Mulla on kohta 2 vuotta täyttää uros marsu Vili. Ja mua on nää 2 vuotta vaivannu nää muutamat kysymykset ja nyt päätin kysäistä. Elikkäs saako marsulle antaa voikukan kukkaa?? Siis sitä keltaista ;P ja ku mä lasken kesäl vilit ulos ruohikkoo nii se juoksee heti mun luo "turvaan" nii mite saisin tottuu sen olemaan ulkona?? Ymmärrän kyllä et se pelkää ja et ku se on ollu koko talven sisä omas häkis ja sillee.. mut kummiskin :) Eli miten saisin sen tottuu ulos? Ja saako marsuille antaa voikukan kukkaa? Siin ne kyssät oliki :)
Voikukkaa??
3
2754
Vastaukset
- AurinkoArmasKippuravarvas
Voikukan lehdet ovat hyvää ja terveellistä ravintoa marsuille. Eivätkä itse kukatkaan myrkyllisiä ole. Suosittelen siis voikukkaa marsuille, tietysti kohtuus kaikessa.
Ja mitä tuohon ulkona oloon tulee niin... Marsuhan on saaliseläin, joten tuntiessaan pelkoa, se hakeutuu turvaan saalistajiltaan (petolinnuilta, kissaeläimiltä..). Eli toisin sanoen se ampaisee turvaan minkä koivistaan pääsee joutuessaan outoon, avoimeen paikkaan. Voi olla, että marsu pääsee silloin niin hyvään piiloon, ettet enää koskaan sitä löydä. Tämän vuoksi MARSUA EI SAA PITÄÄ VAPAANA ULKONA.
Sen sijaan marsuille voi rakentaa ulos katetun aitauksen, jossa ne voivat puputtaa heinää ja nauttia raittiista ilmasta. Olen itse ulkoiluttanut marsujani myös laittamalla häkin pelkän kalteriosan (siis ilman muovipohjaa) pihalle ja nostanut sitten marsut sinne. Tämän jälkeen olen laittanut pyyhkeen häkin päälle (ainakin osan), jotta marsut kokevat olevansa turvassa. Samalla pyyhe suojaa liian kuumalta auringolta.- Shatsiki
AurinkoArmasKippuravarvas on oikeassa. Voikukka on terveellistä ja marsua ei saa pitää ulkona vapaana. Se aitaus ja häkki juttu on hyvä mutta aitaus on parempi koska häkki on usein liian pieni. Mutta jos ei ole paikka pitää marsua aitauksessa/häkin metalliosassa(esim jos asut kerrostalossa...)niin kannattaa pitää valjoaissa.
- Anonyymi
pitääkö voikukka pestä ennenkun sitä antaa marsulle ja voiko sen antaa kokonaisena?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984