Muut kuvittelevat yleensä suruaikaa lyhyemmäksi, mitä se todellisuudessa on.
Surun jakaminen on helpompaa sellaisen kanssa, jolla on oma kokemus
menetyksestä. Surun vaikein vaihe voi tulla vasta vuoden kahdenkin päästä.
Suru on muussa kuin ulkoisessa. Se on matka mielen eri kerroksiin.
Suru vie surevaa omia teitään, kun jokin on peruuttamattomasti päättynyt.
On vain olemassa, vaikkei tiedä miksi. Suru on paitsi tuskaa myös yksinäisyyden
ääripiste. Elämän ehdot eivät ole muutettavissa ja jokaisella on oma kohtalonsa.
(Martti Lindqvistin ajatuksia mukaellen)
Surua voi ymmärtää vain toinen saman kokenut
26
528
Vastaukset
- Anonyymi
Niin. Paljon puhutaan menetyksestä ja surraan läheisen menetystä, josta ei oikein selviydytä.
Minäpä kerron asian toisen puolen. Sain syöpädiagnoosin. Ystävä siihen alkoi suremaan: "Menetän sinutkin." Koira häneltä oli jo kuollut.
Minä näin asian niin, että hän menettää (vain) ystävän, mutta minä menetän koko elämän.
Kuten näkyy, en kuitenkaan kuollut syöpään, ainakaan vielä. Ystävä sen sijaan on jo kuollut, ei ollut iso menetys.- Anonyymi
Ei entinen ystäväsi pahaa tarkoittanut sanomisellaan.
- Anonyymi
Jokaisella on näkökulmansa. Jokainen ei kuitenkaan kaikkia näkökulmia
huomaa. - Anonyymi
Läheisensä menettäneeltä ei kuulu odottaa mitään. Hän taistelee omaa
taisteluaan, jossa häntä kuuluu tukea.- Anonyymi
Niinpä! Mutta miten suhtaudut henkilöön, joka on menettämässä koko oman elämänsä eli kaiken?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä! Mutta miten suhtaudut henkilöön, joka on menettämässä koko oman elämänsä eli kaiken?
Siis kuollut. Miten tuohon enää voisi suhtautua? Viisainta on jatkaa omaa elämää parhaalla tavalla.
- Anonyymi
Muistan silloin nuotårena leskenä että ajattelin surenko yksinäisyyttä vai sitä, sitä että hän ei saanut koskaan nähdä lastensa kasvan . En halunnut mitenkään sääliä itseäni , siksi olo pakko tehdä itselleen selville mitä surin . Sekin auttaa kun on rehellinen itselleen.
- Anonyymi
Sen ymmärtää vain toinen saman kokenut kuinka vaikeaa on kestää se,
että se mitä kaikkein eniten haluaisi on viety pois.- Anonyymi
Ikuisiksi ajoiksi pois. Itseltänikin alkaa toivon kipinä sammua. Elämä tuntuu yhdentekevältä,
kun ei ole kenen kanssa jakaa ajatuksensa ja sydämensä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikuisiksi ajoiksi pois. Itseltänikin alkaa toivon kipinä sammua. Elämä tuntuu yhdentekevältä,
kun ei ole kenen kanssa jakaa ajatuksensa ja sydämensä.Juuri niin.
- Anonyymi
Kylä se näin o!
Nyt kun täällä ukkospilven aikana varpaitansa katselen, vaaleiksi varpaat ovat muuttuneet.
Kylä ne snuullakin viä valkenevat.- Anonyymi
Jos kyseenalaistat toisten totuuden, menetät oman totuutesi. Osa 2
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18392690/jos-kyseenalaistat-toisten-totuuden-menetat-oman-totuutesi--osa-2
Epäsymmetrinen dialektiikka on ollut olemassa aina. Mitä tämä tieto on? Se on tietoa siitä, millä tavoin henkisyys on tiedettä.
Mikä on teknologian merkitys? Jotta tämä tieto voitaisiin muotoilla, oli käytävä läpi toisenlainen logiikka. Koska tässä maailmassa, jossa elämme, ihmiset tuntevat periaatteessa vain kahdenlaista logiikkaa: se on muodollinen logiikka tai muodollis-matemaattinen logiikka, joka kuvaa kuolleita rakenteita. Se on dialektista logiikkaa, joka kuvaa luontoa sen binäärisessä tilassa, kaksinaisuuden tilassa, jossa vastakohdat kumoavat toisensa ja ruokkivat toisiaan, ne muodostavat vaihtelun kudoksen.
Itse asiassa logiikkaa on monenlaista, mutta ne kaikki sopivat enemmän tai vähemmän joko dialektiseen paradigmaan tai se on muodollis-loginen paradigma. Pointtina on se, että mikään näistä logiikoista ei kuvaa, ei anna tieteellistä perustaa hengelliselle maailmankuvalle, koska dialektinen logiikka kuvaa muuttuvuuden aluetta, mikä tarkoittaa, että se ei kuvaa ikuisuuden aluetta, se ei kuvaa tietoisuutta. Lisäksi tietoisuus määritellään aineen funktiona, jonkinlaisena aineen tuottamana.
- Anonyymi
Olen surun murtama. Nyt tiedän vähän paremmin miten läheisensä
menettäneeseen ihmiseen tulisi suhtautua.
Olen oppinut siitä miten minuun suhtaudutaan.
Vain saman kokenut voi ymmärtää.- Anonyymi
Mutta onko kahden eri ihmisen kokemus (samasta asiasta) sittenkään koskaan sama? Ei ole!
- Anonyymi
Jokainen yrittää lohduttaa omalla tavallaan. Surun itse kokenut tietää
parhaiten miltä se tuntuu ja mitä sanoa.- Anonyymi
Mutta silloinkaan ei tiedä, mitä toinen tuntee ja kokee. Toisen kokemus voi olla ja useimmiten onkin erilaista kuin oma kokemus. Jokaisella on oma kokemus ja vain se.
Mutta myötätuntoa voi silti osoittaa!
- Anonyymi
On vain olemassa, vaikkei tiedä miksi. Joka päivä itken.
Eräs tyyppi kysyi kysyi ihmetellen:
Itketkö sinä v i e l ä ?
Rakkaimman ihmiseni kuolemasta oli kulunut viisi kuukautta.
Niinkö pian ihmiset luulevat, että pystyy olemaan "niinkuin ei mitään" ?- Anonyymi
Kuka odottaa, että pitäisi olla "niin kuin ei mitään"?
Ei sellaista kukaan odota, mutta 5-6 kuukaudessa on yleensä enimmät itkut itketty, vaikka silloin tällöin vielä voivat silmät kostua kyynelistä ja ääni vapista, kun edesmenneen kuolemasta tulee puhe.
Noo, meitä on moneksi. On niitä, jotka vuosi puolison kuolemasta sanovat, ettei kyyneltäkään ole vuotanut. Ja on niitä, jotka viisi vuotta koiran kuolemasta eivät vielä itkemättä pysty koirasta puhumaan.
- Anonyymi
Meitä on moneksi. Jos ei ole surua kokenut ei voi ymmärtää miten
se repii sydämen rinnasta. - Anonyymi
Surun viisi vaihetta.
Googlatkaa- Anonyymi
Ei suru ole mikään viiden vaiheen kurssi, jonka suorittaa. Se on erilainen jokaisella.
- Anonyymi
Itse olen surrut kolme vuotta. Milloin sureminen loppuu... tuskin koskaan. Mutta haalistuu ja laimenee se kyllä.
Ärsyttää kanssaihmisten kutsut kylään, tansseihin tai konserttiin. Tai vihjailut siitä, oletko jo löytänyt uuden.
Työ pitää minut koossa. Ilman olisin raunio.
Jokainen aamu on kuitenkin valoisampi kuin edellinen. Pimeydestäkin voi nousta...
Leski 64 v- Anonyymi
Kun vaimoni kuoli 2004 niin etsin määritelmää suruajalle, ei löytynyt.
Sitten siihen uuteen kumppaniin, onko se suruajasta pois?
Minä käyn uuden kumppanin kanssa vaimoni haudalla kuten myös kumppanini miehen haudalla.
Me kumpikin tehtiin surutyöta vaikka seurusteltiin.
- Anonyymi
Olisit onnellinen kanssaihmisten kutsuista tanssiaisiin ym. Minulla ne kutsut ovat ehkä 1 -2 vuodessa, olen nyt ollut 3 vuotta Totaali yh. Ja suru se ei ole todellakaan menossa minnekään, pikkusen olen saanut siltä hengähdystaukoa välillä, olen itkenyt vähemmän, siis ikävä ja kaipaus on kokoajan läsnä. Olen joutunut opettelemaan elämää surun kanssa ja helppoa se ei ole ollut, eikä se koskaan lopu suru, ikävä ja kaipaus rakasta kohtaan kannan sitä lopun elämääni mukana.
- Anonyymi
Ikävä tuntuu ylitsepääsemättömältä. Jos yhden päivän pääsee vähän
helpommalla seuraava on ahdistavampi, suru vyöryy aaltona päälle,
ei sitä pysty estämään. Suru ja kaipaus on aina läsnä. Se on hirvittävä tuskan tunne.
Toivotan kaikille voimia surussa. En tiedä mistä itse saisin niitä.
- Anonyymi
Niin, mitä suurempi rakkaus sitä syvempi on kipu kun rakkaansa menettää. Itse myös kovasti töitä asian kanssa olen tehnyt, onneksi siihen myös ammatillista apua saanut. Ilman em olisin jo varmaan kuihtunut pois.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293497- 851825
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151591Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541342VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu901184Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1071151- 681069
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k80905Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä20887