Oletko ollut kiusattu,?

Anonyymi-ap

Meistä monnet ovat joutuneet kiusatuiksi omasss toimintsympäristössään.
. Joutui meikäläinenkin kiusatiksi vieraaseen lukioon siirryttyään. Onneksi jo kevätlukukaudeksi pääsin kuitenkin samassa kaupungissa. olevaaan toiseen lukioon.
Kaupungissa sen verran, etta siellä Marsalkka seuraa patssaana torin menoa ja Savon puolessa ollasn.

30

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen ollut anopin ja kälyn kiusaama. En ollut tarpeeksi hyvä anopin kultapojulle , olisi pitänyt olla varakkaasta perheestä ja korkeasti koulutettu. Lihavuuttanikin pilkattiin.

      • Anonyymi

        niillä oli vilttumaista katsella lihavaa köyhää tyhmää

        naiset usein kiusaa toisiaan
        muuten ootko kokeillut dieettikeksejä -puheilla


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­­­N­y­­­m­­­f­­o­­­m­­a­­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Olen ollut lapsena kiusattu, samaten myöhemmin jossain määrin jossakin työpaikassa. Kiusaajat olleet monesti ruotsalaista parempaa (?) kansaa jotka mm. ilmoittivat meille suomalaislapsille olevamme heidän palvelijoitaan. Etenkin lapsuusaika jätti pysyvät jäljet, niin pahassa, kuin myös tietyssä mielessä hyvässäkin. Olen oppinut ruotsalaisuudesta kaiken oleellisen. Pakkoruotsinkielen heitin roskiin heti koulun päätyttyä, enkä ole suostunut sitä puhumaan, enkä "ymmärtämään". En halua olla missään tekemisissä tuon härrakansan kanssa.

      Kerran ulkomailla muuan, muutoin ihan mukava ruotsalaistyttö, tuli puhumaan itselleni ruotsia, sanoen minulle posvenska, että mehän olemme lähes samaa kansaa! Tuijotin kylmästi ja vastasin hänelle englanniksi. Jos muka olemme samaa kansaa, miksei puhutellut minua suomeksi?

      Ahvenanmaalaisille ei ole opetettu pakkosuomea. Siellä ei pärjää maan omalla kielellä. Kaikki eivät osaa edes englantia, niin varmoja ovat omasta ylemmyydestään. Jos oli asiaa ostaa postikortteja hotellin aulasta, oli ainoa keino suorittaa ostos käsillään huitoen. Ruotsinkieltä en suostunut suustani päästämään. Mutta rahamme tuo joukkio on kyllä osannut viedä, järjestellä itselleen herraskaiset olot, vieden joltain suomalaiselta tämän viimeisen lehmänsäkin.

      Itselläni on mahd. joitain etäisiä, omiakin juuria tuohon paskakansaan, tämä on ensimmäinen kerta kun suostun tämä häpeäkseni myöntämään. Mutta ainakin tuolloinen, oma lähisukuni oli kuitenkin sivistynyttä, kotonaan suomenkielistä ja -mielistä, halpamaisen ruotsinvallan vastaista, ylpeästi (1800-1900-luvun) suomalaisuusaatteellista joukkoa.

      • Anonyymi

        joo siis jos ei ole pakko niin Ruotsissa ei kannata puhua ruotsia koska ne luulee palvelijaksi

        se on meidän huono kohtalo että kummankin naapurimaan kieli on turha suomalaiselle eli
        ruotsi ja venäjä tarpeettomia

        eli kielikokoelma koulussa tasosta riippuen voisi olla suomi englanti kaikille
        ja sitten opinnoista riippuen saksa ja tai ranska

        nämä 3 - 4 kieltä olisivat kaikille opetustarjolla valtion laskuun yleisesti

        https://riikkapurra.net/2022/09/11/ruotsin-vaalit-11-9-2022/#comment-4640


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo siis jos ei ole pakko niin Ruotsissa ei kannata puhua ruotsia koska ne luulee palvelijaksi

        se on meidän huono kohtalo että kummankin naapurimaan kieli on turha suomalaiselle eli
        ruotsi ja venäjä tarpeettomia

        eli kielikokoelma koulussa tasosta riippuen voisi olla suomi englanti kaikille
        ja sitten opinnoista riippuen saksa ja tai ranska

        nämä 3 - 4 kieltä olisivat kaikille opetustarjolla valtion laskuun yleisesti

        https://riikkapurra.net/2022/09/11/ruotsin-vaalit-11-9-2022/#comment-4640

        Jokaisella on lupa itse valita vieras kieli, mutta nyt kirjoitin pakkoruotsista. Olen itse koulussa joutunut pakkoruotsitetuksi, samalla, englöannin lisäksi, opiskellen vapaaehtoisen venäjän.

        On kysymys kunkin oikeuksista valita itse. Jos joku rakastaa matkailua Ruotsiin ja haluaa tehdä Vanhankaupungin kauppaostoksensa nimenomaan ruotsinkielellä, niin toki hän saa ruotsinsa opiskella. Mutta sellaisten oppilaiden koulunkäyntiä ei saisi häiritä, joita ei Ruotsi pätkääkään kiinnosta, ei maana, kansana, eikä kielenä ja jos joskus, jostain syystä, sinne matkustaisi, niin olettaisi siellä pärjäävänsä englanninkielellä. Huomasin aikoinaan (1970-luku), että kovin kielitaitoista porukkaa eivät olleet.

        Olen vapaaehtoisesti opiskellut useita eri kieliä, mutta koska kaikille ei ollut käyttöä, niin jäivät jotkut tasoltaan heikoiksi, peräti olemattomiksi, nk. ymmärrän jonkin verran. Joillain taas pärjään nk. "auttavasti", jopa hyvin. Ruotsia en suostu puhumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on lupa itse valita vieras kieli, mutta nyt kirjoitin pakkoruotsista. Olen itse koulussa joutunut pakkoruotsitetuksi, samalla, englöannin lisäksi, opiskellen vapaaehtoisen venäjän.

        On kysymys kunkin oikeuksista valita itse. Jos joku rakastaa matkailua Ruotsiin ja haluaa tehdä Vanhankaupungin kauppaostoksensa nimenomaan ruotsinkielellä, niin toki hän saa ruotsinsa opiskella. Mutta sellaisten oppilaiden koulunkäyntiä ei saisi häiritä, joita ei Ruotsi pätkääkään kiinnosta, ei maana, kansana, eikä kielenä ja jos joskus, jostain syystä, sinne matkustaisi, niin olettaisi siellä pärjäävänsä englanninkielellä. Huomasin aikoinaan (1970-luku), että kovin kielitaitoista porukkaa eivät olleet.

        Olen vapaaehtoisesti opiskellut useita eri kieliä, mutta koska kaikille ei ollut käyttöä, niin jäivät jotkut tasoltaan heikoiksi, peräti olemattomiksi, nk. ymmärrän jonkin verran. Joillain taas pärjään nk. "auttavasti", jopa hyvin. Ruotsia en suostu puhumaan.

        Sinulla ei ole mitään oikeuksia ulkomailla vain lapsellisia turistina koettuja höpöjuttuja


    • Anonyymi

      Häjypoika/Hajupoika oli palstan kiusatuin henkilö, jota varsinkin
      palstan naiset pilkkasivat häpeämättä.

      • Anonyymi

        Täällä 80 plussallako häntä kiusattiin ja ketkä kiusasivat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä 80 plussallako häntä kiusattiin ja ketkä kiusasivat?

        Ei Hajupoika ollut tällä palstalla koskaan.


    • Anonyymi

      En ole koskaan ollut kiusattuna enkä myöskään kiusannut ketään

    • Kiusattiin koulussa kun en saanut pukeutua kuten muut ikäiseni vanhempien "uskonnon" takia.
      Monesti kävelin 4km koulumatkan itkien kotiin.
      Olin hyvin arka kun kotona oli kova kuri. Tyttölasta ei arvostettu ollenkaan.
      Kun nyt muistelen olin koti ja koulukiusattu.
      En annan anteeksi kohteluani mutta en ole katkera.
      Olen hyvin elämänhaluinen ja pärjään muutenkin hyvin, kai kova elämä on opettanut.
      Nyt osaan pitää puoleni, ehkä liiankin hyvin.
      Mutta en koskaan aloita riitaa enkä myöskään kiusaa ketään, en tunne tarvetta sellaiseen.
      Olin lapsena paljon yksin, olin kova lukemaan.
      Viihdyn yksin vieläkin, koskaan en ole yksinäinen, aika kuluu liiankin nopeasti.
      Tuntuu hyvältä että olen huomannut monien pitävän minusta vaikka isäni muisti sanoa usein että sinusta ei tykkää kukaan.
      Olen oma itseni, suhtaudun kaikkiin samalla tavalla varallisuuteen tai asemaan katsomatta.
      Kehunko liikaa, pitää välillä tykätä itsestään :D

      • Anonyymi

        👍Peukku sinulle, olet palstan parhaita. Vaikutat aidolta mukavalta naiselta.


      • Anonyymi

        Ennen kasvatus oli ohjeita ja kieltoja, väheksymistä ja syyllistämistä. Lapsen tunteilla ei ollut väliä.
        Ei kannattanut valittaa kiusaamisesta tai muusta vanhemmille, sillä he halusivat tietää, mitä lapsi oli tehnyt, että sillä tavalla kostettiin, sillä eihän kukaan koskaan kiusaa muita syyttä suotta. Oli mietittävä omaa käytöstä.
        Murheetkin oli kestettävä yksin, sillä "sinä olet nuori ja terve, elämä edessä, pitää katsoa eteenpäin ja reipastua. Pian tämä unohtuu, kun et jatkuvasti sure mennyttä, mille et mitään kuitenkaan voi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kasvatus oli ohjeita ja kieltoja, väheksymistä ja syyllistämistä. Lapsen tunteilla ei ollut väliä.
        Ei kannattanut valittaa kiusaamisesta tai muusta vanhemmille, sillä he halusivat tietää, mitä lapsi oli tehnyt, että sillä tavalla kostettiin, sillä eihän kukaan koskaan kiusaa muita syyttä suotta. Oli mietittävä omaa käytöstä.
        Murheetkin oli kestettävä yksin, sillä "sinä olet nuori ja terve, elämä edessä, pitää katsoa eteenpäin ja reipastua. Pian tämä unohtuu, kun et jatkuvasti sure mennyttä, mille et mitään kuitenkaan voi."

        Valitettavasti olemme noita kaltoin kohdeltuja lapsia emmekä kovin ymmärtäviä olleet omillekkaan lapsille. Nyt heillä on jo lapsenlapsia, on ne asiat vähän sentään parantuneet. Niistä ainakin puhutaan.


      • Anonyymi

        Itselläni helluntailaiset vanhemmat, eikä äiti millään tavoin muotitietoinen ja valitsi vaatteideni väritkin sen mukaan kuin mistä itse (tummahiuksisena) piti, ei kunnioittanut minua, mikä väri olisi minulle (vaalealle) sopinut ja mikä ei.

        Olin kaikessa muussakin pakotettu elämään, en oman, vaan heidän uskonsa mukaan. Vielä esim. lapsuusaikanani (1960-luku) farkut olivat muka "syntisiä".

        Ottaen osaa loukattuun mieleesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti olemme noita kaltoin kohdeltuja lapsia emmekä kovin ymmärtäviä olleet omillekkaan lapsille. Nyt heillä on jo lapsenlapsia, on ne asiat vähän sentään parantuneet. Niistä ainakin puhutaan.

        Näin on. En ole koskaan voinut "antaa anteeksi", sillä siten olisin kieltänyt sen pienen, pahoinpidellyn lapsen ihmisoikeudet.

        Olin yksin, joka taholta, samalla ainoa, joka aina muistaa ja puolustaa sitä pientä tyttöä. Monet tiesivät, mutta yksikään ei auttanut.

        Helluntailaisten mukaan joudun Helvettiin, kun en enää salaile heidän tekojaan. He itse eivät koskaan ole yrittäneetkään selvittää näitä asioita: selvittämättömät rikokset tulisi uhrin vain "lakaista maton alle".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti olemme noita kaltoin kohdeltuja lapsia emmekä kovin ymmärtäviä olleet omillekkaan lapsille. Nyt heillä on jo lapsenlapsia, on ne asiat vähän sentään parantuneet. Niistä ainakin puhutaan.

        Näin on. En ole koskaan voinut "antaa anteeksi", sillä siten olisin kieltänyt sen pienen, pahoinpidellyn lapsen ihmisoikeudet.

        Olin yksin, joka taholta, samalla ainoa, joka aina muistaa ja puolustaa sitä pientä tyttöä. Monet tiesivät, mutta yksikään ei auttanut.

        Helluntailaisten mukaan joudun Helvettiin, kun en enää salaile heidän tekojaan. He itse eivät koskaan ole yrittäneetkään selvittää näitä asioita: selvittämättömät rikokset tulisi uhrin vain "lakaista maton alle".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti olemme noita kaltoin kohdeltuja lapsia emmekä kovin ymmärtäviä olleet omillekkaan lapsille. Nyt heillä on jo lapsenlapsia, on ne asiat vähän sentään parantuneet. Niistä ainakin puhutaan.

        Kun ymmärtää että se ” kasvatus ”oli ajan hengen mukaan , ei tietenkään pahalla vaan että muka opettivat lapsiaan, kun eivät muusta tienneet.
        Moni on katkera koska nykyään on erilaista
        Niitä asioita ei voi verrata .
        Itsekkään en ole antanut anteeksi äidilleni yhtä tapausta mutta en ole katkera , teki kuten oli oppinut itse lapsuudessaan .
        Hyvä sentään että kasvatus menetelmät ovat toiset tänään ja ettei vaadita alaikäistä ymmärtämään asioita joita heille ei olla edes opetettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni helluntailaiset vanhemmat, eikä äiti millään tavoin muotitietoinen ja valitsi vaatteideni väritkin sen mukaan kuin mistä itse (tummahiuksisena) piti, ei kunnioittanut minua, mikä väri olisi minulle (vaalealle) sopinut ja mikä ei.

        Olin kaikessa muussakin pakotettu elämään, en oman, vaan heidän uskonsa mukaan. Vielä esim. lapsuusaikanani (1960-luku) farkut olivat muka "syntisiä".

        Ottaen osaa loukattuun mieleesi.

        Tuo on minulle uutta. Työpaikan helluntailainen pukeutui nätisti väreihin, meikkasi ja oli iloinen ja seurallinen. Tämä 90-luvun loppupuolella niin ettei ihan tämän päivän trendi.
        Oikein piti muistella, käyttikö hän farkkuja, kyllä käytti.
        Ehkä sinun vanhempasi vain olivat vanhoillisia. On jo lapsuuden telttakokouksistakin muisto että olivat sievästi puettuja. Vai vertaanko vain äitiini, joka käytti puuvillahuivia leuan alle sidottuna ja pukeutui pääosin tummiin leninkeihin.


    • Anonyymi

      Lapsuuden kokemuksia henkilökohtaisesta kiusaamisesta ja kiusatuksi tulemisesta ei omalle kohdalleni ole paljon sattunut.

      Kiitos viisaan äitini, joka oli hyvin tarkka meidän lasten keskinäisistä kahinoista. Ennen asiaan puuttumista hän tarkkaili tilannetta ja kahinan aloittaja sai nuhteet.

      Muistan tapauksen koulumatkalta kun äiti torui minua erään Kirsti nimisen tytön kiusaamisesta.
      Minä ja paras kaverini Aili emme olleet ottaneet Kirstiä huomioon vaan Kirsti oli kulkenut yksin meidän perässämme.
      Yritin selittää äidille ettei Kirsti halua olla meidän kanssamme mutta äiti vaati meitä ottamaan Kirsti porukkaamme.
      Näin tapahtui ja meistä tuli hyvä kolmikko.

      Omille tyttärelle ja pojalle olen painottanut kaverien tärkeyttä, eikä ketään saa kiusata.

      Ensimmäisessä työpaikassani kaupungin elintarvike laboranttina huomasin kanslistina työskentelevän " sinkku" naisen joutuneen muitten viraston henkilöstöön kuuluvien kiusaamisen kohteeksi.
      Se ilmeni eristämisenä porukasta, häntä ei kutsuttu yhteisiin kahvi tilaisuuksiin tai muuten käyty juttelemassa hänen kanssaan.
      Kun minä kävin kutsumassa tämän Saimin myös tuomilleni kakkukahveille Saimi kiitti kohteliaasti eikä tullut.
      Olin silloin hyvin nuori, vasta valmistunut parikymppinen, enkä osannut puolustaa Saimia, vaikka ymmärsin hänen olevan kiusaamisen uhri.

      Saimi joutui sitten puoleksi vuodeksi sairaalaan ja sairasloman jälkeen muutaman kuukauden kuluttua hän pääsi eläkkeelle.

      Saimin kohtalo harmitti minua pitkään ja syytin itseäni etten pitänyt Saimin puolia.
      Minä nimittäin olen itse vahva eikä minua kiusattu. koskaan.

      t tepa

    • Anonyymi

      Ei kiusattu kotona eikä koulussa, mutta eri työpaikoissa kiusattiin vaikka hyvin harvoin. Kerran oli kyseessä nilkki esimies-mies joka närkästyi naisen osaamisesta tai joskus kateellinen nainen. Pääosin kuitenkin työelämäkin ihmissuhteet olivat hyviä. Uskon takia yhtä kiusattiin, muita en muista.

    • Anonyymi

      Ketjun aloittajan tarkoittama kiusaajakoulu oli kai lähellä Tuomiokirkkoa..
      Tuleev vielläkin tapaus mieleen

    • Anonyymi

      Minua ei ole ikinä kiusattu. Sain v 1958 ensimäiset silmälasit. Pikku tyttö olin 9v ja tosi ylpeä niistä. Ei kukaan kiusannu alakoulussa, ei oppikoulussa , ei opiskeluaikana eikä koskaan työpaikalla, . Eikä missään harrastuksissa.
      Siksi ihmettelen ,kun jotkut ihmiset kertoilee , että heitä on kiusattu läpi elämän.

    • Anonyymi

      Minua ei ole kiusattu enkä ole kiusannut toisia.
      Ei kouluissa eikä kaveripiirissä.
      Varsinkin kansakoulussa oli tarkka välituntikontrolli ja tiesimme, että asioihin puututaan tarvittaessa nopeasti ja kovalla kädellä.Esimerkiksi kansakoulun 2 luokalla heittelimme välitunnilla lumipalloja joka oli kielletty. Mahdollisesti kiusaamisen tai muun häiriköinnin ennakkotorjuntaa.
      Minä kärähdin. Välituntivalvojan toimesta, fyysisesti ohjaten johtajaopettajan huoneeseen. Tilanteen kuvaus. Valvoja palasi hoitamaan tehtäväänsä. Johtajaope puhutteli ja myönsin tietäneeni tehneeni kiellttyä mutta siitä ei ollut vahinkoa kenellekään.
      Mitään selittämättä minut nostettiin rynttyistä seinälle ja sitten alkoi tulemaan avokämmentä molemmille poskille. Saatesanoin: Vieläkö heität?
      Itkien vannoin, etten enää koskaan heitä lumipalloja.
      Pahiten koski se, että kaverini virnuilivat ikkunan takana mutta kukaan ei puolella sanalla maininnut koko tapahtumasta mitään.

      Kotona koin kiusaamista. 8 vuotta vanhempi veljeni katsoi aika ajoin sen velvollisuudekseen.
      Äitini simputti minua jo alle kouluikäisenä. Simputus jatkui aikuisikääni saakka mutta vasta vuosia kodistani pois muuton jälkeen aloin ymmärtämään sen ilkeyden.
      Vaikka lääkäri ilmoitti äitini lopun koittavan noin tunnin, parin kuluttua niin en mennyt mutta myöhempinä vuosina olen katunut tuota. Matka olisi vienyt noin 15 minuuttia kaikkineen. Silloin olisi pitänyt mennä ja kysyä kuolevalta äidiltäni miksi hän on aina vihannut minua! Hyljeksiminen ja simputus ulottui myös kasvatettuihin ja koulussa menestyviin lapsiimme.

    • Anonyymi

      Minä heitin 2. luokalla myös lumipalloja , osuen erään tytön käsivarteen. Rangaistuksena piti heittää 50 lumipalloa, valvojan määräämälle kohteelle.
      Lapaset olivat läpimärät , kosteasta lumesta puristeltujen pallojen teosta. Kovat torumiset päälle.

    • Anonyymi

      Nyyhkytätien palstalla surraan. Muistakaa pääsyy, teitä kiusattiin kun pyrittemulk kujenseuraan. Olisitte ottaneet etäisyyttä valinneet pari mukavaa kaveria. Ja ym märtäneet, että tärkeää on lukea läksyt saksan kielioppi ja ellipsin polttopisteiden laskenta, koska silloin pääsee yliopistoon ja sieltä löytää sen fiksun puolison ei kärkkymällä nurkkakoulussa jotain hälykäpiöitä

      • Anonyymi

        Sitten vielä pa neskeluikäisten rikollisten suremisesta lapsina, aivan naurettavaa

        Usa Englanti Australia on parlamentaarisen demokrstian syntymaita joissa alaikäiset rikolliset paljastetaan armotta ilman pskanjau hantaa kuolukuisaamisista. Tietysti sielläkin asioita otetaan huomioon mutta kuuntelematta tekosyitä


      • Anonyymi

        Tässä meillä on ihmelapsen selostus 10.vuotiaan opiskeluista. Tavallisen maatiaisen vain piti käydä kansakoulua ja sietää röyhkeitä kundeja, jotka tiesivät menevänsä yliopistoon. Pienessä maalaiskylässä keskikoulu oli korkein mahdollisuus suurimmalle osalle.
        Toivotaan, että ylpeily kannatti. Ja kiusaaminen loppui siellä isossa koulussa.


    • Anonyymi

      Vääriä valintoja ja tuloksena tarjousjauhelihaa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe