Rahat eivät riitä

Anonyymi-ap

Rahat lopussa, vinkkejä ja etenkin vertaistukea?

Ollaan ihan tavallinen lapsiperhe, useampi pieni lapsi, useampi lemmikki. Vanhemmat ihan hyvissä työpaikoissa, palkat vahvasti keskituloisen puolella (yht. n. 5500e käteen). Niin hyvät palkat, että ei mahdollisuuksia tukiin. Pääkaupunkiseudun tuntumassa asutaan. Vanha omakotitalo (alle 200 t€), kaksi autoa (n. 10v vanhat) joista lainaa, opintolainaa, remppalainaa, luottokortteja joissa useampia tuhansia velkaa. Työmatkat pitkät, bensaan kuluu paljon rahaa (ehkä 500-600e/kk), mutta ei varaa asua lähempänä pk-seutua, työt hyvät, vuorojen ja lasten ja useampien päivähoitopaikkojen takia oltava kaksi autoa.

Ei matkustella, ei käytetä alkoholia, ei tupakoida. Syödään ulkona max. 0-2 kertaa kuussa, ei erityisen kalliita harrastuksia. Ei ole lehtitilauksia tai ylimääräisiä vakuutuksia tms. Mutta ostovoima palkoilla vaan vähenee ja vähenee, ruokakassi maksaa mansikoita. Korkojen nousu vaikuttaa. Nykyisillä ruoan- ja bensanhinnoilla selvästi kaikki lainanlyhennykset vievät liian ison osan tuloista ja tottakai joskus on ilmeisesti eletty rahan kanssa liian hövelisti, mutta ajatkin oli eri. Velkaa on liikaa, vaikka sitä ei ole mitenkään erityisen paljon (yht. alle 250t€), mitä nyt lukee pk-seudulla asuvilla lapsiperheillä yleensä olevan. Nyt kiinnitetty runsaasti talouteen puolisen vuotta huomiota, kituutettu mahdollisimman järkevästi rahaa käyttäen ettei velkaa kertyisi yhtään lisää. Säästöjä ei ole eikä rikasta sukua.

Syödään ihan tavallista kotiruokaa. Kaikki lihat ostetaan ilta-aleista, ei osteta kalliita merkkituotteita tai mitään erikoista (vaikka avokadoja tai proteiinijuomia). Tasapainoillaan ravitsevan ja halvan ruoan kultaisella keskitiellä. Puuroa syödään, laatikoita, keittoja, leipää, jogurttia, banaania, tomaattia, ihan perusjuttuja. Pienin lapsi käyttää vaippoja. Ei erityisruokavalioita. Vaatteita ei osteta juurikaan uutena, korkeintaan alennuksesta. Yllättäviä menoja on ollut alkuvuonna paljon, eläinlääkäriä ja auton hajoamista, vaikka niissäkin tehdään mahdollisimman edullisesti ja paljon myös itse. Ollaan käteviä ja tekeviä. Minä opiskelen työn ohella vielä ylemmäs ja olen tosi väsynyt, kuitenkin olen pohtinut toisen työn mahdollisuutta esim. viikonlopuiksi, esim. siivousta. Mutta lapsiperhearki, kokopäivätyö ja opiskelut vievät kyllä kaikki mehut, jaksamisen kanssa on jo nyt haastetta.

Ja kuitenkaan rahat ei riitä. Miten masentavaa ja ahdistavaa! Nyt olisi vajaa viikko palkkapäivään ja rahat on jo loppu. Bensaa riittää max. yhteen työpäivään ja kolme olisi vielä tällä viikolla, pakko tankata luottokortilla. Ruokaa on onneksi pakkasessa, mutta esim. maitoa ja leipää haettiin juuri kaupasta viemällä loput tyhjät pullot ja keräämällä senttejä kotoa. Hedelmiin ei ole nyt juurikaan varaa. Lemmikeille on ruokaa. Tilit tyhjät ja sähkölaskut odottaa tilille katetta. Olen myynyt paljon kaikkea mitä keksin, ja päivittäin katson mitä vielä voisi myydä. Itku kurkussa mietin 35v vanhojen perintökorujen myyntiä, mutta ei niistäkään paljoa saa (alle 100e) verrattuna tunnearvoon. Mutta pakkohan sekin on tehdä jos pakko tulee eteen.

Ollaan onneksi terveitä. Minulla olisi yksi reseptilääke, jota haluaisin käyttää, mutta se ei ole pakollinen ja hintansa takia (yli 120e/kk) ei ole mahdollista ostaa. Kyllä ahdistaa ja masentaa tämä tilanne. Tottakai aina voi vielä nipistää. Mutta tuntuu oudolta, että ihan tavallinen perhe ihan hyvällä työtilanteella ei palkoilla pärjää. Ennen pärjättiin paremmin. Miten muilla keskituloisilla menee, ja miten tätä jaksaa?

5

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Velattoman on helppo hymyillä, Mut työtä sekin on vaatinu ilman huveja,

    • Anonyymi

      Aika säästeliäältähän tuo listasi vaikutti, mutta yksi seikka pisti näin äkkiseltään pahasti silmään. Useita lemmikkejä, kissoja, koiria vai mitä ja miksi useita?

      Esim. yhden koiran pito ja sen ruokkiminen ja muu ylläpito koosta riippuen maksaa kuukaudessa reilusti enemmän, kuin vaikkapa pienen lapsen kuukauden ruuat.

      Turhaa pitää kaupungissa muutoinkin mitään lemmikkieläin laumaa lisäämässä hiilijalanjälkeänne, joten siinä olisi ensimmäinen mainio kohde menoissa säästämisen luopumalla "useista" lemmikeistänne koska ei se niiden pito varmaan ilmaista ole.

    • Anonyymi

      Ensin kannattaa tietenkin laittaa kaikki tulot ja menot paperille ylös ja lähteä suunnittelemaan talouden hallintaa siitä.
      Me esimerkiksi otettiin ja yhdistettiin kaikki lainat yhteen pankkiin, samalla maksettiin aikaisemmista lainoista pienimmät ja suurikorkoisimmat kokonaan pois, sekä luottokorttien laina saldot.
      Ollaan tehty nyt myös vuosibudjetti taloutemme tuloista ja menoista, sillä se auttaa hahmottamaa talouden hallintaa ja suunnittelua. On paljon helpompi hallita tulojen ja menojen kokonaisuus nyt, kun maksettavana vain yksi laina ja samalla myös lainanhoitokulut pienentyivät.

    • Anonyymi

      Sitä en muista minkä ikäisenä minulla alkoi karvat kasvamaan, muistan miten kahdelle minua vanhemmalle siskolle oli alkanut kasvaa pimpin karvat, samaan aikaan myös tissit oli tullut esille, mutta ajan myötä alkoi pimpin karvat kiinnostaan ja muistan miten fantasioin tuuheasta pimpin karvoituksessta, kun harrastin masturpointia vaikka en ollut livenä nähnyt tuuhea pimpin karvoitusta, mutta olen tuuhean pimpin karvoituksen kannattaja ja ihailija.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      194
      2007
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1396
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1135
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      63
      1063
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      152
      1026
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      969
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      83
      837
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      818
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      62
      754
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      749
    Aihe