Värikalvontulehdus

Jaakkoo

Olin just silmälääkärissä.
Se sano, että mulla on lievä värikalvontulehdus, koska mulla on jotain soluja näkyvissä jossakin.
Olin, että jaa, no sitten varmaan vähän tippoja ja sairaus on ohi.

Mutta nyt kun selailen nettiä googlen avulla, niin voi saada sen käsityksen, että kyse on jostain vakavammasta. Näkö voi heiketä ja joku sanoi, että kyseessä on elinikäinen tauti.
Mulla ei oo mitään tulehduksia (hammas)

APUA auttakaa. Mistä on kysymys?
Kertokaa nopeaa, mitä tapahtuu?

Sain jotku lääkkeet (tippoja ja rasvaa) ja sitten pitää mennä silmäpolille parin viikon päästä.

16

3711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakkoo

      Mitään oireita ei mulla ole ollut ollenkaan.
      Olin vain rutiinitarkastuksessa.
      Vai voiko värikalvontulehdus aiheuttaa lasiaissamentumien tyyppisiä oireita näkökentässä?
      Pilviä ja mustia pilkkuja.
      Onko tämä varma merkki jostain selkärankareumasta, kuten luin vai mistä?
      Onko tämä siis parantumaton tai siis sellainen, joka tulee aina uusimaan minulla?
      Apua Apua Apua, oon aivan paniikissa.

    • Jaakkoo

      Voisko tulehdus liittyä siihen, että olin myös kuukausi sitten silmälääkärillä lisääntyneiden lasiaissamentumien innoittamana (nyt halusin vain toisenkin lääkärin mielepiteen).
      Ja tämä ensimmäinen lääkäri tutki puudutettua silmää jollain linssillä, joka hinkkasi silmää. Tutkimus oli silloin melko kovakourainen (Verrattuna tämänpäiväiseen samanlaiseen linssillä tutkimiseen) Olisiko tuo kovakourainen silmän raappiminen ehkä aiheuttanut minulle tuon iriitin.
      Se ensimmäinen lääkäri kuukausi sitten ei puhunut mitään mistään värikalvontulehduksesta.

      Laita nimim. Silmälääkäri sinä ainakin kommenttia, kun tiedät asioista...

      • heppi

        Voiko värikalvontulehdus liittyä astmaan?
        Joku tuolla puhui myös syövästä?
        Onko värikalvontulehdus kuinka yleistä?
        Voiko se olla vain kertaluontoinen tapahtuma vai onko se joku elinikäinen? Oon nimittäin samassa tilanteessa kuin tuo ketjun aloittaja.


      • iriittejä

        Sairastin ensimmäisen iriitin 25vuotiaana. Sen jälkeen muutaman vuoden tauko jne. Iriitti on ollut sekä vasemmassa että oikeassa silmässä.. Nyt iriitti ollut vasemmassa silmässä yli vuoden.
        Olen käynyt usealla silmälääkärillä, ja kukaan ei ole osannut kertoa syytä sairauteen. Selkärankareumaa sairastavilla kuulemma on useasti myös iriitti. Minullakin öisiä selkäkipuja ollut silloin kun ensimmäinen tulehdus iski. Nyt selkä ollut oireeton 4 vuotta. Eli iriitti voi tulla vaikka ei selkärankareumaa olisikaan.
        Hoitamattomana iriitti aiheuttaa sokeutumisen, mutta oikealla lääkityksellä sairaus pysyy kurissa.
        Olen joutunut syömään kortisonia myös tabletteina, kun tulehdus ärtyi tipoista huolimatta. Vaikeassa tulehduksessa käytetään myös mustuaisenlaajennus tippoja, jotta silmä on levossa. Tällöin silmällä ei kunnolla näe ja sairasloma on työstä riippuen välttämätön.
        Vaikka itselläni iriitit toistuvat, lääkäri kertoi että joillekin se tulee vain kerran. Flunssa, stressi ym. altistavat myös tulehdukseen jos sen on jo aiemmin saanut.
        Olen opetellut asian kanssa elämään, ja tällä hetkellä käytänkin vain yhtä kortisoni tippaa päivässä, sekä silmänpainetta alentavaa tippaa pari päivässä. (Silmänpaine nousi, koska olen jo yli vuoden noita kortisoni tippoja käyttänyt)

        Googlella kannattaa hakea joko iriitistä, värikalvontulehduksesta tai selkärankareumasta tietoa, näin ainakin itse tein, ja löysinkin mukavasti faktaa. Kukaan kun ei oikein tuntunut tietävän mistä on kysymys..
        Että tälläinen tapaus!


      • jaakkoo
        iriittejä kirjoitti:

        Sairastin ensimmäisen iriitin 25vuotiaana. Sen jälkeen muutaman vuoden tauko jne. Iriitti on ollut sekä vasemmassa että oikeassa silmässä.. Nyt iriitti ollut vasemmassa silmässä yli vuoden.
        Olen käynyt usealla silmälääkärillä, ja kukaan ei ole osannut kertoa syytä sairauteen. Selkärankareumaa sairastavilla kuulemma on useasti myös iriitti. Minullakin öisiä selkäkipuja ollut silloin kun ensimmäinen tulehdus iski. Nyt selkä ollut oireeton 4 vuotta. Eli iriitti voi tulla vaikka ei selkärankareumaa olisikaan.
        Hoitamattomana iriitti aiheuttaa sokeutumisen, mutta oikealla lääkityksellä sairaus pysyy kurissa.
        Olen joutunut syömään kortisonia myös tabletteina, kun tulehdus ärtyi tipoista huolimatta. Vaikeassa tulehduksessa käytetään myös mustuaisenlaajennus tippoja, jotta silmä on levossa. Tällöin silmällä ei kunnolla näe ja sairasloma on työstä riippuen välttämätön.
        Vaikka itselläni iriitit toistuvat, lääkäri kertoi että joillekin se tulee vain kerran. Flunssa, stressi ym. altistavat myös tulehdukseen jos sen on jo aiemmin saanut.
        Olen opetellut asian kanssa elämään, ja tällä hetkellä käytänkin vain yhtä kortisoni tippaa päivässä, sekä silmänpainetta alentavaa tippaa pari päivässä. (Silmänpaine nousi, koska olen jo yli vuoden noita kortisoni tippoja käyttänyt)

        Googlella kannattaa hakea joko iriitistä, värikalvontulehduksesta tai selkärankareumasta tietoa, näin ainakin itse tein, ja löysinkin mukavasti faktaa. Kukaan kun ei oikein tuntunut tietävän mistä on kysymys..
        Että tälläinen tapaus!

        Peruskysymykseni on, että kun mulla nyt ekan kerran elämässäni(27v) todettiin värikavontulehdus.
        (Siis oireita ei ole hirveemmin ilmennyt) Ehkä näin jälkeenpäinajateltuna joitakin oireita on jonkunverran ollut ilmassa viimeisten kuukausien ajan. Mutta olin lääkärillä lisääntyneiden lasiaissamentumien vuoksi.
        Niin.
        Onko tämä yleensä siis joku normaali sairaus kuin joku flunssa VAI onko todennäköisemmin odotettavissa tämän uusiutumista ja olenko todennäköisesti sairastava jotain muuta perustautia.


      • perheessä
        jaakkoo kirjoitti:

        Peruskysymykseni on, että kun mulla nyt ekan kerran elämässäni(27v) todettiin värikavontulehdus.
        (Siis oireita ei ole hirveemmin ilmennyt) Ehkä näin jälkeenpäinajateltuna joitakin oireita on jonkunverran ollut ilmassa viimeisten kuukausien ajan. Mutta olin lääkärillä lisääntyneiden lasiaissamentumien vuoksi.
        Niin.
        Onko tämä yleensä siis joku normaali sairaus kuin joku flunssa VAI onko todennäköisemmin odotettavissa tämän uusiutumista ja olenko todennäköisesti sairastava jotain muuta perustautia.

        Älä nyt vielä huolestu kovasti, sehän voi jäädä ainoaksi värikalvontulehdukseksi sinulla.
        Mutta nuorilla miehillä se voi olla ensimmäinen merkki selkärankareumasta. Minun poikani sairastui ensimmäisen kerran iriittiin 19- vuotiaana. Sen jälkeen oli muutama oireeton vuosi ja sitten tuli selkäkivut. Aluksi niitä luultiin iskiaskivuiksi jne. Mutta sitten kerran ei enää mennytkään niin helposti ohitse kipukausi ja häntä ruvettiin tutkimaan. Onneksi sattui itsepäinen lääkäri, joka päätti, että otetaan selvää. Niin hänell todettiin selkärankareuma. Kun hän sai lääkityksen, sairaus on pysynyt lähes oireettomana. Mutta iriittejä on aina silloin tällöin, välillä vähän venyviäkin. Mutta oikealla hoidolla ei ole mitään vaaraa.
        Ja kuten alussa totesin, voi olla, ettet enää koskaan saa sitä uudelleen. Mutta jostain syystä useilla on taipumusta siihen. Mm pojallani todettiin silloin alussa ennen selkarankareumadiagnoosia ns positiivinen tulehdustekijä veressä, se ei ole sama kuin reumatekijä, se hänellä on negatiivinen, vaikka sairastaakin reumaa.

        Vaikka iriitit toistuisivat, vaikka sairastuisit reumaan, se on ihan hoidettavissa oleva sairaus.
        Hoida itsesi kuntoon ja unohda koko juttu, jos joskus tulee jotain, se on sitten se..


      • Jaakkoo
        perheessä kirjoitti:

        Älä nyt vielä huolestu kovasti, sehän voi jäädä ainoaksi värikalvontulehdukseksi sinulla.
        Mutta nuorilla miehillä se voi olla ensimmäinen merkki selkärankareumasta. Minun poikani sairastui ensimmäisen kerran iriittiin 19- vuotiaana. Sen jälkeen oli muutama oireeton vuosi ja sitten tuli selkäkivut. Aluksi niitä luultiin iskiaskivuiksi jne. Mutta sitten kerran ei enää mennytkään niin helposti ohitse kipukausi ja häntä ruvettiin tutkimaan. Onneksi sattui itsepäinen lääkäri, joka päätti, että otetaan selvää. Niin hänell todettiin selkärankareuma. Kun hän sai lääkityksen, sairaus on pysynyt lähes oireettomana. Mutta iriittejä on aina silloin tällöin, välillä vähän venyviäkin. Mutta oikealla hoidolla ei ole mitään vaaraa.
        Ja kuten alussa totesin, voi olla, ettet enää koskaan saa sitä uudelleen. Mutta jostain syystä useilla on taipumusta siihen. Mm pojallani todettiin silloin alussa ennen selkarankareumadiagnoosia ns positiivinen tulehdustekijä veressä, se ei ole sama kuin reumatekijä, se hänellä on negatiivinen, vaikka sairastaakin reumaa.

        Vaikka iriitit toistuisivat, vaikka sairastuisit reumaan, se on ihan hoidettavissa oleva sairaus.
        Hoida itsesi kuntoon ja unohda koko juttu, jos joskus tulee jotain, se on sitten se..

        Saa kyllä sellaisen kuvan, että värikalvontulehdus on pikemminkin oire, jostain sairaudesta, kuin vain normaali silmätulehdus.

        Mua helpottaisi hirveesti tieto, että tää on yleistä ja että vain vaikka joka kymmenennellä värikalvontulehduksen saaneilla on taustalla joku tauti.
        Mutta nettiä selaamalla saa kyllä sellasen kuvan tästä iriitistä, että se on tyyliin lähes aina oire jostain vakavammasta taudista, kuten selkärankareumasta, chronin taudista, psoriasiksesta yms.


      • Jaakkoo
        Jaakkoo kirjoitti:

        Saa kyllä sellaisen kuvan, että värikalvontulehdus on pikemminkin oire, jostain sairaudesta, kuin vain normaali silmätulehdus.

        Mua helpottaisi hirveesti tieto, että tää on yleistä ja että vain vaikka joka kymmenennellä värikalvontulehduksen saaneilla on taustalla joku tauti.
        Mutta nettiä selaamalla saa kyllä sellasen kuvan tästä iriitistä, että se on tyyliin lähes aina oire jostain vakavammasta taudista, kuten selkärankareumasta, chronin taudista, psoriasiksesta yms.

        Takakiinnitkeetkin tuli tuossa esille. Mulla on tämän tulehtuneen silmän mustuainen hieman epäsymmetrinen. Mustuaisen alaosa on hieman liian suora, eikä pyöreä.
        Voiko tällainen lievä iriitti olla jo aiheuttanut takakiinnikkeitä.


      • ei se niin vakavaa ole
        Jaakkoo kirjoitti:

        Takakiinnitkeetkin tuli tuossa esille. Mulla on tämän tulehtuneen silmän mustuainen hieman epäsymmetrinen. Mustuaisen alaosa on hieman liian suora, eikä pyöreä.
        Voiko tällainen lievä iriitti olla jo aiheuttanut takakiinnikkeitä.

        Itelle tuli armeijan jälkeen värikalvontulehdus. Kesti noin 4 vuotta, oli välillä poissakin, kunnes tuli 15 vuoden päästä uudestaan. Nyt ollut muutaman vuoden. Selkärankareumaa tai mitään ei ole löydetty. Silmälääkäri kertoi että hammas, nenäontelot, ja selkärankareumakoe kannattaa ottaa. Ei ollut. Siis siihen ei aina löydä syytä. Kyllä sen kanssa pärjää. Itse panen 3 tippaa fml:ää nyt, se on vähäkortisoninen, joka ei nosta silmän painetta. Kontrollit ovat säännöllisin ajoin 1-3 kk. tilanteen mukaan. Ei kipuja joten ei se niin vaarallista ole. Pärjäile vain on niitä isompiakin vaivoja, tämän kanssa ei kannate hättäillä.


      • lakka82
        ei se niin vakavaa ole kirjoitti:

        Itelle tuli armeijan jälkeen värikalvontulehdus. Kesti noin 4 vuotta, oli välillä poissakin, kunnes tuli 15 vuoden päästä uudestaan. Nyt ollut muutaman vuoden. Selkärankareumaa tai mitään ei ole löydetty. Silmälääkäri kertoi että hammas, nenäontelot, ja selkärankareumakoe kannattaa ottaa. Ei ollut. Siis siihen ei aina löydä syytä. Kyllä sen kanssa pärjää. Itse panen 3 tippaa fml:ää nyt, se on vähäkortisoninen, joka ei nosta silmän painetta. Kontrollit ovat säännöllisin ajoin 1-3 kk. tilanteen mukaan. Ei kipuja joten ei se niin vaarallista ole. Pärjäile vain on niitä isompiakin vaivoja, tämän kanssa ei kannate hättäillä.

        Mulla todettin värikalvon tulehdus 3 viikkoa sitten ja eka kerta on tämä. sairaushan voi olla vain perinnöllinenkin, itseltäni suvusta löytyy yks ihminen jolla ollut tulehdus.
        sullahan Jaakko ei ole mitään hätää kun se huomattiin noin varhaisessa vaiheessa. itse hakeuduin vasta lääkäriin kun silmä oli punainen. ja nyt vasta alkanut paraneen kun sain kortisoonipiikin silmään. tunnin välein tässä tippoja laitellaan ja eiköhän tästä hengissä selvitä! :)


    • silmälääkäri

      Iriitti voi käyttäytyä hyvin lempeästi eli paranee hyvin tipoilla ja on sitten pitkän aikaa poissa. Kuitenkin iriitin sairastaneilla on huomattavasti suurempi todennäköisyys kuin muilla ihmisillä sairastua uudelleen iriittiin.
      Iriitti voi olla myös hyvin ärhäkkä ja aiheuttaa nopeasti takakiinnikkeitä ja muita komplikaatioita, mutta tämä on harvinaisempaa. Siksi muiden kokemuksia lukemalla et välttämättä saa oikeaa kuvaa tautisi laadusta - sen vain aika näyttää. Ja vaikka se uusisi alkuun useastikin, voi iriitti rauhoittua myös parin vuoden päästä. Toisinpäinkin saattaa käydä. Joka tapauksissa lähes kaikissa tapauksissa tauti saadaan hoidettua lääkkeillä siten, että näön huononemista tai menetystä ei tarvitse pelätä.
      Mikäli tuntuu siltä, että tulehtuneen silmän mustuainen ei ole pyöreä kuten toisen silmän vaan esim. piparkakkumainen tai muuten epämuotoinen eikä ole esim. vanhaa vammaa sen aiheuttajana tiedossa, saattaa olla syytä käyttää myös mustuaista laajentavaa tippaa. Eli jos tämä on uutta silmässä, niin kannattaisi käväistä nopeammin silmälääkärillä/poliklinikalla kuin vasta parin viikon päästä kontrollissa.

      • jaakkoo

        Minua huolestuttaakin lähinnä se, että onko tämä merkki jostain muusta sairaudesta ja/tai se, että iriitti yleensä olisi krooninen. Olen saanut sen kuvan, että tauti pikemminkin on krooninen ja merkki jostain muusta taudista, kuin esim. joku kertaluontoinen, kuin flunssa.

        Miten usein pitää käydä tarkistuksissa iriitin varalta, jos ei ole mitään oireita (ei ollut nytkään oireita)?


      • The Real J.
        jaakkoo kirjoitti:

        Minua huolestuttaakin lähinnä se, että onko tämä merkki jostain muusta sairaudesta ja/tai se, että iriitti yleensä olisi krooninen. Olen saanut sen kuvan, että tauti pikemminkin on krooninen ja merkki jostain muusta taudista, kuin esim. joku kertaluontoinen, kuin flunssa.

        Miten usein pitää käydä tarkistuksissa iriitin varalta, jos ei ole mitään oireita (ei ollut nytkään oireita)?

        Itselläni on ollut nyt iriitti kahdesti. Viimeksi viime kesänä oikeassa silmässä ja sitä ennen toissakesänä vasemmassa. Ensimmäisellä kerralla en tiennyt mitään iriitistä ja kävin lääkärillä vasta kun silmä oli jo pahasti punoittava ja kipeä. Tällä kerralla lääkitystä kesti useita kuukausia. Osansa saattoi olla myös sillä etten ollut ennen käyttänyt sellaisia lääkkeitä (tippoja ja voidetta yöksi) ja siten en kenties osannut käyttää lääkkeitä tehokkaasti. Toisella kerralla lähdin heti lääkärille havaittuani oireita (valonarkuutta, kipua ja punoitusta silmässä) ja sain sen hoidettua nopeammin. Tänä vuonna ei vielä ole ollut merkkiä.

        Minulla on diagnosoitu nuoruusiän sidekudosreuma 7-vuotiaasta ja sen takia jatkuva lääkitys. Myös selkäkipua on esiintynyt joskin aika harvoin, joten selkärankareuma saattaisi olla mahdollinen. Ensimmäisellä kerralla lääkäri mainitsi että reuma voi edesauttaa iriitin syntyä.

        Kuitenkin, kun käy lääkärillä heti oireiden ilmettyä ja huolehtii lääkityksestä asiallisesti on iriitti aivan kestettävä. Alkuvaihe on pahinta kun silmä on pahasti valonarka ja kipeä, mutta se menee ohi melko pian (ellei satu olemaan erityisen ärhäkkä tapaus).


      • silmälääkäri
        jaakkoo kirjoitti:

        Minua huolestuttaakin lähinnä se, että onko tämä merkki jostain muusta sairaudesta ja/tai se, että iriitti yleensä olisi krooninen. Olen saanut sen kuvan, että tauti pikemminkin on krooninen ja merkki jostain muusta taudista, kuin esim. joku kertaluontoinen, kuin flunssa.

        Miten usein pitää käydä tarkistuksissa iriitin varalta, jos ei ole mitään oireita (ei ollut nytkään oireita)?

        Useimmilla iriittiä sairastavilla ei muuta perussairautta löydy. Joillakin toki myös muita sairauksia tähän liittyen löytyy, siksi yleensä muitakin vaivoja kysellään iriittipotilailta ja mahdollisia jatkotutkimuksia tältä pohjalta sitten laitetaan vireille. Läheskään kaikki iriittipotilaat eivät kuitenkaan jatkotutkimuksia tarvitse.


    • Huuhaa

      Juuri tällä hetkellä hoidossa molemmat silmät. Ensimmäinen iriitti iski tammikuun lopulla oikeaan silmään. Hoidettiin pois ja neljän viikon jälkeen tuli uudelleen. Nyt edelleen hoidossa 2kertaa tippaa päivässä ja yöksi voidetta aina juhannukseen asti. Sitten rukoillaan että pysyisi poissa.
      Vasempaan silmään iski kaksi viikkoa sitten ja nyt kerran tunnissa tippaa ja mustuaista laajentavaa voidetta yöksi.
      Itselläni iriitti tuli suoraan salmonellan sairastamisesta ja siitä johtuneesta niveltulehduksesta. Itseltäni otettiin reuma-arvot jo viime kesällä kun niveltulehdus todettiin. Kyllä ne on hyvä käydä otattamassa jos yhtään epäilee tautia.

      • Anonyymi

        Katsokaa, mitä shampoota käytätte. Miedoissa pesuaineissa ja hoitoaineissa voi olla jopa lisäaineena homeenestoaineita. Jos iriitti iskee, pyydä vain lisäaineetonta silmätippaa. Katso, millä hiuksesi peset. Tuoksukin voi ärsyttää silmiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe