Auttakaa ammattitaitoiset, jookos =)

Kesätyöläinen

Heips.

Olen kesätöissä siivoojana ja homman nimi on se, että haluaisin kuulla muutamista asioista sen, miten ne tehdään oikeaoppisesti.

Eli. Ensin vessan peseminen. Miten teette sen? Jätättekö märäksi pinnat? Olen huomannut, että on vaikea saada rättiä niin kuivaksi, ettei esim. wc-istuin jäisi ollenkaan märäksi.

Sitten lavuaari. Pesettekö sen rätillä vai tiskiharjalla, vai kummallakin?

Lopuksi sellainen kysymys, että millä tyylillä kastelette (hapsu)mopit ja liinat, joilla vessojen lattiat pestään? Pelkällä vedellä kraanan alla, vai laitatteko yleispesuainetta mukaan?

Miten usein vaihdatte moppia?

Iso kiitos, jos joku viitsii vastata. =)

13

2165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siivooja

Minä pyyhin wc-istuimen nihkeällä siivousliinalla, ja se jää hieman kosteaksi
      mutta en sanoisi märäksi. Itse ”pönttö” sanitopilla ja 2x viikossa desalla joka on
      klooripohjainen, desifioiva.Lattian voi pestä yleisaineella ja senkin on hyvä
      silloin tällöin desifioida. Puhtaalla swepillä tai lastalla ja lattiapyyhkeellä
      saa hyvin otettua wc:n lattian

Lavuaarin voi pestä kummalla sen saa paremmin puhtaaksi. Itse suosin
      siivouspyyhettä jos ne on pesty oikein ja 90 asteisessa eli eivät nukkaa.

Sweppi kannattaa aina vaihtaa kun se on likaantunut. Ota riittävästi
      puhtaita mukaan jotta voit tarvittaessa vaihtaa.

Vastaukseni on kai aika yleisluonteinen mutta näitä ei ole kovin helppoa näin netissä selittää (:

• Miksi sweppi muuten pitää vaihtaa aina uudeksi? Itse pesin joskus samoin swepillä kuin lattiapyyhkeellä, eli aina kun swep tuli likaiseksi, pesin sen pesuämpärissä. Ja ihan hyvin lika lähti.
        Missä mielessä se eroaa lattiapyyhkeestä? Lattiapyyhehän kuitenkin pestään useita kertoja siivouksen aikana.

• Ani
        Jari-75 kirjoitti:

Miksi sweppi muuten pitää vaihtaa aina uudeksi? Itse pesin joskus samoin swepillä kuin lattiapyyhkeellä, eli aina kun swep tuli likaiseksi, pesin sen pesuämpärissä. Ja ihan hyvin lika lähti.
        Missä mielessä se eroaa lattiapyyhkeestä? Lattiapyyhehän kuitenkin pestään useita kertoja siivouksen aikana.

Ei sillä likavedessä huljutellulla rätillä puhdasta jälkeä tule, rätti tai sweppi menee meillä vaihtoon lyhyen käytön jälkeen ja sankossa vain puhdasta vettä ja vieressä läjä puhtaita rättejä ja sweppejä.

• Ani kirjoitti:

Ei sillä likavedessä huljutellulla rätillä puhdasta jälkeä tule, rätti tai sweppi menee meillä vaihtoon lyhyen käytön jälkeen ja sankossa vain puhdasta vettä ja vieressä läjä puhtaita rättejä ja sweppejä.

se vesi nyt vaihdetaan säännöllisesti, niin ettei se lika pääse lattialle tai muualle. Tottakai ne lavuaarin ja pytynpesu rätit vaihdetaan ja niitä varten on muutenkin oma vetensä. Samoin kun on lattian pesuun tarkoitetuille räteille oma vetensä.

• Inkku
        Jari-75 kirjoitti:

se vesi nyt vaihdetaan säännöllisesti, niin ettei se lika pääse lattialle tai muualle. Tottakai ne lavuaarin ja pytynpesu rätit vaihdetaan ja niitä varten on muutenkin oma vetensä. Samoin kun on lattian pesuun tarkoitetuille räteille oma vetensä.

nykyisin siivottaessa käytetään vedetöntä tapaa eli esim. micromopit kostutetaan nihkeiksi siivoskomerolla. Silloin ei tarvi vettä kuljetella. Tarpeeksi vain kostutettuja liinoja/moppeja mukaan niin on kevyempää. Nihkeä microliina on paljon tehokkaampi kuin märkä.

• Shitteri
        Inkku kirjoitti:

nykyisin siivottaessa käytetään vedetöntä tapaa eli esim. micromopit kostutetaan nihkeiksi siivoskomerolla. Silloin ei tarvi vettä kuljetella. Tarpeeksi vain kostutettuja liinoja/moppeja mukaan niin on kevyempää. Nihkeä microliina on paljon tehokkaampi kuin märkä.

jep, lopettakaa se vesiämpärien kantelu, se on aivan turhaa hommaa.meiän kerrostaloo siivoo joku vanha akka joka menee monta rappua samalla swepillä. hieno katsella sellasta. eli vaihtakaa sweppi heti kun se on likainen. silmällä kyllä näkee.sori tää neuvo ei ollu sulle vaan tuolle harjottelijalle ja muille

• Inkku kirjoitti:

Ja sitten tietenkään ei koskaan osaa ottaa oikeata määrää sveppareita tai muita liinoja mukaan. Aina niitä tuntuu loppujen lopuksi menevän enemmän kuin niitä ottaa mukaan. Sitten täytyy taas ravata takaisin sinne siivouskoppiin ja hakea niitä lisää.

Kyllä näin on.

• tietävä...
        Jari-75 kirjoitti:

Ja sitten tietenkään ei koskaan osaa ottaa oikeata määrää sveppareita tai muita liinoja mukaan. Aina niitä tuntuu loppujen lopuksi menevän enemmän kuin niitä ottaa mukaan. Sitten täytyy taas ravata takaisin sinne siivouskoppiin ja hakea niitä lisää.

Kyllä näin on.

menella firmalla antaa monet svepit/pesukoneet ynm.
        Monessa paikassa siivotaan tyyliin pari pöytä ja wc liinaa.
        pari lattialiinaa.ja peset niitä samoja aina vain.

• Mimmi
        tietävä... kirjoitti:

menella firmalla antaa monet svepit/pesukoneet ynm.
        Monessa paikassa siivotaan tyyliin pari pöytä ja wc liinaa.
        pari lattialiinaa.ja peset niitä samoja aina vain.

ainakin isoilla siivousfirmoilla on varaa kestitä työjohtajista ylöspäin olevaa toimihenkilöstöään monilla eri tavoin. Siivoojille kyllä harvemmin järjestetään yhtään mitään, joten vaatimus ei liene kohtuuton jos pyydetään kunnon työvälineet ja tarvikkeet. Niistähän se raha firmalle tulee...

• Ammattilainen
        Jari-75 kirjoitti:

Kyllä näin on.

Voi niitä kuivanakin kuljettaa mukana "varalta" jos ei varma oikeasta määrästä.
        Nehän voi sitten kastella vaikka vessan hanan alla matkanvarrella ja sit ei muuta kun jatketaan matkaa :)
        Tai jos tietää et "pesulassa" käynti matkan varrella jonne jättää likaset, niin ottaa siittä samalla uudet matkaan.
        Sumutepulloon aineet lantrattuna, niin ei tartte komerolla heti aamulla kastella pesuainevedessä niitä pyyhkeitä (mun mielestä muutenkin tehokkaampi toimia näin).
        Mä oon esim. vessaa pestessä lattian viimeiseksi pyyhkinyt, että sumutan pitkin lattiaa aineet ja pyyhin perään kostutetulla pyyhkeella. Yleensä naisten vessa ja miesten vessa vieritysten niin olen samalla pyyhkeellä pyyhkinyt molempien lattiat, mutta aloitan aina naisten vessasta koska miehet kuseksivat pitkin lattia(hyi).
        Ei tartte välttämättä ravata ees takas.

• Skole
        Jari-75 kirjoitti:

Miksi sweppi muuten pitää vaihtaa aina uudeksi? Itse pesin joskus samoin swepillä kuin lattiapyyhkeellä, eli aina kun swep tuli likaiseksi, pesin sen pesuämpärissä. Ja ihan hyvin lika lähti.

Jari-75 voisit parantaa ammattitaitoasi hakeutumalla koulutukseen vaikka laitoshuoltajan at niitähän on työvoimakoulutuksinakin meneillään. Katso vaikka
        http://koulutukset.mol.fi/directSearch.html?locale=fi_FI&runSearch=true&searchType=direct&sortBy=profession&pageIndex=0&profession=94&municipalities=&province=&searchPhrase=

• atnis

Eli jos kohteessa on pesukone, on järkevintä pestä wc seuraavalla tavalla:

ensin sumutetaan esim. sanitoppia lavuaariin ja pestään se tiskiharjalla ja kuivataan mikrokuituliinalla. Wc-pönttöön sumutetaan samaista ainetta ja pyyhitään samalla mikrokuituliinalla, kuin lavuaarikin. tämän jälkeen liina pesupussiin ja uusi kehiin seuraavaa wc:tä varten.

Sitten niistä lattialiinoista. Eli kohteissa joissa on paljon liinoja ja pesukone käytössä kannattaa ensin laskea lavuaariin vettä ja laittaa sinne yleispesuainetta. Tämän jälkeen ämpärinpohjalle taitellaan kuiva lattialiina ja sen päälle mikrokuituliina, näidenpäällä lavuaarissa kastettu lattialiina. Tätä krrostusta jatketaan kunnes ämpäri on täynnä.

Jos pesukonetta ei ole käytössa käytetään vessojen pesussa kaksoisliina systeemiä, mutta siihen ei kyllä mitään erillistä ämpäriä tarvita, koska liinat kostuvat käytössä, se huljuttelu on todella epähygieenistä!!!

• alalla+ koulutus

Käsienpesualla pestään tiskiharjalla ja kuivataan liinalla.

Wc-pöntöstä: nihkeällä liinalla alottaen vetonupista alaspäin.. viimisenä pöntön alaosa...

Kerran viikossa sanitopilla.

Lattia pestään harjalla ja kuivataan hyvin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8280
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4664
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      35
      4066
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3358
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2912
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2817
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      55
      2693
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2300
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      403
      2214
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2159
    Aihe