Mitä pääsiäisenä pöytään?

Anonyymi-ap

Olen jo kuluneen viikon syönyt isoa mämmituokkosta loppuun, ei enää maistu. Ukko ei mämmiin koske.Lammaspaistista tykkään mutta ollaan kahdestaan, ei niin pientä paistia kannata paistaa. Pyhiä on monta, jotenkin tekis mieli juhlistaa, muuten aina helppoa jauhelihaa.

18

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä on ollut aina Pääsiäisena sama menu:
      Päivällisenä on happamassa vuohenmaidossa lilluvia jakkihärän nenärustoja.
      Paastoruokana vähäkalorista ohiammuttua jänistä ja jälkiruokana juustonreikiä.
      Lisukkeena jäniksenjälkiä.

      • Anonyymi

        Meillä on paastoruokana reikäleivän reikiä ja kuivatettua vettä. Lisuna unelmaksi jäänyttä torttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on paastoruokana reikäleivän reikiä ja kuivatettua vettä. Lisuna unelmaksi jäänyttä torttua.

        Julmetus! Saanko mä tulla teille kylään?
        Voin tuoda tuliaisiksi puoli kiloa pannukarkeata kahvia ja kaksi kierrekynttilää.
        Jookosta joo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julmetus! Saanko mä tulla teille kylään?
        Voin tuoda tuliaisiksi puoli kiloa pannukarkeata kahvia ja kaksi kierrekynttilää.
        Jookosta joo?

        Joo, tule vaan! Minulla on nokipannu johon laitetaan vertä ja pannukarkeaa kahvia ja keitetään nuotiolla. Kierrekynttilät säästän ens jouluun. Tervetulloo!


    • Anonyymi

      Olen jotenkin kyllästynyt jauhelihaan en tiedä miksi se tuntuu niin vastenmieliseltä Kreolskan pata olisi tehtävä ehkä vaihteeksi ,

      • Anonyymi

        Antaisitko tuon Kreolskan padan reseptin? Minunkin tekee mieli jotain muuta kuin jauheliharuokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaisitko tuon Kreolskan padan reseptin? Minunkin tekee mieli jotain muuta kuin jauheliharuokaa.

        600g porsaanfilettä
        2. Se cabanossi makkaraa
        1 rkl vehnäjauhoja
        150 g vihreitä oliiveja
        1 se raastettu punainen paprika
        , 75 DL hakattua etikkakurkkua
        3 DL kermaa
        1tl hienonnettua meiramia
        0,75 hillosipulia
        Mustapippuria
        Ruskista filee siivut. Voissa ( 1-1,5 cm ) paksuja
        Laita paprika sekaan mausta suola ja pippuri ja meirami
        Laita vehnäjauhoja niiden päälle ja sekoita , sitten lisäät kerman ja saavat kiehahtaa laita sen jälkeen hillosipulit ja oliiverit ja kurkku
        Anna kiehua 15 min
        Jos on paksua niin lisää kermaa ( itseltäni menee aina 5 DL kermaa )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600g porsaanfilettä
        2. Se cabanossi makkaraa
        1 rkl vehnäjauhoja
        150 g vihreitä oliiveja
        1 se raastettu punainen paprika
        , 75 DL hakattua etikkakurkkua
        3 DL kermaa
        1tl hienonnettua meiramia
        0,75 hillosipulia
        Mustapippuria
        Ruskista filee siivut. Voissa ( 1-1,5 cm ) paksuja
        Laita paprika sekaan mausta suola ja pippuri ja meirami
        Laita vehnäjauhoja niiden päälle ja sekoita , sitten lisäät kerman ja saavat kiehahtaa laita sen jälkeen hillosipulit ja oliiverit ja kurkku
        Anna kiehua 15 min
        Jos on paksua niin lisää kermaa ( itseltäni menee aina 5 DL kermaa )

        Ne cabanossi makkarat paloiteltuna samaan aikaan pannuun kun filee siivut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne cabanossi makkarat paloiteltuna samaan aikaan pannuun kun filee siivut

        Kiitos reseptistä! Varmasti herkullista!


    • Anonyymi

      Teen karitsan paistia tai kyljyksiä ja kyytipojaksi valkosipuliperunoita. Silloin kun lapset olivat vielä kotona, syötiin lammaskaalta, jossa siinäkin liha oli karitsaa, lammas itsessään on sen verran voimakasmakuista, ettei meillä kukaan siitä tykkää.

      Mämmiä en syö, puoliso syö. Rahkaleivoksia tai -pullia olen joskus tehnyt mutta nyt kun kahdestaan elellään, on tuo jäänyt ja ostan kaupasta yhden herkutteluleivokset.

    • Anonyymi

      Oi, mö teen aina pannullisen sellaista mämmiä ,mitä ennenvanhaan kotonani tehtiin. Toiselta nimeltä se on punasleipää. Ja niistä raunakannloista teen sitten rässypottua välillä. Nam-nam!

    • Anonyymi

      Kyllä mämmi maistuu vielä, vastahan nyt pääsiäisviikko alkaa. Kaikkia juhlaruokia aletaan myydä jo heti kun edellinen pyhä on ohi, tammikuussa jo mämmiä sai ostaa pakkasesta ja varsinkin karkkia joka paikassa tuputetaan. Lammas maistuu aina vaan villasukalle, en syö sitä koskaan. Rahkapiirakasta tykkään ja teen sitä muulloinkin. Nyt laitan sekaan purkkipersikan paloja.

    • Anonyymi

      Perinteinen seitankinkku punaviinikastikkeella ja uuniperunaa kasviskermalla

    • Minäkään en ole oikein tykästynyt karitsan makuun, mutta tarvii neuvotella muiden kanssa. Pieni kalkkunakin voisi olla ok ja appelsiiniriisiä tai joku rahkajälkiruoka kyllä passaisi.

      • Anonyymi

        Sinullahan on se pääsiäiskinkku ollut.


      • Lammas ei meilläkään oikein maistu muuten kuin karitsan kareena, kyljysrivinä. Sitä saatetaan syödä kesällä grilliruokanakin , koska luullisia pieniä mureita kyljyksiä on mukava napostella luusta kiinni pitäen. Hiiligrilli antaa lisäksi mukavan savuisen aromin. Marinoin ne yrttiöljyllä, minttua ehdottomasti, rosmariinia, salviaa ja reilusti sitruunaa, valkosipuli jakaa meillä mielipiteitä, sitä en käytä. Saatan valmistaa erikseen valkosipulia ja yrttejä sisältävää maustevoita. Kareet voi paistaa myös pastinpannulla ja lopuksi hauduttaa hiukan uunissa, meillä niistä pidetään hiukan roseena.

        Pääsiäisen aikaan ei ole helppoa saada koko klaania koolle, kun hanget Lapissa kutsuvat.
        Mämmiä ostan vain pari annospakkausta, ja ne tulikin syötyä jo tänään. Tällä kertaa on niin monta pääisiäissunnuntaivierasta tulossa, että leivon Brita-kakun pääsisäistwistillä, eli täytteeseen purkitettuja mandariinilohkoja, kermavaahtoa ja passio- mangorahkaa. Pyynnöstä saavat ainakin vaarin savustamaa kirjolohta ja liharuoka on vielä mietinnässä, voi olla hirvipaistikin. Kasvispuoleen saa paljon keväisiä värejä, parsaakin on jo saatavilla. Kahdestaan ollen muina pääsiäispyhinä ollaan kala-kasvislinjoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinullahan on se pääsiäiskinkku ollut.

        Minulla on ollut pääsiäiskinkku, pääsiäislamaspaisti a la provencale, lampaanviulu, kanaa, kalaa ja vaikka mitä. Älä takerru "lillukanvarsiin".


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minulla on ollut pääsiäiskinkku, pääsiäislamaspaisti a la provencale, lampaanviulu, kanaa, kalaa ja vaikka mitä. Älä takerru "lillukanvarsiin".

        Minne unohtui kymmenen sortin leikkelevati? Ai mutta sehän on arkiruokaa teillä.
        Itte oot sotkeutunut liejuusi ja ryteikköösi kaulaa myöten!!!!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe