Mikä kalipeeri kun lyijykielto tulee

Anonyymi-ap

Mulla on n. 70v vanha MosinNagant 5,7x47 eli .222 RemMag, jota olen käyttänyt linnustuksessa ja kauriin metsästyksesä. Kun lyijykielto tulee, niin en tiedä onko 5,7x47 enää sopiva ko. metsästykseen. Olen ajatellut Berettan vaihtopiippuista kivääriä ja siihen kaksi kaliperia. Toinen kauriin ja linnun metsästykseen ja toinen hirven ajometsästykseen. Mitkä kaliperit kannattaisi valita huomioiden tuleva lyijykielto?

35

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselläni on myös pilikkuseiska kuin myös 22lr. Olen ihmetellyt tuota samaa asiaa miksi siihen ei muka saisi toimivaa patruunaa, kun lisäisi vaikkapa lyijyn tilalle esimerkiksi volfram sydämen.
      Kunnon vastausta en ole saanut siihen mistään suomesta, mutta erinäistä toissijaista öyhötystä on kyllä tullut, että "ei onnistu ei sellaista patruunaa pysty tekemään kun rihlannousua yms ja osta tällainen kivääri" jne jne.
      Tiedusteltuani asiaa yhdysvalloista muunmuassa maailman yleisemmän kaliiberin eli 22 long riflen osalta he vastasivat, että lähiaikoina näkyvissä olevana aikana lyijykieltoja ei ole tulossa, mutta yhtälailla lyijyn veroinen patruuna on jo kehitetty ja sellaisilla voidaan korvata pienemmät kaliiberit romuttamolta mahd lyijykiellon alkaessa ja volfram on yksi materiaali mikä tulisi lisänä näihin patruunoihin.

      Kalliimmaksihan tällaisen käyttö tulisi silloin esimerkiksi harjoittelun osalta, mutta pääasia ettei erinäisiä kaliibereita romuteta lyijykieltoa hyväksi käyttäen ja nämä aseet säilyisivät esim metsästyskäytössä edelleen.
      Väittäisin, että eurooppalainen sotatila niin katastrofaalista ja ikävää kuin onkin pelasti osaltaan aseiden lyijykysymystä, koska etenkin metsästyksen vastustajat ovat ajaneet lyijykieltoja entistäkin kiivaammin aseharrastuksen tekemiseksi kalliimmaksi niin harjoittelun kuin harrastuksenkin osalta ja toiveinaan, että se romuttaisi eri kaliibereija sekä vaikeuttaisi mestsästystä oleellisesti.
      Heidän pettymykseksi on kerrottava, että aseteollisuus on yksi maailman menestyksekkäämpiä aloja joten takuu varmaa on se, että kehitys toimii siellä edelläkävijänä ja niin että ala ei ainakaan tule taantumaan vaan päinvastoin.

      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🔞 ­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­­­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Eli olet sitä mieltä, että kannattaa vielä odotella ja katsoa minkälaista patruunaa tulee markkinoille 5,7 kalipeerissa. Voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

      Jos kuitenkin hankin vaihtopiippuisen kiväärin, niin minkä kalpeerin piiput kannattaisi ostaa?

    • Anonyymi

      Ei ole ongelmaa.
      Lapua .224 Naturalis-luoti. N566 laajeneva kupariluoti
      CopperBear5,6 mm (.222/.223) 3,6g on lyijytön luoti metsästyskäyttöön.

      • Anonyymi

        Eikö tuo jälkimäinen ole vähän ohut, mille kaliberille se mahtaa olla tarkoitettu ?


      • Anonyymi

        OK. En tutkinut Lapuan valikoimaa, kun on tullut käytettyä Sakon paukkuja. Näin ollen ei ole tarvetta luopua ko. kalipeerista, mikäli ko kupariluodit käyvät riittävän hyvin. t. alkuperäinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo jälkimäinen ole vähän ohut, mille kaliberille se mahtaa olla tarkoitettu ?

        Kaliiperi .222 Remington on 5,56x43.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaliiperi .222 Remington on 5,56x43.

        Joo. Kävin tutustumassa Lapuan Naturalis luoteihin. .222 Rem patruunoita saa laajenevalla kupariluodilla, mutta Lapua ei lataa lainkaan .222 Rem Mag patruunoita. Se olikin syy miksi olen käyttänyt Sakon paukkuja. Sakolta ei ainakaan vielä saa laajenevaa kupariluotia kyseiseen patruunaan.
        Näin ollen pitää ruveta itse lataamaan tai ostaa uusi ase. Olen edelleen sen vaihtopiippuisen kannalla. t. alkuperäinen


    • Anonyymi

      Tulin juuri amerikoista ja nauroivat, kun kuulivat mahdollisesta lyijykiellosta.

      • Anonyymi

        Kertoo tutkatrolli joka kuvittelee, että täällä on jo nyt lyijykielto😂
        Missäs ne todisteet missä väität minun keskustelevan itseni kanssa ja jonka ohitit jälleen sujuvasti, kun pitäisi todistaa?🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo tutkatrolli joka kuvittelee, että täällä on jo nyt lyijykielto😂
        Missäs ne todisteet missä väität minun keskustelevan itseni kanssa ja jonka ohitit jälleen sujuvasti, kun pitäisi todistaa?🤭

        Etkö tutkapelle tiedä, että amerikoissa on lyijy kielletty mm vesilinnustuksessa, kuten meilläkin. Menit ansaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tutkapelle tiedä, että amerikoissa on lyijy kielletty mm vesilinnustuksessa, kuten meilläkin. Menit ansaan.

        Ensinnäkin sinun massatrollaamisesi eli 20 metsästys vastaista nostoasi muutaman minuutin välein olivat metsästys vastaisen urasi pohjanoteeraus.😂
        Pelko että vihasi metsästystä kohtaan jäisivät unholaan lienee kova.🤭
        Toisekseen "amerikoissa" on laaja käsitys eli et voi puhua yhdestä metsästys muodosta yleisesti koko mantereen kohdalla.
        Tapa se on tuokin yrittää piilottaa aiempaa kuvitelmaasi missä väitit lyijykiellon metsästyksessä olevan kaikkialla suomessa 😂🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin sinun massatrollaamisesi eli 20 metsästys vastaista nostoasi muutaman minuutin välein olivat metsästys vastaisen urasi pohjanoteeraus.😂
        Pelko että vihasi metsästystä kohtaan jäisivät unholaan lienee kova.🤭
        Toisekseen "amerikoissa" on laaja käsitys eli et voi puhua yhdestä metsästys muodosta yleisesti koko mantereen kohdalla.
        Tapa se on tuokin yrittää piilottaa aiempaa kuvitelmaasi missä väitit lyijykiellon metsästyksessä olevan kaikkialla suomessa 😂🤭

        Kova poikanen valehtelemaan ja täysin vihan vallassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova poikanen valehtelemaan ja täysin vihan vallassa.

        No, jälleen kerran todista yksikin valheeni ja todista vihani missä sellaista on sillä sellaista et täältä edelleenkään kommenteistani löydä. xD Etkä koskaan faktoja tänne pyynnöistä huolimatta pysty todistamaan. xD
        Kun katsotaan eilis iltaista metsästyksen vastaista massatrollaamis kampanjaasi missä nostit tunnin sisään 20 metsästäjiä maalittavia ja syyllistäviä avauksiasi tänne, niin sopii kysyä kumpiko se onkaan täynnä vihaa ja katkeruutta ja kumpiko se oikein vihaakaan metsästystä ja metsästäjiä?
        Menehän peilin eteen ja kysy sieltä. xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jälleen kerran todista yksikin valheeni ja todista vihani missä sellaista on sillä sellaista et täältä edelleenkään kommenteistani löydä. xD Etkä koskaan faktoja tänne pyynnöistä huolimatta pysty todistamaan. xD
        Kun katsotaan eilis iltaista metsästyksen vastaista massatrollaamis kampanjaasi missä nostit tunnin sisään 20 metsästäjiä maalittavia ja syyllistäviä avauksiasi tänne, niin sopii kysyä kumpiko se onkaan täynnä vihaa ja katkeruutta ja kumpiko se oikein vihaakaan metsästystä ja metsästäjiä?
        Menehän peilin eteen ja kysy sieltä. xD

        AJAVA TUTKAKOIRA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AJAVA TUTKAKOIRA.

        Massatrollaaja metsästyksen vastustaja. xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Massatrollaaja metsästyksen vastustaja. xD

        Xd, ddt, tutkapelle, teboilin istuja, propagandisti, metsästyksen vastainen toimija, putinisti, vihervasemmistolainen,,, .......😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Xd, ddt, tutkapelle, teboilin istuja, propagandisti, metsästyksen vastainen toimija, putinisti, vihervasemmistolainen,,, .......😂

        Jätit sitten tämän illan trollaamisesi kahteen metsästys vastaiseen nostoon ja tuohon "fiksuun" metsästykseen liittyvään öyhötykseesi. xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätit sitten tämän illan trollaamisesi kahteen metsästys vastaiseen nostoon ja tuohon "fiksuun" metsästykseen liittyvään öyhötykseesi. xD

        Asia tutkakoiran käytöstä ajavana hirvikoirana etenee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia tutkakoiran käytöstä ajavana hirvikoirana etenee!

        Sinun yksinäinen metsästys vastainen sotasi ei etene mihinkään minkä hyvin todistaa nämä sinun massatrollaamisesi ja epätoivoinen nillityksesi. xD


    • Anonyymi

      Osta .308. Sillä ammut kaiken riistan mitä Suomesta löytyy, joten et tarvitse mitään vaihtopiippuja. Panosvalikoima on suuri ja voi valita ne panokset metsästettävän riistan mukaan.

      • Anonyymi

        Minulla on drillinki, jossa haulipiiput ja 308
        Sillä olen ampunut, niin jänikset, linnut kuin hirvetkin. Ollut minulla jo 50 vuotta ja olen se joka pyytää ilman muita vempeleitä, vanhanaikaisesti ja ihan yksin, joskus kaverinkin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on drillinki, jossa haulipiiput ja 308
        Sillä olen ampunut, niin jänikset, linnut kuin hirvetkin. Ollut minulla jo 50 vuotta ja olen se joka pyytää ilman muita vempeleitä, vanhanaikaisesti ja ihan yksin, joskus kaverinkin kanssa.

        Niin niin jo 50 vuotta drillinki .308 kaliberisena, tottakai...
        Hyvää Aprillipäivää vaan sinullekkin, mitä muuta sait pääsiäismunasta tuon drillingin lisäksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin niin jo 50 vuotta drillinki .308 kaliberisena, tottakai...
        Hyvää Aprillipäivää vaan sinullekkin, mitä muuta sait pääsiäismunasta tuon drillingin lisäksi ?

        No ei ihan 50 vuotta, mutta ei kaukanakaan siitä. On käytännöllinen ase.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin niin jo 50 vuotta drillinki .308 kaliberisena, tottakai...
        Hyvää Aprillipäivää vaan sinullekkin, mitä muuta sait pääsiäismunasta tuon drillingin lisäksi ?

        Niinpä. Metsästäjälle varmaan tarvitsee kertoa, että "minulla on drillinki jossa on haulipiiput ja 308" xD
        Sama kun kertoisi, että minulla on haulikko jossa on haulipiiput. xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Metsästäjälle varmaan tarvitsee kertoa, että "minulla on drillinki jossa on haulipiiput ja 308" xD
        Sama kun kertoisi, että minulla on haulikko jossa on haulipiiput. xD

        No mie aattelin vähän valistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ihan 50 vuotta, mutta ei kaukanakaan siitä. On käytännöllinen ase.

        Taitaa olla pyssyn ikä 30-40 vuotta lähempänä totuutta, vai oliko se kaliberikin melkein 308, mutta ei ihan kauhean paljon muutakaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla pyssyn ikä 30-40 vuotta lähempänä totuutta, vai oliko se kaliberikin melkein 308, mutta ei ihan kauhean paljon muutakaan..

        Kyllä se drillinkini on vuodelta 1977 ja 308-12/70. Ostin sen 1979 suoraan länsisaksalaiaselta asesepältä, joka oli sen melkein kokonaan itse rakentanut. Mainittakoon, että tutustuin "työn"merkeissä hänen poikaansa ranskassa ja vähän sieltä kauemmaksikin mennessämme, mutta se onkin piitkä tarina. Aur revoir.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se drillinkini on vuodelta 1977 ja 308-12/70. Ostin sen 1979 suoraan länsisaksalaiaselta asesepältä, joka oli sen melkein kokonaan itse rakentanut. Mainittakoon, että tutustuin "työn"merkeissä hänen poikaansa ranskassa ja vähän sieltä kauemmaksikin mennessämme, mutta se onkin piitkä tarina. Aur revoir.

        Ihmeen maltillista tällä kertaa....


      • Anonyymi

        Moi. Kiitos vinkistä. Itse ajattelin laittaa sopivan optiikan molempiin piippuihin, ettei kiikaria tarvi vaihtaa metsästys/riistalajista riippuen. Sen takia vaihtopiippuinen on ns. ykkösvaihtoehto. 6,5 CreedMoor sopii hirveen saakka kaikelle riistalle, samoin 6,5x55 SE, joten tuo .308 ei ole ainut vaihtoehto. t. alkuperäinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeen maltillista tällä kertaa....

        Totta se on huomannut sen, että tutkien vastustaja onkin oikea eränkävijä lapin perukoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta se on huomannut sen, että tutkien vastustaja onkin oikea eränkävijä lapin perukoilta.

        Metsästyksen vastustaja tietää, että jää täällä kakkoseksi mikäli yrittää mustamaalata ja levittää valheellista propagandaa metsästäjistä.


    • Anonyymi

      .222:llekkin on jo täysluparisilla luodeilla varustettuja panoksia myynnissä. Hae netistä .222 kupariluoti.

    • Anonyymi

      Aika erikoista ettei Suomessa saa ampua kaurista suurempaa elukkaa pilkkuseiskalla, niin Suomen armeijan päättäjät on päättäneet ottaa seuraavaksi rynnäkkökiväärin kaliiperiksi tälläisen lintukiväärikaliiperin.

      Muualla kehitys on päinvastaista ja esim. yhdysvalloissa on tarkoitus siirtyä suurempikaliiperisiin rynnäkkökivääreihin. Syynä on ettei nuo lintukiväärikaliiperiset rynkyt lävistä nykyisiä ballistisia suojaimia. Todennäköinen yhdysvaltojen rynkyn kaliiperi tulee olemaan 7 millinen.

      Oma mielipiteeni on ettei Suomen pitäisi missään tapauksessa luopua nykyisestä rynnäkkökiväärin kaliiperista, koska se on tehokas ja sillä on hyvä läpäisykyky.

      • Anonyymi

        Nyt puhut asiaa, sillä painava luoti on parempi metsässä, kuin joku olematon kaliiperinen ase. Itse luotan reserviläisenä isokaliiperiisiin aseisiin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe