IS Viikonloppu 30.3.-1.4.2024

Anonyymi-ap

2½Kovis Erkku Vuokila, kuvitus Heikki Lavonius.

Kuvituksessa vihje VUIDESTA 2018 ILMAN PERUSTAJAANSA on Heli Kärkkäisen kuvituksen tapaan sijoitettu väärin. Vihje ei ole lainkaan sen ratkaisusanan kohdalla, mihin se liittyy. Syy obnsana kuin Helillä: vieressä oievat vihjekuvat ovat liian isoja. Heli, Heikki ja myös mobet muut saisivat sijoitella vihjeetvohjeistuksen mukaan.

48

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos Tapio ja hyvää pääsiäistä myös sinulle!

      Mahtavan positiivista ensi yönä alkavaa kesäaikaa!

      [Paljon sanomatta jää kun harvoin ta-va-taan]

    • Anonyymi

      Viikonvaihteessa ja vähän sitä ennen on kaksi 1000€ palkintokosaa. Toiseen osallistuminen ei tänään onnistunut. Tällä kertaa Leinoselta on keskivaikea ristikko pääsiäiselle. Helatorstain ristikko oli suurin piirtein samaa tasoa.

    • Anonyymi

      Joutilas kirjoittaa:

      "Pääkuvan ja siitä lähtevän keltaisen lauseen logiikka ei minulle oikein auennut. Minulle tuli kuvasta mieleen päinvastaista ajatusta."

      Lehtipuhaltimelta vehje näyttää.

      • Anonyymi

        Että joutilas kirjoittaa. No kiireiset ei ehdi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että joutilas kirjoittaa. No kiireiset ei ehdi!

        Jäi itsellenikin vähän epämääräiseksi, vaikka jotain luulen ymmärtäväni. Ei oikein järkevälrä tunnu. Puhaltaminen jotentin tuntuu epäloogiselta.


    • Anonyymi

      mitä olisi piiliksen 4 ja 6 pystyy?ei oikein aukea millään...niin pääsisi muitten ristikojen kimppuu!!

      • Anonyymi

        Minulla vs. 1 tökkii. Vaihtoehtoja riittää, mutta mitään ei saa lukittua.


      • Anonyymi

        4 pystyyn Sok eri lei puri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 pystyyn Sok eri lei puri

        Ja 6 pystyyn Viskikuorrute


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla vs. 1 tökkii. Vaihtoehtoja riittää, mutta mitään ei saa lukittua.

        "kombutsa" , semmoisen minä laitoin, kun ei muutakaan löydy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kombutsa" , semmoisen minä laitoin, kun ei muutakaan löydy

        Niin, astu B M OK


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kombutsa" , semmoisen minä laitoin, kun ei muutakaan löydy

        Siihen saattaa kuitenkin tulla puhekielinen "komputsa". Sehän on Venäjältä tänne kulkeutunut tee-juoma, jonka valmistuksessa on mukana käymisprosessi. "Tee Venäjältä käy", siitä se tulisi. Sitten tuota näkee kirjoitettavan myös "kombucha", eli arvosanat b ja c ovat tuossa kirjoitusasussa . En tähän muuta logiikkaa löydä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen saattaa kuitenkin tulla puhekielinen "komputsa". Sehän on Venäjältä tänne kulkeutunut tee-juoma, jonka valmistuksessa on mukana käymisprosessi. "Tee Venäjältä käy", siitä se tulisi. Sitten tuota näkee kirjoitettavan myös "kombucha", eli arvosanat b ja c ovat tuossa kirjoitusasussa . En tähän muuta logiikkaa löydä..

        Se luetaan oikealta eli Venäjältä joten Käy - astu, arvosanat B M, ihan okei - OK


    • Anonyymi

      "Kuvituksessa vihje VUIDESTA 2018 ILMAN PERUSTAJAANSA on Heli Kärkkäisen kuvituksen tapaan sijoitettu väärin."

      Vihje on sijoitettu täysin oikein. Luulet taas tietäväsi paremmin kuin ohjeiden laatijat, koska olet lukenut Iltiksen Ristikkoakatemia-palstalla joskus olleen nyrkkisäännön. Tunnut luulevan, että nyrkkisäännöt ovat jotenkin erityisen vahvoja sääntöjä ("tai tulee nyrkistä") , vaikka ne ovat vain yksinkertaistuksia.

      • Anonyymi

        Ohjeissa sanotaan, että pitää koskettaa sen ruudun alkua, mistä ratkaisusana alkaa. Minusta sitä sääntöä tulee kunnioittaa eikä sijoittaa vihjettä aloituskirjaimen ulkopuolelle. Jos menee, voi käyttää kulmanuolta.

        Minua sijoittelu hieman häiritsi. Vihjeet on Helillä joskus aika ilkeästikin sivussa. Itse en milloinkaan voisi niin sijoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeissa sanotaan, että pitää koskettaa sen ruudun alkua, mistä ratkaisusana alkaa. Minusta sitä sääntöä tulee kunnioittaa eikä sijoittaa vihjettä aloituskirjaimen ulkopuolelle. Jos menee, voi käyttää kulmanuolta.

        Minua sijoittelu hieman häiritsi. Vihjeet on Helillä joskus aika ilkeästikin sivussa. Itse en milloinkaan voisi niin sijoittaa.

        Jos täytyy alkaa laskemaan, monesko vihje on jostakun suunnasta, silloun sijouttelu on huonoa.


      • Anonyymi

        Sijoitteluille oli kuvalluset ohjeet. Niissä kaikissa kyllä nyrkkusääntö toteutui. Jos itse laadin ja vihje ei mahdu vihjeen yläpuolelle tai sivuun, laitan kulmanuolen.


      • Anonyymi

        Suomedsa sijoittelu on äärimmäisen epätarkkaa. Monessa maassa vihjeelle on oma lokero. Vihjettä EI KOSKAAN saa sijoittaa lokeronsa ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeissa sanotaan, että pitää koskettaa sen ruudun alkua, mistä ratkaisusana alkaa. Minusta sitä sääntöä tulee kunnioittaa eikä sijoittaa vihjettä aloituskirjaimen ulkopuolelle. Jos menee, voi käyttää kulmanuolta.

        Minua sijoittelu hieman häiritsi. Vihjeet on Helillä joskus aika ilkeästikin sivussa. Itse en milloinkaan voisi niin sijoittaa.

        "Ohjeissa sanotaan, että pitää koskettaa sen ruudun alkua, mistä ratkaisusana alkaa."

        Säännöissä sanotaan, että vihjeiden keskinäisen sijainnin perusteella tulee voida päätellä, mihin kunkin vihjeen ratkaisusana tulee.


      • Anonyymi

        Jos kuvittajavei laitabylisuuria kuvia, vihjeet voi paremmin laittaa ratkaisusanan yläpuolellevtai viereen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomedsa sijoittelu on äärimmäisen epätarkkaa. Monessa maassa vihjeelle on oma lokero. Vihjettä EI KOSKAAN saa sijoittaa lokeronsa ulkopuolelle.

        Suomalaiset ratkojat ovat aina osanneet selvittää, mihin kunkin vihjeen ratkaisusana tulee. Jopa 50-70-luvuilla, jolloin yksi tapa vaikeuttaa ristikkoa oli sijoitella vihjeitä vähän miten sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ratkojat ovat aina osanneet selvittää, mihin kunkin vihjeen ratkaisusana tulee. Jopa 50-70-luvuilla, jolloin yksi tapa vaikeuttaa ristikkoa oli sijoitella vihjeitä vähän miten sattuu.

        Se ei kuulu nykypäivään, kuten Juha Hyvönen sivuillaan toteaa, Minä annan aina lähes aina huomautuksen huonosta sijoittelusta. Nykyristikoissa vaikeus ei tule perustua harhaanjohtavaan sijoitteluun, ei edes huonoon sijoitteluun, jossa vihje on sivussa siihen liittyvästä ratkaisusanasta.

        Kuvavihjeiden laadussa ei ole huomauttamista tällä kertaa. Jos Lavoniuksella on minipuhekuplia, joista ei tolkkua mrinaa saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ohjeissa sanotaan, että pitää koskettaa sen ruudun alkua, mistä ratkaisusana alkaa."

        Säännöissä sanotaan, että vihjeiden keskinäisen sijainnin perusteella tulee voida päätellä, mihin kunkin vihjeen ratkaisusana tulee.

        Säännöt ovat siten väljempiä kuin sijoitteluohjeet. Sijoitteluohjeet on osa Ristikkoakate,ian opetusta ja hyvä kuvittaja pyrkii niitä noudattamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt ovat siten väljempiä kuin sijoitteluohjeet. Sijoitteluohjeet on osa Ristikkoakate,ian opetusta ja hyvä kuvittaja pyrkii niitä noudattamaan.

        Ristikkoakatemia ei ole tehnyt sijoitteluohjeita vaan ne on poimittu säännöistä. Sinä vain olet muuntanut yksinkertaistetut nyrkkisäännöt varsinaiseksi säännöksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännöt ovat siten väljempiä kuin sijoitteluohjeet. Sijoitteluohjeet on osa Ristikkoakate,ian opetusta ja hyvä kuvittaja pyrkii niitä noudattamaan.

        Se nyt on vaan niin, Huuhaa, että tapasi on nostaa kärpäsestä härkänen ja niin kävi nytkin, ei ole päästy taas asiaan ollenkaan. Pääpointit unohtuvat ihan niin kuin omissa ristikoissasi. Horiset jotain alkupiiloista ynnä muusta, jotka tuskin normaaliratkojaa kiinnostavat. Tärkeintä ristikossa on jälkimaku, jonka se jättää, niissä tärkeimpinä elementteinä hyvät sanat ja mukavat vihjeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt on vaan niin, Huuhaa, että tapasi on nostaa kärpäsestä härkänen ja niin kävi nytkin, ei ole päästy taas asiaan ollenkaan. Pääpointit unohtuvat ihan niin kuin omissa ristikoissasi. Horiset jotain alkupiiloista ynnä muusta, jotka tuskin normaaliratkojaa kiinnostavat. Tärkeintä ristikossa on jälkimaku, jonka se jättää, niissä tärkeimpinä elementteinä hyvät sanat ja mukavat vihjeet.

        "Horiset jotain alkupiiloista ynnä muusta, jotka tuskin normaaliratkojaa kiinnostavat. Tärkeintä ristikossa on jälkimaku, jonka se jättää, niissä tärkeimpinä elementteinä hyvät sanat ja mukavat vihjeet."

        Kyllä minä tajuan sen, että tekniset asiat ovat toissijaisia omissakin ristikoissa sekä muissakin. Niihin tulee kiinnitettyä toisten ristikoissa huomiota liikaakin. Omissa ristikoissa tekniset puutteet kiusaavat siksi, että tiedän joidenkin ratkojien teknisiin heikkouksiin kiinnittävän huomiota.

        Vuokilan ristikossa pääkuvasta jihdettu ratkaisulause on hämmentävä. En saa siihen täyttä tolkkua, sillä imeminen ja puhaltaminen on eri asia. Toki puhaltamista voi ajatella skangimielessä viemisenä, mutta silloinkin pääkuvalause tökkii.

        Piilis oli ok. Haastava, mutta ei mahdoton. SK:n Lahtisen ruoka-aiheista teemapiilistä en ihan saanut ratkottua. Yksi ratkaisusana jäi siinä avoimeksi. Kun sanavaihtoehtoja on puoli tusinaa, en ole osallistunut palkintokisaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Horiset jotain alkupiiloista ynnä muusta, jotka tuskin normaaliratkojaa kiinnostavat. Tärkeintä ristikossa on jälkimaku, jonka se jättää, niissä tärkeimpinä elementteinä hyvät sanat ja mukavat vihjeet."

        Kyllä minä tajuan sen, että tekniset asiat ovat toissijaisia omissakin ristikoissa sekä muissakin. Niihin tulee kiinnitettyä toisten ristikoissa huomiota liikaakin. Omissa ristikoissa tekniset puutteet kiusaavat siksi, että tiedän joidenkin ratkojien teknisiin heikkouksiin kiinnittävän huomiota.

        Vuokilan ristikossa pääkuvasta jihdettu ratkaisulause on hämmentävä. En saa siihen täyttä tolkkua, sillä imeminen ja puhaltaminen on eri asia. Toki puhaltamista voi ajatella skangimielessä viemisenä, mutta silloinkin pääkuvalause tökkii.

        Piilis oli ok. Haastava, mutta ei mahdoton. SK:n Lahtisen ruoka-aiheista teemapiilistä en ihan saanut ratkottua. Yksi ratkaisusana jäi siinä avoimeksi. Kun sanavaihtoehtoja on puoli tusinaa, en ole osallistunut palkintokisaan.

        "Vuokilan ristikossa pääkuvasta jihdettu ratkaisulause on hämmentävä. En saa siihen täyttä tolkkua, sillä imeminen ja puhaltaminen on eri asia."

        Joillakin malleilla voi imeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuokilan ristikossa pääkuvasta jihdettu ratkaisulause on hämmentävä. En saa siihen täyttä tolkkua, sillä imeminen ja puhaltaminen on eri asia."

        Joillakin malleilla voi imeä.

        En tiennytkään. Kiitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennytkään. Kiitti.

        Luulisin, että Sanarisun foorumissakin ihmettely perustuu siihsn, että lehtipuhallin ajatellaan vain puhaltimena. Niin minäl'kin luulin.


    • Anonyymi

      Tonniristikko teettää töitä. Mikä ihme on tarkastus maksu?
      Ensin luulin, että on helppo. Jostakin kohdista olikin, mutta ylintä sinistä lausetta en saa kasaan, vaikka olen pääni puhki sitä tuijottanut.

      • Anonyymi

        tarkastusmaksu on miulla pelote
        ja ylin lause pääsiäisenä edessä maalausurakka


    • Anonyymi

      miekin tarttisin piilikseen apua puuttuisi 21 vakaa?

      • Anonyymi

        21 vaakaan Liottelu


    • Anonyymi

      saisko vielä pienen perustelun tohon liotteluun??

      • Anonyymi

        Li (Andersdon) + ottelu (taisto)


    • Anonyymi

      kiitoos!!nyt ymmärrän!!taas oppi uutta!!

      • Anonyymi

        Nyt on kovis helpompi, mutta silti pyytäisin apua, kun keskikohta ei selviä millään. Mikä olisi pyytämättä ja polvia kuluttaen?


    • Anonyymi

      Kuokkavieras ja konttailut

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Keneltäs se nyt pois jos joku iso kustantaja haluaa kokeilla vähän erilaisella ristikkolehdellä.


    • Anonyymi

      Tälläkö imuroidaan netistäkin

      eloton, haka, tausta, janojuomat, onttoudet, kartano, leikkisät, naali, onneton, dean, alipaine, etiketti, maata, snapsi, tuplat, troikka, ikea, lakot, asiakas, takala

      • Anonyymi

        Tämä on hyvä. Kiitti paljon.


    • Anonyymi

      Eivät sormi suussa=

      • Anonyymi

        etevät


    • Anonyymi

      sillä itseään vastaan=

      • Anonyymi

        sees


    • Anonyymi

      Janojuomat ei ole oikein vaan hanajuomat

      • Anonyymi

        Juuri näin. Kun MM 96 on Hill


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      923
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      630
    Aihe