Varoituksen sanasia

dn-zg

Haluaisin huomauttaa vanhempia eräästä pienestä asiasta, joka nyt varsinkin kesällä on ajankohtainen etenkin pikkutyttöjen kohdalla.

Pikkutyttönne on siinä reilun kymmenen vuoden ikäinen ja haluaa pukeutua (kuten kaikki muutkin pienet tytöt) tyttömäisesti hameisiin ja toppeihin.
Pieni suloinen tyttönne opettelee jo meikkaamaan ja annattekin hänen käyttää silloin tällöin ripsi- ja luomiväriä sekä vaaleata huulipunaa. Hiuksetkin tyttö haluaa värjätä silloin tällöin, sillä "värjääväthän muutkin hänen kaverinsa". Eihän siinä mitään, onhan se söpöä, kun tytöt haluavat olla tyttömäisiä.
No, tyttönnehän on jo varhaisnuorikin, hän voi liikkua kaupungilla vapaasti, kotiintuloajatkin on jo annettu ja kotiin tullaan viimeistään kuudelta, viikonloppuna saa olla ehkä vähän pidempään kavereiden kanssa.

Tiedättehän, että kymmenvuotias ymmärtää jo hiukan seksuaalisuuden ja seksin päälle, tuntee ympäristön odotukset ja tietynlaiset ulkonäön vaatimukset. Pikkutyttönne eivät enää haluakaan olla tyttömäisiä ja suloisia lapsosia meikkeineen... jo 12-vuotias kuvittelee, että seksuaalisuuttaan voi jo näyttää ulospäin vaatetuksessa ja että seksiäkin on jo luvallista harrastaa, kun kerta ollaan menossa yläasteellekin. Sen ikäinen lapsi tietää jo, minkälaisiin vaatteisiin kannatta pukeutua, mikäli haluaa saada huomiota vastakkaiselta sukupuolelta. Mediasta otetaan paljon mallia, se lieneekin suurin syy, miksi niin kovin pienet lapset haluavat jo näyttää seksikkäiltä. Suomi24.fi:n Nuoret-keskustelupalstoillakin esiintyy silloin tällöin alle 12-vuotiaita lapsia, jotka ihmettelevät, miksi menkat eivät jo ala tai rinnat eivät ole vieläkään kasvaneet... Lapsilla tuntuu olevan hirveä kiire aikuisuuteen. Ulkonäöltään lapset ovatkin jo "pieniä aikuisia", mutta mieleltään aivan pieniä lapsia.

En millään halua alkaa haukkumaan näitä lapsia tai heidän pukeutumistaan, haluan vain varoittaa teitä aikuisia, ennen kuin oikeasti jotain pahaa tapahtuu. Pojat eivät juurikaan ole noin kymmenvuotiaana kiinnostuneita ikäisistään tytöistä, ja niin hurjalta kuin se kuulostaakin, paljastavasti pukeutuvista tytöistä kiinnostuvatkin aivan muunlaiset ihmiset kuin ne samanikäiset pojat :(

Mielestäni aikuisten olisi aika tarkkailla lapsiensa pukeutumista; haluaako tyttö ostaa minihameen, vaikka sinä tarjottelisit hiukan pidempää hametta? Haluaako hän mieluummin topin kuin t-paidan, koska "kavereillakin kaikilla on toppi"? Mielstäni nuorten tyttöjen pukeutuminen on asia, josta tulisi jo pikkuhiljaa huolestua. On niin kovin hurjan näköistä, kun pikkutyttöjä astelee kadulla vastaan tikkarit suussa ja minihame keikkuen... lasten kuuluu olla lapsia, aikuisia voi leikkiä kotisleikeissä ja muutenkin kotona, ei kaupungilla, ei minihameissa.

Itsekään en ole vielä täysikäinen, mutta mielestäni minullakin on aihetta huolestua. Olen lähes päivittäin töissä pikkulasten kanssa ja kuulen kovin usein heidän juttujaan; ne vaihtelevat barbeilla leikkimisestä rintaliivien ostoon unohtamatta tietenkin uusia meikkejä ja hiusvärejä...

Toivottavasti tilanne parantuu edes jotenkin eikä kenenkään tarvitse nähdä enää kovinkaan vähäpukeisia tyttöjä kaupungilla.

Hyvää kesää kaikille vanhemmille ja lapsille :)

17

1791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitix4...

      Yhdyn ihan täysin tähän.
      Ja osa ainakin 12v.luokkakamuista seurustelikin tuon ikäisinä jonkinverran vanhempien kanssa,ja aika kamalaa oli se muutos mihin ne pienet tytöt muuttuivat..eli ei vaatetta mutta meikkiä aivan järkyttävästi.

      • Netta

        Mulla on itsellä 3 poikaa,mutta olen ollut koulussa töissä ja nähnyt noita kuudes luokkalaisia tyttöjä läheltä,kovin ovat fyysisesti kehittyneitä ja psyykkisesti täysin lapsia kuitenkin..Jotenkin säälittää nykylapset,kun lapsuus jää niin lyhyeksi,itse aikoinani leikin vielä tuon ikäisenä nukeilla yms.Kyllä on vanhempien tehtävä vielä tuossa iässä sanoa mitä laitetaan päälle ja paljonko meikataan tai meikataanko ollenkaan.


      • lapsen vaatteet?
        Netta kirjoitti:

        Mulla on itsellä 3 poikaa,mutta olen ollut koulussa töissä ja nähnyt noita kuudes luokkalaisia tyttöjä läheltä,kovin ovat fyysisesti kehittyneitä ja psyykkisesti täysin lapsia kuitenkin..Jotenkin säälittää nykylapset,kun lapsuus jää niin lyhyeksi,itse aikoinani leikin vielä tuon ikäisenä nukeilla yms.Kyllä on vanhempien tehtävä vielä tuossa iässä sanoa mitä laitetaan päälle ja paljonko meikataan tai meikataanko ollenkaan.

        mihinkäs nyt sitte on unohtunu vapaa kasvatus? eihän lapsii saa kieltää, käskee tai muuten ohjata kurituksesta puhumattakaan. antakaa vaan niitten kasvaa niinku pellossa, samalla laillahan teette kun ne kiukuttelee. eli: älä ole huomaavinasikaan. sehän sitä vapaata kasvatusta on parhaimmillaan.


      • Milka
        lapsen vaatteet? kirjoitti:

        mihinkäs nyt sitte on unohtunu vapaa kasvatus? eihän lapsii saa kieltää, käskee tai muuten ohjata kurituksesta puhumattakaan. antakaa vaan niitten kasvaa niinku pellossa, samalla laillahan teette kun ne kiukuttelee. eli: älä ole huomaavinasikaan. sehän sitä vapaata kasvatusta on parhaimmillaan.

        Voi kyllä olet nyt pahasti hakoteillä johtopäätöksinesi! Ilmeisesti viittaat sanoillasi tuohon aiemmin käytyyn keskusteluun lasten kanssa kaupassa käymisestä.
        Miksi kummassa pitää nähdä asiat niin mustavalkoisesti? Että joko sitä annetaan kaikki periksi TAI sitten huudetaan pää punaisena ja jaellaan tukkapöllyjä??? Missä on se kultainen keskitie, joka niin monessa asiassa on toimivin?
        Vapaa kasvatus merkitsee ainakin minulle sitä ettei välitetä miten lapsi pukeutuu tai koska tulee kotiin, mitä tai miten syö jne.

        Ajatellaanpa nyt sitten tuota kiukuttelua vaikka. Lapsi alkaa itkeä ja heittäytyy vaikka maahan kun ei saa haluamaansa. Millaisia tunteita se herättää vanhemmassa? Hermostumisen? Raivoa? Luultavammin, ainakin jossain vaiheessa. Nyt on sitten kyse siitä, että miten aikuinen osaa käsitellä OMAN kiukkunsa. Raivon vallassa on mahdoton toimia järkevästi lähes missään tilanteessa. Siksi on tärkeää tunnistaa oma mielentilansa ensin ja vasta sitten toimia lapsen kiukun laannuttamiseksi.
        Nyt käsi sydämelle, jos sinua ei yhtään hermostuttaisi/raivostuttaisi lapsen itku ja kiukuttelu, huutaisitko hänelle kuin mielipuoli tai tukistaisit? (Oletan näiden nyt olevan niitä kurituskeinojanne, kukaan kun ei ole vieläkään uskaltanut kirjoittaa minulle vastausta siihen mitä teette kun annatte lapsellenne sitä kuria, jolla hänestä kasvaa "pärjäävä ja hyvä aikuinen"..)

        Tämän ketjun aiheeseen palatakseni, en antaisi 10-vuotiaan lapseni pukeutua minihameeseen tai napapaitaan, vaikka en harrastakaan lasten kuritusta! En myöskään harrasta ns. vapaata kasvatusta. Harrastukseni on kultainen keskitie, rakkautta ja rajoja. Itsetuntoni sallii lapsien ilmaista tahtoaan ja turvallisena aikuisena otan sen vastaan jämptisti ja jämäkästi. Me vanhempina tiedämme mikä on lapsillemme parasta ja siitä pidämme kiinni. Jotta lapsistamme ei kasvaisi alistettuja robotteja vailla omaa tahtoa, heillä on lupa ilmaista mielipiteensä ja tehdä valintoja itsekin toisinaan (muutamasta antamastamme vaihtoehdosta) jos valinnat eivät aiheuta heille liian suurta vastuuta (ihan yksinkertaisesti siis; tänään laitetaan joko puaniset tai siniset housut, kummat valitset? Tai mihin sinua huvittaisi lähteä lomalla, olemme ajatelleet joko A:ta tai B:tä). Heilläkin on lupa toisinaan olla kiukkuisia, niin kuin on aikuisillakin! Minulla ei ole tarvetta olla mikään kotityranni, haluan että lapseni voivat muistella lapsuuttaan onnellisena, oikeasti.


    • näin on

      Meidän pikkuneiti täyttää 9v kesällä,kasvaa ison- ja pikkuveljen kanssa.

      Neidillä on samanikäisiä ja muutaman vuoden vanhempia kavereita,kaikilla tytöillä on samat jutut,jotka liittyvät ulkonäköön.

      Aivan aivopestyä porukkaa!Media ja lelumarkkinat(brazit ym.)on saaneet pikkulikat ihan sekaisin.

      Itse oon aina pukeutunu muodikkaasti,eikä lasten ole tarvinnut vaatteitaan hävetä,mut jotain rajaa sentään!

      Kevätjuhliin olis pitänyt ostaa pikkuneidille pitkät valkoiset saappaat ja valk. minihame ja toppi..jäi kyl haaveeksi.

      No tuli sitten keskusteltua pitkästä aikaa neidin kanssa ulkonäkö- ja vaateasioista.Kyselin kauttarantain niitä näitä,selvisi että ainakin meidän piirissä vaatteilla halutaan omien kavereiden ihailua osakseen,vähän kateuttakin.

      Samoin tuli ilmi,että meidänkin neiti haluais olla NYT HETI 18v,että pääsisi asumaan kimppaan parhaan kaverinsa kanssa.

      Kyselin sitten mikä vika on olla kohta 9v,johon vastasi,ettei mikään,mutta pitäis saada jo itse päättää omista asioistaan!

      Jösses,etten tiennyt,itkeäkö vai nauraa.
      Omasta mielestäni oon hoitanu kasvatustyön suht. kunnialla,lapsilla hyvät käytöstavat ym. ja viihtyvät myös vanhempien seurassa,mutta nää pikkutyttöjen uudet jutut tuli kyllä melkoisena 'järkytyksenä'.

      Niin,tarinoin tässä hieman nuoremmista kuin ketjun aloittaja,mut perästä tullaan!

      Meillä ei vielä ripsiväriä käytetä eikä hiuksia värjätä.Olenkin monet keskustelut käynyt siitä,miksi mun tukkaa värjätään,mutta ei neidin.Suurin osa kavereista yli 8v on värjäyttäny ainakin kerran(alue Helsinki) ja neiti tuntee huonommuutta,kun hän ei saa.Olen selittänyt asian ja pysynyt tiukkana,kerran tosin pesin hänen hiuksensa punashampoolla,sävy lähti 2 pesussa pois.

      Serkkutyttöä 11v hän ihailee kovasti.Joo tämä serkku meikkaa joka päivä kouluun lähtiessään ja pukeutuu vähän turhankin paljastaviin napatoppeihin.Olen nätisti jutellut pukeutumisasioista hänen kanssaan,näyttää tyttö nimittäin väh. muutaman vuoden vanhemmalta outlookissaan.Oma äiti ei ota mitään kantaa..

      Serkkutyttö meilläollessaan haluisi aina leikkiä discoa,meikata ja lainata mun juhlavaatteita ja oma tyttö perässä.Olen laittanut siihen täydellisen stopin.

      Juttelin myös lasten kanssa kaikenmaailman tyypeistä,jotka kyttäilee nuoria tyttöjä(jätin pojat pois tästä keskustelusta).Olikin hyvä jutella myös serkkutytön kanssa,omat vanhemmat eivät olleet puhuneet pedofiileistä yhtään mitään!Lapsi menee pikkulolitana yksinään pitkin kauppakeskuksia ja hevostalleja,täysin luottavaisena,ripset räpsyen..Mikäs siinä,jos ei tietäis mitä pervoja tää llä pyörii.

      Jokaisella omat kasvatuskuviot,mutta vois moni vanhempi mennä itseensä ja miettiä,missä raja kulkee pikkulikkojen ulkonäköasioiden kanssa.onko se maailman tärkein asia,vai ei.

      Niin,kuka teillä aamuisin päättää,mitä puetaan päälle?Meillä se on toistaiseksi minä,joka hyväksyn/hylkään neidin valinnat.
      Kevätjuhliin puettiin erittäin kaunis viskoosimekko hirveän huutamisen jälkeen,olisi pitänyt olla farkkuhame ja toppi(saappaista ei enää edes puhuttu).Minä siihen,että nyt ei olekaan mikään koulun disco ja mekko päälle ja sassiin!Vähän siinä pinna paloi mullakin.

      Juhliin lähdettiin naama nurinpäin,mutta olin tyytyväinen.Niin ja kaverit minihameissaan olivat vielä kehuneet kaunista mekkoa,joten kehtaa pitää jatkossakin...

      • asia on kun

        aikuisetkin pukeutuvat,kuin murrosikäiset.napa paljaana kulkevat.jotain tolkkua pitäisi olla.olla esimerkkinä lapsille


      • näin on
        asia on kun kirjoitti:

        aikuisetkin pukeutuvat,kuin murrosikäiset.napa paljaana kulkevat.jotain tolkkua pitäisi olla.olla esimerkkinä lapsille

        Samaa mieltä kanssasi,se,että itse pukeudun muodikkaasti ja nuorekkaasti,ei tarkoita kylläkään napapaitoja ja vesirajaminihameita.

        Onkin naurettavannäköistä,kun vajaa nelikymppinen nainen pukeutuu kuin teini,vaikka kroppa ois miten timmissä kunnossa!

        Silti meillä väännetään kättä tuontuostakin,esim. tyttöni haluis lappubikinit,kun monella muullakin on.Sanoin siihen,ettei se käy,koska ne on aikuisille suunniteltuja asusteita.

        Pikkutyttöjen lappubikinit pitäis mun mielestä poistaa liikkeiden kokoelmista,en edes käsitä miks niitä valmistetaan!Mielipiteeni olen myös kertonut useammassa kaupassa.Välillä tuntuu kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan...


      • Dini

        Meillä vähän sama juttu, tyttö kohta 9-vuotias ja ihailee karmeaa Bratz-pukeutumistyyliä. Mun mielestä ne nuketkin on tosi irvokkaan näköisiä (varmaan jonkun pervon pedofiilin suunnittelemia) ja tuntuu että nykyisin kaikki vaatekaupatkin myy pikkutytöille vaan "seksikkäitä" vaatteita. Ällöttävää. Onneksi meikkaaminen ei ole sentään vielä kiinnostanut.

        Tytön luokkakaverilla oli muuten kuulemma talvellakin vesirajaminihame ja STRINGIT. 8-vuotiaalla! Voi elämän kevät... Mitä tyttöjen äidit nykyisin oikein ajattelevat kun päästävät lapsensa pikkuhutsun näköisinä seikkailemaan pitkin kaupunkia? Ja kouluun?!


      • dn-zg
        Dini kirjoitti:

        Meillä vähän sama juttu, tyttö kohta 9-vuotias ja ihailee karmeaa Bratz-pukeutumistyyliä. Mun mielestä ne nuketkin on tosi irvokkaan näköisiä (varmaan jonkun pervon pedofiilin suunnittelemia) ja tuntuu että nykyisin kaikki vaatekaupatkin myy pikkutytöille vaan "seksikkäitä" vaatteita. Ällöttävää. Onneksi meikkaaminen ei ole sentään vielä kiinnostanut.

        Tytön luokkakaverilla oli muuten kuulemma talvellakin vesirajaminihame ja STRINGIT. 8-vuotiaalla! Voi elämän kevät... Mitä tyttöjen äidit nykyisin oikein ajattelevat kun päästävät lapsensa pikkuhutsun näköisinä seikkailemaan pitkin kaupunkia? Ja kouluun?!

        Minun mielestäni stringit ovat nuorten aikuisten (ehkä noin parikymppisten vaatteita) samalla tavalla kuin minihameetkin, koska uskon siinä iässä ihmisen osaavan käyttää noita vaatekappaleita "oikein". Tuntuu, että lapsella ja nuorella ne kertovat jonkinlaisesta halusta olla aikuinen, nuorella ehkä myös halusta näyttää seksikkäältä tai haluttavalta (en kyllä ymmärrä tätäkään, mielestäni lapsi/nuori minihameessa näyttää lähinnä edelleenkin säälittävältä). Aikuinen ei varmastikaan vilauttele stringejään samalla tavalla "vahingossa" kuin nuoret ja uskon minihamettakin käytettävän myös lähinnä "omaksi iloksi".

        Kamalaa kuvitella, että 8-vuotiaalla on jo stringit! Mitä ihmettä niiden lapsien vanhemmat oikein ajattelevat, onko joidenkin vanhempienkin maailma vääristynyt niin, että 8-vuotias on jo tarpeeksi "iso" käyttämään stringejä? Vai mitä ihmettä?


      • nähnyt
        dn-zg kirjoitti:

        Minun mielestäni stringit ovat nuorten aikuisten (ehkä noin parikymppisten vaatteita) samalla tavalla kuin minihameetkin, koska uskon siinä iässä ihmisen osaavan käyttää noita vaatekappaleita "oikein". Tuntuu, että lapsella ja nuorella ne kertovat jonkinlaisesta halusta olla aikuinen, nuorella ehkä myös halusta näyttää seksikkäältä tai haluttavalta (en kyllä ymmärrä tätäkään, mielestäni lapsi/nuori minihameessa näyttää lähinnä edelleenkin säälittävältä). Aikuinen ei varmastikaan vilauttele stringejään samalla tavalla "vahingossa" kuin nuoret ja uskon minihamettakin käytettävän myös lähinnä "omaksi iloksi".

        Kamalaa kuvitella, että 8-vuotiaalla on jo stringit! Mitä ihmettä niiden lapsien vanhemmat oikein ajattelevat, onko joidenkin vanhempienkin maailma vääristynyt niin, että 8-vuotias on jo tarpeeksi "iso" käyttämään stringejä? Vai mitä ihmettä?

        Pikku kaupunkimme Seppälässä pikku-tytöt (10v.) shoppailemassa. Ostivat aikuisten osastolta strigit ja lasten osastolta minihameet. Kävivät vaihtamassa pukukopissa päälle ja sitten kaupungille kävelemään käsilaukut heiluen. Meikkiäkin oli kotona laitettu.

        Mutta olenpa nähnyt myös päiväkodin eskareitten kevätjuhlassa pikku-tytöllä pieni spagettiolkainmekko ja paksupohjaiset sandaalit.


      • lapsi vai nuori?
        näin on kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi,se,että itse pukeudun muodikkaasti ja nuorekkaasti,ei tarkoita kylläkään napapaitoja ja vesirajaminihameita.

        Onkin naurettavannäköistä,kun vajaa nelikymppinen nainen pukeutuu kuin teini,vaikka kroppa ois miten timmissä kunnossa!

        Silti meillä väännetään kättä tuontuostakin,esim. tyttöni haluis lappubikinit,kun monella muullakin on.Sanoin siihen,ettei se käy,koska ne on aikuisille suunniteltuja asusteita.

        Pikkutyttöjen lappubikinit pitäis mun mielestä poistaa liikkeiden kokoelmista,en edes käsitä miks niitä valmistetaan!Mielipiteeni olen myös kertonut useammassa kaupassa.Välillä tuntuu kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan...

        Minä en näe siinä mitään pahaa, että 10-vuotiaalla sisarellani on lappubikinit. Miksi näkisin? Jos hän nuorena teinityttönä tyrkyttäisi tissejään väkisin naapuriviltin pojille, niin se olisi eri juttu, mutta kun ei siinä rinnassa ole vielä mitään peittämistä tai näyttämistä.

        On ihan ymmärrettävää, että sisareni sellaiset halusi. Ne ostettiin viime kesänä ulkomailta, kun oltiin tyttöporukalla reissussa. Kuusihenkisestä seurueesta neljällä oli lappubikinit, näiden neljän ikäjakauma 15-19v. Tottakai tyttö ottaa mallia! Sitä paitsi, toden totta, monella hänen kaverillaankin on sellaiset. Jos laput on tytölle niin tärkeät, niin en kyllä keksi yhtään hyvää syytä niitä kieltää...

        (Lappubikinit eivät aikuisellakaan tarkoita välttämättä, että rintavarustuksen olisi oltava näytillä. Laput voivat peittää yhtä paljon kuin muutkin bikinit, kiinnitysnarujen rajat vain jäävät hennommiksi.)


      • jotain meni ohi?
        nähnyt kirjoitti:

        Pikku kaupunkimme Seppälässä pikku-tytöt (10v.) shoppailemassa. Ostivat aikuisten osastolta strigit ja lasten osastolta minihameet. Kävivät vaihtamassa pukukopissa päälle ja sitten kaupungille kävelemään käsilaukut heiluen. Meikkiäkin oli kotona laitettu.

        Mutta olenpa nähnyt myös päiväkodin eskareitten kevätjuhlassa pikku-tytöllä pieni spagettiolkainmekko ja paksupohjaiset sandaalit.

        Spagettiolkainmekko? Tuota... mitä pahaa siinä on? Yrittävätkö tytön irstaat vanhemmat esitellä lapsiraukan OLKAPÄITÄ koko kaupungille? Kesämekoissa on usein ohuet olkaimet, onko sillä sitten merkitystä ovatko ne 1,5 cm vai 0,5 cm?


      • näin on
        lapsi vai nuori? kirjoitti:

        Minä en näe siinä mitään pahaa, että 10-vuotiaalla sisarellani on lappubikinit. Miksi näkisin? Jos hän nuorena teinityttönä tyrkyttäisi tissejään väkisin naapuriviltin pojille, niin se olisi eri juttu, mutta kun ei siinä rinnassa ole vielä mitään peittämistä tai näyttämistä.

        On ihan ymmärrettävää, että sisareni sellaiset halusi. Ne ostettiin viime kesänä ulkomailta, kun oltiin tyttöporukalla reissussa. Kuusihenkisestä seurueesta neljällä oli lappubikinit, näiden neljän ikäjakauma 15-19v. Tottakai tyttö ottaa mallia! Sitä paitsi, toden totta, monella hänen kaverillaankin on sellaiset. Jos laput on tytölle niin tärkeät, niin en kyllä keksi yhtään hyvää syytä niitä kieltää...

        (Lappubikinit eivät aikuisellakaan tarkoita välttämättä, että rintavarustuksen olisi oltava näytillä. Laput voivat peittää yhtä paljon kuin muutkin bikinit, kiinnitysnarujen rajat vain jäävät hennommiksi.)

        Niin,itse en ymmärrä lasten pukemista pikkuaikuisiksi ja raja kulkee meidän perheessä lappubikineissä.
        Oma tyttö on alle 9 v ja saa laittaa sporttibikinit vielä pitkän aikaa.Yläosa on toppimainen ja sillä siisti!

        Yritän olla hysterioimatta tässä vaateasiassa,mutta omaa likkaa ei pervot kyttää yleisillä paikoilla ainakaan pukeutumisen vuoksi!

        Lähipiiristä löytyy tapaus vuosien takaa,joka vaikuttaa suhtautumiseeni,tiedän olevani hieman tavallista herkempi vetämään hernettä nokkaan,näissä asioissa.

        Hauskaa kesää minissä ja maksissa!


      • lapsi vai nuori?
        näin on kirjoitti:

        Niin,itse en ymmärrä lasten pukemista pikkuaikuisiksi ja raja kulkee meidän perheessä lappubikineissä.
        Oma tyttö on alle 9 v ja saa laittaa sporttibikinit vielä pitkän aikaa.Yläosa on toppimainen ja sillä siisti!

        Yritän olla hysterioimatta tässä vaateasiassa,mutta omaa likkaa ei pervot kyttää yleisillä paikoilla ainakaan pukeutumisen vuoksi!

        Lähipiiristä löytyy tapaus vuosien takaa,joka vaikuttaa suhtautumiseeni,tiedän olevani hieman tavallista herkempi vetämään hernettä nokkaan,näissä asioissa.

        Hauskaa kesää minissä ja maksissa!

        Toki saat olla tuota mieltä, en ala väittää vastaan =) Vastaan kuitenkin.

        Viittaat ehkä näillä kyttäävillä pervoilla pedofiileihin? Pedofiili kiihottuu nimenomaan siitä lapsen vartalosta, joten aikuismaista pukeutumista ei voida pitää yllykkeenä. Mutta huolesi on ymmärrettävä eikä aiheeton.

        Et ymmärrä lasten pukeutumista pikkuaikuisiksi. Ilmiö on itse asiassa hyvin yksinkertainen. Lapsella on pienestä pitäen vähemmän valtaa, kuin mitä hän haluaisi. Hän ei ymmärrä miksi äiti valitsee ulkoiluvaatteet 30 asteen pakkasella tai miksi isi käskee syömään porkkanoita. Tieto ja syy-seuraus-suhteen käsittely ei vielä riitä itsenäiseen päätöksentekoon. Lapsi huomaa, että aikuisilla on nämä ominaisuudet ja oikeus autonomiaan. Hän myös huomaa, että aikuisuus on korkokenkiä, korvakoruja, autoja, lompakoita ja vaikkapa tietynlaista puhetyyliä. Ja niitä hän jäljittelee, luulee niin saavuttavansa sen "jutun", mikä antaa aikuisille hänen haluamansa vallan. Se ei tietenkään tarkoita, että lapselle pitäisi tuo kaikki sallia, mutta se on selitys sille miksi hän sitä kaipaa.

        Sanoit olevasi vähän intoileva ihminen tämän asian suhteen. Teidän tunteen oikein hyvin =) Minullakin on muutama asia, mistä jaksan repiä pelihousuni kerta toisensa jälkeen, vaikka lähipiiri kertoo että reaktioni on vähintäänkin liioiteltu.

        Sinulle ja tytöllesi myös aurinkoista kesää!


      • Anonyymi
        lapsi vai nuori? kirjoitti:

        Minä en näe siinä mitään pahaa, että 10-vuotiaalla sisarellani on lappubikinit. Miksi näkisin? Jos hän nuorena teinityttönä tyrkyttäisi tissejään väkisin naapuriviltin pojille, niin se olisi eri juttu, mutta kun ei siinä rinnassa ole vielä mitään peittämistä tai näyttämistä.

        On ihan ymmärrettävää, että sisareni sellaiset halusi. Ne ostettiin viime kesänä ulkomailta, kun oltiin tyttöporukalla reissussa. Kuusihenkisestä seurueesta neljällä oli lappubikinit, näiden neljän ikäjakauma 15-19v. Tottakai tyttö ottaa mallia! Sitä paitsi, toden totta, monella hänen kaverillaankin on sellaiset. Jos laput on tytölle niin tärkeät, niin en kyllä keksi yhtään hyvää syytä niitä kieltää...

        (Lappubikinit eivät aikuisellakaan tarkoita välttämättä, että rintavarustuksen olisi oltava näytillä. Laput voivat peittää yhtä paljon kuin muutkin bikinit, kiinnitysnarujen rajat vain jäävät hennommiksi.)

        No onko 10-v muka rintoja haloo?! Ei oo mihi tarvii ? Oon ite paljo vanhempi ku hän! Ja 10-v ei ole mikään teini!


    • ..........

      Itse muistelen huvittuneena ja ahdistuneena omaa 6-luokkaa.Kun syksyllä koulut alkoivat pari meidän luokan "kovis" tyttöä oli opetellut ryyppäämään ja tupakoimaan kesän aikana. Ja myöhemmin saman syksyn aikana menetettiin jo neitsyydet jollekin yläasteen pojille.. Ja tämä kaikki tapahtui maalaispitäjässä eikä missään pk-seudulla!! ja kyse oli 12-vuotiaista! Itse olen tällä hetkellä jo 20-kymppinen joten mikään tuora juttu tämä ei ole.
      Ja olen myös seurannut kauhulla tätä pikkutyttöjen string ja rintaliivi buumia. Tuttu lääkäri kertoi että terveystarkastuksessa lähes kaikilla ala-asteen tytöillä on jo rintsikat..

      • nimetön

        puhutte että pikkutytöt (12, 13v.?)minusta 8 v on aika aikaista alkaa meikkailemaan jne mutta 13 v. nuoret naiset ovat jo kovaa vauhtia matkalla aikuisuuteen. tottakai he haluavat meikata jne. he eivät enään ole "pikkutyttöjä minihameessa" jotka ihmettelevät missä mun menkkani ovat! suurimmalla osalla on jo siinä vaiheessa alkanut menkat. ja sehän tarkoittaa että nainen on siinä vaiheessa sukukypsä eli tottakai seksi asiat sun muut alkaa kiinnostaa. (mulla itse alko menkat 10 v. en ollut enään 12, 13v. enää pikku tyttö. puhukaa asiaa jos jtn puhutte.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe