IT-alan opiskelu turhaa

Anonyymi-ap

Kumpi on turhempaa, lukea filosofian maisteriksi tietojenkäsittelytieteessä vai filosofiassa? Ainakin tietojenkäsittelytiede oli elämäni suurin virhe, eli 5 vuotta yliopistossa ja nyt 1,5 vuotta hakenut töitä velat niskassa. Github täynnä projekteja, mutta ei työkokemusta ja mihinkään en tunnu kelpaavan. Kadun kovasti, että en hakeutunut lukemaan joko teoreettista tai käytännöllistä filosofiaa, koska siitä olisi varmasti ollut enemmän hyötyä.

16

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko jostain sertifikaateista apua? esim. AWS tai Azure?

    • Anonyymi

      tärkeintä että hankit laadukkaan tutkinnon. Voit hyödyntää sitä ihan muussakin työssä kuin oman alan IT-hommissa. Moni löytää uransa oman alansa ulkopuolelta.
      Etenkin kaupalliselle puolelle siirtyy ihmisiä hyvinkin monilta eri aloilta kuin tutkintonsa on saanut.

    • Anonyymi

      It-alalla on krooninen työvoimapula.
      Sellaisen käsityksen ainakin saa, kun joka vuosi valitetaan työvoimapulaa. Eikö pula ole silloin krooninen?

      • Anonyymi

        Kyseessä on vain krooninen valitus turhasta. Pulaa on vain kokeneista osaajista ja sekin näennäistä. Alalla on julmettu ylikoulutus ja tällä hetkellä vain harva vaikuttaa työllistyvän. Suuri osa maan firmoista on konsulttilafkoja, ja kun nyt tämän hallituksen aikana kukaan ei investoi, niin kaikki irtisanoo ja lomauttaa. Sama trendi ollut viimeisen vuoden ympäri maailman. Ylikoulutus on yhteiskunnallinen tragedia, eli kallista niin yhteiskunnalle kuin työttömäksi jääneelle. Samaa roskaa jauhettiin 20 vuotta sitten kun puhuttiin tulevasta insinööripulasta, mutta ylikoulutus johti massiiviseen insinöörityöttömyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on vain krooninen valitus turhasta. Pulaa on vain kokeneista osaajista ja sekin näennäistä. Alalla on julmettu ylikoulutus ja tällä hetkellä vain harva vaikuttaa työllistyvän. Suuri osa maan firmoista on konsulttilafkoja, ja kun nyt tämän hallituksen aikana kukaan ei investoi, niin kaikki irtisanoo ja lomauttaa. Sama trendi ollut viimeisen vuoden ympäri maailman. Ylikoulutus on yhteiskunnallinen tragedia, eli kallista niin yhteiskunnalle kuin työttömäksi jääneelle. Samaa roskaa jauhettiin 20 vuotta sitten kun puhuttiin tulevasta insinööripulasta, mutta ylikoulutus johti massiiviseen insinöörityöttömyyteen.

        Pula on kokeneista osaajista 2k€/kk palkalla.


    • Anonyymi

      se on miten omalle kohdalle napsahtaa. Toisilla suksi ei vaan luista vaikka mitä tekisi.
      Kaksi kaverusta ongella vierekkäin. Pena ja Masa. Penalla syö koko ajan ja isoa vonkaletta nousee ylös. Masalla taas ei nypyn nypyä. Vaihdetaan vapaa ja jopa paikkaa keskenänsä. Luulisi että kalaonni vaihtuisi. Mitä vielä. Taaskin Masa uittaa matoansa ilman nyppäyksiä ja Pena se vaan kiskoo aina vain isompia vonkaleita järvestä ylös. Näin se maailma toimii. Toisella natsaa ja toisella ei.

      • Anonyymi

        Pena on kalastanut 20 vuotta ja ryöstökalastaa troolarilla. Masa yrittää onkia rannalla pelkällä siimalla ilman syöttiä ja koukkua ja ohikulkijatkin nauraa ja vittuilee. Ei siinä onnesta ole kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pena on kalastanut 20 vuotta ja ryöstökalastaa troolarilla. Masa yrittää onkia rannalla pelkällä siimalla ilman syöttiä ja koukkua ja ohikulkijatkin nauraa ja vittuilee. Ei siinä onnesta ole kysymys.

        eikö. Itse olen huomannut että tsäkä ratkaisee yllättävän paljon.


    • Anonyymi

      Koeta tutustua johonkin, joka on rekrytoinut ihmisiä. Itse sain tätä kautta hyviä vinkkejä hakemiseen. Netissä on tosi vaikea antaa ohjeita, kun ei voi tietää, minkälainen hakija on kirjoittanut aloituksen.

    • Anonyymi

      Sama täällä. Opintolainat ovat nyt ulosmittauksessa, luottotiedot menetetty, eli töitäkään ei saa jos ei läpäise turvallisuusselvitystä. Asuntoa en saa ja naisetkaan ei huoli työtöntä luuseria, Kaikki on menetetty. Kiitos murskatuista unelmista. En olisi tarvinnut kuin tavallisen työpaikan ja palkan jolla tulisi toimeen.

      • Anonyymi

        mikä sinussa on sellaista joka estää edes tavallisen työn saamisen.


    • Anonyymi

      Se mikä aloittajalle oli selvästi turhaa, ei ole sitä välttämättä kaikille.

      Tiedä sitten mikä tuossa mättää... Pääsetkö haastatteluihin vai eikö hakemuksiin tule edes vastausta?

      • Anonyymi

        Jännä juttu, että lääkäriksi tai juristiksi opiskeleville opiskelu ei suurella todennäköisyydellä ole turhaa koska vastavalmistuneiden työllistyminen on lähes 100 % tasolla. IT-alalla liikutaan tällä hetkellä varmaan 50 % tasolla ja jo "hyvinä aikoina" se oli tutkimuksien mukaan huomattavan huonolla tasolla verrattuna moneen muuhun alaan. Hyväosaisten kermaperseiden lienee vaikea ymmärtää, että niitä töitä ei ole ja jokaisesta junnupositiosta taistelee satojen tai jopa tuhansien epätoivoisten, nälkiintyneiden ja velkaantuneiden varjojen armeija. Alan kouluttajat, työnantajat ja poliitikot pesevät tilanteesta kätensä ja vaativat vaan lisää koulutusta vailla mitään vastuuta. Monen muun ammattiryhmän edunvalvonta on huomattavasti paremmalla tolalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännä juttu, että lääkäriksi tai juristiksi opiskeleville opiskelu ei suurella todennäköisyydellä ole turhaa koska vastavalmistuneiden työllistyminen on lähes 100 % tasolla. IT-alalla liikutaan tällä hetkellä varmaan 50 % tasolla ja jo "hyvinä aikoina" se oli tutkimuksien mukaan huomattavan huonolla tasolla verrattuna moneen muuhun alaan. Hyväosaisten kermaperseiden lienee vaikea ymmärtää, että niitä töitä ei ole ja jokaisesta junnupositiosta taistelee satojen tai jopa tuhansien epätoivoisten, nälkiintyneiden ja velkaantuneiden varjojen armeija. Alan kouluttajat, työnantajat ja poliitikot pesevät tilanteesta kätensä ja vaativat vaan lisää koulutusta vailla mitään vastuuta. Monen muun ammattiryhmän edunvalvonta on huomattavasti paremmalla tolalla.

        "Monen muun ammattiryhmän edunvalvonta on huomattavasti paremmalla tolalla."

        Meidän pitää saada koodareita eduskuntaan. Otetaan lääkäreistä mallia.


    • Anonyymi

      Fiksuimmat ihmiset lukevat itsensä lääkäreiksi, niin se on ollut aina. Jos kyvyt ei riitä sinne, niin sitten pitää pohtia vaikka it-alaa.
      Kannattaa kuitenkin muistaa, että it-alalla on kova ikäsyrjintä. Jos valitsee tämän alan, niin kannattaa pyrkiä mahdollisimman pian johtotehtäviin. Vanhemmille asiantuntijoille ei ole kysyntää.

    • Anonyymi

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍

      🍒 ­­­V­­i­t­­t­­­u­­­ ­­t­­ä­m­ä­ ­­k­­­u­­u­m­­­a­­­ ­n­­­a­r­­t­­t­­­u­­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe