1990-luvun omakotitalon kosteusvaurioitumisriskin arviointi ja kuntotarkastus

Anonyymi-ap

"Suoritetun kuntotarkastuksen perusteella kohde oli tyypillinen aikakauden pientalo ja yhtäläisyyksiä oli havaittavissa käsiteltyihin yleisiin aikakauden ongelmakohtiin ja kosteusvaurioitumisriskeihin. Kuntotarkastuksen perusteella annettiin toimenpide-ehdotuksia."
https://www.theseus.fi/handle/10024/829440

7

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onpa tekninen käyttöikä määritelty remonttireiskan toiveiden mukaiseksi. VTT teki taannoin selvityksen tiilikaton käyttöiästä. Tulos oli että jos rakentaminen on tehty asianmukaisesti ja huolto samoin niin käyttöikä on 70 vuotta. Täällä se oli 45 vuotta. Munulla on tiilikatto joka on vuodelta 1985. Olen ajatellut että se menee vielä ainakin 40-luvulle saakka. Samoin esim. omakotitaloni lämminvesivaraaja Parca on alkuperäinen samalta vuodelta. Kun se on tilassa jossa on lattiakaivo niin en uusi ennen kuin alkaa vuotaa. Saunan panelointikin on alkuperäinen. Ajattelin paneloida saunan reilu 5 vuotta sitten (puulla lämpiävä kiuas) koska panelointi oli tummunut. Sitten huomasin että nyt tummat panelit ovat muotia eli kun ei tee mitään niin on kehityksen kärjessä. Samanlaisia on muitakin.

• Anonyymi

Satunnaisia havaintoja tarkastuksesta: Kattotuolien päälle suositellaan asennettavaksi rimat ja niiden päälle aluskate. 1985 ei ollut vielä 'keksitty' tällaista koska sillä ei ole mitään merkitystä. Julkisivumaalausten huoltoväliksi ilmoitettiin 6 - 12 vuotta. Se voi olla sopiva väli jos maalaa lateksilla. Minä maalasin oikealla eli öljymaalilla ja seuraavan kerran 27 vuoden päästä. Maali ei ollut kuorinut mutta muutin värisävyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Satunnaisia havaintoja tarkastuksesta: Kattotuolien päälle suositellaan asennettavaksi rimat ja niiden päälle aluskate. 1985 ei ollut vielä 'keksitty' tällaista koska sillä ei ole mitään merkitystä. Julkisivumaalausten huoltoväliksi ilmoitettiin 6 - 12 vuotta. Se voi olla sopiva väli jos maalaa lateksilla. Minä maalasin oikealla eli öljymaalilla ja seuraavan kerran 27 vuoden päästä. Maali ei ollut kuorinut mutta muutin värisävyä.

Kyllä aluskate olisi hyvä olla. Eristettyä lapetta ei oikein voi ilmankaan tehdä. Itse en talooni öljymaalia laittaisi mutta ei se väärin ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä aluskate olisi hyvä olla. Eristettyä lapetta ei oikein voi ilmankaan tehdä. Itse en talooni öljymaalia laittaisi mutta ei se väärin ole.

Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin että rimoja on turha laittaa. Tietysti aluskate pitää olla.

Vai Sinäkin olet hurahtanut mainosmiesten ansaan. Lateksit kuorii jo alle 10 vuoden ikäisenä ja maalitehtaat nauraa kun voivat myydä maalit reilut 3 kertaa yhden sijaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin että rimoja on turha laittaa. Tietysti aluskate pitää olla.

Vai Sinäkin olet hurahtanut mainosmiesten ansaan. Lateksit kuorii jo alle 10 vuoden ikäisenä ja maalitehtaat nauraa kun voivat myydä maalit reilut 3 kertaa yhden sijaan.

Kyllä rimatkin hyvä olisi olla. Vaikka tällä kertaa sen tarkemmin kuvattu rakennetta.
        Oikeasti se on toisinpäin. Öljymaali ei läpäise vesihöyryä ja vaara kuorimiseen on suurempi ns. Hengittävässä rakenteessa johon sen monasti katsotaan kuuluvan. Ja itsekin olen maalannut kun käskettiin. Jos seinässä on kunnollinen ilmarako maalaus maun mukaan. Lateksi on helpompi maalattava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä rimatkin hyvä olisi olla. Vaikka tällä kertaa sen tarkemmin kuvattu rakennetta.
        Oikeasti se on toisinpäin. Öljymaali ei läpäise vesihöyryä ja vaara kuorimiseen on suurempi ns. Hengittävässä rakenteessa johon sen monasti katsotaan kuuluvan. Ja itsekin olen maalannut kun käskettiin. Jos seinässä on kunnollinen ilmarako maalaus maun mukaan. Lateksi on helpompi maalattava.

Lateksi on todellakin helpompi maalattava ja pitää maalata uudelleen 3 - 4 kertaa useammin kuin oikea maali. Et näköjään tiedä maaleista mitään, lateksi kuorii muutaman vuoden päästä öljymaali ei.

Rimat kattotuolien päällä ovat täysin tarpeettomia. Kuinkahan sitä 'rakennetta' olisi pitänyt kuvata?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe