Appiukon suvussa oli kovia jätkiä

Anonyymi-ap

Tässä kun elellään nyt sodanuhalla peloteltuina, niin tuli asiasta juteltua poikanikin kanssa, joka kyläili vastikään.

Kerroin mielipiteeni pojalleni, ettei nykyisessä sodankäynnissä ole enää ihmishengillä mitään arvoa, suojaa ei ole missään ja kuolema vaanii kaikkialla aselajista riippumatta, eikä se sankarihauta paljoa lämmitä omaa eikä läheisten mieltä.

Poikiemme uhraukset eivät muuttaisi lopputulosta miksikään. Jos Venäjä oikeasti Suomen haluaisi, sen se ajan kanssa saisi. Valtavilla miestappioilla, mutta saisi kuitenkin. Yksi pikkuinen ydinohjus vaikkapa Ouluun ja Suomi rukoilisi polvillaan armoa.

Henk koht en usko että Venäjä kuitenkaan olisi niin itsetuhoinen, että mokoman Suomen takia maailmansodan järjestäisi ja itsensä eristäisi kymmeniksi vuosiksi maailmanyhteisöistä.

Kun mökkiä alettiin rakentamaan -93 paikkeilla appiukon maille, kuultiin tarinoita mökkitien varressa olevasta pienestä maatilasta, josta appiukon serkut oli kotoisin.
Yksi harmaahapsista oli vielä elossa, joka kantoi vain sukunimeään Tanttu.

Kerran kun ajettiin mökkitietä, Tanttu työnsi suurilla kottikärryillä kiviä hampaat irvessä pellolta tienlaitaan, appiukko oli kyydissä ja sanoi että siinä on sen kaliberin miehiä, että hattu päästä.

Sotasankareiksi tiedettiin, mutta en tiennyt miten kovia jätkiä siellä olikaan, ennenkuin luin heistä sotahistoriaa. Sitä sukukuntaa edusti ansiokkaasti myös tämänpäiväisen Iltalehden Plus-liitteen kertomus Pauli Veikko Tantusta.

"Huimapäinen hirvensalmelainen"

"Kannaksen puolustuslinja murtui Valkeasaaressa JR 1:n kohdalta. Rykmenttiin ei kuitenkaan ollut osunut liikaa vellihousuja, vaan liikaa pommeja ja kranaatteja. Sitten tulivat panssarivaunut eikä rykmentillä ollut mitään millä torjua niitä. Miesylivoima oli 18-kertainen.

Rykmenttiin mahtui myös korpraali, joka vastasi isompaakin osastoa. Hirvensalmelainen Pauli Veikko Tanttu oli saavuttanut jo hyökkäysvaiheen aikana kuuluisuutta huimapäisyydellään. Hänen konepistoolinsa nakutti tappavasti aina siellä, missä taistelut kävivät kuumimpana. Tanttu ilmoittautui aina vapaaehtoiseksi jääkärijoukkueesta lähetettyihin partioihin.

Valkeasaaressakin Tanttu oli jälleen vapaaehtoinen, joka piti yhteyttä Silta-tukikohtaan teräsmyrskystä välittämättä. Kun oma jääkärijoukkuekin vetäytyi Valkeasaaresta, Tanttu jäi oma-aloitteisesti viivyttämään viimeisenä konepistoolinsa kanssa vihollisen etenemistä.

Omien puolelle takaisin päästyään hän liittyi vapaaehtoisesti tunnustelevaan vastahyökkäykseen lähteneeseen 1. Jääkäripataljoonaan. Kun sekin lyötiin ylivoiman edessä hajalle, Tanttu jäi jälleen kylmäpäisesti viivyttämään ja murtautui sitten takaisin omiensa luo.

Kun JR 1 sai kursituksi itsensä kasaan, se joutui rintamavastuuseen 14.6.1944 Maantiejärvellä, Uusikirkosta koilliseen. Vihollispataljoona pääsi taisteluissa murtautumaan aivan pataljoonan komentopaikalle, ja raisu korpraali lähti jääkärijoukkueen kärjessä vastaiskuun. Kun joukkue ei päässyt kovan vihollistulen takia eteenpäin, Tanttu ratkaisi tilanteen omalla tavallaan.

"Ei tässä auta muuta kuin hyökätä", korpraali totesi ja lähti yhden miehen rynnäkköön päin tulittavaa konekivääripesäkettä – ja tuhosi sen. Hän puhkaisi tien vastustajan asemien vyöryttämiseksi. Jälleen hän käskemättä lähti ryhmänsä (1+4) kärjessä. Ryhmä tuhosi kaksi konekivääri- ja neljä pikakivääripesäkettä.

Viimeistä pesäkettä tuhotessaan Tanttu heristi korviaan. Jostakin kuului vihollisen kranaatinheittimen lähtölaukaus. Kun muu ryhmä ei enää lähtenyt sitä tuhomaan, Tanttu meni yksin. Hän listi krh-pesäkkeeseen kuusi vihollista. Pataljoona pelastui näin hyvin uhkaavalta tilanteelta, pitkälti Tantun ansiosta"

Tantusta tuli ritari numero 180. Esityksen teki Jalkaväkirykmentti 1:n komentaja, everstiluutnantti Kosti Lyly ja 10. Divisioonan komentaja Kai Savonjousi puolsi sitä.

"Korpraali Tanttu on taistelija, jota esimiehet ja asetoverit kunnioittavat", yksi perusteluista kuului. ”Tanttu kuului taisteluarvoltaan korkeimpaan eliittiin”

"Puolustusvoiman lippujuhlan päivänä paljastettiin Mannerheim-ristin ritari Pauli Tantun muistolaatta. Laatta sijaitsee tien vieressä hänen syntymäkodin paikalla. Itse kodista ei ole paljoakaan enää jäljellä, pelkkä uuni. Kauempana on pystyssä liiterinä ja saunana toiminut pieni rakennus.

– Minulla on joitakin muistikuvia torpasta. Uuni oli ainakin suurempi, kuin koko tupa. Ajatella, että siellä taisi parhaimmillaan asua kahdeksanhenkinen perhe, Pauli Tantun sukulainen Ahti Komppa naurahtaa"

Appiukko oli yhdeksänhenkisestä perheestä ja asustelivat kilometrin päässä tuosta torpasta, jota ei enää ole. Appiukon synnyinkotia ja pientilaa pitää pystyssä veljensä ja veljentytär. Yli 80 vuotta ikää veljellään mutta vielä riittää virtaa ahertaa.

Kovat ajat vaatii kovia jätkiä.

Valitettavasti sellaisia ei juurikaan enää ole. Sossupossut tasa-arvohöpinät ja feministit on vieneet monelta munat ja Euroopan Unionin herranketkujen vuoksi kuoleminen olisi vain surullista, eikä sankarillista.

2010

25

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos sodan uhka alkaa olla selkeä, minä järjestän pojilleni ja tyttärelleni ihan omat kutsunnat.

      Kutsun heidät Thaimaahan saunomaan, altaalle polskimaan, patiolle grillaamaan ja aurinkotuoleihin juomaan Pina Coladaa.

      2010

      • Anonyymi

        Miten kerrostaloprojekti etenee, onko paljonkin asuntoja jo myyty?

        Eikös olekin järkevää laittaa omaisuutensa suomeen, kerrostaloläävään?

        Kutsutko myös kaikki kloonisi Eedeniin polskimaan, kuten Hukkapalasi joka piakkoin ryhtyy miljonäärieläkeläiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kerrostaloprojekti etenee, onko paljonkin asuntoja jo myyty?

        Eikös olekin järkevää laittaa omaisuutensa suomeen, kerrostaloläävään?

        Kutsutko myös kaikki kloonisi Eedeniin polskimaan, kuten Hukkapalasi joka piakkoin ryhtyy miljonäärieläkeläiseksi?

        Ei ole yhtään myyty eikä ole myynnissä. Remontit valmiit. 18000 euroa jää käteen joka kuukausi verojen ja kulujen jälkeen vuokratuottoina. Ei kannata myydä nyt, kiitoksia kysymästä.

        Sijoitin noin kolmanneksen omaisuudestani tuohon ja minulla ei ole velkaa, joten eipä hätää ystäväiseni. Jos lätkäiset 4,5 miljoonaa tiskiin heti, niin myyn tuon kokonaisuutena. Muutoin se jää vuokralle.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yhtään myyty eikä ole myynnissä. Remontit valmiit. 18000 euroa jää käteen joka kuukausi verojen ja kulujen jälkeen vuokratuottoina. Ei kannata myydä nyt, kiitoksia kysymästä.

        Sijoitin noin kolmanneksen omaisuudestani tuohon ja minulla ei ole velkaa, joten eipä hätää ystäväiseni. Jos lätkäiset 4,5 miljoonaa tiskiin heti, niin myyn tuon kokonaisuutena. Muutoin se jää vuokralle.

        2010

        Mahtavaa, olet ostanut kerrostalon joka kustantaa oman peruskorjauksen ja käteenkin jää kuukausittain vielä 18.000 euroa.

        Miksi et ryhdy suomen pikarikastuneimmaksi mijardööriksi ostamalla vielä muutaman lisää ja sitten myyt tuon aivan käsittämättömän hienon liikeideasi kansainvälisillä markkinoilla kirjautumalla pörsiin AAA-Luokitellulla yhtiölläsi.

        Tao nyt hyvä mies kun rauta on kuumaa ... eikun nöyrää.

        Unohdit mainita miten kannat vastuun kloonistasi Hukkapalasta, eihän veliä perheineen voi jättää oman onnensa nojaan jos itärajalta alkaa joukkoa pukkaamaan, täytyyhän kovanaamasuvun Törnin ja Tantun muistoa kunnioittaen lähteä karkuun junttilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtavaa, olet ostanut kerrostalon joka kustantaa oman peruskorjauksen ja käteenkin jää kuukausittain vielä 18.000 euroa.

        Miksi et ryhdy suomen pikarikastuneimmaksi mijardööriksi ostamalla vielä muutaman lisää ja sitten myyt tuon aivan käsittämättömän hienon liikeideasi kansainvälisillä markkinoilla kirjautumalla pörsiin AAA-Luokitellulla yhtiölläsi.

        Tao nyt hyvä mies kun rauta on kuumaa ... eikun nöyrää.

        Unohdit mainita miten kannat vastuun kloonistasi Hukkapalasta, eihän veliä perheineen voi jättää oman onnensa nojaan jos itärajalta alkaa joukkoa pukkaamaan, täytyyhän kovanaamasuvun Törnin ja Tantun muistoa kunnioittaen lähteä karkuun junttilasta.

        Ohoh! Nyt on piirrettävä rasti seinään! Onnistuit nimittäin sivuamaan aloituksen aihetta tuossa loppuosiossa! Se on harvinaista.

        Olen surullinen siitä että Suomesta ei löytynyt vahvoja isänmaallisia suomalaisia poliitikkoja enää 2000- luvun puolella, jotka olisi olleet lahjomattomia ja haistattaneet Euroopa Unionille paskat.

        Kansaa kustiin siinä silmään oikein kunnolla, ja varmaan myös isoa osaa poliitikoista. Lupaukset oli huimia, seuraukset kammottavia. Niin se minäkin kuvittelin että siitä se Suomi lähtee nousuun.

        Ei lähtenyt, vaan lähti syöksylaskuun. Ei riittänyt että Suomi lypsettiin kuivaksi, vaan piti vielä lahjoittaa itsemääräämisoikeus pois, tuottavat yritykset myytiin jotka olisivat pitäneet yksistään Suomen tolpillaan tässäkin tilanteessa.

        Nato ja USA liittyivät määräilijöiden joukkoon, EU estää jättisakkojen uhalla suomalaisia hyödyntämästä metsiään ja luonnonvarojaan. Ulkovallat hallitsee kaivostoimintaa Suomessa.

        EU säännöstelee tuotantoa, jotta suomalaiset eivät pääs maailmanmarkkinoille ja kaikenkukkuraksi EU kertoo Suomelle että teillä menee niin hyvin että te ette tarvitse tukia ollenkaan, vaan te joudutte maksamaan.

        Polttoaineen jalostukset ja Uniperit lahjoitettiin Itämeren toiselle puolelle ja Suomi lupautui maksamaan Vironkin kaasutoimitukset Jenkeille.

        Omille maille ei saa rakentaa jollet myy sitä maata kunnalle ryöstöhintaan ensin kaavoitettavaksi. Siis missä ja kenen se on se Suomi, jota nykyisin puolustetaan?

        Sehän on Bryssel ja Washington, joita me puolustetaan, koska me emme enää omista Suomea.

        Oli vähän toinen meininki sotien aikaan, kun siinä kansalaiset puolusti omia maitaan ja mantujaan, peltojaan, perhettään ja karjaansa. Se oli silloin kotimaa ja isänmaa.

        Törnien ja Tanttujen perintö on tuhottu.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yhtään myyty eikä ole myynnissä. Remontit valmiit. 18000 euroa jää käteen joka kuukausi verojen ja kulujen jälkeen vuokratuottoina. Ei kannata myydä nyt, kiitoksia kysymästä.

        Sijoitin noin kolmanneksen omaisuudestani tuohon ja minulla ei ole velkaa, joten eipä hätää ystäväiseni. Jos lätkäiset 4,5 miljoonaa tiskiin heti, niin myyn tuon kokonaisuutena. Muutoin se jää vuokralle.

        2010

        Onks mittari samaa mieltä että sinulla ei ole velkaa, osakaslaina henkilöillä poikkeuksetta on.


    • Anonyymi

      Vanha polvi taikuista muistaa vielä nykyäänkin Törnin Lassea, pääosin hyvällä. Vaan kyllä Larrylla oli myös pimeä puolensa.

      • Anonyymi

        Kelläpä ei olisi pimeyttä ja kostonhimoa sisimmässään, kun näet kotisi ja kotikaupunkisi palavan ja naapurisi murhattuina ja kidutettuina?

        Desantit teki tuhojaan Viipurissa jo ennen Mainilan laukauksia, isäni isä perheineen lähti Kuhmon itärajalla sijaitsevasta upouudesta talosta evakkoon ja joutuivat polttamaan talon lähtiessään.

        Eräs tarina kertoi kun desantit kävivät talo talolta läpi maatiloja ja tappoivat kaikki. Eräässä talossa lapset piilotettiin uuniin, kun aikuiset koettivat pistää kampoihin.

        Kun aikuiset oli surmattu, desantit kuulivat lasten itkun uunista ja pistivät tulet tulipesään.
        Jos tuollaiset asiat eivät katkeroita miestä, niin sitten ei mikään.

        Lassesta tuli kylmäverinen tappaja, joka omisti elämänsä sille. Ei ollut enää merkitystä Vihreät baretit perustettuaan, ketä on vastassa, vaan se että hoidetaan se sotilaan ainoa tehtävä mahdollisimman tehokkaasti.

        Osasto Törni oli koottu kaikkein tehokkaimmista tappajista, mukana muun muassa eräs Mauno Koivisto- niminen lentopalloilija.

        Hintalappu oli monille kova. Kaikista ei tullut sodan jälkeen Adolf Ehrnrotheja, juhlittuja sankareita. Sodan arvet teki maailman parhaasta sniperista Simo Häyhästä ikuisen poikamiehen. Sillä naamalla ei enää tanssiaisiin menty.

        Törni on monille Vietnamin sodan veteraaneille se kaikkien aikojen kaikkein kovin jermu, sotilaan ruumiillistuma, loistava upseeri ja kouluttaja joka ei koskaan käskenyt ketään vaaraan, ellei mennyt itse edellä. Hän puhui aina "Me", eikä "Minä".

        Törni oli Manhattanilla baarissa tyttöystävänsä kanssa, kun tuli riitaa mustien miesten kanssa keskellä päivää. Kun poliisit tuli paikalle, oli baari kuin taistelutantere. Kuusi mustaa miestä makoili tajuttomina.

        Törniltä tivattiin että ketkä oli kaverisi, sillä ei tätä yksi mies ole voinut tehdä? Törni ei säästellyt koskaan nyrkkejään ja joutui joskus sen vuoksi vaikeuksiin. John Wayne näytteli Törniä elokuvassa "Green Barets".

        Vähän väärä valinta näyttelijäksi, sillä Törni oli aina huippukunnossa.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelläpä ei olisi pimeyttä ja kostonhimoa sisimmässään, kun näet kotisi ja kotikaupunkisi palavan ja naapurisi murhattuina ja kidutettuina?

        Desantit teki tuhojaan Viipurissa jo ennen Mainilan laukauksia, isäni isä perheineen lähti Kuhmon itärajalla sijaitsevasta upouudesta talosta evakkoon ja joutuivat polttamaan talon lähtiessään.

        Eräs tarina kertoi kun desantit kävivät talo talolta läpi maatiloja ja tappoivat kaikki. Eräässä talossa lapset piilotettiin uuniin, kun aikuiset koettivat pistää kampoihin.

        Kun aikuiset oli surmattu, desantit kuulivat lasten itkun uunista ja pistivät tulet tulipesään.
        Jos tuollaiset asiat eivät katkeroita miestä, niin sitten ei mikään.

        Lassesta tuli kylmäverinen tappaja, joka omisti elämänsä sille. Ei ollut enää merkitystä Vihreät baretit perustettuaan, ketä on vastassa, vaan se että hoidetaan se sotilaan ainoa tehtävä mahdollisimman tehokkaasti.

        Osasto Törni oli koottu kaikkein tehokkaimmista tappajista, mukana muun muassa eräs Mauno Koivisto- niminen lentopalloilija.

        Hintalappu oli monille kova. Kaikista ei tullut sodan jälkeen Adolf Ehrnrotheja, juhlittuja sankareita. Sodan arvet teki maailman parhaasta sniperista Simo Häyhästä ikuisen poikamiehen. Sillä naamalla ei enää tanssiaisiin menty.

        Törni on monille Vietnamin sodan veteraaneille se kaikkien aikojen kaikkein kovin jermu, sotilaan ruumiillistuma, loistava upseeri ja kouluttaja joka ei koskaan käskenyt ketään vaaraan, ellei mennyt itse edellä. Hän puhui aina "Me", eikä "Minä".

        Törni oli Manhattanilla baarissa tyttöystävänsä kanssa, kun tuli riitaa mustien miesten kanssa keskellä päivää. Kun poliisit tuli paikalle, oli baari kuin taistelutantere. Kuusi mustaa miestä makoili tajuttomina.

        Törniltä tivattiin että ketkä oli kaverisi, sillä ei tätä yksi mies ole voinut tehdä? Törni ei säästellyt koskaan nyrkkejään ja joutui joskus sen vuoksi vaikeuksiin. John Wayne näytteli Törniä elokuvassa "Green Barets".

        Vähän väärä valinta näyttelijäksi, sillä Törni oli aina huippukunnossa.

        2010

        "Legendaarisen suomalaisen sotasankarin, Mannerheimristin ritarin Lauri Törnin tarina tuo edelleen esiin uusia yllätyksiä.

        Törni, sittemmin Yhdysvaltain armeijan erikoisjoukkojen vihreiden barettien upseeri Larry Thorne, katosi 18.10.1965 Vietnamin sodan aikaisessa salaisessa operaatiossa.

        Elokuussa 1999 suomalainen etsintäpartio paikansi Törnin helikopterin onnettomuuspaikan tiheässä viidakossa 34 vuotta kopterin putoamisesta.

        Jatkotutkimukset ovat nyt tuoneet esiin yllättävän löydön. Törnin kopterissa viimeisessä operaatiossa oli mukana mahdollisesti salaperäinen viides mies, jota kukaan ei tunne.

        Tehtävään osallistuneet helikopterit lensivät Laosin puolelle. Operaation tarkoituksena oli paikantaa Vietkongin sissien käyttämä viidakossa kulkeva Ho Chi Minh -reitti. Törni miehistöineen ei koskaan palannut takaisin Kham Ducin tukikohtaan"

        Kopteri osui sakeassa sumussa vuorenrinteeseen ja räjähti. Rakenteissa oli paljon magnesiumia joka poltti rungon olemattomiin. Roottorin osia löytyi puista ja moottori oli vierinyt alas vuorenrinnettä.

        DNA:sta tunnistaminen vei vuosia. Törnin sukulaiset seurueineen veivät putoamispaikalle muistolaatan ja sen alle on tietojen mukaan edelleen haudattina Marskin ryyppu-pullo seuraaville vierailijoille snapsiksi Törnin kunniaksi.
        Pitkälle vei Viipurin pojan tie.


    • Anonyymi

      Minulla on minut, minun lapset, minun vaimo, minun 2 exää, minun vaimon äiti, minun vaimon isä, minun vaimon sisko ja sen veli, minun vaimon buudeli, minun vaimon 2 korealaista lasta, minun vaimon mummu ja sen kanat, minun sukuni, minun appiukon suku, minun kaverit, minun facekaverit, minun farmin työntekijät, minun kloonini tällä Pattayan matkailupalstalla, jotka kaikki tekee minusta minut, joka olen ainutlaatuinen omana itsenäni, ei ole toista minun kaltaista minääÄÄÄÄÄÄ.

      • Anonyymi

        65 vuotias terve mies siellä purkautuu? Miten tuo liittyy Suomen sotahistoriaan tuo pikkulapsenomainen purkaus? Aloittaja siteerasi vain uutista joka on pala Suomen historiaa ja mielenkiintoinen artikkeli, josta ainakaan minä en aiemmin ollut kuullut.
        Mannerheimin ristejä ei saanut tuosta vaan, ne vaati tekoja eikä puheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        65 vuotias terve mies siellä purkautuu? Miten tuo liittyy Suomen sotahistoriaan tuo pikkulapsenomainen purkaus? Aloittaja siteerasi vain uutista joka on pala Suomen historiaa ja mielenkiintoinen artikkeli, josta ainakaan minä en aiemmin ollut kuullut.
        Mannerheimin ristejä ei saanut tuosta vaan, ne vaati tekoja eikä puheita.

        Paskaa jauhat aloittaja on selitellyt tuota törniään jo tällä palstalla iät ajat ja taas, nyt maustettuna appiukon kovalla suvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskaa jauhat aloittaja on selitellyt tuota törniään jo tällä palstalla iät ajat ja taas, nyt maustettuna appiukon kovalla suvulla.

        Selitellyt? Eihän se ole hänen Törninsä, vaan suomalainen sotasankari. Miten voit vihastua siitä että jonkun suvussa on sotaveteraaneja? Eikähän niitä ole kaikkien suvuissa. Jos lehdessä on juttu jostakusta joka osuu likelle niin miksi siitä ei saisi kertoa? Kuinka sairas pitää olla ihmisen joka tuollaisesta vetää herneet nokkaan? Mikä sinua oikeasti vaivaa?
        Hyviä kirjoituksia minun mielestäni. Aika moni pohtii tällä hetkellä onko tämä Suomi puolustamisen arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitellyt? Eihän se ole hänen Törninsä, vaan suomalainen sotasankari. Miten voit vihastua siitä että jonkun suvussa on sotaveteraaneja? Eikähän niitä ole kaikkien suvuissa. Jos lehdessä on juttu jostakusta joka osuu likelle niin miksi siitä ei saisi kertoa? Kuinka sairas pitää olla ihmisen joka tuollaisesta vetää herneet nokkaan? Mikä sinua oikeasti vaivaa?
        Hyviä kirjoituksia minun mielestäni. Aika moni pohtii tällä hetkellä onko tämä Suomi puolustamisen arvoinen.

        En ole vihastunut vaan annan vain palautetta joska täytyy olla niin minäääÄÄÄÄÄ ja tarvitsee siihen avuksi myös sinut.

        Kerro kerro toki, herneet .... tai oikeastaan meloonit löytyy Pattayan rakkaiden sieraimista.

        Keskustele Laiffisi kanssa pohtien miten vietätte miljonäärieläkeläisen vuotenne.


    • Anonyymi

      Kun Ukrainan sota alkoi, ajatteli poliitikot, kauppiaat ja jotkut tuottajat että nyt on armoton rahastuksen paikka ja voidaan nostaa hinnat pilviin ja syyttää siitä Putinia.
      Mutta siinä kävikin niin että kaikki nosti hintoja niin paljon että asiakkailta meni ostovoima samassa suhteessa ja kallistuneet tuotteet ei menneet enää kaupaksi samoin kuin ennen. Samaten valtio meinasi että nyt otetaan kunnon verotuotot.
      Siinä kävi niin että ei otettukaan kun kulutus laski ja työttömyysluvut kasvoi ja jatkaa kasvuaan edelleen. Tekivät täsmälleen päinvastoin kuin talousviisaat neuvoivat.
      Neuvoivat että verot alas, tuotanto ja kulutus ylös.
      Paperilla näytti toimet hyvältä mutta todellisuudessa ne verotuotot vain alkoi laskea.

      Se on hölmöläisen matematiikkaa pyytää kymppitonnin autosta kolmekymmentätonnia ja kuvitella tekevänsä sillä kahdenkymmenentonnin voitot, kun todellisuudessa kukaan ei osta sitä autoa.

    • Anonyymi

      NIIN SIINÄ KÄY AINA, ETTÄ TULEE VAIN TAPPIOA SODAN KANSSA.
      MITEN SAK PÄRJÄNNEE LAKKOILLESSA. KAPITALISTIN ELÄTTÄÄ PITÄÄ NIITÄ, KUIN NAHKAPÄÄ HAVUKOITA.

    • Anonyymi

      Vastoin esimerkiksi History.netissä olevia tietoja Lasse ei itse leikannut natsitatuointia pois käsivarrestaan. Sen teki toinen suomalainen, jonka kanssa Lassella oli rakennusfirma New Yorkissa ja Michiganissa.

      Totuuskin palaa tulessa, kun koville mennään.

    • Anonyymi

      Saario souti Amerikkaan, mutta Törni tuli maahan uimalla, haiden keskellä.

      • Anonyymi

        Valloissa elettiin kylmää sotaa ja podettiin valtaisaa kommunismin pelkoa. Kaikkia imigrantteja epäiltiin Neuvostoliiton vakoojiksi. Törni joutui pariin otteeseen tuohon myllyyn ja taisi siinä jokunen vuosi vierähtää, ennenkuin oleskeluluvan myötä paikka armeijassa aukesi.
        Reilussa vuodessa kersantiksi, siitä vuosi ja luutnantiksi, keväästä 1957 alkaen 11. maahanlaskudivisioonan upseerina Bad Tölzissä Saksan liittotasavallassa. Hän jatkoi sotilasuraansa Saksassa 10th Special Forces Groupin riveissä, suoritti Italian alppijääkärikoulun ja esitteli erikoisjoukkojen toimintaa koulutuselokuvassa "Phantom Soldiers".
        Kymmenisen vuotta ehti Jenkkien riveissä taistella ennen katoamista. Elämänsä ainoa kihlattu ehti kuolla auto-onnettomuudessa vuosi ennenkuin Laurin jäänteet saatiin tunnistettua. Muistopuheen ehti kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valloissa elettiin kylmää sotaa ja podettiin valtaisaa kommunismin pelkoa. Kaikkia imigrantteja epäiltiin Neuvostoliiton vakoojiksi. Törni joutui pariin otteeseen tuohon myllyyn ja taisi siinä jokunen vuosi vierähtää, ennenkuin oleskeluluvan myötä paikka armeijassa aukesi.
        Reilussa vuodessa kersantiksi, siitä vuosi ja luutnantiksi, keväästä 1957 alkaen 11. maahanlaskudivisioonan upseerina Bad Tölzissä Saksan liittotasavallassa. Hän jatkoi sotilasuraansa Saksassa 10th Special Forces Groupin riveissä, suoritti Italian alppijääkärikoulun ja esitteli erikoisjoukkojen toimintaa koulutuselokuvassa "Phantom Soldiers".
        Kymmenisen vuotta ehti Jenkkien riveissä taistella ennen katoamista. Elämänsä ainoa kihlattu ehti kuolla auto-onnettomuudessa vuosi ennenkuin Laurin jäänteet saatiin tunnistettua. Muistopuheen ehti kirjoittaa.

        Vau, mikä mies! Missä päin Saksaa hän katosi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vau, mikä mies! Missä päin Saksaa hän katosi?

        Paraisten paranormaalilla ei luonnollisesti tietenkään ole pienintäkään hajua kuka oli sotiemme kenties kuuluisin sotilas maailmalla. Pitää siitäkin alkaa päätään aukomaan.
        Simo Häyhä ehkä tunnetaan joissakin piireissä paremmin, mutta Häyhä ei ollut enää jatkosodassa geimeissä mukana.
        Törnin porukoissa oli monia legendaarisia taistelijoita.
        Mutta eihän sille mitään voi jos kellohameet ja kukkasten kuvaamiset ovat lähempänä kaunomieltä. Sotahistoria on kuitenkin samalla myös maamme historiaa ja se on jonkinlainen kansalaisvelvollisuus tietää siitä pääpiirteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paraisten paranormaalilla ei luonnollisesti tietenkään ole pienintäkään hajua kuka oli sotiemme kenties kuuluisin sotilas maailmalla. Pitää siitäkin alkaa päätään aukomaan.
        Simo Häyhä ehkä tunnetaan joissakin piireissä paremmin, mutta Häyhä ei ollut enää jatkosodassa geimeissä mukana.
        Törnin porukoissa oli monia legendaarisia taistelijoita.
        Mutta eihän sille mitään voi jos kellohameet ja kukkasten kuvaamiset ovat lähempänä kaunomieltä. Sotahistoria on kuitenkin samalla myös maamme historiaa ja se on jonkinlainen kansalaisvelvollisuus tietää siitä pääpiirteet.

        Mannergeimi oli se kuuluisin soldaatti.


    • Anonyymi

      Törni ei Pattiksella tainnut asua, lomaili vain.

      Asuneista kummin kaveri oli Sahara.

      Kertoi vihaavansa palkkasotilaan uraa. Ei kokenut mitään järkeä Ranskan myytyä heitä tappamaan tavallisia afrikkalaisia siviileitä.

      Vaan nythän on tullut ilmi satoja ihmisoikeusrikkomuksia suomalaisten rauhanturvaoperaatiosta Tsadissa. Lasten raiskaamisesta alkaen, joka sinänsä tuolla kuuluu kulttuuriin.

      • Anonyymi

        Tśadissa oltiin lähentymässä jenkkien sotilasoperaatioita.

        Tuollaiset ihmisoikeusloukkaukset pitää saattaa leivättömän pöydän ääreen ja kenkut, jotka tiesivät ja vaikenivat asiasta, virasta pois, kovat sakot ja vankeuteen. Törkeä virkavirhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tśadissa oltiin lähentymässä jenkkien sotilasoperaatioita.

        Tuollaiset ihmisoikeusloukkaukset pitää saattaa leivättömän pöydän ääreen ja kenkut, jotka tiesivät ja vaikenivat asiasta, virasta pois, kovat sakot ja vankeuteen. Törkeä virkavirhe.

        Jenkkien törkeimpiin ihmisoikeusrikoksiin kuuluu siviilien pommisuojan pommittaminen superpommeilla Irakin sodassa. Ensin keksivät väittää että se oli komentokeskus.
        Sitten väittivät että siellä piileksi sotilaita. Lopulta tunnustivat että tarkoitus oli järkyttää ja kaikki muu oli keksittyä. 1600 siviiliä, suurin osa naisia ja lapsia, paloivat elävältä. Heidän sulaneita käsiään löydettiin roikkumasta matalan pommisuojan katosta.
        Suomalaiset osallistuivat tuohon tekoon sillä Suomesta annettiin koordinaatit sijaintiin ja rakenteeseen, koska se oli rakennettu suomalaisten avustamana. Ensimmäinen ohjus avasi viisimetrisen betonikuoren ja toinen höyrysti ihmiset.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe