Miksi vain lihasheikkoudesta kärsivät maastopyöräilevät talvella?

Nyt olisi siten provosoiva aloitus "lihasheikkousmiehelle" vastattavaksi.

Olen taasen Saariselällä maastopyöräilemässä tunturireiteillä ( https://aijaa.com/aq3RGy )ja kolmen ajopäivän omien havaintojeni pohjalta haluaisinkin "lihasheikkousmieheltä" kysyä että missä ovat ovat kaikki luomumaastopyöräilijät näin talviaikaan?
Onko liian rankkaa vai mistä kiikastaa?
Kolmeen päivään tullut reiteillä vastaan tuollainen noin 40kpl muita pyöräilijäitä ja yksikään, siis yksikään näistä noin neljästäkymmenestä ei ole ollut "luomulla" liikkeellä vaan jokainen ollut sähköavausteisesti liikkeellä.
Onko tähän joku hyvä selitys olemassa, miksi vain lihasheikkoudesta kärsivät liikkuvat talvisin tunturissa maastopyörillä?

37

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autotielle ei mahdu ajaa talvella

      • Anonyymi

        Mikä on autotie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on autotie?

        Kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielle.
        Autotie piste fi = netissä toimiva markkinapaikka uusille sekä käytetyille autoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielle.
        Autotie piste fi = netissä toimiva markkinapaikka uusille sekä käytetyille autoille.

        On sitten todella vanha nimitys. Ei kannata käyttää.

        Tiellä tarkoitetaan maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

        Ajoradalla tarkoitetaan ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta.

        Ajokaistalla tarkoitetaan tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.


    • Anonyymi

      Olin kymmenisen vuotta sitten tuolla maastopyöräilemässä. Vastaan tuli päivän aikana n.80 pyöräilijää. Kellään heistä ei ollut sähkäriä alla. Mistähän tämä mahtoi johtua?

      • Siksi että vuonna 2014 nykyisen tyylisiä keskiömoottorisia sähköavusteisia maastopyöriä oli suomessa todella vähän, varma joitakin kymmeniä. Alkoivat yleistymään tuossa vuosien 2015-2017 välillä.
        Kannattaa muistaa että esimerkiksi Bosch:n Gen1 moottori on aivan ensimmäisiä (tai oikeastaan ensimmäinen) nykyisenkaltainen moottori josta löytyy käytännössä kaikki samat piirteet kuin nykysistäkin moottoreista, ja se on tullut myyntiin mallivuonna 2011

        Kesällä tietyillä reiteillä kyllä on pyöriä liikkeellä hyvinkin paljon, mutta taatusti ei ole kymmenen vuotta sitten ollut TALVELLA 80pyörää tullut vastaan, kun nyt lähivuosina on alueella pyöräily metsähallituksen mukaan lisääntynyt 2-3kertaiseksi verrattuna aikaan ennen koronaa (tai riippuu tietysti siitäkin kuinka monen päivän reissu oli alla...)

        Niin, miksi nämä aikaisemmin aktiiviset "luomu"maastokuskit eivät enään ole aktiivisia? Ovatko lopattaneet ajamisen kokonaan vaiko siirtyneet sähköavusteisiin?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siksi että vuonna 2014 nykyisen tyylisiä keskiömoottorisia sähköavusteisia maastopyöriä oli suomessa todella vähän, varma joitakin kymmeniä. Alkoivat yleistymään tuossa vuosien 2015-2017 välillä.
        Kannattaa muistaa että esimerkiksi Bosch:n Gen1 moottori on aivan ensimmäisiä (tai oikeastaan ensimmäinen) nykyisenkaltainen moottori josta löytyy käytännössä kaikki samat piirteet kuin nykysistäkin moottoreista, ja se on tullut myyntiin mallivuonna 2011

        Kesällä tietyillä reiteillä kyllä on pyöriä liikkeellä hyvinkin paljon, mutta taatusti ei ole kymmenen vuotta sitten ollut TALVELLA 80pyörää tullut vastaan, kun nyt lähivuosina on alueella pyöräily metsähallituksen mukaan lisääntynyt 2-3kertaiseksi verrattuna aikaan ennen koronaa (tai riippuu tietysti siitäkin kuinka monen päivän reissu oli alla...)

        Niin, miksi nämä aikaisemmin aktiiviset "luomu"maastokuskit eivät enään ole aktiivisia? Ovatko lopattaneet ajamisen kokonaan vaiko siirtyneet sähköavusteisiin?

        Kyllä heitä on, kuten tietänemme. Jälleen kerran on aloitusta, välipään ja lopun tekstejä vertailemalla on helppo huomata, että kirjoitat ja vastaat itsesi kanssa ca. 70 % viesteistä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siksi että vuonna 2014 nykyisen tyylisiä keskiömoottorisia sähköavusteisia maastopyöriä oli suomessa todella vähän, varma joitakin kymmeniä. Alkoivat yleistymään tuossa vuosien 2015-2017 välillä.
        Kannattaa muistaa että esimerkiksi Bosch:n Gen1 moottori on aivan ensimmäisiä (tai oikeastaan ensimmäinen) nykyisenkaltainen moottori josta löytyy käytännössä kaikki samat piirteet kuin nykysistäkin moottoreista, ja se on tullut myyntiin mallivuonna 2011

        Kesällä tietyillä reiteillä kyllä on pyöriä liikkeellä hyvinkin paljon, mutta taatusti ei ole kymmenen vuotta sitten ollut TALVELLA 80pyörää tullut vastaan, kun nyt lähivuosina on alueella pyöräily metsähallituksen mukaan lisääntynyt 2-3kertaiseksi verrattuna aikaan ennen koronaa (tai riippuu tietysti siitäkin kuinka monen päivän reissu oli alla...)

        Niin, miksi nämä aikaisemmin aktiiviset "luomu"maastokuskit eivät enään ole aktiivisia? Ovatko lopattaneet ajamisen kokonaan vaiko siirtyneet sähköavusteisiin?

        Niin, vuosikymmenessä ehtii toki tapahtua paljon muutakin. Tässä viitteenä kauempaakin (ja lyhyemmällä ajanjänteellä) taltioitua tietoa ajan takaa:

        https://yle.fi/a/3-10277869

        Tilanne ei ole parantunut noista ajoista.
        Eli, mistähän tuo lihasheikkouspyörien suosio loppujen lopuksi kumpuaa? Pohditaanpas... Noh... Tietysti siitä, että niillä voi täyttää avoimen tarpeen. Toisin sanoen, ne tarjoavat helpon ratkaisun lihasheikkoudesta kärsivien odotuksiin. Lihasheikkous ei myöskään tunnetusti kysy vuodenaikaa. Talvellahan oikeat kuntoilijat tunnetustu hiihtävät, lihasheikot ajavat tyydyttyneinä lihasheikkousxxxisjatkeillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä heitä on, kuten tietänemme. Jälleen kerran on aloitusta, välipään ja lopun tekstejä vertailemalla on helppo huomata, että kirjoitat ja vastaat itsesi kanssa ca. 70 % viesteistä.

        Kuten jo olen parin muunkin aihepiirin osioissa sanonut: olen rekisteröinyt nimimerkin siksi että kirjoitan vain sillä, en millään muulla ja ei ole mitään tarvetta ”keskustella itseni kanssa”.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, vuosikymmenessä ehtii toki tapahtua paljon muutakin. Tässä viitteenä kauempaakin (ja lyhyemmällä ajanjänteellä) taltioitua tietoa ajan takaa:

        https://yle.fi/a/3-10277869

        Tilanne ei ole parantunut noista ajoista.
        Eli, mistähän tuo lihasheikkouspyörien suosio loppujen lopuksi kumpuaa? Pohditaanpas... Noh... Tietysti siitä, että niillä voi täyttää avoimen tarpeen. Toisin sanoen, ne tarjoavat helpon ratkaisun lihasheikkoudesta kärsivien odotuksiin. Lihasheikkous ei myöskään tunnetusti kysy vuodenaikaa. Talvellahan oikeat kuntoilijat tunnetustu hiihtävät, lihasheikot ajavat tyydyttyneinä lihasheikkousxxxisjatkeillaan.

        Niin, tietysti tuota maastopuolen ajoa pitää itse myös olla hieman enemmän koittanut että pystyy selkeästi kertomaan sen helppouden ja vaivattomuuden, se kun on paljon muutkin kuin ”polkemista”.

        Mutta siihen ei tullut vastausta, mihin on ”vanhat” kymmenen vuoden takaiset maastokuskit hävinneet? Ja kun kannattaa muistaa se että Korona aikana maastopyöräilyn suosio räjähti erittäin kovaan kasvuun ja harvojen harrastuksesta tuli enemmän massojen laji.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, tietysti tuota maastopuolen ajoa pitää itse myös olla hieman enemmän koittanut että pystyy selkeästi kertomaan sen helppouden ja vaivattomuuden, se kun on paljon muutkin kuin ”polkemista”.

        Mutta siihen ei tullut vastausta, mihin on ”vanhat” kymmenen vuoden takaiset maastokuskit hävinneet? Ja kun kannattaa muistaa se että Korona aikana maastopyöräilyn suosio räjähti erittäin kovaan kasvuun ja harvojen harrastuksesta tuli enemmän massojen laji.

        Taitaa olla taas vähenemään päin josta kertoo suurien suuret alennusmyynnit, Trek etunenässä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, tietysti tuota maastopuolen ajoa pitää itse myös olla hieman enemmän koittanut että pystyy selkeästi kertomaan sen helppouden ja vaivattomuuden, se kun on paljon muutkin kuin ”polkemista”.

        Mutta siihen ei tullut vastausta, mihin on ”vanhat” kymmenen vuoden takaiset maastokuskit hävinneet? Ja kun kannattaa muistaa se että Korona aikana maastopyöräilyn suosio räjähti erittäin kovaan kasvuun ja harvojen harrastuksesta tuli enemmän massojen laji.

        Kymmenen vuotta on pitkä aika. Nämä vanhat polkijat voivat olla jo kuolleita tai iän mukanaan tyoman lihasheikkouden takia he ovat siirtyneet mieluummin sämpylänsyöjien osastoon. Uudet polkijatsiirtyvät ko. osastoon luonnollisesti suoraan, koska heitä ohjaa alusta alkaen lihasheikkous ja teknokraattinen maailmankuva.


    • Anonyymi

      Ainakaan Rukan, Levin ja Ylläksen vuokraamoissa ei ole ollut sitten 2019 muita kuin avusteisia. Jos meinaat natuna ajhaa, tuot rohkipyörän kottoos.

      Ja, kunnon alkutalven pakkasissa et tee söhlöllä mithän.

      • Nyt sitten keskustelet henkilön kanssa joka on jo 12:sta kautta kausityöntekijänä Levillä (noin 20-22 viikkoa / vuosi) jossa tätä teksti kirjoitan tälläkin hetkellä ja suhteellisen aktiivisesti käy muitakin Lapin tuntureita läpi maastopyöräilyn merkeissä ( tuosta asiasta voi lukea vaikka aloittamastani ketjusta "lapin maastopyöräkohteet") ja olen hyvin nähnyt miten vaikkapa Levillä on maastopyöräily kehittynyt viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana.

        Luomua yhä kyllä löytyy vuokraamoista, mutta ovat vähentyneet kun kysyntä keskittyy sähköavausteisiin
        Levi, Zeropoint löytyy "luomu"Fat:a säjköavusteisten lisäksi
        Ruka Sport House Ruka löytyy "luomu"Fat:a
        Ylläs, Hidden Trial Lapland löytyy "luomu"Fat:a
        (siis etsin vain ensimmäisen/yhden vuorkaamon keskusta kohden ja varmistin että kalustosta löytyy myös "luomua").

        Ai ei voi ajaa sähköllä pakkasessa, tuossa oma jo aikaisemminkin laittama kuva omasta ajoreissusta maastossa Sallatunturilta reilun parin viikon takaa:
        https://aijaa.com/ZxxoPh

        Kuski meinasi kyllä tuolloin jäätyä:
        https://aijaa.com/nI4reG


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt sitten keskustelet henkilön kanssa joka on jo 12:sta kautta kausityöntekijänä Levillä (noin 20-22 viikkoa / vuosi) jossa tätä teksti kirjoitan tälläkin hetkellä ja suhteellisen aktiivisesti käy muitakin Lapin tuntureita läpi maastopyöräilyn merkeissä ( tuosta asiasta voi lukea vaikka aloittamastani ketjusta "lapin maastopyöräkohteet") ja olen hyvin nähnyt miten vaikkapa Levillä on maastopyöräily kehittynyt viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana.

        Luomua yhä kyllä löytyy vuokraamoista, mutta ovat vähentyneet kun kysyntä keskittyy sähköavausteisiin
        Levi, Zeropoint löytyy "luomu"Fat:a säjköavusteisten lisäksi
        Ruka Sport House Ruka löytyy "luomu"Fat:a
        Ylläs, Hidden Trial Lapland löytyy "luomu"Fat:a
        (siis etsin vain ensimmäisen/yhden vuorkaamon keskusta kohden ja varmistin että kalustosta löytyy myös "luomua").

        Ai ei voi ajaa sähköllä pakkasessa, tuossa oma jo aikaisemminkin laittama kuva omasta ajoreissusta maastossa Sallatunturilta reilun parin viikon takaa:
        https://aijaa.com/ZxxoPh

        Kuski meinasi kyllä tuolloin jäätyä:
        https://aijaa.com/nI4reG

        "Kuski meinasi kyllä tuolloin jäätyä:
        https://aijaa.com/nI4reG"

        Vaihda perinteiseen fillariin. Lihasheikkoupyörällä polkijan lihakset eivät tietenkään pysy lämpimänä.


    • Anonyymi

      Sähkön pyörå parsas

    • Anonyymi

      Lihasheikkous on lisääntyvä kansansairaus. Yhä useampi suomalainen kärsii lihasheikkoudesta.

      • Anonyymi

        Haluaisin kuulla jonkun oikean terveysalan ammattilaisen mielipiteen kansantaudista nimeltä lihasheikkous, joka jonkin mielestä johtuu sähköavusteisista fillareista. En usko että löytyy todellisia perusteita haukkua kymmeniätuhansia sähköpyöräilijöitä sairaiksi.


      • Anonyymi

        Monilla se lihasheikkous liittyy korvien väliin.


    • Anonyymi

      Noissa hiihtokeskuksissa on kyllä fättäreitä hinnastossa, mutta ei oikeasti vuokrattavana. Ja e-fättäri on sellaista 60 eur/päivä. No, Levillä liitu pöllyää, nenässä.

      • Siis haluatko että käyn jokupäivä ihan itse kuvaamassa vaikka tuolta Levin Zero pointilta että heillä on noita LuomuFat:ä siellä myös vuokralla? Viimeksi tuolla käynyt itse Joulukuun alkupuolella ja tuskin ne ovat tässä välissä sieltä mihinkään hävinneet...

        Ja kummallisesti myös kun alkuviikosta Saariselällä ajokaverille käytiin eFat vuokraamassa, niin samassa vuokraamotilassa oli myös ihan noita "luomuja" myös odottamassa vuokraamista, tuskin ne siinä vuokraamotilassa oli muuten vain tilaa viemässä...


    • Anonyymi

      Tässä pari veikkausta. Suurin osa turisteista käyttää varmaankin vuokrapyöriä ja vuokraamot tarjoavat pääasiassa sähköfatteja ainakin talvikaudella. Moni vuokraaja valitsee sähköisen vaihtoehdon varmaankin kokeilunhalusta mutta suurimmalle osalle turisteista talvipyöräily lapissa on enemmänkin retkeilyä ja rentoa luonnossa liikkumista kuin varsinaista urheilua. Reitin pitää olla varsin hyvässä kunnossa jotta luomulla ajaminen olisi mielekästä. e Fat on hyvä valinta talvimaastoon ja monille yhteiskäytössä oleville reiteille ei edes saa mennä kapearenkaisella vaika olisi luomukin.

      Luomufatit ja varsinkin edullisemmat ovat varsin raskaita luokkaa 14-18kg. Jos haluaa kevyen luomufatin niin se on varsin arvokas. Esim. trek farley 9.6 painaa n. 13kg ja maksaa n. 3600e. Leppoisassa talviretkeilyssä pyörän ei tarvitse olla niin "hyvä" kuin rankemmassa ja urheilullisemmassa ja vauhdikkaammassa maastoajossa kesällä. Tämä tekee sähköavusteisesta kilpailukykyisen vaihtoehdon. Tinkimällä hieman pyörästä ja komponenteista saa sähköavustuksen tavallaan ilmaiseksi. Talvella olosuhteet pyöräilijän näkövinkkelistä ovat vain harvoin optimaaliset joten siinä mielessä pieni peukku sähköavusteisille. Mitä pienempi kynnys lähteä liikkeelle sitä parempi. Lähipiirissä monikaan ei aja maastossa talvella. Pari kaveria käy aamuyöstä ajelemassa kelkkareiteillä mikä on tietysti laitonta.

      • Katsos, ensimmäinen oikeasti fiksu kommentti aiheeseen pitkästä aikaa ja itse myös ison osan tuosta tekstistä voisin allekirjoittaa.

        Jos itse osaan yhtään päätellä muista ajajista ja heidän kalustostaan ja varustuksestaan, niin oma karkea veikkaus on että talviaikaan tunturikeskusten lähimaastoissa liikkuvista pyöräilijöistä noin 3/4-osaa on liikkeellä vuokrakalustolla ja kesäaikaan sanoisin että noin puolet liikkeellä vuokrakalustolla. Etenkin suosituimmat helpot reitit paljolti vuokrakalustolla ajavaa väkeä ja mitä vaikeammiksi reitit muuttuvat, niin sitä todennäköisempää on että kuskeilla on alla omaa pyöräkalustoa.

        Maastopyöräily (tunturissa) voi hyvinkin olla samankaltainen kokemus kuin vaikka tunturivaellus jalan taikka suksilla. Se ei välttämättä ole urheilua sanan perinteisessä merkityksessä (ei liikuta kelloa vastaan, pidetään taukoa silloin kun silta tuntuu) mutta silti se ei välttämättä ole mitenkään todellakaan fyysisesti helppoa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Katsos, ensimmäinen oikeasti fiksu kommentti aiheeseen pitkästä aikaa ja itse myös ison osan tuosta tekstistä voisin allekirjoittaa.

        Jos itse osaan yhtään päätellä muista ajajista ja heidän kalustostaan ja varustuksestaan, niin oma karkea veikkaus on että talviaikaan tunturikeskusten lähimaastoissa liikkuvista pyöräilijöistä noin 3/4-osaa on liikkeellä vuokrakalustolla ja kesäaikaan sanoisin että noin puolet liikkeellä vuokrakalustolla. Etenkin suosituimmat helpot reitit paljolti vuokrakalustolla ajavaa väkeä ja mitä vaikeammiksi reitit muuttuvat, niin sitä todennäköisempää on että kuskeilla on alla omaa pyöräkalustoa.

        Maastopyöräily (tunturissa) voi hyvinkin olla samankaltainen kokemus kuin vaikka tunturivaellus jalan taikka suksilla. Se ei välttämättä ole urheilua sanan perinteisessä merkityksessä (ei liikuta kelloa vastaan, pidetään taukoa silloin kun silta tuntuu) mutta silti se ei välttämättä ole mitenkään todellakaan fyysisesti helppoa.

        "Katsos, ensimmäinen oikeasti fiksu kommentti aiheeseen pitkästä aikaa ja itse myös ison osan tuosta tekstistä voisin allekirjoittaa."

        Mutta päätit lähettää anonyymisti.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Katsos, ensimmäinen oikeasti fiksu kommentti aiheeseen pitkästä aikaa ja itse myös ison osan tuosta tekstistä voisin allekirjoittaa.

        Jos itse osaan yhtään päätellä muista ajajista ja heidän kalustostaan ja varustuksestaan, niin oma karkea veikkaus on että talviaikaan tunturikeskusten lähimaastoissa liikkuvista pyöräilijöistä noin 3/4-osaa on liikkeellä vuokrakalustolla ja kesäaikaan sanoisin että noin puolet liikkeellä vuokrakalustolla. Etenkin suosituimmat helpot reitit paljolti vuokrakalustolla ajavaa väkeä ja mitä vaikeammiksi reitit muuttuvat, niin sitä todennäköisempää on että kuskeilla on alla omaa pyöräkalustoa.

        Maastopyöräily (tunturissa) voi hyvinkin olla samankaltainen kokemus kuin vaikka tunturivaellus jalan taikka suksilla. Se ei välttämättä ole urheilua sanan perinteisessä merkityksessä (ei liikuta kelloa vastaan, pidetään taukoa silloin kun silta tuntuu) mutta silti se ei välttämättä ole mitenkään todellakaan fyysisesti helppoa.

        Kun kerran olet paikan päällä niin voisit ehkä käydä haastattelemassa paikallisa vuokraajia ja kysyä millaista kalustoa ihmiset haluavat ja löytyykö siihen jotain perusteita ja millasista on ylipäätään tarjolla. Ja sitten valaista meitä asiasta.

        Urheilu on kyllä aika mahtipontinen termi. Talvimaastopyöräilyn rankkuutta en kyseenalaista. Itse näksin että useamman päivän reissua voi kutsua vaellukseksi mutta päiväreissut ovat enempi retkeilyä olkoonkin fyysisesti rankkoja.


    • Anonyymi

      Jaahas, turhanpyöräilijät innostuneet väittelemään. Huomenna on haettava ruisleipee, voita ja piimää 30 km päästä pyöräillen, koska julkista liikennettä ei ole ja auto seisoo hiljaisena inahtamatta. Ei auta edes pervitiini.

    • Anonyymi

      Siksi koska nyt hiihtokeskuksissa ajelevat turistit. Turistille sähköpyörä on sopiva kone.

      • Nyt ei oikein tuo "avaudu", nämä samat turistit laskettelevat, hiihtävät, moottorikelkkailevat, patikoivat yms. joten miten pyöräily nyt sitten eroaa asian suhteen jotenkin erilaisesti...

        Pyöräilyn suhteen sama kuin muidenkin asioiden kanssa, joillain on omat sukset ja kelkat mukana ja osa vuokraa paikanpäältä, kuten myös pyörien suhteen, osalla mukana oma ja osa vuokraa paikanpäältä.
        Etenkin kesäaikaan noihin keskuksiin tulee paljon väkeä pyöräilemään ja silloin näkyykin runsaasti autoja joissa peräkoukkuteline taikka kattoteline joissa omat pyörät mukana.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt ei oikein tuo "avaudu", nämä samat turistit laskettelevat, hiihtävät, moottorikelkkailevat, patikoivat yms. joten miten pyöräily nyt sitten eroaa asian suhteen jotenkin erilaisesti...

        Pyöräilyn suhteen sama kuin muidenkin asioiden kanssa, joillain on omat sukset ja kelkat mukana ja osa vuokraa paikanpäältä, kuten myös pyörien suhteen, osalla mukana oma ja osa vuokraa paikanpäältä.
        Etenkin kesäaikaan noihin keskuksiin tulee paljon väkeä pyöräilemään ja silloin näkyykin runsaasti autoja joissa peräkoukkuteline taikka kattoteline joissa omat pyörät mukana.

        Avautuu silleen että pyöräily on jo jakaantunut kahteen osaan, toiset ajaa omin voimin ja sitten on sellainen wannabe-osasto. Luomupyöräilijätkin voi ajaa sähköfillarilla osan ajoistaan mutta sitä ei pidetä varsinaisena ajamisena vaan siirtymisenä töihin tms


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avautuu silleen että pyöräily on jo jakaantunut kahteen osaan, toiset ajaa omin voimin ja sitten on sellainen wannabe-osasto. Luomupyöräilijätkin voi ajaa sähköfillarilla osan ajoistaan mutta sitä ei pidetä varsinaisena ajamisena vaan siirtymisenä töihin tms

        Olen kuullut, että sähköpyörällä voi saada itsensä jopa enemmän piippuun, jos ajetaan maastossa entistä haastavimmissa oloissa, kuin missä luomupyörällä ajaisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avautuu silleen että pyöräily on jo jakaantunut kahteen osaan, toiset ajaa omin voimin ja sitten on sellainen wannabe-osasto. Luomupyöräilijätkin voi ajaa sähköfillarilla osan ajoistaan mutta sitä ei pidetä varsinaisena ajamisena vaan siirtymisenä töihin tms

        Noh, kun olet tuota mieltä tuosta "jakaantumisesta", niin kerrotko tuohon ketjun avaukseeni liittyvään kysymykseeni vastauksen, eli miksi tuota "luomupuoliskoa" ei ole nyt talvisessa tunturissa näkynyt ajelemassa käytännössä olenkaan?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Noh, kun olet tuota mieltä tuosta "jakaantumisesta", niin kerrotko tuohon ketjun avaukseeni liittyvään kysymykseeni vastauksen, eli miksi tuota "luomupuoliskoa" ei ole nyt talvisessa tunturissa näkynyt ajelemassa käytännössä olenkaan?

        En ole tuo jakaantumisesta kirjoittanut henkilö, mutta arvaan syyn. Lihasheikkoudesta kärsimättömät eivät tarvitse apua, ja valitsevat pyöräilyn sijaan talvisemman lajin, joka tarjoaa haastetta. Enkä ihmettele, onhan se ihan erilaista laittaa jalkaan esim. liukulumikengät, erä-, bc- tai xcd- sukset, ja suunnata valmiiden urien ulkopuolelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo jakaantumisesta kirjoittanut henkilö, mutta arvaan syyn. Lihasheikkoudesta kärsimättömät eivät tarvitse apua, ja valitsevat pyöräilyn sijaan talvisemman lajin, joka tarjoaa haastetta. Enkä ihmettele, onhan se ihan erilaista laittaa jalkaan esim. liukulumikengät, erä-, bc- tai xcd- sukset, ja suunnata valmiiden urien ulkopuolelle.

        Eli "luomu"pyöräilijät kyllä pyöräilevät kesällä valmiilla (maasto) urilla, mutta talvella he sitten suuntaavat "urien ulkopuolelle" muihin harrasteisiin, mielenkiintoinen ajatuskulku, mutta jotenkin en tuota "osta" ihan täysin...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli "luomu"pyöräilijät kyllä pyöräilevät kesällä valmiilla (maasto) urilla, mutta talvella he sitten suuntaavat "urien ulkopuolelle" muihin harrasteisiin, mielenkiintoinen ajatuskulku, mutta jotenkin en tuota "osta" ihan täysin...

        Mikset? Itse ainakin toimin juuri näin. On huomattavasti miehekkäämpää hiihtää kymmenien kilometrien lenkki avotuntureilla teltassa majoittuen, kuin latailla jotain sähköjatketta tunturihotellilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikset? Itse ainakin toimin juuri näin. On huomattavasti miehekkäämpää hiihtää kymmenien kilometrien lenkki avotuntureilla teltassa majoittuen, kuin latailla jotain sähköjatketta tunturihotellilla.

        Niin, mitä tuota (maasto)pyöräskeneä tunnen niin maastopyöräilijöistä harva on (maasto)retkeipyöräilijäitä jotka yöpyvät maastossa mukanaan kuljettamilla varusteilla (kyseiset varusteet haittaavat varsinaista maastoajoa), vaan nuo ovat kaksi osittain erilaista ajajaryhmää. Tuosta (maasto)retkipyöräilija joukosta varmasti löytyy henkilöitä jotka talvella lähtevät vaikkapa hiihtovaelluksille varusteiden kanssa maastossa yöpyen, mutta tuo maastopuolen iso massa ei sitä tee kesällä ja isolla todennäköisyydella ei tee sitä myöskään talvella.


    • Anonyymi

      Kaveri pyöräili lenkin sähkömaastopyörällä. Pyöräteillä. 17km/h.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      97
      1822
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      123
      1377
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1307
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1226
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1114
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      903
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      878
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      401
      864
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      832
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      134
      806
    Aihe