latausasemien tilaamisesta taloyhtiöön.
Latausjärjestelmien tekninen vertailu taloyhtiökohteissa
https://www.theseus.fi/handle/10024/820653
Onko kokemuksia sähköautojen
6
132
Vastaukset
- Anonyymi
Mistä muusta pitäisi olla "kokemusta" ?
- Anonyymi
On. 2012 rakennettuun taloon alettiin 2022 puuhaamaan latauspisteitä ja kysyttiin tarjouksia. Tarkoitus oli tehdä homma kerralla kunnolla = 11 kW latauspiste joka parkkipaikalle. Vaan eihän näin uudessakaan talossa sähköliittymä ja pääkeskus moiseen riitä (toisin kuin patteriuskovaiset aina valehtelevat). Saadussa tarjouksessa ongelma olisi ratkaistu hankkimalla uusi sähköliittymä latauspisteitä varten, millä vältettiin mm. kiinteistön pääkeskuksen ronkkiminen (helpommin sanottu kuin tehty käytössä olevassa talossa). Tarjoushinta oli jotain 2200 €/autopaikka. Minusta tuo kuulosti ihan OK hinnalta, mutta netissähän on aina patteirusakovaiset sönköttäneet, että maksaa vain 500 €/paikka.... Vaikka tämä 2200 €/paikka hintakin on saatu aikaan sillä, että valtasoa kaapeleista saataisiiin pintavetoa. Kaapelien hautaaminen asvaltin alle on kallista hupia!
Niin, ei ollut tilausvaltuuksia eikä hyvään tarjoukseen tartuttu. Ei pidetty kiirettä, vaan odoteltiin vuosi ja 2023 tuotiin yhtiökokoukselle nuijittavaksi tilausvaltuutus ja lainat alkup. tarjouksen mukaan mitoitettuina. OK, hallitus sai valtuudet ja sitten uusi tarjouspyyntökierros vetämään. Oletuksena ilmiselvästi oli, että 2023 saadaan vielä halvempia tajouksia.
Inflaatio on jännä juttu.... 2023 saadut tarjoukset olivat kaikki paljon kalliimpia kuin 2022 saatu. Hups! Ei riittänyt hallituksen tilausvaltuutus eikä haettu laina. Hups. Ei ollut varasuunnitelmaa.
Se siitä sitten, ei ole tämä enää edennyt vuoteen. Saa nähdä, yritäänkö tämän vuoden yhtiökokoukselle syöttää sama latauspisteiden rakentaminen paljon aiempaa kalliimmalla hinnalla. - Anonyymi
Latauspiste aiheuttaa kusitulvan:
https://www.is.fi/autot/art-2000010268896.html- Anonyymi
Tai siis kusen kertymistä päähän (jutuista päätellen) ja välillä täytyy liiat päästää ulos.
- Anonyymi
Täällä periferiassa ei tuollaisia tarvi surra kun vanhoilla kohta purettavilla yhtiöillä ei ole varaa edes peruskunnostuksiin kun ei saa lainaa saatikka investointeihin patteriautoja varten.
Ja hyvä onkin. Saa patteripetet ladata omiaan jossakin muualla. Hyvä se olisi muidenkin taloyhtiöiden vetää vähän happea kun sähköautokauppa ei käy enää. Hype meni ohi kun uskovaiset osti jo omansa. Eli pääkaupunkiseudun autotoimittajat ja muut ituhipit.- Anonyymi
Valitettavasti kaikille taloyhtiöille on jo asetettu vaatimuksia mm. putkitusten rakentemisesta latauspaikkoja varten ja varmaan jossain vaiheessa pitää niitä latauspaikkojakin alkaa rakentamaan. Sama pommi luvassa myös liikerakennuksilla. Pitäähän kioskin ja kukkakaupan pihalla latauspisteet olla!
Eihän näitä muutoin tarvitse toteuttaa.... mutta laitetaanpa moiset rakennusluvan ehdoksi! Saa sitten rakennella putkituksia/lautauspisteitä "yllättäen ja pyytämättä" putki/katto/julkisivuremontin ohella. Nuohon onkin muutoin olleet ihan liian halpoja.
Mutta yhteiskunnalle kustannus siis 0 €, joten on kovin helppoa moisia vaatimuksia asettaa eikä tarvi pätkääkään piitata kustannustehokkuudesta.
Lopputulema voi olla, ettei syrjemmällä olevia taloja ja liikekiinteistöjä sitten remointoida lainkaan TAI rakennetaan näitä latauspaikkoja, joille ei ole käyttöä.
Hienosti ovat lobbarit asiansa hoitaneet.
Sehän jätetään myös mainitsematta, että latausasemissa on kehitystä tapauhtunut. Syytäkin, koska luotettavuusongelmia on ollut. Ja ajan mittaan tulee vielä kaikenlaista uutta, esim. mahdollisuus purkaa energiaa ulos autosta. Eli pitää myös varautua siihen, että nämä latauspömpelit kuuluu uusia monee kertaan seuraavien 30 vuoden aikana!
Patteriuskovaiset koko ajan hekumoi, miten on taas rakennettu XXX uutta latausasemaa vuoden aikaan. Sitähän ei sitten tarvitse mainita, että nykyään tuntuu iso osa näistä asennuksista olevan uusimisia = korvataan vaikkapa 50 kW latausasema 100/150 kW vehkeellä tai uusitaan oikutellut asema toisen valmistajan vehkelellä. Omalla työpaikallakin pistettiin pysäköintihallin kaikki latauspisteet (11 kW) uusiksi. En tiedä syytä, ei ehkä ollut se aikaisempi malli ihan toimiva?
Latausasemaverkon kattavuus ei ole viime vuosina enää kovin kummasti kohentunut, kun paukut laitetaan siihen, että valtaväylien varrella jo olevia latauspömpeleitä vaihdetaan uudempiin ja isompia lataustehoja tukeviin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle
"voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On7049910Suomi on täysin sekaisin
Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-20000104044321Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.
Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja902976Sano vain suoraan, että nyt riittää
ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh432855Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)
Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "2292654Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."
Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb552644- 1531835
Luokatonta toimintaa
Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista701691Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka
minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa141620Maailmankuulu homopingviini on kuollut
Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k61423