Berninpaimenkoira

rotuun ihastunut

Hei kaikki jotka harrastavat berninpaimenkoiria, täällä olisi yksi rotuun hurahtanut vailla asiallista tietoa rodun omistajilta/kasvattajilta.

Elikkäs, taidan ihan numeroida nuo kysymykseni niin olisi helpompi sitten teidän vastailla.

1. Paljonko on bernin säkäkorkeus ja paino aikuisena? (etenkin nartun kiinnostaisi tietää).

2. Minkälainen berni on koulutettavana? (ennen on ollut kultainnoutaja).

3. Onko turkinhoito vaativaa? trimmataanko berniä?

4. Kun se kuuluu paimenkoiriin, niin onko sen paimennusvietti kovin suuri?

5. Soveltuuko berni kerros-tai rivitaloon, vai onko sen paikka omakotitalossa/maalla?

6. Mitä sairauksia (perinnöllisiä) berneillä esiintyy?

7. Mikä on bernin perusluonne?

8. Kuinka paljon berni tarvitsee liikuntaa päivittäin?

9. Paljonko kasvattajat pyytävät pennuistaan nykypäivänä?

Voi olen todella kiitollinen jos joku edes viitsi vastailla ja jos et tiedä kaikkiin kysymyksiin vastauksia, vastaa niihin joihin tiedät.

Rotumääritelmän kyllä löytää netistä, mutta haluaisin kuulla rodun harrastajilta enemmän.

25

5954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jemina

Tässä vastauksia joihinkin kysymyksiisi. vastaukset ovat vain minun mielipiteeni ja kaikkeen en ota kantaa, etten kerro väärää infoa.
      Minulla ensimmäinen berni, ikä n.1v. Ja koira tuli minulle ihan tavalliseksi kotikoiraksi.

1. Meidän narttu on säkältään n.50 cm ja painoa 30kg. Bernini on vasta 1v, joten painoa odotan hieman lisää, on hyvin laiha.

2. Me olemme vasta käyneet perus koulutuksen, ja oppi on hyvin mennyt päähään. Mielestäni oppi helposti asioita, kamalasti ei tarvinnut liikkeitä kerrata kun tajusi mitä halutaan.

3. MIelestäni berniä ei kuulu trimmata. Turkki on hyvin helppo hoitoinen. Harjaan koiraa epäsäännöllisesti n. kerran kuussa eikä yhtään takkua ole ilmennyt. Tästä syystä harjauskin on harvoin.

4. Meillä on paimennus viettiä, mutta olen ymmärtänyt että sekin on toisella enemmän ja toisella vähemmän. Meillä yritetään kovasti paimentaa polkupyöräilijöitä ja rullaluisteijoita. Myös pieniä lapsia jonkin verran.

5. Me asumme kerrostalossa, eikä ole ollut ongelma. Esm. koira ei hauku käytävällä kuuluvia ääniä, mutta kai sekin on yksilöllistä. Olemme kyllä muuttamassa omakotitaloon, jotta saa juosta vapaasti aidatulla pihalla.

6. Sairauksista en mene sanomaan, koska ei ole kokemusta.

7. Meidän berni on hyvin ihmisrakas, pitää olla aina siellä missä omistajansakin, eli seuraa perässä joka paikkaan. Todella hellyydenkipeä, kaipaa ihmistä läsnä. usein unohtaa oman kokonsa ja tulee sohvalla syliin, että olisi lähempänä. Hyvin kiltti lapsia kohtaan. meidän koira on kyllä arka, pelkää äkkinäisiä liikkeitä ja suurikokoisia miehiä.

8. Bernimme on aika laiska. Teemme päivittäin kaksi tunnin lenkkiä (n. 4km/per lenkki) ja lisäksi pari pissatus lenkkiä. Kasvuiässähän ei sitten saa koiraa liikaa juoksuttaa.

9. Bernit maksaa siinä 900-1000e molemmin puolin

• meillä

bernillä on 2 kertaa vuodessa kunnon karvan lähtöaika,yleensä ennen juhannusta ja ennen joulua!kylhän niit tippuu koko vuoden mutta ei meillä ainakaan nii paljon kun olin odottanu!

• mutta

Omakohtainen kokemukseni on läheltä seurattuna tälläinen..Bernit on komeita..kuolaavia isoja koiria joiden tauti määritelmätkin on hyvää huippuluokkaa..on rankavikaa,aivoperäistä rappeumaa,lonkkavikaa kuvauksista huolimatta,kohtuvikaa nartuilla..ynm.Jos saat todella hyvä ja eres suurin piirtein terveen koiran katsoisin sitä miltei ihmeeksi.Suuri on ollu suru kun 3v.ikäinen koira narttu joudutaan lopettamaan sen takia kun takajalat ei yhtäkkiä kannakkaan.Kaikkeen tietysti pitäis varautua.Bernit on isona noin.70.cm.korkeita eikä kuten joku vastas 50.cm. sehän on alipainoinen ja liian pikkuinen jopa vuodenikäiseksi.Isona ne kuolaa varmaan tynnyrillisen päiväs,joten varmasti saat toimintaa kun koissun pää on ruokapöydällä ja suupielistä valuu ranteen paksuiset vanat.Hommaa ittelles Wippetti! siinon sulle ittes kaltainen koira. koira ilmoja pirelle ja aurinkoa otellen. =)

• KUOLAA !!

Minulla oli 11 vuotta bernityttö ja nyt on kaksivuotiaaksi kasvanut bernipoika. Bernit ovat ns. kuivahuulisia koiria, EIVÄTKÄ kuolaa. Jokainen koira kuolaa ainakin vähän, KUN NAMU on naaman edessä jonkun aikaa härnyynä. Kts. Sennenkoirat -linkistä netistä, mitkä ovat bernien mitat ensinnäkin ja sieltä löytyy muutakin FAKTAA. Sori nyt vaan.
        Nöffi, bernhardilainen ja tanskandogi NÄMÄ kuolaavat ! Menehän koiranäytteyihin ja katsoppa ketkä kuolaavat ja esim. rähisevät ja kihisevät koko ajan toistensa kimpussa. Rotikat jne......
        Itse et siis omista bereniä "läheltä seurattuna"..Et voi tietää kaikkea.

• =)=)
        KUOLAA !! kirjoitti:

Minulla oli 11 vuotta bernityttö ja nyt on kaksivuotiaaksi kasvanut bernipoika. Bernit ovat ns. kuivahuulisia koiria, EIVÄTKÄ kuolaa. Jokainen koira kuolaa ainakin vähän, KUN NAMU on naaman edessä jonkun aikaa härnyynä. Kts. Sennenkoirat -linkistä netistä, mitkä ovat bernien mitat ensinnäkin ja sieltä löytyy muutakin FAKTAA. Sori nyt vaan.
        Nöffi, bernhardilainen ja tanskandogi NÄMÄ kuolaavat ! Menehän koiranäytteyihin ja katsoppa ketkä kuolaavat ja esim. rähisevät ja kihisevät koko ajan toistensa kimpussa. Rotikat jne......

kyl meiän viis vuotias bernineiti ainakin kuolaa..jos on ruokaa näkyvissä..
        Harjaan sen joka päivä,pysyy turkki hyväkuntoisena. Neidillä ei oo ollu minkäänlaisia vikoja,koira on haettu ranskasta ja oliki sitte pikkasen kalliimpi 1600€. Siellä ne on terveitä´yms.

• hha
        =)=) kirjoitti:

kyl meiän viis vuotias bernineiti ainakin kuolaa..jos on ruokaa näkyvissä..
        Harjaan sen joka päivä,pysyy turkki hyväkuntoisena. Neidillä ei oo ollu minkäänlaisia vikoja,koira on haettu ranskasta ja oliki sitte pikkasen kalliimpi 1600€. Siellä ne on terveitä´yms.

Anna mun nauraa =D Että bernit Ranskassa terveempiä... Samat viat ja sairaudet heiltä löytyy kuin täältä pohjolastakin, siellä vaan ei tutkita koiria niin paljon kuin täällä.

Omalle kohdalle sattunut vain terveitä, hyväluonteisia ja rodunomaisia bernejä, mutta olenkin ottanut taustoista paljon selvää. ja myös onnea ollut matkassa!

Ottakaa hyvät ihmiset selvää koirien vanhemmista/sisaruksista/muusta suvusta! Kyselkään ja tutkikaa millaisia nämä koirat ovat olleet terveydeltään, luonteiltaan, ulkomuodoltaan, onko suvussa mahdollisesti paljon nuorena kuolleita, jne.

• Nimetön
        KUOLAA !! kirjoitti:

"Ketkä kuolaavat ja esim. rähisevät ja kihisevät koko ajan toistensa kimpussa, rotikat jne." Johan on taas asiantuntevaa tekstiä!

Törkeää yleistystä ihmisiltä, jotka ovat jossain näyttelyssä nähneet yhden rähjäävän koiran, jonka perusteella koko rotu on raivohullu. Sorry purkaus, mutta nyppii tuo rottiksien ainainen parjaus niin hemmetisti!

• siksi kai suutuitkin, sorry !
        Nimetön kirjoitti:

"Ketkä kuolaavat ja esim. rähisevät ja kihisevät koko ajan toistensa kimpussa, rotikat jne." Johan on taas asiantuntevaa tekstiä!

Törkeää yleistystä ihmisiltä, jotka ovat jossain näyttelyssä nähneet yhden rähjäävän koiran, jonka perusteella koko rotu on raivohullu. Sorry purkaus, mutta nyppii tuo rottiksien ainainen parjaus niin hemmetisti!

Näin vain ikävä kyllä on. Omin silmin monesri nähnyt.

• Nimetön
        siksi kai suutuitkin, sorry ! kirjoitti:

Näin vain ikävä kyllä on. Omin silmin monesri nähnyt.

Paas nyt mennen uudestaan sinne näyttelyyn. Kasvatan mm. ko. rotua, eikä omissani, joita on kuusi, ole ainuttakaan räyhää. Pentueita on ollut 2; 6 7, joista tasan yksi on räyhä, ja sekin on vain puutteellisen koulutuksen aikaansaamaa. Lisäksi käyn yhdistyksen tapahtumissa jne, eikä noita mainitsemiasi räyhiä juuri näy. Mua ihmetyttää, missä kaikki ihmiset aina näitä "karmeita" rottiksia näkevät, kun omalle kohdalle on sattunut ehkä yksi?

• KAS, SIINÄPÄ SE!
        Nimetön kirjoitti:

Paas nyt mennen uudestaan sinne näyttelyyn. Kasvatan mm. ko. rotua, eikä omissani, joita on kuusi, ole ainuttakaan räyhää. Pentueita on ollut 2; 6 7, joista tasan yksi on räyhä, ja sekin on vain puutteellisen koulutuksen aikaansaamaa. Lisäksi käyn yhdistyksen tapahtumissa jne, eikä noita mainitsemiasi räyhiä juuri näy. Mua ihmetyttää, missä kaikki ihmiset aina näitä "karmeita" rottiksia näkevät, kun omalle kohdalle on sattunut ehkä yksi?

Yleinen mielipide ei liene fiktiota!

• omistaja

Tässäpä minun omakohtaisia kokemuksiani kolmen vuoden ajalta berninpaimenkoiran omistajana:

Urosbernit ovat kooltaan n.64-70 cm ja painoa ehkä n.50-55. Nartut puolestaan n.58-66, painoa n.40-45. Koko on yksilöllistä, mutta tämä vain suuntaa antavana.

Bernin koulutuksesta sen verran, että oma urokseni on hieman jääräpää, kuten urokset yleensä tahtovat olla. Oppii kuitenkin suhteellisen nopeasti, makupalat hyviä houkuttumia :). Berni vaatii kunnon koulutuksen suuren kokonsa vuoksi.

Luonteeltaan bernit ovat yleensä lempeitä, ystävällisiä, lapsirakkaita ja iloisia. Täysikasvuisena suhtautuvat ehkä hieman varautuneesti vieraisiin aikuisiin, lapsiin puolestaan eivät tai ainakaan oma koiramme ei, se onkin kasvanut lasten parissa.

Turkki on helppohoitoinen, harjaan itse sen karvanlähtöaikaan ainakin kerran viikossa, mutta muutoin noin parin viikon välein. Turkkia ei tarvitse trimmata ja pesuakin se kaipaa vain pari kertaa vuodessa.

Liikuntaahan jokainen koirarotu tarvitsee mahdollisimman paljon, suuri koira erityisesti. Muutama tunti päivässä varmasti riittää, toki suuremmastakaan määrästä ei ole haittaa, paitsi kasvuiässä. Bernin ruokinnan, kasvun ja lenkityksen kanssa saakin olla tarkkana juuri kasvuiässä.

Sairauksista minullakaan ei ole paljon tietoa, koska oma koiramme on ollut koko ajan terve. Nivelten, kuten lonkkien ja kyynärnivelien kasvuhäiriöt lievee tavallisimpia. Synnynnäiset häntämutkat, silmäluomien perinnölliset rakennevirheet ja syövät ovat myös sellaisia sairauksia/vikoja, joita berneillä voi esiintyä.

Paimenkoirillahan tietysti on sitä paimennusviettiä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Oma koiramme ainakin irti ollessaan pysyy hyvin omistajansa/perheensä lähettyvillä ja jos perheenjäsenet hajaantuvat esim. sienestysreissulla, koira kiertää perheenjäsentensä ympäri koko ajan ja yrittää saada heitä kasaan. Muuta en tästä osaa sanoa. Oma koiramme ei paimenna pyöräilijöitä tms.

Ihanteellisin paikka asua bernille olisi luonnollisesti omakotitalo, mutta koira kuitenkin viihtyy perheensä parissa, eikä esim. yksin ulkona, eli häkkikoiraksi siitä ei ainakaan ole. Toki suuri pihamaa olisi erittäin hyvä asia. Berni haluaa olla siellä missä "laumansakin" ja missä tapahtuu ja seuraakin omistajaansa joka paikkaan.:) Meillä ei siis ole omakotitaloa, asumme ns. pienoiskerrostalon 1.kerroksessa ja koiramme on soveltunut hyvin tällaiseenkin asumiseen, haukkumista tms. ei ole esiintynyt. Berni on sopeutuvainen koira.

Tarkkaa tietoa nykyisistä kasvattajien pyytämistä hinnoista minulla ei ole, mutta uskoisin, että bernien hinnat liikkuvat 850-950 tienoilla.

Tulikohan nyt kaikkiin vastattua, vastausjärjestys ei nyt ollut sama kuin kysymysten. Suosittelen berninpaimenkoiraa, aivan mahtava rotu!

• sanoa...

...että bernit eivät kyllä yleensä kuolaa...

-Bernin omistaja-

• vaikka sairastelee!
        sanoa... kirjoitti:

-Bernin omistaja-

Meillä on kohta 5 vuotias narttu berni..aivan ihana tapaus mutta eli ensinmäiset 3 vuotta täysin terveenä mutta viimeiset 2 vuotta on ollu kaikenlaista!on ollu korvatulehduksia,silmätulehduksia ja kyynärnivelvika ja allergiakohtauksia jne.meillä painaa 35kg ja säkä noin 50!eläinlääkäreitten mielestä ihan sopivan kokoinen kotikoiraksi!
        viihtyy sylissä ja haluaa olla siellä missä omistajatkin ovat!meidän tykkää myös halailla!;)))
        vaikka me ollaan saatu sairasteleva tapaus niin ei se tarkoita että kaikki olisivat sairaata!
        meinaan hankkia samaa rotua sitten kun joskus joutuu luopumaan tai kun nykyinen nukkuu pois.
        Luulin ensimmäiset 3 vuotta että eiks tää koira ikinä aikuistu muut kyllä siitä on tullu ihan totteleva ihana koiruus!SUOSITTELEN!!!!!

aij niin,meidän kuolaa,mutta vain kun pöydällä on ruokaa;)

• siis...
        sanoa... kirjoitti:

-Bernin omistaja-

...kyllä kaikki koirat varmasti kuolaavat, jos ruokaa on tiedossa, mutta tarkoitin sitä, ettei ainakaan meidän koiruus kuolaa, siis "jojo" ei roiku koko ajan suupielessä kuten esim. berhandilaisilla. :)

• minä

1.No mulla on iso kokoinen uros.Se on 1-vuoias ja säkä on 70cm ja painaa reilusti yli 50kg ja painoa tulee vielä lisää.

2.Meillä koulutus oli helppoa.Mutta ainahan poikkeuksia on ja nyt murrosiän tultua kaikki on unohtunut eikä mitään uskota.

3.Berniä ei trimmata.Kunnon harjaaminen riittää.Karvanlähdön aikaan minä harjaan joka päivä.

4.Meidän poika on kova paimentamaan.Välillä meinaa ihan hermot mennä:)

5.Meillä berni on rivitalossa ja ihan hyvin on mennyt.Ainoastaan ppoitsu on todella kova vahtimaan, eli ilmoittaa kaikki ulkoa tulevat risahdukset.

6.No lonkkaviat,kyynärviat ja syöpä on todella yleisiä.

7.Meillä ainakin hellyydenkipeä sylikoira.Vieraita kohtaan vähän varautunut.Muuten aina pitäisi olla silittämässä ja halimassa.Koko ajan joku seuraa ja tuijottaa,että mitäs se emäntä nyt tekee.

8.Meillä käydään 4 kertaa päivässä lenkillä ja muuten saa olla aidatulla pihalla.Ja lenkit me yleensä käydään metsässä.On parempi koiran jaloille.

9.900-1000euroa

Toivottavasti on jotain hyötyä.

• MIETI

Mieti, ota selvää ja mieti vielä! Berni etenkään uros ei ole helppo koulutettava vaan se tarvitsee todella pitkäjännitteisen peruskasvatuksen. se on parina eka vuonna kova hallitsemaan ja ottamaan pomon paikkaa jota sille ei todellakaan pidä antaa. se on lutunen mussukka,MUTTA myös omapäinen, helposti ärsyyntyvä, varautunut. ja todella. se paimentaa, eli on aina siellä missä perhekin.

• entinen bernin omistaja

..on luonteeltaan aivan ihana koira.
      Meillä oli uros ,jonka säkä oli 68 ja paino 44kg.
      Vuoden ikään mennessä oli oppinut hyvin tavoille,joten aika helppo kouluttaa, kun puolen vuoden ikä on ohitettu.
      Turkkia harjataan kerran viikossa ja tassukarvat leikataan kynsien leikuun yhteydessä.Aika helppo turkin kannalta.
      Paimennusvietti on aika kohtalainen.Ei meillä ainakaan paha.
      Sairauksista:
      Meidän uroksemme jouduttin lopettamaan 1v ja 2 viikkoa vanhana.Lonkat oli erittäin huonot ja etuosassa oli erittäin pahasti kehittynyt nivelrikko.Ei enää haluttanut kävellä ollenkaan piteli vaan etu-tassua ylhäällä.
      Pienestä pitäen ei mikään ruoka tahtonut sopia.Aina vaan ripulia.
      Pitkiä lenkkejä ei suositella ennen vuoden ikää.
      Bernin hinnat ovat 900€-1000€.
      Suvussa on myös narttu-berni,joka on ollut aika terve koko 5-vuoden ikänsä.Ja hänkin on aivan ihana luonteeltaan.Meillä vaan kävi näin huonosti.
      Ja bernin kuolaamisesta...kyllä kuolaa ainakin juuston palan vuoksi.Ei oikeestaan muuten.

Ota vaan Berni,suosittelen,mutta ota myös vakuutus.

• minä

Olen samaa mieltä vakuutuksen kanssa.Ota se ainakin ekalle vuodelle.Meillä kanssa ollut ongelmia jalkojen kanssa,mutta ei pahaa.

• nea

Mitä tarkoitetaan pitkällä lenkillä...? Minkä pituisia matkoja pentu jaksaa kävellä?

• berni04
        nea kirjoitti:

Mitä tarkoitetaan pitkällä lenkillä...? Minkä pituisia matkoja pentu jaksaa kävellä?

Kyllähän se varmasti kävellä jaksaa, mutta onko sitten taas järkeä rasittaa pentua pitkillä lenkeillä? Alle puolivuotiaan kanssa max. kilometrin REMMIlenkki. Parempi olisi, jos pentu saisi temmeltää vapaana metsässä oman jaksamisen mukaan. Tokihan sitä remmissä kulkemista pitää harjoitella, mutta pääasialliset "lenkit" kyllä tekisin pennun kanssa metsässä vapaana.

• Jerry

Niin meillä kuolaa lähes aina jos vaikka syön mandariinia tai lähes mitä tahansa. Kun tarjoa niin ei ota, kun maistuu kirpeältä, mutta silti jaksaa istua lähettyvillä ja kuolata.
        Jos syödään pöydässä niin silloin ei kiinnosta, mutta jos otan vaikka porkkanan mukaan sohvalle niin jo siitä pitää pieni pala antaa, ettei lattia lainehdi.

Muuten ei kuolaa lainkaan

• bernipoju
        Jerry kirjoitti:

Niin meillä kuolaa lähes aina jos vaikka syön mandariinia tai lähes mitä tahansa. Kun tarjoa niin ei ota, kun maistuu kirpeältä, mutta silti jaksaa istua lähettyvillä ja kuolata.
        Jos syödään pöydässä niin silloin ei kiinnosta, mutta jos otan vaikka porkkanan mukaan sohvalle niin jo siitä pitää pieni pala antaa, ettei lattia lainehdi.

Muuten ei kuolaa lainkaan

Meillä kuolaa melkein koko ajan koska alahuulet kääntyy alaspäin eli kuola valuu.Mutta yleensä bernillä ei niin ole.

• ...juttu
        bernipoju kirjoitti:

Meillä kuolaa melkein koko ajan koska alahuulet kääntyy alaspäin eli kuola valuu.Mutta yleensä bernillä ei niin ole.

Mulla uros berni jolla poikkeuksellisesti todella löysät huulet ja kuolaa kyllä tulee... lenkillä tyttöjen pissoja haistellessa, kuumalla ilmalla ja tietysti kun tekee mieli hyvää... Mut ei haittaa vähä rättiä taskuun ja sillä hyvä. Meijän pikku poika ei osaa rähistä vaan itkee aina tyttöjen ja poikien perään lenkillä. Todella hyvä luontonen koska jotkut uros bernit kyllä rähisevät kovastikin toisilleen. Sairauksia oli alkuunsa pentuna liiaksikin mut vuoden iässä hävisivät ja ollut nämä seuraavat kaksi vuotta aivan terve, mutta sitä vakuutusta suosittelen minäkin. Bernistä parempaa rotua et löydä!

• ns. "kuivahuulinen koi...
        ...juttu kirjoitti:

Mulla uros berni jolla poikkeuksellisesti todella löysät huulet ja kuolaa kyllä tulee... lenkillä tyttöjen pissoja haistellessa, kuumalla ilmalla ja tietysti kun tekee mieli hyvää... Mut ei haittaa vähä rättiä taskuun ja sillä hyvä. Meijän pikku poika ei osaa rähistä vaan itkee aina tyttöjen ja poikien perään lenkillä. Todella hyvä luontonen koska jotkut uros bernit kyllä rähisevät kovastikin toisilleen. Sairauksia oli alkuunsa pentuna liiaksikin mut vuoden iässä hävisivät ja ollut nämä seuraavat kaksi vuotta aivan terve, mutta sitä vakuutusta suosittelen minäkin. Bernistä parempaa rotua et löydä!

ELIKKÄ EI KUOLAA, KUIN KARKIN EDESSä, MEILLÄ AINAKAAN; Mutta, jos esim. lapsilla namu kädessä (pipari tms), niin koiran naamahan on yhtä ylhäällä kuin tämä namu, jota se kerjää niin silloin kuolaa, koskaan muuten ei. Näin se asia on. Tietenkään koira eiole ruokapöydän edessä kuolaamassa, KUN JOHTAJAT ruokailevat! Sen paikka on silloin muualaa ja koirulilla on ihan omat ruoka-ajat (joskus saa "namia" kyllä, mutta harvoin; koulutustilanteessa tietysti) Liian löysät huulet obn vieh, samoin kuin liian "väljät" silmäluomet tms.m Ei voi verrata todellakaan esim. bernhardilaiseen tai dogiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      315
      9681
    2. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      11
      2892
    3. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      276
      2219
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      121
      2052
    5. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      91
      1598
    6. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      144
      1497
    7. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      134
      1477
    8. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      32
      1234
    9. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      49
      1211
    10. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      93
      1036
    Aihe