Kuinka auttaa alkoholistia puolisona

Anonyymi-ap

Toivoisin mielipiteitä (raitistuneiltakin) alkoholisteilta, kuinka puoliso voi parhaiten olla tukena hoitoon hakeutumisessa, sekä raittiuden ylläpidossa.

Ymmärrän, että vaikein osuus alkoholismiin sairastuneelle on oman tilanteen realistinen hyväksyminen, omien ajatusten ja tunteiden käsittely, ja haluaisin kuulla kokemuksia alkoholisteilta siitä, miten puolisona voisin parhaani mukaan tukea ja auttaa miestä.

Hän on työssäkäyvä, maailman ihanin mies, humalassa osaa käyttäytyä, ei ole aggressiivinen tai ilkeä, mutta kovin masentunut. Juo paljon, monta päivää putkeen, työt kärsii, kaverisuhteet kärsii, parisuhde kärsii, hän itse kärsii. Krapulassa en kestä katsoa häntä kuinka rikki ja onneton on. Tietää itse että tarvitsee apua, ja haluaa sitä kovin, muttei ole rahkeita yksin sitä tehdä.

Yritän parhaani mukaan keksiä kuinka voisin lempeästi ja syyttelemättä kertoa ja kannustaa katkaisuhoitojaksosta, mutten tiedä mitkä sanat on ne tärkeimmät ja mitä tulee välttää.
Aion keskustella jämäkästi mutta lempeästi, ja ymmärtää häntä sekä olla tukena ja läsnä.

Toivoisin kokemuksia teiltä, joita asia on joskus koskettanut: mikä on pahinta mitä puoliso voi tehdä/sanoa, ja mitä olisit toivonut/mitkä oli ne tärkeät sanat? En aio jättää häntä yksin tämän asian kanssa, mutten myöskään aio antaa suhteemme jatkua näin.

Toivon, että koska elämää olisi vielä vuosikymmeniä edessä, hän pääsisi alkoholista ja pahasta olosta eroon, ja saisi takaisin elämänilon. Tällä vauhdilla edessä olevat vuodet käyvät pian vähiin.

Kiitokset jo etukäteen kaikille vinkeistä, ja äärettömän paljon tsemppiä kaikille joita tämä asia koskettaa.

14

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En usko että alkoholistia voi auttaa. Hän on valinnut alkoholin sinun sijastasi. Hän hylkää sinut kun alkoholi tulee lähelle. Sinun on hyvä ymmärtää paikkasi tuossa asetelmassa. Tulet vain kärsimään etkä mitään voi auttaa. Alkoholisti vetää läheiset mukana kurjuuteen kuten sinullekin näyttää käyneen tai pian käy. Ei ole elämää tuo.
      Mielestäni sinun tulee puhua asia selväksi kun itse ensin vahvistut ja viisastut.
      Kaikissa tapauksissa tuho on edessä. Menetkö mukana vai selviätkö, se on ainoa mihin voit vaikuttaa itse.

      • Anonyymi

        Aloittajan ei kannata välittää näistä synkistelijöistä, jotka tietävät ehdottoman totuuden.

        Asiallisempia vastauksia voisit saada paihdelinkki.fi-keskusteluista. Vaatii tosin rekisteröitymisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan ei kannata välittää näistä synkistelijöistä, jotka tietävät ehdottoman totuuden.

        Asiallisempia vastauksia voisit saada paihdelinkki.fi-keskusteluista. Vaatii tosin rekisteröitymisen.

        Kyllä hän ihan asiaa kirjoitti alkoholismista, sillä totuus on ettei kukaan voi auttaa alkoholistia jos hän ei ihan itse tee päätöstä että lopettaa. Jokainen vaimo haluaa auttaa ja silitellä samalla sitä että kilttinä auttajana on usein oma terveys pilalla.
        Kun alkoholisti itse älyää sen että haluaa lopettaa niin hakeutuu hoitoon ihan omin voimin . Moni avioliitto mennyt karille siitä että toinen on juoppo, ensinnäkin se maksaa paljon rahaa kuukaudessa ne juomat.
        Joka kerta kun alkoholisti sanoo että hän haluaa lopettaa niin sillä hetkellä Itsekkin luulee että lopettaa, vaan niin yksinkertaista se ei ole.
        Oma vaarini oli myös alkoholisti koko elämänsä, kiltti mies jolla ei ollut riitoja kenenkään kanssa , mutta ei päässyt irti viinasta koskaan.
        Hänen aikuiset lapsensa yrittivät aikansa saada häntä lopettamaan juomisen , vaan ei lopettanut . Itse en edes lapsuus vuosina ollut tietoinen että vaari oli alkoholisti , joskus murros iässä sen vasta tajusin, koska hän oli aina kiltti ihminen ja kertoili vanhoja asioita ei rähissyt kenenkään kanssa koskaan niin siksi ehkä en osannut edes arvata että hän oli alkais. Yksi hänen lapsistaan tuli myös alkoholistiksi juuri se lapsi joka eniten halusi häntä hoitoon . Niin että alkoholistin on itse päätettävä se että haluaa raitistua , sitä ei kukaan auttamalla tee jos ei ihminen edes ole sille avulle vastaan ottavainen , vaikka jokainen alkoholistin vaimo on varmasti yrittänyt kaikki keinot


      • Alkoholistia voi auttaa. Ei kaikkia eikä aina mutta monia voi ja monia on autettu.

        Voi olla, että hän on tällä hetkellä tilanteessa jossa alkoholi on etusijalla mutta niin ei tarvitse olla aina. Yleensä rajuimmin alkoholisteille tuomioita julistavat perustavat käsityksensä yhteen henkilöön.

        Avun hakeminen ei ole häpeällistä. Minäkin suosittelen aluksi päihdelinkkiä, kuten veli/sisko etyylissä tuossa alhaalla. Siellä on laajalti asiantuntemusta eikä asiattomuuksia ollenkaan. Rekisteröityminen tapahtuu nimimerkitse.


      • Anonyymi
        6000-päivää kirjoitti:

        Alkoholistia voi auttaa. Ei kaikkia eikä aina mutta monia voi ja monia on autettu.

        Voi olla, että hän on tällä hetkellä tilanteessa jossa alkoholi on etusijalla mutta niin ei tarvitse olla aina. Yleensä rajuimmin alkoholisteille tuomioita julistavat perustavat käsityksensä yhteen henkilöön.

        Avun hakeminen ei ole häpeällistä. Minäkin suosittelen aluksi päihdelinkkiä, kuten veli/sisko etyylissä tuossa alhaalla. Siellä on laajalti asiantuntemusta eikä asiattomuuksia ollenkaan. Rekisteröityminen tapahtuu nimimerkitse.

        Jos on työnsä puolesta nähnyt näitä tapauksia niin tietää miten alkoholismi sotkee monen elämän. Niin että ei kai kukaan Voikkaan yhden kokemuksen. Perusteella puhua yleistämällä . Mutta vuosi kausien aikana kun on nähnyt niin voi kyllä sanoa että harvoin se omainen on saanut ihmisen pois kierteestä jossa on.
        Ja muista yksikin eronnut mies vastaan otolla sanoi että ”vaimo kun jätti niin aloin juomaan” hönen tyttärensä oli miehen mukana ja oikeaksi välittömästi ” vaimo jätti kun joit” niin että vielä vastaanotollakin alkoholisti oli syyttelemässä toisia , silloin ei voi kukaan antaa apua jos alkaa keskustelun syitä etsimällä ja vielä toisista ihmisistä , tämä mies kuoli muutaman kuukauden päästä alkoholi myrkytykseen . Ei ollut vastaanottavainen avulle koska ei pystynyt itselleen sanomaan että ”Vaimo jätti koska olen alkoholisti ”
        AAkerhossakin kuulemma kakisimihmistä tutustuivat ja sitten joivat pyhän ajat yhdessä . Niin että näitä esimerkkejä on vaikka miten paljon miten vaikea on ihmisen himo viinaan . Äiåmutta on muutamia sentään lopettanutkin kun ovat hyväksyneet että ovat alkoholisteja ja heistä tulee selväpäisiä alkoholisteja silloin kun lopettavat .


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍑 ­­N­y­­­m­­f­­o­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Minä en pystynyt auttamaan alkoholistimiestäni mitenkään. Päätin sitten pelastaa itseni ja lapsemme ja otin avioeron. Siitä lähtien olen elänyt hyvää elämää ilman miestä. Mies joi miltei kuolemaansa asti.

    • Anonyymi

      Alkoholilla lääkitään masennusta joka sitten aiheuttaa masennusta pitkällä aikavälillä ja näin on siis käynyt.Saako miestä lähtemään lääkäriin kanssasi,siitä se vois lähteä,voisi olla herätys. Et voi puolisona kuin tukea lopettamista ilman saarnaa.Totuus on se että hänen pitää itse haluta raitistua pohjakosketus tulee ennemmin tai myöhemmin.Vinkki tähän hetkeen että pidä huolta itsestäsi ja hyvinvoinnista,ota omaa aikaa.Alkoholistin läheisenä on raskasta ja hälytys olossa eläminen voi sairastuttaa myös auttajan.

    • Anonyymi

      Pyydän jo anteeksi sitä että kopioin oman viestini tuolta toisesta ketjusta tähän, mutta kun se vastaa sellaisenaan aloittajan kysymykseen.

      "Olen eri mieltä avun tarjoamisesta.
      Omasta kokemuksesta tiedän että juova alkoholisti osaa kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan.
      Jokainen juoppo tarvitsee ympärilleen `mahdollistajia`, jotka käytännössä mahdollistavat tämän yhden juomisen. Kaikenlainen apu kuten pyykkääminen, siivoaminen, kokkaaminen, kuskaaminen, terapeuttina oleminen ja jopa juomisen rahoittaminen mahdollistaa sille yhdelle sen juomisen.
      Mitä nopeammin juoppo jätetään yksin juomaan ja kärsimään juomisensa seuraukset, sitä nopeammin hän ajautuu pisteeseen jossa hänen on lopetettava juominen.
      Näin se menee.

      • Ainoa kaikkia alkoholisteja yhdistävä tekijä on kyvyttömyys hallita alkoholinkäyttöään.

        Useimpien kovimpia tuomioita alkoholisteille jakelevien henkilöiden asiantuntemus perustuu kokemuksiin yhden henkilön kanssa.


      • Anonyymi

        Usein eivät lopeta tiedän muutaman tapauksen kun ovat juoneet itsensä kuoliaaksi , ja sitten suku syyttää sitä vaimoa joka otti ja lähti. Sanoen että jos vaimo ei olisi jättänyt niin eläisi aina vaan. Mutta nämä samat sukulaiset eivät antaneen miehelle edes yösijaa kun oli koditon. Siis kaksoismoraalista hurskaita , heidän mielestään vaimon olisi pitänyt jäädä katselemaan koko elämäkseen juoppoa miestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein eivät lopeta tiedän muutaman tapauksen kun ovat juoneet itsensä kuoliaaksi , ja sitten suku syyttää sitä vaimoa joka otti ja lähti. Sanoen että jos vaimo ei olisi jättänyt niin eläisi aina vaan. Mutta nämä samat sukulaiset eivät antaneen miehelle edes yösijaa kun oli koditon. Siis kaksoismoraalista hurskaita , heidän mielestään vaimon olisi pitänyt jäädä katselemaan koko elämäkseen juoppoa miestä

        Kyllä se alkkis kuolee kantaa nainen sille juomia tai ei. Yhden jos toisenkin naisen tiedän joka mahdollisti alkoholisti kumppaninsa hautaan. Ne jotka syyllistää naista ei ole olleet hänen saappaissaan. Ensin oma pelastusliivi kiinni. Jos alkoholisti ei halua pelastusliiviä hän saa jäädä.

        Ainoa oikea tapa on lähteä pois ja jättää auki optio jossa alkoholisti velvoitetaan tekemään jotain tilanteelleen.

        Ei kannata jäädä katsomaan jos alkoholisti kaivaa yhä syvempää pohjaa itselleen kun edellinen pohja ei herätellyt kumminkaan


    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      😍 K­­­u­­­u­m­­­a­­t­ ­­­t­­­y­t­ö­t­­­ ­o­­­d­­­o­­­t­t­­­a­­v­­­­a­­t­ ­s­­i­­­n­­­u­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18319536

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    • Anonyymi

      Alkoholistin läheisen kannattaa osallistua Al-Anon ryhmään. Niitä on lähes joka paikkakunnalla. Toiseksi, alkoholistin ohjaus hoitoon onnistuu kuulemma parhaiten silloin kun hänellä joskus on se hetki jolloin on valmis itse myöntämään totuuden, esim. jonkun putken jälkeen.

      Kannattaa välttää tehottomia ukaaseja, tyyliin jos tämä jatkuu niin lähden, jos ei sitten kuitenkaan lähde. Alkoholismi on siitä paha sairaus, että sekä holisti itse että läheinen ovat mestareita huijaamaan itseään siinä että juominen voisi vaan jotenkin itsestään loppua. Toki jotkut ovat sen päätöksen onnistuneet tekemään ihan itse (kai). Mutta eiköhän siihen usein jotakin apua tarvitse, jos juova haluaa. Ei raitistuminen ole mahdotonta. Päivä kerrallaan. Ei tarvitse olla selvinpäin kuin yksi hetki kerrallaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe