Surua voi ymmärtää vain toinen saman kokenut

Anonyymi-ap

Muut kuvittelevat yleensä suruaikaa lyhyemmäksi, mitä se todellisuudessa on.
Surun jakaminen on helpompaa sellaisen kanssa, jolla on oma kokemus
menetyksestä. Surun vaikein vaihe voi tulla vasta vuoden kahdenkin päästä.
Suru on muussa kuin ulkoisessa. Se on matka mielen eri kerroksiin.
Suru vie surevaa omia teitään, kun jokin on peruuttamattomasti päättynyt.
On vain olemassa, vaikkei tiedä miksi. Suru on paitsi tuskaa myös yksinäisyyden
ääripiste. Elämän ehdot eivät ole muutettavissa ja jokaisella on oma kohtalonsa.
(Martti Lindqvistin ajatuksia mukaellen)

11

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin. Paljon puhutaan menetyksestä ja surraan läheisen menetystä, josta ei oikein selviydytä.

      Minäpä kerron asian toisen puolen. Sain syöpädiagnoosin. Ystävä siihen alkoi suremaan: "Menetän sinutkin." Koira häneltä oli jo kuollut.

      Minä näin asian niin, että hän menettää (vain) ystävän, mutta minä menetän koko elämän.

      Kuten näkyy, en kuitenkaan kuollut syöpään, ainakaan vielä. Ystävä sen sijaan on jo kuollut, ei ollut iso menetys.

      • Anonyymi

        Ei entinen ystäväsi pahaa tarkoittanut sanomisellaan.


    • Anonyymi

      Jokaisella on näkökulmansa. Jokainen ei kuitenkaan kaikkia näkökulmia
      huomaa.

    • Anonyymi

      Läheisensä menettäneeltä ei kuulu odottaa mitään. Hän taistelee omaa
      taisteluaan, jossa häntä kuuluu tukea.

      • Anonyymi

        Niinpä! Mutta miten suhtaudut henkilöön, joka on menettämässä koko oman elämänsä eli kaiken?


    • Anonyymi

      Sen ymmärtää vain toinen saman kokenut kuinka vaikeaa on kestää se,
      että se mitä kaikkein eniten haluaisi on viety pois.

      • Anonyymi

        Ikuisiksi ajoiksi pois. Itseltänikin alkaa toivon kipinä sammua. Elämä tuntuu yhdentekevältä,
        kun ei ole kenen kanssa jakaa ajatuksensa ja sydämensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikuisiksi ajoiksi pois. Itseltänikin alkaa toivon kipinä sammua. Elämä tuntuu yhdentekevältä,
        kun ei ole kenen kanssa jakaa ajatuksensa ja sydämensä.

        Juuri niin.


    • Anonyymi

      Kylä se näin o!
      Nyt kun täällä ukkospilven aikana varpaitansa katselen, vaaleiksi varpaat ovat muuttuneet.
      Kylä ne snuullakin viä valkenevat.

      • Anonyymi

        Jos kyseenalaistat toisten totuuden, menetät oman totuutesi. Osa 2
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18392690/jos-kyseenalaistat-toisten-totuuden-menetat-oman-totuutesi--osa-2

        Epäsymmetrinen dialektiikka on ollut olemassa aina. Mitä tämä tieto on? Se on tietoa siitä, millä tavoin henkisyys on tiedettä.

        Mikä on teknologian merkitys? Jotta tämä tieto voitaisiin muotoilla, oli käytävä läpi toisenlainen logiikka. Koska tässä maailmassa, jossa elämme, ihmiset tuntevat periaatteessa vain kahdenlaista logiikkaa: se on muodollinen logiikka tai muodollis-matemaattinen logiikka, joka kuvaa kuolleita rakenteita. Se on dialektista logiikkaa, joka kuvaa luontoa sen binäärisessä tilassa, kaksinaisuuden tilassa, jossa vastakohdat kumoavat toisensa ja ruokkivat toisiaan, ne muodostavat vaihtelun kudoksen.



        Itse asiassa logiikkaa on monenlaista, mutta ne kaikki sopivat enemmän tai vähemmän joko dialektiseen paradigmaan tai se on muodollis-loginen paradigma. Pointtina on se, että mikään näistä logiikoista ei kuvaa, ei anna tieteellistä perustaa hengelliselle maailmankuvalle, koska dialektinen logiikka kuvaa muuttuvuuden aluetta, mikä tarkoittaa, että se ei kuvaa ikuisuuden aluetta, se ei kuvaa tietoisuutta. Lisäksi tietoisuus määritellään aineen funktiona, jonkinlaisena aineen tuottamana.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2566
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1685
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1494
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1333
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1242
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1182
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1076
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1033
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      104
      930
    Aihe