kertokaa kommentteja, ihan mitä vain opiskelustanne! millä pisteillä pääsitte sisään, oletteko käyneet lukion vai amiksen, missä opiskelette, onko kiinnostavaa...
hain itse ouluun, en tosin ole varma pääsenkö, niitä vanhoja pisterajoja ei näytä löytyvän mistään.
kiitos!
Insinööriopiskelijat!
7
1459
Vastaukset
- puoli-inssi
Tietotekniikkaa hain Turun amkkiin lukemaan vuonna 2002. Sisään pääsin helposti, kun sain täydet pisteet työkokemuksesta (10p muistaakseni). Pääsykokeet ei mitenkään ihmeellisen hyvin menneet kun en niihin valmistautunut, mutta pisteitä tuli kuitenkin sen verran ettei varasijoille joutunut..=). Pisteraja oli 56 silloin kun hain. Sisään pääsee siis (aivan liian) helpolla, johtuen nykyisestä ammattikorkeakoulujen rajoitusmallista (mitä enemmän opiskelijoita, sitä enemmän rahaa koululle)
Itse opiskelusta sen verran, että ensimmäiset kaksi vuotta on niitä perusopintoja. Tulee helvetisti matikkaa (joka ei sitten ole sellaista palikkamatikkaa niinkuin pääsykokeissa), fysiikkaa, kieliä ammattiaineiden perusteita. Kemiaakin siinä yksi kurssi tuli väkisin läpi vedettyä vaikkei yhtään kiinnostanut (yleissivistävä kurssi, insinöörin kun siitäkin pitää edes jotain tietää). Kolmannella vuodella sitten suuntaudutaan.
Matikan määrää ei kannata pelästyä, hyvin se läpi meni minullakin, vaikka 3 vuoteen en ollut yhtälöitä laskeskellut. Ensimmäisen vuoden matikka on suurinpiirtein lukion pitkä matikka kokonaan ja siihen vielä muutama juttu päälle. Toisena vuonna sitten tuli diskreettimatematiikkaa.
Perusteista lähdettiin yleensä joka aineessa, joten ei huolta vaikkei mitään mistään tietäisikään/muistaisikaan. Itse olen amispohjalla ja ammattiaineissa (mm. digitaalitekniikka, elektroniikka, sähkötekniikka, ohjelmointi..) siitä on ollut huomattavaa hyötyä kun peruskurssit ovat olleet periaatteessa jo amiksessa opetettujen asioiden kertausta.
Yleisesti opiskelu on ollut ihan kivaa. Opetus on ollut pääosin laadukasta ja muutenkaan mikään asia ei ole ihan päin helvettiä ollut.
Asia mikä on hieman harmittanut on ollut ne lusmut jotka tulevat kouluun pelästään tukien takia tuhlaamaan koulun ja valtion resursseja. Hengailemaan ei kannata insinööriopintoihin lähteä. Meidänkin luokalta puolet tipahti pois ensimmäisen 1,5 vuoden aikana. Osa vaihtoi koulua, osa vaan tippui kyydistä kun se koulu ei enää pelkällä istumisella sujunutkaan. Lopettaneista muuten suurin osa on lukion käyneitä.
Mutta juu, nyt lopetan tämän työajan haaskaamisen =). Onnea vaan koulupaikan hakuun. Ja jos paikan saat, niin motivaatiota opiskeluun! Muuten sinusta ei insinööriä koskaan tule.- puoli-inssi
ammattikorkeakoulujen raHoistusmallista eikä raJoitusmallista piti puhumani =)
Rakennusala on varmasi hyvä valinta tässä vaiheessa ja hyvä että se kiinnostaa. Sillä alalla luulisi töitä riittävän pitkälle tulevaisuuteen.
- Niksu
Kiitos vastauksestasi. Olen kuullut tästä valitettavasta ilmiöstä, että porukka tulee vain hengailemaan, mutta eiköhän ne kyydistä ekan vuoden aikana putoa. Asialla saisivat päättäjät tehdä jotakin, eihän se ole oikein, että hengaajat vievät opiskelupaikat monelta motivoituneelta opiskelijalta.
Itse olen yo vuodelta 2000 eli matikat on vähän päässy unohtumaan. Eiköhän motivaatio korvaa unohduksen! Olen ollut monessa työpaikassa lukion jälkeen ja olen varma että tämä on minun alani. - pöölk
Hain kevään 2003 yhteishaussa TAMKiin, pisteitä sain 80 ja alin sisäänpääsyraja taisi olla suunnilleen 50.
Kohtuulliseen pistesaaliiseen vaikutti täydet työkokemuspisteet (silloin sai työkokemuksesta maks. 10 pistettä, nykyään taitaa olla maks. 5) ja ammattikoulun hyvä todistus. Pääsykokeesta sain muistaakseni vain 30 pistettä.
Opiskelu ON kiinnostavaa. Matematiikkaa ja fysiikkaa eri muodoissaan on reilusti, mutta huolimatta amistaustastani laskeminenkin (tai juuri se) tuntuu mukavalta. Täytyy myöntää, että kovin paljon jo nyt hyödynnettävissä olevaa uutta tietoa ei ole tullut. Eli pääosin pari ekaa vuotta on kulunut siihen, että olisi pohjat kunnossa sen "oikean tiedon" perille saamiseen - luultavasti.
Jostain syystä pisterajoja ei tosiaan taida olla netissä nähtävillä. Mitään salaista tietoa se ei kuitenkaan ole, koska meidänkin koulussa on käytävien pöydillä pyörinyt lehtisiä, missä on ollut näitä alimpia sisäänpääsypisteitä eri linjoille. Koulun haku-/opintotoimiston mammoille voi soittaa ja kysäistä, näin kesäisin heillä on niin vähän töitäkin, että varmasti mielellään vähän kaivavatkin tietoa (paitsi jos yhteishaun takia eletäänkin sen toimiston kiireisintä aikaa :D).- Niksu
Kiitos vastauksesta! Minkä alan insinööri sinusta tulee?
Itse haluan rakennuspuolelle. Olen arvioinut, että minulla on 65 pistettä. Ja Ouluun siis haen. - pöölk
Niksu kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Minkä alan insinööri sinusta tulee?
Itse haluan rakennuspuolelle. Olen arvioinut, että minulla on 65 pistettä. Ja Ouluun siis haen."Minkä alan insinööri sinusta tulee?"
Kone
- ingen görare
Joo, itseni insinööri opinnot yllättivät positiivisesti, sillä kun hain opiskelemaan (2002) AMK ei ollut vaihtoehto listani kärki päässä vaan olisin halunnut lukemaan kiinteistötaloutta Otaniemeen mutta kuinkas kävikään =)tässä sitä nyt ollaan...puoli valmiina insinöörin-retku-tyttönä ;) . Vaikka pääsykoe tuntuikin teknillisen korkeakoulun pääsykokeen jälkeen naurettavalta on matematiikka sekä fysiikka olleet yllättävän vaativia..ainakin viimeiset kurssit. Onnittelen sinua siinä mielessä hyvästä opiskelu valinnasta että työn ja erityisesti kesätyön saanti on ollut suhteellisen helppoa muihin AMK aloihin verrattuna esim. tradenomeilla on ollut (poikkeuksia tietysti löytyy) hankaluuksia löytää oman alansa harjoittelua=kesätyötä opiskelun ensimmäisinä vuosina, kun taas esim. omalta luokaltani 100% työllistyi opintoja vastaaviin töihin tänä kesänä. Tietysti tekniikan puolellakin on alakohtaisia eroja työn saannissa mutta kokonaisuutena mahdollisuudet ovat melko hyvät.
Tsemppiä vaan opiskeluihin sillä jos motivaatiota löytyy niin eiköhän se ole jo puoli voittoa aineessa kuin aineessa =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468