IT-alalla nuo tukihommat on melkopitkälle henkilöstövuokrausfirmoista haalittujen vuokratyöläisten tekemiä ja jopa melkoisen iso osa ylläpitohommistakin tehdään vuokratyöntekijöiden voimin. Itsekin olin vuokratyöläisenä neljä ja puoli vuotta samassa firmassa, kunnes ulkoistamisen yhteydessä sopimukseni irtisanottiin ja nyt olen työtön. Kertokaapas nyt, asioista paremmin perillä olevat, miksi alan firmat eivät uskalla palkata näitä henkilöitä itselleen, vaan maksavat niistä viidenneksen (joissakin tapauksissa jopa neljänneksen) suurempaa hintaa jollekin ulkopuoliselle henkilöstövuokrausfirmalle? Siinähän säästyisi pitkä penni, jos ei olisi ulkopuolista välistävetäjää välissä nyhtämässä omaa osuuttaan. Onko ainoa syy se, että vuokratyöläiset on helppo potkia pihalle ilman YT-neuvotteluja? Vai onko siitä jotain hyötyä, että nämä vuokratyöläiset ovat osa ns. muuttuvia kuluja, eikä kiinteitä kuluja? Esim. kun HP:lla kyselin syytä tuohon menettelyyn, sain vain vastaukseksi, että on määritelty, että tietty määrä työntekijöistä pitää olla vuokratyöläisiä ja uusia ei saa palkata. Aikaisemmalta työnantajaltakin asiaa kyselin, mutta mitään kunnon selitystä en ole tuohon kysymykseen keneltäkään saanut. Aina on vastauksena vain "rekrytointikielto". Onhan se nyt kuitenkin väärin, että osa samaa työtä tekevistä saa nauttia talon eduista ja osalla ei ole minkäänlaisia etuja. Sanoisin jopa, että kyseessä on helvetin huonoa henkilöstöjohtamista, sillä varmasti nämäkin vuokratyöläiset olisivat paljon tuottavampia ja motivoituneempia, jos heillä olisi samat edut ja mahdollisuudet uralla etenemiseen firman sisällä. Muutenkin työntekijälle uran kannalta olisi parempi, tosin tuskin työntekijän ura työnantajia paljoa kiinnostaa. Itse vain koen oman tilanteeni aika toivottomana uran kannalta. Työhaastatteluissa ja työkkärissäkin käydessäni ihmettelivät, että miten on mahdollista, että minä olen ollut vuokratyöläisenä yli neljä ja puoli vuotta. Varmaan ajattelevat, että minussa työntekijänä on jotain vikaa, kun ei paikkaa vakinaistettu. Pitää varmaan vaihtaa alaa...
Vuokratyö
21
5299
Vastaukset
- late
vuokrausfirmoille.Meilläkin on yt-neuvottelut ja ensimmäisenä lähtee vuokratyöläiset,ennenkuin neuvottelut edes alkaa.
- tyämiäs
"Onko ainoa syy se, että vuokratyöläiset on helppo potkia pihalle ilman YT-neuvotteluja?"
Tämä lienee suurin syy. Työstä maksetaan vain sen aikaa kuin työpanosta tarvitaan. Vaihtoehtona tietenkin olisivat määräaikaiset työsuhteet, mutta työvoiman hakeminen lehti-ilmoituksilla ja kandidaattien karsimisen haastatteluin ei sekään ole ilmaista.
Mitä vuokratyövoiman palkkaamiseen tulee, voisi helposti kuvitella että se on estetty firman ja vuokraamon välisellä sopimuksella, sillä eihän se ole vuokratyötä myyvän yrityksen edun mukaista että he etsivät tekijät ja palkkaavat heidät jonka jälkeen asiakkaat kuorivat kerman päältä.- yleensä
Yleensä henkilöstövuokrausyrityksen ja asiakasyrityksen välisessä sopimuksessa on ehto, että jos asiakasyritys palkkaa henkilöstövuokrausyrityksen rekrytoiman henkilön, henkilöstövuokrausyritys saa rekrytointipalkkion. Näin oli meillä ja kuulemma muuallakin tämä on yleinen käytäntö.
- Jiipee
Monessa firmassa on tietyillä osastoilla ylempää tullut nuppiluku vakinaista väkeä, mitä EI saa ylittää. Nämä kolot sitten täytetään määräaikaisilla, vuokratyöntekijöillä, tuntityöläisillä ja harjoittelijoilla. Esim. minulla ei nykyisessä työssäni ole edes 0,1% mahdollisuutta saada vakinaista paikka, tätä ei tietenkään ole suoraan sanottu.
- ostaja
Vuokratyövoiman käytössä on muutama hyvä puoli:
* Saadaan nopeasti lisäporukkaa, ainakin yksinkertaisempiin hommiin
* Saadaan nopeasti porukkaa pois jos tarvis, ilamn YT:tä
* Työmoraali parempi, helppo vaatia, suurinosa ymmärtää että: huonolla työmoraalilla olevat tunnissa ulos.
* Edullisempi, useassa isossa IT firmassa sisäinen tuntihinta 5-20€ isompi
Näin siis kun kyseessä on yksikertaisemmat hommat, asiantuntija vuokrauksesta minulla ei ole vielä kokemuksia. - miksi?
ostaja kirjoitti:
* Työmoraali parempi, helppo vaatia, suurinosa ymmärtää että: huonolla työmoraalilla olevat tunnissa ulos.
Näin siis kun kyseessä on yksikertaisemmat hommat, asiantuntija vuokrauksesta minulla ei ole vielä kokemuksia.* Työmoraali parempi, helppo vaatia, suurinosa ymmärtää että: huonolla työmoraalilla olevat tunnissa ulos. *
Minulla tuosta on ainakin täysin erilaiset kokemukset. Nimittäin juuri vuokratyöntekijöillä on huonompi työmoraali, koska on jo valmiiksi annettu ymmärtää, ettei etenemismahdollisuuksia ole ja samaa työtä tekevät vakinaiset kollegat saa samoista duuneista isot bonukset. Lisäksi firman omilla työntekijöillä on kaikenlaiset työterveyshuollot ja muut henkilökuntaedut, vuokratyöläisillä ei yhtikäs mitään, paitsi ehkä vieläkin paskemmat duunit, ei etenemismahdollisuuksia -> huono työmoraali.
Ja onko tuollainen monia vuosia kestävä vuokrasuhde oikeasti taloudellisesti kannattava sijoitus? Henkilöstövuokrausfirmalle kun maksetaan työntekijän palkan ja muiden kulujen päälle vielä 20-25% ylimääräistä. Silläkin rahalla esim. viidessä vuodessa (riippuen firman tai osaston koosta) voisi hyvinkin saada lisäresursseja. Vaikkapa osa-aikaisena, jos ei pysyvästi halua palkata. Tai ihan puhdasta voittoa, jos nuppiluku osastolla on jo oikea. - Jiipee
miksi? kirjoitti:
* Työmoraali parempi, helppo vaatia, suurinosa ymmärtää että: huonolla työmoraalilla olevat tunnissa ulos. *
Minulla tuosta on ainakin täysin erilaiset kokemukset. Nimittäin juuri vuokratyöntekijöillä on huonompi työmoraali, koska on jo valmiiksi annettu ymmärtää, ettei etenemismahdollisuuksia ole ja samaa työtä tekevät vakinaiset kollegat saa samoista duuneista isot bonukset. Lisäksi firman omilla työntekijöillä on kaikenlaiset työterveyshuollot ja muut henkilökuntaedut, vuokratyöläisillä ei yhtikäs mitään, paitsi ehkä vieläkin paskemmat duunit, ei etenemismahdollisuuksia -> huono työmoraali.
Ja onko tuollainen monia vuosia kestävä vuokrasuhde oikeasti taloudellisesti kannattava sijoitus? Henkilöstövuokrausfirmalle kun maksetaan työntekijän palkan ja muiden kulujen päälle vielä 20-25% ylimääräistä. Silläkin rahalla esim. viidessä vuodessa (riippuen firman tai osaston koosta) voisi hyvinkin saada lisäresursseja. Vaikkapa osa-aikaisena, jos ei pysyvästi halua palkata. Tai ihan puhdasta voittoa, jos nuppiluku osastolla on jo oikea.Tyomoraali voi vuokramiehellä olla jonkinlainen siihen saakka kunnes selviää että mitään mahdollisuuksia edes pidempään määräaikaiseen saati sitten vakipaikkaan ei ole. Ja tähän ei mene kauan, rivien välistä sen huomaa viimeistään muutamassa viikossa.
Itse päätin muutaman kokeilun jälkeen että tähän paskaan en alistu ellei ole aivan pakko. Määräaikainen työsuhdekin on kymmenen kertaa motivoimampi. Määräaikaiseen sopimukseen ei sitäpaitsi sisälly läheskään yhtä usein tyhjiä motivaatiolupauksia paremmasta -> voi keskittyä paremmin työntekoon. - niinpäniin
ostaja kirjoitti:
Näin siis kun kyseessä on yksikertaisemmat hommat, asiantuntija vuokrauksesta minulla ei ole vielä kokemuksia."Edullisempi, useassa isossa IT firmassa sisäinen tuntihinta 5-20€ isompi"
Eli jos yrityksen sisäinen laskutus esim. 100e, josta palkkakuluihin/ym. kuluihin menee 40e, joka valuu ulos firmasta ja loput 60e vain siirrellään vasemmasta taskusta oikeaan. Vuokratyövoima maksaa 80e ja se valuuu koko summa ulos firmasta. Sitten nämä johdon DIt laskevat, että säästävät firmalta 100-80=20e vaikka todellisuudessa rahaa valuu 80-40=40e enemmän ulos. Vois aloittaa irtisanomiset näistä laskutaidottomista johtajista. Kun yrityksen tulosta tarkkaillaan, niin kyllä ne rahat lasketaan sekä vasemmasta että oikeasta taskusta.
Ja nuo muut kohdat ovatkin sitä tuikitavallista orjuuttamista, jota TA tottakai haluaa maksimivoiton nimissä harjoittaa. Tottakai kaikki nykyään ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat. Mitä väliä vaikka työ olisi teetetty kiinalaisilla lapsiorjilla, kunhan halvalla saa. Tämän vuoksi lainlaatijien pitäisikin puuttua tähän epäkohtaan. "Yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa" ei saa olla mikään mantra, jonka nimissä kaikki on sallittua.
- Siksi
Vuokratyöbisnes on nykyajan orjakauppaa. Yrityksen ei tarvitse sitoutua mitenkään työvoimaan vaan työläistä voidaan kohdella kuin vierasta sikaa ja vaatia orjakauppiailta uutta tilalle, kun edellinen on poltettu loppuun. Ei tartte huolehtia täten itse sairastumisista tai mistään.
Samoin päästään helposti eroon koulutuskuluista ja liian vanhasta ( 30v) työvoimasta. Eli koulutuksen hoitaa orjakauppiaat ja he hoitavat sen siten, että palkkaavat verovaroin koulutettuja opiskelijoita nälkäpalkalla suoraan koulusta ja potkivat vanhemmat pihalle. Kun kaikki on määräaikaisia, niin ei tarvitse käydä edes mitään yyteitä.
Toisinsanoen yritys ei itse joudu median riepoteltavaksi kuten nyt YT-neuvotteluiden tai HR-toimintojen törkeyden vuoksi tai minkään muunkaan asian suhteen. Siksi kannattaa maksaa orjakauppialle siitä, että he ottavat paskan niskaansa ja yritys pitää kulissit puhtaana. Ja duunareitahan tässä maassa riittää, kun hommat on ajettu siihen pisteeseen, että pakko tehdä töitä nälkäpalkalla ja millä ehdoilla tahansa, jos aikoo töitä tehdä.
Tuo orjakauppa pitäisikin pikimmiten kieltää lailla koko EU:ssa ml. ulkopuolisissa maissa toimivien orjuuttajien käyttäminen. Ainoat jotka tätä järjestelmää duunareitten puolelta kaipaavat, ovat nuoret opiskelijat jotka luulevat olevansa nuoria ja nykyisessä elämäntilanteessaan ikuisesti. Jos asialle ei tehdä jotain pikaisesti, niin kohta meillä pyörii koko yksityissektori orjatyövoimalla.
Taitaa vaan olla niin, että hommaan ei puututa, ennenkuin paperikoneita alkavat pyörittää virolaiset vuokraduunarit. - Ei ongelmia
Moi,
Ei mulla kyllä ole ollut ongelmia, vaikka olenkin vuokrausfirman kautta. Jos työnantaja jolle teet töitä ei työllistä niin kyllä vuokrausfirman kautta uuden saa. Kyllä henk.koht.mielipide vuokrausfirmoista on hyvä. Se miksi yritykset käyttää ulkopuolista työvoimaa tarkoittaa sitä että ne ei ko. hetkellä halua sitoutua palkkaamaan henkilöitä omaan laskuunsa,tämä ainakin oma ajatus.- ihmettelijä
Olisi mukava tietää ikäsi. Tottakai tuossa 18-25v ikäisenä ja vähän vanhempanakin vuokratyövoimana toimiminen voi olla houkuttelevaa. Voi rypeä ja rällästää ja siinä sivussa opiskella ja tehdä duunia vuokratyöfirman listoilla milloin missäkin.
Vaan kun myöhemmin on perhettä ja lainaa ja muksut kipeinä, niin ei enää pysty ravaamaan kännykän tahtiin sinne missä kulloinkin sattuis olemaan keikkaa.
Yksi suuri vuokratyövoiman käyttämisen epäkohta on yrittäjän vastuu. Aina on toitotettu, että yrittäjälle kuuluu suuri voitto, koska yrittäjä kantaa suurimman vastuun. Tässä vuokratyövoimapelleilyssä vastuu siirretäänkin suurelta osalta työntekijälle. Yrittäjän vastuuseen kuuluvat (ovat kuuluneet) kaikki työvoimaan liittyvät ongelmat kuten sairastumiset, työvoiman määrän mitoittaminen työtilanteeseen, koulutukset jne. Nyt vastuu siirretään sille työntekijälle, joka sairastaa omalla ajallaan eikä nauti mitään etuisuuksia ja on vuokrafirman heiteltävissä ilman mitään kiintokohtaa.
Asenne tuntuu monilla olevan, että "vanhat jäärät pois ja nuoret tilalle". Nuoret muuttuvat kuitenkin vääjäämättä vanhoiksi, ja jos nykymeno jatkuu, niin kohta ei enää ole uusien nuorien kouluttajia, kun ainoat työssäkävijät ovat niitä vastavalmistuneita nälkäpalkalla ja niistä tuloista ei makseta sen enempää vanhempien työttömyysrahoja kuin nuorien koulutusmenojakaan. - Ei ongelmia
ihmettelijä kirjoitti:
Olisi mukava tietää ikäsi. Tottakai tuossa 18-25v ikäisenä ja vähän vanhempanakin vuokratyövoimana toimiminen voi olla houkuttelevaa. Voi rypeä ja rällästää ja siinä sivussa opiskella ja tehdä duunia vuokratyöfirman listoilla milloin missäkin.
Vaan kun myöhemmin on perhettä ja lainaa ja muksut kipeinä, niin ei enää pysty ravaamaan kännykän tahtiin sinne missä kulloinkin sattuis olemaan keikkaa.
Yksi suuri vuokratyövoiman käyttämisen epäkohta on yrittäjän vastuu. Aina on toitotettu, että yrittäjälle kuuluu suuri voitto, koska yrittäjä kantaa suurimman vastuun. Tässä vuokratyövoimapelleilyssä vastuu siirretäänkin suurelta osalta työntekijälle. Yrittäjän vastuuseen kuuluvat (ovat kuuluneet) kaikki työvoimaan liittyvät ongelmat kuten sairastumiset, työvoiman määrän mitoittaminen työtilanteeseen, koulutukset jne. Nyt vastuu siirretään sille työntekijälle, joka sairastaa omalla ajallaan eikä nauti mitään etuisuuksia ja on vuokrafirman heiteltävissä ilman mitään kiintokohtaa.
Asenne tuntuu monilla olevan, että "vanhat jäärät pois ja nuoret tilalle". Nuoret muuttuvat kuitenkin vääjäämättä vanhoiksi, ja jos nykymeno jatkuu, niin kohta ei enää ole uusien nuorien kouluttajia, kun ainoat työssäkävijät ovat niitä vastavalmistuneita nälkäpalkalla ja niistä tuloista ei makseta sen enempää vanhempien työttömyysrahoja kuin nuorien koulutusmenojakaan.Moi.
Ikäni on 25. Perhettä on,lapsi, vaimo ja koira.
Asuntokin on, josta vielä paljon velkaa maksettavana. Perusperiaate on ollut että kyllä töitä työtä tekevälle löytyy :) Olen ollut joskin kaikelaisessa työssä ja oppinut arvostamaan kaikkea niistä. - ihmettelijä
Ei ongelmia kirjoitti:
Moi.
Ikäni on 25. Perhettä on,lapsi, vaimo ja koira.
Asuntokin on, josta vielä paljon velkaa maksettavana. Perusperiaate on ollut että kyllä töitä työtä tekevälle löytyy :) Olen ollut joskin kaikelaisessa työssä ja oppinut arvostamaan kaikkea niistä."Perusperiaate on ollut että kyllä töitä työtä tekevälle löytyy :)"
Niin varmasti 25-vuotiaana, mutta kuinka kauan ajattelit olla sen ikäinen? Voin kertoa, että 15v päästä ei olekkaan noin yksinkertaista ja siinä vaiheessa on vielä pitkä tie eläkkeelle.
Vuokratyövoima on vähän kuin prostituutioasia. Pitäisikö molemmat sallia täysin kaikkine lieveilmiöineen siksi, että kenties promille työntekijöistä tekee hommaa omasta halustaan/valinnastaan? - Ei Ongelmia
ihmettelijä kirjoitti:
"Perusperiaate on ollut että kyllä töitä työtä tekevälle löytyy :)"
Niin varmasti 25-vuotiaana, mutta kuinka kauan ajattelit olla sen ikäinen? Voin kertoa, että 15v päästä ei olekkaan noin yksinkertaista ja siinä vaiheessa on vielä pitkä tie eläkkeelle.
Vuokratyövoima on vähän kuin prostituutioasia. Pitäisikö molemmat sallia täysin kaikkine lieveilmiöineen siksi, että kenties promille työntekijöistä tekee hommaa omasta halustaan/valinnastaan?Moi,
Se sinäänsä on totta että vanhemmalla iällä on varmasti vaikea löytää töitä, mutta uskon että jos on valmis tekemään kaikkea mahdollista niin ei sitä ilman töitä jää. Itse olen ollut lemppaamassa tavaraa,tehnyt varastohommia, siivonnut,ym. Tehnyt kaikkea mahdollista. Tällä hetkellä siis kuitenkin it-alalla, tietenkin palkkatasoissa on suuria heittelyitä, mutta elämäntyyli pitää muokata aina sen mukaan.
(Olen siis ollut työelämässä mukana vuodesta 97->)
En siis karsasta minkäänlaista työtä, ja vaikka tarpeen mukaan teen kahta jos tilanne niikseen menee. - ihmettelijä
Ei Ongelmia kirjoitti:
Moi,
Se sinäänsä on totta että vanhemmalla iällä on varmasti vaikea löytää töitä, mutta uskon että jos on valmis tekemään kaikkea mahdollista niin ei sitä ilman töitä jää. Itse olen ollut lemppaamassa tavaraa,tehnyt varastohommia, siivonnut,ym. Tehnyt kaikkea mahdollista. Tällä hetkellä siis kuitenkin it-alalla, tietenkin palkkatasoissa on suuria heittelyitä, mutta elämäntyyli pitää muokata aina sen mukaan.
(Olen siis ollut työelämässä mukana vuodesta 97->)
En siis karsasta minkäänlaista työtä, ja vaikka tarpeen mukaan teen kahta jos tilanne niikseen menee.Kuinka kauan ajattelit jaksaa tuota? Eläkeikään eli nykyään 65v ja sinun eläkeaikanasi ehkä 75v? Tosin jos nykymeno jatkuu, niin sinä (enkä minäkään) pääse ikinä eläkkeelle, kun ei ole enää varaa eläkejärjestelmään.
Mutta jos oletetaan, että eläkejärjestelmä olisi ennallaan, niin ihan tosissasi kuvittelet 60-vuotiaana ravaavasi joka päivä eri paikassa hanttihommissa sen tahtiin, mitä joku orjanvälitysfirma lähettelee tekstiviestejä?
Jos et itse kykene kuvittelemaan asiaa omalta osaltasi, niin kuvittele isovanhempasi tekemään hommiasia. Vertaus istuu, koska kuten jo sanoin, heidän ikäisenään meillä ei ole enään eläkejärjestelmää, jos meno jatkuu ennallaan.
Itseasiassa silloin sinulle ei ole edes töitä, koska kuka hölmö palkkaisi 70-80v, kun tarjolla olisi 25v duunareitakin. Kuolkoot vanhukset katuojiin. Tai mieluiten menkööt ja polttakoot itsensä kaatopaikalla, ettei tule kapitalistille siivouskuluja.
- *#!
Kyseessä on fasististen korporaatioiden pyrkimys työväenliikkeen saavutusten mitätöintiin. Ulkoistuksella, alihankinnalla ja vuokratyöllä saadaan luotua uusi oikeudettomien orjatyöläisten luokka, jonka sortamiseen yhteiskunta työvelvoitteellaan osallistuu.
- ketään?
Onko kukaan IT-alalla vuokralla ollut oikeasti saanut vakinaista työtä vuokrakauden jälkeen? Itse aloitin joku aika sitten vuokralaisena isossa it-firmassa, mutta en kyllä näe kovin helppoa tietä vakityöhön. Vuokratiimin kokoa on kasvatettu, mutta yhdenkään sopimusta ei ole vakinaistettu.
Ehkä tuota jaksaa vuoden tai pari, mutta siihen mennessä pitäis kyllä saada talon sisältä parempaa hommaa tai vaihtaa alaa... - hydra
Nykyään vuokratyövoimaa käytetään kait vain ja ainoastaan sen joustavuuden takia ja vuokratyösuhteetkin ovat pitempiä. Kun tarve päättyy tai viimeistään seuraavan organisaatiomuutoksen myötä tästä laumasta pääsee iisisti eroon, ilman mutinoita. Tuntuu, että se olisi nykyään määräaikaisen, projektiluonteisen työsuhteen joustavampi korvike.
Nykyään kun firman ainoa pitkän linjan tavoite on rahantekeminen, sellainen syvempi suunnittelu ja organisointi puuttuu. Kun ei näe kovin pitkälle tulevaan, vuokratyövoima on hyvä vaihtoehto. Yritys, joka käyttää paljon ulkopuolisia, ei mielestäni ole kovin houkutteleva työnantaja, sillä vuokratyövoiman käyttö kielii mielestäni juuri tästä näköalattomuudesta. Pelkkä ajatus siitä, että asiakastuki hoidetaan väliaikaisen työvoiman turvin, kertoo mielestäni aikamoisesta piittaamattomuudesta työn laadusta. Jossain raksalla, jossa vaadittava tietotaito pysyy suurin piirtein samana, se saattaakin toimia. Jos on kyseessä hiukankin monimutkaisempi ohjelmistotuote, asiakastuen olisi syytä hallita se kanssa, jotta asiakkaan ongelman selvittäminen ei kuormittaisi kohtuuttomasti muita talossa. Vuokratyöntekijän käytön ei pitäisi tarkoittaa sitä, että osa työtehtävästä jakautuu joka tapauksessa muille. Se on se kohta, jonka näen ongelmana ja joka tulee kalliiksi.
Vuokratyöntekijältä ei voi odottaa yhtä hyvää suoritusta kuin vakituiselta, pelkästään sen väliaikaisuuden takia. Tehtävän on oltava sellainen, jossa pärjää täysin korkeintaan viikon perehdytyksellä. Kaikki tehtävät eivät tällaisia ole, mutta silti mielellään ulkoistetaan. Raha se on mikä ratkaisee, asiakas kärsii ja maksaa ja kärsii. - vukramies
Ei ole henkilöstökulu vaan investointi. Lisäksi vuokratyövoimasta pääsee eroon sormia napsauttamalla. Lisäksi ammattiliitot ei pääse nokittamaan työnantajaa, kun jengi on täysin hajalla ja eri työnantajalla. Miettikääpä sitä.
- miksi?
Verratkaapas vuokratyövoiman ja vakinaistettujen työntekijöiden järjestäytymisastetta työpaikoilla. Vakinaisilla työntekijöillä on usein oma pääluottamusmies, joka ajaa firman työntekijöiden asioita ja edustaa kollegoita työnantajan kanssa käytävissä keskusteluissa. Vuokratyöntekijät ovat monesti monesta eri firmasta vuokralla (esim. HP:lla omalla osastoltani oli ainakin kolmesta eri firmasta) ja näin järjestäytymisaste työpaikalla on yleensä jokseenkin pyöreä 0, eli ei pääluottamusmiestä, eikä mitään muutakaan mahdollisuutta ajaa omia työoloja paremmaksi, muuta kuin yrittää keskustella asiakasfirman kanssa, josta seuraa aina "jos ei kiinnosta olla täällä, voit lähteä kälppimään". Ja jos yrittää neuvotella sen pienen välistävetäjäpuljun (=henkilöstövuokrausyritys) pomon kanssa, vastaus kaikkiin parantamisehdotuksiin on "niin, kyllähän me tuollaiset etuisuudet hommattaisiin, mutta se meidän asiakas ei ole valmis maksamaan siitä". Ja irtisanominen on niiiiin helppoa, kun ei tarvitse YT-neuvotteluita käydä. Aina voi pistää syyksi tuotannollis-taloudelliset syyt, jos asiakasyritys irtisanoo sopimuksen.
- NasdaqAslak
Mulla on sellainen kutina että ulkoistaminen ja vuokratyö on työnantajalle edullisempaa kuin omat työntekijät. Tuo pitäisi kysyä verottajalta, jotta totuus tulisi esiin. Eikö ulkoistettu työ ole sama kuin vessapaperin osto, eli sen voi jotenkin vähentää verotuksessa ?
Toisaalta ulkoistetaan ehkä myös siksi että on enemmän mainosarvoa kun on paljon Partnereita.
Ulkoistamista tarjoavat yritykset mainostavat usein itseään aika sumeilematta, eli tyyliin 'säästät $$$ kun ulkoistat', ja se ainakin puoltaa käsitystä, että ulkoistaminen/vuokraaminen on kannattavaa.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849