Apumieheksi maahommiin

Anonyymi-ap

Eläkepäivät koittaa ja oisin valmis tulemaan apumieheksi maahommiin. Vaikka varsinaisen palkkatyön oon tehny muissa hommissa niin navetta ja muut maahommat on tuttua nuoruudesta ja sen jälkeenki. Suvussa ei enää ole aktiiviviljelijöitä. Kaikki hommat kelpais, jos apumiestä tarvittais.

Mielessä on, että voisi autella jotain vanhaa paria joka on kohta luopumassa ja on terveysongelmia. Tai sitten nuorta viljelijää joka uupuu töiden alle ja tarvis apua, mutta ei pysty palkkaamaan työntekijää. Tai ketä vaan, jolla olis avun tarvetta. Palkkaa ei tarvis mulle maksaa ku eläke juoksee. Töitä voisin tehdä miten sovitaan ja kiireaikana enemmänkin. Miksi näin? Siksi että arvostan suomalaista viljelijää ja jos vois jotakin aivan käytännössä auttaa kun aikaa on, niin miksi ei näin tekis.

Vieläkö tämmösiä eläkeukkoja tiloilla käy auttelemassa? Ottaisitko apumiehen töihin? Ihan selväpäinen oon eikä ole harhakuvitelmia maataloustöistä. Pohjois-Pohjanmaalla asun.

9

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noilla ehdoilla ottaisin, eli ruokapalkalla ja tarvittaessa asuntoedullakin, eli yöpaikka olisi vinttikammarissa sesonkikausille. Kokoaikaista työtä tuskin olisi, paitsi jos työskentelisit myös navetassa. Palkkaakin ainakin polttoainekulut. Tosin ollaan tuon tarvitsijamielikuvasi välillä, eli kymmenkunta vuotta uraa jäljellä, jatkajakin on, mutta ei ylimääräistä rahaa t,yöntekijän palkkaamiseen. Siksi raadetaan pitkää päivää itse, jatkaja on muualla palkkatöissä. Ja asutaan kaukana kotiseudultasi. Että tämä näin hypoteettisesti ajatellen.

      • Anonyymi

        Kaikki työ käy missä voi auttaa. Navettahommat myös ja niistä on kokemusta.

        Jos ei työsuhdetta ole niin ei palkkaakaan tarvi maksaa. Varsinkaan, jos ei apumies halua sitä. Tämä epäilijöille tiedoksi ;)


    • Anonyymi

      Avaajalta hyvä idea.

      Suomessa on runsaasti hyväkuntoisia eläkeukkoja, jotka kärsivät yksinäisyydestä ja toimettomuudesta. Maaseudulla taas on paljon ylikuormitettuja viljelijöitä, joilla ei ole vara maksaa aputyövoimalle palkkaa, vaikka haluaisivat.

    • Anonyymi

      Toivottavasti löydät etsimäsi. Ilmoitus on hyvä.
      Ennen aikaan kaikki eläkeläisukot oli aina talkoissa kun liitereitä pystytettiin.
      Nyt tulee paketti pihaan, nosturit ja ukot mukana.
      Vaan on kallista.

    • Anonyymi

      Yhdessä isommassa talossa pidettiin koukkuselkämammaa pienemmällä palkalla töissä vakituisena. Kun mummon sukulaiset saivat selville alipalkkauksen, isäntä sai käräjillä maksumääräyksen koskien 10 vuoden palkkojen korjaamista. Nykyään saatavat vanhenevat kolmessa vuodessa. Näissä pitää pitää järki päässä, vaikka olisi miten hyvä tarjous tahansa.

    • Anonyymi

      Hevosalalla on jo varsin yleistä, että jokin naishenkilö pitää heikosti kannattavaa yritystoimintaa ja käy muissa töissä hankkimassa toimeentulonsa. Ympäristön eläkeukot käyvät talkoohengessä ja hevosystävyydestä auttamassa vähin äänin ja pyyteettömästi tätä hevosalan ylikuormitettua yrittäjää. Ovat nuoruudessaan maaseudulla tottuneet hevosia käsittelemään.

      • Anonyymi

        Minun nuoruudessani se meni niin påin, että miesväki piti ravitallia, ja seutukunnan pikkutytöt kävi sirllä ilms7sta työtä tekemässä. Jokaisella oli joku hoitohevonen, niitä oikein jonotettiin saafakseen, ja jos jollakin tytöllä tuli sairastumisra tai muuta estettä, hän sopi jonkun muun tytön kanssa hevosensa hoidosta. Silkkaa lapsityövoiman väärinkäyttöä ja riistoa. Tyttöjä oli myps ravireissuilla mukana auttamassa. Yksi nykyään liki eläkeikäinen nainen kertoi koulutyttösenä olleensa töissä sekä ravi- että ratsutallilla. Vertasi niiden kilpailureissuja siten, että ratsuhevosten kanssa piti olla omat eväät ja nukuttiin auton kopissa vahtimassa samalla hevosia. Ravireissuilla sai ainakin grillimakkaraa ruuakseen, ja autot oli niin huonoja, että aina jonnekin kömmäklöön pääsi oikeaan sänkyyn nukkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun nuoruudessani se meni niin påin, että miesväki piti ravitallia, ja seutukunnan pikkutytöt kävi sirllä ilms7sta työtä tekemässä. Jokaisella oli joku hoitohevonen, niitä oikein jonotettiin saafakseen, ja jos jollakin tytöllä tuli sairastumisra tai muuta estettä, hän sopi jonkun muun tytön kanssa hevosensa hoidosta. Silkkaa lapsityövoiman väärinkäyttöä ja riistoa. Tyttöjä oli myps ravireissuilla mukana auttamassa. Yksi nykyään liki eläkeikäinen nainen kertoi koulutyttösenä olleensa töissä sekä ravi- että ratsutallilla. Vertasi niiden kilpailureissuja siten, että ratsuhevosten kanssa piti olla omat eväät ja nukuttiin auton kopissa vahtimassa samalla hevosia. Ravireissuilla sai ainakin grillimakkaraa ruuakseen, ja autot oli niin huonoja, että aina jonnekin kömmäklöön pääsi oikeaan sänkyyn nukkumaan.

        Viimeinen kommentti on totta. Pikkuserkun ravihevosia pitänyt ukko joutui tekemään vuorolistan, kun oli niin paljon tunkoa teinitytöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen kommentti on totta. Pikkuserkun ravihevosia pitänyt ukko joutui tekemään vuorolistan, kun oli niin paljon tunkoa teinitytöistä.

        Olisiko Etelä-savossa pienen maitotilan emäntä vailla apumiestä?
        Täällä vapaa isäntä 40v avuksi vaikka seikkailu mielellä?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe