Australianpaimenkoira

nikkeli*

Kaipaisin lisä-infoa ko. rodusta, mielellään itse Australianpaimenkoiran omistajilta. Onko rotu noin yleensäkin haukkuherkkä? Entä sopiiko ensimmäiseksi koiraksi? Onko kokemuksia siitä miten koira viihtyy yksinollessaan? Entä irtoaako paljon karvaa? :D Kiitos kovasti jos joku vastaa.

6

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      meillä on aussie uros,nyt vuoden vanha... koira on erittäin energinen,ohjelmaa pitää olla koiralle melkein jatkuvasti muutes aussie purkaa energian "tuhotyöhön"...koira on kova vahtimaan/paimentaan ja vieraita kyllä haukkuu.
      tämä rotu on kyllä helppo kouluttaan ja on kiintynyt omistajaan ja tulee toimeen muiden koirien kanssa. (tietysti on poikkeuksia).
      karvaa irtoaa aika paljon... kyllä tämä rotu sopii myös ensimmäiseksikin koiraksi,mutta mielestäni ainakin on aika vaativa rotu!

      • oma kokemus

        Meillä on kuusi vuotias koiruli ja täydellisesti maailman ihanin, sielukkain ja viisain koira. Kerrostalossa ei hauku (asunut ikänsä kerrostalossa) - mökillä vartioi tonttia eli haukkuu esim. veneen saapuessa rantaan tai jonkun rymytessä lähimetsässä, lopettaa pyydettäessä. Ei ole ikinä tuhonnut mitään, rauhallinen ja kontaktia ottava, helposti koulutettava, lukee ihmisiään hienosti - joskus olen ihan varma siitä, että se lukee ajatuksia :-) Meillä on harrastettu aiemmin agilityä ja tottista ihan omaksi huviksi, mutta alun peruskoulutuksen jälkeen koira ei tunnu kaipaavan mitään 24/7 aktivointia tai harrastamista - puuhaillaan mitä milloinkin ja tietysti lenkkeillään ahkerasti, vaellellaan metsissä ja niityillä. Aktiivinen läsnäolo perheen elämässä ja menoissa tuntuu ihan riittävän. Lasten kanssa ihanteellinen ja täydellinen perhekoirana. Ehkä meidän koiramme on keskiverto aussieta herkkäsieluisempi ja pehmeämpi, mutta meille juuri tällaisena täydellisen sopiva ja ihana koira ja perheenjäsen.


      • oma karva kokemus
        oma kokemus kirjoitti:

        Meillä on kuusi vuotias koiruli ja täydellisesti maailman ihanin, sielukkain ja viisain koira. Kerrostalossa ei hauku (asunut ikänsä kerrostalossa) - mökillä vartioi tonttia eli haukkuu esim. veneen saapuessa rantaan tai jonkun rymytessä lähimetsässä, lopettaa pyydettäessä. Ei ole ikinä tuhonnut mitään, rauhallinen ja kontaktia ottava, helposti koulutettava, lukee ihmisiään hienosti - joskus olen ihan varma siitä, että se lukee ajatuksia :-) Meillä on harrastettu aiemmin agilityä ja tottista ihan omaksi huviksi, mutta alun peruskoulutuksen jälkeen koira ei tunnu kaipaavan mitään 24/7 aktivointia tai harrastamista - puuhaillaan mitä milloinkin ja tietysti lenkkeillään ahkerasti, vaellellaan metsissä ja niityillä. Aktiivinen läsnäolo perheen elämässä ja menoissa tuntuu ihan riittävän. Lasten kanssa ihanteellinen ja täydellinen perhekoirana. Ehkä meidän koiramme on keskiverto aussieta herkkäsieluisempi ja pehmeämpi, mutta meille juuri tällaisena täydellisen sopiva ja ihana koira ja perheenjäsen.

        Niin sitä karvaa kyllä lähtee ajoittain - harjausta, harjausta- mutta toisaalta turkki on ilmiömäisen säänkestävä eli pysyy puhtaana ihmeen hyvin. Valkoiset kohdat ja esim. tassut näyttävät todella valkoisilta vaikka ei ole hetkeen pestykään toisin kuin monilla muilla roduilla. Kuraiselta näyttäneet kohdat ovat hetken päästä taas puhtaat ja koira siisti.


      • ...kuin huonosti
        oma karva kokemus kirjoitti:

        Niin sitä karvaa kyllä lähtee ajoittain - harjausta, harjausta- mutta toisaalta turkki on ilmiömäisen säänkestävä eli pysyy puhtaana ihmeen hyvin. Valkoiset kohdat ja esim. tassut näyttävät todella valkoisilta vaikka ei ole hetkeen pestykään toisin kuin monilla muilla roduilla. Kuraiselta näyttäneet kohdat ovat hetken päästä taas puhtaat ja koira siisti.

        Naapurilla on tollainen. Se alkoi pitää meidän tonttia omanaan ja ajoin sen muutaman kerran pois - siis käskemällä, en uhkaamalla. Jäi kai aluksi omistajalla narut löysälle? Peruutti ja irvisteli (alle 1v). Nyt ei voi sietää silmissään. Tulee kohti kuin olisin pahin vihollinen maailmassa. Aina kun näkee minut omalla tontillanikin saati heidän, on tulossa rähisemään. Ja minä ajan pois edelleen. Meidän tontille ei sovi, isäntiä kuin 1kpl ja emäntiä 1 kpl. Kehityskeskustelut on jo käynnistetty ja luulenpa, että hyvä tästä vielä tulee?

        Koiraa eikä koiria vaastaan minulla ei ole mitään, eikä ole koskaan ollut. Harmittaa kun on kaksi kovapäistä sattunut naapuriksi. Jos en asuisi aivan ydinkeskustassa, itselläni olisi ilmeisesti Bouvier.

        Tuntuu olevan aika tiukka luonto otuksella. Kuuluu ilmeisesti lajille? Vaikuttaa siltä, että jos rodun ottaa oikeasti ekaksi, niin olis otettava ainakin se pentueen löysin. Muuten voi tulla koiralle lyijyä ennenaikaisesti.

        Kyseinen otus on jo purrut yhtä vierasta ja yrittänyt samaa toiselle. Muuten tuntuu olevan ihan vekkuli otus luonteeltaan.


    • Elikkäs mulla on kaks vee aussie ja se on mun eka koira eikä oo pahemmin ollu ongelmia sitten pentuajan jälkeen. Ikinä se ei oo mitään tuhonnu kun sillä on ollu omat vehkeet mitä tuhota ja pöydältäottamisen lopetti kertakiellosta. Paljon sen kans pitää touhuta, mutta kestää myös "vapaapäivät" ja on tuhottoman aamu-uninen. Kova se on pomottamaan ja vieraat haukkuu, mutta ei hauku yksinollessaan.
      Mutta serkun aussie syö kaiken mitä pöydällä on jos sattuu jäämään yksin. On tuhonnu niin omia kuin muidenkin tavaroita ja tekee sitä vieläkin.
      Nopeita ne on oppimaan uusia asioita ja ne myös haluaa oppia. Ja kaikessa perheen hommissa pitää saada olla mukana.

    • Anonyymi

      Meillä asuu 4 aussia, ja karvaa lähtee ihan ehkä n. kuin keskimäärin.
      Ihan hyvin tulee toimeen yksinäänkin, kunhan on vain lenkitystä ja virikkeitä ettei tule tuhoja. En tätä ehkä seurakoiraksi suosittele, että pitäisi jotain agilityä harrastaa. Kovasti ainakin meillä pitävät nämä uimisesta, että en nyt sitten tiedä, onko se ainainen agiltykään parhaaksi igan jatkuvasti. Voi ottaa ihan hyvin ekaks koiraks, mutta koiran pitäisi saada vähintään kaksti tuntia liikuntaa päivässä.

      Mukautuvainen, älykäs, kiltti, rohkea, ja innostunut ja valoisa koira sopii hyvin. Tämä Yhdysvalloissa kehitetty rotu on myös ystävällinen, mutta voi varautua vieraita kohtaan ensin, mutta omaan aikaansa sitten tutustuu.

      Metsälenkit on ainakin parasta aikaa koirien kanssa viettää, joten sitä voi suositella. Tykkäävät kovasti käyttää kuonoa ;-)😉.
      Ruoalle ovat hieman persoja, mutta eivät liikaa. Kunhan vaan on kärsivällisyyttä ja keksrliäisyyttä, niin tästä koirasta voi saada oikein hyvän seuralaisen. Pesun voi tehdä kerran viikossa, harjauksen silloin tällöin.

      Aivan ihana, sydämmellinen, ja omustajansa varjo on aina tukenasi mukanasi❤️❤️🐶🐶🐕🐕<3;-)!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe