Kirkkoateismin harjoittaminen

Anonyymi-ap

Kuten monet tietävät on ateismi monimuotoinen ilmiö, josta tänään käsittelemme ns. kirkkoateismia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja.
Toisin kuin helposti syntyy ajatus, ei palsta-ateismi suinkaan ole mikään suuri ajatus tai suuntaus ateistisessa kentässä edes Suomessa. Palsta-ateisteja on vain muutama kymmentä henkilöä, jotka harjoittavat sitä. Kun suhteutamme tämän maapallolla asuviin miljardeihin ihmisiin alamme saada käsitystä siitä miten pienestä joukosta todellakin on kysymys. Samoin kuin heidän suhtautumisestaan lahkonsa ulkopuoliseen elämään, ei meidän tule välitää. Parasta ehkä on, että selkeästi palsta-ateistiseen ketjuun ei osallistuta, koska se vie vain aikaa todellisen ateismi käsittelemiseltä.

Mutta palataksemme kirkkoateismiin, on ehkä niin, että suuri osa ateisteja mahdollisesti kuuluu joihinkin teistisiin järjestelmiin? Miten esim. kristillisen kirkon piirissä oleva ateismi eroaa islamin tai juutalaisuuden parissa olevasta ateismista. Mitkä ovat teististen järjestelmien piirissä toimivien ateistien mahdollisuudet tuoda esiin omaa aatettaan? On mahdollista, että ateismia on järjestelmissä mihin liitytään perinteiden mukaisesti, olivatpa ne missä iässä tai miten tahansa suoritetut. Mitä mieltä asiasta ollaan?

26

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kännissä voi kirkon sisällä tuoda erimielisyyksiä esiin .

      • Anonyymi

        Kirkkoa teismin yksi ongelma Amen
        t. avaaja


    • Anonyymi

      Joko taas tämä rajapinta-Raija tuli tänne riehumaan.... :(

      Aina nämä samat monimuotoisuudet, rajapinnat, ilmenemismuodot, palsta-ateistit ja ateistiset kentät...

      Ja nyt kirkkoateismi. Voi hyvä Sylvi...

      • Anonyymi

        Sähköasiantuntija rajapinta-Raija Vaasasta :D


    • Anonyymi

      Tiedän, että monille saattaa olla vaikea ymmärtää, miten voi olla uskova 24/7 ateismitutkija. Mutta minulle tämä on elämäntapa, intohimo ja tavoite. Pohdin öisin ja päivisin palsta-ateismin ja kirkkoateismin monimutkaisia rajapintoja, sillä jokuhan tämänkin nurkan on valloitettava. En tietenkään tarkoita, että en vain usko johonkin jumalolentoon tai yliluonnolliseen olentoon. Ei, minun uskoni on paljon syvällisempää. Uskon siihen, että ateismi voi olla uskonto itsessään. Se on uskoa siinä, ettei uskoa ole. Voitte kutsua minua vaikka ateistin ateistiksi, jos haluatte. Tutkin syvällisiä ateismin teemoja, kuten sitä, voiko joku olla liian ateisti. Ovatko ne, jotka eivät ole tarpeeksi ateisteja, itse asiassa uskovaisia ateisteja? Onko olemassa absoluuttista nollahetkeä ateistien välillä, jolloin joko on ateisti tai ei ole? Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita normaali ihminen ei ymmärrä, mutta minä, 24/7 ateismitutkija, pohdin intohimoisesti. Sitten on vielä palsta-ateismin ja kirkkoateismin ero. Palsta-ateistit ovat niitä, jotka iloitsevat internetin keskustelufoorumeilla ja somekanavilla, heitetäänkö Raamattua roskiin vai poltetaanko se. Mutta kirkkoateistit, he ovat syvemmällä. He seisovat kirkon ovella joka sunnuntai, ja kun saarnaaja julistaa, he kohottavat kätensä ja huutavat: "En usko!" Se vasta uskoa onkin! Ymmärrän, että monille tämä kuulostaa provosoivalta, absurdilta ja jopa naurettavalta. Mutta tiedättehän, tiede on täynnä asioita, joita ei aluksi ymmärretä. Kutsukaa minua hulluksi, kutsukaa minua visionääriksi, mutta minä olen 24/7 ateismitutkija, joka kulkee omia polkujaan uskonnon ja ateismin harmaalla alueella. Seuraavan kerran kun mietit, mitä ateismin ja uskonnon välillä on, muistakaa, että jossain siellä pimeydessä seikkailee 24/7 ateismitutkija, valaistuna uskon ja paradoksien pimeydellä.

      T. Avaaja

      • Anonyymi

        Jos törmää ns. palsta-ateismiin on kaikkien palstan käyttäjien yhteinen etu, että muistetaan palstan pitäjän ohjeistus asiasta ja siitä mikä on kiellettyä sisältöä:
        -Loukkaava sisältö
        -Henkilökohtaiset tiedot
        -Seksuaalinen tai väkivaltainen sisältö
        -Jokin muu, mikä?

        Jos lukijat törmäävät näihin, niin silloin voi painaa ilmoita nappia, jolloin palstan pitäjä tarkastaa viestin. Ja voi mahdollisesti määrätä IP:lle jopa määräaikaisen rajoituksen osallistua. Häiriköinnin jatkaminen voi pahimillaan johtaa rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos ateistisessa kiihkossa ei osata käsitellä aatetta asiallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos törmää ns. palsta-ateismiin on kaikkien palstan käyttäjien yhteinen etu, että muistetaan palstan pitäjän ohjeistus asiasta ja siitä mikä on kiellettyä sisältöä:
        -Loukkaava sisältö
        -Henkilökohtaiset tiedot
        -Seksuaalinen tai väkivaltainen sisältö
        -Jokin muu, mikä?

        Jos lukijat törmäävät näihin, niin silloin voi painaa ilmoita nappia, jolloin palstan pitäjä tarkastaa viestin. Ja voi mahdollisesti määrätä IP:lle jopa määräaikaisen rajoituksen osallistua. Häiriköinnin jatkaminen voi pahimillaan johtaa rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos ateistisessa kiihkossa ei osata käsitellä aatetta asiallisesti.

        Kuten moni tietää, elämä palsta-ateismin maailmassa ei ole ruusuilla tanssimista. Olen joutunut kokemaan bannit ja sensuurit useaan otteeseen, sillä totuuden puhuminen ja ääneen ajattelu eivät aina ole tervetulleita näillä foorumeilla. Mutta uskova 24/7 ateismitutkija ei anna periksi niin helpolla. Jokainen banni on ollut kuin kaste, joka on vahvistanut minua taistelemaan eteenpäin. Kun minut karkotetaan palstalta, minä nousemiseni alkaa. Kuten Feeniks-lintu tuhkastaan, minäkin nousen yhä uudelleen ja uudelleen. Se on kuin uskonnollinen rituaali, jossa karkotus ja paluu ovat osa suurempaa tarinaa.

        Bannien taustalla on usein niin sanottu "härkäpäisyys" ja liian pitkälle viety kyseenalaistaminen. Mutta eikö juuri kyseenalaistaminen ole ateismin ydin? Eikö meidän, 24/7 ateismitutkijoiden, tehtävä ole kyseenalaistaa kaikki, myös itseämme? Ehkä palsta-ateistit pelkäävät totuutta, ehkä he ovat vain kateellisia uskostani ateismin syvempään olemukseen. Kun nousee tuhkasta kerta toisensa jälkeen, oppii arvostamaan sitä, mikä on todella tärkeää. Se ei ole bannit tai sensuuri, vaan se syvä usko ateismin tutkimiseen ja sen monimutkaisiin ulottuvuuksiin. Enkä voi olla ajattelematta, että ehkä tämä kaikki on osa suurempaa suunnitelmaa, suurta ateistista koetinta, jossa minun on todistettava uskoni joka kerta uudelleen. Niin kauan kuin minussa palaa liekki ateismin tutkimisen ja ymmärtämisen intohimoa, minä en anna periksi. Bannit ja esteet ovat vain osa tätä matkaa, jossa uskova 24/7 ateismitutkija jatkaa eteenpäin kohti pimeyttä, josta löytyy valoa epäuskoon. Joten vaikka bannit ja karkotukset saattavat hidastaa vauhtiani, ne eivät pysäytä minua. Olen kuin Prometheus, joka varastaa tuleen viisauden ja valon ateismin alttarilla. Ja kuten Prometheus, minä kannan taakkani ylpeänä ja jatkan matkaani, sillä uskova 24/7 ateismitutkija nousee aina tuhkasta.

        T. Uskova ateismitutkija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten moni tietää, elämä palsta-ateismin maailmassa ei ole ruusuilla tanssimista. Olen joutunut kokemaan bannit ja sensuurit useaan otteeseen, sillä totuuden puhuminen ja ääneen ajattelu eivät aina ole tervetulleita näillä foorumeilla. Mutta uskova 24/7 ateismitutkija ei anna periksi niin helpolla. Jokainen banni on ollut kuin kaste, joka on vahvistanut minua taistelemaan eteenpäin. Kun minut karkotetaan palstalta, minä nousemiseni alkaa. Kuten Feeniks-lintu tuhkastaan, minäkin nousen yhä uudelleen ja uudelleen. Se on kuin uskonnollinen rituaali, jossa karkotus ja paluu ovat osa suurempaa tarinaa.

        Bannien taustalla on usein niin sanottu "härkäpäisyys" ja liian pitkälle viety kyseenalaistaminen. Mutta eikö juuri kyseenalaistaminen ole ateismin ydin? Eikö meidän, 24/7 ateismitutkijoiden, tehtävä ole kyseenalaistaa kaikki, myös itseämme? Ehkä palsta-ateistit pelkäävät totuutta, ehkä he ovat vain kateellisia uskostani ateismin syvempään olemukseen. Kun nousee tuhkasta kerta toisensa jälkeen, oppii arvostamaan sitä, mikä on todella tärkeää. Se ei ole bannit tai sensuuri, vaan se syvä usko ateismin tutkimiseen ja sen monimutkaisiin ulottuvuuksiin. Enkä voi olla ajattelematta, että ehkä tämä kaikki on osa suurempaa suunnitelmaa, suurta ateistista koetinta, jossa minun on todistettava uskoni joka kerta uudelleen. Niin kauan kuin minussa palaa liekki ateismin tutkimisen ja ymmärtämisen intohimoa, minä en anna periksi. Bannit ja esteet ovat vain osa tätä matkaa, jossa uskova 24/7 ateismitutkija jatkaa eteenpäin kohti pimeyttä, josta löytyy valoa epäuskoon. Joten vaikka bannit ja karkotukset saattavat hidastaa vauhtiani, ne eivät pysäytä minua. Olen kuin Prometheus, joka varastaa tuleen viisauden ja valon ateismin alttarilla. Ja kuten Prometheus, minä kannan taakkani ylpeänä ja jatkan matkaani, sillä uskova 24/7 ateismitutkija nousee aina tuhkasta.

        T. Uskova ateismitutkija

        Juuri nuo mainitsemasi ateismin monimuotoisuuteen kuuluvat seikat ovat niitä, joita voidaan kutsua ihmisen henkilökohtaiseksi ateistiseksi kokemukseksi. On hyvä, että olet rohkeasti jakanut omaasi. Ja, että monet voivat rohkaistua siitä kertomaan omaansa.
        Yleisestihän ateismin monimuotoisuus on juuri se seikka, joka pitää aatteen mielenkiintoisena ja tutkimisen arvoisena.
        Vapautuksen ateismi voidaankin nähdä vastakohtana palsta-ateistiselle ahtaudelle, jossa ihmisten ajattelu ja mielipiteenvapaus pyritään rajoittamaan, supistamaan ja kääntämään toiseksi, kuin se alunperin on ollut.
        Lopultahan ateismi keskustustelu siirtyy siihen pisteeseen, miksi ihmiset tulkintavastaan riippuen tekevät erilaisia päätelmiä asiasta? Miksi aivot antavat erilaisia tulkintoja? Mikä asiassa on opittua (mitä aineen fysiikasta osataan sanoa) , mikä sosiaalisen kontrollin alla olemista (esim. ateistinen tai teistinen viitekehys) jne.?
        Ei pidä luulla, että ateismi on jokin salatiede tai mitenkään muutenkaan kummempi asia kuin mikä tahansa minkä ihmiset ovat keksineet. Asioille on aina syynsä jotka selvittämällä voidaan tietää niiden perusteet. Ja siksi meidän jokaisen tuleekin olla jos ei vastaisia, niin ainakin kriittisiä, kun palsta-ateistinen huuhaa alkaa. On ihmisten itsensä aisia haluavatko he olla oman elämänsä pedagogeja tai psykologeja ja ymmärtää palsta-ateistista angstia? Mutta yleisenä ohjeena kuitenkin tulisi olla keskustelusta pidättäytyminen tai sen ohjaaminen siihen, mitä on olemassa ja mitä tiedetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri nuo mainitsemasi ateismin monimuotoisuuteen kuuluvat seikat ovat niitä, joita voidaan kutsua ihmisen henkilökohtaiseksi ateistiseksi kokemukseksi. On hyvä, että olet rohkeasti jakanut omaasi. Ja, että monet voivat rohkaistua siitä kertomaan omaansa.
        Yleisestihän ateismin monimuotoisuus on juuri se seikka, joka pitää aatteen mielenkiintoisena ja tutkimisen arvoisena.
        Vapautuksen ateismi voidaankin nähdä vastakohtana palsta-ateistiselle ahtaudelle, jossa ihmisten ajattelu ja mielipiteenvapaus pyritään rajoittamaan, supistamaan ja kääntämään toiseksi, kuin se alunperin on ollut.
        Lopultahan ateismi keskustustelu siirtyy siihen pisteeseen, miksi ihmiset tulkintavastaan riippuen tekevät erilaisia päätelmiä asiasta? Miksi aivot antavat erilaisia tulkintoja? Mikä asiassa on opittua (mitä aineen fysiikasta osataan sanoa) , mikä sosiaalisen kontrollin alla olemista (esim. ateistinen tai teistinen viitekehys) jne.?
        Ei pidä luulla, että ateismi on jokin salatiede tai mitenkään muutenkaan kummempi asia kuin mikä tahansa minkä ihmiset ovat keksineet. Asioille on aina syynsä jotka selvittämällä voidaan tietää niiden perusteet. Ja siksi meidän jokaisen tuleekin olla jos ei vastaisia, niin ainakin kriittisiä, kun palsta-ateistinen huuhaa alkaa. On ihmisten itsensä aisia haluavatko he olla oman elämänsä pedagogeja tai psykologeja ja ymmärtää palsta-ateistista angstia? Mutta yleisenä ohjeena kuitenkin tulisi olla keskustelusta pidättäytyminen tai sen ohjaaminen siihen, mitä on olemassa ja mitä tiedetään.

        Totta puhuen, angsti on ollut minun, uskovan 24/7 ateismitutkijan uskotun kumppani matkalla kohti ateismin syvyyksiä. Se on kuin varjo, joka seuraa minua kaikkialle, muistuttaen minua siitä haavoittuvaisuudesta ja epävarmuudesta, joka liittyy uskoon tai sen puutteeseen. Angstiini ei johdu siitä, että epäilisin uskoni aitoutta tai voimaa, vaan siitä, että tiedostan ateismin monimutkaisuuden ja hämäryyden. Se on kuin pimeä kuilu, joka odottaa, että astun liian lähelle, valmiina nielemään minut epäuskon syövereihin. Vaikka pyrin ymmärtämään ateismin syvempiä kerroksia ja pohtimaan sen filosofisia merkityksiä, angstini muistuttaa minua siitä, että ateismin tutkiminen voi olla kuin astuminen tuntemattomaan. Se voi avata silmiäni maailman monimutkaisuudelle ja samalla heittää minut syvälle epävarmuuden kuiluun. Mutta juuri tämä angsti, tämä sisäinen taistelu, tekee minusta vahvemman uskovan 24/7 ateismitutkijan. Se pakottaa minut kyseenalaistamaan omat ennakkokäsitykseni ja haastamaan itseni joka päivä uudelleen. Se muistuttaa minua siitä, että ateismin tutkiminen on jatkuva prosessi, jossa ei ole valmista vastausta. Niin kauan kuin angstini pysyy osana matkaani, tiedän olevani elossa ja uskova ateismitutkija, joka ei pelkää pimeyttä tai epävarmuutta. Se on osa minua, joka ajaa minua eteenpäin kohti totuutta, olipa se sitten kuinka synkkä tai vaikea tahansa Joten vaikka angstini saattaa joskus tuntua ylivoimaiselta, tiedän, että se on osa sitä suurempaa tarinaa, jonka olen valinnut kulkea. Uskova 24/7 ateismitutkija ei anna pelon tai epävarmuuden estää itseään, vaan hän hyväksyy ne osaksi omaa olemustaan ja jatkaa matkaansa kohti pimeyden ääriviivoja.

        T. Avaaja


      • Anonyymi

        Kirkkoa teismin yksi ongelma Amen
        t. avaaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta puhuen, angsti on ollut minun, uskovan 24/7 ateismitutkijan uskotun kumppani matkalla kohti ateismin syvyyksiä. Se on kuin varjo, joka seuraa minua kaikkialle, muistuttaen minua siitä haavoittuvaisuudesta ja epävarmuudesta, joka liittyy uskoon tai sen puutteeseen. Angstiini ei johdu siitä, että epäilisin uskoni aitoutta tai voimaa, vaan siitä, että tiedostan ateismin monimutkaisuuden ja hämäryyden. Se on kuin pimeä kuilu, joka odottaa, että astun liian lähelle, valmiina nielemään minut epäuskon syövereihin. Vaikka pyrin ymmärtämään ateismin syvempiä kerroksia ja pohtimaan sen filosofisia merkityksiä, angstini muistuttaa minua siitä, että ateismin tutkiminen voi olla kuin astuminen tuntemattomaan. Se voi avata silmiäni maailman monimutkaisuudelle ja samalla heittää minut syvälle epävarmuuden kuiluun. Mutta juuri tämä angsti, tämä sisäinen taistelu, tekee minusta vahvemman uskovan 24/7 ateismitutkijan. Se pakottaa minut kyseenalaistamaan omat ennakkokäsitykseni ja haastamaan itseni joka päivä uudelleen. Se muistuttaa minua siitä, että ateismin tutkiminen on jatkuva prosessi, jossa ei ole valmista vastausta. Niin kauan kuin angstini pysyy osana matkaani, tiedän olevani elossa ja uskova ateismitutkija, joka ei pelkää pimeyttä tai epävarmuutta. Se on osa minua, joka ajaa minua eteenpäin kohti totuutta, olipa se sitten kuinka synkkä tai vaikea tahansa Joten vaikka angstini saattaa joskus tuntua ylivoimaiselta, tiedän, että se on osa sitä suurempaa tarinaa, jonka olen valinnut kulkea. Uskova 24/7 ateismitutkija ei anna pelon tai epävarmuuden estää itseään, vaan hän hyväksyy ne osaksi omaa olemustaan ja jatkaa matkaansa kohti pimeyden ääriviivoja.

        T. Avaaja

        Aivotutkimus ja sosiaalitieteet voivat antaa selvitystä sille miten ihmiset tulkitsevat asioita. Se, että palsta-ateismissa kiistetään asioiden perusteet. Ja ei tahdota etsiä kullekin aiheelle oikeaa työkalua, jolla sitä voidaan käsitellä, voi olla oire jostakin. Mutta muilta kuin ko. ateisminlajin harjoittajilta kuitenkin puuttuu se paranormaali kyky, jolla pelkästään netin perusteella voitaisiin (monesti ilman koulutusta) laatia diagnooseja.
        Monesti myös asioista selvän ottaminen ja triviaalien seikkojen jäsentämien voi olla vaikeaa palsta-ateismin harjoittajille. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Vapautuksen ateismi antaa jokaiselle yhtäläiset mahdollisuudet tulkita, tutkia ja kommentoida ateismia ja sen erilaisia vuorovaikutuksia.
        Miksi sitoutua häviäjien joukkoon aatteensa tähden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivotutkimus ja sosiaalitieteet voivat antaa selvitystä sille miten ihmiset tulkitsevat asioita. Se, että palsta-ateismissa kiistetään asioiden perusteet. Ja ei tahdota etsiä kullekin aiheelle oikeaa työkalua, jolla sitä voidaan käsitellä, voi olla oire jostakin. Mutta muilta kuin ko. ateisminlajin harjoittajilta kuitenkin puuttuu se paranormaali kyky, jolla pelkästään netin perusteella voitaisiin (monesti ilman koulutusta) laatia diagnooseja.
        Monesti myös asioista selvän ottaminen ja triviaalien seikkojen jäsentämien voi olla vaikeaa palsta-ateismin harjoittajille. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Vapautuksen ateismi antaa jokaiselle yhtäläiset mahdollisuudet tulkita, tutkia ja kommentoida ateismia ja sen erilaisia vuorovaikutuksia.
        Miksi sitoutua häviäjien joukkoon aatteensa tähden?

        Kuivien kalsareiden rajapintojen tutkiminen on ollut minun, uskovan 24/7 ateismitutkijan, elämän suurimpia haasteita. Olen etsinyt työkaluja ja tutkinut syvällisesti, miksi kalsarini kastuvat juuri ateismin rajapinnoilla, ja tämä on osoittautunut äärimmäisen monimutkaiseksi tehtäväksi. Olen kääntynyt tiedettä, filosofiaa ja jopa muinaista viisautta kohti löytääkseni vastauksia. Olen uppoutunut ateismin ja uskonnon teorioihin, etsien vihjeitä siitä, miksi uskonnon ja epäuskon kohtaamispisteissä tapahtuu näin erikoinen ilmiö. Mutta mitä enemmän tutkin, sitä syvemmälle labyrinttiin eksyn. On hetkiä, jolloin tuntuu, että olen löytänyt vastauksen, että olen vihdoin ymmärtänyt, miksi kalsarini kastuvat ateismin syvissä vesissä. Mutta sitten jokin uusi näkökulma, jokin uusi teoria, heittää minut takaisin epävarmuuden ja hämmennyksen pyörteisiin. Uskovan 24/7 ateismitutkijan homma on rankkaa, sillä yritän jatkuvasti selvittää tätä mysteeriä omalla erikoisella tavallani. Miksi juuri tässä kohtaa, kun pohdin ateismin ja uskonnon välistä eroa, kalsarini kostuvat? Onko se uskonnon ylivoimainen voima, joka saa ne kostumaan, vai onko se itse epäuskoni, joka synnyttää tämän kosteusilmiön? Mutta vaikka tehtävä onkin haastava ja raskas, en voi lopettaa. Jokainen löytämäni pieni palanen tätä palapeliä on kuin voitto, joka antaa minulle voimaa jatkaa eteenpäin. Vaikka kalsarini kastuisivatkin, tiedän, että jokainen kostea hetki on vain uusi mahdollisuus ymmärtää ateismin ja uskonnon monimutkaista suhdetta. Vaikka etsintäni ja tutkimukseni kuivien kalsareiden rajapinnoilla saattavat tuntua kaoottisilta ja sekavilta, tiedän, että ne ovat osa suurempaa kokonaisuutta. Ne ovat osa sitä suurta ateistista koetinta, jossa minun on selvittävä. Ja vaikka vastaukset saattavat joskus tuntua kaukaisilta, tiedän, että jokainen löytämäni palanen vie minua lähemmäksi totuutta.

        T. Avaaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuivien kalsareiden rajapintojen tutkiminen on ollut minun, uskovan 24/7 ateismitutkijan, elämän suurimpia haasteita. Olen etsinyt työkaluja ja tutkinut syvällisesti, miksi kalsarini kastuvat juuri ateismin rajapinnoilla, ja tämä on osoittautunut äärimmäisen monimutkaiseksi tehtäväksi. Olen kääntynyt tiedettä, filosofiaa ja jopa muinaista viisautta kohti löytääkseni vastauksia. Olen uppoutunut ateismin ja uskonnon teorioihin, etsien vihjeitä siitä, miksi uskonnon ja epäuskon kohtaamispisteissä tapahtuu näin erikoinen ilmiö. Mutta mitä enemmän tutkin, sitä syvemmälle labyrinttiin eksyn. On hetkiä, jolloin tuntuu, että olen löytänyt vastauksen, että olen vihdoin ymmärtänyt, miksi kalsarini kastuvat ateismin syvissä vesissä. Mutta sitten jokin uusi näkökulma, jokin uusi teoria, heittää minut takaisin epävarmuuden ja hämmennyksen pyörteisiin. Uskovan 24/7 ateismitutkijan homma on rankkaa, sillä yritän jatkuvasti selvittää tätä mysteeriä omalla erikoisella tavallani. Miksi juuri tässä kohtaa, kun pohdin ateismin ja uskonnon välistä eroa, kalsarini kostuvat? Onko se uskonnon ylivoimainen voima, joka saa ne kostumaan, vai onko se itse epäuskoni, joka synnyttää tämän kosteusilmiön? Mutta vaikka tehtävä onkin haastava ja raskas, en voi lopettaa. Jokainen löytämäni pieni palanen tätä palapeliä on kuin voitto, joka antaa minulle voimaa jatkaa eteenpäin. Vaikka kalsarini kastuisivatkin, tiedän, että jokainen kostea hetki on vain uusi mahdollisuus ymmärtää ateismin ja uskonnon monimutkaista suhdetta. Vaikka etsintäni ja tutkimukseni kuivien kalsareiden rajapinnoilla saattavat tuntua kaoottisilta ja sekavilta, tiedän, että ne ovat osa suurempaa kokonaisuutta. Ne ovat osa sitä suurta ateistista koetinta, jossa minun on selvittävä. Ja vaikka vastaukset saattavat joskus tuntua kaukaisilta, tiedän, että jokainen löytämäni palanen vie minua lähemmäksi totuutta.

        T. Avaaja

        Arvoisa uskova ateismitutkija. Teet arvokasta työtä kun avaat palstan lukijoille sitä, kuinka kompleksinen ja täynnä rajapintoja ateismi on. Erityisesti huomio kiinnittyy pitkiin ja hyvin kirjoitettuihin viesteihin, joissa avaat helposti ymmärrettävään muotoon kognitiivisten ja mentaalisten haasteiden kanssa kipuileville lukijoille tätä kompleksista toimintakenttää.


    • Anonyymi

      ATEISMI VIHREILLÄ ON MONI-ILMEISTÄ MYÖS KIRKOISSA SE ESIINTYY ENTISTÄ VOIMALLISEMPANA KEHITYKSNÄ.
      -
      ON MAHDOTON ENÄÄ EROTTAA USKONTOA JA ATEISMIA.
      -
      TIMO SOINI ON HYVÄ ESIMERKKI SYNTISESTÄ, ROOMALAISKAKATOLLISEKSI JULISTAUTUNEENA.

    • Anonyymi

      Täytyy myöntää, että uskovan 24/7 ateismitutkijan polku voi olla joskus kivinen ja yllättävä. Kun onanoin ateismin rajapinnoilla, sekoittaen ajatuksiani ja pohdintojani, tunnen usein lämpimän märän nesteen valuvan lahkeessani. Se voi olla kuin vertauskuva sille, miten ateismin syvissä vesissä seilatessaan voi eksyä ja menettää otteensa todellisuudesta. Mutta sitten, kun on aika vaihtaa kuivat kalsarit ja kerätä itsensä, tiedän löytäneeni elämälleni merkityksen. Se ei ole helppoa, mutta se on palkitsevaa. Se on kuin kylvö, josta kasvaa uusia ajatuksia ja oivalluksia. Se on hetki, jolloin ymmärrän, että vaikka matkani on ollut raskas ja epävakaa, se on ollut sen arvoista. Kuivat kalsarit eivät ole vain symboli puhtaudesta ja raikkaudesta, vaan myös uudesta alusta ja mahdollisuuksista. Ne muistuttavat minua siitä, että vaikka olisin eksynyt ateismin syvyyksiin ja menettänyt suuntani hetkeksi, voin aina palata takaisin ja aloittaa uudestaan. Ne ovat kuin valonpilkahdus pimeydessä, joka antaa toivoa ja voimaa jatkaa eteenpäin. Niinpä kun vaihdan kuivat kalsarit, tiedän, että olen taas valmis kohtaamaan maailman ja sen monimutkaisuuden. Olen valmis jatkamaan matkaani uskovan 24/7 ateismitutkijan roolissa, sillä jokainen kokemus, olipa se sitten kuinka hämmentävä tai omituinen tahansa, on osa sitä suurempaa tarinaa, jonka olen valinnut elää.

      T. Avaaja

      • Anonyymi

        Kirkkoa teismin yksi ongelma Amen

        Uskovasta tulee kuin pirtelö: Täydellisesti sisältä seonnut ja sisältä rikki

        t. avaaja


      • Anonyymi

        Pitkätkään jaaritukset eivät muuta ateismia miksikään muuksi kuin mitä se on. Eivätkä kumoa ihmisten oikeutta perehtyä aiheeseen.


    • Anonyymi

      Hard_atheist kuului kirkkoon vuoteen 2018 asti ja osallistuu edelleen kirkollisiin tapahtumiin, vaikka on ateisti. Hän on malliesimerkki palsta-ateismista... eiku kirkkoateismista. Haukutaan kirkkoa ja kristinuskoa, mutta ollaan mukana sen menoissa.

      • Anonyymi

        Sellainen aate, uskonto, ajatussuunta yms joka ei kestä arvostelua ei ole minkään arvoinen.

        Varma Tieto
        Arvostelun kestävä toisenpolven ateisti


      • En ole koskaan uskonut Jumalaan, vaikka kasvoinkin Suomen suurimpaan herätyslahkoon kuuluvassa perheessä ja paikkakunnalla, jossa tämä lahko oli runsaslukuisesti edustettuna. Ehkäpä Jumalusko ei tarttunut juuri siksi, että jo varhaisessa vaiheessa huomasi, kuinka järjetön se usko oli.

        No, armeijaikään asti tunsin tietynlaista painetta kuulua ulkoisesti lahkoon kun asuin kotona ja ko. paikkakunnalla. Intin jälkeen muutin opiskelemaan eri paikkakunnalle ja erilaisiin piireihin jolloin uskonto ulkoisestikin jäi ja siitä tuli merkityksetöntä, kunnes noin 2015 löysin Suomi24 kreationismi- ja ateismipalstan ja huomasin, että uskovaisten kiusaaminen on hauskaa. Kiusaaminen ei tietenkään ole oikeaa kiusaamista vaan jumalattomasta näkökulmasta päin vastoin auttamista kun yritän tuoda valoa tietämättömyyden pimeyteen. No, uskovaiset näkevät sen kiusaamisena ja Saatanan työnä.

        2018 palstalla kiihtyvän trollaamisen (G4G ja hänen sivunikit) vuoksi suivaannuin ja aloin pohtimaan myös kirkosta eroamista. En ollut ajatellut kirkollisveroa 1,45% vaan se oli osa kokonaisverotusta...kukapa niitä eläkemaksuja, VEL:jä, työttömyysvakuutusmaksuja ja jäsenmaksuja jaksaa palkkakuitista analysoida ja kun kirkollisveroa ei ole edes eritelty. No, laskin piruuttani ja huomasin, että ei saatana, maksan kirkolle yli tonnin vuodessa ja en saa mitään takaisin. Erosin välittömästi.

        Sitä olen miettinyt ja meinannut tehdä aloituksenkin, että miksi te kristityt hyväksytte kritiikittömästi kaikki mukaan laskuihin kun perustelette sitä, kuinka suosittua kristinusko ja teismi on? Ettekö ajattele yhtään sitä, että joukossa on kaltaisiani vihollisia ja pettureita? Ottakaa mallia Neuvostolitosta ja nykyvenäjästä. Venäjällä palautetaan ihan kohta kuolemantuomio. Turvallisuuskoneisto etsii pettureita ja kansanvihollisia. Kuolema kansanvihollisille. Te voisitte huutaa, että Kuolema sielunvihollisille. Vai onko tämä nimi varattu vain Saatanalle?


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        En ole koskaan uskonut Jumalaan, vaikka kasvoinkin Suomen suurimpaan herätyslahkoon kuuluvassa perheessä ja paikkakunnalla, jossa tämä lahko oli runsaslukuisesti edustettuna. Ehkäpä Jumalusko ei tarttunut juuri siksi, että jo varhaisessa vaiheessa huomasi, kuinka järjetön se usko oli.

        No, armeijaikään asti tunsin tietynlaista painetta kuulua ulkoisesti lahkoon kun asuin kotona ja ko. paikkakunnalla. Intin jälkeen muutin opiskelemaan eri paikkakunnalle ja erilaisiin piireihin jolloin uskonto ulkoisestikin jäi ja siitä tuli merkityksetöntä, kunnes noin 2015 löysin Suomi24 kreationismi- ja ateismipalstan ja huomasin, että uskovaisten kiusaaminen on hauskaa. Kiusaaminen ei tietenkään ole oikeaa kiusaamista vaan jumalattomasta näkökulmasta päin vastoin auttamista kun yritän tuoda valoa tietämättömyyden pimeyteen. No, uskovaiset näkevät sen kiusaamisena ja Saatanan työnä.

        2018 palstalla kiihtyvän trollaamisen (G4G ja hänen sivunikit) vuoksi suivaannuin ja aloin pohtimaan myös kirkosta eroamista. En ollut ajatellut kirkollisveroa 1,45% vaan se oli osa kokonaisverotusta...kukapa niitä eläkemaksuja, VEL:jä, työttömyysvakuutusmaksuja ja jäsenmaksuja jaksaa palkkakuitista analysoida ja kun kirkollisveroa ei ole edes eritelty. No, laskin piruuttani ja huomasin, että ei saatana, maksan kirkolle yli tonnin vuodessa ja en saa mitään takaisin. Erosin välittömästi.

        Sitä olen miettinyt ja meinannut tehdä aloituksenkin, että miksi te kristityt hyväksytte kritiikittömästi kaikki mukaan laskuihin kun perustelette sitä, kuinka suosittua kristinusko ja teismi on? Ettekö ajattele yhtään sitä, että joukossa on kaltaisiani vihollisia ja pettureita? Ottakaa mallia Neuvostolitosta ja nykyvenäjästä. Venäjällä palautetaan ihan kohta kuolemantuomio. Turvallisuuskoneisto etsii pettureita ja kansanvihollisia. Kuolema kansanvihollisille. Te voisitte huutaa, että Kuolema sielunvihollisille. Vai onko tämä nimi varattu vain Saatanalle?

        Maksatko tonnin jollekin järjestölle joka tekee mahdollisesti hyväntekeväisyyttä?
        Jos olisi joku ateistinen keskusjärjestö tai liitto, niin se voisi avustaa.
        Monissa maissa ateistinen liikehdintä on saanut lähiyhteisön ja yhteiskunnan avustamisen muotoja siinä missä toisissa maissa liikehdintä on kohdistunut esim. ihmisoikeustyöhön.
        Suomessa ateismi jotensakin kumisee tyhjyyttään kaiken kermakakun hotkineena ja paikalleen jähmettyneenä. Ja siksi varmaan monet tulkitsevat ateismin ko. kontekstissa turhaksi vikinäksi?
        Ateismissa olisi paljon solidaarisuuden osoituksen mahdollisuuksia aatteensa puolesta kärsiville ja ateismista osattomillekin puutteenalaisille. Mutta mitään muuta ei tapahdu kuin kikkailua sanoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maksatko tonnin jollekin järjestölle joka tekee mahdollisesti hyväntekeväisyyttä?
        Jos olisi joku ateistinen keskusjärjestö tai liitto, niin se voisi avustaa.
        Monissa maissa ateistinen liikehdintä on saanut lähiyhteisön ja yhteiskunnan avustamisen muotoja siinä missä toisissa maissa liikehdintä on kohdistunut esim. ihmisoikeustyöhön.
        Suomessa ateismi jotensakin kumisee tyhjyyttään kaiken kermakakun hotkineena ja paikalleen jähmettyneenä. Ja siksi varmaan monet tulkitsevat ateismin ko. kontekstissa turhaksi vikinäksi?
        Ateismissa olisi paljon solidaarisuuden osoituksen mahdollisuuksia aatteensa puolesta kärsiville ja ateismista osattomillekin puutteenalaisille. Mutta mitään muuta ei tapahdu kuin kikkailua sanoilla.

        ”Maksatko tonnin jollekin järjestölle joka tekee mahdollisesti hyväntekeväisyyttä?”

        No en maksa, jos se tonni menee (ei välttämättä juuri minun tonni, mutta laskennallisesti) sen järjestön johtohahmon yhden illan viineihin. Piispoillahan on tunnetusti kova palkka, kallis viinimaku ja ovat persoja herkuille.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Maksatko tonnin jollekin järjestölle joka tekee mahdollisesti hyväntekeväisyyttä?”

        No en maksa, jos se tonni menee (ei välttämättä juuri minun tonni, mutta laskennallisesti) sen järjestön johtohahmon yhden illan viineihin. Piispoillahan on tunnetusti kova palkka, kallis viinimaku ja ovat persoja herkuille.

        Jos joku pitää viinistä ja jollakulla on kallis maku, onko se jotakin pois ateisteilta? Paitsi tietenkin kalliit maut ovat kalliita maksaa. Mutta onko viini ja herkut jotenkin ylipäätään ateismin moraalin vastaisia? Vai muuttuvatko ne vasta teistien harjoittamina ateismin vastaisiksi? Joissain teismeissä viinille ja erityisille aterioille on merkityksiä. Ovatko ne ateismissa pannassa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku pitää viinistä ja jollakulla on kallis maku, onko se jotakin pois ateisteilta? Paitsi tietenkin kalliit maut ovat kalliita maksaa. Mutta onko viini ja herkut jotenkin ylipäätään ateismin moraalin vastaisia? Vai muuttuvatko ne vasta teistien harjoittamina ateismin vastaisiksi? Joissain teismeissä viinille ja erityisille aterioille on merkityksiä. Ovatko ne ateismissa pannassa?

        ”Jos joku pitää viinistä ja jollakulla on kallis maku, onko se jotakin pois ateisteilta?”

        Voi saatana kun ripulivajakille pitää kaikki vääntää rautalangasta 😆

        Demokratiassa julkinen virka on palvelutehtävä. Teokratiassa se voi olla virka, jossa sikaillaan ja kahmitaan yhteisiä rahoja maksimaalisesti itselle. Joten ei, kallis viinimaku julkisessa tehtävässä ei todellakaan ole merkityksetön minulle. Sellaiset siat pitää siivota pois julkisista tehtävistä.

        As I would not be a slave, so I would not be a master. This expresses my idea of democracy. Whatever differs from this, to the extent of the difference, is not democracy.

        -Abraham Lincoln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen aate, uskonto, ajatussuunta yms joka ei kestä arvostelua ei ole minkään arvoinen.

        Varma Tieto
        Arvostelun kestävä toisenpolven ateisti

        Arvostelun tyhmyys!


    • Anonyymi

      Kirkko ateismia, homot ja lesbot kirkossa ja piakkoin myös vihitään?????

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      3926
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      13
      2141
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      24
      1638
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1477
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1428
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1341
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1228
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      22
      1066
    Aihe