Etälääkäri

Nyt olen tutustunut terveyskeskuksemme Etälääkäritoimintaan.

Ajanvaraukseen ei ehditä vastaamaan, joten laitoin Hyvikseen postia.

Siellä chattailin ja sain lupauksen, että lääkäri soittaa jossain vaiheessa.

Lääkäri soittikin ja oli ystävällinen. Laittoi vireille labroja ja lupasi uusia yhden reseptini.

Seuraavana päivänä katsoin kantaan ja mitään ei ollut uusittu.

Soitin jälleen terkkariin ja tein takaisinsoittopyynnön.

Takaisinsoitto tuli myöhemmin ja kysyin etälääkärin reseptin uusinnasta.

Ajanvaraaja sanoi, että olenko aivan varma, että minulle on lääkäri soittanut.
Siis mitä?
Aloin jo epäilemään, että olen nähnyt unta.

Ajanvaraaja sanoi, että mitään kirjauksia etälääkäri ei ole tehnyt.

Minulla oli vain todisteena puhelinsoitto.

Hän sanoi laittavansa viestiä lääkärille ja oli ihmeissään lääkärin toiminnasta.

Myöhemmin tuli tekstari ko lääkäriltä.
Anteeksipyyntö ja resepti oli uusittu.
Se lohdutti.

Että kun nyt ollaan täysin etälääkärien varassa, voi tapahtua mitä vaan.

137

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen jo kolme vuotta ollut etälääkärin potilaana, onneksi ei muuta ole tarvinnut kuin labrassa käydä ja verenpainemittausten tulokset toimittaa tk:hon ja niiden perusteella lääkäri uusii reseptin. Lääkäri ei soita edes niistä labratuloksista vaan ne pitää itse katsoa omakannasta ja selvittää tarviiko mitään tehdä jos on poikkeamia edellisvuoden tuloksiin.
      Meillähän ei vastaanotolle edes saa aikoja, vastaanotolle päästäkseen pitää olla niin huonossa kunnossa että pitää mennä päivystykseen ja sinne pääsykään ei ole varmaa.

      • Labraanhan tarvitaan lähetete. Kirjoittaako lääkäri senkin omakantaan.


      • Voiko jäädä potilaan/asiakkaan omalle vastuulle katsoa labrat ja tehdä tulkinnat tarvitseeko mitään tehdä?


      • Siili2 kirjoitti:

        Voiko jäädä potilaan/asiakkaan omalle vastuulle katsoa labrat ja tehdä tulkinnat tarvitseeko mitään tehdä?

        Etälääkäri sanoi puhelimessa, että hän laittaa lähetteen labraan.

        Ja sopii hoitajien kanssa, että soittavat minulle labra-ajan ja mahdolliset vastaukset.

        Ja varaavat lääkärin, jos tarvetta on.

        En tiedä, tarkoittiko fyysisesti läsnäolevaa lääkäriä terkkarissa, vai etälääkäriä.

        Uusi juttu tämä on minulle

        Kannassa ei ole mitään mainintaa


      • 2lesken kirjoitti:

        Etälääkäri sanoi puhelimessa, että hän laittaa lähetteen labraan.

        Ja sopii hoitajien kanssa, että soittavat minulle labra-ajan ja mahdolliset vastaukset.

        Ja varaavat lääkärin, jos tarvetta on.

        En tiedä, tarkoittiko fyysisesti läsnäolevaa lääkäriä terkkarissa, vai etälääkäriä.

        Uusi juttu tämä on minulle

        Kannassa ei ole mitään mainintaa

        Anonyymi 1.3. 2024 9:47 kirjoitti:

        Lääkäri ei soita edes niistä labratuloksista vaan ne pitää itse katsoa omakannasta ja selvittää tarviiko mitään tehdä jos on poikkeamia


      • Siili2 kirjoitti:

        Anonyymi 1.3. 2024 9:47 kirjoitti:

        Lääkäri ei soita edes niistä labratuloksista vaan ne pitää itse katsoa omakannasta ja selvittää tarviiko mitään tehdä jos on poikkeamia

        Niinhän joku ano kirjoitti.

        Minulla on otettu viimeiset labrat vuosien takaa. Vaivaan, johon ei ole lääkitystä olemassakaan

        Lääkäri sanoi puhelimessa, että katsotaan tuo kokonaistilanne.
        Otetaan labrat.
        Minulle ihan sama.
        Kunhan eivät tyrkytä kaikenmaailman painelääkkeitä.
        Ja verenpainemittaamisia.
        Niitä en jaksa.

        Minulla oli vain yhden 30 tabl reseptin uusinnasta kysymys.

        Ja se johti chattailuun, puhelinsoitteluun ja lopuksi lääkkeen uusimiseen.
        Ja lääkärin anteeksipyyntöön myöhästymisestä.


      • No ei minustakaan.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No ei minustakaan.

        Kommenttini on näköjään tehnyt katoamistempun.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttini on näköjään tehnyt katoamistempun.

        kylmätotuus

        Täällä mäyttää tapahtuvan sellaista että esim. Jotkut kommentit näkyvät esim. minulle mutta eivät näy täällä kaikille?
        Onko poistettu vai tekninen probleema,?


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Etälääkäri sanoi puhelimessa, että hän laittaa lähetteen labraan.

        Ja sopii hoitajien kanssa, että soittavat minulle labra-ajan ja mahdolliset vastaukset.

        Ja varaavat lääkärin, jos tarvetta on.

        En tiedä, tarkoittiko fyysisesti läsnäolevaa lääkäriä terkkarissa, vai etälääkäriä.

        Uusi juttu tämä on minulle

        Kannassa ei ole mitään mainintaa

        NIIN NE INSINÖÖRITKIN SANOIVAT SAANEENSA TUTKINTO-TODISTUKSENSA SUORAAN KÄNNYKKÄÄNSÄ, SÄHKÖPOISIIN.


      • Anonyymi kirjoitti:

        NIIN NE INSINÖÖRITKIN SANOIVAT SAANEENSA TUTKINTO-TODISTUKSENSA SUORAAN KÄNNYKKÄÄNSÄ, SÄHKÖPOISIIN.

        Kun lääkäri soitti yksityisnumerosta.

        Ja esitteli itsensä, minulla ei ollut mitään tietoa hänestä.

        Hänellä kyllä oli minun tiedot edessään koneella.

        Jostain syystä hän jätti kirjaamisen koneelle kokonaan.

        Tiesin nimen ja tsekkasin netistä tiedot.
        Sieltä löytyi kuvineen ja tietoineen.

        Täytyy luottaa siihen että hän on vuonna 2018 valmistunut lääkäriksi.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Labraanhan tarvitaan lähetete. Kirjoittaako lääkäri senkin omakantaan.

        Labralista on joka vuosi valmiina omakannassa ja jos haluaa jotain muuta otettavan niin sitten soitto terveyskeskukseen ja jos niissä jotain erityistä ilmenee niin lääkäri kirjaa omakantaan ja sen mukaan pitää ottaa sitten yhteyttä terveyskeskukseen.
        En nyt muista mitä kaikkia tuossa listassa on mutta yleisimpiä mitä lääkäri haluaa seurattavan, esim maksa- munuais- sokeri- kilpirauhas- yms arvot.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Voiko jäädä potilaan/asiakkaan omalle vastuulle katsoa labrat ja tehdä tulkinnat tarvitseeko mitään tehdä?

        Tietääkseni lääkäri laittaa sinne maininnan jos jokin tulos edellyttää jatkotutkimuksia ja sen mukaan sitten pitää itse ottaa yhteyttä terveuskeskukseen. Lääkärille ei saa edes sitä soittoaikaa jos ei aivan pakko, ilman sitähän ei lääkäri soita. Meillä niitä aikoja vaan ei tunnu saavan kuin monen kuukauden päähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Labralista on joka vuosi valmiina omakannassa ja jos haluaa jotain muuta otettavan niin sitten soitto terveyskeskukseen ja jos niissä jotain erityistä ilmenee niin lääkäri kirjaa omakantaan ja sen mukaan pitää ottaa sitten yhteyttä terveyskeskukseen.
        En nyt muista mitä kaikkia tuossa listassa on mutta yleisimpiä mitä lääkäri haluaa seurattavan, esim maksa- munuais- sokeri- kilpirauhas- yms arvot.

        Minulla ei ole mitään labralistaa koskaan ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkseni lääkäri laittaa sinne maininnan jos jokin tulos edellyttää jatkotutkimuksia ja sen mukaan sitten pitää itse ottaa yhteyttä terveuskeskukseen. Lääkärille ei saa edes sitä soittoaikaa jos ei aivan pakko, ilman sitähän ei lääkäri soita. Meillä niitä aikoja vaan ei tunnu saavan kuin monen kuukauden päähän.

        Soittava lääkäri sanoi, että hoitajat ottavat yhteyttä, jos tarve vaatii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkseni lääkäri laittaa sinne maininnan jos jokin tulos edellyttää jatkotutkimuksia ja sen mukaan sitten pitää itse ottaa yhteyttä terveuskeskukseen. Lääkärille ei saa edes sitä soittoaikaa jos ei aivan pakko, ilman sitähän ei lääkäri soita. Meillä niitä aikoja vaan ei tunnu saavan kuin monen kuukauden päähän.

        Minusta ei voi jäädä potilaan itsensä varaan katsoa labrat ja ottaa tarvittaessa yhteys. Jos lääkäri määrää ne labrat jonkun ammattilaisen pitää katsoa ne ja jotain reittiä ditten ilmoittaa niistä potilaalle barsimkin jos niissä on jotain huomauttamista. Eiväthän kaikki edes käytä omakantaa esim.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttini on näköjään tehnyt katoamistempun.

        kylmätotuus

        Oli niin tulenarkaa, että ei kestänyt päivänvaloa.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Oli niin tulenarkaa, että ei kestänyt päivänvaloa.

        Kommenttini kyllä kestää kirkkaankin päivänvalon.
        Voihan se jollekin olla tulenarkaa, muttei minulle.

        Siili2 kysyi Anonyymiltä 2024-03-01 09:47:22, että voiko jäädä potilaan/asiakkaan omalle vastuulle katsoa labrat ja tehdä tulkinnat tarvitseeko mitään tehdä?

        Minä vastasin, että ei voi.
        Samalla kirjoitin, että pidän ko. Anon kertomusta valheena.
        Olen edelleen samaa mieltä.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minusta ei voi jäädä potilaan itsensä varaan katsoa labrat ja ottaa tarvittaessa yhteys. Jos lääkäri määrää ne labrat jonkun ammattilaisen pitää katsoa ne ja jotain reittiä ditten ilmoittaa niistä potilaalle barsimkin jos niissä on jotain huomauttamista. Eiväthän kaikki edes käytä omakantaa esim.

        Kyllä se vaan meillä näin on. Aiemmin piti myös ne verenpaineen mittaustulokset itse paperilla kiikuttaa sinne terveyskeskukseen luukulle, mutta viime kesänä mulle sanottiin että jatkossa ne voi itse kirjata sinne omakantaan josta sitten lääkäri näkee ne samalla kun katsoo labratulokset. En aikonut kyllä itse sinne alkaa kirjaamaan vaan vien edelleen ne lukemat kirjallisena terveyskeskukseen.
        Soten tultua muuta ei tehdä kuin supistetaan koko ajan palveluita, ennen sotesotkua oli terveyskeskuksenkin palvelut sujuvia ja lääkäriin pääsi silloin kun oli tarvetta, nyt on monen kuukauden jonot ja kiireellisemmät joutuu kuormittamaan päivystystä kun vastaanottoaikoja ei saa.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään labralistaa koskaan ollut.

        No minulla se on ollut jo sen kolme vuotta, siitä kun verenpaineen lääkitys aloitettiin. Kertaakaan en ole vastaanotolle päässyt koko aikana ja lääkäri on vain kerran soittanut soittoajalla, silloin kun lääkitys aloitettiin ensimmäisten labra - ja verenpaineen seurantatulosten saatuaan...... Kaikenlisäksi ensimmäinen lääke ei sopinut ja sen jouduin itse keskeyttämään. Soitin siitä sitten terveyskeskukseen ja pääsin keskustelemaan vain sairaanhoitajan kanssa jolle piti oireet kertoa ja hän vei asian eteenpäin ja uusi resepti ilmestyi omakantaan, siitä sentään sain sitten tekstiviestin että on uusi resepti valmiina. Sen jälkeen joka kerta on itse pitänyt katsoa omakannasta onko mitään mainittavaa.
        Labralista on ajalta juuri ennen oman alueen terveyskeskuksen lopetusta ja muuttoa sairaalan yhteyteen, jolloin loppui myös omalääkäri mutta samat kokeet otetaan edelleen vuosittain vp seurannan yhteydessä. Tähän mennessä kaksi eri lääkäriä on reseptin uusinut ja kumpaakaan en ole nähnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttini kyllä kestää kirkkaankin päivänvalon.
        Voihan se jollekin olla tulenarkaa, muttei minulle.

        Siili2 kysyi Anonyymiltä 2024-03-01 09:47:22, että voiko jäädä potilaan/asiakkaan omalle vastuulle katsoa labrat ja tehdä tulkinnat tarvitseeko mitään tehdä?

        Minä vastasin, että ei voi.
        Samalla kirjoitin, että pidän ko. Anon kertomusta valheena.
        Olen edelleen samaa mieltä.

        kylmätotuus

        Sinä voit olla ihan mitä mieltä haluat kun et asu täällä ja ole samanlaisen kohtelun alaisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan meillä näin on. Aiemmin piti myös ne verenpaineen mittaustulokset itse paperilla kiikuttaa sinne terveyskeskukseen luukulle, mutta viime kesänä mulle sanottiin että jatkossa ne voi itse kirjata sinne omakantaan josta sitten lääkäri näkee ne samalla kun katsoo labratulokset. En aikonut kyllä itse sinne alkaa kirjaamaan vaan vien edelleen ne lukemat kirjallisena terveyskeskukseen.
        Soten tultua muuta ei tehdä kuin supistetaan koko ajan palveluita, ennen sotesotkua oli terveyskeskuksenkin palvelut sujuvia ja lääkäriin pääsi silloin kun oli tarvetta, nyt on monen kuukauden jonot ja kiireellisemmät joutuu kuormittamaan päivystystä kun vastaanottoaikoja ei saa.

        Meillä myös voi laittaa esim verenpaine-ja verensokerilukemat suoraan nettisivuille. Tuobon kuitenkin outoa että itse pitää ottaa vadtuu labratuloksista. Kyllä se tehtävä kuuluu mielestäni terveydenhuollon ammattilaiselle. Heidänhän kuuluu kommentoida tai ainakin lääkärin kontrollikäyntiin liittyen epikriisissä et onko arvot ok ja suunnitelma hoidon jatkuvuudesta. Suostummeko kaikkiin heikennyksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit olla ihan mitä mieltä haluat kun et asu täällä ja ole samanlaisen kohtelun alaisena.

        Jos kertomasi jutut ovat totta, niin hyvinvointialueellasi toimitaan vastoin lakia.

        Lääkärin vastaanotolle on päästävä vuosittain, jos sinulla on verenpainetauti, vaikka se pysyisikin "aisoissa" lääkityksen avulla.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kertomasi jutut ovat totta, niin hyvinvointialueellasi toimitaan vastoin lakia.

        Lääkärin vastaanotolle on päästävä vuosittain, jos sinulla on verenpainetauti, vaikka se pysyisikin "aisoissa" lääkityksen avulla.

        kylmätotuus

        Minä en näistä laista tiedä, mutta näin on ainakin minun kohdalla asiat niinkuin olen kirjoittanut. Ei puhettakaan mistään vastaanotolle pääsystä. Lääkärin vastaanotolla olen viimeksi käynyt 2020 keväällä kun oli vielä vanha terveyskeskus ja silloin silmätulehduksen takia. Reilu vuosi tuon jälkeen aloitettiin vp lääkitys ilman vastaanotolla käyntiä uudessa sairaalalle siirretyssä terveyskeskuksessa ja sitä on sen jälkeen hoidettu kuten olen kertonut. Ilmeisesti olen liian terve vastaanotolle kun muita vaivoja ei ole ollut tänä aikana kuin kerran ja siihen sain sairaanhoitajalta puhelimessa ohjeet..


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Etälääkäri sanoi puhelimessa, että hän laittaa lähetteen labraan.

        Ja sopii hoitajien kanssa, että soittavat minulle labra-ajan ja mahdolliset vastaukset.

        Ja varaavat lääkärin, jos tarvetta on.

        En tiedä, tarkoittiko fyysisesti läsnäolevaa lääkäriä terkkarissa, vai etälääkäriä.

        Uusi juttu tämä on minulle

        Kannassa ei ole mitään mainintaa

        Suomessa on maailman parhaat vakuutusyhtiö lääkärit. Ainakin nämä kykenevät tekemään lähes minkä tahansa arvion tai hoitotoimen ja parantamaan potilaan pelkästään ajatuksen voimalla, näkemättä koskaan potilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kertomasi jutut ovat totta, niin hyvinvointialueellasi toimitaan vastoin lakia.

        Lääkärin vastaanotolle on päästävä vuosittain, jos sinulla on verenpainetauti, vaikka se pysyisikin "aisoissa" lääkityksen avulla.

        kylmätotuus

        Suurin osa hyvinvointialueista toimii monessa asiassa vastoin lakia.

        Syynä on lainsäätäjä, joka tekee lakeja, mihin ei Suomessa ole resursseja, ei ole rahaa, ei työntekijöitä jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on maailman parhaat vakuutusyhtiö lääkärit. Ainakin nämä kykenevät tekemään lähes minkä tahansa arvion tai hoitotoimen ja parantamaan potilaan pelkästään ajatuksen voimalla, näkemättä koskaan potilasta.

        Osuit naulan kantaan!
        Minullakin on kokemusta näistä erityisosaajista.

        kylmätotuus


      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        💋 ­N­­y­­m­­­f­o­­m­­­a­­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Ai teilläkö ollaan täysin etälääkäreiden varassa?

      • Siihen suuntaan näköjään ollaan menossa.

        Etälääkäri asuu aivan eri kaupungissa ja pitää yksityisvastaanottoa.


      • 2lesken kirjoitti:

        Siihen suuntaan näköjään ollaan menossa.

        Etälääkäri asuu aivan eri kaupungissa ja pitää yksityisvastaanottoa.

        En usko että julkisella puolella voidaan mennä täysin etävastaanottojen varaan. Jotkut kontrollit ehkä.


      • Siili2 kirjoitti:

        En usko että julkisella puolella voidaan mennä täysin etävastaanottojen varaan. Jotkut kontrollit ehkä.

        Mitä toimenpiteitä yleislääkäri loppujenlopuksi tekee siellä vastaanotolla?


      • 2lesken kirjoitti:

        Mitä toimenpiteitä yleislääkäri loppujenlopuksi tekee siellä vastaanotolla?

        No mitähän tekee. Googleta niin löydät😁


      • Siili2 kirjoitti:

        No mitähän tekee. Googleta niin löydät😁

        Mitä sitä googlaamaan.

        Yleislääkäri ei minulle ainakaan ole koskaan tehnyt mitään toimenpiteitä.

        Jos ei verenpaineen mittausta lasketa.

        Kirjoittaa reseptin, laittaa lähetteen labraan tai erikoislääkärille.

        Jos on jotain muuta, hoitajat tekevät homman.


      • 2lesken kirjoitti:

        Mitä sitä googlaamaan.

        Yleislääkäri ei minulle ainakaan ole koskaan tehnyt mitään toimenpiteitä.

        Jos ei verenpaineen mittausta lasketa.

        Kirjoittaa reseptin, laittaa lähetteen labraan tai erikoislääkärille.

        Jos on jotain muuta, hoitajat tekevät homman.

        No jos ei sinulle ole tehty se.ei tarkoita että muille ei olisi tehty. Jos sinulle riittää etälääkäri jos käyt lääkärissä ole tyytyväinen. Minulle se ei kaikissa tilanteissa käy.


      • Siili2 kirjoitti:

        No jos ei sinulle ole tehty se.ei tarkoita että muille ei olisi tehty. Jos sinulle riittää etälääkäri jos käyt lääkärissä ole tyytyväinen. Minulle se ei kaikissa tilanteissa käy.

        Sen Hyviksen chattailun perusteella, hoitaja päättell, että etälääkäri riittää.

        Ilmeisesti asiakkat jaotellaan jo alkumetreillä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        En usko että julkisella puolella voidaan mennä täysin etävastaanottojen varaan. Jotkut kontrollit ehkä.

        Pohjois-Savon hyvinvointialueen sivulta löysin seuraavan tekstin.
        "Etävastaanotolla lääkäri voi määrätä lääkkeitä, uusia reseptejä, tehdä lähetteen jatkotutkimuksiin tai kirjoittaa lyhyen sairausloman.
        Palvelu ei sovellu vakavan sarauden hoitoon eikä tilanteisiin, jotka vaativat fyysistä tutkimista."

        Ei etälääkäri tule koskaan korvaamaan "oikeaa" lääkäriä.
        Kun minun on pitänyt turvautua lääkäriin, niin joka kerran hän on joutunut tutkimaan kehoani, joten etävastaanotto ei ole sopinut minulle.
        Reseptit uusin kanta.fi:n kautta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pohjois-Savon hyvinvointialueen sivulta löysin seuraavan tekstin.
        "Etävastaanotolla lääkäri voi määrätä lääkkeitä, uusia reseptejä, tehdä lähetteen jatkotutkimuksiin tai kirjoittaa lyhyen sairausloman.
        Palvelu ei sovellu vakavan sarauden hoitoon eikä tilanteisiin, jotka vaativat fyysistä tutkimista."

        Ei etälääkäri tule koskaan korvaamaan "oikeaa" lääkäriä.
        Kun minun on pitänyt turvautua lääkäriin, niin joka kerran hän on joutunut tutkimaan kehoani, joten etävastaanotto ei ole sopinut minulle.
        Reseptit uusin kanta.fi:n kautta.

        kylmätotuus

        Juuri näin. Toki riski on olemassa että resurssipulan takia etälääkäripalveluita viedään sellaisiinkin tilanteisiin mihin ne eivät sovellu. Tai muuta ei ole saatavilla.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Juuri näin. Toki riski on olemassa että resurssipulan takia etälääkäripalveluita viedään sellaisiinkin tilanteisiin mihin ne eivät sovellu. Tai muuta ei ole saatavilla.

        "Etävastaanotolla lääkäri voi määrätä lääkkeitä"

        Mistä hän tietää taudin, johon määrää lääkkeet?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        En usko että julkisella puolella voidaan mennä täysin etävastaanottojen varaan. Jotkut kontrollit ehkä.

        EI MITÄÄN KONTROLLEJA, SELVII VAPPUSATASELLA JA VELKARAHALLA, KONSULTIT VIE RAHAT BANAMALLE TILILLEEN, SINNE KASVAA KORKOO.
        POIS VIEREKSIMÄSTA VIHREILTÄ SUOJELUALUEILTA.


      • Anonyymi kirjoitti:

        EI MITÄÄN KONTROLLEJA, SELVII VAPPUSATASELLA JA VELKARAHALLA, KONSULTIT VIE RAHAT BANAMALLE TILILLEEN, SINNE KASVAA KORKOO.
        POIS VIEREKSIMÄSTA VIHREILTÄ SUOJELUALUEILTA.

        En nyt oikein ymmärrä tämän Huutajan ajatusta??


      • 2lesken kirjoitti:

        Siihen suuntaan näköjään ollaan menossa.

        Etälääkäri asuu aivan eri kaupungissa ja pitää yksityisvastaanottoa.

        No sitähän se etä on. Voi hoitaa hommat vaikka Kanarian saarilta😁.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Etävastaanotolla lääkäri voi määrätä lääkkeitä"

        Mistä hän tietää taudin, johon määrää lääkkeet?

        Toivon mukaan lukee aiemmat sairaskertomukset ja kuuntelee potilaan oirekuvauksen.

        Tosin kun hoitajat nykyisin päättää kuka pääsee lääkärille, diabeetikon iriittiä voidaan lähteä hoitajan/etälääkärin ohjeen mukaan hoitamaan kuivasilmäisyytenä kostutustipoin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Toivon mukaan lukee aiemmat sairaskertomukset ja kuuntelee potilaan oirekuvauksen.

        Tosin kun hoitajat nykyisin päättää kuka pääsee lääkärille, diabeetikon iriittiä voidaan lähteä hoitajan/etälääkärin ohjeen mukaan hoitamaan kuivasilmäisyytenä kostutustipoin.

        Kuka laittaa tipat?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Toivon mukaan lukee aiemmat sairaskertomukset ja kuuntelee potilaan oirekuvauksen.

        Tosin kun hoitajat nykyisin päättää kuka pääsee lääkärille, diabeetikon iriittiä voidaan lähteä hoitajan/etälääkärin ohjeen mukaan hoitamaan kuivasilmäisyytenä kostutustipoin.

        Entä jos ei ole aiempaa sairaskertomusta?


      • 2lesken kirjoitti:

        Kuka laittaa tipat?

        Kukahan se kotona laittaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos ei ole aiempaa sairaskertomusta?

        No toivottavasti tekee sen kertomuksen sitten alusta. Mutta eiköhän kaikilla jotain ole. Vauvoillakin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kukahan se kotona laittaa?

        Sen haluaisin tietää, kuka laittaa yksinäiselle vanhukselle?


      • Siili2 kirjoitti:

        No toivottavasti tekee sen kertomuksen sitten alusta. Mutta eiköhän kaikilla jotain ole. Vauvoillakin.

        Mistä alusta. Jos ei ole terkkarikäyntejä.


      • Siili2 kirjoitti:

        No sitähän se etä on. Voi hoitaa hommat vaikka Kanarian saarilta😁.

        Tai Latviasta, mistä soittajalääkärini on kotoisin
        Tietomme seilaavat ympäri maailmaa.


      • 2lesken kirjoitti:

        Sen haluaisin tietää, kuka laittaa yksinäiselle vanhukselle?

        No kyllä tipat voi laittaa itsekin kun neuvotaan. Ei hoitajia riitä joka kotiin tipanlaittoon.


      • 2lesken kirjoitti:

        Mistä alusta. Jos ei ole terkkarikäyntejä.

        No käyntihän se on ensimmäinenkin.


      • 2lesken kirjoitti:

        Tai Latviasta, mistä soittajalääkärini on kotoisin
        Tietomme seilaavat ympäri maailmaa.

        Meinaatko että siellä tietosi ovat iltapäivälehdissä?


      • Siili2 kirjoitti:

        No käyntihän se on ensimmäinenkin.

        Etälääkärillä käynti.


      • 2lesken kirjoitti:

        Etälääkärillä käynti.

        No jos perusterve.ei sairauksia riippunee vaivasta minkä vuoksi etälääkäriä lähestyy onnistuuko se.
        Kuten täällä on aiemmin kirjoitettu etälääkärin palvelut eivät sovi kaikissa tapauksissa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No toivottavasti tekee sen kertomuksen sitten alusta. Mutta eiköhän kaikilla jotain ole. Vauvoillakin.

        Ihanko totta? Mietis vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta? Mietis vähän.

        No perusteles itse miten ei olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etävastaanotolla lääkäri voi määrätä lääkkeitä"

        Mistä hän tietää taudin, johon määrää lääkkeet?

        Etävastaanotto tapahtuu videoyhteydellä. Lääkäri voi määrätä lääkettä esim. ihottumaan, koska sen pystyy näkemään videolta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Sen haluaisin tietää, kuka laittaa yksinäiselle vanhukselle?

        Vanhakin ihminen voi laittaa kostutussilmätipat itse, jos kädet ovat vakaat ja niissä on edes vähän puristusvoimaa.
        Kotipalvelusta käyvät myös laittamassa tipat, jos niitä pitää laittaa 2-3 kertaa päivässä. Jos tippoja on laitettava useammin, niin kaiketi silloin tilanne vaatii sairaalahoitoa.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhakin ihminen voi laittaa kostutussilmätipat itse, jos kädet ovat vakaat ja niissä on edes vähän puristusvoimaa.
        Kotipalvelusta käyvät myös laittamassa tipat, jos niitä pitää laittaa 2-3 kertaa päivässä. Jos tippoja on laitettava useammin, niin kaiketi silloin tilanne vaatii sairaalahoitoa.

        kylmätotuus

        Kyllä ja myös silmänpaine-ja antibioottitipat tai -voiteen jos kognitio pelaa.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kyllä ja myös silmänpaine-ja antibioottitipat tai -voiteen jos kognitio pelaa.

        Lisään vielä että silmätippojen tiputtamiseen on olemassa apuvälineitä joiden käyttö kuitenkin vaatii sorminäppäryyttä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lisään vielä että silmätippojen tiputtamiseen on olemassa apuvälineitä joiden käyttö kuitenkin vaatii sorminäppäryyttä.

        Toissa kesänä sain silmätulehduksen riesakseni ja lääkäri määräsi hoidoksi antibioottivoidetta 2kertaa/pv.
        Meinasi usko loppua sitä voidetta käyttäessäni, kun sitä piti laittaa n.1cm. molempiin silmiin.
        Ensiksikin sitä tursusi siitä lääketuubista aivan liikaa ja kun sen lopulta sain yhteen silmään laitettua, niin silmästä sumeni näkö ja toiseen silmään laitoin voidetta puolisokeana ja tuloskin oli sen mukainen.
        Voidetta on tosi hankala itse laittaa, jos sitä on laitettava molempiin silmiin, eikä se onnistu lainkaan, jos kädet vapisevat tippaakaan.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toissa kesänä sain silmätulehduksen riesakseni ja lääkäri määräsi hoidoksi antibioottivoidetta 2kertaa/pv.
        Meinasi usko loppua sitä voidetta käyttäessäni, kun sitä piti laittaa n.1cm. molempiin silmiin.
        Ensiksikin sitä tursusi siitä lääketuubista aivan liikaa ja kun sen lopulta sain yhteen silmään laitettua, niin silmästä sumeni näkö ja toiseen silmään laitoin voidetta puolisokeana ja tuloskin oli sen mukainen.
        Voidetta on tosi hankala itse laittaa, jos sitä on laitettava molempiin silmiin, eikä se onnistu lainkaan, jos kädet vapisevat tippaakaan.

        kylmätotuus

        Olen kokenut tuon voitelun myös mutta jotenkin vaan ne oli sutsttava. Minulle ei olisi varmaan annettu kotihoitoa voiteen vuoksi.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Olen kokenut tuon voitelun myös mutta jotenkin vaan ne oli sutsttava. Minulle ei olisi varmaan annettu kotihoitoa voiteen vuoksi.

        En minäkään olisi kotihoitoa saanut, vaikka olisin sitä kuinka hartaasti pyytänyt.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      SE SANNA MARININ NELITUNTINEN TYÖVIIKKO............

      • Niin mitä siitä työviikosta?

        Ja älä käytä isoja kirjaimia.
        Se on huutamista.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Niin mitä siitä työviikosta?

        Ja älä käytä isoja kirjaimia.
        Se on huutamista.

        Ainahan tämä huutaa ja itsepäisesti esittelee sanomaansa isoilla kirjaimilla . Ei ole oikein kieliopin säännöt selvillä . Itse en edes koskaan lue hänen sepustuksiaan , vaan kelaan eteenpäin kun näen isot kirjaimet .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan tämä huutaa ja itsepäisesti esittelee sanomaansa isoilla kirjaimilla . Ei ole oikein kieliopin säännöt selvillä . Itse en edes koskaan lue hänen sepustuksiaan , vaan kelaan eteenpäin kun näen isot kirjaimet .

        Jospa hänellä näkö niin huono että pitää käyttää isoja kirjaimia että näkee mitä kirjoittaa......


    • Anonyymi

      Viedään vanhuksilta viimeisetkin virkistyskäynnit, kun ei lekuriinkaan enää livenä pääse🥲

      • Tavoitehan on että varsinkaan yli 75-vuotiaita ei enää vietäisi päivystyksiä tukkimaan vaan heidät hoitaa kotisairaala kotiin, yhteisölliseen hoitoon tai ympärivuorokautiseen hoitoon. Sairaalatasoista hoitoa luvataan antaa kotiin. Kotisairaala käy pari kertaa päivässä ja seuraa labrat. Sairaalatasoisen hoidon henkilökuntana toimii vielä huonompikuntoinen puoliso tai hyvässä lykyssä yksinasuvilla ei kukaan.


      • Lääkärissä käynti ei ole virkistyskäynti.


    • Anonyymi

      Olen jo itse kirjoittanut resreptinikin

      Lääkäri ei saanut Apotista selvää control alt - näppäilyt menivät ruudussa sekaisin ja hän antoi lääkeluetton käsiini ja käski hakea siitä sillä aikaa kun hän selvittää Apottia

      Kirjoitin luettelosta ja lisäsin yhden tabletin ja hyvin meni lääkäri löysi ne koneestaan ja resepti kelpasi

      • Nyt kirjoitat täyttä potaskaa.


      • Anonyymi

        Minä poistin eilen nielurisani.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä poistin eilen nielurisani.

        kylmätotuus

        Minäpä tein itelleni proktoskopian etänä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minäpä tein itelleni proktoskopian etänä.

        Huh heijaa, oletpa taitava!
        Omahoito-paras hoito!

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huh heijaa, oletpa taitava!
        Omahoito-paras hoito!

        kylmätotuus

        Elämä laittaa keksimään keinot😆.


    • Anonyymi

      Omakannasta ei tahdo löytää lähetteitä, mutta eiköhän lääkäri ota yhteyttä,
      jos on aihetta labratuloksien suhteen.
      Ei vastuuta voi jättää potilaalle.
      Aika passiivista on kyllä terveyskeskuksen taholta.
      Pitää itse olla topakka.

      • Lähetteet eivät näy omakannassa. Epikriisit kylläkin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lähetteet eivät näy omakannassa. Epikriisit kylläkin.

        Kyllä lähetteet näkyvät, Terveystiedot -osiossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lähetteet näkyvät, Terveystiedot -osiossa.

        Millaiset lähetteet?
        Minulla ei näy mutta ilmeisesti minusta ei sitten ole tehty lähetteitä😊.


      • Siili2 kirjoitti:

        Millaiset lähetteet?
        Minulla ei näy mutta ilmeisesti minusta ei sitten ole tehty lähetteitä😊.

        Lisäänvielä et näkyykö sinulle esimerkiksi lääkärin lähete julkisesta terv huollosta erikoissairaanhoitoon, siis sähköisesti tehty.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lisäänvielä et näkyykö sinulle esimerkiksi lääkärin lähete julkisesta terv huollosta erikoissairaanhoitoon, siis sähköisesti tehty.

        Näkyy työterveyshuollon (Terveystalo) tekemät lähetteet erikoissairaanhoitoon. Julkiselta puolelta en ole koskaan tarvinnut.
        Labralähetteet näkyy sekä julkinen, että työterveyshuolto.

        Helsinki, työt Espoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näkyy työterveyshuollon (Terveystalo) tekemät lähetteet erikoissairaanhoitoon. Julkiselta puolelta en ole koskaan tarvinnut.
        Labralähetteet näkyy sekä julkinen, että työterveyshuolto.

        Helsinki, työt Espoo.

        Ok. Lieneekö eroja eri paikkakuntiensovellusten välillä mitä näkyy. Minulle ei näkyneet mitkään työterveyshuollon laittamat lähetteet erikoissairaanhoitoon. Näkyi vain epikriisissä maininta että lähete on laitettu. Labroistakin näkyi vain vastaukset. En aina etukäteen tiennyt mitä labroja on määrätty.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ok. Lieneekö eroja eri paikkakuntiensovellusten välillä mitä näkyy. Minulle ei näkyneet mitkään työterveyshuollon laittamat lähetteet erikoissairaanhoitoon. Näkyi vain epikriisissä maininta että lähete on laitettu. Labroistakin näkyi vain vastaukset. En aina etukäteen tiennyt mitä labroja on määrätty.

        Riippuu siitä työterveyshuollosta, käyttääkö se Omakantaa, kaikki esim. Terveystalonkaan pisteet eivät näytä käyttävän.
        Kyllähän sinun pitää päästä työterveyshuollon sähköiseeen järjestelmään, mistä näet sen puolen asiakirjat. Ne voi aina myös pyytää koko työterveysajalta paperisena itsellensä. Näin tein itse, kun jäin eläkkeelle ja skannasin/lähetin sähköisesti terveysasemalle, mikä liitti ne sairauskertomukseeni, jos jotain sattuu, niin ovatpa valmiina. Oli rtg-kuvat koko työskentelyajalta (20 v). Julkisella puolella en ollut koskaan käynytkään.
        Hieman ne nikotteli asiasta, mutta onnistui kuitenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä työterveyshuollosta, käyttääkö se Omakantaa, kaikki esim. Terveystalonkaan pisteet eivät näytä käyttävän.
        Kyllähän sinun pitää päästä työterveyshuollon sähköiseeen järjestelmään, mistä näet sen puolen asiakirjat. Ne voi aina myös pyytää koko työterveysajalta paperisena itsellensä. Näin tein itse, kun jäin eläkkeelle ja skannasin/lähetin sähköisesti terveysasemalle, mikä liitti ne sairauskertomukseeni, jos jotain sattuu, niin ovatpa valmiina. Oli rtg-kuvat koko työskentelyajalta (20 v). Julkisella puolella en ollut koskaan käynytkään.
        Hieman ne nikotteli asiasta, mutta onnistui kuitenkin.

        Kyllä meidän työterveyshuollon lääkäriepikriisit ja labrat näkyi omakannassa mutta ei varsinaiset lähetteet. Kerrankin minuun oltiin jatkohoitopaikasta yhteyksissä ilman että edes tiesin että sinne oli minusta tutkimustulosten perusteella mennyt lähete.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä meidän työterveyshuollon lääkäriepikriisit ja labrat näkyi omakannassa mutta ei varsinaiset lähetteet. Kerrankin minuun oltiin jatkohoitopaikasta yhteyksissä ilman että edes tiesin että sinne oli minusta tutkimustulosten perusteella mennyt lähete.

        Oliko työterveyshuolto kunnallisessa vai yksityisellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko työterveyshuolto kunnallisessa vai yksityisellä?

        Kerkesi olla sekä että.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ok. Lieneekö eroja eri paikkakuntiensovellusten välillä mitä näkyy. Minulle ei näkyneet mitkään työterveyshuollon laittamat lähetteet erikoissairaanhoitoon. Näkyi vain epikriisissä maininta että lähete on laitettu. Labroistakin näkyi vain vastaukset. En aina etukäteen tiennyt mitä labroja on määrätty.

        Omakannassani näkyy kohdassa lähetteet 1 terveyskeskuslääkärin lähete Kysiin v. 2022.
        Aiemmat lähetteet eivät siellä näy. Minulla on sellainen käsitys, että kannassa jotkin potilastiedot näkyvät vain 2 vuotta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omakannassani näkyy kohdassa lähetteet 1 terveyskeskuslääkärin lähete Kysiin v. 2022.
        Aiemmat lähetteet eivät siellä näy. Minulla on sellainen käsitys, että kannassa jotkin potilastiedot näkyvät vain 2 vuotta.

        kylmätotuus

        Ok. Minulla ei näy sellaista Lähetteet-otsikkoa ollenkaan? Enkä näiden vuosien aikana kun kanta on ollut käytössä ole yhtään lähetettä nähnyt. Toki minusta mennytkin vain pari lähetettä.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ok. Minulla ei näy sellaista Lähetteet-otsikkoa ollenkaan? Enkä näiden vuosien aikana kun kanta on ollut käytössä ole yhtään lähetettä nähnyt. Toki minusta mennytkin vain pari lähetettä.

        Tuli tuossa vielä mieleen että ne lähetteet jotka minusta menneet on työterveyshuollosta ja yksi lähes kymmenen vuotta sitten yksityiseltä lääkäriasemalta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ok. Minulla ei näy sellaista Lähetteet-otsikkoa ollenkaan? Enkä näiden vuosien aikana kun kanta on ollut käytössä ole yhtään lähetettä nähnyt. Toki minusta mennytkin vain pari lähetettä.

        Omakannan vasemmassa reunassa on kohta Terveystiedot. Sitä näpäyttämällä löytyvät mm. diagnoosit, laboratoriotutkimukset, rokotteet, lähetteet jne.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omakannan vasemmassa reunassa on kohta Terveystiedot. Sitä näpäyttämällä löytyvät mm. diagnoosit, laboratoriotutkimukset, rokotteet, lähetteet jne.

        kylmätotuus

        Juu olen katsonut mutta ei minulla edelleenkään lue siellä lähetteet.🤔


      • Siili2 kirjoitti:

        Juu olen katsonut mutta ei minulla edelleenkään lue siellä lähetteet.🤔

        Oisko niin että tätä toiminnallisuutta ei meidän alueella otettu käyttöön?


      • Siili2 kirjoitti:

        Juu olen katsonut mutta ei minulla edelleenkään lue siellä lähetteet.🤔

        Kannan käyttö-ohjeessa lukee näin:
        13.7.2022
        5.5 Lähetteet
        Lähetteet näkyvät Omakannassa ”Terveystiedot”-otsikon alla ”Lähetteet”-osiossa, jos
        terveydenhuollon potilastietojärjestelmä tallentaa ne Kanta-palveluihin. Kaikista
        terveydenhuollon yksiköistä niitä ei vielä kuitenkaan tallenneta Kanta-palveluihin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kannan käyttö-ohjeessa lukee näin:
        13.7.2022
        5.5 Lähetteet
        Lähetteet näkyvät Omakannassa ”Terveystiedot”-otsikon alla ”Lähetteet”-osiossa, jos
        terveydenhuollon potilastietojärjestelmä tallentaa ne Kanta-palveluihin. Kaikista
        terveydenhuollon yksiköistä niitä ei vielä kuitenkaan tallenneta Kanta-palveluihin.

        Teillä on nähtävästi sellainen potilastietojärjestelmä, joka ei tallenna lähetteitä Kantaan.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on nähtävästi sellainen potilastietojärjestelmä, joka ei tallenna lähetteitä Kantaan.

        kylmätotuus

        Niin. Voi olla että ainakaan toistaiseksi ei talleta.


    • Anonyymi

      Tulipas huvittavia vastauksia tähän kysymykseen:

      ""Etävastaanotolla lääkäri voi määrätä lääkkeitä"

      Mistä hän tietää taudin, johon määrää lääkkeet?"

      • Anonyymi

        Telkkarissa kerrottiin eilen, että suuri osa lääkäreistä ei kannata etävastaanottoa.

        Onneksi täällä ei tuota systeemiä ole käytössä ollenkaan, vaan pääsemme terkkariimme oikean lääkärin vastanotolle tutkittaviksi.
        Nähtäväksi jää, miten kauan tilanne pysyy tällaisena.
        Hyvinvointialueet joutuvat leikkaamaan kovalla kädellä palveluita, koska hallitus pienentää niiden rahoitusta.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Tähän on tultu. Tämä.ei tästä iloksi muutu jos ei saada vakivirkoja .

      • Anonyymi

        Etelä-Koreassa AT-lääkärit (9000) menneet lakkoon kun hallitus aikoo lisätä lääkäripulan takia koulutuspaikkoja 65prosentilla (3000 tuhannesta 5000 tuhanteen). Lakkoilevat lääkärit tarkoittavat että sillä tavalla koulutuksen laatu huononee.
        Etelä-Koreassa on tällä hetkellä 2,5 lääkäriä tuhatta ihmistä kohden.


    • Anonyymi

      Tänään kannattaa katsoa MOT-ohjelma TV1 kl.20.00. Siinä on aiheena etähoito.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Olipa mielenkiintoinen tuo MOT-ohjelma.

        Jos etälääkäri-systeemi aidosti kiinnostaa, niin senhän voi Areenasta katsoa.

        Savoa Partners Oy:n toiminta oli "pääroolissa" ko. ohjelmassa.
        Seuraavassa linkissä on luettavissa tai kuunneltavissa pidempi versio ohjelmasta.
        Teksti kannattaa lukea tai kuunnella, vaikka se onkin aika pitkä.

        https://yle.fi/a/74-20075962

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olipa mielenkiintoinen tuo MOT-ohjelma.

        Jos etälääkäri-systeemi aidosti kiinnostaa, niin senhän voi Areenasta katsoa.

        Savoa Partners Oy:n toiminta oli "pääroolissa" ko. ohjelmassa.
        Seuraavassa linkissä on luettavissa tai kuunneltavissa pidempi versio ohjelmasta.
        Teksti kannattaa lukea tai kuunnella, vaikka se onkin aika pitkä.

        https://yle.fi/a/74-20075962

        kylmätotuus

        Katsoin MOT:n.
        Monenlaista ajatusta tuli mieleen.

        Muutoshan aiheuttaa aina vastarintaa sanoo nykyinen hallituskin ja sillä kuitataan usein kritiikki. Uudet toimijat ja etuakin tavoittelevat mitätöivät vastapuolen kritiikin ja mielipiteet.

        Sanotaan että työntekijät otetaan mukaan suunnitteluun ja kehittämiseen ja tavoitteena hyvä työpaikka jossa työntekijät viihtyy. Kun työntekijät kertovat omat kokemuksensa nämä mitätöidään ja kielletään. Tässä sana vastaan sana. Vaikka sitten kysymys olisi potilasturvallisuudesta.

        Olettaako tämä firma löytävänsä markkinaraon jolla rikastua kun ajaa etälääkäritoimintaa ja kauppaa etälääkäripalveluja?

        En vastusta etälääkäritoimintaa sinällään mutta 80-90% kaikista lääkärikontakteista perusterveydenhuollossa ei voinolla etänä. Ja kuten eräs haastateltu hoitaja sanoi 6min per asiakas ei millään riitä.


      • Siili2 kirjoitti:

        Katsoin MOT:n.
        Monenlaista ajatusta tuli mieleen.

        Muutoshan aiheuttaa aina vastarintaa sanoo nykyinen hallituskin ja sillä kuitataan usein kritiikki. Uudet toimijat ja etuakin tavoittelevat mitätöivät vastapuolen kritiikin ja mielipiteet.

        Sanotaan että työntekijät otetaan mukaan suunnitteluun ja kehittämiseen ja tavoitteena hyvä työpaikka jossa työntekijät viihtyy. Kun työntekijät kertovat omat kokemuksensa nämä mitätöidään ja kielletään. Tässä sana vastaan sana. Vaikka sitten kysymys olisi potilasturvallisuudesta.

        Olettaako tämä firma löytävänsä markkinaraon jolla rikastua kun ajaa etälääkäritoimintaa ja kauppaa etälääkäripalveluja?

        En vastusta etälääkäritoimintaa sinällään mutta 80-90% kaikista lääkärikontakteista perusterveydenhuollossa ei voinolla etänä. Ja kuten eräs haastateltu hoitaja sanoi 6min per asiakas ei millään riitä.

        https://areena.yle.fi/1-66871385

        Diagnoosi puhelimessa MOT

        Kannattaa lukea.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Lukea? Tuosta linkistäkö?

        Ihanaa että kiinnitit huomiosi olennaiseen😇.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ihanaa että kiinnitit huomiosi olennaiseen😇.

        Luonnollisesti kiinnitin, koska sana ”lukea” on sinulle kenties muuta, kuin minulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luonnollisesti kiinnitin, koska sana ”lukea” on sinulle kenties muuta, kuin minulle.

        Niin. Sinusta ja minustahan siinä linkissä on kyse😄.


      • Siili2 kirjoitti:

        Niin. Sinusta ja minustahan siinä linkissä on kyse😄.

        Annan pienen vinkin: Tuossa laittamassani linkissä on muutakin kuin pelkkä video. Ihan siis luettavaakin materiaalia paljon. Mutta sitähän et näsäilyssäsi tietenkään huomannut.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Annan pienen vinkin: Tuossa laittamassani linkissä on muutakin kuin pelkkä video. Ihan siis luettavaakin materiaalia paljon. Mutta sitähän et näsäilyssäsi tietenkään huomannut.

        Minulle linkki antaa vain Areenan kirjautumisen sivuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulle linkki antaa vain Areenan kirjautumisen sivuun.

        Ai? Minulle kyllä avautuu.....
        No koitas googlettaa yle areena MOT diagnoosi puhelimessa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        https://areena.yle.fi/1-66871385

        Diagnoosi puhelimessa MOT

        Kannattaa lukea.

        Tuossa ohjelmassa haastateltiin Savoe Partners Oy:n toimitusjohtaja Risto Mäkistä, joka on koulutukseltaan lääkäri.
        En ymmärrä ollenkaan millaisessa "todellisuudessa" hän elää väittäessään, että 90% potilaista voidaan hoitaa etänä. Johan maalaisjärkikin kertoo, ettei se ole mitenkään mahdollista.
        Onneksi monet kunnat ovat heränneet näkemään totuuden ja lopettaneet yhteistyön hänen johtamansa firman kanssa.

        Ohjelman lopussa käsiteltiin Sodankylän terveyskeskuksen toimintaa. Siellä toimintamalli on lähes samanlainen kuin asuinkuntani terkkarissa on ollut jo ainakin 20 vuotta.
        Kunta on jaettu viiteen alueeseen ja jokaisella alueella on omalääkäri/omahoitaja systeemi.
        Tämän systeemin etuna on, että lääkäri ja potilas oppivat tuntemaan toisensa, eikä aina tarvitse aloittaa hoitosuhdetta alusta. Varsinkin pitkäaikais- ja monisairaat potilaat hyötyvät valtavasti tästä toimintatavasta.
        Täällä lääkäreiden ja hoitajien vaihtuvuus on tosi vähäistä, eikä hoitojonoja ole.
        Suurelta osin hyvä tilanteemme johtuu terveyskeskuksen johtajasta ja hyvästä työilmapiiristä.

        Hyvinvointialueiden perustamisen jälkeen täälläkin on muutosta huonompaan suuntaan nähtävissä. Tämä johtuu sitä, ettei terveyskeskuksen johtajalla tai henkilökunnalla ole enää valtaa päättää juuri mistään asiasta, mikä vaikuttaa heidän työhönsä. Valta on siirtynyt hyvinvointialueen valtuustolle ja hallitukselle, vaikka useimmilla niiden jäsenillä ei ole hajuakaan siitä, miten terveyskeskus parhaiten toimisi.

        Toinen lääkäreitä suivaannuttava asia on "paperityöt", jotka vievät kohtuuttoman paljon aikaa varsinaisesta potilastyöstä. Siihen pitäisi keksiä järkevä muutos.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Tulevaisuudessa ensihoitajat saavat kolaripaikalle lääkäriltä ohjeet niin ei tarvitse kuljettaa loukkaantuneita sairaalaan vaan ne voidaan kotiuttaa kun on annettu buranaa.

      • No eikö ensihoito nykyisinkin konsultoi lääkäriä jos ei ole lääkäritasoisesta ensihoitoyksiköstä kyse. Toisaalta ensihoitajat voivat itsenäisesti päättää ottavatkoihmistä edes kyytiin eli arvioivat hoidon tarpeen


    • Anonyymi

      Piti mennä oikein katsomaan mitä se minun "oma kanta" kertoo.

      Oli siellä lueteltu kaikki influenssa- ja koronarokotukset, jotka olen ottanut.
      Muuta ei ollut.

      Eipä taida nuo tiedot pahemmin etälääkäriä auttavan.

    • Anonyymi

      Tääläpäin voi keskustella cat robotin kanssa, auttaa moneen pikkuvaivaan jos vaan on luja usko

      • Katsoin tänään kantaan.
        MItään kirjauksia ei etälääkäri ole edelleenkään tehnyt.

        Kirjoitin Hyvikseen viestiä. Että ei labroja, ei mitään kannassa.

        Sieltä vastasi hoitaja, että hän jälleen laittaa etälääkärille viestiä kirjaamattomuudesta.

        Nyt sitten odotan jotain.
        Puhelinsoittoa, tekstiviestiä, sähköpostia.

        Tai kantaan ilmestyvää tekstiä tai lähetettä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Katsoin tänään kantaan.
        MItään kirjauksia ei etälääkäri ole edelleenkään tehnyt.

        Kirjoitin Hyvikseen viestiä. Että ei labroja, ei mitään kannassa.

        Sieltä vastasi hoitaja, että hän jälleen laittaa etälääkärille viestiä kirjaamattomuudesta.

        Nyt sitten odotan jotain.
        Puhelinsoittoa, tekstiviestiä, sähköpostia.

        Tai kantaan ilmestyvää tekstiä tai lähetettä.

        Onkohan kyseessä valelääkäri?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan kyseessä valelääkäri?

        En ole koskaan kysynyt keneltäkään lääkäriltä tutkintotodistusta.

        Olen mennyt vastaanotolle ja luottanut, että lääkäriksi lukeneen kanssa tässä asioidaan.

        Etälääkärillä, joka minulle soitti, on yksityisvastaanotto eri kaupungissa.

        Ei voi tietää mikä hän on naisiaan. Meriittilistalla on, että hän valmistunut 2018.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Katsoin tänään kantaan.
        MItään kirjauksia ei etälääkäri ole edelleenkään tehnyt.

        Kirjoitin Hyvikseen viestiä. Että ei labroja, ei mitään kannassa.

        Sieltä vastasi hoitaja, että hän jälleen laittaa etälääkärille viestiä kirjaamattomuudesta.

        Nyt sitten odotan jotain.
        Puhelinsoittoa, tekstiviestiä, sähköpostia.

        Tai kantaan ilmestyvää tekstiä tai lähetettä.

        Kirjaukset voivat tulla Kantaan 1-2 viikon viiveellä.

        Minulle ei ole koskaan tullut Kantaan esim. labralähetettä, vaan se tulee kotiin kirjeessä.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjaukset voivat tulla Kantaan 1-2 viikon viiveellä.

        Minulle ei ole koskaan tullut Kantaan esim. labralähetettä, vaan se tulee kotiin kirjeessä.

        kylmätotuus

        Labralähete kotiin kirjeessä? Voiko olla totta tietotekniikan aikakaudella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Labralähete kotiin kirjeessä? Voiko olla totta tietotekniikan aikakaudella?

        Tarkennus edelliseen kirjoitukseeni.

        Lähete menee ISLAB Laboratoriokeskukseen.

        Tieto lähetteestä ja mahdolliset ohjeet labratutkimuksia varten esim. paasto ja päivä, jolloin labrassa on käytävä tulevat minulle kirjeitse.
        Näin toimii julkinen erikoisterveydenhuolto.
        Julkisen perusterveydenhuollon ( terveyskeskus) labralähetteestä minulle ilmoittaa puhelimitse omahoitaja tai omalääkäri.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Uusi dokumentti Mustamaalaako YLE? on juuri julkaistu. Dokumentti tarkastelee median koronapandemian aikaista toimintaa virkistävän kriittisellä otteella ja asettaa median nykyaikaiset toimintamallit terveellä tavalla kyseenalaiseen valoon. Tämän kirjoituksen lopusta löytyvä dokumentti ottaa lähtökohdaksi yliopistotutkija Maarit Mäkisen viime syksynä valmistuneen tutkimuksen Kansalaisaktivistit vai pandemiankieltäjät? Vaihtoehtoiset äänet journalistisessa mediassa COVID-19-pandemian aikana, ja avaa yksityiskohtaisella tavalla valtamedian moraalitonta toimintaa.

      Mäkisen vertaisarvioitu tutkimus tuo esiin valtamedian hyvin kyseenalaiset toimintatavat, joilla suomalaisia toisinajattelijoita on viime vuosina kohdeltu. Koko pandemian ajan kaikkia koronaan liittyviä valtiojohdon poliittisia päätöksiä ja virkamiesten toimintaa kritisoivia ihmisiä leimattiin ja mustamaalattiin täysin ennennäkemättömällä tavalla. Pandemian aikana Suomi muuttui hetkessä yhden totuuden yhteiskunnaksi, jossa moniäänistä yhteiskunnallista keskustelua ei enää sallittu. Tässä muutoksessa valtamedialla oli hyvin iso rooli. Kun vanhat keskustelua korostavat demokraattiset arvot heitettiin romukoppaan, tilalle otettiin totalitaristisista valtiosta tutut keinot, joilla asioista eri mieltä olevat leimattiin käsittämättömällä tavalla yhteiskunnan vihollisiksi.

      Mikko Kempen dokumentti antaa puheenvuoron niille, jotka joutuivat tuon valtavan laajan mustamaalauskampanjan kohteeksi. Dokumentissa kuullaan näkemyksiä muun muassa sellaisilta henkilöiltä kuin Ville Puromäki (ex-yleläinen), Mikael Kivivuori (lääkäri, hyvinvointivalmentaja), Henna Maria (ihmisoikeusaktivisti), Sami Antinniemi (ex-yleläinen), Olli Posti (terveysvaikuttaja), Antti Heikkilä (lääkäri, kirjailija), Christoffer Weiss (kansalaisaktivisti) ja Maria Nordin (kirjailija).

      Dokumentissa esiintyvät henkilöt kertovat miten monilla eri tavoilla valtamedia valheellisesti leimasi ja mustamaalasi heitä, ja millaisia seurauksia näillä lokakampanjoilla oli. Puheenvuoron saa myös valtamedian toimittaja Ivan Puopolo, joka näki omassa työssään ammattikuntansa muuttumisen vallanpitäjien propagandatyökaluksi, joka säälimättä hyökkäsi kaikkien mielipidehegemoniaa vastustavien ihmisten kimppuun.

      Katselukokemuksen pysäyttävin kohta on Ville Puromäen kommentti, jossa hän kuvaa sitä ilmapiiriä, johon hän Ylen palveluksessa törmäsi. Nykyään empaattisia toimittajia pidetään huonoina toimittajina. Hyvinä toimittajina pidetään niitä, jotka pystyvät surutta asettamaan leimaamisen kohteena olevat henkilöt huonoon valoon. Tähän kommenttiin kiteytyy nykypäivän valtamedian moraalirappion tila.

      Dokumentti on 47 minuuttia pitkä, ja ehdottomasti katsomisen arvoinen.
      https://www.youtube.com/watch?v=oDGXnbz496Y

      • Anonyymi

        Voisitko kertoa, miten tuo dokumentti liittyy tähän aloitukseen?

        Katsoin osan dokumentista, mutta minä en nähnyt siinä mitään yhteyttä aloitukseen.

        kylmätotuus


      • Ja lähde on kanto.media mikä olisi hyvä tällaisessa suorakopsauksessa mainita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko kertoa, miten tuo dokumentti liittyy tähän aloitukseen?

        Katsoin osan dokumentista, mutta minä en nähnyt siinä mitään yhteyttä aloitukseen.

        kylmätotuus

        En katsonut dokumenttia . Kiinnosti vaan tietää mistä teksti lähtöisin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        En katsonut dokumenttia . Kiinnosti vaan tietää mistä teksti lähtöisin.

        Mikko Kempen dokumentin tarkoitus on kyseenalaistaa Ylen julkaisemien uutisten todenperäisyys.

        Ohjelmassa on mm. raumalainen lääkäri Mikael Kivivuori, joka sai potkut Terveystalosta väitettyään, ettei koronapandemiaa ole olemassakaan ja monta muuta samansortin "viisasta".

        Videon lisätiedoissa lukee näin: " Artikkelin teksti ja analyysi Annvi Gardberg ja Petri Jääskeläinen.

        Loppuun asti en dokumenttia katsonut, vaan 11 minuuttia riitti minulle.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikko Kempen dokumentin tarkoitus on kyseenalaistaa Ylen julkaisemien uutisten todenperäisyys.

        Ohjelmassa on mm. raumalainen lääkäri Mikael Kivivuori, joka sai potkut Terveystalosta väitettyään, ettei koronapandemiaa ole olemassakaan ja monta muuta samansortin "viisasta".

        Videon lisätiedoissa lukee näin: " Artikkelin teksti ja analyysi Annvi Gardberg ja Petri Jääskeläinen.

        Loppuun asti en dokumenttia katsonut, vaan 11 minuuttia riitti minulle.

        kylmätotuus

        Minusta on erikoista että terv.huollon henkilöstöstäkin osa on oikeasti sitä mieltä että korona on keksitty juttu ja sitä ei oikeasti ole. Miten tällaiseen joukkoharhaan päädytään?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minusta on erikoista että terv.huollon henkilöstöstäkin osa on oikeasti sitä mieltä että korona on keksitty juttu ja sitä ei oikeasti ole. Miten tällaiseen joukkoharhaan päädytään?

        Kuka niin väitti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka niin väitti

        Terv.huollon henkilö.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minusta on erikoista että terv.huollon henkilöstöstäkin osa on oikeasti sitä mieltä että korona on keksitty juttu ja sitä ei oikeasti ole. Miten tällaiseen joukkoharhaan päädytään?

        Ei tavallinen tallaaja pysty ymmärtämään, miten alan amattilainenkin on aivopestävissä.
        Ehkä psykologit sen tietävät.

        Ei tarvitse mennä suomi24:ä kauemmaksi huomatakseen, miten helposti valeuutiset uppoavat ihmisiin.
        Täällä syynä siihen on useimmiten henkinen laiskuus.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tavallinen tallaaja pysty ymmärtämään, miten alan amattilainenkin on aivopestävissä.
        Ehkä psykologit sen tietävät.

        Ei tarvitse mennä suomi24:ä kauemmaksi huomatakseen, miten helposti valeuutiset uppoavat ihmisiin.
        Täällä syynä siihen on useimmiten henkinen laiskuus.

        kylmätotuus

        Kyllä. Vaikka koronankin osalta faktat ja tutkimustulokset, tieteellinenkin näyttö puhuu puolestaan koronankin osalta.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6570
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3928
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1505
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe