Sharrow potkuri huolettaa moottorivalmistajia

Anonyymi-ap

Vaihdoin venemessuilla muutaman sanan Targan myyntiedustajan kanssa koskien heidän tupla neljäsatasilla V10 Mercuryillä varustettua malliaan. Mainittiin siinä Sharrow ihmerusettikin, johon myyjä kertoi Mercuryn suhtautuvan hieman varovaisesti koska siinä ei keskikierroksilla ole juurikaan luistoa verrattuna tavallisiin potkureihin. Kun pito ja hyötysuhde on niin hirmuinen pelkäävät että moottorin vetoakselit ja vaihteistot eivät kestä syntyvää vääntömomenttia.

Luultavasti Sharrow -potkureita aletaankin aluksi nähdä lähinnä ammattipuolen moottoreissa, joissa on järeämmät vaihteistot kuin siviilikäyttöön myytävissä malleissa. Jatkuvassa käytössä lähemmäs 7000€ maksava potkuri haukkuu hintansa yhdessä kesässä kun kulutus romahtaa matkanopeudella.

Parhaimmillanhan Sharrow potkureilla on saavutettu samoilla kierrosluvuilla noin 2500 - 4000 rpm jopa yli kaksinkertaisia nopeuksia normaalipotkureihin nähden, koska Sharrow -rusetilla saa veneen plaaniin mutta normipotkurilla ei. Tämä näkyy lähinnä 15-30% pienentyneenä polttoaineenkulutuksena matkanopeudella.

sharrowmarine.com jos jäi kiinnostamaan. Sieltä löytyy vertailukäppyröitä.

92

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kulostaa huijaukselta.

      "jopa yli kaksinkertaisia nopeuksia normaalipotkureihin nähden"

      "Tämä näkyy lähinnä 15-30% pienentyneenä polttoaineenkulutuksena matkanopeudella"

      Mielestän on aika suuri ristiriita, miksi kulutus laskee noin vähän, vaikka nopeus tuplaantuu 😊😁🥱

      Lisäksi 15-30% polttoaineen vähentyminen on tolkutoman suuri haitari...

      Mitäs jos laitaa vielä Motor Up lisä ainetta tai muita käärme öljyjä, lisäksi teflon eliönestot ja ilmakupla järjestelmän pohjaan, alkaako polttoaine lisääntymäön tankissa?

      • Anonyymi

        Käärmeöljy tuoksui minustakin, mutta pikaisella penkomisella löysin enimmäkseen aloitusta tukevia arvioita, pitänee kaivella lisää, luotettavien lähteiden löytäminen on nääs vuosi vuodelta työläämpää. Kyseisiä potkureita myyvät ja valmistaja on tietenkin ensimmäisinä hylättävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käärmeöljy tuoksui minustakin, mutta pikaisella penkomisella löysin enimmäkseen aloitusta tukevia arvioita, pitänee kaivella lisää, luotettavien lähteiden löytäminen on nääs vuosi vuodelta työläämpää. Kyseisiä potkureita myyvät ja valmistaja on tietenkin ensimmäisinä hylättävä.

        Käy suihkussa niin ehkä se käärmeöljy huuhtoutuu sinusta pois... ellet sitten ole käärme tai nauttinut sitä käärmeöljyä sisäisesti.


    • Anonyymi

      Mites ne nyt niin heikkoja vaihteistoja...

      • Anonyymi

        Kovin vääntö on jossain 3000-4000 kierroksella, mutta potkureitten luistot isoja. Kun laitetaan potkuri joka ei juurikaan luista juuri noilla nopeuksilla on vaihteisto lujilla. Vaihdemötikästä halutaan mahdollisimman virtaviivainen nopeuden takia, mutta lujuuden kannalta huono.


    • Anonyymi

      Kierrosluvun yhdistäminen veneen kulutukseen ontuu.
      Jos moottori käy optimaalisella alueella sen hyötysuhde on paras. Jos se poikkeaa siitä, hyötysuhde vain laskee.

      Potkurien vertailu pitäisi tehdä vakioteholla eikä vakiokierrosluvulla. On varsin luultavaa, että kymmenkertaisella hinnalla saa paremman potkurin. En kuitenkaan usko, että sillä saadaan moottorin optimaalista kierrosnopeutta muutettua koska se vaatisi myös moottorin kutakuinkin täydellistä muuttamista.

      Kun ottaa huomioon kuinka paljon uuden potkurin kehittämiseen on laitettu rahaa, niin mainosten mukaan tehdyt kokeet ovat todella vähäiset. Jopa niin vähäiset, ettei niiden avulla pystyisi tekemään edes tavallista potkuria.

      Asiassa on jotain todellä hämärää.
      Jos tuote on niin hyvä, niin miksi pitää hautoa tuloksia?

      • Anonyymi

        Niin, ja kun Sharrow määrittelee sen vakiotehon ja vakiokierrosluvun, on heidän potkurinsa aivan ylivoimainen. Toisella kierrosluvulla ei niin ylivoimainen, eikä he sitä peittele. Pointtina nimenomaan, että voi ajaa alhaisemmalla kierrosluvulla ja alhaisemmalla polttoaineenkulutuksella samaa marssivauhtia kuin ennenkin kun potkuri ei enää luista... ei ne huippunopeudet tai huippukierrokset silloin kiinnosta pätkääkään. Mercuryn huoli on todiste siitä, että homma toimii.


      • Anonyymi

        Valmistajan sivulla on kymmenittäin mittaustuloksia eri veneillä ja moottoreilla tehtynä. Löytyy myös linkkejä ulkopuolisten mittauksiin.

        Sharrow on valittu jo parikin kertaa vuoden tuotteeksi isoilla messuilla Jenkeissä. Hinta toimii hyvänä esteenä olla ostamatta.


    • Anonyymi

      Miten on mahdollista, ettei liukuva vene lähde liukuun sille tarkoitetulla moottorilla ja potkurilla?

      Jos moottori on liian heikko, niin miten potkuri saa siitä enemmän tehoa irti ilman, että polttoaineen kulutus nousee?

      • Anonyymi

        Kierrosluvusta se on kiinni. Potkuri luistaa niin paljon, että on annettava enemmän kaasua kuin paremmalla potkurilla olisi tarpeen. Alhaisemmalla kierrosluvulla polttosineen kulutus on maltillisempi. Hyvin yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierrosluvusta se on kiinni. Potkuri luistaa niin paljon, että on annettava enemmän kaasua kuin paremmalla potkurilla olisi tarpeen. Alhaisemmalla kierrosluvulla polttosineen kulutus on maltillisempi. Hyvin yksinkertaista.

        Ihanko totta.
        Minulle joku kertoi, että potkurilla on sellainen ominaisuus kuin nousu ja toinen laiturilla kertoi, että kaikki potkurit eivät ole saman kokoisia.

        Hyvä, että kuitenkin selvitit asian ja kerroit, että vain kierrosnopeus vaikuttaa oli potkuria tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierrosluvusta se on kiinni. Potkuri luistaa niin paljon, että on annettava enemmän kaasua kuin paremmalla potkurilla olisi tarpeen. Alhaisemmalla kierrosluvulla polttosineen kulutus on maltillisempi. Hyvin yksinkertaista.

        Astuuko kuvaan mukaab ns. "Over prop" ja kone kärsii liian tehokkaasta potkurista ja tekee ennen aikaisen kuoleman, joka on tunnettu ilmiö, kun asennetaan ylisuuri perinteinen potkuri (nousulla tai ja halkaisijalla)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta.
        Minulle joku kertoi, että potkurilla on sellainen ominaisuus kuin nousu ja toinen laiturilla kertoi, että kaikki potkurit eivät ole saman kokoisia.

        Hyvä, että kuitenkin selvitit asian ja kerroit, että vain kierrosnopeus vaikuttaa oli potkuria tai ei.

        Kertoivatko henkselipojat myös sen, että kaikki potkurit luistaa? En kertonut, että vain kierrosnopeus vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Astuuko kuvaan mukaab ns. "Over prop" ja kone kärsii liian tehokkaasta potkurista ja tekee ennen aikaisen kuoleman, joka on tunnettu ilmiö, kun asennetaan ylisuuri perinteinen potkuri (nousulla tai ja halkaisijalla)?

        Tavallaan, tavallaan ei. Kone tekee ennenaikaisen kuoleman, jos sen suunnittelussa on säästetty tietäen, ettei siitä tietyllä suunnittelumitoituksen omaavalla potkurilla muodostu ongelmaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö toinen potkuri voisi olla parempi. Vähän sama juttu kuin kärähtävät laturit kun niihin kytketään iso litiumakku lyijyakun sijaan.

        Kaikki potkurit on mitoitukseltaan kompromisseja ja suuren osan käyttötunneista väärällä mitoituksella. Sharrowissa tuo pidon sweet spot vaan näyttäisi olevan eri kohdassa kierroslukurekisteriä kuin perinteisellä potkurilla. Korvien ja polttoainekulutuksen kannalta ilmeisesti paremmassa kohdassa, mutta huippunopeuden ja koneen kestävyyden kannalta ei välttämättä. Tottaksi nykymoottorit on optimoitu nykypotkureille. Eli ehkä tuota Sharrowia pitäisi käyttää sille rakennetun moottorin kanssa ja sitten vertailla yhtä moottoripakettia toiseen moottoripakettiin identtisessä venerungossa, pisteyttää käytettävyys, liukuun nousu, melu, polttoainetalous jne. Tuskin tuo Sharrow on hyvä valinta mihinkään kisakireään kierroskoneeseen.


      • Anonyymi

        Kyllä nämä ovat kaikki plaanaavia veneitä normipotkurillakin. Ero on siinä, että Sharrow saa paatin liukuun pienemmillä kierroksilla (luistaa vähemmän) eli nopeus jopa kaksinkertaistuu samalla kierrosluvulla kun vene onkin plaanissa ja kulkee 28 solmua eikä kynnä keula pystyssä 13 solmua 3500 kierroksella. Katso käppyrät.


    • Anonyymi

      Olisi ihan kiva nähdä potkurin käyrä, jossa on yksinkertaisesti kierrosluku ja potkurin antama voima tai energia. Silloin poistetaan kaikki muut muuttujat eikä tarvitse pohtia sään, veneen rungon tai veneen moottorin vaikutuksia tulokseen.

      • Anonyymi

        Olisi outoa, jos niin hienosta potkurista ei ole esittää teknistä dataa vaan ainoastaan pari koetta vesillä.

        Toisaalta, ehkä siinä on jotain outoa.


      • Anonyymi

        Potkuri ei ole ikiliikkuja, eikä anna yhtään lisää energiaa. Päinvastoin kaikki potkurit muunatvat osan energiasta lämpöenergiaksi ja turbulenssin muotoiseen liike-energiaan, mikä merkitsee energiahukkaa.

        Työntövoima ei riipu pelkästään kierrosluvusta, vaan ennen kaikkea luistosta ja sisään virtaavan veden vauhdista. Jos nousultaan 15 tuumaiseen potkuriin stanssataan virheellinen 10 tuuman lukema nousulle, ja tehdään laskelmat sillä saadaan näennäisesti negatiivinen luisto. Todellinen luisto pysyy kyllä positiivisena, sillä ilman luistoa ei työntövoimaa fysiikan lakien mukaan synny. Sparrow ei pysty fysiikan lakeja kumoamaan, vaan kyse on nimenomaan virheellisten nousulukemien käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkuri ei ole ikiliikkuja, eikä anna yhtään lisää energiaa. Päinvastoin kaikki potkurit muunatvat osan energiasta lämpöenergiaksi ja turbulenssin muotoiseen liike-energiaan, mikä merkitsee energiahukkaa.

        Työntövoima ei riipu pelkästään kierrosluvusta, vaan ennen kaikkea luistosta ja sisään virtaavan veden vauhdista. Jos nousultaan 15 tuumaiseen potkuriin stanssataan virheellinen 10 tuuman lukema nousulle, ja tehdään laskelmat sillä saadaan näennäisesti negatiivinen luisto. Todellinen luisto pysyy kyllä positiivisena, sillä ilman luistoa ei työntövoimaa fysiikan lakien mukaan synny. Sparrow ei pysty fysiikan lakeja kumoamaan, vaan kyse on nimenomaan virheellisten nousulukemien käytöstä.

        Jos olisi nimenomaan virheellisistä nousulukemista kyse, ei polttoainesäästöt näkyisi käytännön testeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi outoa, jos niin hienosta potkurista ei ole esittää teknistä dataa vaan ainoastaan pari koetta vesillä.

        Toisaalta, ehkä siinä on jotain outoa.

        Mitä tarkoitat teknisellä datalla. Käppyröissä on mitattu nopeus ja polttoaineen kulutus eri kierrosnopeuksilla, nopeudesta ja kierroksista ja noususta voidaan laskea luiston määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkuri ei ole ikiliikkuja, eikä anna yhtään lisää energiaa. Päinvastoin kaikki potkurit muunatvat osan energiasta lämpöenergiaksi ja turbulenssin muotoiseen liike-energiaan, mikä merkitsee energiahukkaa.

        Työntövoima ei riipu pelkästään kierrosluvusta, vaan ennen kaikkea luistosta ja sisään virtaavan veden vauhdista. Jos nousultaan 15 tuumaiseen potkuriin stanssataan virheellinen 10 tuuman lukema nousulle, ja tehdään laskelmat sillä saadaan näennäisesti negatiivinen luisto. Todellinen luisto pysyy kyllä positiivisena, sillä ilman luistoa ei työntövoimaa fysiikan lakien mukaan synny. Sparrow ei pysty fysiikan lakeja kumoamaan, vaan kyse on nimenomaan virheellisten nousulukemien käytöstä.

        Miten selität sen, että huippunopeudet kuitenkin säilyvät enimmäkseen samana kuin vakiopotkurilla samalla (väitetyllä) nousulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität sen, että huippunopeudet kuitenkin säilyvät enimmäkseen samana kuin vakiopotkurilla samalla (väitetyllä) nousulla.

        Ei sitä pysty selittämään. Uskon asioitahan nämä ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität sen, että huippunopeudet kuitenkin säilyvät enimmäkseen samana kuin vakiopotkurilla samalla (väitetyllä) nousulla.

        Se luisto se luisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se luisto se luisto.

        Se puisto se puisto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisi nimenomaan virheellisistä nousulukemista kyse, ei polttoainesäästöt näkyisi käytännön testeissä.

        Polttoainesäästöt eivät liity asiaan mitenkään, eikä niitä voida esitetyllä tavalla edes osoittaa. Se kun vaatisi useamman vertailupotkurin käyttöä, jotta voidaan osoittaa mikä vertailupotkureista on se paras, johon sitä uutuutta sitten verrataan. Muuten koko homma kusee, kun vertailupotkuri voi olla tyystin soveltumaton haluttuun käyttöön.
        Pitää siis valita sekä nousultaan, lapojen lukumäärältään, pinta-alasuhteeltaan ja halkaisijaltaan se paras vertailupotkuri ihan ensin. Ja sen lisäksi vielä pitäisi vertailla sama useammasta potkurimerkistä erikseen. Ja vieläkin jää pieni huijausmahdollisuus sillä että vaihteiston välityssuhde on huono, ja uutuus sietää sitä vanhoja paremmin. Silloin saadaan uutuudella näyttöä "paremmuudesta", vaikka se olisi paljonkin huonompi kuin jokin vanha potkuri olisi sopivammalla välityssuhteella.

        Todellinen nousu saadaan selville hinaamalla venettä tietyllä potkurin kierroksilla, ja mittaamalla työntövoima suoraan voima-anturilla. Kun työntövoima on nollassa on myös luisto nollassa, ja juuri siitä datasta todellinen nousu on helppo laskea kierrosten ja vauhdin avulla. Kaikki muu on vain oletusta ja arviota, eikä todellisuutta. Väärien lukemien käyttö soveltuu hyvin huijauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoainesäästöt eivät liity asiaan mitenkään, eikä niitä voida esitetyllä tavalla edes osoittaa. Se kun vaatisi useamman vertailupotkurin käyttöä, jotta voidaan osoittaa mikä vertailupotkureista on se paras, johon sitä uutuutta sitten verrataan. Muuten koko homma kusee, kun vertailupotkuri voi olla tyystin soveltumaton haluttuun käyttöön.
        Pitää siis valita sekä nousultaan, lapojen lukumäärältään, pinta-alasuhteeltaan ja halkaisijaltaan se paras vertailupotkuri ihan ensin. Ja sen lisäksi vielä pitäisi vertailla sama useammasta potkurimerkistä erikseen. Ja vieläkin jää pieni huijausmahdollisuus sillä että vaihteiston välityssuhde on huono, ja uutuus sietää sitä vanhoja paremmin. Silloin saadaan uutuudella näyttöä "paremmuudesta", vaikka se olisi paljonkin huonompi kuin jokin vanha potkuri olisi sopivammalla välityssuhteella.

        Todellinen nousu saadaan selville hinaamalla venettä tietyllä potkurin kierroksilla, ja mittaamalla työntövoima suoraan voima-anturilla. Kun työntövoima on nollassa on myös luisto nollassa, ja juuri siitä datasta todellinen nousu on helppo laskea kierrosten ja vauhdin avulla. Kaikki muu on vain oletusta ja arviota, eikä todellisuutta. Väärien lukemien käyttö soveltuu hyvin huijauksiin.

        Höpö höpö. Otetaan kokemuspohjalta veneeseen ja moottoriin parhaiten soveltuva yleisesti saatavilla oleva perinteinen potkuri ja verrataan sitä prototyyppiin, mitataan ajonaikainen polttoainernkulutus. Valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Otetaan kokemuspohjalta veneeseen ja moottoriin parhaiten soveltuva yleisesti saatavilla oleva perinteinen potkuri ja verrataan sitä prototyyppiin, mitataan ajonaikainen polttoainernkulutus. Valmis.

        Noin todellakin saadaan huijaus valmiiksi.
        Ja sinä jopa siihen vieläpä uskot.


    • Anonyymi

      Ei niistä kokeista voi päätellä muuta kuin, että veneissä on alun perin tyystin väärät potkurit.

      Voihan se olla niinkin, että Sharrowin myyjät ovat varta vasten vaihtaneet vertailupotkurit mahdollisimman huonoiksi. Ei siitä ole mitään mainintaa.

      • Anonyymi

        Tai manipuloineet koneen dataa suoriutumaan super hienosti ja päinvastoin.

        Data kaapelit kiinni ja ohjelmoidaan koneen parametrit sopiviksi ns. Lastutus...


      • Anonyymi

        Tuo on yksi monesta mahdollisesta päätelmästä. On täysin mahdollista, että tuo on pelkkää huijausta koko Sharrow, mutta miksi olisi mahdotonta tehdä perinteistä potkuria parempi potkuri? Perinteisissä potkureissa on tunnetusti paljon puutteita.

        Riittävän skeptiseksi kun ryhdytään, niin mistä tiedät edes eläväsi? Ehkä kaikki on yhtä huijausta? Ehkä olet vain koodinpätkä jossain simulaatiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on yksi monesta mahdollisesta päätelmästä. On täysin mahdollista, että tuo on pelkkää huijausta koko Sharrow, mutta miksi olisi mahdotonta tehdä perinteistä potkuria parempi potkuri? Perinteisissä potkureissa on tunnetusti paljon puutteita.

        Riittävän skeptiseksi kun ryhdytään, niin mistä tiedät edes eläväsi? Ehkä kaikki on yhtä huijausta? Ehkä olet vain koodinpätkä jossain simulaatiossa.

        Suomessakin on yksi potkuri valmistaja joka osaa tehdä optimoituja potkureita joilla saavutetaan polttoaine säästöä yms muuta kivaa. Kysyin tarjousta viisivuotta sitten, mutta pelkästään säästön takia ei tullut hommattua.

        Jos joskus pitää uusia potkuri, niin varmasti tilaan heiltä.

        MIKSI KANNATTAA VALITA STEELCRAFT-POTKURI?
        Steelcraftin potkurit on valmistettu Suomessa Duplexin ruostumattomasta teräksestä, joka on kaksi kertaa kestävämpää, kuin tavallinen teräs.
        Sen lisäksi, että Steelcraftin potkurit ovat hiljaisempia, on niissä myös parempi pito vedessä, ne ovat nopeampia ja niissä on pienempi polttoaineenkulutus.
        Steelcraft-potkurit on valmistettu kestämään myös ajamista paksussa jäässä.
        Steelcraftin potkureita käytetään mm. luotsi- ja kalastusveneissä, jotka ovat kovassa käytössä ja vaativat näin korkeatasoista kestävyyttä.
        Steelcraft-potkurit ovat räätälöityjä, ulottuvuus voi olla haluamasi 16”– 35” väliltä.
        Steelcraft-potkuri on aina korjattavissa, joten se on elinikäinen sijoitus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on yksi potkuri valmistaja joka osaa tehdä optimoituja potkureita joilla saavutetaan polttoaine säästöä yms muuta kivaa. Kysyin tarjousta viisivuotta sitten, mutta pelkästään säästön takia ei tullut hommattua.

        Jos joskus pitää uusia potkuri, niin varmasti tilaan heiltä.

        MIKSI KANNATTAA VALITA STEELCRAFT-POTKURI?
        Steelcraftin potkurit on valmistettu Suomessa Duplexin ruostumattomasta teräksestä, joka on kaksi kertaa kestävämpää, kuin tavallinen teräs.
        Sen lisäksi, että Steelcraftin potkurit ovat hiljaisempia, on niissä myös parempi pito vedessä, ne ovat nopeampia ja niissä on pienempi polttoaineenkulutus.
        Steelcraft-potkurit on valmistettu kestämään myös ajamista paksussa jäässä.
        Steelcraftin potkureita käytetään mm. luotsi- ja kalastusveneissä, jotka ovat kovassa käytössä ja vaativat näin korkeatasoista kestävyyttä.
        Steelcraft-potkurit ovat räätälöityjä, ulottuvuus voi olla haluamasi 16”– 35” väliltä.
        Steelcraft-potkuri on aina korjattavissa, joten se on elinikäinen sijoitus

        Isona miinuksena kestävyys. Oman moottorin mukana tuli vakiona teräspotkuri, mutta mieluummin ajelen alumiinisella potkurilla joka toimii "sulakkeena" jos vähän kiveen kopsahtaa. Pääsee nopeasti ja edullisesti jatkamaan matkaa kun pelkkä potkurin vaihto riittää korjaukseksi. Sharrowin kopsauttaminen kiveen vasta harmittaisikin. Ei haittaisi, vaikka potkuri pitäisi kestävyytensä takia vaihtaa vaikka joka vuosi uuteen, kunhan hinta ei ole mitään älyttömyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on yksi potkuri valmistaja joka osaa tehdä optimoituja potkureita joilla saavutetaan polttoaine säästöä yms muuta kivaa. Kysyin tarjousta viisivuotta sitten, mutta pelkästään säästön takia ei tullut hommattua.

        Jos joskus pitää uusia potkuri, niin varmasti tilaan heiltä.

        MIKSI KANNATTAA VALITA STEELCRAFT-POTKURI?
        Steelcraftin potkurit on valmistettu Suomessa Duplexin ruostumattomasta teräksestä, joka on kaksi kertaa kestävämpää, kuin tavallinen teräs.
        Sen lisäksi, että Steelcraftin potkurit ovat hiljaisempia, on niissä myös parempi pito vedessä, ne ovat nopeampia ja niissä on pienempi polttoaineenkulutus.
        Steelcraft-potkurit on valmistettu kestämään myös ajamista paksussa jäässä.
        Steelcraftin potkureita käytetään mm. luotsi- ja kalastusveneissä, jotka ovat kovassa käytössä ja vaativat näin korkeatasoista kestävyyttä.
        Steelcraft-potkurit ovat räätälöityjä, ulottuvuus voi olla haluamasi 16”– 35” väliltä.
        Steelcraft-potkuri on aina korjattavissa, joten se on elinikäinen sijoitus

        Höh! Tuollahan on kuvia vain veneistä eikä potkureista. Eikä mitään mittoja tai vertailukelpoista testidataa. Pakko olla joku huijaus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on yksi potkuri valmistaja joka osaa tehdä optimoituja potkureita joilla saavutetaan polttoaine säästöä yms muuta kivaa. Kysyin tarjousta viisivuotta sitten, mutta pelkästään säästön takia ei tullut hommattua.

        Jos joskus pitää uusia potkuri, niin varmasti tilaan heiltä.

        MIKSI KANNATTAA VALITA STEELCRAFT-POTKURI?
        Steelcraftin potkurit on valmistettu Suomessa Duplexin ruostumattomasta teräksestä, joka on kaksi kertaa kestävämpää, kuin tavallinen teräs.
        Sen lisäksi, että Steelcraftin potkurit ovat hiljaisempia, on niissä myös parempi pito vedessä, ne ovat nopeampia ja niissä on pienempi polttoaineenkulutus.
        Steelcraft-potkurit on valmistettu kestämään myös ajamista paksussa jäässä.
        Steelcraftin potkureita käytetään mm. luotsi- ja kalastusveneissä, jotka ovat kovassa käytössä ja vaativat näin korkeatasoista kestävyyttä.
        Steelcraft-potkurit ovat räätälöityjä, ulottuvuus voi olla haluamasi 16”– 35” väliltä.
        Steelcraft-potkuri on aina korjattavissa, joten se on elinikäinen sijoitus

        "Sen lisäksi, että Steelcraftin potkurit ovat hiljaisempia, on niissä myös parempi pito vedessä, ne ovat nopeampia ja niissä on pienempi polttoaineenkulutus."

        Niin mihin verrattuna? Siipirattaaseen? Ei voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen lisäksi, että Steelcraftin potkurit ovat hiljaisempia, on niissä myös parempi pito vedessä, ne ovat nopeampia ja niissä on pienempi polttoaineenkulutus."

        Niin mihin verrattuna? Siipirattaaseen? Ei voi olla.

        Kaikkien potkurien polttoaineen kulutus on nolla. Siitä on helppo vähentää ihan niin monta prosenttia kuin vain haluaa, sillä vähennyksen jälkeen polttoaineen kulutus on edelleen tasan nolla, eikä siis ole lainkaan edes muuttunut.
        Edelleenkin polttomoottorit kuluttavat polttoainetta, eivät potkurit. Potkureita voi pyörittää sähkölläkin, kuten monissa laivoissa tehdäänkin. Sähkö taas voi tulla vaikkapa höyryturbiinien pyörittämillä generaattoreilla, ja höyry voidaan valmistaa ydinenergiallakin, jolloin polttoainetta ei kulu. Näin kaikissa ydinkäyttöisissä aluksissa, niin sukellusveneissä kuin pinta-aluksissakin.
        Ikävää jos kotimaistenkin potkurivalmistajien mainostekstejä laativat idiootit, mikäli ne oli tänne yllä lainattu oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien potkurien polttoaineen kulutus on nolla. Siitä on helppo vähentää ihan niin monta prosenttia kuin vain haluaa, sillä vähennyksen jälkeen polttoaineen kulutus on edelleen tasan nolla, eikä siis ole lainkaan edes muuttunut.
        Edelleenkin polttomoottorit kuluttavat polttoainetta, eivät potkurit. Potkureita voi pyörittää sähkölläkin, kuten monissa laivoissa tehdäänkin. Sähkö taas voi tulla vaikkapa höyryturbiinien pyörittämillä generaattoreilla, ja höyry voidaan valmistaa ydinenergiallakin, jolloin polttoainetta ei kulu. Näin kaikissa ydinkäyttöisissä aluksissa, niin sukellusveneissä kuin pinta-aluksissakin.
        Ikävää jos kotimaistenkin potkurivalmistajien mainostekstejä laativat idiootit, mikäli ne oli tänne yllä lainattu oikein.

        Jaa? Luulin, että potkurin valmistus vaatii polttoainetta. Ydinpolttoaineesta, eli uraanioksidista ikinä kuullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isona miinuksena kestävyys. Oman moottorin mukana tuli vakiona teräspotkuri, mutta mieluummin ajelen alumiinisella potkurilla joka toimii "sulakkeena" jos vähän kiveen kopsahtaa. Pääsee nopeasti ja edullisesti jatkamaan matkaa kun pelkkä potkurin vaihto riittää korjaukseksi. Sharrowin kopsauttaminen kiveen vasta harmittaisikin. Ei haittaisi, vaikka potkuri pitäisi kestävyytensä takia vaihtaa vaikka joka vuosi uuteen, kunhan hinta ei ole mitään älyttömyyksiä.

        Noita ei valmisteta peräveto/perämoottoreihin joissa "sulakkeena" toimii alu potkuri.

        Itsellä nikkeli, alumiini, pronssi potkuri 30" x 28 nelilapainen 2,5" akselilla ja epäilen, että ei toimi "sulakkeena" jos johonin osuu, onneksi on köli suojana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien potkurien polttoaineen kulutus on nolla. Siitä on helppo vähentää ihan niin monta prosenttia kuin vain haluaa, sillä vähennyksen jälkeen polttoaineen kulutus on edelleen tasan nolla, eikä siis ole lainkaan edes muuttunut.
        Edelleenkin polttomoottorit kuluttavat polttoainetta, eivät potkurit. Potkureita voi pyörittää sähkölläkin, kuten monissa laivoissa tehdäänkin. Sähkö taas voi tulla vaikkapa höyryturbiinien pyörittämillä generaattoreilla, ja höyry voidaan valmistaa ydinenergiallakin, jolloin polttoainetta ei kulu. Näin kaikissa ydinkäyttöisissä aluksissa, niin sukellusveneissä kuin pinta-aluksissakin.
        Ikävää jos kotimaistenkin potkurivalmistajien mainostekstejä laativat idiootit, mikäli ne oli tänne yllä lainattu oikein.

        Se joka toista nimittelee on itse sellainen.

        Lisä pointtina tälle on käsityskykysi ydinvoimasta, väität sen olevan "ikiliikkuja".

        Kyllä ydinvoimalaa joudutaan "tankkaamaan" uusilla sauvoilla. Ydinvoiman tuotannossa osa ydinpolttoaineen atomien massasta muuttuu energiaksi, joten ei se ikuista ole, vaikka näin väität meille "viisaudessasi."

        Tässä vielä potkuri uutisia, joissa saatu säästöä
        Uudenlaiset potkurin lavat vähensivät ainakin 14 % Tallinkin laivan polttoaineen kulutusta – Tältä ne näyttävät
        Syyskuussa Tallinkin Tallinna-Tukholma-reitillä liikennöivälle alukselle asennettiin uudenlaiset potkurin lavat.

        laivaan asennettiin uudet, innovatiivisesti muotoillut potkurien lavat, jotka näyttävät vähentävän laivan polttoaineenkulutusta ja päästöjä sekä laivan tuottamaa vedenalaista melua.

        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uudenlaiset-potkurin-lavat-vahensivat-ainakin-14-tallinkin-laivan-polttoaineen-kulutusta-talta-ne-nayttavat/a8c4146e-3862-450b-be91-0831864b88ae


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se joka toista nimittelee on itse sellainen.

        Lisä pointtina tälle on käsityskykysi ydinvoimasta, väität sen olevan "ikiliikkuja".

        Kyllä ydinvoimalaa joudutaan "tankkaamaan" uusilla sauvoilla. Ydinvoiman tuotannossa osa ydinpolttoaineen atomien massasta muuttuu energiaksi, joten ei se ikuista ole, vaikka näin väität meille "viisaudessasi."

        Tässä vielä potkuri uutisia, joissa saatu säästöä
        Uudenlaiset potkurin lavat vähensivät ainakin 14 % Tallinkin laivan polttoaineen kulutusta – Tältä ne näyttävät
        Syyskuussa Tallinkin Tallinna-Tukholma-reitillä liikennöivälle alukselle asennettiin uudenlaiset potkurin lavat.

        laivaan asennettiin uudet, innovatiivisesti muotoillut potkurien lavat, jotka näyttävät vähentävän laivan polttoaineenkulutusta ja päästöjä sekä laivan tuottamaa vedenalaista melua.

        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uudenlaiset-potkurin-lavat-vahensivat-ainakin-14-tallinkin-laivan-polttoaineen-kulutusta-talta-ne-nayttavat/a8c4146e-3862-450b-be91-0831864b88ae

        Lainamassasi tekstissä ei nimitellä ketään, eikä siinä edes mainittu sanaa ikiliikkuja.
        Viisautta sinulta ei siis ainakaan löydy, kun kerran alennut tuollaiseen valittamiseen siitä mitä lainaamassasi ei ole tehty, mutta väitätä tehdyn.
        Häpeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa? Luulin, että potkurin valmistus vaatii polttoainetta. Ydinpolttoaineesta, eli uraanioksidista ikinä kuullut?

        Luulit että potkurit valmistavat potkureita?!?
        Ei tietenkään, vaan ihan muut välineet niitä valmistavat, ja kuluttavat siihen tietysti myös energiaa. Et siis edelleenkään ymmärrä mitä eroa sillä on että kuluttaako energiaa A vai B, tai kuluttaako polttoainetta C vai D.
        Potkurit kuluttavat edelleenkin akselitehoa, eivät polttoainetta. Seuraapa joskus polttoaineputkea tai -letkua polttoainetankista eteenpäin, niin huomaat etteivät ne kuljeta polttoainetta suinkaan sinne potkurille, vaan polttomoottorille.
        Edes hieman fiksumpi olisi tajunnut jo noin yksinkertaisen asian, mutta eivät näköjään kaikki tänne kirjoittavat. Ei vissiin mene asia perille vaikka rautalangasta väännettäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulit että potkurit valmistavat potkureita?!?
        Ei tietenkään, vaan ihan muut välineet niitä valmistavat, ja kuluttavat siihen tietysti myös energiaa. Et siis edelleenkään ymmärrä mitä eroa sillä on että kuluttaako energiaa A vai B, tai kuluttaako polttoainetta C vai D.
        Potkurit kuluttavat edelleenkin akselitehoa, eivät polttoainetta. Seuraapa joskus polttoaineputkea tai -letkua polttoainetankista eteenpäin, niin huomaat etteivät ne kuljeta polttoainetta suinkaan sinne potkurille, vaan polttomoottorille.
        Edes hieman fiksumpi olisi tajunnut jo noin yksinkertaisen asian, mutta eivät näköjään kaikki tänne kirjoittavat. Ei vissiin mene asia perille vaikka rautalangasta väännettäisiin.

        Sinähän niin luulit. Potkuri vaatii polttoainetta valmistuakseen, valmistusmenetelmästä riippumatta. Valmistavan välineistön polttoaineenkulutus on suhteessa valmistettujen potkureiden määrään, eikä potkureiden valmistukseen dedikoitu välineistö kuluta yhtään polttoainetta ellei potkureita valmisteta.

        Logiikkasi mukaan kaiken polttoaineen kuluttaa se polttoaineputki tai -letku, koska polttoaine virtaa sen läpi, mutta logiikkasi ontuu. Toki se putki tai letku vaatii polttoainetta valmistuakseen. Se käytön aikainen polttoaine kulutetaan siellä, missä siitä hyödytään (tai missä sitä menetetään) ja kaikki välivaiheet on vain välivaiheita jotka joko kuluttavat tai eivät kuluta polttoainetta. Eli potkurin valmistus ja käyttö vaatii polttoainetta, ja potkurilla on tietty polttoaineen kulutus. Polttoaineputki tai -letkukin kuluttaa käytön aikana polttoainetta jos se vuotaa - no vuoto on helppo paikata. Moottorin lämpövuotojen paikkaaminen on vaikeampaa, ja siksi moottori kuluttaa käydessään polttoainetta. Ellei potkuri kuluttaisi polttoainetta, syntyisi energiaa tyhjästä, mutta näin ei ole. Myös vesi- ja tuulivoimalla tuotetulla sähköllä pyörivä potkuri kuluttaa polttoainetta. Kaikille pitäisi olla selvää, miksi aurinkosähköllä pyörivä potkuri kuluttaa polttoainetta. Polttoaine on energiaa, mutta energiaa ei saada ilman polttoainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainamassasi tekstissä ei nimitellä ketään, eikä siinä edes mainittu sanaa ikiliikkuja.
        Viisautta sinulta ei siis ainakaan löydy, kun kerran alennut tuollaiseen valittamiseen siitä mitä lainaamassasi ei ole tehty, mutta väitätä tehdyn.
        Häpeä!

        Mitäs tällainen sitten on

        "mainostekstejä laativat idiootit"

        Ei mainittu "ikiliikkujaa" eipä niin, muta kuitenkin heppu kirjoittaa näin

        "höyry voidaan valmistaa ydinenergiallakin, jolloin polttoainetta ei kulu"

        Jos voidaan tuotta energiaa, joka muunnettu toisesta energiasta sen kulumatta, voi siis päätellä tästä hyötysuhteen olevan 100% eli kansanomaisesti "ikiliikkuja"

        Miten meni omasta mielestäsi luetun ymmärrys ja siihen agresiivisesti vastaaminen, kysympä vain?

        En ymmärrä siis, mitä minun tulisi hävetä, korkeinataan näppäily/kirjoitus virheitä....

        Summa sumarum katso peilliin ja voit tuntea häpeää yllin kyllin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulit että potkurit valmistavat potkureita?!?
        Ei tietenkään, vaan ihan muut välineet niitä valmistavat, ja kuluttavat siihen tietysti myös energiaa. Et siis edelleenkään ymmärrä mitä eroa sillä on että kuluttaako energiaa A vai B, tai kuluttaako polttoainetta C vai D.
        Potkurit kuluttavat edelleenkin akselitehoa, eivät polttoainetta. Seuraapa joskus polttoaineputkea tai -letkua polttoainetankista eteenpäin, niin huomaat etteivät ne kuljeta polttoainetta suinkaan sinne potkurille, vaan polttomoottorille.
        Edes hieman fiksumpi olisi tajunnut jo noin yksinkertaisen asian, mutta eivät näköjään kaikki tänne kirjoittavat. Ei vissiin mene asia perille vaikka rautalangasta väännettäisiin.

        Ei se moottori itsessään pyöritä potkuria.

        Kyllä niissä lähes aina on vesikulkineissa välissä vaihteisto, joka pyörittää akselia, jonka päässä on potkuri ruuvi.

        Sähkö propulsioon en ole perhtynyt löytyykö sieltä suoraa kytkentää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh! Tuollahan on kuvia vain veneistä eikä potkureista. Eikä mitään mittoja tai vertailukelpoista testidataa. Pakko olla joku huijaus!

        Nimenomaan. Ei oikeasti suomalainen ja suomenkielinen mainitse sellaisesta idiotismista mitään, kuin potkurin ulottuvuus, Heh, Heh.
        Toiset puhuvat noususta, halkaisijasta, lapojen lukumäärästä, ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa? Luulin, että potkurin valmistus vaatii polttoainetta. Ydinpolttoaineesta, eli uraanioksidista ikinä kuullut?

        Ydinkäyttöinen alus ei liiku yhtään minnekään, jos idiootti menee laittamaan uraanioksidia potkuriin, eikä reaktoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän niin luulit. Potkuri vaatii polttoainetta valmistuakseen, valmistusmenetelmästä riippumatta. Valmistavan välineistön polttoaineenkulutus on suhteessa valmistettujen potkureiden määrään, eikä potkureiden valmistukseen dedikoitu välineistö kuluta yhtään polttoainetta ellei potkureita valmisteta.

        Logiikkasi mukaan kaiken polttoaineen kuluttaa se polttoaineputki tai -letku, koska polttoaine virtaa sen läpi, mutta logiikkasi ontuu. Toki se putki tai letku vaatii polttoainetta valmistuakseen. Se käytön aikainen polttoaine kulutetaan siellä, missä siitä hyödytään (tai missä sitä menetetään) ja kaikki välivaiheet on vain välivaiheita jotka joko kuluttavat tai eivät kuluta polttoainetta. Eli potkurin valmistus ja käyttö vaatii polttoainetta, ja potkurilla on tietty polttoaineen kulutus. Polttoaineputki tai -letkukin kuluttaa käytön aikana polttoainetta jos se vuotaa - no vuoto on helppo paikata. Moottorin lämpövuotojen paikkaaminen on vaikeampaa, ja siksi moottori kuluttaa käydessään polttoainetta. Ellei potkuri kuluttaisi polttoainetta, syntyisi energiaa tyhjästä, mutta näin ei ole. Myös vesi- ja tuulivoimalla tuotetulla sähköllä pyörivä potkuri kuluttaa polttoainetta. Kaikille pitäisi olla selvää, miksi aurinkosähköllä pyörivä potkuri kuluttaa polttoainetta. Polttoaine on energiaa, mutta energiaa ei saada ilman polttoainetta.

        Älä ulkoista omaa virheellistä logiikkaasi muille, jotka eivät tuohon humpuukiin usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs tällainen sitten on

        "mainostekstejä laativat idiootit"

        Ei mainittu "ikiliikkujaa" eipä niin, muta kuitenkin heppu kirjoittaa näin

        "höyry voidaan valmistaa ydinenergiallakin, jolloin polttoainetta ei kulu"

        Jos voidaan tuotta energiaa, joka muunnettu toisesta energiasta sen kulumatta, voi siis päätellä tästä hyötysuhteen olevan 100% eli kansanomaisesti "ikiliikkuja"

        Miten meni omasta mielestäsi luetun ymmärrys ja siihen agresiivisesti vastaaminen, kysympä vain?

        En ymmärrä siis, mitä minun tulisi hävetä, korkeinataan näppäily/kirjoitus virheitä....

        Summa sumarum katso peilliin ja voit tuntea häpeää yllin kyllin.

        Käy peruskoulun fysiikan kurssit uudestaan, ennen kuin jatkat tänne kommentointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy peruskoulun fysiikan kurssit uudestaan, ennen kuin jatkat tänne kommentointia.

        Sulta jäi selkeästi väliin, kun noin päättömiä taas kirjoitat!


    • Anonyymi

      AP on hyvä ja tilaa kyseisen ihmeiden tekijän ja alkaa sitten säästämään valtavia summia rahaa, tosin kyllä saa ajaa jos kaudessa säästää 5000€.

      Sekptisiä ovat veljemme ameriikan ihmemassakin näiden vispilöiden suhteen.

      Kummeksuvat testien verokki potkuri valintoja ja näin saataisiin hyvältä näyttävät testit, kuka tietää onko perää.

      Itse en kyllä lähtisi kokeilemaan...

      • Anonyymi

        Lähtisin kokeilemaan jos saisi 115 heppaiseen jammuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtisin kokeilemaan jos saisi 115 heppaiseen jammuun.

        Niin määki, jos saisin potkurin asennettua ilmaateeks, niin voisin alkaa tienaamaan € säästetyllä polttoaineella matkanopeudella, joka on suppea, jollei suppein, mitä olen nähnyt.


    • Anonyymi

      Pari- kolme vuiotta eikä tästä ihmepotkurista puhuta enää...

      • Anonyymi

        Laita sinäkin tämä muistiin jonnekkin, palataan 3 vuoden kuluttua aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita sinäkin tämä muistiin jonnekkin, palataan 3 vuoden kuluttua aiheeseen.

        Onhan siitä jo yli kolme vuotta puhuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siitä jo yli kolme vuotta puhuttu.

        Puhuttu on, mutta onko rantautunut jo härmälandiaan E-tecin päähä? Niih


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuttu on, mutta onko rantautunut jo härmälandiaan E-tecin päähä? Niih

        Ei ole, eikä tule.


    • Anonyymi

      Tämä ihmepotkuri yleistyy yhtä lujaa kuin Fletner- roottori...

    • Anonyymi

      Pari huomiota: Epätoivoisesti yritetään keksiä syitä miksi moinen ropelli ei voi toimia. Syy miksi se toimii on se, että siinä ei tapahdu kavitaatiota lapojen päistä kun lavoissa ei oikeastaan ole päitä ollenkaan. Nehän kaareutuvat takaisin keskiöön muodostaen tavallaan tuplalavan. Tämä näyttää antavan keskikierroksilla todella hyvä pidon johon koko homma perustuu.

      Yksi väitti että kyse on over-proppauksesta eli liian iso/suurinousinen tämä Sharrow. No silloin se ei jaksaisi nostaa paattia liukuun ollenkaan, nythän vene ampuu liukuun paljon nopeammin kuin vakiopotkurilla ja alemmilla kierroksilla. Eli tämä ei ole syynä testituloksiin.

      Tietysti joku neropatti esittää että kyse onkin yksinkertaisesti siitä, että potkuriin on stanssattu liian suuri nousu, eli se onkin huomattavasti loivempi kuin mainostettu, jopa kolmanneksen. Typerä ajatus kahdsta syystä: silloin ei päästäisi lähellekään mitattuja nopeuksia keskikierroksilla (kierrosnopeus * nousu = etenemänopeus - luisto). Toisekseen huippukierokset karkaisivat jonnekin horisontin taakse. Kolmannekseen millä ihmeellä tämä Sharrow saavuttaa huippukierroksilla suunnilleen saman nopeuden parin solmun tarkkuudella kuin vakiopotkuri jos sen nousu on vain 67% ilmoitetusta?

      Jos olisi niin yksinkertaista että liian isolla tai liian pienellä potkurilla saataisiin sama lopputulema niin kai se nyt viimeisten 150 vuoden aikana olisi keksitty ja otettu käyttöön. Normaaleilla lavoilla varustetuilla potkureilla ei ole mitään merkittävää teholisäystä saatu aikaan kymmeniin vuosiin, prosentti sinne tänne, vaikka on kyllä yritystä ollut. Nyt on tyyten toisenlainen ratkaisu tuotu markkinoille, esteenä leviämiselle on kallis valmistustekniikka (jyrsitään yhdestä palasta erittäin suurella tarkkuudella) ja paristakin syystä korkea hinta. Ja tietämättömyys ja ennakkoluulot, jotka täälläkin loistavat olemassaolollaan. Ja aivan ilmeinen kielitaidon puute, kun firman sivustoa ei ole saatavilla hämeeksi käännettynä ja turjakkeet kommentoivat tietämättömyyden ja ennakkoluulojen syvällä rintaäänellä.

      • Anonyymi

        Ota nyt aluksi selvää, mitä kavitaation on, mistä se johtuu, ja missä kohtaa potkuria sitä tapahtuu. Jatketaan sen jälkeen.


      • Anonyymi

        Ime turjake peukkua ja lopeta tirinä. Kukaan ei estä sinua hankkimasta kyseistä potkuria ja nauttimasta elämästä uuden upean potkurisi kanssa.


      • Anonyymi

        Mitä sitten sanot niille, jotka haluavat nähdä pelkän potkurin käyrän?

        Se kertoisi potkurista kaiken olennaisen veneistä riippumatta.
        Eihän kaikki sitä ymmärrä, mutta se on varmasti olemassa koska eihän potkuria olisi voitu tehdä tutkimatta asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten sanot niille, jotka haluavat nähdä pelkän potkurin käyrän?

        Se kertoisi potkurista kaiken olennaisen veneistä riippumatta.
        Eihän kaikki sitä ymmärrä, mutta se on varmasti olemassa koska eihän potkuria olisi voitu tehdä tutkimatta asiaa.

        Osta sika säkissä, hyvä se on, et sinä paperilla seilaa, vaan potkurilla


      • Anonyymi

        Toistan: Tämä ihmepotkuri on yhtä ihmeellinen nopeuden tuplaaja ja polttoaineenkulutuksen puolittaja kuin Flettner- roottori...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistan: Tämä ihmepotkuri on yhtä ihmeellinen nopeuden tuplaaja ja polttoaineenkulutuksen puolittaja kuin Flettner- roottori...

        Mitä sitä toistamaan? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...


      • Anonyymi

        " (kierrosnopeus * nousu = etenemänopeus - luisto)"
        Ihan vaan tiedoksi, että plus- ja miinuslasku eivät tarkoita samaa asiaa.
        Olisi kannattanut jo peruskoulussa opetella miten asia on.
        Sinun kaavallasi samoilla kierroksilla ja samoilla nousulla käy niin että mitä suurempi luisto sitä suurempi etenemisnopeus veneellä on. Todellisuudessa asia on päinvastoin.


    • Anonyymi

      Katellaan kun joku venelehti ostaa ja testaaa.
      Sittenhän se tiedetään, saattaapa olla hyväkin kapine mutta minä en pane pennejäni likoon ennen kuin muutama riippumaton toimittaja on tuon testannut.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testejä kyllä löytyy paljonkin, tuossa yksi:

        https://boattest.com/article/boattest-review-sharrow-propeller

        Vaikka eroa on, pennejä pitäisi silti latoa aivan liikaa tiskiin tällä hetkellä.

        Kyllä suopi maileja ajello, jotta perikunta kolmannessa polvessa alkaapi suuva säästöä.

        Kyllä suopi olla tyhmä, jos tuollaiset vispilöt hankkii, ehkä E-tec mies.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testaajat saavat yllättäen usein testin tilaajan toivoman tuloksen...

        Siksi niitä pitää lukea mahdollisimman monta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi niitä pitää lukea mahdollisimman monta.

        Jenkkien "testi" ovat kyllä sellaisia venkuloita, koska kultuuri eroa suuresti.

        Vain suomalainen "sinisilmäinen" uskoo kaiken mitä syötetään, ja nielee vielä purematta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi niitä pitää lukea mahdollisimman monta.

        Yhtään testitulosta moisesta jonninjoutavasta härvelistä ei ole tarpeen lukea, sanoohan sen jo terve järkikin että se ei ole mitä lupaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtään testitulosta moisesta jonninjoutavasta härvelistä ei ole tarpeen lukea, sanoohan sen jo terve järkikin että se ei ole mitä lupaa...

        Miten juuri tämä saitti onkin se hunajatolppa kaikille Suomen tervejärkisimmille ihmisille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten juuri tämä saitti onkin se hunajatolppa kaikille Suomen tervejärkisimmille ihmisille?

        Määrittele "tervejärkisyys", kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten juuri tämä saitti onkin se hunajatolppa kaikille Suomen tervejärkisimmille ihmisille?

        Niinpä, esiinnythän sinäkin terävänä täällä hunajatolpalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele "tervejärkisyys", kiitos.

        Jos osaa ja kykenee suhtautumaan kriittisesti ja epäilevästi johonkin joka lupaa jotain hyvää ja parempaa oikein paljon, sitä kriittisyyttä noin kansanomaisesti nimitetään toisinaan terveen järjen ilmenemäksi!
        Jos ko. hyrryrpotkuri lupaa puolittaa polttoaineenkulutuksen ja tuplata veneen nopeuden, se "terve järki" laittaa kysymään (jos laittaa ja kellä laittaa) itseltään että olisiko lupauksissa jotain yliampuvaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaa ja kykenee suhtautumaan kriittisesti ja epäilevästi johonkin joka lupaa jotain hyvää ja parempaa oikein paljon, sitä kriittisyyttä noin kansanomaisesti nimitetään toisinaan terveen järjen ilmenemäksi!
        Jos ko. hyrryrpotkuri lupaa puolittaa polttoaineenkulutuksen ja tuplata veneen nopeuden, se "terve järki" laittaa kysymään (jos laittaa ja kellä laittaa) itseltään että olisiko lupauksissa jotain yliampuvaa...

        Hyvä määritelmä. Huvituin vain ylempänä täällä(kin) yleisestä asenteesta viestissä 2024-03-15 16:53:41. Kun kirjoittajan "terve järki" antoi hälytyksen - kuten kuuluikin antaa, hän uskoi vain sitä omaa "järkeään" haluamatta lainkaan ottaa selvää, mistä on kyse.
        "Mitään en ymmärrä, mutta hanttiin panen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaa ja kykenee suhtautumaan kriittisesti ja epäilevästi johonkin joka lupaa jotain hyvää ja parempaa oikein paljon, sitä kriittisyyttä noin kansanomaisesti nimitetään toisinaan terveen järjen ilmenemäksi!
        Jos ko. hyrryrpotkuri lupaa puolittaa polttoaineenkulutuksen ja tuplata veneen nopeuden, se "terve järki" laittaa kysymään (jos laittaa ja kellä laittaa) itseltään että olisiko lupauksissa jotain yliampuvaa...

        Ei valmistaja mitään sellaista lupaa. Joissakin testiveneissä on päästy tietyllä kierrosluvulla plaaniin ja vakiopotkurilla ei, jolloin nopeuden lisäys on todella ollut 13 -> 27 solmua. Huippunopeus on tavallisesti joko sama tai solmun pari huonompi kuin vakiolla, joten mitään veneen nopeuden tuplaantumista ei todellakaan ole koskaan mainittu. Polttoaineen kulutus pienenee keskikierroksilla reilusti, kun voidaan ajaa noin 500 rpm hitaammilla kierroksilla mutta nopeus on sama. Ihan ymmärrettävä tulos. Konetekniikkaa tämä vain on. Kommenttisi on tyypillistä tahallista väärinymmärryksen liioittelua, mikä lie motiivina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtään testitulosta moisesta jonninjoutavasta härvelistä ei ole tarpeen lukea, sanoohan sen jo terve järkikin että se ei ole mitä lupaa...

        Mitä se sitten lupaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei valmistaja mitään sellaista lupaa. Joissakin testiveneissä on päästy tietyllä kierrosluvulla plaaniin ja vakiopotkurilla ei, jolloin nopeuden lisäys on todella ollut 13 -> 27 solmua. Huippunopeus on tavallisesti joko sama tai solmun pari huonompi kuin vakiolla, joten mitään veneen nopeuden tuplaantumista ei todellakaan ole koskaan mainittu. Polttoaineen kulutus pienenee keskikierroksilla reilusti, kun voidaan ajaa noin 500 rpm hitaammilla kierroksilla mutta nopeus on sama. Ihan ymmärrettävä tulos. Konetekniikkaa tämä vain on. Kommenttisi on tyypillistä tahallista väärinymmärryksen liioittelua, mikä lie motiivina?

        Kuka on hyrryrpotkurin valmistaja? Sharrow ei tuota valmista, eikä tuollaisia lupaa, sehän me jo tiedettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei valmistaja mitään sellaista lupaa. Joissakin testiveneissä on päästy tietyllä kierrosluvulla plaaniin ja vakiopotkurilla ei, jolloin nopeuden lisäys on todella ollut 13 -> 27 solmua. Huippunopeus on tavallisesti joko sama tai solmun pari huonompi kuin vakiolla, joten mitään veneen nopeuden tuplaantumista ei todellakaan ole koskaan mainittu. Polttoaineen kulutus pienenee keskikierroksilla reilusti, kun voidaan ajaa noin 500 rpm hitaammilla kierroksilla mutta nopeus on sama. Ihan ymmärrettävä tulos. Konetekniikkaa tämä vain on. Kommenttisi on tyypillistä tahallista väärinymmärryksen liioittelua, mikä lie motiivina?

        Samalla teholla kuluu polttoainetta saman verran, kierroksista riippumatta. Eikä ole mitään syytä miksi tehoa tarvittaisiin toisessa vähemmän kuin toisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla teholla kuluu polttoainetta saman verran, kierroksista riippumatta. Eikä ole mitään syytä miksi tehoa tarvittaisiin toisessa vähemmän kuin toisessa.

        Ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin hyötysuhde on kierrosriippuvainen. Toiseksi, mihin sitä tehoa käytetään.


    • Anonyymi

      Löysin oman veneen forumilta henkilön, joka tilasi tuollaiset potkurit. Hän ei havainnut mitään muuta eroa vakiopotkuriin kuin että ääni oli hiljaisempi korkeilla kierroksilla. Kertoi pettyneensä pahasti.

      Etsin muita testejä, mutta en löytänyt kuin BoatTEST ja valmistajan omia. Muut kirjoitukset viittasivat BoatTestin tuloksiin, joten vaikka julkaisuja on paljon, testejä ei ole.

      • Anonyymi

        Tuo on täysin odotettu tulos 90+% tapauksista. Sitten on ne ääritapaukset, jossa etua voi tulla, kun ollaan kaukana normipotkurin optimialueelta. Siis esimerkiksi tavallinen optimipotkuri olisi reilusti suurempi halkaisijaltaan kuin perään mahtuu.

        Nuo reilut nopeuden parantumiset liukukynnyksellä kertovat siitä, että pinta-alaa ei ollut tarpeeksi vakiopotkurissa eli luisto oli hurjaa ja potkuri myös luultavasti kavitoi, kun suuri luisto kertoo suuresta lapakuormasta.

        Tuossahan on oikeastaan kaksi potkuria päällekkäin, jolloin lapapinta-alaa saadaan reilusti lisää leventämättä lapoja hyötysuhteeltaan surkeaksi.

        En usko, että tuo lapojen kärkien yhdistäminen toisiinsa kaarella on lainkaan oleellinen ja senkin merkitys lienee lähinnä lapapinta-alan kasvatus.

        Siis vertailupotkuriksi noissa testeissä, joissa on saatu suuri hyöty, pitäisi ottaa joku 5-6 lapainen tai kehittää erikoispitkuri, jossa lapoja putkessa kahdessa tasossa kuten tässä käytännössä on.

        Vähän sama juttu kuin duoprop. Tosin sillä on ihan oikeakin meriitti eli eri suuntaan pyörivät potkurit mahdollistavat paremman hyötysuhteen, kun vanavesi ei jää pyörimään. Duopropissa tietysti voimansiirron häviöt kasvavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on täysin odotettu tulos 90 % tapauksista. Sitten on ne ääritapaukset, jossa etua voi tulla, kun ollaan kaukana normipotkurin optimialueelta. Siis esimerkiksi tavallinen optimipotkuri olisi reilusti suurempi halkaisijaltaan kuin perään mahtuu.

        Nuo reilut nopeuden parantumiset liukukynnyksellä kertovat siitä, että pinta-alaa ei ollut tarpeeksi vakiopotkurissa eli luisto oli hurjaa ja potkuri myös luultavasti kavitoi, kun suuri luisto kertoo suuresta lapakuormasta.

        Tuossahan on oikeastaan kaksi potkuria päällekkäin, jolloin lapapinta-alaa saadaan reilusti lisää leventämättä lapoja hyötysuhteeltaan surkeaksi.

        En usko, että tuo lapojen kärkien yhdistäminen toisiinsa kaarella on lainkaan oleellinen ja senkin merkitys lienee lähinnä lapapinta-alan kasvatus.

        Siis vertailupotkuriksi noissa testeissä, joissa on saatu suuri hyöty, pitäisi ottaa joku 5-6 lapainen tai kehittää erikoispitkuri, jossa lapoja putkessa kahdessa tasossa kuten tässä käytännössä on.

        Vähän sama juttu kuin duoprop. Tosin sillä on ihan oikeakin meriitti eli eri suuntaan pyörivät potkurit mahdollistavat paremman hyötysuhteen, kun vanavesi ei jää pyörimään. Duopropissa tietysti voimansiirron häviöt kasvavat.

        "Duopropissa tietysti voimansiirron häviöt kasvavat."

        Miksi noin olisi?
        Ihan samalla hyötysuhteella hammaspyörät niissäkin toimii, kuin yksipotkurisessa vetolaitteessa, eikä peräkkäisiä hammaspyöriä ole yhtään enempää. Rinnakkaisten määrän kasvattaminen taas ei lisää häviöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Duopropissa tietysti voimansiirron häviöt kasvavat."

        Miksi noin olisi?
        Ihan samalla hyötysuhteella hammaspyörät niissäkin toimii, kuin yksipotkurisessa vetolaitteessa, eikä peräkkäisiä hammaspyöriä ole yhtään enempää. Rinnakkaisten määrän kasvattaminen taas ei lisää häviöitä.

        Totta helkkarissa rinnakkainen lisää häviöitä. Lisää kitkaa, lisää massaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Duopropissa tietysti voimansiirron häviöt kasvavat."

        Miksi noin olisi?
        Ihan samalla hyötysuhteella hammaspyörät niissäkin toimii, kuin yksipotkurisessa vetolaitteessa, eikä peräkkäisiä hammaspyöriä ole yhtään enempää. Rinnakkaisten määrän kasvattaminen taas ei lisää häviöitä.

        En ole tutustunut miten DP:n voimansiirto on toteutettu. Kai siellä kuitenkin on ylimääräinen hammasrataspari sarjassa kääntämään toisen akselin pyörimissuunta. Vai onko molemmille erikseen eteen-pakki-vapaa? Laakerointi lienee myös haasteellisempaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      😋 K­­­u­­u­­m­­a­­­t­ ­t­­­y­­­t­­­ö­t­­ ­­­o­­d­­o­­­t­­t­­a­­­v­­a­­­t­ ­­­s­­­i­­n­u­­­a­­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18303089

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    • Anonyymi

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

      😋 ­­­V­­­i­­t­­­t­­­u­­­ ­­­t­­ä­­m­­­ä­­­ ­­k­­­u­­u­­­m­­­a­­­ ­n­a­­r­t­t­u­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe