaan maineen. Pahin sisaruksistani lähti onneksi helvettiin.
        Turha tulla saatana urputtamaan asioista, joista ei ymmärrä mitään!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lienet lapseton vanhus?
        Et pysty edes kuvittelemaan, että ne lapset on lähteneet maailmalle leivän perässä ja ovat töissä sekä asuvat ehkä satojen kilometrien päässä? Lisäksi et pysty kuvittelemaan, että niillä lapsilla on ehkä omia lapsia, joilla on koulunsa ja harrastuksensa, saattaapi niiden vanhusten lapset olla jo itse eläköityneet eivätkä kykene, ehkä sairauden takia liikkumaan/eläke ei riitä taksiin jne jne...
        Minä en saanut edes lämmintä kättä lähtiessäni, mutta muut sisarukset sai rahakirjeitä, ruokaa, lastenhoitoapua, minä en mitään edes ruokaa vaikka nälkääni pyysin kerran. Sen jälkeen en pyytänyt, en edes sossusta.
        Kun tuli se aika vanhuksilla, ettei enää pärjänneet jäi kaikki minulle. Muut hävisi kuin pieru Saharaan, eivät olleet yksikään kovin kaukana, että syyksi poissaololle ja avulle olisi riittänyt.
        Minä hoidin oman kotini, vanhukseni, työni.. Minä en saanut muuta palkakseni kuin haukut ja varkaan maineen. Pahin sisaruksistani lähti onneksi helvettiin.
        Turha tulla saatana urputtamaan asioista, joista ei ymmärrä mitään!

        Olen lapseton. En siis ymmärrä mistään mitään.

        Tässä ko tapauksessa, aikuiset lapset asuvat samassa kaupungissa kuin mummo.
        Tulevat omilla autoillaan jouluna syömään ja hakemaan mummon antamat lahjat.
        Mummo on käynyt hoitamassa lastenlapsiaan.
        Nyt ei enää kykene sairaudeltaan.


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        ❤️ ­­N­­­y­­m­­f­­o­­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18280343

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kenen "mummolla" ? Omalla omaisellasiko? Se olet sinä, jonka pitää puuttua. Miksi et?

      • Ei ole minun omaiseni.


      • Anonyymi

        Yleensä sanotaan vanhoja naisia myös mummoksi vaikka ei olisikkaan kenenkään mummo. Joten siinä taas alkaa moraalisaarnat miten omaisten pitäisi ottaa haltuun vanhukset ehkä tämä aloittaja ei ollut edes lapsenlapsi hänelle .
        Hän on oikeassa siinä että kukaan ei tee mitään, se näkyy hieman jokapuolella.
        Naapurin pappa ( ei pappa minulle) on hyvin pahasti muistisairaus, minun mielestöni hänen pitäisi päästä dementia hoitokotiin . Mutta kun olen vaan apuri en voi puuttua hänen asioihinsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä sanotaan vanhoja naisia myös mummoksi vaikka ei olisikkaan kenenkään mummo. Joten siinä taas alkaa moraalisaarnat miten omaisten pitäisi ottaa haltuun vanhukset ehkä tämä aloittaja ei ollut edes lapsenlapsi hänelle .
        Hän on oikeassa siinä että kukaan ei tee mitään, se näkyy hieman jokapuolella.
        Naapurin pappa ( ei pappa minulle) on hyvin pahasti muistisairaus, minun mielestöni hänen pitäisi päästä dementia hoitokotiin . Mutta kun olen vaan apuri en voi puuttua hänen asioihinsa

        Kyllä sinä voit tehdä huoli-ilmoituksen tai muuten ottaa yhteyttä kuntanne vanhuspalveluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä sanotaan vanhoja naisia myös mummoksi vaikka ei olisikkaan kenenkään mummo. Joten siinä taas alkaa moraalisaarnat miten omaisten pitäisi ottaa haltuun vanhukset ehkä tämä aloittaja ei ollut edes lapsenlapsi hänelle .
        Hän on oikeassa siinä että kukaan ei tee mitään, se näkyy hieman jokapuolella.
        Naapurin pappa ( ei pappa minulle) on hyvin pahasti muistisairaus, minun mielestöni hänen pitäisi päästä dementia hoitokotiin . Mutta kun olen vaan apuri en voi puuttua hänen asioihinsa

        Mummo on kyllä nimitys, joka tarkoittaa sukulaisuutta. Ainakin meillä päin.


    • Anonyymi

      Jos tiedät, että mainitsemasi ihmiset tarvitsevat apua, etkä ilmoita siitä viranomaisille, niin olet yhtä välinpitämätön kuin mahdolliset omaisetkin.

      Tänne kirjoittelu ei heitä auta.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Justiinsa juurikin noin. Nykyään voi tehdä huoli-ilmoituksen, vaikka ei olisi edes läheinen / omainen.


      • Heidän tilanteensaan tietävät omat aikuiset lapset, heidän sisarensa.
        Mutta kun, varsinkin mieshenkilö, ei halua, että kenellekään mainitaan mitään heidän tilanteestaan.
        He viettävät omaa elämäänsä molempien asunnoissa vuorotellen
        Mies sanoo, että he haluavat olla vapaina, ilman yhteiskunnan palveluita.
        Mies puhuu ja mummo on hiljaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Justiinsa juurikin noin. Nykyään voi tehdä huoli-ilmoituksen, vaikka ei olisi edes läheinen / omainen.

        Tiedän kyllä sen.
        Siellä käy jalkahoitaja, joka on ammatiltaan kotiavustaja.
        Hänkään ei tee mitään, koska hän menee sinne vain jalkahoitajana.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Heidän tilanteensaan tietävät omat aikuiset lapset, heidän sisarensa.
        Mutta kun, varsinkin mieshenkilö, ei halua, että kenellekään mainitaan mitään heidän tilanteestaan.
        He viettävät omaa elämäänsä molempien asunnoissa vuorotellen
        Mies sanoo, että he haluavat olla vapaina, ilman yhteiskunnan palveluita.
        Mies puhuu ja mummo on hiljaa.

        Sinun velvollisuutesi on ilmoittaa avuntarpeesta viranomaisille, vaikka omaiset eivät sitä teekään tai ko. mies ei apua haluaisikaan. Hän ei päätä tarvitseeko dementoitunut nainen apua vai ei. Sen päättävät viranomaiset ja nainen itse.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun velvollisuutesi on ilmoittaa avuntarpeesta viranomaisille, vaikka omaiset eivät sitä teekään tai ko. mies ei apua haluaisikaan. Hän ei päätä tarvitseeko dementoitunut nainen apua vai ei. Sen päättävät viranomaiset ja nainen itse.

        kylmätotuus

        Ei ole minun velvollisuuteni.
        Mummo käy vanhustenkerhossa jota ohjaa diakoni.
        Siellä on hänen tuttaviaan, jotka tasantarkkaan huomaavat ja tietävät mummon sairaudesta.
        Siellä on myös hoitajia.
        Tämä porukka ei tee mitään.

        Mummo haluaa elää vapaana omassa kodissaan, vaikka tilanne on vakava.
        Hän ei halua palvelukotiin.
        Hänellä on itsemääräämisoikeus.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ei ole minun velvollisuuteni.
        Mummo käy vanhustenkerhossa jota ohjaa diakoni.
        Siellä on hänen tuttaviaan, jotka tasantarkkaan huomaavat ja tietävät mummon sairaudesta.
        Siellä on myös hoitajia.
        Tämä porukka ei tee mitään.

        Mummo haluaa elää vapaana omassa kodissaan, vaikka tilanne on vakava.
        Hän ei halua palvelukotiin.
        Hänellä on itsemääräämisoikeus.

        Mitä sinä sitten uliset asiasta täällä, ellet aio itsekään mitään tehdä?
        Kirjoita ihmeessä iltapäivälehteen, oman kuvasi kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä sitten uliset asiasta täällä, ellet aio itsekään mitään tehdä?
        Kirjoita ihmeessä iltapäivälehteen, oman kuvasi kanssa.

        Tästä aiheesta voisi tehdä jutun mummon miesystävä.
        Hän on entinen toimittaja.


      • 2lesken kirjoitti:

        Tiedän kyllä sen.
        Siellä käy jalkahoitaja, joka on ammatiltaan kotiavustaja.
        Hänkään ei tee mitään, koska hän menee sinne vain jalkahoitajana.

        Terveydenhuollon ammattilaisella on velvollisuus tehdä huoli-ilmoitus jos näkee siihen aihetta.


      • 2lesken kirjoitti:

        Ei ole minun velvollisuuteni.
        Mummo käy vanhustenkerhossa jota ohjaa diakoni.
        Siellä on hänen tuttaviaan, jotka tasantarkkaan huomaavat ja tietävät mummon sairaudesta.
        Siellä on myös hoitajia.
        Tämä porukka ei tee mitään.

        Mummo haluaa elää vapaana omassa kodissaan, vaikka tilanne on vakava.
        Hän ei halua palvelukotiin.
        Hänellä on itsemääräämisoikeus.

        No just. Eli sinun mielestäsi sinun mielipiteesi ohittaisi mummon oman tahdon? Muistusairaallakin on itsemääräämisoikeus.

        Suosittelisin tutustumaan muistisairaan oikeuksiin:

        Muistiliitto.fi Muistisairaan oikeudet


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No just. Eli sinun mielestäsi sinun mielipiteesi ohittaisi mummon oman tahdon? Muistusairaallakin on itsemääräämisoikeus.

        Suosittelisin tutustumaan muistisairaan oikeuksiin:

        Muistiliitto.fi Muistisairaan oikeudet

        Ihan samaa mieltä. Kun olet vielä suht järjissäsi, niin voit hoitotahtoosi kirjoittaa, että vaikka alasti talvella ulkona liikkuisin, niin teen sen omasta tahdostani. Sitä se muistisairaan ”itsemääräämisoikeus” teettää.

        Niin monta muistisairasta etsineenä, etsintäkuulutuksen tehneenä ja pari pakkaseen paleltunutta tiedossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samaa mieltä. Kun olet vielä suht järjissäsi, niin voit hoitotahtoosi kirjoittaa, että vaikka alasti talvella ulkona liikkuisin, niin teen sen omasta tahdostani. Sitä se muistisairaan ”itsemääräämisoikeus” teettää.

        Niin monta muistisairasta etsineenä, etsintäkuulutuksen tehneenä ja pari pakkaseen paleltunutta tiedossa.

        No sinä varmaan tiesitkin sen että suojelupettiaate ohittaa itsemääräämisoikeuden vai kuinka. Maalaisjärjen käyttö näissäkin asioissa sallittua.


      • Siili2 kirjoitti:

        Terveydenhuollon ammattilaisella on velvollisuus tehdä huoli-ilmoitus jos näkee siihen aihetta.

        Kerro se sille yksityiselle jalkahoitajalle.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No sinä varmaan tiesitkin sen että suojelupettiaate ohittaa itsemääräämisoikeuden vai kuinka. Maalaisjärjen käyttö näissäkin asioissa sallittua.

        Missä vaiheessa ”suojelupettiaate” sitten ohittaa itsemääräämisoikeuden? Lukeeko sekin siellä ”muistisairaan oikeuksissa”? Miten se ”maalaisjärki” mihinkään liittyy? Oikeuksiinko? Mieti nyt ”maalaisjärki”!


      • 2lesken kirjoitti:

        Kerro se sille yksityiselle jalkahoitajalle.

        Jospa hän ei näe sille olevan aihetta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa ”suojelupettiaate” sitten ohittaa itsemääräämisoikeuden? Lukeeko sekin siellä ”muistisairaan oikeuksissa”? Miten se ”maalaisjärki” mihinkään liittyy? Oikeuksiinko? Mieti nyt ”maalaisjärki”!

        No kuule otapa selvää ihan itse äläkä ofots valmista aina.


    • Anonyymi

      Kotisairaanhoitoon voi ilmoittaa jos asiat vanhuksella huonosti.Tekevät kotikäynnin.

      • Tiedän sen erittäin hyvin.
        Mutta kun sen tietävät niin monet muutkin.
        Varsinkin aikuiset lapset.


      • 2lesken kirjoitti:

        Tiedän sen erittäin hyvin.
        Mutta kun sen tietävät niin monet muutkin.
        Varsinkin aikuiset lapset.

        Lainaus 22:31 ano
        "Yleensä sanotaan vanhoja naisia myös mummoksi vaikka ei olisikkaan kenenkään mummo. Joten siinä taas alkaa moraalisaarnat miten omaisten pitäisi ottaa haltuun vanhukset ehkä
        tämä aloittaja ei ollut edes lapsenlapsi
        hänelle"
        Tämä ko mummo on oikeasti mummo
        Minulle ei mitään sukua.
        Hänen lähimmät omaisensa ovat aikuiset lapset.
        Miesystävä ei ole lähiomainen.
        Nimenomaan täällä kielletään ketään puuttumista toisten asioihin.


      • Sinä olet ilmoitellut kotisairaanhoitoon monestakin vanhuksesta.

        Miten se on sujunut ja miten se meni niinkuin omasta mielestäsi.


      • Kun olet sen tehnyt, onko asia hoitunut mallikkaasti eteenpäin?


      • Anonyymi

        Kotisairaanhoitohoito ei tee muuta kun antaa lääkkeet ja se on siinä,siivoukset ja kaupassakäynnit ym ruuanlaitto pitää hoitaa muitten,ja siitä pitää tietysti maksaa kans,ei se ilmaista ole. Saa olla vaikka miten muistisairas niin itsemääräämisoikeus määrää kaiken,vanhus saa olla vaikka paskoissaan jos hän ei apua halua. Ja usein nämä mummot haluaa että joku omainen tekisi kaiken heidän puolestaan,ja tietysti ilmaiseksi,usein siitä saa sitten haukut vain päälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kotisairaanhoitohoito ei tee muuta kun antaa lääkkeet ja se on siinä,siivoukset ja kaupassakäynnit ym ruuanlaitto pitää hoitaa muitten,ja siitä pitää tietysti maksaa kans,ei se ilmaista ole. Saa olla vaikka miten muistisairas niin itsemääräämisoikeus määrää kaiken,vanhus saa olla vaikka paskoissaan jos hän ei apua halua. Ja usein nämä mummot haluaa että joku omainen tekisi kaiken heidän puolestaan,ja tietysti ilmaiseksi,usein siitä saa sitten haukut vain päälle.

        Kirjoitat täyttä asiaa. Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
        Ja olen nähnyt tuon saman.


    • Anonyymi

      Huoli-ilmoituksen voi tehdä. Jos ei puutu asiaan se on lähes heitteillejättö.
      Onhan meillä ihmisillä sentään jotain vastuuta toisistamme.
      Jos ihmisinä muka itseämme pidämme .... ?
      Se ei ole inhimillistä ainakaan kirjoittaa suoli24:ään asiasta ja ilmoittaa
      perään, että "minä en ainakaan puutu asiaan".

      • Anonyymi

        Olen täysin samaa mieltä.

        Mikähän mahtaa olla aloittajan motiivi tämän aloituksen tekemiseen? Sitä sopii ihmetellä.

        kylmätotuus


      • Kuinka monta huoli-ilmoitusta sinä olet tehnyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä.

        Mikähän mahtaa olla aloittajan motiivi tämän aloituksen tekemiseen? Sitä sopii ihmetellä.

        kylmätotuus

        Motiivi on se, että aina odotetaan, että joku puuttuu peliin.

        Ei haluta sotkeutua ihmisten elämään.
        Joutuu vielä vaikka auttamaan mummoa tai tekemään jotain hänen auttamisekseen.
        Siivoamaan, käymään kaupassa, tekemään sitä sun tätä.
        Ja vielä miesystävää jeesimään hänen näkövammansa takia.
        Liian monta rasittavaa asiaa monelle.
        Siirretään vastuu jollekin tomppelille, jolle kaatuu koko homma.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Kuinka monta huoli-ilmoitusta sinä olet tehnyt?

        Vaikka et minulta kysynytkään, niin vastaan.

        Kohdalleni ei ole sattunut sellaista tapausta, että olisi ollut aihetta tehdä huoli-ilmoitusta. Se ei kuitenkaan poista sinun velvollisuuttasi tehdä huoli-ilmoitus.

        kylmätotuus


      • 2lesken kirjoitti:

        Motiivi on se, että aina odotetaan, että joku puuttuu peliin.

        Ei haluta sotkeutua ihmisten elämään.
        Joutuu vielä vaikka auttamaan mummoa tai tekemään jotain hänen auttamisekseen.
        Siivoamaan, käymään kaupassa, tekemään sitä sun tätä.
        Ja vielä miesystävää jeesimään hänen näkövammansa takia.
        Liian monta rasittavaa asiaa monelle.
        Siirretään vastuu jollekin tomppelille, jolle kaatuu koko homma.

        Huoli-ilmoituksen voi tehdä. Jos ei puutu asiaan se on lähes heitteillejättö.
        Onhan meillä ihmisillä sentään jotain vastuuta toisistamme.
        Jos ihmisinä muka itseämme pidämme .... ?
        Se ei ole inhimillistä ainakaan kirjoittaa suoli24:ään asiasta ja ilmoittaa
        perään, että "minä en ainakaan puutu asiaan".

        Kun sinä olet noin vastuuntuntoinen, niin kuinka monta huoli ilmoitusta olet tehnyt?
        Ja kuinka montaa ihmistä olet vapaa-aikanasi hoitanut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka et minulta kysynytkään, niin vastaan.

        Kohdalleni ei ole sattunut sellaista tapausta, että olisi ollut aihetta tehdä huoli-ilmoitusta. Se ei kuitenkaan poista sinun velvollisuuttasi tehdä huoli-ilmoitus.

        kylmätotuus

        Ei niitä osu kohdalle, kun kävelee tyylikkäästi ohi.
        Kulkee laput silmillä tai istuu autossaan ylväässä yksinäisyydessään.
        Kaukana paha maailma, dementoituneet vanhukset, kidutettavat pikkulapset.

        Sysätään vastuu jollekin toiselle, aina.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ei niitä osu kohdalle, kun kävelee tyylikkäästi ohi.
        Kulkee laput silmillä tai istuu autossaan ylväässä yksinäisyydessään.
        Kaukana paha maailma, dementoituneet vanhukset, kidutettavat pikkulapset.

        Sysätään vastuu jollekin toiselle, aina.

        Juuri noinhan sinä teet, mitä viimeisessä lauseessasi kirjoitat.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ei niitä osu kohdalle, kun kävelee tyylikkäästi ohi.
        Kulkee laput silmillä tai istuu autossaan ylväässä yksinäisyydessään.
        Kaukana paha maailma, dementoituneet vanhukset, kidutettavat pikkulapset.

        Sysätään vastuu jollekin toiselle, aina.

        Eiköhän tässäkin tapuksessa ole omaisilla ja diakonilla huomioitu asia. Joten niin kauan kun ei mitään vaarallista satu niin elävät omaa elämäänsä
        Minun kadullakin naapuritalossa on myös pahasti dementoinut ihminen , mutta koska omaiset käyvät Hönen luonaan tiheään ja kotihoitaja niin ilmeisesti ovat päättäneet että vanhus saa asua talossaan niin kauan kun jotenkin pystyy siihen
        Aikaa sitä on puuttua toisten elämään, niin kaunan kun nämäkin pärjäilevät kaksistaan ei ole mitään huolehtimisen aihetta muilla .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tässäkin tapuksessa ole omaisilla ja diakonilla huomioitu asia. Joten niin kauan kun ei mitään vaarallista satu niin elävät omaa elämäänsä
        Minun kadullakin naapuritalossa on myös pahasti dementoinut ihminen , mutta koska omaiset käyvät Hönen luonaan tiheään ja kotihoitaja niin ilmeisesti ovat päättäneet että vanhus saa asua talossaan niin kauan kun jotenkin pystyy siihen
        Aikaa sitä on puuttua toisten elämään, niin kaunan kun nämäkin pärjäilevät kaksistaan ei ole mitään huolehtimisen aihetta muilla .

        Ano 09.27
        "Aikaa sitä on puuttua toisten elämään, niin kaunan kun nämäkin pärjäilevät kaksistaan ei ole mitään huolehtimisen aihetta muilla."

        Teemme näin, me naapurit. Emme puutu mitenkään tähän asiaan.

        Mutta kuka ottaa mummun pyykit pois talon koneesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noinhan sinä teet, mitä viimeisessä lauseessasi kirjoitat.

        kylmätotuus

        Vastuu on lähiomaisella. Ja se on mummon aikuinen poika.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 09.27
        "Aikaa sitä on puuttua toisten elämään, niin kaunan kun nämäkin pärjäilevät kaksistaan ei ole mitään huolehtimisen aihetta muilla."

        Teemme näin, me naapurit. Emme puutu mitenkään tähän asiaan.

        Mutta kuka ottaa mummun pyykit pois talon koneesta?

        Pyykit ottaa koneesta seuraava pesijä. Ja laittaa ne kasaan tasolle ja omat pyykit koneeseen.
        Etkö tätä tiennyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyykit ottaa koneesta seuraava pesijä. Ja laittaa ne kasaan tasolle ja omat pyykit koneeseen.
        Etkö tätä tiennyt?

        Laittaa märät pyykit viikoiksi "tasolle"
        Mikä ihme on taso?

        Onneksi on oma kone ja kuivarumpu


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Laittaa märät pyykit viikoiksi "tasolle"
        Mikä ihme on taso?

        Onneksi on oma kone ja kuivarumpu

        Puhuit "talon" koneesta eli pesutuvasta. Onhan siellä taso, vaikka lattiataso ellei muuta.
        Yleensä on kyllä pöytätasokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyykit ottaa koneesta seuraava pesijä. Ja laittaa ne kasaan tasolle ja omat pyykit koneeseen.
        Etkö tätä tiennyt?

        Suoraan roskikseen ne pyykit!ei ne niillä mitään tee jos on kerta jättäneet,ovatpas osanu ne koneeseen laittaa?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Vastuu on lähiomaisella. Ja se on mummon aikuinen poika.

        Miksei joku tytär!?tai joku muu sisaruksista!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan roskikseen ne pyykit!ei ne niillä mitään tee jos on kerta jättäneet,ovatpas osanu ne koneeseen laittaa?

        Kuka uskaltaa heittää mummon pyykit roskiin?
        Ihmettelen todella, kuka on ne pyykit osannut laittaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksei joku tytär!?tai joku muu sisaruksista!

        Kun lähiomaiseksi yleensä merkitään yksi henkilö.
        Tässä tapauksessa se on poika.

        Itse olen ilmoittanut lähiomaisekseni kylämme papin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhuit "talon" koneesta eli pesutuvasta. Onhan siellä taso, vaikka lattiataso ellei muuta.
        Yleensä on kyllä pöytätasokin.

        Heittäköön pyykit sitten lattialle. Siivoojat tykkäävät varmasti.
        Lojukoon siinä muutaman viikon.
        Eihän niitä nyt kukaan ala narulle ripustamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tässäkin tapuksessa ole omaisilla ja diakonilla huomioitu asia. Joten niin kauan kun ei mitään vaarallista satu niin elävät omaa elämäänsä
        Minun kadullakin naapuritalossa on myös pahasti dementoinut ihminen , mutta koska omaiset käyvät Hönen luonaan tiheään ja kotihoitaja niin ilmeisesti ovat päättäneet että vanhus saa asua talossaan niin kauan kun jotenkin pystyy siihen
        Aikaa sitä on puuttua toisten elämään, niin kaunan kun nämäkin pärjäilevät kaksistaan ei ole mitään huolehtimisen aihetta muilla .

        Onko pakko odottaa niin kauan, että jotain vaarallista tapahtuu, ennenkuin huoli-ilmoitusta tehdään? Minusta tuollainen toiminta on edesvastuutonta.

        Jossain kommentissa aloittaja kertoi omaisten vierailevan "mummon" luona ainoastaan jouluna rahakirjettä noutamassa.

        Miten diakoni tähän juttuun liittyy?

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko pakko odottaa niin kauan, että jotain vaarallista tapahtuu, ennenkuin huoli-ilmoitusta tehdään? Minusta tuollainen toiminta on edesvastuutonta.

        Jossain kommentissa aloittaja kertoi omaisten vierailevan "mummon" luona ainoastaan jouluna rahakirjettä noutamassa.

        Miten diakoni tähän juttuun liittyy?

        kylmätotuus

        Siirretään vastuuta miesystävälle ja heidän naapureilleen.
        Ovat eri kaupungissa viikkoja.
        Poissa silmistä. Poissa mielestä.

        Ei diakoni liity mitenkään. Kuhan käy juttutuvalla pitämässä puheitaan.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Vastuu on lähiomaisella. Ja se on mummon aikuinen poika.

        Jos tietää jonkun ihmisen tarvitsevan apua, niin silloin on velvollinen tekemään huoli-ilmoituksen. Vastuuta ei voi siirtää toisille.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Laittaa märät pyykit viikoiksi "tasolle"
        Mikä ihme on taso?

        Onneksi on oma kone ja kuivarumpu

        Uteliaisuutesi vie sinut kuitenkin tekemään pesutupatarkastuksen, vaikket siellä pyykkiäsi pesekään.

        Huh, huh sentään!

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uteliaisuutesi vie sinut kuitenkin tekemään pesutupatarkastuksen, vaikket siellä pyykkiäsi pesekään.

        Huh, huh sentään!

        kylmätotuus

        Samassa rakennuksessa on myös lehtien lukupaikka. Minulle ei tule paikallista lehteä.
        Ja talon ilmoitustaulu.
        Ja toinen mummo, joka kysyy, että mitä ihmettä minä teen noille märille pyykeille?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Samassa rakennuksessa on myös lehtien lukupaikka. Minulle ei tule paikallista lehteä.
        Ja talon ilmoitustaulu.
        Ja toinen mummo, joka kysyy, että mitä ihmettä minä teen noille märille pyykeille?

        Siinäpähän ihmettelette yhdessä, mitä tehdä asioille.
        Kuluuhan se aika siinäkin. Mitään järkevää ette kuitenkaan saa aikaiseksi, ainoastaan hyödyttömän aloituksen Suomi24:ään.

        Jatka naapureittesi elämän seuraamista, kyllä sinä niistä uuden aloituksen saat tekaistua.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpähän ihmettelette yhdessä, mitä tehdä asioille.
        Kuluuhan se aika siinäkin. Mitään järkevää ette kuitenkaan saa aikaiseksi, ainoastaan hyödyttömän aloituksen Suomi24:ään.

        Jatka naapureittesi elämän seuraamista, kyllä sinä niistä uuden aloituksen saat tekaistua.

        kylmätotuus

        Huomenna Hoivakodissa seuraan heidän elämäänsä.
        Mölkkypeliä pelataan

        Omaiset ovat järjestäneet heidän asiansa.
        Eivät vanhukset ole heitteillä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Huomenna Hoivakodissa seuraan heidän elämäänsä.
        Mölkkypeliä pelataan

        Omaiset ovat järjestäneet heidän asiansa.
        Eivät vanhukset ole heitteillä.

        Miten sinä seuraat Hoivakodissa naapureittesi elämää?

        Saithan sädekehäsi tuotua esille, kuten arvelin sinun tekevänkin. Sehän on motiivisi tälle aloitukselle.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä seuraat Hoivakodissa naapureittesi elämää?

        Saithan sädekehäsi tuotua esille, kuten arvelin sinun tekevänkin. Sehän on motiivisi tälle aloitukselle.

        kylmätotuus

        Entisten naapureitten.


      • 2lesken kirjoitti:

        Motiivi on se, että aina odotetaan, että joku puuttuu peliin.

        Ei haluta sotkeutua ihmisten elämään.
        Joutuu vielä vaikka auttamaan mummoa tai tekemään jotain hänen auttamisekseen.
        Siivoamaan, käymään kaupassa, tekemään sitä sun tätä.
        Ja vielä miesystävää jeesimään hänen näkövammansa takia.
        Liian monta rasittavaa asiaa monelle.
        Siirretään vastuu jollekin tomppelille, jolle kaatuu koko homma.

        Pahimmat tyypit kyttäävät sivusta eivätkä puutu vaikka olisi joskus oikeasti aihettakin. Sussounakkoon näitä Taalasmaita.


      • Siili2 kirjoitti:

        Pahimmat tyypit kyttäävät sivusta eivätkä puutu vaikka olisi joskus oikeasti aihettakin. Sussounakkoon näitä Taalasmaita.

        Mitä ihmeen Taalasmaita?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Mitä ihmeen Taalasmaita?

        En minäkään Salkkareita / Salattuja eläimiä seuraa, mutta tiedän, mistä Taalasmaat ovat kotoisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään Salkkareita / Salattuja eläimiä seuraa, mutta tiedän, mistä Taalasmaat ovat kotoisin.

        Salattuja eläimiä? Mitä?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Salattuja eläimiä? Mitä?

        Ko. sarja ei ole ainut, jonka nimen meitsi on muuttanut enemmän oman mieleisekseen. Yksi niistä oli / on (meneekö se vielä?) Rumat ja tyhmät (Kauniit ja rohkeat).


    • Anonyymi

      Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu omaisten hylkääminen ja vastuun välttely.

      • Juuri näin. Tämä on sitä tyypillistä suomalaisuutta.
        Älä pistä nokkaasi kenenkään asioihin.


      • Anonyymi

        Mulla on niin hullu ja itsepäinen muori että olen aikonut muuttaa kauas pois!ei mitään muuta kun kiukuttelua käskemistä ja vittuilua saa kuunnella joka kerta. Puhelin soi taukoamatta ja aina jotain vaille vaikka mitään hätää ei ole,omaa elämää ei ole ollenkaan. Siinäpä sitä vastakulttuuria oikein olan takaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on niin hullu ja itsepäinen muori että olen aikonut muuttaa kauas pois!ei mitään muuta kun kiukuttelua käskemistä ja vittuilua saa kuunnella joka kerta. Puhelin soi taukoamatta ja aina jotain vaille vaikka mitään hätää ei ole,omaa elämää ei ole ollenkaan. Siinäpä sitä vastakulttuuria oikein olan takaa.

        Tätä se on monella aikuisella lapsella. Yhtä helvettiä omien vanhempien kanssa.

        Siksi omaiset mielellään antavat paskan tehtävän mummon naapurille, tuttavalle tai jollekin hyväluontoiselle luuserille.


      • Anonyymi

        Ei pidä yleistää.
        Minä olen huolehtinut sekä isästäni että äidistäni heidän kuolemaansa saakka.
        En ole tehnyt siitä numeroa, enkä tarvitse sulkaa hattuuni.
        He ovat aikoinaan huolehtineet minusta ja sitten huolehdin heistä, kun he vuorostaan apuani tarvitsivat.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on niin hullu ja itsepäinen muori että olen aikonut muuttaa kauas pois!ei mitään muuta kun kiukuttelua käskemistä ja vittuilua saa kuunnella joka kerta. Puhelin soi taukoamatta ja aina jotain vaille vaikka mitään hätää ei ole,omaa elämää ei ole ollenkaan. Siinäpä sitä vastakulttuuria oikein olan takaa.

        Etkö siis osaa pitää puoliasi ja tehdä yhteiseloonne toimivia sääntöjä. Aika raukkamaista hävitä kuviosta, jos ei osaa, tiedä, taida ... elämä nimisen pelin sääntöjä.


    • Anonyymi

      Tuo dementitunut mummo voi olla vaikeakin hoidettava omaisille,kaikki mitä teet ei kelpaa,kun piilottavat tavaroitaan ja eivät niitä sitten löydä niin saat varkaan leimankin kaiken päälle. Omainen ei ole monestikkaan käynyt kouluja näitä potilaita käsittelemään mutta aina vaan sanotaan että "yrittäkää pärjätä jotenkin" hoivakoti olis se paras paikka mutta kun eivät halua sinne,kyllä teidän kuuluu hoitaa on vastaus aina.

      • Hyvä kirjoitus.
        Äitini kohdalla oli juuri noin.

        Kävimme siskoni kanssa tahtojen taistelua äitimme kanssa.

        Hänelle hommattiin hoitajat kotiin. Ja hätäranneke käteen.
        Käytiin lähes päivittäin hänen luonaan.
        Hän piti sitä kyttäyksenä.

        Hän irtisanoi hoitajat ja heitti rannekkeen pois.
        Ja piilotti kaikkea. Näki harhoja.

        Kauhea sanoa, mutta halvaus pelasti.
        Hänestä tuli afaatikko ja hommasimme hänet yksityiseen hoivakotiin.

        Alku oli vaikeata, mutta sitten hän alkoi viihtymään.
        Hän oli 5 vuotta hoivassa ja nukkui rauhallisesti pois.
        92-vuotiaana.


    • Minulle ei anteeksi vaan selvinnyt mikä tämän pariskunnan yhteiselossa on se ongelma johon ulkopuolisten kuuluisi puuttua? Märät pyykit pyykikoneessa?

      Jos tämä " Mummo" vielä osallistuu johonkin yhteisölliseen toimintaan ei hän kovin dementoitunut voi olla. Dementia/ alzheimer diagnoosi ei vie pois ihmisen perusoikeuksia parisuhteessa esim. Ja ei oikeuta teitä Taalasmaita puuttumaan elämäänsä juoruilemalla ja kyttäämällä. Ihme porukkaa.

      • Märät pyykit koneessa.

        Toinen ei muista milloin ja miten ne laitetaan koneeseen.
        Toinen ei näe koko konetta

        Mummo istuu ja kuuntelee sujuvasti, mutta ei ymmärrä kuulemaansa.
        Hän sanoo sen ihan itse

        Hänellä on itsemäärämisoikeus. Siitä olemme kaikki yhtä mieltä.


      • 2lesken kirjoitti:

        Märät pyykit koneessa.

        Toinen ei muista milloin ja miten ne laitetaan koneeseen.
        Toinen ei näe koko konetta

        Mummo istuu ja kuuntelee sujuvasti, mutta ei ymmärrä kuulemaansa.
        Hän sanoo sen ihan itse

        Hänellä on itsemäärämisoikeus. Siitä olemme kaikki yhtä mieltä.

        No älkää ulkopuoliset sekaantuko. Jättäkää rauhaan. Jos oikea huoli tehkää huoli-ilmoitus.


      • Siili2 kirjoitti:

        No älkää ulkopuoliset sekaantuko. Jättäkää rauhaan. Jos oikea huoli tehkää huoli-ilmoitus.

        Ei sekaannuta.
        Saavat olla ihan rauhassa.
        Omaiset tehkööt mitä viisaammaksi katsovat.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Märät pyykit koneessa.

        Toinen ei muista milloin ja miten ne laitetaan koneeseen.
        Toinen ei näe koko konetta

        Mummo istuu ja kuuntelee sujuvasti, mutta ei ymmärrä kuulemaansa.
        Hän sanoo sen ihan itse

        Hänellä on itsemäärämisoikeus. Siitä olemme kaikki yhtä mieltä.

        Jos toinen ei muista, miten pyykit laitetaan koneeseen, eikä toinen edes näe koko konetta, niin märät pyykit koneessa eivät voi olla heidän.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos toinen ei muista, miten pyykit laitetaan koneeseen, eikä toinen edes näe koko konetta, niin märät pyykit koneessa eivät voi olla heidän.

        kylmätotuus

        Olisiko joku random avittanut?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Olisiko joku random avittanut?

        Suatto olla se Näkymätön Viänänen. Tokkopa kukkaa muu oes piässy livahtammaa pyykkituppaa huomoomattas.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Eihän se muistisairaus ole välttämättä mikään yhteisöllinen sairaus. Ei siihen sairastunut pärjää yksinkään, muttei naapurinakaan tai omaisten hoitamanakaan. Raittiista voi tulla viinaa juova. Korkeasti koulutetusta ja ns. aikaisemmin hyvinkin fiksusta ihmisestä voi tulla hyvinkin kiroileva ja muita haukkuva hankala tyyppi.

      Toisaalta ennen pippurisesta ihmisestä voi taudin myötä tulla hyvinkin lempeä vanhus.

      Vaatii omaisilta aika paljon, jos meinaavat muistisairaan kanssa pärjätä. Nyt, kun omaisten pitää ottaa yhä enemmän vastuuta vanhusten hoidosta, niin on ihan mielenkiintoista, miten kuvitellaan hommasta selviämistä.

      • Sinä kerroit sen asian ytimen.

        Mummo ei pärjää enää yhtään yksin.
        Hän tajuaa ja kertoi sen itsekin.
        Hän sanoo että kaikki on kuin sumussa.

        Miesystävällä on oma sairautensa.
        Hänen apuunsa ei voi luottaa.

        Näin on käynyt niin monelle sairaalle.
        Jos vain pääsee dementiakotiin, se on ainoa vaihtoehto.

        Pitkittyessään asia mutkistuu.

        Mutta niinkuin sanottu, kukaan ulkopuolinen ei tähän puutu.


      • "Alzheimerin tauti kehittyy kliinisesti oireettoman vaiheen kautta ensin varhaiseen tautiin ja sitten dementiavaiheisiin." Sanotaan varhaistutkimusta käsittelevässä kirjallisuudessa. Tämähän tarkoittaa sitä että sairautta on monentasoista riippuen siitä missä vaiheessa sairaus on.

        Jos ymmärsin oikein tämänkin aloituksen pariskunnan ympärillä on ihmisiä, ammattilaisiakin ja aloittajan mielestä vain hän tietää ensinnäkin kaiken tästä pariskunnasta ja mikä huvittavinta ovat arvioissaan kaikkien muiden yläpuolella käsityksineen. Ja vielä että vaikka suunnattomasti paheksuu, moittii ja huolestuu eibitsevtee mitään konkreettista asian suhteen.

        Oletankin kuten yleensäkin Leskenin aloitukset, tämäkin keissi on keksitty juttu.


      • Siili2 kirjoitti:

        "Alzheimerin tauti kehittyy kliinisesti oireettoman vaiheen kautta ensin varhaiseen tautiin ja sitten dementiavaiheisiin." Sanotaan varhaistutkimusta käsittelevässä kirjallisuudessa. Tämähän tarkoittaa sitä että sairautta on monentasoista riippuen siitä missä vaiheessa sairaus on.

        Jos ymmärsin oikein tämänkin aloituksen pariskunnan ympärillä on ihmisiä, ammattilaisiakin ja aloittajan mielestä vain hän tietää ensinnäkin kaiken tästä pariskunnasta ja mikä huvittavinta ovat arvioissaan kaikkien muiden yläpuolella käsityksineen. Ja vielä että vaikka suunnattomasti paheksuu, moittii ja huolestuu eibitsevtee mitään konkreettista asian suhteen.

        Oletankin kuten yleensäkin Leskenin aloitukset, tämäkin keissi on keksitty juttu.

        Itsellesi tuotti suunnattomasti vaikeuksia omaisesi suhde.

        Kävelit hoivan henkilökunnan yli, että omaistasi ei saa antaa avomiehen mukaan ulkoilemaan.

        Olit siis kaikkitietävä tästä parisunnasta.
        Kirjoitit paljonkin tästä ongelmasta.
        Talon ylläpidon maksuista jne.

        Oliko se sittenkin pelkkää legendaa ja oman mielikuvituksesi tuotetta.


      • 2lesken kirjoitti:

        Itsellesi tuotti suunnattomasti vaikeuksia omaisesi suhde.

        Kävelit hoivan henkilökunnan yli, että omaistasi ei saa antaa avomiehen mukaan ulkoilemaan.

        Olit siis kaikkitietävä tästä parisunnasta.
        Kirjoitit paljonkin tästä ongelmasta.
        Talon ylläpidon maksuista jne.

        Oliko se sittenkin pelkkää legendaa ja oman mielikuvituksesi tuotetta.

        Korjaus: Parisunnasta po pariskunnasta
        2lesken


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        "Alzheimerin tauti kehittyy kliinisesti oireettoman vaiheen kautta ensin varhaiseen tautiin ja sitten dementiavaiheisiin." Sanotaan varhaistutkimusta käsittelevässä kirjallisuudessa. Tämähän tarkoittaa sitä että sairautta on monentasoista riippuen siitä missä vaiheessa sairaus on.

        Jos ymmärsin oikein tämänkin aloituksen pariskunnan ympärillä on ihmisiä, ammattilaisiakin ja aloittajan mielestä vain hän tietää ensinnäkin kaiken tästä pariskunnasta ja mikä huvittavinta ovat arvioissaan kaikkien muiden yläpuolella käsityksineen. Ja vielä että vaikka suunnattomasti paheksuu, moittii ja huolestuu eibitsevtee mitään konkreettista asian suhteen.

        Oletankin kuten yleensäkin Leskenin aloitukset, tämäkin keissi on keksitty juttu.

        Olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että 2lesken satuilee jälleen.

        kylmätotuus


      • 2lesken kirjoitti:

        Itsellesi tuotti suunnattomasti vaikeuksia omaisesi suhde.

        Kävelit hoivan henkilökunnan yli, että omaistasi ei saa antaa avomiehen mukaan ulkoilemaan.

        Olit siis kaikkitietävä tästä parisunnasta.
        Kirjoitit paljonkin tästä ongelmasta.
        Talon ylläpidon maksuista jne.

        Oliko se sittenkin pelkkää legendaa ja oman mielikuvituksesi tuotetta.

        No jääppä kuule ihan issekses sitä miettimään ja tee siitä vaikka uusi aloitus🤣.

        Oli niin tai näin sinä seuraat kommenteittesi mukaan sivusta ja hurskastelet asioilla jotka ei sinulle kuulu tai jos näet aihetta toimia TOIMI.
        Se kun nääs on niin helkutin helppoa olla sivusta viisas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että 2lesken satuilee jälleen.

        kylmätotuus

        Siltä vaikuttaa. Aloituksestahan ei käy selville mitään todellista konkreettista ongelmaa. Tuokin että mummo kertoo olevansa sumussa? Yleensä muistisairas etenkin vakavasti muistisairas ei itse koe itsessään olevan mitään vikaa. Ongelma on lähinnä omaisten. Näin sanoi myös geriatri teams-luennolla jossa vasta olin kuulijana.

        Lesken kirjoittaa mielellään näitä vanhusjuttuja, joissa moittii sekä omaisia että hoitohenkilökuntaa. Kirjoituksistaan kuitenkaan ei käy selville että itse kuitenkaan olisi minkään sortin vanhustyön asiantuntija. Se että käy omaistaan katsomassa hoitolaitoksessa ja siellä vierestä kyttää muita asukkaita ja näiden omaisia saatikka naapureita ei tee asiantuntijaa vaikka kuinka haluaisi.

        Lesken voisi auttaa mummoa ripustamaan vaatteet pyykkotuvaöla narulle tai jos naruja ei ole voisi käydä kertomassa mummolle että pyykkikone on pysähtynyt koska näyttää aikaa olevan asioiden kyttäämiseen ja päivittelyyn.


    • Anonyymi

      Kuten näistäkin sepustuksista huomaamme, muistisairaus on hyvin haastava sairaus, kun kukaan ei oikein tiedä, missä mennään ja mitä pitäisi tehdä. Monikin kirjoitusten kirjoittaja on ilmeisesti muistisairauden ”kliinisessä varhaisvaiheessa”. Ei edes tiedä, mitä itsensä kanssa tekisi.

      Herää vaan kysymys; kuka mahtaa kaikki dementoituneet kotiin hoitaa, kun taudinkuva jo aiheuttaa kiivaita mielipiteitä

      • Anonyymi

        Eutanasia- lakia odotellessa. Pääsisi pois tarpeeksi ajoissa ettei tarvitsisi jäädä dementoituneena harhailemaan kodin ja kaupan väliä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eutanasia- lakia odotellessa. Pääsisi pois tarpeeksi ajoissa ettei tarvitsisi jäädä dementoituneena harhailemaan kodin ja kaupan väliä?

        Minun täytyy nyt kertoa sinulle järkyttävä uutinen. Jos eutanasialaki joskus tulee se ei tarkoita sitä että vanhukset sen turvin hoidettaisiin pois kuleksimasta. Toivottavasti eivtarkoita mutta mistä sitäkään tässä maailman myllerryksessä tietää. Hoitotahtoon vaan että yksi eutanasia liitos niin pyövelit järjestää sinut pois päiviltä. Sitäkö haluat?


      • Maallikot eibätbole päteviä taudinkuvaa määrittämään. Mutta siltähän tämä nyt näyttää että yksi kansalaisryhmä menettää loputkin oikeudet saada asianmukaista hoivaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Maallikot eibätbole päteviä taudinkuvaa määrittämään. Mutta siltähän tämä nyt näyttää että yksi kansalaisryhmä menettää loputkin oikeudet saada asianmukaista hoivaa.

        Kyllä se dementoitunut ”taudinkuva” on helposti määritelty. Ei siihen kummoista näkemystä tarvitse. Enemmänkin kyse on siitä, kuka kaikki muistamattomat hoitaa, jos eivät nopeasti kuole. Ei siihen riitä kenenkään resurssit!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se dementoitunut ”taudinkuva” on helposti määritelty. Ei siihen kummoista näkemystä tarvitse. Enemmänkin kyse on siitä, kuka kaikki muistamattomat hoitaa, jos eivät nopeasti kuole. Ei siihen riitä kenenkään resurssit!

        No mikä sinun ratkaisusi vanhustenhoitoon olisi?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No mikä sinun ratkaisusi vanhustenhoitoon olisi?

        Luonnollinen poistuma ilman mitään raskaita ja turhia ”hoitoja”!

        Esimerkiksi naurettava ”muistilääkitys”, joka aloitetaan, kun muistisairaus on jo häiritsevästi päällä ja josta ei ole enää mitään hyötyä. Pidentää vaan muistisairauden hankalaa vaihetta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luonnollinen poistuma ilman mitään raskaita ja turhia ”hoitoja”!

        Esimerkiksi naurettava ”muistilääkitys”, joka aloitetaan, kun muistisairaus on jo häiritsevästi päällä ja josta ei ole enää mitään hyötyä. Pidentää vaan muistisairauden hankalaa vaihetta!

        Kysyin tästä lääkityksestä geriatrilta juuri viime viikolla. Kysyin siis sitä syödäänkö muistilääkkeitä elämän loppuun kun ne kerran on aloitettu. Hän vastadi että silloin kun muistisairaus on siinä vaiheessa että henkilö on täysin toisten avun varassa se voidaan lopettaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kysyin tästä lääkityksestä geriatrilta juuri viime viikolla. Kysyin siis sitä syödäänkö muistilääkkeitä elämän loppuun kun ne kerran on aloitettu. Hän vastadi että silloin kun muistisairaus on siinä vaiheessa että henkilö on täysin toisten avun varassa se voidaan lopettaa.

        Sinä se osaat konkretisoida ”maalaisjärjen” käytön😂


      • Siili2 kirjoitti:

        Kysyin tästä lääkityksestä geriatrilta juuri viime viikolla. Kysyin siis sitä syödäänkö muistilääkkeitä elämän loppuun kun ne kerran on aloitettu. Hän vastadi että silloin kun muistisairaus on siinä vaiheessa että henkilö on täysin toisten avun varassa se voidaan lopettaa.

        Muistisairauslääkkeethän pyritään aloittamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jotta niistä saataisiin paras mahdollinen hyöty.

        Lääkehoidon odotettavia vaikutuksia ovat Muistilääkityksen käypähoitosuosituksen mukaan:
        - yleisen aktiivisuuden, vireystason, keskittymisen ja aloitteellisuuden kohentuminen
        - arkitoimien joustavampi sujuminen
        - rauhattomuuden ja neuropsykiatristen oireiden lievittyminen.
        Mitä aikaisemmin hoito aloitetaan, sen kauemmin potilas voidaan pitää taudin lievässä vaiheessa.

        Tämä auttaa myös siihen että esim.
        omaishoitajan on hepompaa hoitaa muistisairasta kotona.


      • Siili2 kirjoitti:

        Muistisairauslääkkeethän pyritään aloittamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jotta niistä saataisiin paras mahdollinen hyöty.

        Lääkehoidon odotettavia vaikutuksia ovat Muistilääkityksen käypähoitosuosituksen mukaan:
        - yleisen aktiivisuuden, vireystason, keskittymisen ja aloitteellisuuden kohentuminen
        - arkitoimien joustavampi sujuminen
        - rauhattomuuden ja neuropsykiatristen oireiden lievittyminen.
        Mitä aikaisemmin hoito aloitetaan, sen kauemmin potilas voidaan pitää taudin lievässä vaiheessa.

        Tämä auttaa myös siihen että esim.
        omaishoitajan on hepompaa hoitaa muistisairasta kotona.

        Siis helpompaa....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se osaat konkretisoida ”maalaisjärjen” käytön😂

        Kiitos kun huomasit😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se dementoitunut ”taudinkuva” on helposti määritelty. Ei siihen kummoista näkemystä tarvitse. Enemmänkin kyse on siitä, kuka kaikki muistamattomat hoitaa, jos eivät nopeasti kuole. Ei siihen riitä kenenkään resurssit!

        Hyi olokoot. Oletko sitä mieltä jotta muistisairaiden kuuluisi nopeasti kuolla?


      • Siili2 kirjoitti:

        Hyi olokoot. Oletko sitä mieltä jotta muistisairaiden kuuluisi nopeasti kuolla?

        Olet siis sitä mieltä että nappi ohtaan ja nahka pois kun on hauraimmassa vaiheessa?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä että nappi ohtaan ja nahka pois kun on hauraimmassa vaiheessa?

        Sinähän se sitä mieltä olet! Itse en hyväksy raskaita hyödyttömiä hoitoja tai lääkityksiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se sitä mieltä olet! Itse en hyväksy raskaita hyödyttömiä hoitoja tai lääkityksiä.

        Arkea helpottava muistilääkityskö on mielestäsi raskas hoito?


    • Anonyymi

      Suomessa naapurinnvanhusten auttamiseksi käsitetään se että soittelee viranomaisille ja vaatii vanhuksia pakkohoitoon. Hohhoijaa.

      Onko aloittaja edes käynyt näiden vanhusten kotona ja nähnyt mikä on todellinen tilanne? Ja jos se koti on sotkuinen niin sitten aloittaja voi siivota siellä kun kerran on niin huolissaan. Ei siinä tarvi viranomaisia odotella. On hyvä ja auttaa.

      • Aloittaja asuu vanhustentalossa. Ehkä se kertoo jotain


      • 2lesken kirjoitti:

        Aloittaja asuu vanhustentalossa. Ehkä se kertoo jotain

        Siili 2
        "Lesken voisi auttaa mummoa ripustamaan vaatteet pyykkotuvaöla narulle tai jos naruja ei ole voisi käydä kertomassa mummolle että pyykkikone on pysähtynyt koska näyttää aikaa
        olevan asioiden kyttäämiseen"

        Tottakai voisin tehdä mitä vaan.
        Ongelma on siinä, että mummo on lähtenyt jonnekin, pariksi viikoksi.
        Ei ole ketään kotosalla.


      • 2lesken kirjoitti:

        Siili 2
        "Lesken voisi auttaa mummoa ripustamaan vaatteet pyykkotuvaöla narulle tai jos naruja ei ole voisi käydä kertomassa mummolle että pyykkikone on pysähtynyt koska näyttää aikaa
        olevan asioiden kyttäämiseen"

        Tottakai voisin tehdä mitä vaan.
        Ongelma on siinä, että mummo on lähtenyt jonnekin, pariksi viikoksi.
        Ei ole ketään kotosalla.

        No katoppa kummaa. Ihan sopevasti lähteny. Ei tietenkää silloin voi auttaa ei.


      • Anonyymi

        Pakkohoito on aivan eri asia kuin ilmoittaa asiaankuuluvalle viranomaiselle, että jossain on iäkäs ihminen, joka ei enää pärjää omillaan. Eikä pääsääntöisesti naapurille kuulu kenenkään nurkkien siivous.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Siili 2
        "Lesken voisi auttaa mummoa ripustamaan vaatteet pyykkotuvaöla narulle tai jos naruja ei ole voisi käydä kertomassa mummolle että pyykkikone on pysähtynyt koska näyttää aikaa
        olevan asioiden kyttäämiseen"

        Tottakai voisin tehdä mitä vaan.
        Ongelma on siinä, että mummo on lähtenyt jonnekin, pariksi viikoksi.
        Ei ole ketään kotosalla.

        Mummo on poissa pari viikkoa ja hänen pyykkinsä ovat edelleen taloyhtiön pesukoneessa. Kukaan asukas ei osaa tehdä mitään koneen tyhjentämiseksi. Huoltomieskin seisoo vaan tumput suorana tilannetta ihmettelemässä.

        Tilanne ei tunnu uskottavalta, mutta odotellaan, miten satu jatkuu.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummo on poissa pari viikkoa ja hänen pyykkinsä ovat edelleen taloyhtiön pesukoneessa. Kukaan asukas ei osaa tehdä mitään koneen tyhjentämiseksi. Huoltomieskin seisoo vaan tumput suorana tilannetta ihmettelemässä.

        Tilanne ei tunnu uskottavalta, mutta odotellaan, miten satu jatkuu.

        kylmätotuus

        Teillä koko taloyhtiö täynnä uusavuttomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohoito on aivan eri asia kuin ilmoittaa asiaankuuluvalle viranomaiselle, että jossain on iäkäs ihminen, joka ei enää pärjää omillaan. Eikä pääsääntöisesti naapurille kuulu kenenkään nurkkien siivous.

        Ei siivota naapurin vanhusten nurkkia juu. Joo voi tehdä huoli ilmoituksia jos ei parenpaan pysty. Mihin luulet että ne ilmoitukset johtaa nykypäivänä? Turha teeskennellä empaattista jos ei jaksa auttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä koko taloyhtiö täynnä uusavuttomia.

        Kun vanhustentaloilla asuu, on kaikenlaista vuokralaista asukkaina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mummo on poissa pari viikkoa ja hänen pyykkinsä ovat edelleen taloyhtiön pesukoneessa. Kukaan asukas ei osaa tehdä mitään koneen tyhjentämiseksi. Huoltomieskin seisoo vaan tumput suorana tilannetta ihmettelemässä.

        Tilanne ei tunnu uskottavalta, mutta odotellaan, miten satu jatkuu.

        kylmätotuus

        Lähes kaikilla on oma kone asunnossa.

        Joillakin mummoilla omat aikuiset lapset hoitavat kaikki äitinsä asiat.
        Pyykit, ruoat, siivoukset, ihan kaikki.

        Jotkut ovat oikein palkanneet itselleen
        kotiavustajan.
        Ja tilaavat ruokapalvelusta ruoat.
        Ja tilaavat siivoojan.
        Joku on palkannut itselleen edunvalvojan.
        Kummallisesti asiat hoituvat, kun avataan niitä kukkaronnyörejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siivota naapurin vanhusten nurkkia juu. Joo voi tehdä huoli ilmoituksia jos ei parenpaan pysty. Mihin luulet että ne ilmoitukset johtaa nykypäivänä? Turha teeskennellä empaattista jos ei jaksa auttaa.

        Minä eikä kukaan muukaan jaksa / voi / kykene / pysty ... auttamaan kaikkia niitä satoja ellei tuhansia, jotka apua tarvitsevat. Mutta viranomaisen toimenkuvaan se kuuluu. Huolehdi sinä vain omista empatioistasi ja pidä huoli siitä, että varmasti autat kaikkia apua tarvitsevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä koko taloyhtiö täynnä uusavuttomia.

        Tässä taloyhtiössä jokaisella perheellä on oma pyykinpesukoneensa. Sitä en tiedä, onko joku asukas uusavuton, koska tapoihini ei kuulu kytätä kenenkään elämää.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Lähes kaikilla on oma kone asunnossa.

        Joillakin mummoilla omat aikuiset lapset hoitavat kaikki äitinsä asiat.
        Pyykit, ruoat, siivoukset, ihan kaikki.

        Jotkut ovat oikein palkanneet itselleen
        kotiavustajan.
        Ja tilaavat ruokapalvelusta ruoat.
        Ja tilaavat siivoojan.
        Joku on palkannut itselleen edunvalvojan.
        Kummallisesti asiat hoituvat, kun avataan niitä kukkaronnyörejä.

        Mitenkä tämä kommenttisi liittyy minun kirjoitukseeni, johon vastasit?

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä tämä kommenttisi liittyy minun kirjoitukseeni, johon vastasit?

        kylmätotuus

        "Mummo on poissa pari viikkoa ja hänen pyykkinsä ovat edelleen taloyhtiön pesukoneessa. Kukaan asukas ei osaa tehdä mitään koneen tyhjentämiseksi. Huoltomieskin seisoo vaan tumput suorana tilannetta ihmettelemässä.

        Tilanne ei tunnu uskottavalta, mutta odotellaan, miten satu jatkuu.
        kylmätotuus"

        Vastasin tähän yrittämällä kertoa, että vain muutama henkilö käyttää talon konetta.

        Siksi siellä voi pyykit olla koneessa päiväkausia, kun sinne ei kenelläkään ole mitään asiaa.

        Kun joku sinne sitten taapertaa pyykkinsä kanssa, niin ei hän voi tietää, millon kone on täytetty.

        Ei ole mitään ajanvaraus kirjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taloyhtiössä jokaisella perheellä on oma pyykinpesukoneensa. Sitä en tiedä, onko joku asukas uusavuton, koska tapoihini ei kuulu kytätä kenenkään elämää.

        kylmätotuus

        Olet kuitenkin tietoinen, että kaikilla on oma pyykinpesukone.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet kuitenkin tietoinen, että kaikilla on oma pyykinpesukone.

        Päivän paras huomio!

        Mistä kylmis tietää asukkaiden koneet?
        Ei hän ole utelias eikä kyylää ketään.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Päivän paras huomio!

        Mistä kylmis tietää asukkaiden koneet?
        Ei hän ole utelias eikä kyylää ketään.

        No niin kultapieni, ole nyt tarkkana, kun selitän, mistä tiedän, että jokaisella perheellä on oma pyykinpesukone tässä taloyhtiössä.

        Tässä taloyhtiössä on 8 huoneistoa. Meillä on yhteinen pesutupa ja kuivaushuone, mutta ei yhteistä pesukonetta, vaan jokaisella perheellä on oma koneensa pyykkituvassa. Pyykkituvassa on siis 8 pesukonetta.

        Pesussa käytetyn veden ja sähkön maksaa vuokranantaja.

        Meillä on myös sellainen etu, että taloyhtiön saunan voimme varata käyttöömme milloin vain, laittamalla varauslapun saunan oveen ja napsauttamalla kiukaan lämpiämään n. tunti ennen varattua saunavuoroa. Jos ketään ei tule kylpemään jälkeemme, niin silloin kiuas laitetaan pois päältä.
        Kätevää, vai mitä? Saunamaksu on 10€/kk.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kuitenkin tietoinen, että kaikilla on oma pyykinpesukone.

        Niin olen.
        Voit lukea selvityksen asiasta kommentistani, jonka kirjoitin aloittajalle.

        Yt.
        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin kultapieni, ole nyt tarkkana, kun selitän, mistä tiedän, että jokaisella perheellä on oma pyykinpesukone tässä taloyhtiössä.

        Tässä taloyhtiössä on 8 huoneistoa. Meillä on yhteinen pesutupa ja kuivaushuone, mutta ei yhteistä pesukonetta, vaan jokaisella perheellä on oma koneensa pyykkituvassa. Pyykkituvassa on siis 8 pesukonetta.

        Pesussa käytetyn veden ja sähkön maksaa vuokranantaja.

        Meillä on myös sellainen etu, että taloyhtiön saunan voimme varata käyttöömme milloin vain, laittamalla varauslapun saunan oveen ja napsauttamalla kiukaan lämpiämään n. tunti ennen varattua saunavuoroa. Jos ketään ei tule kylpemään jälkeemme, niin silloin kiuas laitetaan pois päältä.
        Kätevää, vai mitä? Saunamaksu on 10€/kk.

        kylmätotuus

        Melkoista kulutusta vai onko niin riitelevää porukkaa, että ei yhteinen pesukone käyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoista kulutusta vai onko niin riitelevää porukkaa, että ei yhteinen pesukone käyt?

        Tarkoitatko, että vettä ja sähköä kuluisi vähemmän, jos pesisimme pyykkimme yhteisessä pesukoneessa, kukin vuorollaan. Jos tarkoitat, niin laskepa uudelleen, miten säästöä veden-ja sähkönkulutuksessa syntyisi ja kerro vastaus minulle.

        Sopuisaa sakkia tässä talossa asuu. Aikoinaan pyykkitupaan on rakennettu paikat 8:lle pesukoneelle. Miksi niin on tehty, sitä en tiedä. Mielestäni se on hyvä ratkaisu. Jokainen voi pestä pyykkinsä silloin, kun se hänelle parhaiten sopii.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      tulis vaan äkkiä eutapillerit lailliseksi kaikkien halukkaitten ostettaviksi,

      vanhukset laumoittain ostas niitä
      ja
      sossu huolet ainaki vanhusten hoivan osalta katoais tai vähenis,

      • Palliatiivinen sedaatio on suomalainen eutanasia.
        Se on mielestäni parempi, kun pitkäaikainen kivulias elämä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Palliatiivinen sedaatio on suomalainen eutanasia.
        Se on mielestäni parempi, kun pitkäaikainen kivulias elämä.

        Älä levitä valheellista tietoa!

        Palliatiivinen sedaatio tarkoittaa kuolevan potilaan kivun lievitystä ja olotilan helpottamista.
        Sillä ei nopeuteta tai aiheuteta ihmisen kuolemaa.

        Ottaisit edes joskus selvää asioista, etkä kirjoittaisi aivan potaskaa.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä levitä valheellista tietoa!

        Palliatiivinen sedaatio tarkoittaa kuolevan potilaan kivun lievitystä ja olotilan helpottamista.
        Sillä ei nopeuteta tai aiheuteta ihmisen kuolemaa.

        Ottaisit edes joskus selvää asioista, etkä kirjoittaisi aivan potaskaa.

        kylmätotuus

        Omaiselleni tehtiin Palliatiivinen sedaatio.
        Hänelle annettiin morfiinia lääkityksenä.
        Hän eli 3 päivää tämän jälkeen
        hoivakodissa.

        Ilman tätä hän olisi kärsinyt hitaan kuoleman.
        Kun nieleminen ei enää onnistunut, eikä nesteytys suoneen.

        Omassa huoneessaan, tuttujen hoitajien avustamana, hän lepäsi.

        Kävimme kaikki jättämässä hänelle jäähyväiset.
        Hän kuoli yöllä. Yöhoitaja oli pitänyt kädestä kiinni.
        Hän ei lähtenyt yksin.

        Hän oli rauhallinen ja seestynyt.
        Huolirypyt olivat poissa kasvoilta.

        Tämä on Suomessa laillista.


      • 2lesken kirjoitti:

        Palliatiivinen sedaatio on suomalainen eutanasia.
        Se on mielestäni parempi, kun pitkäaikainen kivulias elämä.

        Tässä viestistä viimeistään tulee esiin Leskenin harhaanjohtava tietämys.
        Kun netistä kopsaa jotain tietoa pitää ymmärtää mihin se liittyy eikä kopsata summassa ihmisten ilmoille.

        Tulee mieleen jotta onko lesken täällä "töusdä", niin provokatiibisia satuja yänne syöttää viestin lisäämiseksi?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tässä viestistä viimeistään tulee esiin Leskenin harhaanjohtava tietämys.
        Kun netistä kopsaa jotain tietoa pitää ymmärtää mihin se liittyy eikä kopsata summassa ihmisten ilmoille.

        Tulee mieleen jotta onko lesken täällä "töusdä", niin provokatiibisia satuja yänne syöttää viestin lisäämiseksi?

        Entäs sinun ”totuutesi ja tietämyksesi”? Usein pelkkää jankkaamista ja kauhistelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäs sinun ”totuutesi ja tietämyksesi”? Usein pelkkää jankkaamista ja kauhistelua.

        Entäs sinun🤣


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Entäs sinun🤣

        En enää tiedä mitään, enkä halua tietääkään! Tieto on turhaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        En enää tiedä mitään, enkä halua tietääkään! Tieto on turhaa!

        Minusta päinvastoin. Jatkossa tulee lähinnä itsehoitoa ja omia mahdollisuuksia koskevan tiedon merkitys korostumaan. En aio heittäutyä lastuksi laineille niin kauan kuin muuhun pystyn.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tässä viestistä viimeistään tulee esiin Leskenin harhaanjohtava tietämys.
        Kun netistä kopsaa jotain tietoa pitää ymmärtää mihin se liittyy eikä kopsata summassa ihmisten ilmoille.

        Tulee mieleen jotta onko lesken täällä "töusdä", niin provokatiibisia satuja yänne syöttää viestin lisäämiseksi?

        Mitä olisi sinun ja tuon kylmän "palstaelämä" ilman Lesken täällä oloa.
        (Leesken vie teitä, kuin pässiä hihnassa)

        Toki jäähän teille viellä se musiikkilinkkien kopsaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä olisi sinun ja tuon kylmän "palstaelämä" ilman Lesken täällä oloa.
        (Leesken vie teitä, kuin pässiä hihnassa)

        Toki jäähän teille viellä se musiikkilinkkien kopsaus.

        No just. Minun "palstaelämäni" ei ole kenestäkään riippuvainen. Mutta olet oikeassa, antaa Leskenin kirjoitella mitä haluaa ja saada täältä huomiota. Ja pitää tätä bloginaan. En halua aiheuttaa hälle pahaa mieltä. Kaikkea hyvää elämäänsä sillä sitä toivotusta me kaikki tarvitsemme.


      • Siili2 kirjoitti:

        Tässä viestistä viimeistään tulee esiin Leskenin harhaanjohtava tietämys.
        Kun netistä kopsaa jotain tietoa pitää ymmärtää mihin se liittyy eikä kopsata summassa ihmisten ilmoille.

        Tulee mieleen jotta onko lesken täällä "töusdä", niin provokatiibisia satuja yänne syöttää viestin lisäämiseksi?

        Siili2
        "Tulee mieleen jotta onko lesken täällä "töusdä", niin provokatiibisia satuja yänne syöttää viestin lisäämiseksi?"

        Saisiko tämän suomeksi?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minusta päinvastoin. Jatkossa tulee lähinnä itsehoitoa ja omia mahdollisuuksia koskevan tiedon merkitys korostumaan. En aio heittäutyä lastuksi laineille niin kauan kuin muuhun pystyn.

        Minä unohdan kaiken tiedon ja nautin elämästä!


      • Siili2 kirjoitti:

        No just. Minun "palstaelämäni" ei ole kenestäkään riippuvainen. Mutta olet oikeassa, antaa Leskenin kirjoitella mitä haluaa ja saada täältä huomiota. Ja pitää tätä bloginaan. En halua aiheuttaa hälle pahaa mieltä. Kaikkea hyvää elämäänsä sillä sitä toivotusta me kaikki tarvitsemme.

        Siili 2
        "En halua aiheuttaa hälle pahaa mieltä. Kaikkea hyvää elämäänsä sillä sitä toivotusta me kaikki tarvitsemme"

        Yritä nyt vielä kestää 91 päivää


      • 2lesken kirjoitti:

        Siili 2
        "En halua aiheuttaa hälle pahaa mieltä. Kaikkea hyvää elämäänsä sillä sitä toivotusta me kaikki tarvitsemme"

        Yritä nyt vielä kestää 91 päivää

        Ei ole mitään "kestämistä". Pitäisi vaan aina koittaa itse kunkin muistaa että emme voi tietää mitä tänne kirjoittavilla on taustalla.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Omaiselleni tehtiin Palliatiivinen sedaatio.
        Hänelle annettiin morfiinia lääkityksenä.
        Hän eli 3 päivää tämän jälkeen
        hoivakodissa.

        Ilman tätä hän olisi kärsinyt hitaan kuoleman.
        Kun nieleminen ei enää onnistunut, eikä nesteytys suoneen.

        Omassa huoneessaan, tuttujen hoitajien avustamana, hän lepäsi.

        Kävimme kaikki jättämässä hänelle jäähyväiset.
        Hän kuoli yöllä. Yöhoitaja oli pitänyt kädestä kiinni.
        Hän ei lähtenyt yksin.

        Hän oli rauhallinen ja seestynyt.
        Huolirypyt olivat poissa kasvoilta.

        Tämä on Suomessa laillista.

        Ei palliatiivinen sedaatio nopeuttanut omaisesi kuolemaa. Se ainoastaan helpotti hänen oloaan ja vähensi hänen kärsimystään ennen kuolemaa.

        Yritä ymmärtää, että palliatiivinen sedaatio on aivan eri asia kuin eutanasia.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä olisi sinun ja tuon kylmän "palstaelämä" ilman Lesken täällä oloa.
        (Leesken vie teitä, kuin pässiä hihnassa)

        Toki jäähän teille viellä se musiikkilinkkien kopsaus.

        Jokaisen kannattaa kuunnella musiikkia, koska se lisää sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen kannattaa kuunnella musiikkia, koska se lisää sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia.

        kylmätotuus

        Siitä olen samaa mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei palliatiivinen sedaatio nopeuttanut omaisesi kuolemaa. Se ainoastaan helpotti hänen oloaan ja vähensi hänen kärsimystään ennen kuolemaa.

        Yritä ymmärtää, että palliatiivinen sedaatio on aivan eri asia kuin eutanasia.

        kylmätotuus

        Ymmärrän se oikein hyvin, kun asun Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen kannattaa kuunnella musiikkia, koska se lisää sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia.

        kylmätotuus

        Juuri kuuntelin No Rules biisin.

        En nyt tiedä, tunnenko itseni hyvinvoivaksi sentakia.

        Parempi oli aamulenkki upean uroksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä olisi sinun ja tuon kylmän "palstaelämä" ilman Lesken täällä oloa.
        (Leesken vie teitä, kuin pässiä hihnassa)

        Toki jäähän teille viellä se musiikkilinkkien kopsaus.

        Olen yrittänyt valistaa aloittajaa faktatiedoilla, kun hän kirjoittelee täyttä puppua. Valitettavasti työni on ollut lähes aina turhaa.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen yrittänyt valistaa aloittajaa faktatiedoilla, kun hän kirjoittelee täyttä puppua. Valitettavasti työni on ollut lähes aina turhaa.

        kylmätotuus

        Yhtä asiaa vähän, tai en kovin vähääkään pohdin tässä ketjussa.

        Kun ketään ei kiinnostanut, miten mummon miesystävä pärjää?

        Ja miten hän nimenomaan selviää mummon kanssa?

        Kaikki vain jauhoivat tuota huoli-ilmoitusta mummolle.

        Että on täällä todellakin välittävää ja empaattista porukkaa ohjeistamaan vanhusten sairauksissa.

        Ja pärjäämisessä kotona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen yrittänyt valistaa aloittajaa faktatiedoilla, kun hän kirjoittelee täyttä puppua. Valitettavasti työni on ollut lähes aina turhaa.

        kylmätotuus

        Juuri siksipä on tullutkin mieleen et jutut on keksittyjä ja provokatiivisia.
        Mutta mikäpä hänessä jos jutut palvelee häntä jollain tavoin. Saa seuraa ja viihdykettä.


      • 2lesken kirjoitti:

        Yhtä asiaa vähän, tai en kovin vähääkään pohdin tässä ketjussa.

        Kun ketään ei kiinnostanut, miten mummon miesystävä pärjää?

        Ja miten hän nimenomaan selviää mummon kanssa?

        Kaikki vain jauhoivat tuota huoli-ilmoitusta mummolle.

        Että on täällä todellakin välittävää ja empaattista porukkaa ohjeistamaan vanhusten sairauksissa.

        Ja pärjäämisessä kotona.

        No tämä nyt on yhtä läpändeerusta mutta tajuatko että kun huoli-ilmoitus tehdään se koskee mummon olosuhteita, myös parisuhteen tilanne tulee selvitykseen. Mutta sitähän ei monetkaan tiedä.


      • Siili2 kirjoitti:

        No tämä nyt on yhtä läpändeerusta mutta tajuatko että kun huoli-ilmoitus tehdään se koskee mummon olosuhteita, myös parisuhteen tilanne tulee selvitykseen. Mutta sitähän ei monetkaan tiedä.

        Miesystävällä on henkilökohtainen avustaja omassa kodissaan.
        Hänestä on myös mummolle apua.

        Mummon luona avustajaa ei ole.
        Siitä on tullut ongelma.


      • Siili2 kirjoitti:

        Juuri siksipä on tullutkin mieleen et jutut on keksittyjä ja provokatiivisia.
        Mutta mikäpä hänessä jos jutut palvelee häntä jollain tavoin. Saa seuraa ja viihdykettä.

        Kirjoittamani on täyttä totta.

        Ehkäpä saa vahvistusta juuri siihen, että täällä kenelläkään ei ole vastaavia asioita elämässään.

        Kukaan ei asu vanhusten vuokratalossa, eikä käy hoivassa ketään tapaamassa.

        Siksi varmaan kahden iäkkään henkilön elämä on täyttä utopiaa.

        Huoli-ilmoitus oli päivän sana.
        Kun sen tekee, voi elellä hyvällä omallatunnolla.


      • 2lesken kirjoitti:

        Miesystävällä on henkilökohtainen avustaja omassa kodissaan.
        Hänestä on myös mummolle apua.

        Mummon luona avustajaa ei ole.
        Siitä on tullut ongelma.

        Eikö hlökohtainen avustaja kulje avustettavan mukana vai tarkoitatko että mummolla ei ole hlökohtaista avustajaa? Aiemmin kerrot että tämä mies ei halua mitään apuja heille.

        Kuulostaa aikamoiselta sekametelisopalta. Mutta jatkakaa😁.


      • 2lesken kirjoitti:

        Kirjoittamani on täyttä totta.

        Ehkäpä saa vahvistusta juuri siihen, että täällä kenelläkään ei ole vastaavia asioita elämässään.

        Kukaan ei asu vanhusten vuokratalossa, eikä käy hoivassa ketään tapaamassa.

        Siksi varmaan kahden iäkkään henkilön elämä on täyttä utopiaa.

        Huoli-ilmoitus oli päivän sana.
        Kun sen tekee, voi elellä hyvällä omallatunnolla.

        No onneksi olet sinä Lesken joka olet näiden vanhusten pelastus tuli ja turva. Onnittelut siitä. Kukaan muu ei ole mitään# ei tee mitään eikä ymmärrä mitään.


      • Siili2 kirjoitti:

        Eikö hlökohtainen avustaja kulje avustettavan mukana vai tarkoitatko että mummolla ei ole hlökohtaista avustajaa? Aiemmin kerrot että tämä mies ei halua mitään apuja heille.

        Kuulostaa aikamoiselta sekametelisopalta. Mutta jatkakaa😁.

        Ei henkilökohtainen avustaja tule mummon luo.
        Kuljettaa autolla ja hakee.
        Eikä kait hän ole 24/7 miehenkään luona.

        Mummo on pärjännyt hyvin ilman kotiavustajaa, kun mies kyläilee.

        Mutta nyt on tilanne muuttunut.
        Mies ei ehkä vielä tajua, mitä on tapahtunut.


      • Siili2 kirjoitti:

        No onneksi olet sinä Lesken joka olet näiden vanhusten pelastus tuli ja turva. Onnittelut siitä. Kukaan muu ei ole mitään# ei tee mitään eikä ymmärrä mitään.

        En minä nyt mikään tuli ole.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ei henkilökohtainen avustaja tule mummon luo.
        Kuljettaa autolla ja hakee.
        Eikä kait hän ole 24/7 miehenkään luona.

        Mummo on pärjännyt hyvin ilman kotiavustajaa, kun mies kyläilee.

        Mutta nyt on tilanne muuttunut.
        Mies ei ehkä vielä tajua, mitä on tapahtunut.

        Tarinasi on niin täynnä ristiriitaisia "tietoja", että eiköhän ole viisainta laittaa piste koko jutulle.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinasi on niin täynnä ristiriitaisia "tietoja", että eiköhän ole viisainta laittaa piste koko jutulle.

        kylmätotuus

        Tai sitten hän ei vain osaa ilmaista asiaa selkeästi. En tosin ole seurannut ja perehtynyt juttuun kovinkaan syvällisesti, mutta kertominen on vaikea laji ja kirjoittamalla kertominen vielä vaikeampaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten hän ei vain osaa ilmaista asiaa selkeästi. En tosin ole seurannut ja perehtynyt juttuun kovinkaan syvällisesti, mutta kertominen on vaikea laji ja kirjoittamalla kertominen vielä vaikeampaa.

        Jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa, asiani mistä kirjoitin, on ihan selkeästi kirjoitettu.

        Mutta kun tärkeintä on teilata minut ja kirjoitukseni.
        Katkeraa porukkaa.

        Ei nähdä metsää puilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten hän ei vain osaa ilmaista asiaa selkeästi. En tosin ole seurannut ja perehtynyt juttuun kovinkaan syvällisesti, mutta kertominen on vaikea laji ja kirjoittamalla kertominen vielä vaikeampaa.

        Aloittaja on kertonut, että hänen kouluarvosanansa äidinkielessä oli10. Jos se on totta, niin kyllä hänen on hallittava kirjoittamalla kertominen. Sehän vastaa ainekirjoitusta, mikä oli tärkeä osa ikäistemme äidinkielen opetuksessa.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on kertonut, että hänen kouluarvosanansa äidinkielessä oli10. Jos se on totta, niin kyllä hänen on hallittava kirjoittamalla kertominen. Sehän vastaa ainekirjoitusta, mikä oli tärkeä osa ikäistemme äidinkielen opetuksessa.

        kylmätotuus

        Kertomassani vanhusteasiassa ei ole mitään epäselvää.
        Jos sitä ei ymmärrä, ei voi mitään


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa, asiani mistä kirjoitin, on ihan selkeästi kirjoitettu.

        Mutta kun tärkeintä on teilata minut ja kirjoitukseni.
        Katkeraa porukkaa.

        Ei nähdä metsää puilta.

        Jos joku täällä on katkera, niin näet hänet, kun katsot peiliin.

        Minulla ei ole mitään syytä katkeruuteen, vaan päinvastoin olen oikeastaan melko tyytyväinen elämääni.

        Yritä sinäkin nähdä "lasi puoliksi täynnä", niin elämä on huomattavasti mukavampaa.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku täällä on katkera, niin näet hänet, kun katsot peiliin.

        Minulla ei ole mitään syytä katkeruuteen, vaan päinvastoin olen oikeastaan melko tyytyväinen elämääni.

        Yritä sinäkin nähdä "lasi puoliksi täynnä", niin elämä on huomattavasti mukavampaa.

        kylmätotuus

        Ottaako se noin luonnon päälle, kun ei ymmärrä.
        Ja jos on epäselvää, aina voi kysyä.

        Kun mainitsin, että kukaan ei kysynyt miehestä mitään, se aiheutti hepulin.

        Oli selviä vinkkejä ja vihjeitä kirjoituksessani, mutta kun ei ole sitä älliä kauhalla jaettu.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ottaako se noin luonnon päälle, kun ei ymmärrä.
        Ja jos on epäselvää, aina voi kysyä.

        Kun mainitsin, että kukaan ei kysynyt miehestä mitään, se aiheutti hepulin.

        Oli selviä vinkkejä ja vihjeitä kirjoituksessani, mutta kun ei ole sitä älliä kauhalla jaettu.

        Älä noin pienestä asiasta hepulikohtausta saa kultapieni. Rauhoitu ja mene nukkumaan. Huomenna päiväsi on parempi, näin ainakin toivon.

        Hyvää ja rauhallista yötä!

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa, asiani mistä kirjoitin, on ihan selkeästi kirjoitettu.

        Mutta kun tärkeintä on teilata minut ja kirjoitukseni.
        Katkeraa porukkaa.

        Ei nähdä metsää puilta.

        Sinä ymmärrät tietysti, kun tunnet asian ja aiheen. Asiasta mitään tietätämätön ei saa selville, mikä on juttusi pointsi, mistä kerrot ja mitä tahdot kertomuksellasi tähdentää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ymmärrät tietysti, kun tunnet asian ja aiheen. Asiasta mitään tietätämätön ei saa selville, mikä on juttusi pointsi, mistä kerrot ja mitä tahdot kertomuksellasi tähdentää.

        Muistisairasta vanhusta ei omat lapset eikä lapsenlapset saa jättää yksin tai hylätä.

        Heidän on haettava viranomaisilta apua mummon asiassa.
        Kotihoito tai hoivakoti.

        He ovat ainoat ketkä sen voivat tehdä.
        Ovat läheisiä ja tuntevat äitinsä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Muistisairasta vanhusta ei omat lapset eikä lapsenlapset saa jättää yksin tai hylätä.

        Heidän on haettava viranomaisilta apua mummon asiassa.
        Kotihoito tai hoivakoti.

        He ovat ainoat ketkä sen voivat tehdä.
        Ovat läheisiä ja tuntevat äitinsä.

        Juuri noin on asiainlaita. Mutta jos jutut eivät juonnu oikein, myös sinä voit tehdä huoli-ilmoituksen. Tai siis oikeastaan; sinun pitää ...


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Muistisairasta vanhusta ei omat lapset eikä lapsenlapset saa jättää yksin tai hylätä.

        Heidän on haettava viranomaisilta apua mummon asiassa.
        Kotihoito tai hoivakoti.

        He ovat ainoat ketkä sen voivat tehdä.
        Ovat läheisiä ja tuntevat äitinsä.

        Aiemmin kirjoitit, että mummolle apua voi hakea vain hänen poikansa.
        Kirjoitit myös, että sukulaiset käyvät mummon luona vain jouluna rahakirjeitä hakemassa.

        Jos kertomasi on totta, niin minä väitän, ettei lasten ja äidin välit ole läheisiä, eivätkä lapset tunne äitiään.

        Toistan vielä kerran, vaikken älykkö olekaan, että sinun velvollisuutesi on tehdä huoli-ilmoitus, kun kerran tiedät mummon tarvitsevan apua. Mitkään selittelyt eivät velvollisuuttasi poista.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Ap pn selkeesti heikkolahjainen ja huomion kipeä. sillä jokainen normi älyllä oleva kykenee itsekin ymmärtää, että asialle on tehtää jotakin konkreettistä. mm, huoli ilmoitus. tms.

      • Kun nyt totesit minut heikkolahjaiseksi, niin ymmärtänet, etten voi tehdä mitään ilmoitusta.

        Antaa jonkun normaalin ihmisen tehdä se.


      • 2lesken kirjoitti:

        Kun nyt totesit minut heikkolahjaiseksi, niin ymmärtänet, etten voi tehdä mitään ilmoitusta.

        Antaa jonkun normaalin ihmisen tehdä se.

        " Siili2
        2024-02-25 20:12:28
        No tämä nyt on yhtä läpändeerusta mutta tajuatko että kun huoli-ilmoitus tehdään se koskee mummon olosuhteita, myös parisuhteen tilanne tulee selvitykseen. Mutta sitähän ei monetkaan tiedä."

        Nimim Siili2 kirjoitti noin
        Hän voisi kertoa konkreettisesti, miten tämä parisuhteen tilanne selvitetään.

        Hän on palstoilla vuosia sitten kertonut paljonkin avoliiton vaikeudesta lähiomaisensa parisuhteessa.

        Avomies ei ollut mieleinen jne.
        Se aiheutti kitkaa lapsilla.

        Kun äidillä on miesystävä, kaikki lapset eivät sitä hyväksy syystä tai toisesta.

        Se taas saattaa vaikuttaa siihen, että he eivät ota kantaa äidin sairauksiin.


      • 2lesken kirjoitti:

        Kun nyt totesit minut heikkolahjaiseksi, niin ymmärtänet, etten voi tehdä mitään ilmoitusta.

        Antaa jonkun normaalin ihmisen tehdä se.

        Jos olet niin kauhean huolissasi miksi et tee huoli-ilmoitusta? Sos-puolen ihmisten tehtävä on sitten selvittoliko huoli-ilmoitukseen aihetta. Huoli-ilmoitukseen on reagoitava jos joku sen tekee. Rohkeasti vaan, elä yhtään ujostele jos näet aihetta. Kauhistelu ja kaikkien vanhusten lähellä olevien ihmisten mollaaminen ei auta tätä vanhusta yhtään.


      • 2lesken kirjoitti:

        " Siili2
        2024-02-25 20:12:28
        No tämä nyt on yhtä läpändeerusta mutta tajuatko että kun huoli-ilmoitus tehdään se koskee mummon olosuhteita, myös parisuhteen tilanne tulee selvitykseen. Mutta sitähän ei monetkaan tiedä."

        Nimim Siili2 kirjoitti noin
        Hän voisi kertoa konkreettisesti, miten tämä parisuhteen tilanne selvitetään.

        Hän on palstoilla vuosia sitten kertonut paljonkin avoliiton vaikeudesta lähiomaisensa parisuhteessa.

        Avomies ei ollut mieleinen jne.
        Se aiheutti kitkaa lapsilla.

        Kun äidillä on miesystävä, kaikki lapset eivät sitä hyväksy syystä tai toisesta.

        Se taas saattaa vaikuttaa siihen, että he eivät ota kantaa äidin sairauksiin.

        Rohkeasti vaan teet huoli-ilmoituksen. Käsittääkseni sen voi tehdä myös nimettömänä netissäkin. Sos-puolen ihmiset reagoivat ja selvittävät vanhuksen tilanteen, asumisolosuhteet, selviytymisen päivittäisistä toiminnoista Yleensäkin palvelutarpeen. Siinä samassa otetaan tietenkin huomioon se asuuko vanhus yksin, millainen on kumppanin toimintakyky jne.

        Ymmärrän että sinua syyhyttäisi tietää enemmänkin juuri meidän tilanteestamme lisää Taalasmaa kun olet mutta en näe aihetta tässä sitä enempää avata. Totean vaan että naurettavan lapsellisia nuo oletuksesi asioista joista et oikeasti ole perillä. Katsos kun joskus kyse voi olla oikeista todellisista ongelmista joihin vanhuksesta välittävät TODELLA puuttuvat eivätkä pelkästään hurskastele nettien palstoilla. Etkö sinä juuri sitä omaisten toimintaa peräänkuuluta.

        Liikuttavaa tuo sinun paneutumisesi juuri minun kirjoituksiini. Talletatko ne vai muutoinko jaksat stalkata niitä?


      • Siili2 kirjoitti:

        Rohkeasti vaan teet huoli-ilmoituksen. Käsittääkseni sen voi tehdä myös nimettömänä netissäkin. Sos-puolen ihmiset reagoivat ja selvittävät vanhuksen tilanteen, asumisolosuhteet, selviytymisen päivittäisistä toiminnoista Yleensäkin palvelutarpeen. Siinä samassa otetaan tietenkin huomioon se asuuko vanhus yksin, millainen on kumppanin toimintakyky jne.

        Ymmärrän että sinua syyhyttäisi tietää enemmänkin juuri meidän tilanteestamme lisää Taalasmaa kun olet mutta en näe aihetta tässä sitä enempää avata. Totean vaan että naurettavan lapsellisia nuo oletuksesi asioista joista et oikeasti ole perillä. Katsos kun joskus kyse voi olla oikeista todellisista ongelmista joihin vanhuksesta välittävät TODELLA puuttuvat eivätkä pelkästään hurskastele nettien palstoilla. Etkö sinä juuri sitä omaisten toimintaa peräänkuuluta.

        Liikuttavaa tuo sinun paneutumisesi juuri minun kirjoituksiini. Talletatko ne vai muutoinko jaksat stalkata niitä?

        Huoli-ilmoitus
        "Jos olet huolissasi tuntemastasi seniorista, voit tehdä hänestä huoli-ilmoituksen. Huoli-ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi naapuristaan, jos on huolissaan hänen pärjäämisestään arjessa.
        Jos epäilee ikääntyneen henkilön jääneen ilman palveluita, joutuneen kaltoinkohdelluksi tai hänen pärjäämisensä huolettaa, voi tehdä kunnalle huoli-ilmoituksen.

        Huoli-ilmoitus on kunnalle tehtävä ilmoitus ikääntyneen henkilön palveluntarpeesta. Kenellä tahansa on oikeus tehdä ilmoitus - ei tarvitse tuntea henkilöä, jonka tilanne herättää huolta.

        Lisäksi voi ottaa yhteyttä hyvinvointialueen johtavaan sosiaalityöntekijään tai vanhustyöstä vastaavaan työntekijään.

        Vanhuspalvelulaki velvoittaa hyvinvointialueen selvittämään ikääntyneen palveluiden tarpeet huoli-ilmoituksen perusteella."

        Senioriliitto.fi


      • Siili2 kirjoitti:

        Rohkeasti vaan teet huoli-ilmoituksen. Käsittääkseni sen voi tehdä myös nimettömänä netissäkin. Sos-puolen ihmiset reagoivat ja selvittävät vanhuksen tilanteen, asumisolosuhteet, selviytymisen päivittäisistä toiminnoista Yleensäkin palvelutarpeen. Siinä samassa otetaan tietenkin huomioon se asuuko vanhus yksin, millainen on kumppanin toimintakyky jne.

        Ymmärrän että sinua syyhyttäisi tietää enemmänkin juuri meidän tilanteestamme lisää Taalasmaa kun olet mutta en näe aihetta tässä sitä enempää avata. Totean vaan että naurettavan lapsellisia nuo oletuksesi asioista joista et oikeasti ole perillä. Katsos kun joskus kyse voi olla oikeista todellisista ongelmista joihin vanhuksesta välittävät TODELLA puuttuvat eivätkä pelkästään hurskastele nettien palstoilla. Etkö sinä juuri sitä omaisten toimintaa peräänkuuluta.

        Liikuttavaa tuo sinun paneutumisesi juuri minun kirjoituksiini. Talletatko ne vai muutoinko jaksat stalkata niitä?

        Tästä aiheesta on turha täällä enää keskustella.

        Meillä on noin eriävät mielipiteet.
        Se on moro.


      • 2lesken kirjoitti:

        Tästä aiheesta on turha täällä enää keskustella.

        Meillä on noin eriävät mielipiteet.
        Se on moro.

        Ni sitähän minnäi. Lopultaki älysit.


      • "Muistisairasta vanhusta ei omat lapset eikä lapsenlapset saa jättää yksin tai hylätä.

        Heidän on haettava viranomaisilta apua mummon asiassa.
        Kotihoito tai hoivakoti.

        He ovat ainoat ketkä sen voivat tehdä.
        Ovat läheisiä ja tuntevat äitinsä."

        Tuon edellämainitun kirjoitin
        2024-02-27 21:42:39

        Nyt tapahtui tuo mikä kuuluukin.
        Omaiset ovat nyt mukana ja toimivat kiitettävästi.

        Mummolla aika geriatrialle.
        On kuvattu pää ja otettu kokeita.
        On tehty alustavia edunvalvontaan liittyviä hakemuksia.
        On muutenkin huolehditte monista käytännön asioista.
        Kaupasta tulee ostokset kotiin jne.

        Näin se kuuluu tehdä.


      • 2lesken kirjoitti:

        "Muistisairasta vanhusta ei omat lapset eikä lapsenlapset saa jättää yksin tai hylätä.

        Heidän on haettava viranomaisilta apua mummon asiassa.
        Kotihoito tai hoivakoti.

        He ovat ainoat ketkä sen voivat tehdä.
        Ovat läheisiä ja tuntevat äitinsä."

        Tuon edellämainitun kirjoitin
        2024-02-27 21:42:39

        Nyt tapahtui tuo mikä kuuluukin.
        Omaiset ovat nyt mukana ja toimivat kiitettävästi.

        Mummolla aika geriatrialle.
        On kuvattu pää ja otettu kokeita.
        On tehty alustavia edunvalvontaan liittyviä hakemuksia.
        On muutenkin huolehditte monista käytännön asioista.
        Kaupasta tulee ostokset kotiin jne.

        Näin se kuuluu tehdä.

        Mitä hän nyt vasta geriatrille menee? Sun kirjoitusten mukaan hällä oli jo paha dementia.


      • Siili2 kirjoitti:

        Mitä hän nyt vasta geriatrille menee? Sun kirjoitusten mukaan hällä oli jo paha dementia.

        Ei ole saanut aikaa.
        Ovat täällä niin varattuja.

        Hän on käynyt muualla lääkärissä.
        Ja saanut lääkkeet. Siihen muistiin.
        On tehty muistitestejä.
        Jotka ovat alakanttiin.
        On ajateltu ilmeisesti, että lääkityksestä olisi apua. Ei ole.

        Yksin oleminen on mahdotonta. Hän tarvitsee turvaa ja apua kokoajan.
        Ja hän ei haluaisi missään tapauksessa hoivakotiin.

        Nyt omaisilla on tehtävää.







      • 2lesken kirjoitti:

        Ei ole saanut aikaa.
        Ovat täällä niin varattuja.

        Hän on käynyt muualla lääkärissä.
        Ja saanut lääkkeet. Siihen muistiin.
        On tehty muistitestejä.
        Jotka ovat alakanttiin.
        On ajateltu ilmeisesti, että lääkityksestä olisi apua. Ei ole.

        Yksin oleminen on mahdotonta. Hän tarvitsee turvaa ja apua kokoajan.
        Ja hän ei haluaisi missään tapauksessa hoivakotiin.

        Nyt omaisilla on tehtävää.






        Sö?

        Ei kai muistilääkitystä aloiteta ilman tutkimuksia ja diagnoosia? Muistitestit alakanttiin? Päätä ei ole aiemmin kuvattu. Erikoiselta kuulostaa.


      • Siili2 kirjoitti:

        Sö?

        Ei kai muistilääkitystä aloiteta ilman tutkimuksia ja diagnoosia? Muistitestit alakanttiin? Päätä ei ole aiemmin kuvattu. Erikoiselta kuulostaa.

        Juttelen mummon miesystävän kanssa parin viikoin välein. Eikä aina silloinkaan
        Sillloin kun näen heitä ulkona.
        Kun haen naapurin koiran lenkille.

        Hän kertoo lyhyesti näistä lääkäri käynneistä ja tutkimuksista.
        Niitä on voinut olla paljonkin.
        Mummo itse ei pysty niistä puhumaan.

        Onhan tässä ollut pitkiä välejä, etten ole tavannut heitä ollenkaan.
        Koronasairaudet ym.
        Meillä kaikilla

        Sairaus on mummolla edennyt nyt harppauksin.
        Kaikki nimet ovat hävinneet.
        Olen tuntenut hänet 10 vuotta.
        Ero on suuri.

        Mutta nyt on lapsille valjennut lopullisesti missä mennään.
        He pystyvät tekemään päätöksiä, mitä ne sitten tulevat olemaan.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        "Muistisairasta vanhusta ei omat lapset eikä lapsenlapset saa jättää yksin tai hylätä.

        Heidän on haettava viranomaisilta apua mummon asiassa.
        Kotihoito tai hoivakoti.

        He ovat ainoat ketkä sen voivat tehdä.
        Ovat läheisiä ja tuntevat äitinsä."

        Tuon edellämainitun kirjoitin
        2024-02-27 21:42:39

        Nyt tapahtui tuo mikä kuuluukin.
        Omaiset ovat nyt mukana ja toimivat kiitettävästi.

        Mummolla aika geriatrialle.
        On kuvattu pää ja otettu kokeita.
        On tehty alustavia edunvalvontaan liittyviä hakemuksia.
        On muutenkin huolehditte monista käytännön asioista.
        Kaupasta tulee ostokset kotiin jne.

        Näin se kuuluu tehdä.

        Eikös se mummo,joka tarvitsee turvaa ja apua koko ajan, lähtenyt pari päivää sitten reissuun niin nopsaan, että pyykitkin jäivät taloyhtiön pesukoneeseen?

        Uskomattoman nopeasti siellä asiat etenevät, kun toimeen tartutaan.
        Sinultakin jäi siinä kiireessä huomaamatta monta tapahtumaa, vaikka tunnutkin olevan hyvin perillä mummon elämästä.
        Joskus ihmettelen, mistä sinä ne tiedot ongit.

        Toivottavasti ruokaostoksia ei tuoda mummolle ennen hänen kotiutumistaan. Ja ehkäpä joku nyt käy hakemassa ne mummon pyykitkin pois pesutuvasta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se mummo,joka tarvitsee turvaa ja apua koko ajan, lähtenyt pari päivää sitten reissuun niin nopsaan, että pyykitkin jäivät taloyhtiön pesukoneeseen?

        Uskomattoman nopeasti siellä asiat etenevät, kun toimeen tartutaan.
        Sinultakin jäi siinä kiireessä huomaamatta monta tapahtumaa, vaikka tunnutkin olevan hyvin perillä mummon elämästä.
        Joskus ihmettelen, mistä sinä ne tiedot ongit.

        Toivottavasti ruokaostoksia ei tuoda mummolle ennen hänen kotiutumistaan. Ja ehkäpä joku nyt käy hakemassa ne mummon pyykitkin pois pesutuvasta.

        kylmätotuus

        Lähti viimeviikolla miesystävineen
        Avustaja haki.
        Ja tuli eilen takaisin.
        Avustaja toi.

        Näin hän on reissanut monta vuotta.
        Avustaja on miehen palkkaama itselleen.

        Nyt kun omaiset ottivat asiakseen äitinsä sairauden, alkoi tapahtua.
        Hyvä niin.

        Sehän se oli ainoa oikea ratkaisu, että he ovat nyt puikoissa ja päättämässä.
        Ei sivulliset voi näitä asioita hoitaa.

        Ruokaostokset tuodaan lähikaupasta.
        Sieltä soitetaan ennen tuomista.

        Niin ne pyykit. Jospa joku taas auttaisi.
        Ties vaikka olisi laitettu narulle kuivumaan.


    • Mikä sairaus? Diagnoosia ei ole tehty ja muistitestit "alakanttiin". Toisaalta tutkimuksissa käynyt paljonkin. Mummo ei itse osaa kertoa ja näkövammainen miesystävä jolla on henkilökohtainen avustaja ei halua, että kenellekään mainitaan mitään heidän tilanteestaan.
      He viettävät omaa elämäänsä molempien asunnoissa vuorotellen
      Mies sanoo, että he haluavat olla vapaina, ilman yhteiskunnan palveluita.
      Mies puhuu ja mummo on hiljaa.

      Niinpä niin ja haukotus. Hyviä öitä.

      • Anonyymi

        Hyvää yötä kaikille täältä Savosta!

        Tarina jatkunee huomenna uusin ja mielenkiintoisin kääntein.

        kylmätotuus


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe