Miksi Jumala loi pahuuden?

Anonyymi-ap

Tietysti siksi että hän on itsekin paha. Jos muuta todistetta kaipaa niin ei kai kukaan voi pitää hyvänä tyyppiä joka antaa tapattaa oman poikansa. Sellaiseen pystyy vain äärimmäinen pahuus.

57

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos aivopierusta. Emme tosin pyytäneet sitä...

      Jos on muita ajatuksia morlessä, jotka edes jotenkin liittyy muihin juttuihin kuin henk.koht. harhoihisi, kiitos emme pyydä kuulla niitäkään.

      • Anonyymi

        Eli mielestäsi omien lasten tappaminen on ihan ok ja hyväksyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi omien lasten tappaminen on ihan ok ja hyväksyttävää.

        Jep - jumalalle on.

        Itse asiassa se ei ole vain okei vaan oikein: se on synnin palkka.

        Lisäksi, kuolema on jumalalle lähinnä kuin lasten kutsu kotiin hiekkalaatikolta. Sitä sen pitäisi meillekin olla, jos kyse on jumalasta ja siis jostain muusta kuin ateistien unelmasta kompostoitua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep - jumalalle on.

        Itse asiassa se ei ole vain okei vaan oikein: se on synnin palkka.

        Lisäksi, kuolema on jumalalle lähinnä kuin lasten kutsu kotiin hiekkalaatikolta. Sitä sen pitäisi meillekin olla, jos kyse on jumalasta ja siis jostain muusta kuin ateistien unelmasta kompostoitua.

        Eli kuolemanpelko ajaa sinua uskomaan mitä tahansa soopaa sekä kieltämään tosiasiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi omien lasten tappaminen on ihan ok ja hyväksyttävää.

        Jeesus tuli vapaaehtoisesti uhrautumaan viimeisenä veriuhrina syntien mitätöimiseksi. Nyt meillä on taas suora yhteys Jumalaamme, kuten oli Edenissä, ennen Aatamin lankeamusta. Lihallinen ruumiimme tosin kuolee, kun aikamme täyttyy, mutta saamme ylösnousuruumiin, jossa elämme Jeesuksen luona, opiskellen tulevia tehtäviämme varten. Ne jotka torjuvat Jeesuksen rakkauden teon Golgatan ristillä, menevät lihan vallasta vapauduttuaan tuonelaan, odottamaan viimeistä tuomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus tuli vapaaehtoisesti uhrautumaan viimeisenä veriuhrina syntien mitätöimiseksi. Nyt meillä on taas suora yhteys Jumalaamme, kuten oli Edenissä, ennen Aatamin lankeamusta. Lihallinen ruumiimme tosin kuolee, kun aikamme täyttyy, mutta saamme ylösnousuruumiin, jossa elämme Jeesuksen luona, opiskellen tulevia tehtäviämme varten. Ne jotka torjuvat Jeesuksen rakkauden teon Golgatan ristillä, menevät lihan vallasta vapauduttuaan tuonelaan, odottamaan viimeistä tuomiota.

        Mikä uhrautuminen se oli että kävi 3 päivää makoilemassa hautakammiossa? Häh?

        Et taida itsekääntajuta kuinka typerältä juttusi kuulostavat? Ylösnousuruumis? Voi teitä kuolemanpelkoisia houkkia. Elät ainutkertaista elämää ja tuhlaat sen turhanpäiväisiin houkan toiveisiin ja harhauskomuksiin. No, omapa on elämäsi. Jos haluat vetää sen viemäristä alas tuolla tavalla niin antaa mennä vaan.

        Ihmiskunta selviää kyllä populaationa hyvinkin ilman sinun kontribuutiota sen ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin edistämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus tuli vapaaehtoisesti uhrautumaan viimeisenä veriuhrina syntien mitätöimiseksi. Nyt meillä on taas suora yhteys Jumalaamme, kuten oli Edenissä, ennen Aatamin lankeamusta. Lihallinen ruumiimme tosin kuolee, kun aikamme täyttyy, mutta saamme ylösnousuruumiin, jossa elämme Jeesuksen luona, opiskellen tulevia tehtäviämme varten. Ne jotka torjuvat Jeesuksen rakkauden teon Golgatan ristillä, menevät lihan vallasta vapauduttuaan tuonelaan, odottamaan viimeistä tuomiota.

        Paitsi että kadotetut menevät helvettiin odottamaan viimeistä tuomiota, jonka jälkeen siirtyvät tuliseen järveen ikuisiksi ajoiksi. Jeesus kävi kuoltuaan tuonelassa, siellä Aabrahamin helmassa, ja vei kaikki sieltä mukanaan taivaaseen. Kuoleminen on nyt uskovalle siirtymistä suoraan taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä uhrautuminen se oli että kävi 3 päivää makoilemassa hautakammiossa? Häh?

        Et taida itsekääntajuta kuinka typerältä juttusi kuulostavat? Ylösnousuruumis? Voi teitä kuolemanpelkoisia houkkia. Elät ainutkertaista elämää ja tuhlaat sen turhanpäiväisiin houkan toiveisiin ja harhauskomuksiin. No, omapa on elämäsi. Jos haluat vetää sen viemäristä alas tuolla tavalla niin antaa mennä vaan.

        Ihmiskunta selviää kyllä populaationa hyvinkin ilman sinun kontribuutiota sen ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin edistämiseksi.

        Tämän lyhyen maallisen elämän tärkein tarkoitus on etsiä ja löytää Jumala. Se määrää sen, kummassa paikassa viettää iäisyytensä. Jumala on antanut sinullekin vapauden tuhlata ainutkertainen lyhyt maallinen elämäsi valmistautumalla menemään porukan mukana helvettiin. Hän ei haluaisi sinun menevän sinne, mutta sallii, että valintasi toteutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän lyhyen maallisen elämän tärkein tarkoitus on etsiä ja löytää Jumala. Se määrää sen, kummassa paikassa viettää iäisyytensä. Jumala on antanut sinullekin vapauden tuhlata ainutkertainen lyhyt maallinen elämäsi valmistautumalla menemään porukan mukana helvettiin. Hän ei haluaisi sinun menevän sinne, mutta sallii, että valintasi toteutuu.

        Tämän lyhyen maallisen elämän tarkoitus on yrittää tehdä tästä maailmasta nykyisille ja tuleville sukupuolville parempi paikka elää ja olla. Jotta ihmiskunnalla olisi tulevaisuus ylipäätänsä olemassa.

        99 % populaatioista on tuhoutunut aikojen kuluessa ja se on ihmiskunnankin kohtalo jos sen selviytymisen sijaan ihmiset keskittyvät oman persnahkansa pelastamiseen sairaan mielen kehittämän mielikuvitusjumalan uhkauksilta.


    • Anonyymi

      Jos jumalalla olisi oikeasti ollut ihmiskunnan paras mielessään olisi hänen tullut tappaa itsensä poikansa sijaan.

      • Anonyymi

        Mutta niinhän hän on tehnytkin. Ei ole Jumalaa missään. Kokeillaas vaikka: JUUUUUMAAAALAAA! VASTAAAA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta niinhän hän on tehnytkin. Ei ole Jumalaa missään. Kokeillaas vaikka: JUUUUUMAAAALAAA! VASTAAAA!

        Sokea kana löysi jyvän. 😂

        Niinhän jumala tekikin. Tuli hiekkalaatikolle ja kuoli kuten mekin.


    • Anonyymi

      Kyllä tuo pahuus näkyy myös luomakunnan kruunussa eli ihmisessä. Hän syö surutta poskeen jokaisen heikomman lajin.

      Jos olisi 40 cm. Korkeita pieniä vihreitä miehiä avaruudesta tulossa maan päälle ja ne olisivat huippuälykkäitä niin ihminen pitäisi niitä tekoälyinä ja perustaisi farmin kasvattamaan niitä ja söisi makupaloina poskeensa elokuvia katsellessaan..

      En tiedä kuinka paljon psykologit ovat tutkineet ihmisen pahuutta ja ylimielisyyttä. Mutta lukion opettaja sanoi toisen maailmansodan takia määriteltiin jokainen maapallon asukas mielisairaaksi vähimmäisdiagnoosilla neuroottinen.

      Ja ihminen on Jumalan kuva ja kaltaisuus.

      • Anonyymi

        Raamatun ja Hare Krishnan perusteella taistelussa maapallon herruudesta lopussa vastakkain ovat linnut ja maailman sotavoimat.
        Linnut ovat asuroita jotka lopulta perii planeetan. Ne ovat kevyitä ja tulee toimeen vähällä ravinnolla. Lintujen lisänä maapalloa asuttaa myös niiden ravinnoksi sopiva aines eli madot.

        Tämä planeetta ei ole parhaimmiston joukossa vaan on asura planeetta. Kuvaukset muista planeetoista ja vaikunthataivaista ovat niitä joissa kerrotaan eliitin teistä.

        Aivopesu meemit ovat tarkoitettu saattamaan meidät uskomaan ties mitä valheita itsestämme ja muista. Ne ovat uskon totuutta. Joka on planeetan kunkulle mieleen. Vaan hämärää illuusiota on elämä tällä harhojen planeetalla. Kolme maya harhanomaista energiaa vallitsee kaikkialla.


      • Anonyymi

        Ihmisen on päästäkseen eroon pahuudesta ensin päästävä eroon Jumalasta.


      • Anonyymi

        Ihminen on luotu jumalan kuvaksi, mutta valitsi synnin. Puhut ja näet tuon synnin.

        Mutta eikö evoluutio ole ateistien jumala? Seksin jalostamaa ja synnyttämää on kaikki? Joten miksi sitten on väärin, että vahvin voittaa ja ihminen "syö poskeensa" mitä huvittaa?

        Eikös se vain edistä evoluutiota ja karsi turhakkeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen on päästäkseen eroon pahuudesta ensin päästävä eroon Jumalasta.

        Väärästä jumalasta on oikea vastaus.

        Ja edelleen, ateistinen unelmavaltio kokeili jo tuota jumalasta pääsyä Neuvostoliitossa. Sanoisin ettei todellakaan toiminut, joten torjun ateistisena harhana koko kuvitelman hyvästä jumalaa vastustamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärästä jumalasta on oikea vastaus.

        Ja edelleen, ateistinen unelmavaltio kokeili jo tuota jumalasta pääsyä Neuvostoliitossa. Sanoisin ettei todellakaan toiminut, joten torjun ateistisena harhana koko kuvitelman hyvästä jumalaa vastustamalla.

        Ei kokeillut. Siellä oli uskonnonvapaus. Tosin kirkko oli jossain välissä ahtaalla kun papit vastustivat kommunismia ja yrittävät tukea vanhan vallan takaisin valtaan pääsyä. Sille tuli äkkiloppu ja luottamuspula pitkäksi aikaa.

        Lisäksi Stalin vanhana pappisseminaarilaisena tykkäsi käyttää kirkkoa omana käteiskassanaan. Kommunistit käyttivät samaa taktiikkaa vallassa pysymiseen kuin mitä kirkko oli käyttänyt satoja vuosia inkvisition muodossa.

        Ainoa virallisesti ateistinen maa oli Albania hetken aikaa. Eikä sekään loppujen lopuksi kovin ateistinen ollut.

        Joten voit lopettaa valehtelusi.


    • Anonyymi

      Elämän Luoja ja alkuperäisin energian lähde source.
      Sitä -Häntä - Persoonallista hyvän Luojaa kutsutaan Jumalaksi.
      Ihminen on turvenuija, sotaisa, murhaaja sodassa ja siviilissä,
      rikollinen ja syntisäkki. Katumaton ja krooninen pahan lähde.

      • Anonyymi

        Katumaton ja krooninen pahan lähde. Raamatun Jumala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katumaton ja krooninen pahan lähde. Raamatun Jumala

        Mitäs pahaa se äsken vielä olematon on sinusta tehnyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs pahaa se äsken vielä olematon on sinusta tehnyt?

        Jumalahan ei tunnetusti tee yhtään mitään. Sen sijaan uskovaiset ovat varsin ahkerasti pahan teossa tämän olemattoman nimissä.


    • Anonyymi

      toisen hyvä on toisen paha

    • Anonyymi

      Jos Raamattua lukee avoimin mielin, niin aika vaikea luulla, että Vanhan Testamentin Jumala olisi hyvä tai rakastava olento. Jumala kuvataan narsistisena tuittupäänä, joka jakelee käskyjä kansanmurhaan ja tekee kiusaa luomilleen ihmisille lukuisin eri tavoin.

      • Anonyymi

        Ehkä raamattu antaa sellaisen kuvan. Mutta se on vain yksi pyhä kirja monine vajeineen. Sen tärkein anti on herättää usko eikä antaa tietoa Jumalasta.

        Raamatun teemoihin lukemattomiin kuuluu myös rakkaus.

        0 Pyhyys
        1 rakkaus
        2 toivo
        3 usko
        4 oikeus
        5 armo
        6 Totuus
        7 rauha
        Jne.

        Kun sana Pyhä on meille kaikille tuntematon ja eteenkin Jumalan yhteydessä käytetty Pyhä. Niin voimme sanoa korkeintaan. Emme tiedä millä tavoin Jumala on Pyhä. Emme tiedä mitä kaikkea pyhyys pitää sisällään ja mitä tekoja se Jumalalta edellyttää.

        Emme raamatun avullakaan opi tuntemaan Jumalaa. Opimme lähinnä sen millainen hän ei ole, jotta epäjumaliin Emme takertuisi.

        Jumala on yksi, ainoa. Onko sekään väite totta vai vain keino estää epäjumalat pois mielestämme.
        Mikä on Jumalan Sanojen syvin olemus tai tarkoitus sitä Emme tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä raamattu antaa sellaisen kuvan. Mutta se on vain yksi pyhä kirja monine vajeineen. Sen tärkein anti on herättää usko eikä antaa tietoa Jumalasta.

        Raamatun teemoihin lukemattomiin kuuluu myös rakkaus.

        0 Pyhyys
        1 rakkaus
        2 toivo
        3 usko
        4 oikeus
        5 armo
        6 Totuus
        7 rauha
        Jne.

        Kun sana Pyhä on meille kaikille tuntematon ja eteenkin Jumalan yhteydessä käytetty Pyhä. Niin voimme sanoa korkeintaan. Emme tiedä millä tavoin Jumala on Pyhä. Emme tiedä mitä kaikkea pyhyys pitää sisällään ja mitä tekoja se Jumalalta edellyttää.

        Emme raamatun avullakaan opi tuntemaan Jumalaa. Opimme lähinnä sen millainen hän ei ole, jotta epäjumaliin Emme takertuisi.

        Jumala on yksi, ainoa. Onko sekään väite totta vai vain keino estää epäjumalat pois mielestämme.
        Mikä on Jumalan Sanojen syvin olemus tai tarkoitus sitä Emme tiedä.

        - Mikä on Jumalan Sanojen syvin olemus tai tarkoitus
        - Taruja Pohjolan jumalista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä raamattu antaa sellaisen kuvan. Mutta se on vain yksi pyhä kirja monine vajeineen. Sen tärkein anti on herättää usko eikä antaa tietoa Jumalasta.

        Raamatun teemoihin lukemattomiin kuuluu myös rakkaus.

        0 Pyhyys
        1 rakkaus
        2 toivo
        3 usko
        4 oikeus
        5 armo
        6 Totuus
        7 rauha
        Jne.

        Kun sana Pyhä on meille kaikille tuntematon ja eteenkin Jumalan yhteydessä käytetty Pyhä. Niin voimme sanoa korkeintaan. Emme tiedä millä tavoin Jumala on Pyhä. Emme tiedä mitä kaikkea pyhyys pitää sisällään ja mitä tekoja se Jumalalta edellyttää.

        Emme raamatun avullakaan opi tuntemaan Jumalaa. Opimme lähinnä sen millainen hän ei ole, jotta epäjumaliin Emme takertuisi.

        Jumala on yksi, ainoa. Onko sekään väite totta vai vain keino estää epäjumalat pois mielestämme.
        Mikä on Jumalan Sanojen syvin olemus tai tarkoitus sitä Emme tiedä.

        ” Mutta se on vain yksi pyhä kirja monine vajeineen. Sen tärkein anti on herättää usko eikä antaa tietoa Jumalasta.”

        Raamatusta ei kuitenkaan löydy ainuttakaan järkevää syytä, miksi kyseisen kirjan kansantarujen todesta ottaminen olisi fiksua. Koko kirja alkaa aika tyypillisellä lastensadulla, missä puhuva käärme houkuttelee ihmiset syömään tietoa tuovaa taikahedelmää. Jumala karkoittaa tottelemattomat ihmiset, koska pelkää, että nämä söisivät vielä toistakin taikahedelmää ja eläisivät mokomat ikuisesti.

        Jos tuossa vaiheessa ottaa kirjan jotenkin tosissaan, niin saa kyllä olla jokseenkin todellisuudesta vieraantunut ihminen.


      • Anonyymi

        Jumala antoi kerta toisensa jälkeen anteeksi ihmisten raadolliset teot. jos he kääntyivät pahoista teoistaan takaisin Jumalan puoleen. Läpeensä paatuneet populaatiot Hän jätti omilleen, pärjäämään epäjumaliensa avulla. Hän kurittaa ja jopa sallii pahuuden saada palkkansa vedenpaisumuksessa tuhoutuen. Näin kävi kapinallisten enkelien ja ihmisnaisten jälkeläisille. Vain puhdas ja kuuliainen Nooa perheineen pelastui. Jumalan viisaus on ihmisjärkeä paljon suurempi, joten ei kannata alkaa neuvoa Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala antoi kerta toisensa jälkeen anteeksi ihmisten raadolliset teot. jos he kääntyivät pahoista teoistaan takaisin Jumalan puoleen. Läpeensä paatuneet populaatiot Hän jätti omilleen, pärjäämään epäjumaliensa avulla. Hän kurittaa ja jopa sallii pahuuden saada palkkansa vedenpaisumuksessa tuhoutuen. Näin kävi kapinallisten enkelien ja ihmisnaisten jälkeläisille. Vain puhdas ja kuuliainen Nooa perheineen pelastui. Jumalan viisaus on ihmisjärkeä paljon suurempi, joten ei kannata alkaa neuvoa Jumalaa.

        ”Jumala antoi kerta toisensa jälkeen anteeksi ihmisten raadolliset teot.”

        Jos nyt edes vaivautuisit lukemaan Raamatun taruston läpi.

        Lue satu Nooasta ja suuresta vedenpaisumuksesta ja pohdi, miten Jumala antoi anteeksi, kun hukutti lähes kaikki ihmiset ja suuren osan eläinkuntaa. Voit myös pohtia millaista anteeksiantoa Jumala osoitti määrätessään Mooseksen poppoon tekemään kansanmurhia vähän siellä sun täällä.


      • Anonyymi

        Mikä se sellainen ateisti on, joka uskoo Jumalan pahuuteen? Uskot siis, että Jumala on, mutta että Hän on paha? Silloinhan on äärimmäisen typerää vastustaa Häntä? Hänhän päättää ikuisesta kohtalostasi.

        Noilla kaunaisilla purkauksillaan ateisti riviensä välissä paljastaa kyllä tietävänsä, että Jumala on olemassa. Ateisti vain vihaa Häntä. Mieletön ihminen.


    • Anonyymi

      Jos Jumala on Rakkaus, niin ei tämmöisiä syytöksiä.

      • Anonyymi

        Mikään ei olekaan niin raakaa ja julmaa kuin jumalan rakkaus, tuo taivaallinen versio suhteellisuusteorian pimeästä puolesta. Se tuntuu kuin olisi rakkaussuhde sadistiin, joka rakastaa sinua niin paljon, että lähettää kärsimyksiä ja vastoinkäymisiä elämääsi. Ei ihme, että moni onkin päätynyt pohtimaan, että ehkäpä olisi parempi olla ilman tätä taivaallista "rakkautta", jos se tarkoittaa kärsimysten ja koettelemusten jatkuvaa virtaa. Onneksi meillä uskovilla on terapiaa ja viinaa, kun jumalan rakkaus alkaa tuntua liian rankalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei olekaan niin raakaa ja julmaa kuin jumalan rakkaus, tuo taivaallinen versio suhteellisuusteorian pimeästä puolesta. Se tuntuu kuin olisi rakkaussuhde sadistiin, joka rakastaa sinua niin paljon, että lähettää kärsimyksiä ja vastoinkäymisiä elämääsi. Ei ihme, että moni onkin päätynyt pohtimaan, että ehkäpä olisi parempi olla ilman tätä taivaallista "rakkautta", jos se tarkoittaa kärsimysten ja koettelemusten jatkuvaa virtaa. Onneksi meillä uskovilla on terapiaa ja viinaa, kun jumalan rakkaus alkaa tuntua liian rankalta.

        Palsta on ateismin terapiahuone kertoa uskovien ja jumalan aiheuttamasta traumasta.
        Kaikki on kärsimystä ateisteille. Osa päätyy hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palsta on ateismin terapiahuone kertoa uskovien ja jumalan aiheuttamasta traumasta.
        Kaikki on kärsimystä ateisteille. Osa päätyy hoitoon.

        Olen tämän palstan virallinen psykiatri, ja minun täytyy sanoa, että olen ällistynyt. Vastaanottoni täyttyvät uskovien yhteydenotoista, kun taas ateistit loistavat poissaolollaan. Mistäköhän tämä johtuu? Onko ateistien mielenterveys niin hyvässä kunnossa, ettei tarvitse apua?

        Mutta sitten itse asiaan. Helvetinpelon terapia on ehdottomasti "in" tällä hetkellä. Uskovaiset ottavat minuun yhteyttä huolissaan siitä, että he eivät pelkää riittävästi helvettiä. Heidän sanansa eivät aina ole, mutta usein yritän parhaani auttaakseni heitä löytämään syvemmän pelon siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

        Mutta miksi juuri helvetinpelon terapia on niin suosittua? Voisiko olla, että uskovat tuntevat jotenkin velvollisuutta pelätä enemmän, jotta he voisivat tuntea olevansa "oikein uskovia"? Käykö tässä kenties kyse "pelkää tai kadu" -taktiikasta? Vai onko tämä vain tapa tuoda uskovaiset lähemmäksi Jumalaa - pelottamalla heitä ensin?

        Joka tapauksessa, jos olet uskova ja tunnet, ettet pelkää helvettiä tarpeeksi, älä epäröi ottaa yhteyttä. Voin auttaa sinua löytämään syvemmän pelon ja epätoivon, joka auttaa sinua elämään täyttä uskovaisten elämää!


    • Anonyymi

      Ateistista huuhaata!

    • Anonyymi

      Jumala on itsekin paha, joten ei kai ihme, jos hänen luomansa maailma on paha?

      Luominen on paljon järkevämpi selitys kuin jumalaton abiogeneesi ja evoluutioteoria. Ja kosmiset tarut universumin synnystä.

      Miten sattuma voisi synnyttää pahaa?

      • Anonyymi

        Luterilaista huuhaata!
        Et ole edes abina ollutkaan


    • Anonyymi

      Miksi Jumala loi ateistin?

      • Anonyymi

        Paljastamaan teistien valheet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljastamaan teistien valheet.

        Ai, omaksi kuvakseen molemmat

        Miksi Jumala on kämmenellä?


      • Anonyymi

        Omaksi kuvakseen tietenkin. Jumala on itsekin ateisti.
        Teistit on luonut Saatana joka on itsekin teisti.


    • Anonyymi

      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Eli hyväksi ja pahaksi.

    • Ihminen loi Jumalan omaksi kuvakseen. Jumala ei luonut pahuutta. Ihminen on kaikkein julmin eläin. Ihminen ihmiselle ihminen (homo homini homo - ei homo homini lupus - sudet ovat ihmisen rinnalla pehmoleluja).

      Mutta filosofisesti ja teologisesti. Teodikean ongelmaan on esitetty useita vaihtoehtoisia vastauksia. Erään mukaan maailmassa on pahuutta, koska Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon; Jumala rakastaa ihmistä niin paljon, että ihmisen pahuudesta huolimatta hyväksyy ihmisen pahuuden spekseillä, että lopuksi ihminen tajuaa Jumalan armon ja pyytää anteeksi.

      Ensimmäisillä vuosisadoilla varhaiskristillisyyden rinnalla kehittynyt gnostilaisuus opettaa, että Jumalia on kaksi. On korkein jumaluus (Jeesuksen Jumala) ja sitten kosmisen kämmin takia syntynyt aineellisen maailman ja kaikki ssen olennot luonut demiurgi (juutalaisten Jumala). Demiurgi on Platonin filosofiassa epätäydellinen, koska aine on epätäydellistä (vain ideat ovat täydellisiä). Valentinus piti luojajumalaa moraalisesti epäonnistuneena, mutta ei luonteeltaan pahana. Markion, Basileides ja setiläiset uskoivat, että luojajumala on paha. Villeimpien teorioiden mukaan tämä monella nimellä tunnettu demiurgi (Yaldabaoth, Jahve, El, Sebaot, Saklas, Samael) on itse Saatana.

      Dostojevskin Karamazovin veljesten Suurinkvisiittori-luvussa nihilistinen Ivan Karamazov kertoo tarinan Sevillaan palanneesta Jeesuksesta: suurinkvisiittori tuomitsee ihmeitä tehneen Jeesuksen poltettavaksi roviolla ja kertoo syyksi sen, että Jeesuksen tarjoama vapaus on liikaa,.. Kirkko toimii Jeesuksen nimissä, mutta Saatanan opeilla.

      Hermetistinen filosofia kehittyi helleenien ja egyptiläisten myyttejä yhdisteleväksi synkretistiseksi opiksi Aleksandriassa ehkä 300-luvulla eaa. Hermeettinen filosofia opettaa mm:

      Kaikki on henki / logos ( substantiaalinen todellisuus, joka on kaikkien niiden ilmentymien taustalla, jotka tunnemme aineellisena todellisuutena; elämän ilmiöinä, aineena; energiana.

      Olemisen ja elämän eri tasojen lakien ja ilmiöiden välillä on aina vastaavuus. ”Kuten ylhäällä, niin myös alhaalla; kuten alhaalla, niin myös ylhäällä.” Kaikki on jatkuvassa muutoksessa. Mikään ei ole pysyvää.

      Kaikkilla asioilla on vastakkaiset puolet: hyvä ja paha, valo ja pimeys, mies ja nainen, ylös ja alas. Kaikki on kaksinaista; kaikella on kaksi napaa; kaikella on vastakohtien pari.

      Hermetismin mukaan vastakohdat ovat riippuvaisia toisistaan. Ne eivät voi olla olemassa ilman toisiaan. Hyvää ei voi olla ilman pahaa.

      Vastakohdat ovat saman asian tai ilmiön ääripäitä. Niiden välillä on monia eri asteita, kuten: lämpimän ja kylmän aste-erot. Ero polariteettien välillä koostuvat aste-eroista, kuten harmaan värikartassa.

      Todellisuudessa ilmenee edestakaista liikettä, aaltoilua ja rytmiä; sisään- ja uloshengitys; keinuminen eteen- ja taakse; nousevat ja laskevat aallot; heilurimainen liike; nousu- ja laskuvesi.

      Tapahtumaa seuraa vastakkainen tapahtuma; eteneminen ja perääntyminen; nousu ja lasku. Tämä koskee universumin, maailmojen, ihmisten, eläinten, mielen, energian ja aineen ilmiöitä. Jokaiselle syyllä on seuraus ja jokaisella seurauksella on syynsä. Kaikki tapahtuu luonnonlakien mukaan. Mitään ei koskaan tapahdu ilman syytä. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin sattuma. Sattuma on vain ilmiö, jonka syitä emme tunne.

      Basileideen gnostilainen filosofia perustuu dualistiseen maailmankuvaan.

      Hyvä ja täydellinen Jumalallinen Kehitys (Bythos), joka tunnetaan myös nimellä ”Ei-oleva” (Not-Being) koska se on ihmisen ymmärryksen tuolla puolen. Puutteellinen ja rajoittunut materiaalimaailma, jota hallitsee demiurgi, alempi jumalallinen hahmo.

      Sielu koostuu kahdesta osasta: Henkinen sielu: Jumalallinen ja kuolematon osa sielua. Animaalinen sielu: Aineellinen ja kuolevainen osa sielua. Henkinen sielu on jumalallisen valon ja tiedon kantaja. Animaalinen sielu on vastuussa tunteista, haluista ja aistihavainnoista.

      Sielun pelastus riippuu sen kyvystä vapautua aineellisesta (pahasta) maailmasta. Pelastusta edistää hyveelliset teot.

      Basileides opetti, että ruumis on sielun vankila. Ruumis on aineellinen ja katoava, kun taas sielu on jumalallinen ja kuolematon. Sielun tavoitteena on vapautua ruumiin kahleista ja palata takaisin Hyveen valtakuntaan.

      Basileideen opin mukaan hyvien tekojen ja moraalisen elämän kautta sielu saattoi lähestyä jumalallista tilaa. Pelastus eli vapautuminen aineellisesta maailmasta saavutettiin gnoosin kautta. Gnosis ei välttämättä tarkoittanut pelkästään teoreettista tietoa, vaan myös moraalisen ja henkisen elämän kautta saavutettua ymmärrystä.

      Jotkut tutkijat uskovat, että Basileides opetti determinismiä tai predestinaatiota, jossa sielun kohtalo oli ennalta määrätty. Tällöin eettisillä valinnoilla ei olisi ollut merkitystä.

      Toiset tutkijat uskovat, että Basileides opetti vapaata tahtoa ja katsoi, että eettiset valinnat voivat vaikuttaa sielun puhdistumiseen ja läheisyyteen jumalallisen kanssa.

      • ”Ihminen on kaikkein julmin eläin. Ihminen ihmiselle ihminen (homo homini homo - ei homo homini lupus - sudet ovat ihmisen rinnalla pehmoleluja).”

        Homo homini lupus tarkoittaa, että ihminen on toiselle tuntemattomalle ihmiselle susi eli tässä sanonnassa susi ei ole pehmolelu vaan julmuuden vertauskuva.

        Ovidius ei ollut samaa mieltä sanonnasta vaan totesi homo homini homo.

        Thomas Hobbes totesi, että molemmat ovat totta. Ihminen on ihminen toiselle kansalaiselle, mutta susi toisen kansan kansalaiselle. Tämä on havaittavissa aivan selvästi todellisuudessa. Sodat ja väkivalta tapahtuvat ihmisryhmien (lauma, heimo, kaupunkivaltio, valtio, imperiumi, liittouma) välillä ei ryhmien sisällä. Tämä on havaittavissa aivan selvästi ympäröivässä todellisuudessa. Sodat ja väkivalta on yleistä heimoalueilla, esimerkiksi Afrikassa, Lähi-idässä ja Kaukasuksella ja harvinaista isoissa liittoumissa kuten Euroopassa. EU:n yksi tärkeimmistä ansioista on se, että se on lopettanut sodat Eurooppalaisten valtioiden kesken.

        Yhteenvetona ihminen ei ole kaikkein julmin eläin vaan yhteistyökykyisin eläin. Tästä osoituksena on eläinkunnan kehittynein moraalikoodisto. Toki ihmiset voivat olla julmia vieraille, mutta ei siitä voi vetää johtopäätöstä, että ihminen on yleisesti äärimmäisen julma.


      • Hard_atheist kirjoitti:

        ”Ihminen on kaikkein julmin eläin. Ihminen ihmiselle ihminen (homo homini homo - ei homo homini lupus - sudet ovat ihmisen rinnalla pehmoleluja).”

        Homo homini lupus tarkoittaa, että ihminen on toiselle tuntemattomalle ihmiselle susi eli tässä sanonnassa susi ei ole pehmolelu vaan julmuuden vertauskuva.

        Ovidius ei ollut samaa mieltä sanonnasta vaan totesi homo homini homo.

        Thomas Hobbes totesi, että molemmat ovat totta. Ihminen on ihminen toiselle kansalaiselle, mutta susi toisen kansan kansalaiselle. Tämä on havaittavissa aivan selvästi todellisuudessa. Sodat ja väkivalta tapahtuvat ihmisryhmien (lauma, heimo, kaupunkivaltio, valtio, imperiumi, liittouma) välillä ei ryhmien sisällä. Tämä on havaittavissa aivan selvästi ympäröivässä todellisuudessa. Sodat ja väkivalta on yleistä heimoalueilla, esimerkiksi Afrikassa, Lähi-idässä ja Kaukasuksella ja harvinaista isoissa liittoumissa kuten Euroopassa. EU:n yksi tärkeimmistä ansioista on se, että se on lopettanut sodat Eurooppalaisten valtioiden kesken.

        Yhteenvetona ihminen ei ole kaikkein julmin eläin vaan yhteistyökykyisin eläin. Tästä osoituksena on eläinkunnan kehittynein moraalikoodisto. Toki ihmiset voivat olla julmia vieraille, mutta ei siitä voi vetää johtopäätöstä, että ihminen on yleisesti äärimmäisen julma.

        Kiitos. Hyviä huomioita. Vastaus oli yleinen ja veltto.

        Pahan ongelma (teodikea) on ongelma, jos oletamme Jumalan. Ateistille ongelma ei ole teologinen tai filosofinen, vaan käytännöllinen: mitä voimme, tehdä, että ”hyvyys” elämässä on suurempaa kuin ”pahuus”?

        Pahuus on subjektiivinen ja kulttuurinen (uskonnollinen) kokemus – ei objektiivinen tai yleispätevä kaikkiin tilanteisiin aina pätevä määritelmä. Jos esim, seksuaalisten vähemmistöjen asemaa ja oikeuksia parannetaan (lisäämällä näiden kokemaa hyvää), uskonnollinen väki näkee pahuuden lisääntyvän. Erilaisten ihmisten oikeuksien tunnustaminen voi sotia uskonnollisia tai kulttuurisia käsityksiä vastaan.

        Mun näkemys ”pahuudesta” on yksinkertainen sekoitus nominalismia ja hermeettistä filosofiaa: pahuus ei ole yleiskäsite (universaali), vaan yksittäiselle asialle/ilmiölle/teolle annettu ”nimi” taikka määritelmä. Pahuus on subjektiivisella ja kulttuurisella tasolla jotain ei-toivottavaa vahingollista.

        Hyvän ja pahan määritelmät ovat dynaamisia: ne ovat sidoksissa subjekteihin, kulttuuriin ja aikaan. Hobbesin tavoin mä uskon, että moraali on yhteisöllinen välttämättömyys, eikä annettu unversaali laki tai edes yksilöllinen ominaisuus.

        Ihmisyhteisö ei voi toimia ilman kirjoitettuja (ja kirjoittamattomia) sääntöjä. Alkeellinenkin yhteisö ja kaikkein yksinkertaisin yhteisötyyppi (parisuhde, perhe) luo oman moraalinsa, joka on sekoitus kahden (tai sueamman) ihmisen toiveita, käytäntöjä ja uskomuksia. Hobbesin symbolinen yhteiskuntasopimus siirtää moraalin suvereenille tai valtiovallalle. Aiemmin kirkko oli moraalia valvova entiteetti, mutta valistuksen jälkeen sekularisoituneessa maailmassa oikean ja väärän määrittäminen on siirtynyt lakia säätävälle valtiovallalle ja oikeuslaitokselle. Moraali subjektiivisena on pitkälti opittu tapa arvottaa asioita ja tekoja.

        Hermeettisesti mä miellän ”pahuuden” kokemisen ihmiselle luonteenomaiseksi. ”Pahuus” on ikään kuin moottori, joka ohjaa ihmisiä pyrkimään kohti ”hyvää” tai parempaa. Se on hyveen antiteesi, mutta myös osa dialektista kehitystä. Rylen tavoin vastustan kartesiolaista dualismia ja jakoa henkeen ja ruumiiseen erillisinä entiteetteinä. Mä väitän, että pahuus on Rylen ghost in the machine. Se ohjaa ihmistä toimimaan tavoitteellisesti kohti parempaa. Toisin sanoen: pahuuden kokemus ohjaa subjektia toimimaan suuremman hyvän saavuttamiseksi. Tämä on välttämätön osa ihmisyyttä ja kehitystä: me emme olisi koskaan kehittyneet savanniapinoista työkaluja käyttäviksi ja tarinoita kehittäviksi suuriaivoisiksi apinoiksi ilman tavoitteellista pyrkimystä parempaan.

        Kantin kategorinen imperatiivi on subjektiivisella tasolla hyvä moraalinen ohjenuora, mutta ihminen on, kuten Hegel väitti: kulttuurin (ja ajan) tuote. Hyvän ja pahan määritelmät ja moraali palautuvat kulttuuriin (ja zeitgeistiin).

        Rawlsin peliteoriaa mukaillen: hypoteettisessa valintatilanteessa ihmisen on järkevää valita oikeudenmukainen ja demokraattinen yhteiskunta, koska siinä hänellä on vähiten hävittävää ja eniten voitettavaa. Sama pätee moraaliin laajemmin: ihmisen on järkevää seurata sellaista moraalia, joka ei aseta häntä yksilönä vaaraan: väkivallan tai rikollisuuden salliva maailma on yksilölle vaarallinen (kaikkien sota kaikkia vastaan, kuten Hobbes määritteli).

        Symbolisen tietämättömyyden verhon takana moraalia pohdiskeleva ei tiedä mikä on hänen asemansa maailmassa: niinpä on järkevää toivoa sellaista yhteiskuntaa, jossa ketään ei vainota etnisen, uskonnollisen tai seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.

        Jos hypoteettinen sielu ei tiedä mihin hän syntyy ja millaisessa maailmassa joutuu elämään, on rationaalista tavoitella maailmaa, jossa tämä hypoteettinen sielu ei joudu esimerkiksi kansanmurhan tai vainon kohteeksi synnynnäisten ominaisuuksiensa perusteella. Oikeudenmukainen sääntöpohjainen yhteiskunta on kaikille (mukaan lukien etniset vähemmistöt, homot ja ateistit) turvallisempi kuin esimerkiksi teokraattinen yhteisö.

        Oikeusvaltioissa ihmiset ovat keskimäärin onnellisempia ja kokevat vähemmän pahuutta kuin teokraattisissa uskonnollisissa yhteiskunnissa tai totalitaarisissa valtioissa. Oikeusvaltioissa pahuus yritetään poistaa lainsäädännön ja käytännön tasoilla; teokratioissa ja totalitarismeissa valtio tai kirkko on yksi subjektiivisen tai kulttuurisen pahuuden tuottajista.

        Edmund Burken sanat: ”The one thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing”. Lisääkö oma toimintani hyvyyttä yleisellä tasolla vai yksittäisellä tasolla? Onko jonkun toisen kokema hyvä pois minulta? Voisiko yhteiskunta toimia niin, että yksilöitä ei suljeta ”hyvän” ulkopuolelle heistä itsestään riippumattomien tekijöiden vuoksi?

        Pahuutta esiintyy, paitsi ”hyvien ihmisten” hiljaisuuden vuoksi, myös ideologisen (ja uskonnollisen) tyhmyyden vuoksi, kuten Dietrich Bonhoeffer ja Carlo M. Cipolla ovat osoittaneet. Cipolla meni niin pitkälle, että väitti tyhmien ihmisten olevan vaarallisempia kuin roistojen (pahojen ihmisten).


      • Hard_atheist kirjoitti:

        ”Ihminen on kaikkein julmin eläin. Ihminen ihmiselle ihminen (homo homini homo - ei homo homini lupus - sudet ovat ihmisen rinnalla pehmoleluja).”

        Homo homini lupus tarkoittaa, että ihminen on toiselle tuntemattomalle ihmiselle susi eli tässä sanonnassa susi ei ole pehmolelu vaan julmuuden vertauskuva.

        Ovidius ei ollut samaa mieltä sanonnasta vaan totesi homo homini homo.

        Thomas Hobbes totesi, että molemmat ovat totta. Ihminen on ihminen toiselle kansalaiselle, mutta susi toisen kansan kansalaiselle. Tämä on havaittavissa aivan selvästi todellisuudessa. Sodat ja väkivalta tapahtuvat ihmisryhmien (lauma, heimo, kaupunkivaltio, valtio, imperiumi, liittouma) välillä ei ryhmien sisällä. Tämä on havaittavissa aivan selvästi ympäröivässä todellisuudessa. Sodat ja väkivalta on yleistä heimoalueilla, esimerkiksi Afrikassa, Lähi-idässä ja Kaukasuksella ja harvinaista isoissa liittoumissa kuten Euroopassa. EU:n yksi tärkeimmistä ansioista on se, että se on lopettanut sodat Eurooppalaisten valtioiden kesken.

        Yhteenvetona ihminen ei ole kaikkein julmin eläin vaan yhteistyökykyisin eläin. Tästä osoituksena on eläinkunnan kehittynein moraalikoodisto. Toki ihmiset voivat olla julmia vieraille, mutta ei siitä voi vetää johtopäätöstä, että ihminen on yleisesti äärimmäisen julma.

        Sori. Edelleen sekavaa setti multa, kuten edellinenkin vastaus.

        Rylen ghost in the machine-rinnastuksella en viittaa, että todellinen aave tai riivaajahenki ohjaa ihmisen tekoja. Käytän termiä derridalaisen hauntologian merkityksessä muistoista, uskomuksista ja ideologioista, jotka ohjaavat tekojamme. Mä uskon Hegelin oppiin historiasta dialektisena prosessina, jossa teesien ja antiteesien vuorovaikuksen kautta syntyy jokin synteesi ja kehitys etenee. Hyvän ja pahan tapauksessa määritelmiä voidaan pitää teesinä ja antiteesinä, joka johtaa jonkinlaiseen muutokseen. Maailma ei voi pysähtyä: ihmisen olemassaolo on jatkuvaa kamppailua, mutta jos ei olisi, ei ihmistäkään olisi.


      • NeoGnostic kirjoitti:

        Kiitos. Hyviä huomioita. Vastaus oli yleinen ja veltto.

        Pahan ongelma (teodikea) on ongelma, jos oletamme Jumalan. Ateistille ongelma ei ole teologinen tai filosofinen, vaan käytännöllinen: mitä voimme, tehdä, että ”hyvyys” elämässä on suurempaa kuin ”pahuus”?

        Pahuus on subjektiivinen ja kulttuurinen (uskonnollinen) kokemus – ei objektiivinen tai yleispätevä kaikkiin tilanteisiin aina pätevä määritelmä. Jos esim, seksuaalisten vähemmistöjen asemaa ja oikeuksia parannetaan (lisäämällä näiden kokemaa hyvää), uskonnollinen väki näkee pahuuden lisääntyvän. Erilaisten ihmisten oikeuksien tunnustaminen voi sotia uskonnollisia tai kulttuurisia käsityksiä vastaan.

        Mun näkemys ”pahuudesta” on yksinkertainen sekoitus nominalismia ja hermeettistä filosofiaa: pahuus ei ole yleiskäsite (universaali), vaan yksittäiselle asialle/ilmiölle/teolle annettu ”nimi” taikka määritelmä. Pahuus on subjektiivisella ja kulttuurisella tasolla jotain ei-toivottavaa vahingollista.

        Hyvän ja pahan määritelmät ovat dynaamisia: ne ovat sidoksissa subjekteihin, kulttuuriin ja aikaan. Hobbesin tavoin mä uskon, että moraali on yhteisöllinen välttämättömyys, eikä annettu unversaali laki tai edes yksilöllinen ominaisuus.

        Ihmisyhteisö ei voi toimia ilman kirjoitettuja (ja kirjoittamattomia) sääntöjä. Alkeellinenkin yhteisö ja kaikkein yksinkertaisin yhteisötyyppi (parisuhde, perhe) luo oman moraalinsa, joka on sekoitus kahden (tai sueamman) ihmisen toiveita, käytäntöjä ja uskomuksia. Hobbesin symbolinen yhteiskuntasopimus siirtää moraalin suvereenille tai valtiovallalle. Aiemmin kirkko oli moraalia valvova entiteetti, mutta valistuksen jälkeen sekularisoituneessa maailmassa oikean ja väärän määrittäminen on siirtynyt lakia säätävälle valtiovallalle ja oikeuslaitokselle. Moraali subjektiivisena on pitkälti opittu tapa arvottaa asioita ja tekoja.

        Hermeettisesti mä miellän ”pahuuden” kokemisen ihmiselle luonteenomaiseksi. ”Pahuus” on ikään kuin moottori, joka ohjaa ihmisiä pyrkimään kohti ”hyvää” tai parempaa. Se on hyveen antiteesi, mutta myös osa dialektista kehitystä. Rylen tavoin vastustan kartesiolaista dualismia ja jakoa henkeen ja ruumiiseen erillisinä entiteetteinä. Mä väitän, että pahuus on Rylen ghost in the machine. Se ohjaa ihmistä toimimaan tavoitteellisesti kohti parempaa. Toisin sanoen: pahuuden kokemus ohjaa subjektia toimimaan suuremman hyvän saavuttamiseksi. Tämä on välttämätön osa ihmisyyttä ja kehitystä: me emme olisi koskaan kehittyneet savanniapinoista työkaluja käyttäviksi ja tarinoita kehittäviksi suuriaivoisiksi apinoiksi ilman tavoitteellista pyrkimystä parempaan.

        Kantin kategorinen imperatiivi on subjektiivisella tasolla hyvä moraalinen ohjenuora, mutta ihminen on, kuten Hegel väitti: kulttuurin (ja ajan) tuote. Hyvän ja pahan määritelmät ja moraali palautuvat kulttuuriin (ja zeitgeistiin).

        Rawlsin peliteoriaa mukaillen: hypoteettisessa valintatilanteessa ihmisen on järkevää valita oikeudenmukainen ja demokraattinen yhteiskunta, koska siinä hänellä on vähiten hävittävää ja eniten voitettavaa. Sama pätee moraaliin laajemmin: ihmisen on järkevää seurata sellaista moraalia, joka ei aseta häntä yksilönä vaaraan: väkivallan tai rikollisuuden salliva maailma on yksilölle vaarallinen (kaikkien sota kaikkia vastaan, kuten Hobbes määritteli).

        Symbolisen tietämättömyyden verhon takana moraalia pohdiskeleva ei tiedä mikä on hänen asemansa maailmassa: niinpä on järkevää toivoa sellaista yhteiskuntaa, jossa ketään ei vainota etnisen, uskonnollisen tai seksuaalisen suuntautumisen vuoksi.

        Jos hypoteettinen sielu ei tiedä mihin hän syntyy ja millaisessa maailmassa joutuu elämään, on rationaalista tavoitella maailmaa, jossa tämä hypoteettinen sielu ei joudu esimerkiksi kansanmurhan tai vainon kohteeksi synnynnäisten ominaisuuksiensa perusteella. Oikeudenmukainen sääntöpohjainen yhteiskunta on kaikille (mukaan lukien etniset vähemmistöt, homot ja ateistit) turvallisempi kuin esimerkiksi teokraattinen yhteisö.

        Oikeusvaltioissa ihmiset ovat keskimäärin onnellisempia ja kokevat vähemmän pahuutta kuin teokraattisissa uskonnollisissa yhteiskunnissa tai totalitaarisissa valtioissa. Oikeusvaltioissa pahuus yritetään poistaa lainsäädännön ja käytännön tasoilla; teokratioissa ja totalitarismeissa valtio tai kirkko on yksi subjektiivisen tai kulttuurisen pahuuden tuottajista.

        Edmund Burken sanat: ”The one thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing”. Lisääkö oma toimintani hyvyyttä yleisellä tasolla vai yksittäisellä tasolla? Onko jonkun toisen kokema hyvä pois minulta? Voisiko yhteiskunta toimia niin, että yksilöitä ei suljeta ”hyvän” ulkopuolelle heistä itsestään riippumattomien tekijöiden vuoksi?

        Pahuutta esiintyy, paitsi ”hyvien ihmisten” hiljaisuuden vuoksi, myös ideologisen (ja uskonnollisen) tyhmyyden vuoksi, kuten Dietrich Bonhoeffer ja Carlo M. Cipolla ovat osoittaneet. Cipolla meni niin pitkälle, että väitti tyhmien ihmisten olevan vaarallisempia kuin roistojen (pahojen ihmisten).

        "Vastaus oli yleinen ja veltto."

        Mitä tällä tarkoitat? Sinun vastaus veltto?


    • Anonyymi

      "Miksi Jumala loi pahuuden?"

      Jumala = Saatana

    • Anonyymi

      Varma Tieto ja ChatGPT pohtivat pahuuden syntyä ja olemusta

      >>>

      **Jumala ei poista pahuutta**, koska **Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon**: ihminen on vapaa tekemään niin kuin haluaa ja valitsemaan itse kuinka elämänsä elää. Ihminen rikkoi Jumalaa vastaan paratiisissa ollessaan maistamalla hedelmää hyvän ja pahan tiedon puusta, minkä seurauksena ihminen oppi erottamaan hyvän ja pahan². Tätä kysymystä kutsutaan **pahuuden ongelmaksi**. Ongelmaa on mietitty tuhansia vuosia, eikä tosi hyvää vastausta ole vieläkään löydetty.

      Monien teologien mielestä Jumala tiesi, että paholaisen luomisestakin seuraisi jotain hyvää. Mutta mitä hyvää siitä voisi seurata? On esimerkiksi ehdotettu, että koska oikeasti Jumala huijaa paholaista ja käyttää häntä omien suunnitelmiensa ajamiseen, tämä juoni osoittaa Jumalan olevan tosi viisas. Se siis tuottaa Jumalalle kunniaa eli saa meidät ihailemaan Jumalaa, joka on hyvä juttu. Entä voisiko paholaisen luominen sekä pahan ja synnin salliminen olla hyviä juttuja ihmisten kannalta? Mietitäänpä. Olisi hienoa, jos me emme koskaan kokisi kiusausta tehdä syntiä tai pahaa. Mutta ehkä on vielä hienompaa, että opimme hillitsemään itseämme ja voittamaan omat pahat halumme Pyhän Hengen avulla. Tällainen hengellinen kasvaminen on hyvä asia – ihan niin kuin on hyvä asia, että ihmiset eivät synny aikuisina vaan kasvavat hitaasti lapsista aikuisiksi.

      Jotkut ajattelevat, että paholainen on langennut enkeli. Mutta tämä ei ratkaise ongelmaa. Yhtä hyvin voidaan kysyä, miksi Jumala loi sen enkelin tietäen, että se lankeaisi syntiin? Onko todisteita, että Raamattu on totta? – Melissa, 10v. Raamatun 66 kirjaa sisältävät huiman määrän erilaisia väitteitä. Nämä väitteet ovat esimerkiksi historiallisia, hengellisiä, ja moraalisia (eli hyvää ja pahaa käytöstä koskevia) väitteitä. Koska Raamatussa sanotaan niin paljon asioita, ei niitä kaikkia mitenkään voida todistaa. Mielestäni Raamatun tärkeimmät väitteet voidaan kuitenkin osoittaa todeksi. ”Todisteilla” tarkoitetaan yleensä perusteluita, jotka kuka tahansa järkevä ihminen voi uskoa, vaikka ei uskoisi Jumalaan¹⁵.

      Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 3.4.2024
      (1) Pahan ongelma – Wikipedia. https://bing.com/search?q=Miksi+Jumala+loi+pahuuden.
      (2) ”Miten iso Jumala on?” – 6 lasten kysymystä teologiasta. https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/miten-iso-jumala-on-6-lasten-kysymysta-teologiasta/.
      (3) Kysy Raamatusta: Loiko Jumala myös pahan? - Ristin Voitto. https://www.ristinvoitto.fi/opetus/kysy_raamatusta_loiko_jumala_myos_pahan/?numero=40/201.
      (4) Pahan ongelma – Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pahan_ongelma.
      (5) Arkkipiispa Tapio Luoma etsii usein vastausta kysymykseen, miksi Jumala .... https://yle.fi/aihe/a/20-10003650.

      • Anonyymi

        Tuo selitys on tyypillistä ChatGPT ulostusta eli silkkaa p*skaa.

        Koska kyseessä on tekstigeneraattori, jolla ei ole mitään kykyä loogiseen päättelyyn ei analyysiin. Jo ensimmäinen lause on täyttä tuubaa: "Jumala ei poista pahuutta, koska Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon".

        Kaikki paha EI OLE ihmisestä lähtöisin. Kun lapsi kuolee syöpään, niin onko se hyvä vai paha? Liittyykö se mitenkään ihmisen vapaaseen tahtoon? Se, että lapsi paranee syövästä on taas riippuvainen vapaasta tahdosta, koska Jeesususkoisten vastustuksesta huolimatta ihmiset ovat kehittäneet lääketieteen ja nyt suurin osa lapsien syövistä paranee. Jos jäätäisiin Jumalan varaan, niin jokainen syöpä olisi kuolemantuomio, koska Jumala on saamaton p*skiainen, mitä tulee sairauksien parantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo selitys on tyypillistä ChatGPT ulostusta eli silkkaa p*skaa.

        Koska kyseessä on tekstigeneraattori, jolla ei ole mitään kykyä loogiseen päättelyyn ei analyysiin. Jo ensimmäinen lause on täyttä tuubaa: "Jumala ei poista pahuutta, koska Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon".

        Kaikki paha EI OLE ihmisestä lähtöisin. Kun lapsi kuolee syöpään, niin onko se hyvä vai paha? Liittyykö se mitenkään ihmisen vapaaseen tahtoon? Se, että lapsi paranee syövästä on taas riippuvainen vapaasta tahdosta, koska Jeesususkoisten vastustuksesta huolimatta ihmiset ovat kehittäneet lääketieteen ja nyt suurin osa lapsien syövistä paranee. Jos jäätäisiin Jumalan varaan, niin jokainen syöpä olisi kuolemantuomio, koska Jumala on saamaton p*skiainen, mitä tulee sairauksien parantamiseen.

        Tekoäly on vielä lapsenkengissä mutta kehittyy
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo selitys on tyypillistä ChatGPT ulostusta eli silkkaa p*skaa.

        Koska kyseessä on tekstigeneraattori, jolla ei ole mitään kykyä loogiseen päättelyyn ei analyysiin. Jo ensimmäinen lause on täyttä tuubaa: "Jumala ei poista pahuutta, koska Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon".

        Kaikki paha EI OLE ihmisestä lähtöisin. Kun lapsi kuolee syöpään, niin onko se hyvä vai paha? Liittyykö se mitenkään ihmisen vapaaseen tahtoon? Se, että lapsi paranee syövästä on taas riippuvainen vapaasta tahdosta, koska Jeesususkoisten vastustuksesta huolimatta ihmiset ovat kehittäneet lääketieteen ja nyt suurin osa lapsien syövistä paranee. Jos jäätäisiin Jumalan varaan, niin jokainen syöpä olisi kuolemantuomio, koska Jumala on saamaton p*skiainen, mitä tulee sairauksien parantamiseen.

        Mikä on pahuus ?
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekoäly on vielä lapsenkengissä mutta kehittyy
        Varma Tieto

        Sinä olet jo niin vanha, että olet tullut lapseksi jälleen.
        Älykkyytesi on Varma Keinotekoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo selitys on tyypillistä ChatGPT ulostusta eli silkkaa p*skaa.

        Koska kyseessä on tekstigeneraattori, jolla ei ole mitään kykyä loogiseen päättelyyn ei analyysiin. Jo ensimmäinen lause on täyttä tuubaa: "Jumala ei poista pahuutta, koska Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon".

        Kaikki paha EI OLE ihmisestä lähtöisin. Kun lapsi kuolee syöpään, niin onko se hyvä vai paha? Liittyykö se mitenkään ihmisen vapaaseen tahtoon? Se, että lapsi paranee syövästä on taas riippuvainen vapaasta tahdosta, koska Jeesususkoisten vastustuksesta huolimatta ihmiset ovat kehittäneet lääketieteen ja nyt suurin osa lapsien syövistä paranee. Jos jäätäisiin Jumalan varaan, niin jokainen syöpä olisi kuolemantuomio, koska Jumala on saamaton p*skiainen, mitä tulee sairauksien parantamiseen.

        Kun lapsi kuolee syöpään hän ei yleensä kuole ihmisen vuoksi mutta saattaa kuolla. Hän saattaa parantua ihmisen vuoksi. Jumalaan uskovat vierittävät kaiken Jumalan kontolle,

        ChatGPT on vain tekstigeneraattori joka etsii netistä tietoa sen löytämä tieto on mitä se on löytänyt ei muuta. Lisäksi ei edes muista mitä on löytänyt.

        Kaikesta huolimatta tekoälyä jo nykyisin käytetään paljon sinun tietämättä ja lupaan että käyttö lisääntyy.

        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet jo niin vanha, että olet tullut lapseksi jälleen.
        Älykkyytesi on Varma Keinotekoista.

        Kiitos tiedosta,
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun lapsi kuolee syöpään hän ei yleensä kuole ihmisen vuoksi mutta saattaa kuolla. Hän saattaa parantua ihmisen vuoksi. Jumalaan uskovat vierittävät kaiken Jumalan kontolle,

        ChatGPT on vain tekstigeneraattori joka etsii netistä tietoa sen löytämä tieto on mitä se on löytänyt ei muuta. Lisäksi ei edes muista mitä on löytänyt.

        Kaikesta huolimatta tekoälyä jo nykyisin käytetään paljon sinun tietämättä ja lupaan että käyttö lisääntyy.

        Varma Tieto

        Tälläistäkin on havaittu

        Suomalaisessa vaalikoneessa GPT-4 valitsi presidenttiehdokkaakseen testissä toistuvasti vasemmistoliiton Li Anderssonin ja ilmaisversion GPT-3.5 sosialidemokraattien Jutta Urpilaisen. ChatGPT esimerkiksi saattaa kieltäytyä kertomasta vitsiä naisista, mutta suostuu kertomaan vitsin miehistä.

        Varma Tieto


    • Anonyymi

      "Therefore the prudent shall keep silence in that time; for it is an evil time." Amos 5:13 (KJB)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe