Mitä kaulanauha todella tarvitsee?

Nekku

Voisiko joku ihana ihminen valaista mitä kaulanauhapapukaija todella tarvitsee voidakseen hyvin?
Ruuansulatushiekkaa tietysti,pesua,pajun tms.oksia nokan kunnossapitoon...Entäs pedikyyriortta?Onko mineraaliorsi vain huuhaata vai onko kannattava ostos?Pitääkö papukaijalla olla pellettejä?Mistä ne on tehty?Kuinka usein annetaan?
Mitä vitamiinia ja missä muodossa/mihin sekoitettuna?Pitääkö olla kalkkikivi?

Ruokinnan muuten tiedän suhteellisen hyvin,mutta tälläisiä ongelmia on ilmaantunut.Jos joku viitsisi vastata ja tietysti voi lisääkin kertoilla.

4

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -C-

Kauluskaija on nykyinen suomenkielinen nimi
      Kaluskaijat syövät meillä pellettejä,siemeniä ja suht paljon hedelmiä/vihanksia päivittäin (2xpäivässä annan hedelmiä/kasviksia).
      Nestemmäistä kalkkia(calcivettä annan 1-2xviikossa
      vitamiineja hedelmien/kasviksien seassa 1-2 xviiikossa riippuen onko pari pesimässä.vitamiineja annan jauhemuodossa kasviksien/hedelmien päällä.
      Mellä on kaikilla lajeilla perikyydiorsi käytössä ja olen todennut sen hyväksi ja linnutkin tykäävät isua niillä.
      ruuansulatushiekkaa ei meillä ole millää lajeilla.
      kalkkikivi ja mineraalikivi on häkissä ja sitä järsitään silloin tällöin,samoin seepiansuomua.
      pelletit on puristettua ruokaa meillä laitetaan uudet kun kuppi on suht tyhjä.
      -C-

• a''

Hei,
      Tänne on kerätty laajemmin infoa kauliksista ja niiden hoidosta. Tämä on mielenkiintoinen laji:
      http://fi.msnusers.com/KaulanauhaparakiititSuomessa/keskustelupalsta.msnw
      Linkkisivu ehkä kannattaa vilkaista myös. Vitsku ja puuro-ohjeet löytyvät tuolta.

Orsista vain mineraaliorret ovat näillä käytössä.
      Simpukankuorikalkkirouhe on tarpeen jodin takia, kuten vaalean punainen nokkakivi. Kynnet leikataan tarvittaessa. Linnuthan kulkevat olkapäällä kun ollaaan vapaana.
      Askartelu ja tekemisen tarve tällä lajilla (Psittacula krameri) on suuri, aina oltava puuhattavaa, muuten ne nyppivät itseään turhautuneena. Nokalla pitää olla paljon puuhaa, keppejä, leluja, paketteja.
      Kaulanauhan hienoin ominaisuus on, että se kesyyntyy ihmisten kanssa, villeydestä huolimatta. Tietenkin se vaatii jonkinverran aikaa.

Terveiset tirpallesi näiltä, muista lennättää ja suihkuttaa myös tarpeeksi.
      Toivotaan että saat kaiken tarpeellisen tiedon!

• a''

:D Vastaus tuli viiveellä, mutta asiat ovat aina ajankohtaisia. )Tuon linkin toimivuus on hieman epätasaista, mutta lukeminen ei esty. Itse en onnistunut kirjautumaan sinne.)
        Tuli mieleen, kun jotkin kaulanauhojen omistajista asuvat ulkomailla:

Suomessa puhdasta juomavettä voi ottaa suoraan hanasta, mutta muualla maailmassa se ei ole mahdollista. Juoma-, suihkutus- ja kylpyvedet on aina keitettävä ja jäähdytettävä ennen tarjoamista.

*Annoin juuri (nyt on loma) suolattomia popcorneja kaulanauhoillemme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2687
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      200
      1968
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1716
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1441
    6. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      32
      1176
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      76
      1111
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe