Puolet uusista autoista on ladattavia, Jokaista dieseliä kohden ostetaan 10 ladattavaa autoa

Anonyymi-ap

62

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköautoja ei halua enää kukaan ostaa. Myynti täysin romahtanut tammi ja helmikuussa.

      Rekisteröinnit ei ole tämän vuoden myyntejä.

      • Anonyymi

        Sähkäautoja ostaa moni, koska tyypillisessä sähköautossa on iso polttomoottori ja pieni akku.

        Nimellinen kulutus 1,3 l/100 km ja CO2 päästö 30 g/km. Todellisuus voikin olla 100-1000 % enemmän, mutta sehän ei ketään kiinnosta.


    • Anonyymi

      Viime vuoden kauppoja. Tämä vuosi on saattohoitoa sähköautoille.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nyt kirjoitat ENSIREKISTERÖINNISTÄ... kun taasen katsotaan käytettynä tuotuja siellä dieselit (mersut/bemarit/volvot) edustavat yli 50% tuoduista autoista....


    • Anonyymi

      polttisten kujanjuoksu kohti loppuaan.

      • Anonyymi

        Suurimmassa osassa sähköautoja on polttomoottori.

        Sähköautoilla ei siksi liikenteen päästöjä puoliteta kuin paperilla. Nimelliset päästöt 30 g/km ja todelllisuus yli 100.

        Kas kun nimelliset päästöt edellyttäisivät, että bensaa/dieseliä kuluu reilu litra satasta kohti. Todellisuus voi olla vähän karumpi, kun ei työsuhdeautoilija jaksa edes latauskaapelia ottaa ulos säilytyspussistaan. Kun ei ole latauspistettä ja työnantaja maksaa bensat. Sitten on hyvä pyöritellä 2,2 tonnin painoisella tankkilla Helsingin ruukissa = keskikulutus 12 l/100 km.

        Näille kuitenkin myönnetään huimat veronalennukset, koska ovat sähköautoja.

        Patteriaukovaisia on syytä muistuttaa myös siitä, että sähköautot kun pääsääntöisesti ovat väh. 2 tonnin painoisia eli niissä on noin 600 kg ylimääräistä läskiä, ne lisäävät hiukkaspäästöjä. Nämä päästöt tulevat renkaista ja tienpinnan kulumisesta. Nykyiaikaisissa polttomoottoreissa pakokaasut puhdistetaan jo niin tehokkaasti, ettei pakokaasu enää olekaan se hallitsevin päästöongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmassa osassa sähköautoja on polttomoottori.

        Sähköautoilla ei siksi liikenteen päästöjä puoliteta kuin paperilla. Nimelliset päästöt 30 g/km ja todelllisuus yli 100.

        Kas kun nimelliset päästöt edellyttäisivät, että bensaa/dieseliä kuluu reilu litra satasta kohti. Todellisuus voi olla vähän karumpi, kun ei työsuhdeautoilija jaksa edes latauskaapelia ottaa ulos säilytyspussistaan. Kun ei ole latauspistettä ja työnantaja maksaa bensat. Sitten on hyvä pyöritellä 2,2 tonnin painoisella tankkilla Helsingin ruukissa = keskikulutus 12 l/100 km.

        Näille kuitenkin myönnetään huimat veronalennukset, koska ovat sähköautoja.

        Patteriaukovaisia on syytä muistuttaa myös siitä, että sähköautot kun pääsääntöisesti ovat väh. 2 tonnin painoisia eli niissä on noin 600 kg ylimääräistä läskiä, ne lisäävät hiukkaspäästöjä. Nämä päästöt tulevat renkaista ja tienpinnan kulumisesta. Nykyiaikaisissa polttomoottoreissa pakokaasut puhdistetaan jo niin tehokkaasti, ettei pakokaasu enää olekaan se hallitsevin päästöongelma.

        Menee se plugarikin kaikki lähiajot sähköllä.


      • Anonyymi

        Se kujanjuoksu kestää vielä melkoisen kauan. Uusien myynti loppuu, mutta vanhat polttikset liikkuu niin kauan kunnes käytettyjen markkinoilla on runsain mitoin täysin toimivia halpoja sähköautoja niinkuin nyt on polttomoottoriautoja.
        Puhutaan siis melkoisen pitkästä aikaikkunasta. Voi jopa olla ettei sellaista aikaa tule koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kujanjuoksu kestää vielä melkoisen kauan. Uusien myynti loppuu, mutta vanhat polttikset liikkuu niin kauan kunnes käytettyjen markkinoilla on runsain mitoin täysin toimivia halpoja sähköautoja niinkuin nyt on polttomoottoriautoja.
        Puhutaan siis melkoisen pitkästä aikaikkunasta. Voi jopa olla ettei sellaista aikaa tule koskaan.

        No joskus sekin aika tulee, mutta nykyisellä keskimääräisellä auton käyttöiällä siihen voi mennä vielä 20 vuotta. Pitkä auton käyttöikähän ei sinänsä ole huono asia, mutta jos autokantaa uudeistetaan niin se ottaa aikansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmassa osassa sähköautoja on polttomoottori.

        Sähköautoilla ei siksi liikenteen päästöjä puoliteta kuin paperilla. Nimelliset päästöt 30 g/km ja todelllisuus yli 100.

        Kas kun nimelliset päästöt edellyttäisivät, että bensaa/dieseliä kuluu reilu litra satasta kohti. Todellisuus voi olla vähän karumpi, kun ei työsuhdeautoilija jaksa edes latauskaapelia ottaa ulos säilytyspussistaan. Kun ei ole latauspistettä ja työnantaja maksaa bensat. Sitten on hyvä pyöritellä 2,2 tonnin painoisella tankkilla Helsingin ruukissa = keskikulutus 12 l/100 km.

        Näille kuitenkin myönnetään huimat veronalennukset, koska ovat sähköautoja.

        Patteriaukovaisia on syytä muistuttaa myös siitä, että sähköautot kun pääsääntöisesti ovat väh. 2 tonnin painoisia eli niissä on noin 600 kg ylimääräistä läskiä, ne lisäävät hiukkaspäästöjä. Nämä päästöt tulevat renkaista ja tienpinnan kulumisesta. Nykyiaikaisissa polttomoottoreissa pakokaasut puhdistetaan jo niin tehokkaasti, ettei pakokaasu enää olekaan se hallitsevin päästöongelma.

        "Sähköautoilla ei siksi liikenteen päästöjä puoliteta kuin paperilla. Nimelliset päästöt 30 g/km ja todelllisuus yli 100."

        Nyt otit huomioon vain ajetut kilometrit... JOS otetaan huomioon myös patteriautojen valmistuksen HUOMATTAVASTI suuremmat päästöt, niin CO2 päästöjen määrä vain lisääntyy patteriautojen myötä... lisäksi monissa maissa jopa EU:ssa iso osa sähköstä tuotetaan HIILELLÄ ja uusia hiilivoimaloita rakennetaan eurooppaankin.


    • Anonyymi

      Sähköautojen myynti tippunut 50-70% maailmanlaajuisesti tammi-helmikuussa.

      • Anonyymi

        Katsopa tästä miten suomalaiset ovat autoja ostaneet. Dieseleiden osuus on laskenut putkeen jo 15 vuotta ja on nyt enää noin 5.000.

        Ladattavat autot jatkavat nousuaan ja viime vuonna niitä ostettiin jo 48.000 kappaletta.

        Diesel on valunut alaspäin lkohti nollaa ja ladattavien osuus on kasvanut joka vuosi. Nykyään ne painivat jo täysin eri sarjoissa niinkuin noista luvuista näkee.

        https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ensirekisteroityjen-ajoneuvojen-kayttovoimatilastot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsopa tästä miten suomalaiset ovat autoja ostaneet. Dieseleiden osuus on laskenut putkeen jo 15 vuotta ja on nyt enää noin 5.000.

        Ladattavat autot jatkavat nousuaan ja viime vuonna niitä ostettiin jo 48.000 kappaletta.

        Diesel on valunut alaspäin lkohti nollaa ja ladattavien osuus on kasvanut joka vuosi. Nykyään ne painivat jo täysin eri sarjoissa niinkuin noista luvuista näkee.

        https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ensirekisteroityjen-ajoneuvojen-kayttovoimatilastot

        Miksi suurimmassa osassa ladattavista on polttomoottori. Eikös sähkö riitä lähimarkettia pidemmälle vai ostavatko eläkeläiset niitä puuha-autoiksi. Juttelin viime viikolla erään ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa, joka kertoi, että on ladannut autoa kaikkiaan 5 kertaa auton ollessa uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suurimmassa osassa ladattavista on polttomoottori. Eikös sähkö riitä lähimarkettia pidemmälle vai ostavatko eläkeläiset niitä puuha-autoiksi. Juttelin viime viikolla erään ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa, joka kertoi, että on ladannut autoa kaikkiaan 5 kertaa auton ollessa uusi.

        "ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa"

        Plugari olisi maailman typerin valinta taksiksi. En usko pätkääkään että yksikään ammattiautoilija olisi noin tumpelo omassa työssään.
        Autoa pitää käyttää siihen mihin se on tarkoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suurimmassa osassa ladattavista on polttomoottori. Eikös sähkö riitä lähimarkettia pidemmälle vai ostavatko eläkeläiset niitä puuha-autoiksi. Juttelin viime viikolla erään ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa, joka kertoi, että on ladannut autoa kaikkiaan 5 kertaa auton ollessa uusi.

        Myös plug-in hybridien myynti on ollut laskussa jo muutaman vuoden. Ainoastaan täyssähköautojen markkinaosuus kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa"

        Plugari olisi maailman typerin valinta taksiksi. En usko pätkääkään että yksikään ammattiautoilija olisi noin tumpelo omassa työssään.
        Autoa pitää käyttää siihen mihin se on tarkoitettu.

        Pitää olla pluggari tai sähköauto , että voi kilpailla kunnan maksamista kyydeistä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suurimmassa osassa ladattavista on polttomoottori. Eikös sähkö riitä lähimarkettia pidemmälle vai ostavatko eläkeläiset niitä puuha-autoiksi. Juttelin viime viikolla erään ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa, joka kertoi, että on ladannut autoa kaikkiaan 5 kertaa auton ollessa uusi.

        Suurin osa myytävistä autoista on lähtökohtaisesti polttomoottoriautoja, jotka on pimpattu sähköautoiksi lisäämällä kyytiin pieni akku ja sähkömoottori.

        Surkeimmilla pääsee jonkun 30 km sähköllä, kun hissuttelee teintukkona lämpimällä kesäkelillä. Kylmällä säällä polttomoottori pörisee aina, koska muuta lämmönlähdettä ei ole ja polttomoottori tarvitaan apuun myös reippaamissa kiihdytyksissä.

        Sitten onkin ne kulutuslukemat 5 litrasta ylöspäin talvella, vaikka kuin ahkerasti yrittäisi latailla.

        Älykkäämpiäkin toteutuksua (joilla voi oikeasti päästä 1-2 l/100 km kulutuksiin) on, mutta valtavirtaa nämä eivät edusta.

        Piittaamattomilla työsuhdeautoilijoilla lukemat joka kympistä ylöspäin, kun painetaan ruuhka/pätkäajoa lainkaan lataamatta.

        Mutta kaikille näille jaellaan avokätiset (isojen autojen tapauksessa kymppitonneja) veronalennukset, koska polttomoottoriauton kylkeen teipattu akku ja pieni sähkömoottori tekevät autosta sähköauton!

        Aikuisten oikeasti pitäisi ottaa autoilta verot pois ja verottaa ainoastaan fossiilisia polttoaineita. Sillloin ei kikkailu auttaisi. Toisaalta toimivilla aivoilla varustetut pystyisivät vaikuttamaan omiin kuluihinsa. Nykysysteemi ohjaa valitsemaan 2-2,5 tonnin järkäleitä yhdenkin ihmisen liikutteluun, mistä ympäristö ei kiitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa myytävistä autoista on lähtökohtaisesti polttomoottoriautoja, jotka on pimpattu sähköautoiksi lisäämällä kyytiin pieni akku ja sähkömoottori.

        Surkeimmilla pääsee jonkun 30 km sähköllä, kun hissuttelee teintukkona lämpimällä kesäkelillä. Kylmällä säällä polttomoottori pörisee aina, koska muuta lämmönlähdettä ei ole ja polttomoottori tarvitaan apuun myös reippaamissa kiihdytyksissä.

        Sitten onkin ne kulutuslukemat 5 litrasta ylöspäin talvella, vaikka kuin ahkerasti yrittäisi latailla.

        Älykkäämpiäkin toteutuksua (joilla voi oikeasti päästä 1-2 l/100 km kulutuksiin) on, mutta valtavirtaa nämä eivät edusta.

        Piittaamattomilla työsuhdeautoilijoilla lukemat joka kympistä ylöspäin, kun painetaan ruuhka/pätkäajoa lainkaan lataamatta.

        Mutta kaikille näille jaellaan avokätiset (isojen autojen tapauksessa kymppitonneja) veronalennukset, koska polttomoottoriauton kylkeen teipattu akku ja pieni sähkömoottori tekevät autosta sähköauton!

        Aikuisten oikeasti pitäisi ottaa autoilta verot pois ja verottaa ainoastaan fossiilisia polttoaineita. Sillloin ei kikkailu auttaisi. Toisaalta toimivilla aivoilla varustetut pystyisivät vaikuttamaan omiin kuluihinsa. Nykysysteemi ohjaa valitsemaan 2-2,5 tonnin järkäleitä yhdenkin ihmisen liikutteluun, mistä ympäristö ei kiitä.

        Nykyaikainen plugari menee 100km sähköllä ja lataustehot on kasvaneet AC latuksen 3,7:stä 11kW:iin ja jopa 50kW DC latauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suurimmassa osassa ladattavista on polttomoottori. Eikös sähkö riitä lähimarkettia pidemmälle vai ostavatko eläkeläiset niitä puuha-autoiksi. Juttelin viime viikolla erään ladattavalla hybridillä ajavan taksikuskin kanssa, joka kertoi, että on ladannut autoa kaikkiaan 5 kertaa auton ollessa uusi.

        Ladattavia hybridejä ostaa ne jotka ajaa paljon pitkää maantieajoa. Kulutus on pienempi kuin dieselillä, mutta se vaatii kunnollista akkua ja hyvän laturin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla pluggari tai sähköauto , että voi kilpailla kunnan maksamista kyydeistä .

        Mäinhän se on, kohta näyttää kaikki taksitkin olevan sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös plug-in hybridien myynti on ollut laskussa jo muutaman vuoden. Ainoastaan täyssähköautojen markkinaosuus kasvaa.

        Tammi-helmikuu 2024 täyssähköautoja rekisteröitiin 2917 kpl.
        Samana aikana 2023 rekisteröitiin täyssähköautoja 3715 kpl.
        Tammi-helmikuussa 2024 ladattavia hybridejä rekisteröitiin 2736 kpl.
        Samana aikana 2023 ladattavia hybridejä rekisteröitiin 2431 kpl.
        Ei tue totuus sun mutuasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös plug-in hybridien myynti on ollut laskussa jo muutaman vuoden. Ainoastaan täyssähköautojen markkinaosuus kasvaa.

        Tammi- helmikuussa 2024 rekisteröitiin täyssähköautoja vähemmän kuin vuonna 2023. Ladattavia hybridejä rekisteröitiin tammi-helmikuussa 2024 enemmän kuin 2023.


    • Anonyymi

      Diesel- ja bensaautojen osuus ensirekisteröinnissä laskee koko ajan.

      • Anonyymi

        Kevät tulee itkettämään dieselmiestä.


      • Anonyymi

        Eikä vähene !!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä vähene !!!!

        Kyllä vähenee se on vaan faktaa vaikka kuinka itkettäisi. Täyssähköautot on ainoa autoluokka jonka myynti on kasvussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vähenee se on vaan faktaa vaikka kuinka itkettäisi. Täyssähköautot on ainoa autoluokka jonka myynti on kasvussa.

        Se on sinun ihan omaa faktaa katsotaanpa keväällä asia uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vähenee se on vaan faktaa vaikka kuinka itkettäisi. Täyssähköautot on ainoa autoluokka jonka myynti on kasvussa.

        En suostu uskomaan tuota. Kukaan ystäväpiirissäni ei säköautoa ikimaailmassa hyväksyisi. Miten siis muka on mahdollista että sähkäautojen myynti kasvaa jos niitä ei kukaan halua.


    • Anonyymi

      Tuon mukaan kaikkien paitsi diesel plugareiden ja kaasuautojen uusrekisteröinnit ovat supistuneet. Turhaa vingutat tuota ikiaikaista dieselvihaasi ja jo ainakin parisenkymmentä vuotta ennustamaasi dieselautojen pikaista poistumista markkinoilta ja uusmyyntitilastoissa.
      Polttikset suhteellisesti kyllä supistuvat koko ajan vähän pidemmällä jaksolla ihan ilman sinua trollaamistasikin.

      • Anonyymi

        Tuota tilastoa kun katsoo, niin viimeiseen reiluun vuoteenhan dieseleiden osuus rekisteröintitilastossa ei ole muuttunut juuri mihinkään. Kuukausittaista vaihtelua kyllä esiintyy ja senhän sinäkin olet huomannut ja aina niinä kuukausina kun laskua vähäisenkin dieselin osalta rekisteröinnissä esiintyy, julkaiset tämän saman vakiotarinasi ennustuksineen. Taas niinä kuukausina, kun dieseleiden rekisteröinti on kasvanut, pysyttelee luonnollisesti poissa terapoimassa itseäsi jollain muulla keinoin.

        Tsemppiä kuitenkin, ei Suomessa ihan mielenterveyspotilaitakaan heitteille kokonaan jätetä. Apua löytyy, jos kykenee hakemaan. No jos nämä kirjoituksesi helpottavat mentaalista tilannettasi, niin onhan se toki säästöä kovasti resurssipulassa kärsivälle sosiaalisektorille…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota tilastoa kun katsoo, niin viimeiseen reiluun vuoteenhan dieseleiden osuus rekisteröintitilastossa ei ole muuttunut juuri mihinkään. Kuukausittaista vaihtelua kyllä esiintyy ja senhän sinäkin olet huomannut ja aina niinä kuukausina kun laskua vähäisenkin dieselin osalta rekisteröinnissä esiintyy, julkaiset tämän saman vakiotarinasi ennustuksineen. Taas niinä kuukausina, kun dieseleiden rekisteröinti on kasvanut, pysyttelee luonnollisesti poissa terapoimassa itseäsi jollain muulla keinoin.

        Tsemppiä kuitenkin, ei Suomessa ihan mielenterveyspotilaitakaan heitteille kokonaan jätetä. Apua löytyy, jos kykenee hakemaan. No jos nämä kirjoituksesi helpottavat mentaalista tilannettasi, niin onhan se toki säästöä kovasti resurssipulassa kärsivälle sosiaalisektorille…

        Sorry, kirjoitus tuli väärän kommentin alle. Oikea kohde, kuten tekstistäkin helposti käy ilmi ja ilmenee, on tietysti aloittaja….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota tilastoa kun katsoo, niin viimeiseen reiluun vuoteenhan dieseleiden osuus rekisteröintitilastossa ei ole muuttunut juuri mihinkään. Kuukausittaista vaihtelua kyllä esiintyy ja senhän sinäkin olet huomannut ja aina niinä kuukausina kun laskua vähäisenkin dieselin osalta rekisteröinnissä esiintyy, julkaiset tämän saman vakiotarinasi ennustuksineen. Taas niinä kuukausina, kun dieseleiden rekisteröinti on kasvanut, pysyttelee luonnollisesti poissa terapoimassa itseäsi jollain muulla keinoin.

        Tsemppiä kuitenkin, ei Suomessa ihan mielenterveyspotilaitakaan heitteille kokonaan jätetä. Apua löytyy, jos kykenee hakemaan. No jos nämä kirjoituksesi helpottavat mentaalista tilannettasi, niin onhan se toki säästöä kovasti resurssipulassa kärsivälle sosiaalisektorille…

        Kuukeusitilastojen tuijottaminen on ajanhukkaa. Vuosittaisten myyntimäärien seuraaminen on paljon fiksumpaa.
        Dieseleiden myynti on sakannut jo 15 vuotta ja nyt mennään alle 5.000 vuotuisessa myynnissä. Joka vuosi on ollut dieseleille huonompi kuin edellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota tilastoa kun katsoo, niin viimeiseen reiluun vuoteenhan dieseleiden osuus rekisteröintitilastossa ei ole muuttunut juuri mihinkään. Kuukausittaista vaihtelua kyllä esiintyy ja senhän sinäkin olet huomannut ja aina niinä kuukausina kun laskua vähäisenkin dieselin osalta rekisteröinnissä esiintyy, julkaiset tämän saman vakiotarinasi ennustuksineen. Taas niinä kuukausina, kun dieseleiden rekisteröinti on kasvanut, pysyttelee luonnollisesti poissa terapoimassa itseäsi jollain muulla keinoin.

        Tsemppiä kuitenkin, ei Suomessa ihan mielenterveyspotilaitakaan heitteille kokonaan jätetä. Apua löytyy, jos kykenee hakemaan. No jos nämä kirjoituksesi helpottavat mentaalista tilannettasi, niin onhan se toki säästöä kovasti resurssipulassa kärsivälle sosiaalisektorille…

        Hyvin näkyy pikaladattavat hybridit edelleen tehneen kauppansa, vaikka autovalikoima kutistunut.

        Suurteholaturilla (näiden tuntomerkkinä useimmiten G, vaikkeii pikalatausteho nyt sentään gigawatteja ole, vaan maltillisesti n. 4 MW) saa 3 minuutissa tankattua energiaa 300 km ajomatkaan. Eli patteripetterien termein lataus sujuu 6000 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin näkyy pikaladattavat hybridit edelleen tehneen kauppansa, vaikka autovalikoima kutistunut.

        Suurteholaturilla (näiden tuntomerkkinä useimmiten G, vaikkeii pikalatausteho nyt sentään gigawatteja ole, vaan maltillisesti n. 4 MW) saa 3 minuutissa tankattua energiaa 300 km ajomatkaan. Eli patteripetterien termein lataus sujuu 6000 km/h.

        Pikaöadattava hybridi 100km rangella, siinä konsepti joka voittaa sähköauton.


    • Anonyymi

      Entä sitten, tuo dieselien väheneminen on kansallinen tavoite ja myös maailmalla niin halutaan ilmaston kannalta.
      Eli kaikki etenee kuten pitääkin, vaikkakin hitaasti.

      • Anonyymi

        Kaikki etenee kuten pitääkin vain sähköautouskovaisten kuplassa, josta ei tosiasiat pääse läpi.

        Suomella tavoitteena puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä.

        Ainoa merkittävä edistysaskel tähän suuntaan otettiin yli 15 vuotta sitten. Biopolttoaineilla, erityisesti etanolin lisäämisellä bensaan saatiin "väistämätön" liikenteen CO2 päästöjen kasvu katkaistua ja jopa käännettyä hyvin hitaaseen laskuun (2008).

        Keino siis oli toimiva, mutta jatkettiinko samaa rataa? No ei tietenkään. Etanolistakin (E85) saatiin kansa välillä innostumaan, mutta verotulojen hiipuminen bensanmyynnin hiipuessa pelotti valtiota, joten verotuksella tämä uhka eliminoitiin (ts. ei oltu valmiita myöntämään riittäviä alennuksia, jotta olisi saatu polttoaineen tuotanto ja jakelu kunnolla jaloilleen, vrt. miten tuulivoima saatiin alle 10 vuodessa kaupallisesti kannattavaksi). -> etanolikäyttöisten autojen määrä kääntyi pian laskuun. Eikä biodieselistäkään taida kellekään mitään iloa olla.

        Metaanin kanssa munittiin myös vuosikymmen. Vasta puolenkymmentä vuotta sitten vähän höllättiin veroruuvia ja kauppa alkoi käydä. Tosin autotarjonta alkoi samaan aikaan hiipumaan. Jos verotuloista olisi vähän maltettu tinkiä, jo vuosituhannen alussa, voisi kaasuautoja olla kymmeniä tuhansia enemmän.

        Nyt on kaikki pelimerkit laitettu yhdelle hevoselle, sähköautoille. Tavoitteena oli, että ladattavia olisi 2030 mennessä 700 000 ja tavoitteena myös puolittaa päästöt.

        Millä ihmeellä? 700 000 autoa on vain 1/4 osa autokannasta ja näistä 700 000 autosta suurin osa olisi lataushybridejä. Ei tällä tavalla lähtisi kuin max. 1/4 osa päästöistä pois. Eli olisi samaan aikaan pitänyt myös voimallisesti panostaa ensin biopolttoaineisiin ja sen perään synteettisiin. Mutta ei käy, kun sähköautouskonnon mukaaan pitää kaikki raha kaataa sähköautoihin.

        700 000 ladattavan auton tavoite olisi edellyttänyt 120 000 tjsp auton myyntiä vuosittain. Nyt kontataan 80 000 autoa vuodessa eikä patteriautojen % osuuskaan enää kasva petterien fantasioiden mukaisesti. Fanaattisimmathan sönkötti, että 2026 ei enää myydä ainuttakaan polttomoottoriautoa (niin, kun ne on sitten kaikki ladattavia polttomoottoriautoja)....

        Tuoreimmat ennusteet on päivitetty niin, että 2030 olisi 550 000 ladattavaa. 20 % autokannasta. Jos näistä puolet täyssähköautoja, niin tälläkö liikenteen kokonaispäästöt puolittuu?

        Sähköauto-uskonnossa tosiasiat eivät ole kovassa kurssissa. Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille ja tällä keinolla vaikutus liikenteen päästöihin on hyttysen kusi meressä vielä 2030. Päästöjen puolitus taitaa mennä pikemminkin 2040 luvulle.

        Miksi käyttää toimivaa keinoa, kun voi haaskata rahansa hypetykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki etenee kuten pitääkin vain sähköautouskovaisten kuplassa, josta ei tosiasiat pääse läpi.

        Suomella tavoitteena puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä.

        Ainoa merkittävä edistysaskel tähän suuntaan otettiin yli 15 vuotta sitten. Biopolttoaineilla, erityisesti etanolin lisäämisellä bensaan saatiin "väistämätön" liikenteen CO2 päästöjen kasvu katkaistua ja jopa käännettyä hyvin hitaaseen laskuun (2008).

        Keino siis oli toimiva, mutta jatkettiinko samaa rataa? No ei tietenkään. Etanolistakin (E85) saatiin kansa välillä innostumaan, mutta verotulojen hiipuminen bensanmyynnin hiipuessa pelotti valtiota, joten verotuksella tämä uhka eliminoitiin (ts. ei oltu valmiita myöntämään riittäviä alennuksia, jotta olisi saatu polttoaineen tuotanto ja jakelu kunnolla jaloilleen, vrt. miten tuulivoima saatiin alle 10 vuodessa kaupallisesti kannattavaksi). -> etanolikäyttöisten autojen määrä kääntyi pian laskuun. Eikä biodieselistäkään taida kellekään mitään iloa olla.

        Metaanin kanssa munittiin myös vuosikymmen. Vasta puolenkymmentä vuotta sitten vähän höllättiin veroruuvia ja kauppa alkoi käydä. Tosin autotarjonta alkoi samaan aikaan hiipumaan. Jos verotuloista olisi vähän maltettu tinkiä, jo vuosituhannen alussa, voisi kaasuautoja olla kymmeniä tuhansia enemmän.

        Nyt on kaikki pelimerkit laitettu yhdelle hevoselle, sähköautoille. Tavoitteena oli, että ladattavia olisi 2030 mennessä 700 000 ja tavoitteena myös puolittaa päästöt.

        Millä ihmeellä? 700 000 autoa on vain 1/4 osa autokannasta ja näistä 700 000 autosta suurin osa olisi lataushybridejä. Ei tällä tavalla lähtisi kuin max. 1/4 osa päästöistä pois. Eli olisi samaan aikaan pitänyt myös voimallisesti panostaa ensin biopolttoaineisiin ja sen perään synteettisiin. Mutta ei käy, kun sähköautouskonnon mukaaan pitää kaikki raha kaataa sähköautoihin.

        700 000 ladattavan auton tavoite olisi edellyttänyt 120 000 tjsp auton myyntiä vuosittain. Nyt kontataan 80 000 autoa vuodessa eikä patteriautojen % osuuskaan enää kasva petterien fantasioiden mukaisesti. Fanaattisimmathan sönkötti, että 2026 ei enää myydä ainuttakaan polttomoottoriautoa (niin, kun ne on sitten kaikki ladattavia polttomoottoriautoja)....

        Tuoreimmat ennusteet on päivitetty niin, että 2030 olisi 550 000 ladattavaa. 20 % autokannasta. Jos näistä puolet täyssähköautoja, niin tälläkö liikenteen kokonaispäästöt puolittuu?

        Sähköauto-uskonnossa tosiasiat eivät ole kovassa kurssissa. Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille ja tällä keinolla vaikutus liikenteen päästöihin on hyttysen kusi meressä vielä 2030. Päästöjen puolitus taitaa mennä pikemminkin 2040 luvulle.

        Miksi käyttää toimivaa keinoa, kun voi haaskata rahansa hypetykseen?

        "Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille"

        Täyttä tuubaa. Suomessa on kotimaista biopolttoaineiden valmistusta ja jakelu velvoitetta ollaan lisäämässä nykyisestään.
        Synteettisiä polttoaineet ja vety ovat vaihtoehto ja tulevat olemaan tarjolla maailman Lappiin. Mitään valtavaa massa menestystä näille ei valitettavasti povata mutta se johtuu markkinataloudessa ja kuluttajien omasta valinnasta. Ei Suomen harjoittamasta politiikasta.

        Kaiken kaikkiaan on turha mitata asioiden edistymistä saasteettomien tai vähäpäästöistten osuudesta autokannasta koska sen määrittää pitkälti menneisyys 20 vuoden ajalta. Valtion toimien onnistumista kannattaa seurata rekisteröityjen (uuskaupan ja käytettynä tuotujen) tilastoja. Suomen vanhoihin autoihin on hyvin hankala vaikuttaa. Ne ajetaan loppuun vaikka hampaat irvessä eikä niitä saa liikenteestä etuajassa pois.

        Mutta tilannehan on nyt melko hyvä. Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisia. Tästä on hyvä jatkaa kun kuulemma tuo vedyn läpimurto kuin on aivan nurkan takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille"

        Täyttä tuubaa. Suomessa on kotimaista biopolttoaineiden valmistusta ja jakelu velvoitetta ollaan lisäämässä nykyisestään.
        Synteettisiä polttoaineet ja vety ovat vaihtoehto ja tulevat olemaan tarjolla maailman Lappiin. Mitään valtavaa massa menestystä näille ei valitettavasti povata mutta se johtuu markkinataloudessa ja kuluttajien omasta valinnasta. Ei Suomen harjoittamasta politiikasta.

        Kaiken kaikkiaan on turha mitata asioiden edistymistä saasteettomien tai vähäpäästöistten osuudesta autokannasta koska sen määrittää pitkälti menneisyys 20 vuoden ajalta. Valtion toimien onnistumista kannattaa seurata rekisteröityjen (uuskaupan ja käytettynä tuotujen) tilastoja. Suomen vanhoihin autoihin on hyvin hankala vaikuttaa. Ne ajetaan loppuun vaikka hampaat irvessä eikä niitä saa liikenteestä etuajassa pois.

        Mutta tilannehan on nyt melko hyvä. Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisia. Tästä on hyvä jatkaa kun kuulemma tuo vedyn läpimurto kuin on aivan nurkan takana.

        Jos on lompakossa pitoa enemmän niin biopolttoaineilla ja varsinkin vedyllä leikkiminen varmaan onnistuu. Meidän tavisten on syytä pitäytyä sähkössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on lompakossa pitoa enemmän niin biopolttoaineilla ja varsinkin vedyllä leikkiminen varmaan onnistuu. Meidän tavisten on syytä pitäytyä sähkössä.

        Meillä oikeasti taviksilla ei vielä ole sähköautoon varaa, siis uuteen, ja käytetyt on huonoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oikeasti taviksilla ei vielä ole sähköautoon varaa, siis uuteen, ja käytetyt on huonoja.

        Mikä ostin 40ke käytetyn auton käteisellä liisarin korvaajaksi kun jäin työttmäksi ja kyllä olen ihan tavallinen palkansaaja. Perheemme on ihan tavisperhe.

        Kyse on siitä mihin sitä rahaa on pistänyt. Jos perheen yhteenlaskettu palkka käteen on 5-6ke niin kyllä sillä ostaa omakoittalon ja säästää samalla 5-10ke vuodessa.

        Aika tavallinen palkka on joku 2500e/kk käteen. Meidän Suomalaisten viimevuoden mediaanipalkka oli 3800e josta toki verot pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki etenee kuten pitääkin vain sähköautouskovaisten kuplassa, josta ei tosiasiat pääse läpi.

        Suomella tavoitteena puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä.

        Ainoa merkittävä edistysaskel tähän suuntaan otettiin yli 15 vuotta sitten. Biopolttoaineilla, erityisesti etanolin lisäämisellä bensaan saatiin "väistämätön" liikenteen CO2 päästöjen kasvu katkaistua ja jopa käännettyä hyvin hitaaseen laskuun (2008).

        Keino siis oli toimiva, mutta jatkettiinko samaa rataa? No ei tietenkään. Etanolistakin (E85) saatiin kansa välillä innostumaan, mutta verotulojen hiipuminen bensanmyynnin hiipuessa pelotti valtiota, joten verotuksella tämä uhka eliminoitiin (ts. ei oltu valmiita myöntämään riittäviä alennuksia, jotta olisi saatu polttoaineen tuotanto ja jakelu kunnolla jaloilleen, vrt. miten tuulivoima saatiin alle 10 vuodessa kaupallisesti kannattavaksi). -> etanolikäyttöisten autojen määrä kääntyi pian laskuun. Eikä biodieselistäkään taida kellekään mitään iloa olla.

        Metaanin kanssa munittiin myös vuosikymmen. Vasta puolenkymmentä vuotta sitten vähän höllättiin veroruuvia ja kauppa alkoi käydä. Tosin autotarjonta alkoi samaan aikaan hiipumaan. Jos verotuloista olisi vähän maltettu tinkiä, jo vuosituhannen alussa, voisi kaasuautoja olla kymmeniä tuhansia enemmän.

        Nyt on kaikki pelimerkit laitettu yhdelle hevoselle, sähköautoille. Tavoitteena oli, että ladattavia olisi 2030 mennessä 700 000 ja tavoitteena myös puolittaa päästöt.

        Millä ihmeellä? 700 000 autoa on vain 1/4 osa autokannasta ja näistä 700 000 autosta suurin osa olisi lataushybridejä. Ei tällä tavalla lähtisi kuin max. 1/4 osa päästöistä pois. Eli olisi samaan aikaan pitänyt myös voimallisesti panostaa ensin biopolttoaineisiin ja sen perään synteettisiin. Mutta ei käy, kun sähköautouskonnon mukaaan pitää kaikki raha kaataa sähköautoihin.

        700 000 ladattavan auton tavoite olisi edellyttänyt 120 000 tjsp auton myyntiä vuosittain. Nyt kontataan 80 000 autoa vuodessa eikä patteriautojen % osuuskaan enää kasva petterien fantasioiden mukaisesti. Fanaattisimmathan sönkötti, että 2026 ei enää myydä ainuttakaan polttomoottoriautoa (niin, kun ne on sitten kaikki ladattavia polttomoottoriautoja)....

        Tuoreimmat ennusteet on päivitetty niin, että 2030 olisi 550 000 ladattavaa. 20 % autokannasta. Jos näistä puolet täyssähköautoja, niin tälläkö liikenteen kokonaispäästöt puolittuu?

        Sähköauto-uskonnossa tosiasiat eivät ole kovassa kurssissa. Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille ja tällä keinolla vaikutus liikenteen päästöihin on hyttysen kusi meressä vielä 2030. Päästöjen puolitus taitaa mennä pikemminkin 2040 luvulle.

        Miksi käyttää toimivaa keinoa, kun voi haaskata rahansa hypetykseen?

        E85 polttoaineessa ei ollut mitään järkeä, jos se onkin halvempaa sitä kuluu tuplasti enemmän, joten se siitä. Kaasuautot eivät yleistyneet puuttuvan jakeluverkon vuoksi, toisekseen ne tehtiin suomessa mahdottomaksi EU säätelyllä rajoittamalla bensiinitankin koko niin pieneksi ettei niitä siitä syystä voi käyttää.

        Oikeastaan ainoa järkevä tie on sähköautot, mukaanlukien plugarit. Asiat olisivat voineet mennä toisinkin, mutta mikä on nyt hyvää on se että meillä on hyvin kattava sähköautojen latausverkosto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille"

        Täyttä tuubaa. Suomessa on kotimaista biopolttoaineiden valmistusta ja jakelu velvoitetta ollaan lisäämässä nykyisestään.
        Synteettisiä polttoaineet ja vety ovat vaihtoehto ja tulevat olemaan tarjolla maailman Lappiin. Mitään valtavaa massa menestystä näille ei valitettavasti povata mutta se johtuu markkinataloudessa ja kuluttajien omasta valinnasta. Ei Suomen harjoittamasta politiikasta.

        Kaiken kaikkiaan on turha mitata asioiden edistymistä saasteettomien tai vähäpäästöistten osuudesta autokannasta koska sen määrittää pitkälti menneisyys 20 vuoden ajalta. Valtion toimien onnistumista kannattaa seurata rekisteröityjen (uuskaupan ja käytettynä tuotujen) tilastoja. Suomen vanhoihin autoihin on hyvin hankala vaikuttaa. Ne ajetaan loppuun vaikka hampaat irvessä eikä niitä saa liikenteestä etuajassa pois.

        Mutta tilannehan on nyt melko hyvä. Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisia. Tästä on hyvä jatkaa kun kuulemma tuo vedyn läpimurto kuin on aivan nurkan takana.

        Jakeluvelvoitteita voi lisäillä, mutta sehän ei paljoa auta. Bensaan ei voi paljoa nykyistä isompaa osuutta etanolia lisätä, kuorma-autopuolella kaasukäyttöisyys lisääntyy varsin hitaasti, kun etenkin nesteytettyä kaasua on vielä kovin niukasti tarjolla ja lisärasitteena on, ettei kaasukäyttöisellä kuorma-autolla yleensä voi käyttää dieseliä varapolttoaineena.

        Henkilöautoihin kaasu sopii mainiosti ja kaasun loputtua matka jatkuu sujuvasti bensalla. Tätä tekniikkaa olisi ollut tarjolla jo yli 20 vuotta sitten, mutta verotuksella pidettiin huoli, ettei kannata - pelättiin siis bensasta saatavien verotulojen hupenemista. Vasta joku 6 vuotta sitten annettiin tässä vähän periksi ja kaasuautojen myynti alkoi vetämään, Mutta EU tasolla painetaan edelleen jarrua (mm biokaasun olemassaoloa ei tunnusteta ts. verokohtelu menee edelleen fossiilisen pohjalta), minkä vuoksi kaasuautojen valikoima on hiipunut. Menetetty mahdollisuus, fiksummalla toiminnalla kaasuautoja voisi olla paljon nykyistä enemmän. Onhan arvioitu, että kolmasosan liikenteen energiantarpeesta saisi katettua kotimaisella biokaasulla, jos kaikki lähteet hyödynneittäisiin. Ja tässä puhutaan siis jätteistä tehtävästä kaasusta. Siinä ei ole mitään tolkkua, että viljellään jotain, mistä tehdään etanolia tai biokaasua. Moinen mm. kilpailee ruoantuotannon kanssa ja nostaa siksi ruoan hintaa.

        Vielä kehnommin kävi etanolin (E85) kanssa. Siitäkin kansa melkein innostui, mutta ei vaan annettu niin isoja alennuksia verotukseen, että oliisi saatu homma kunnolla käytiin. Tuli perinteinen muna ja kana ilmiö - ei ole autoja, kun ei polttoainetta saa mistään, eikä saa polttoainetta kun ei ole autoja. Eikä paljoa kilpailuakaan. Etanolikäyttöisten autojen määrä on jo pitkään ollut laskussa, vaikka pienen pompun alamäkeen taisi tehdä välillä korkealla käynyt bensan hinta.

        Patteriautoihin panostetaan, vaikka koko ajan on tiedetty, ettei se yksinään riitä. Mutta eräänlainen uskonto kun on selkeästi kyseessä, tosiasiat lentävät oitis ikkunasta pihalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille"

        Täyttä tuubaa. Suomessa on kotimaista biopolttoaineiden valmistusta ja jakelu velvoitetta ollaan lisäämässä nykyisestään.
        Synteettisiä polttoaineet ja vety ovat vaihtoehto ja tulevat olemaan tarjolla maailman Lappiin. Mitään valtavaa massa menestystä näille ei valitettavasti povata mutta se johtuu markkinataloudessa ja kuluttajien omasta valinnasta. Ei Suomen harjoittamasta politiikasta.

        Kaiken kaikkiaan on turha mitata asioiden edistymistä saasteettomien tai vähäpäästöistten osuudesta autokannasta koska sen määrittää pitkälti menneisyys 20 vuoden ajalta. Valtion toimien onnistumista kannattaa seurata rekisteröityjen (uuskaupan ja käytettynä tuotujen) tilastoja. Suomen vanhoihin autoihin on hyvin hankala vaikuttaa. Ne ajetaan loppuun vaikka hampaat irvessä eikä niitä saa liikenteestä etuajassa pois.

        Mutta tilannehan on nyt melko hyvä. Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisia. Tästä on hyvä jatkaa kun kuulemma tuo vedyn läpimurto kuin on aivan nurkan takana.

        " Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisilia"

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai näytteletkö vain?

        Patteriautojen osuus rekisteröinneistä on kääntynyt laskuun ja 2024 alussa rekisteröidyistä autoista 3/4 -osaa on varustettu polttomoottorilla. Tosin näistä polttomoottoriautoista 1/3 osa on koristeltu polttomoottorin lisäksi myös tyypillisesti 30 km köröttelyyn riittäävällä akulla eli ovat ns. lataushybridejä. Kusettajat, kuten sinä, kutsuu näitä sähköautoiksi ja yrittää samalla kusettaa, että kaikki sähköautot ovat päästötttömiä.

        Tosielämän sähköauto on siis isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla varustettu lataushybridi!

        Työsuhdeautoiksi valtaosa menee ja jos/kun on täysi autoetu, niin ei 1. käyttäjä välttämättä ota latausjohtoa ulos muovipussistaan. Sitten kelpaa ajaa nurkka-ajoa keskikulutuksella 7...12 l/100 km. Tilastot kuitenkin näyttää hyvältä, kun saatiin liikenteeseen yksi paperien mukaan vain 30 g/km tuprutteleva auto (nimellinen kulutus alle 1,5 l/100 km). Vaikka todelliset päästön onkin 2+ tonnin massasta johtuen vaivaiset 160-280 g/km.... ei anneta tosiasioiden häiritä, kun patteriuskovaiset päästetään vauhtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt kaikki pelimerkit laitettu patteriautoille"

        Täyttä tuubaa. Suomessa on kotimaista biopolttoaineiden valmistusta ja jakelu velvoitetta ollaan lisäämässä nykyisestään.
        Synteettisiä polttoaineet ja vety ovat vaihtoehto ja tulevat olemaan tarjolla maailman Lappiin. Mitään valtavaa massa menestystä näille ei valitettavasti povata mutta se johtuu markkinataloudessa ja kuluttajien omasta valinnasta. Ei Suomen harjoittamasta politiikasta.

        Kaiken kaikkiaan on turha mitata asioiden edistymistä saasteettomien tai vähäpäästöistten osuudesta autokannasta koska sen määrittää pitkälti menneisyys 20 vuoden ajalta. Valtion toimien onnistumista kannattaa seurata rekisteröityjen (uuskaupan ja käytettynä tuotujen) tilastoja. Suomen vanhoihin autoihin on hyvin hankala vaikuttaa. Ne ajetaan loppuun vaikka hampaat irvessä eikä niitä saa liikenteestä etuajassa pois.

        Mutta tilannehan on nyt melko hyvä. Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisia. Tästä on hyvä jatkaa kun kuulemma tuo vedyn läpimurto kuin on aivan nurkan takana.

        "Tästä on hyvä jatkaa kun kuulemma tuo vedyn läpimurto kuin on aivan nurkan takana."

        Vedyn läpimurto on ollut nurkan takana 25 vuotta. On edelleen. Hiljalleen näkyy autovalmistajiltakin usko loppuvan. Hyvä niin, koska vedyn kanssa pelleily on osoittautunut tähtitieteellisen kalliiksi.

        USA:n vetyautokanta on 20 vuoden yrittämisen ja satojen miljoonien dollarien taloudellisesta tuesta huolimatta puolet siitä (noin 8000) kuin mitä Suomen metaanikäyttöinen autokanta.

        Vedyn tankkausasema maksaa miljoonia ja pystyy vetyuskovaisten valheista huolimatta tankkaamaan vain muutaman kymmenen autoa vuorokaudessa. Eihän tyypillisen tankkausaseman 200 kg polttoainevarasto riitä kuin noin 50 autolle, jos tankataan 4 kg per auto. Auton tankin koko kun on 5-6 kg luokkaa. Vety on myös subventoidusta hinnasta huolimatta kalliimpaa käytössä kuin biokaasu. Ja vetyautojen hinnat ovat olleet 50 % täyssähköautoja ja 100 % kaasuautoja kalliimpia. Tosin nyt näitä ainakin jenkeissä dumpataan ulos isoilla alennuksilla. Ei riittänyt ilmainen hinausautopalvelu (joka tulee tutuksi polttoaineen jakeluongelmien vuoksi) myyntiä siivittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jo puolet uusrekisteröinneistä on ei-fossiilisilia"

        Oletko oikeasti noin tyhmä vai näytteletkö vain?

        Patteriautojen osuus rekisteröinneistä on kääntynyt laskuun ja 2024 alussa rekisteröidyistä autoista 3/4 -osaa on varustettu polttomoottorilla. Tosin näistä polttomoottoriautoista 1/3 osa on koristeltu polttomoottorin lisäksi myös tyypillisesti 30 km köröttelyyn riittäävällä akulla eli ovat ns. lataushybridejä. Kusettajat, kuten sinä, kutsuu näitä sähköautoiksi ja yrittää samalla kusettaa, että kaikki sähköautot ovat päästötttömiä.

        Tosielämän sähköauto on siis isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla varustettu lataushybridi!

        Työsuhdeautoiksi valtaosa menee ja jos/kun on täysi autoetu, niin ei 1. käyttäjä välttämättä ota latausjohtoa ulos muovipussistaan. Sitten kelpaa ajaa nurkka-ajoa keskikulutuksella 7...12 l/100 km. Tilastot kuitenkin näyttää hyvältä, kun saatiin liikenteeseen yksi paperien mukaan vain 30 g/km tuprutteleva auto (nimellinen kulutus alle 1,5 l/100 km). Vaikka todelliset päästön onkin 2 tonnin massasta johtuen vaivaiset 160-280 g/km.... ei anneta tosiasioiden häiritä, kun patteriuskovaiset päästetään vauhtiin.

        Onpa valtava avautuminen. Iso määrä patoutumia purkautuu.

        Suurin yksinkertaisuuden osoitus on tarrautua parin kuukauden lukuihin. Ne isot linjat jotkat oikeasti merkitsevät vedetään paljon pidemmällä aikajänteellä.

        https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ensirekisteroityjen-ajoneuvojen-kayttovoimatilastot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E85 polttoaineessa ei ollut mitään järkeä, jos se onkin halvempaa sitä kuluu tuplasti enemmän, joten se siitä. Kaasuautot eivät yleistyneet puuttuvan jakeluverkon vuoksi, toisekseen ne tehtiin suomessa mahdottomaksi EU säätelyllä rajoittamalla bensiinitankin koko niin pieneksi ettei niitä siitä syystä voi käyttää.

        Oikeastaan ainoa järkevä tie on sähköautot, mukaanlukien plugarit. Asiat olisivat voineet mennä toisinkin, mutta mikä on nyt hyvää on se että meillä on hyvin kattava sähköautojen latausverkosto.

        Kaasuautoilla on jo "pikalatausasemia", joilta saa 3 minuutissa ladattua energiaa 300 km ajomatkaan, noin 70. Pääkaupunkiseudulla tusinan varran ja muutamia kaikissa etelän suurimmissa kaupungeissa. Eli hyvin saa polttoainetta siellä, missä valtaosa väestöstäkin asuu.

        Ongelma on EU tasolla. Etenkin eteläisessä Euroopassa ja myös Saksassa kaasuauto onkin tyypillisesti nestekaasulla toimiva. Nestekaasu on fossiilista, joten eroonhan moisesta pitää päästä. Näitä on muuten isot määrät, sadoista tuhansista puhutaan pelkästään Italiassa.

        Tässä menee ns. lapsi pesuveden kanssa, kun ei ole erikseen huomoitu metaania. Jo maakaasulla lähtee auton CO2 päästöistä parikymmentä % pois bensaan verrattuna ja biokaasulla 100 %. Suomessa biokaasun hintakin painui jo pari vuotta sitten maakaasua halvemmaksi, joten sen käyttö ei enää ole pelkästä ideologiasta kiinni. Tai on, koska kaasuautoja edelleen rangaistaan käyttövoimaverolla ja autoverokin lasketaan siltä pohjalta kuin polttoaine olisi pelkkää fossiilista maakaasua.

        Verotuksella pystytään tuotelinjoja tappamaan. Mutta ei verotuskaan ihan kaikkeen pysty - ei auta veronalennukset, jos tuote on niistä huolimatta liian kallis tai "polttoaineen" saanti tökkii. Ja tökkiihän se, patteriautoilla. Ei ole latauspaikkojen rakentamisessa haasteita pelkästään Suomessa. Muualla voi olla jopa vielä vaikeampaa saada latauspisteet järjestymään asunkerrostalojen pihoille, kun ei ole mitään as oy:tä, joka voisi ottaa asian hoitaakseen.

        Eli nyt ihmetellään, kun ei patteriautojen myynti enää kasva, kuten visioiden mukaan kuuluisi. Ei tule liikenteen päästöt puolittumaan 2030 mennessä, mutta ääneen ei tätä tarvitse sanoa eikä siksi tarvitse varasuunnitelmia miettiä.

        Varmaan 2030 sitten vaan todetaan, että kaikkemme yritettiin, kun laitettiin kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle ja syy ei ole huonossa strategiassa, vaan siinä, ettei kaikki mennyt kuten suunniteltiin (insert selityksiä Ukrainan sodasta, korkojen noususta ym).

        Sehän ei ole suunnitelman vika, jos koko maailma ei pyöri ao. suunnitelman mukaan ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jakeluvelvoitteita voi lisäillä, mutta sehän ei paljoa auta. Bensaan ei voi paljoa nykyistä isompaa osuutta etanolia lisätä, kuorma-autopuolella kaasukäyttöisyys lisääntyy varsin hitaasti, kun etenkin nesteytettyä kaasua on vielä kovin niukasti tarjolla ja lisärasitteena on, ettei kaasukäyttöisellä kuorma-autolla yleensä voi käyttää dieseliä varapolttoaineena.

        Henkilöautoihin kaasu sopii mainiosti ja kaasun loputtua matka jatkuu sujuvasti bensalla. Tätä tekniikkaa olisi ollut tarjolla jo yli 20 vuotta sitten, mutta verotuksella pidettiin huoli, ettei kannata - pelättiin siis bensasta saatavien verotulojen hupenemista. Vasta joku 6 vuotta sitten annettiin tässä vähän periksi ja kaasuautojen myynti alkoi vetämään, Mutta EU tasolla painetaan edelleen jarrua (mm biokaasun olemassaoloa ei tunnusteta ts. verokohtelu menee edelleen fossiilisen pohjalta), minkä vuoksi kaasuautojen valikoima on hiipunut. Menetetty mahdollisuus, fiksummalla toiminnalla kaasuautoja voisi olla paljon nykyistä enemmän. Onhan arvioitu, että kolmasosan liikenteen energiantarpeesta saisi katettua kotimaisella biokaasulla, jos kaikki lähteet hyödynneittäisiin. Ja tässä puhutaan siis jätteistä tehtävästä kaasusta. Siinä ei ole mitään tolkkua, että viljellään jotain, mistä tehdään etanolia tai biokaasua. Moinen mm. kilpailee ruoantuotannon kanssa ja nostaa siksi ruoan hintaa.

        Vielä kehnommin kävi etanolin (E85) kanssa. Siitäkin kansa melkein innostui, mutta ei vaan annettu niin isoja alennuksia verotukseen, että oliisi saatu homma kunnolla käytiin. Tuli perinteinen muna ja kana ilmiö - ei ole autoja, kun ei polttoainetta saa mistään, eikä saa polttoainetta kun ei ole autoja. Eikä paljoa kilpailuakaan. Etanolikäyttöisten autojen määrä on jo pitkään ollut laskussa, vaikka pienen pompun alamäkeen taisi tehdä välillä korkealla käynyt bensan hinta.

        Patteriautoihin panostetaan, vaikka koko ajan on tiedetty, ettei se yksinään riitä. Mutta eräänlainen uskonto kun on selkeästi kyseessä, tosiasiat lentävät oitis ikkunasta pihalle

        Paljon on taas sanoja ja paatosta ilman sen suurempaa sisältöä. Valmistajilla ja kuluttajilla on erilaisia vaihtoehtoja ja niitä on tarjolla meille jokaiselle tarjolla valittavaksi.
        Se että sähköautot ovat kasvattaneet markinaosuuttaan ja muut ovat hävinneet on kuluttajien valinta.
        Darwinismi rulettaa ja heikot kuolevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon on taas sanoja ja paatosta ilman sen suurempaa sisältöä. Valmistajilla ja kuluttajilla on erilaisia vaihtoehtoja ja niitä on tarjolla meille jokaiselle tarjolla valittavaksi.
        Se että sähköautot ovat kasvattaneet markinaosuuttaan ja muut ovat hävinneet on kuluttajien valinta.
        Darwinismi rulettaa ja heikot kuolevat.

        Polttomoottorien päästörajoja on kiristetty kovasti ja on annettu sellaista viestiä, että patteriautoutopiaan siirrytään ihan just. Valmistajat ovat päätelleet, ettei enää kannata investoida uudet päästörajat täyttävään polttomoottritekniikkaan. Kun ei kannata kehittää uusia polttomoottoreita, menee myös biokaasun käyttömahdollisuus.

        Nämä ovat ihan puhtaasti ideologisia päätöksiä. Vrt. saksan kuningasidea luopua ydinvoimasta. Kovasti tuulimyllyistä ja aurinkopaneeleista siellä meuhkataan, mutta todellisuudessa sähkö tuotetaan suurimmalta osin täysin antiikkiisilla ja saastuttavilla kivi- ja ruskohiiltä sekä maakaasua polttavilla voimalaitoksilla. Päästöt ovat hurjat verrattuna ydinvoimaan nojaaviin Ranskaan, Ruotsiin ja Suomeen.

        Saksan voimalaitoksissa sama ongelma kuin autoilla - ei ole mitään uudistettu, kun piti oitis loikata vihervasemmistolaiseen uusiutuvan energian utopiaan.

        Ja tässä on lopputulos - Saksan CO2 päästöt ovat edelleen hirmuiset ja koko maa rähmällään Venäjän edessä, kun on ovat ripustautuneet täyteen riippuvuuteen maakaasusta (LNG edelleen kelpaa, vaikka putket onkin poikki).

        Patteriautojen myynti on hiipunut vähän kaikkialla. Marginaaliryhmä on omansa ostanut, mutta hinnat liian suolaisia tai latausongelmat vielä ratkomatta autoilijoiden enemmistölle.

        Kun panostettiin vain ja ainoastaan patteriutopiaan ja vetyhahatteluun (joka floppasi vieläkin pahemmin), jätettiin ne toimivat ratkaisut käyttämättä.

        Ainoa toimiva ratkaisu on ollut biopolttoaineiden laaja käyttöönotto. Tällä kikalla saatiin Suomessa liikenteen päästöt käännettyä loivaan laskuun jo 2008. Ruotsin lukuja en ole jaksanut tarkastaa, mutta siellä oltiin tässä viel äreilusti Suomea edellä.

        Saksassa ja USA:ssa ihmetellään nyt, kun ei ole liikenteen päästöt vähentyneet yhtään. Paperilla uudet autot, etenkin sähköautot, ovat paljon puhtaampia, mutta käytännössä ei. Syynä mm. hurjasti kasvanut autojen massa.

        Ja tässä kohtaa muistamme, että tyypillisin sähköauto on lataushybridi....

        Eikä nykyään polttomoottori ole enää se pahin päästölähde. Jo nykyisillä raja-arvoilla pakokaasut ovat niun puhtaat, että ongelmana ovatkin enemmän päästöt renkaista (mikromuovit) ja tienpinnan kulumisesta. 2-2,5 tonnin painoiset sähköautot vain pahentavat tilannetta.

        Paljon on rahaa käytetty ja toistaiseksi nollatuloksin suurimmissa saastuttajamaissa. Joten samalla tiellä on hyvä jatkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorien päästörajoja on kiristetty kovasti ja on annettu sellaista viestiä, että patteriautoutopiaan siirrytään ihan just. Valmistajat ovat päätelleet, ettei enää kannata investoida uudet päästörajat täyttävään polttomoottritekniikkaan. Kun ei kannata kehittää uusia polttomoottoreita, menee myös biokaasun käyttömahdollisuus.

        Nämä ovat ihan puhtaasti ideologisia päätöksiä. Vrt. saksan kuningasidea luopua ydinvoimasta. Kovasti tuulimyllyistä ja aurinkopaneeleista siellä meuhkataan, mutta todellisuudessa sähkö tuotetaan suurimmalta osin täysin antiikkiisilla ja saastuttavilla kivi- ja ruskohiiltä sekä maakaasua polttavilla voimalaitoksilla. Päästöt ovat hurjat verrattuna ydinvoimaan nojaaviin Ranskaan, Ruotsiin ja Suomeen.

        Saksan voimalaitoksissa sama ongelma kuin autoilla - ei ole mitään uudistettu, kun piti oitis loikata vihervasemmistolaiseen uusiutuvan energian utopiaan.

        Ja tässä on lopputulos - Saksan CO2 päästöt ovat edelleen hirmuiset ja koko maa rähmällään Venäjän edessä, kun on ovat ripustautuneet täyteen riippuvuuteen maakaasusta (LNG edelleen kelpaa, vaikka putket onkin poikki).

        Patteriautojen myynti on hiipunut vähän kaikkialla. Marginaaliryhmä on omansa ostanut, mutta hinnat liian suolaisia tai latausongelmat vielä ratkomatta autoilijoiden enemmistölle.

        Kun panostettiin vain ja ainoastaan patteriutopiaan ja vetyhahatteluun (joka floppasi vieläkin pahemmin), jätettiin ne toimivat ratkaisut käyttämättä.

        Ainoa toimiva ratkaisu on ollut biopolttoaineiden laaja käyttöönotto. Tällä kikalla saatiin Suomessa liikenteen päästöt käännettyä loivaan laskuun jo 2008. Ruotsin lukuja en ole jaksanut tarkastaa, mutta siellä oltiin tässä viel äreilusti Suomea edellä.

        Saksassa ja USA:ssa ihmetellään nyt, kun ei ole liikenteen päästöt vähentyneet yhtään. Paperilla uudet autot, etenkin sähköautot, ovat paljon puhtaampia, mutta käytännössä ei. Syynä mm. hurjasti kasvanut autojen massa.

        Ja tässä kohtaa muistamme, että tyypillisin sähköauto on lataushybridi....

        Eikä nykyään polttomoottori ole enää se pahin päästölähde. Jo nykyisillä raja-arvoilla pakokaasut ovat niun puhtaat, että ongelmana ovatkin enemmän päästöt renkaista (mikromuovit) ja tienpinnan kulumisesta. 2-2,5 tonnin painoiset sähköautot vain pahentavat tilannetta.

        Paljon on rahaa käytetty ja toistaiseksi nollatuloksin suurimmissa saastuttajamaissa. Joten samalla tiellä on hyvä jatkaa?

        Niin liikennepolitiikka on yksisilmäista ja "tyhmistettyä". Se ei kuitenkaan muuta sitä että sähköauto on autona jo nyt parempi kuin vanhat voimanlahteet. Lisäksi niillä on jakeluverkko.
        Kuitenkin jos haluttaisiin nopeasti tuloksia kehitettäisiin vaihtoehtoisia polttoaineita. Politiikassa nähdään vain yksi tie. Se ei kuitenkaan sinällään sähköautoja huononna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin liikennepolitiikka on yksisilmäista ja "tyhmistettyä". Se ei kuitenkaan muuta sitä että sähköauto on autona jo nyt parempi kuin vanhat voimanlahteet. Lisäksi niillä on jakeluverkko.
        Kuitenkin jos haluttaisiin nopeasti tuloksia kehitettäisiin vaihtoehtoisia polttoaineita. Politiikassa nähdään vain yksi tie. Se ei kuitenkaan sinällään sähköautoja huononna

        Sähkäautot ovat päästöjen kannalta ylivoimaisesti paras ratkaisu, mutta meillä autokannan päivittämiseen menee 20 vuotta.... eikä sähköautojen korkeat hinnat ja latausinfran puute yhtään auta.

        Omassa kuplassaan eläville tiedoksi; Suomalaisten enemmistö asuu kerros- ja rivitaloissa, joiden parkkipaikoille ei latauspisteet noin vaan ilmesty. Etenkään, jos ei sitä parkkipaikkaa edes ole (kadunvarsipysäköinti).

        Sähköautoilla ei siis millään liikenteen päästöjä puoliteta 2030 eikä edes 2035 mennessä. 2040 ehkä, mutta jotain tarttis tehdä jo nopeammin. Siinä puuhassa ainoa realistinen vaihtoehto on vaihtaa polttoaine. Tuotantolaitokset uudistaa nopeammin kuin koko autokannan. Siis ensialkuun biopottoaineita ja lopuksi perään synteettisesti tuotettuja ns. E-polttoaineita. Mutta tämäkään ei tapahdu ilmaiseksi.

        Vaan kun koko ajan lähinnä vahditaan sitä, ettei polttoaineista saatavat verotulot hiivu, niin eipä homma etene. Vaihtoehtoiset ratkaisut joko tykkänään kielletty tai niille laitetaan raippaveroja.

        Oikeasti ei tarvittaisi muuta kuin kunnon vero fossiilisille polttoaineille. Siitä fossiilisestahan ne päästötkin tulee. Silloin "sakotettaisiin" todellisten eikä nimelisten päästöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oikeasti taviksilla ei vielä ole sähköautoon varaa, siis uuteen, ja käytetyt on huonoja.

        Taviksilla ei varsinkaan ole mahdollisuuksia vaihtoehtopolttoaineisiin. Maksaisitko bensiinistä 10eur/l ?


      • Anonyymi

        Kunhan otetaan huomioon se henkilöautojen noin 8% päästöosuus co2 päästöistä... Kiinnostaisipa tuo 92% yhtä paljon... ai niin, siitä ei saa rahaa niin helpolla kuin autoista...


    • Anonyymi

      Siinä on ahneella verojenmaksajalla ajamista jo koko viikoksi. Ja töitä saa tehdä ladatakseen lisää.

    • Anonyymi

      Entä sitten? Ei vaikuta minun autoihini ja ajamisiini mitenkään, eikä varmaan sinunkaan. Ne autot jotka nyt ostetaan uusina, on minun hankittavissani joskus kymmenen-viidentoista vuoden päästä. Paitsi sähköautot, koska niiden akut eivät kestä hyvinä niin kauaa.

      • Anonyymi

        Oliko sinulla jotain faktaa noista sähköautojen akuista vai onko kommenttisi vain mutuilua ja arvailua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sinulla jotain faktaa noista sähköautojen akuista vai onko kommenttisi vain mutuilua ja arvailua?

        Essonbaarin faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Essonbaarin faktaa.

        Essonbaari on Hevosmiesten Tietotoimiston manttelinperijä. Hevosia ei le enää liikenteessä eikä Essoja tienvarsilla.


    • Anonyymi

      Eihän noilla käytetyillä dieseleillä kaä kauppa enän nytkään. Takavuosina ei muuta ostettukaan kuin dieseliä ja nyt ne on käytetyn auton kauppiaalle lähinnä ongelma. Näistä on reilua ylitarjontaa.

    • Anonyymi

      "Oikeasti ei tarvittaisi muuta kuin kunnon vero fossiilisille polttoaineille. Siitä fossiilisestahan ne päästötkin tulee. Silloin "sakotettaisiin" todellisten eikä nimelisten päästöjen mukaan."

      Missä todellisuudessa olet elänyt viimeiset 30 vuotta?
      Fossiilipolttiksen litrahinnassa on jo pitkään ollut 75% veroja.

      • Anonyymi

        Niinpä. Fossiilien omistajat aina vinkuu polttoaineen hinnan korotuksia, hankkisivat sähköauton.


    • Anonyymi

      "Jokaista dieseliä kohden ostetaan 10 ladattavaa autoa"
      Noin se varmaankin menee, sillä dieselillä ajelee nykyään 1000-1200km yhdellä tankillisella kesät ja talvet, kun taasen patteriautoilla talvella range putoaa siihen 200-300km...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe