perintöriita

mimmi

Hei! Osaatteko neuvoa? Sisarusten kesken ei millään päästä sopuratkaisuun jakokirjan tekemisessä ja allekirjoittamisessa ja pienen perinnön jakamisessa. Tuleeko pesänjakajan hankkiminen kalliiksi?

7

5262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysypä oman kuntasi oikeusaputoimistosta, jos vaikka saisit sieltä apua. Olen kuullut, että ainakin joissain kunnissa kysellään tuloja vasta toisella käynnillä.

• Esak

Minun vanhemmillani oli perintöriita, joka jatkui 25 vuotta. Pesää ei siis ollenkaan jaettu. Hautajaisissa ei enää voi tehdä sovintoa, vaikka haluaisikin.

Minä ja sisarukseni opimme, ettei perinnöstä pidä riidellä. Jaoimme perinnön kolmeen osaan, jotka olivat saman arvoisia rahallisesti. Sen jälkeen arvoimme, minkä osan kukin saa. Kellään ei ollut nokankoputtamista.

• kalliiksi tulee.

Mitäpä jos jaatte perinnön huutokauppaamalla?
      Kaikki perinnön osat huutokaupataan perillisille siten, että korkeimman tarjouksen tehnyt saa kyseisen osan. Kun kaikki on jaettu, lasketaan jokaisen huutamat osuudet yhteen ja eniten huutamalla saanut maksaa rahana vähemmän saaneille. Eli tasataan rahalla. Perinnön osilla ei tässä vaiheessa enää saa tasata.
      Tämä on reilu ja tasapuolinen menetelmä, josta kukaan ei voita eikä kukaan häviä mitään.

Tuli ehkä epäselvästi ilmaistua, mutta kysy jos jäi epäselvää.

• jenkaten

Tulee kalliiksi.Ei kannata pienten perintöjen
      tähden alkaa riitelemään.Yleensä asiat on kovin
      pienestä kiinni.Niistä yleensä jää kovin ikävät
      ja pitkä aikaiset turhan päiväiset vihan pidot.
      Minulla ja sisarellani oli noin kahdeksan vuotta
      sitten tällainen jako homma ja äiti muorilla oli
      joitakin pankin osakkeita pariton luku.Pankki virkailöija kysyi jaetaanko tämä yksi osake,niin
      se menee tasan,minä sanoin että,ei jaeta,ottakoon
      sisko sen kun pienenä syötti minulla suolasia
      lettuja,niin ihan siitä hyvästä.Usko tai älä,
      mutta se jako meni nauruksi.Pankki virkailija sanoi,että harvoin on näin sopuisaa jakoa.Minulla
      ja siskollani on välit todella hyvät,tänäkin
      päivänä.Annan neuvon:miettikää hetki,onko todella
      aihetta edes pieneen toraan,yleensä ei ole.Ulko
      puolinen kun tekee työstään laskun,niin sitten se vasta syyttely alkaa.Onnea!

• mimmi

Kiitos kivoista vastauksista. Meillä on tilanne sellainen, että kolmas keksii aina jonkun uuden asian ettei päästä ollenkaan jaon alkuunkaan.

• jenkaten
        mimmi kirjoitti:

Kiitos kivoista vastauksista. Meillä on tilanne sellainen, että kolmas keksii aina jonkun uuden asian ettei päästä ollenkaan jaon alkuunkaan.

Kun teistä kaksi on samaa mieltä jaon oikeellisuudesta,niin kolmannen on tyytdyttävä
        enemmistön päätökseen.Katsokaa tarkoin,että jako
        on mielestänne oikein,jos kolmas haluaa siihen ulkopuolisen jakomiehen.Tehköön hän sen omalla kustannusellaan.Eli jaosta aiheutuvat kulut
        otetaan hänen osastaan.Mutta sopu on aina sopu.

• Esak
        mimmi kirjoitti:

Kun pesä sitten lopulta jaettiin, niin tämä kolmas osapuoli tuli kahdella kuorma-autolla hakemaan "pieniä muistoja lapsuudenkodistaan".

Todellakin. Toistan vielä: hautajaisissa ei enää voi tehdä sovintoa. Raskastahan perintöriita on kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      496
      5408
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1288
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1252
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1143
    Aihe