Olen erittäin huolestunut 2v4kk ikäisen poikamme puheenkehityksestä! Hän ymmärtää kyllä todella hyvin puhetta ja osaa vastata moniin kysymyksiin yhdellä sanolla, mutta lauseita hän ei tunnu oppivan millään. Kun 1 1/2vuotiaat oppii yhdistelemään kahden sanan lauseita, niin meidän poika kyllä oppii sanoja, mutta ei yhdistele niitä lauseiksi. Osaa kyllä sanoa esim moi mummu, osta auto. Mutta siihen se sitten jääkin. Alkuraskaudessa jouduin ottamaan muutamia raskauspahoinvointi tableteita kovaan raskaupahoinvointiini ja nyt minua mietityttääkin se, että ne ovat vahingoittaneet poikani aivoja. Muuten hän on kehittynyt normaalisti. 2-vuotisneuvolassa kysyin, milloin voisi päästä puheterapiaan, mutta neuvolatäti sanoi, että ei olisi vielä huolestunut. Sekä mieheni, että minä olemme molemmat osannet puhua lauseita ennen kuin olemme täyttäneet 2v.
huolestunut
9
1970
Vastaukset
- äiti
Voihan olla, että kun lapsi hoksaa jujun, niin silloin tulee puhee jo valmiimpana yhtäkkiä. Eipä aikaakaan, kun itseksesi ihmettelet, että miksi tuo lapsi ei voi olla edes joskus hetken hiljaa!
Voithan vaikka kokeilla, että et ymmärrä ihan kaikkea puolesta sanasta. Sekin voi osaltaan kannustaa lasta käyttämään kieltään. Leiki lapsen kanssa, selitä leikkejä, loruile ja laulele. Meillä ainakin lauluihin tulevat ensin nuo pitkät lauseet, rytmi kun auttaa lasta puheen tuottamisessa.
Meillä on ainakin täälläpäin sellainen kielen kehitysseuranta neuvolassa 2,5 vuotiaalle lapselle. Odota siis vielä hetki, mutta jos ei vielä kuukausien päästä tule enemmän lauseita, huolestu uudestaa.- Susan
Voisit soittaa kuntanne/kaupunkinne terveyskeskuksen puheterapeutille ja pyytää saada aika hänelle. Hän voisi sitten tehdä arvion lapsestanne ja voisitte olla "huoletta", koska asia olisi virallisesti hoidossa... puheterapeuteille vaan voi olla tosi pitkätkin jonot, mutta pääsisitte ainakin jonoon...
Meillä pääsimme poikamme kanssa puheterapeutille 2,5 vuotiaana ja diagnoosina oli alunperin vaikeasti viivästynyt puheenkehitys, hän toki puhui vielä vähemmän kuin sinun lapsesi. Oli pääasiassa täysin omaa kieltä..
- maani78
Ole tiukkana neuvola tädille ja KÄSKE kirjoittamaan lähete puheterapiaan. Niihin on n.9kk jonot, terapia pitäisi aloittaa nopeasti tai ainakin tutkimusjakso tehtyä jotta saatte tarvitsemanne avun.Jos apu tulee vasta 6v on aina vaikeampaa edetä ja tällöin myös helpommin joutuu kiusatuksi. Kysy ihmeessä jos haluat tietää jotain kokemusta löytyy, mulla on 3 dysfaattista lasta.
- frogman
silti lietso hysteriaa.
Kokemusta on dysfasiasta täälläkin.
Ei sitä apua osaa hakea esim esikoisen kanssa. Näin kävi meille.
Minulle ainakin henkilökohtaisesti sanottiin ettei puheterapiasta ole juuri mitään hyötyä ennen kolmea ikävuotta.
Kannattaa kuitenkin itse ottaa asioista selvyyttä, ei siihen mitään neuvolatätien painostamisia tarvita.
Älykkyys ei ole ollenkaan riippuvainen puhujan taidoista vaikka lapsi kuten meillä kohta 8 vuotias
"tankkaa" välillä sanoja.
Joskus on kiusattukkin juu, mutta lapset on lapsia ja aikuiset vielä pahempia.
- Jatta
Siskonpoikani ei puhunut SANAAKAAN ennenkuin täytti 2 vuotta. Eli kaikki tulevat omassa tahdissaan...
- kristiina
Kuulostaa samalta kuin meillä. Nyt 2 v 10 kk poikamme rupesi puhumaan kaksi kuukautta sitten. Nyt puhuu kuin papupata, tosin puhe epäselvää. Sitä ennen puhui vain yksittäisiä sanoja. Viime viikolla oltiin foniatrilla (erikoislääkäri). Hän oli sitä mieltä, että ei mitään huolta. Tärkeintä on, että ymmärtää ja että vuorovaikutus toimii. Olin itsekin todella huolestunut. Olemme olleet puheterapiassa seurannassa. Nyt sitäkään ei enää tarvita. Ota rohkeasti puheterapeuttiin yhteyttä. Minä soitin suoraan ja sanoin, että nyt tarvitaan edes yksi aika, jotta saan itselleni mielenrauhan. Kaksi aikaisempaa tyttöäni ovat ruvenneet puhumaan ajallaan.
- terveydenhoitaja
Lapsesi sanoo jo kahden sanan lauseita "moi mummu". Ole huoleti. Lapset ovat yksilöitä. Ja pojilla puheen kehitys tyttöjä hitaampaa. Jos lapsi ymmärtää puheen, aivojen kehitys on normaalia. Kyllä se puhe siitä tulee. Joskus hoitopaikassa esim 2 viikkoa voisi auttaa. Kotona ollessa vanhemmat ymmärtävät lastaan liian hyvin ja lapsen ei tarvitse tuottaa puhetta tullakseen ymmärretyksi.
- ja toka
ensimmäinen lapsi puhui meidän perheessä useiden sanojen lauseita jo yksi vuotiaana, toinen ei puhunut kaksi vuotiaana sanaakaan ja kolme vuotiaana puheesta ei kukaan ulkopuolinen ottanut mitään selvää - kuusi vuotiaana puhui kyllä mutta oli ns. puhevikainen -> puheterapiassa muutaman krt ja kaikki kirjaimet löytyivät..
meidän kuopuksella vain ei tainnut olla asiaa niin paljon kun esikoisella.. ja sanoittakin sai asiansa ymmärretyksi.. nyt kumpikin puhuvat kyllä jo yhtä paljon tarvittaessa ja yhtä selvästi
luultavasti suurta huolta teidän tapauksessa ei ole kun oppii sanoja.. kannattaa lukea ja jutella pojan kanssa paljon - eiköhän puhe sieltä pikkuhiljaa lähde luistamaan.. - äiti
Nyt muutamina päivinä poika on oppinut kaksiosaisia lauseita! Koskahan pitkät lauseet tulevat? Kestääköhän tämä kahden sanan vaihe kauaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069