Apua Mac-newbielle, osa 1

Anonyymi-ap

Mitkä ovat Mac OSX:n ikkunoissa olevat "liikennevalot" eli punainen, keltainen ja vihreä pallukka, siis siinä ikkunan vasemmassa yläkulmassa? Eli mikä niiden tarkoitus on?

28

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olikohan niin että punaisella suljettiin ikkuna ja niillä muilla muutettiin ikkunan kokoa.

    • Anonyymi

      Punainen sulkee ikkunan. Keltainen pudottaa ikkunan alavalikoon ja vihreä muuttaa ikkunan kokoa.

      • Anonyymi

        Ahaa, kiitos paljon tiedosta. :)


      • Anonyymi

        tietokone huollot on läjäpäin täynnä toimimattomia wintoy$-koneita.
        ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️

        toimimattomia wintoy$-koneita. Niissä on rukseja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tietokone huollot on läjäpäin täynnä toimimattomia wintoy$-koneita.
        ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️

        toimimattomia wintoy$-koneita. Niissä on rukseja!

        Ja miten tuo muka liittyy ketjun aiheeseen?? PELLE!!!


      • Anonyymi

        2000 vuotta sinne tai tänne – Apple sössi päivityksen
        22.3.202413:46|päivitetty22.3.202413:46
        Vähittäin jaettava ohjelmistopäivitys voi helpottaa ruuhkaa, mutta parin tuhannen vuoden heitto aikataulussa voi sotkea suunnitelmia.


    • Anonyymi

      CMD + Q ja CMD + H on myös näppäriä käyttää.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä. :) Tuon command+Q tiedänkin jo että se sulkee ohjelman, mutta mitä tekee command+H?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. :) Tuon command Q tiedänkin jo että se sulkee ohjelman, mutta mitä tekee command H?

        CMD + H piilottaa apin. Apin saat takaisin käyttöön esim CMD + TAB.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        CMD H piilottaa apin. Apin saat takaisin käyttöön esim CMD TAB.

        Kiitos taas avustasi! :)


    • Anonyymi

      Lisää kysymyksiä, eli miten Macissa tehdään samanlainen järjestelmän näköistiedosto sekä järjestelmän korjauslevy kuin Windowsin (7,8.1,10) varmuuskopiointiohjelmalla on mahdollista tehdä? Eli tarkoitus olisi kopioida sellaisenaan joko koko kiintolevy tai vain jotkut sen osiot näköistiedostoon ja sen jälkeen luoda palautuslevy jolla näköistiedosto voidaan palauttaa kiintolevylle, tämä esim. sen takia että systeemi menee sekaisin ja joudutaan palauttamaan näköistiedostosta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        macOS:n asentaa uusiksi aika nopeasti. Tuollaiselle näköistiedostolle en itse ainakaan näe hirveästi tarvetta. Ohje tuon linkin takana oli 6 vuotta vanha, niin Macin Levytyökalu ei välttämättä edes enää tule näköistiedoston ottamista. Itse käytän Time Machinea varmuuskopioimaan tiedostot, ja asennetut ohjelmat + asetukset. Tämän kopion voi tehdä ulkoiselle levylle, iCloudiin tai vaikka NAS-laitteelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        macOS:n asentaa uusiksi aika nopeasti. Tuollaiselle näköistiedostolle en itse ainakaan näe hirveästi tarvetta. Ohje tuon linkin takana oli 6 vuotta vanha, niin Macin Levytyökalu ei välttämättä edes enää tule näköistiedoston ottamista. Itse käytän Time Machinea varmuuskopioimaan tiedostot, ja asennetut ohjelmat asetukset. Tämän kopion voi tehdä ulkoiselle levylle, iCloudiin tai vaikka NAS-laitteelle.

        Niin mä tarkoitan tuota kakkosohjetta jossa käytetään dd-komentoa (dd on mulle sinänsä tuttu jo Linuxia kun käytän monessa koneessa). Eli ei siis levytyökalun käyttöä tässä tarkoiteta eikä Time Machinea, Time Machine käsittääkseni ottaa vain osan tiedostoista eli ne omat tekeleet talteen eikä itse käyttistä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mä tarkoitan tuota kakkosohjetta jossa käytetään dd-komentoa (dd on mulle sinänsä tuttu jo Linuxia kun käytän monessa koneessa). Eli ei siis levytyökalun käyttöä tässä tarkoiteta eikä Time Machinea, Time Machine käsittääkseni ottaa vain osan tiedostoista eli ne omat tekeleet talteen eikä itse käyttistä.

        Tässä olisi tarkempi ja tuoreempi ohje Time Machinesta https://support.apple.com/en-us/104984


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä olisi tarkempi ja tuoreempi ohje Time Machinesta https://support.apple.com/en-us/104984

        Niin mutta saako tuolla Time Machinella myös itse käyttöjärjestelmän varmuuskopioitua? Vähän epäilen kyllä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta saako tuolla Time Machinella myös itse käyttöjärjestelmän varmuuskopioitua? Vähän epäilen kyllä...

        Älä sie pikku kullannuppu epäile minkä varmaksi tiedät, minä käyn huuhtelemassa tutista toskat pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta saako tuolla Time Machinella myös itse käyttöjärjestelmän varmuuskopioitua? Vähän epäilen kyllä...

        Kerran jo kirjoitin, että en itse näe mitään tarvetta tuollaiselle 1:1 levyimagelle Macin kanssa. MacOS:n asentaa niin nopeasti uusikis, että on helpompaa asentaa se uusiksi, mikäli tarve tulee. Time Machinella palauttaa sit softat + asetukset. Mikäli haluat ottaa levyimagen dd:llä, niin ota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran jo kirjoitin, että en itse näe mitään tarvetta tuollaiselle 1:1 levyimagelle Macin kanssa. MacOS:n asentaa niin nopeasti uusikis, että on helpompaa asentaa se uusiksi, mikäli tarve tulee. Time Machinella palauttaa sit softat asetukset. Mikäli haluat ottaa levyimagen dd:llä, niin ota.

        Okei, no täytyy kokeilla tuota. Lähinnä tosiaan vain että jos joutuu vaihtamaan kiintolevyn ja tyhjälle kovolle joutuu asentamaan macOS:n uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, no täytyy kokeilla tuota. Lähinnä tosiaan vain että jos joutuu vaihtamaan kiintolevyn ja tyhjälle kovolle joutuu asentamaan macOS:n uudelleen.

        Asennuksella ei ole mitään eroa, että tehtiin se tyhjälle levylle, tai siten, että tyhjennät vanhan levyn asennuksen yhteydessä Levytyökalulla. Mikäli haluat tehdä MacOS:stä puhtaan asennuksen, joudut tyhjentämään levyn Levytyökalulla ja luomaan tarvittavat osiot sinne. Tyhjän & uuden levyn kohdalla joudut käyttämän Levytyökalua pakosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennuksella ei ole mitään eroa, että tehtiin se tyhjälle levylle, tai siten, että tyhjennät vanhan levyn asennuksen yhteydessä Levytyökalulla. Mikäli haluat tehdä MacOS:stä puhtaan asennuksen, joudut tyhjentämään levyn Levytyökalulla ja luomaan tarvittavat osiot sinne. Tyhjän & uuden levyn kohdalla joudut käyttämän Levytyökalua pakosti.

        Mutta eikös tuossa ole muna-kana ongelma, jos kerran uusi kiintolevy on tyhjä niin miten sä saat sen Levytyökalun silloin asennettua ja toimimaan? Eikö levyllä pitäisi valmiiksi olla jo käyttis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikös tuossa ole muna-kana ongelma, jos kerran uusi kiintolevy on tyhjä niin miten sä saat sen Levytyökalun silloin asennettua ja toimimaan? Eikö levyllä pitäisi valmiiksi olla jo käyttis?

        Onko niin että kun painaa Optio-Shift-CMD-R niin voi tyhjällekin levylle asentaa Macin mukana tulleen macOS:n internetin kautta??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikös tuossa ole muna-kana ongelma, jos kerran uusi kiintolevy on tyhjä niin miten sä saat sen Levytyökalun silloin asennettua ja toimimaan? Eikö levyllä pitäisi valmiiksi olla jo käyttis?

        Sen MacOS:n voi asentaa USB-tikulta, aivan samoin, kuin esim. Windowssin tai Linuxin. Macissa on myös verkkopalautus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin että kun painaa Optio-Shift-CMD-R niin voi tyhjällekin levylle asentaa Macin mukana tulleen macOS:n internetin kautta??

        Kyllä voi asentaa. En ole itse tehnyt vuosiin tuota kautta, yleensä käyttänyt USB-tikkua, mikäli olen asentanut macOS:ää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi asentaa. En ole itse tehnyt vuosiin tuota kautta, yleensä käyttänyt USB-tikkua, mikäli olen asentanut macOS:ää.

        Ahaa, mutta jollain se macOS on laitettava ensin USB-tikulle, eikö vaan? Ja miten se tapahtuu? Voiko käyttää tuota dd-komentoa joka siis on minulle jo tuttu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, mutta jollain se macOS on laitettava ensin USB-tikulle, eikö vaan? Ja miten se tapahtuu? Voiko käyttää tuota dd-komentoa joka siis on minulle jo tuttu?

        Saattaisi onnistua silläkin, mutta Applelta on ihan virallinen ohjekkin olemassa, https://support.apple.com/en-us/101578


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaisi onnistua silläkin, mutta Applelta on ihan virallinen ohjekkin olemassa, https://support.apple.com/en-us/101578

        Voi kiitos paljon taas avusta, eiköhän jommalla kummalla tavalla tuo onnistu. :)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      421
      2934
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2246
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      340
      1911
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1727
    6. 158
      1202
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe