11518. IS Viikonloppu 6.-7.4.2024

Onpan ankean oloinen löhtökohta IJL-tiimin ristikolle kun kunnon pääkuva ja siitä johdetut hyvät ratkaisulauseet puuttuvat. Toki vain kuvituskuvalta näyttävä pieni pääkuva saattaa sisältää koko ristikkoa kantavan idean. Osa kuvituksessa on turhan pienipiirteistä piiperrystä, joka vaatii suurentamista, että kuvista saa kunnolla selvää.

Juha Leinosen Manta vaikuttaa tällä kertaa mielenkiintoisemmalta.

128

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuli kahteen kertaan kun tuntui, että ekalla kerralle ei mennyt eteenpäin (sivu junnasi pitkään samassa vaiheessa).

      • Anonyymi

        Tulkittiin ilmeisesti häiriköinniksi. Sitä se olikin ennen kuin toisin todistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkittiin ilmeisesti häiriköinniksi. Sitä se olikin ennen kuin toisin todistetaan.

        Ahaa, puhut kokonaisista langoista, joissa kerrot taas etukäteispettymyksestä. Ehkä sinun ei kannata ratkoa ollenkaan, olet jo nyt niin pahalla tuulella.


    • Anonyymi

      Onhan tässä muuta mielenkiintoa kuin oikean reuna kuva. Sen yhteys muuhun ideaan jäi hämäräksi, joskin jotain yhteyttä yritin keksiä. Itse ratkonnan kannalta ainakin itselle oikean reunan "pääkuva" oli totaalisen merkityksetön.

      • Anonyymi

        Olipa mainio ristikko, joka tuotti todellisen yllätyksen! Minulla ei ole tästä mitään huonoa sanottavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa mainio ristikko, joka tuotti todellisen yllätyksen! Minulla ei ole tästä mitään huonoa sanottavana.

        Niinpä. Tapio ei ole vieläkään tajunnut 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tapio ei ole vieläkään tajunnut 😂😂😂

        Kyllä minä sen jujun jouduin kohtaamaan. Oikean reunan kuva sen avaajana vain oli minulle merityksetön eli itsellenii se oli turhake. Jokin ajatus minulla oikean reunan kuvan merkityksestä on, mutta en oikein usko, että siitä kenellekään juuri hyötyä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä sen jujun jouduin kohtaamaan. Oikean reunan kuva sen avaajana vain oli minulle merityksetön eli itsellenii se oli turhake. Jokin ajatus minulla oikean reunan kuvan merkityksestä on, mutta en oikein usko, että siitä kenellekään juuri hyötyä on.

        Etkö osaa kohdata ristikkoja yksilöinä? Vaadit jotakin mitä ei edes ole ja nytkin harhailet ajatuksissasi väärällä suunnalla. Nehän lähtivät harhaan jo alustuksessa.


    • Anonyymi

      Nyt on taas niin vaikea ristikko, että ei tästä mitään irtoa, vaikka kuinka pyörittelen paperia. Mutta jos joku auttaisi alkuun , yrittäisin uudelleen!

    • Anonyymi

      samaa mieltä! ompas todella vaikea kovis ristikko ei meinaa millään päästä alkuun.

    • Anonyymi

      Saisiko ymmärrystä kohtaan Palomaa verbiksi ja varsin. Kiitos

      • Anonyymi

        Toi palomaa on kulo+pata, ja nilkkurit..


    • Anonyymi

      Reini 3 kpl. Vaaniva, palkkakausi, kollega. Jelppikää tattis

      • Anonyymi

        Kaimakin löytyy ylhäältä lisäksi


      • Anonyymi

        Reineistä sen verran, että niihin ei liity mitään tiettyyn henkilöön liittyvää teemallisuutta.


    • Anonyymi

      Kaataa

      oliivi, eniten, pituussuunta, rotusika, anitrat, riuut, nasaret, nilkkurit, fraasi, asiattomat, uloke, repo, palmyra, apeutua, elatus, erhe, anapesti, hamar, chris, transit, aviisi

    • Anonyymi

      Huuhaa taitaa tosiaan odottaa, että kaikki virheet hänelle osoitetaan, että hän osaisi ne korjata. Omilla sivuillaan on sama löhtökohta ja Leinonen on Leinknen ja kaikkea muuta überkömpelöä.

      Ilmeisesti on liian kiire ja liikaa tärkeitä muitakin asioita, että jaksaisi yhtään katsoa, mitä jättää jälkeensä.

    • Anonyymi

      Tutkii? Kabinetissa? Pääsisi eteenpäin kiitos

      • Anonyymi

        En laittanut näitä tarkoituksella, koska mm. näihin liittyy ristikon juju. Autan sen verran, että kabinetti on hallitus ja poliisi tutkii.


      • Anonyymi

        Siis vastaukseen tulee tavuviiva väliin, ja on tummasta ministerirouvasta kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis vastaukseen tulee tavuviiva väliin, ja on tummasta ministerirouvasta kyse.

        Paljastitpa sitten jujun, vaikka se on juuri olennaidin asia, mikä ratkojan pitäisi itse hoksata, jottei tule ratkonnasta plääh-tunne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljastitpa sitten jujun, vaikka se on juuri olennaidin asia, mikä ratkojan pitäisi itse hoksata, jottei tule ratkonnasta plääh-tunne.

        Älä Huuhaa yritä määräillä millä tavalla ihmisten pitää ristikkonsa ratkoa. Jos sinulle tulee jostain asiasta "plääh-tunne", niin ei se tarkoita, että samanlainen tunne tulisi myös muille.


    • Anonyymi

      Haluan palautusajan umpeuduttua tarkistaa, ymmärsinkö pääkuvan oikein.

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä sinulla taitaa olla porttikielto sen tiedon lähteelle.


    • Anonyymi

      kovasti kaikki kysyy neuvoja ja apuja? mutta kukaan ei osaa neuvoa ja auttaa? ei taida kukaan vielä saanut ristikkoa täyteen?

      • Anonyymi

        Kyllä minä ainakin sain sen täyteen. Yksi ainoa piilokirjain jäi epäselväksi vihjeestä: sama x 3 kaksikielisesti. Laitoin sit siihen seitit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin sain sen täyteen. Yksi ainoa piilokirjain jäi epäselväksi vihjeestä: sama x 3 kaksikielisesti. Laitoin sit siihen seitit...

        seitit on kyllä oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        seitit on kyllä oikein

        Ai, minä laitoin saitit (vrt. "saitti")


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, minä laitoin saitit (vrt. "saitti")

        Kolme kertaa se: se-it-it.


    • Anonyymi

      Minäkin sain tämän muuten täyteen, mutta tuo yläkuva, missä koira, ei auennut. Risteymän kanssa ei käy mikään
      Koira on todennäköisesti olevinaan rodultaan puli. Pumin näköinen se ei ole.
      Ja risteymäksi tulisi sitten ugmi tai ugli. Kumpikaan ei kuulosta miltään. Voisi olla ugri, mutta mikä tuo koira sitten olisi?
      Itse asiassa koiratuntemukseni ei tunnista tuota puliksikaan, sillä on maahan asti oleva turkki. Mikä se sitten on?
      Tämä siis, mikäli tuo "enää jäljellä" on ripe.

      • Anonyymi

        Muistikuvani mukaan tuo risteymä on ratkojissa jo olemassa.


      • Anonyymi

        Kuuklaa ugli ja hämmästy.


      • Anonyymi

        Katso Wikipediasta: rumeliini, eli ugli


      • Anonyymi

        Ugli eli rumeliini on mandariinin ja greipin luonnonristeymä. Maultaan se sijoittuu näiden kahden välimaastoon. Siitä löytyy niin happamuutta kuin makeutta.


      • Koira on todennäköisesti olevinaan rodultaan puli."

        Olet oikeassa. Koira saisi näyttää paremmin rotuiselta, miltä ratkaisusana edellyttää.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Koira on todennäköisesti olevinaan rodultaan puli."

        Olet oikeassa. Koira saisi näyttää paremmin rotuiselta, miltä ratkaisusana edellyttää.

        "Saisi"? Ja Huuhaan kirjoitukset täällä saisivat olla sekä kieleltään että sisällöltään sen verran laadukkaampia että olisivat edes välttävää tasoa.


    • Anonyymi

      Tavuviivaa tai yhdysviivaa oli käytetty kolmessa kohdassa, vaikuttaen siis yhteensä 6 vaaka- ja pystyratkaisusanaan.
      Voin kyllä johonkin yksittäiseen sanaan antaa aika suoraviivaisenkin vinkin. Mutta en haluaisi tehdä isoa sanaluetteloa, kuten edellä oli tehty.

      • Anonyymi

        Jos edellisen kirjoitti Huuhaa, niin ihmettelen miksi hän nyt itse ryhtyi tällaiseen totaaliseen paljasteluun, vaikka on sellaisesta aina toisille motkottamassa.

        Jos taas edellisen kirjoitti joku muu, niin sitten minulla ei ole mitään huomauttamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos edellisen kirjoitti Huuhaa, niin ihmettelen miksi hän nyt itse ryhtyi tällaiseen totaaliseen paljasteluun, vaikka on sellaisesta aina toisille motkottamassa.

        Jos taas edellisen kirjoitti joku muu, niin sitten minulla ei ole mitään huomauttamista.

        Se on sitä parempaa paljastelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos edellisen kirjoitti Huuhaa, niin ihmettelen miksi hän nyt itse ryhtyi tällaiseen totaaliseen paljasteluun, vaikka on sellaisesta aina toisille motkottamassa.

        Jos taas edellisen kirjoitti joku muu, niin sitten minulla ei ole mitään huomauttamista.

        2024-04-07 19:57:36 kirjoittaja ei ole Tapio-Huuhaa. Ihsn vasn tiedoksi.


    • Anonyymi

      Toisinaan Liljeroos antaa jälkikäteen selostuksia ristikkojensa analogiasta, että kuinka eri ratkaisut syntyvät.

      Tällä kertaa joko hän itse, tai kuvituksesta vastannut Heli Kärkkäinen voisivat hiukan selostaa tämän ristikon pääkuvan ja ratkaisusanan välistä yhteyttä. Täällä tuo kuvan yhteys ei avaudu yhtään.

      Kolme hakukonejättiläistä kuvahakuineen antavat kuvalle tällaiset vastaavuduet netin kuvastojen kanssa.
      Bing: https://urly.fi/3u5J
      Google: https://urly.fi/3u5K
      Yandex: https://urly.fi/3u5L

      Ainakin Bingin kuvahaussa pitäisi olla mukana jo Microsofin kehittämää kolmannen polven tekoälyäkin. Silti sekään ei älynnyt, että mitä Kärkkäinen on tuolla taideteoksellansa halunnut ilmaista.

      Ehkä Heli vielä avaa sanaisen arkkunsa. Antaa selkeän ja lempeän selostuksen siveltimensä jäljen ja ratkaisusanan välisestä suhteesta.

      • Pääkuva ei ainakaan töyttänyt tehtäväänsä. Jos on tämön kaltainen pääkuva, sillä pitää olla selkeä yhteys ristikossa ilmeneviin jippoihin. Muuten se on turhake. Pääkuva jäi siis myös 2024-04-07 23:37:29 kirjoittaneelle täysin turhakkeeksi. Turhakepääkuvia Sanarisin ristikoissa on ihan liikaa.

        Väkisin väännetyn selitykssn pääkuvalle kehitin, mutta kun se tuli jipon keksimisen jälkeen, pääkuva oli minulle turhake.

        Olisi mielenkiintoista tietää kenelle oikean reunan pääkuvaksi merkitty kuva ei ollut turhake.

        Ilman merkkausta pääkuvaksi, kuva kyllä minusta esittää sitä, mitä ratkaisusanaksi tulee kun katsoo kuvaa oikealla tavalla.

        Mitä muuhun kuvitukseen tulee, siitä hieman.

        Osa kuvituksessa on turhan pienipiirteistä piiperrystä, joka vaatii suurentamista, että kuvista saa kunnolla selvää.

        Vihjeen TERÄN VASTAINEN… alapuolella olevassa pitää lähinnä arvata, mitä kuvan yläosassa on. Peiliin katsovaa miestä esittävä kuva on epäselvä. Yksityiskohtien tarkalla havaitsemisella tosin ei ole tällä kertaa em. vihjeissä merkitystä. Sivun yläosassa sian alapuolella olevassa vihjekuvan henkilöt ovat vaivoin riittävän isoja.

        Heli ei siinä suhteessa ole kunnon ammattilainen, että häneltä puuttuu käsitys siitä, miten pienipiirteisiä kuvia mihinkin tilanteeseen voi laittaa. Jatkuvalla syltöllä häneltä tulee floppikuvitusta, jossa kuva on mennyt sutuksi. Osa ongelmasta johtuu siitä, että isoa kuvaa vain pienennetään kokoon, jossa se ei enää kunnolla toimi.

        Isot pääkuvat ovat usein turhan karkeapiirteisiä ja pienet kuvat liiallista piiperrystä. Syy tähän lienee osittain kierrätettävyydessä. Ainakin osa kuvista tuntuu tehdyn kompromissina, jota ne sopisivat eri kokoihin. Tällöin parhaiten kuvat toimivat keskikokoisina.

        Myönnän, että minulla välillä on samaa ongelmaa ja minulla on kuvia, joissa olen ollut kahden vaiheilla, laittaako vihjeen kuvana vai tekstinä. Ammatikseen tekevältä odottaisin parempaa harkintaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Pääkuva ei ainakaan töyttänyt tehtäväänsä. Jos on tämön kaltainen pääkuva, sillä pitää olla selkeä yhteys ristikossa ilmeneviin jippoihin. Muuten se on turhake. Pääkuva jäi siis myös 2024-04-07 23:37:29 kirjoittaneelle täysin turhakkeeksi. Turhakepääkuvia Sanarisin ristikoissa on ihan liikaa.

        Väkisin väännetyn selitykssn pääkuvalle kehitin, mutta kun se tuli jipon keksimisen jälkeen, pääkuva oli minulle turhake.

        Olisi mielenkiintoista tietää kenelle oikean reunan pääkuvaksi merkitty kuva ei ollut turhake.

        Ilman merkkausta pääkuvaksi, kuva kyllä minusta esittää sitä, mitä ratkaisusanaksi tulee kun katsoo kuvaa oikealla tavalla.

        Mitä muuhun kuvitukseen tulee, siitä hieman.

        Osa kuvituksessa on turhan pienipiirteistä piiperrystä, joka vaatii suurentamista, että kuvista saa kunnolla selvää.

        Vihjeen TERÄN VASTAINEN… alapuolella olevassa pitää lähinnä arvata, mitä kuvan yläosassa on. Peiliin katsovaa miestä esittävä kuva on epäselvä. Yksityiskohtien tarkalla havaitsemisella tosin ei ole tällä kertaa em. vihjeissä merkitystä. Sivun yläosassa sian alapuolella olevassa vihjekuvan henkilöt ovat vaivoin riittävän isoja.

        Heli ei siinä suhteessa ole kunnon ammattilainen, että häneltä puuttuu käsitys siitä, miten pienipiirteisiä kuvia mihinkin tilanteeseen voi laittaa. Jatkuvalla syltöllä häneltä tulee floppikuvitusta, jossa kuva on mennyt sutuksi. Osa ongelmasta johtuu siitä, että isoa kuvaa vain pienennetään kokoon, jossa se ei enää kunnolla toimi.

        Isot pääkuvat ovat usein turhan karkeapiirteisiä ja pienet kuvat liiallista piiperrystä. Syy tähän lienee osittain kierrätettävyydessä. Ainakin osa kuvista tuntuu tehdyn kompromissina, jota ne sopisivat eri kokoihin. Tällöin parhaiten kuvat toimivat keskikokoisina.

        Myönnän, että minulla välillä on samaa ongelmaa ja minulla on kuvia, joissa olen ollut kahden vaiheilla, laittaako vihjeen kuvana vai tekstinä. Ammatikseen tekevältä odottaisin parempaa harkintaa.

        Mielestäni sinun pitää laittaa palautetta palautelomakkeella tai sähköpostilla.


    • Anonyymi

      tuleeko pääkuvasta tosiaan "kaataa" onko oikein?jos niin voisiko joku valistaa ja perustella sitä minulle?

      mitä noin reinin vihjeet oikein ovat?

    • Anonyymi

      Kaipa se pääkuvan idea on se, että se vihjesanoissa oleva yhdysviiva on joko pysty-tai vaakasuuntainen,....(kaataa)

      • Anonyymi

        Laatijahan vie teitä kuin metrin halkoa! Miksi pääkuvan pitäisi liittyä teemaan? Huuhaakin valittaa jatkuvasti asioista, jotka ovat muille ihan merkityksettömiä. Kauheaa valitusta valituksen perään. Maailmaan tarvitaan positiivisuutta ja sitä tämä ristikko tarjosi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatijahan vie teitä kuin metrin halkoa! Miksi pääkuvan pitäisi liittyä teemaan? Huuhaakin valittaa jatkuvasti asioista, jotka ovat muille ihan merkityksettömiä. Kauheaa valitusta valituksen perään. Maailmaan tarvitaan positiivisuutta ja sitä tämä ristikko tarjosi!

        "Miksi pääkuvan pitäisi liittyä teemaa"

        Siksi, ettei se olisi töysi turhake. "Pääkuva" on totaalinen turhake, jos siitä johdetaan vain irrallunen sana. Ihan täyttä pelleilyä. Suututtaa hirveästi minrn pääkuvapelleily.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi pääkuvan pitäisi liittyä teemaa"

        Siksi, ettei se olisi töysi turhake. "Pääkuva" on totaalinen turhake, jos siitä johdetaan vain irrallunen sana. Ihan täyttä pelleilyä. Suututtaa hirveästi minrn pääkuvapelleily.

        Onkohan tässä käynyt niin, että kulmaan on vahingossa jäänyt ikävä kolo, hoka piti kuvalla täyttää. Iso kuva siihen in ihan hyvä ratkaisu, mutta sen lauttaminen "pääjuvaksi" on pelleilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi pääkuvan pitäisi liittyä teemaa"

        Siksi, ettei se olisi töysi turhake. "Pääkuva" on totaalinen turhake, jos siitä johdetaan vain irrallunen sana. Ihan täyttä pelleilyä. Suututtaa hirveästi minrn pääkuvapelleily.

        Turhake on negatiivinen näkemys tästä ristikosta annettuna. Tämä oli upea ristikko ja ihan tulee mieleen, että pääkuvalla kiusoitellaan Huuhaata. Sehän olisikin kunnianosoitus ahkeralle kirjoittajalle, joka johdatellaan ansaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tässä käynyt niin, että kulmaan on vahingossa jäänyt ikävä kolo, hoka piti kuvalla täyttää. Iso kuva siihen in ihan hyvä ratkaisu, mutta sen lauttaminen "pääjuvaksi" on pelleilyä.

        Jos oikeanreunan kuvalle ei ole löydettävisdä kunnon yhteyttä ristikon jippoon, se on huonoin "pääkuva" ikinä. Ihan titaalusen merityksettömäjsi juvaa ei mielellään uso, joten sille oyrkiu kuitenkun merkityksen löytämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikeanreunan kuvalle ei ole löydettävisdä kunnon yhteyttä ristikon jippoon, se on huonoin "pääkuva" ikinä. Ihan titaalusen merityksettömäjsi juvaa ei mielellään uso, joten sille oyrkiu kuitenkun merkityksen löytämään.

        Merkityksetön päökuvakin tuntuu huonolta pilalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oikeanreunan kuvalle ei ole löydettävisdä kunnon yhteyttä ristikon jippoon, se on huonoin "pääkuva" ikinä. Ihan titaalusen merityksettömäjsi juvaa ei mielellään uso, joten sille oyrkiu kuitenkun merkityksen löytämään.

        Uusiksi
        Ihan totaalusen merityksettömäjsi kuvaa ei mielellään usko, joten sille pyrkii kuitenkin merkityksen löytämään.

        Kaadettaisiinkioväliviiva sanojen väliin? Se on ainoa selitys, joka antaa oikean reunan kuvalle koko ristikkoa koskevan merkityksen.

        Jo tämä seitys ei ole etsitty vaan kuva pitää ajatella irrallinena, kyseessä on kaikkien aikojen huonoin "pääkuva". Se on lyhyt ja paikka maksimaalisen merkityksetön ratkonnan kannalta. Merkityksettömien pellepääjuvien laittamisen Sanaris saisi lopettaa kokonaan ainakin koviksissa - maanantain keskiksillä kuvituksellisia isoja kuvia kaivataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusiksi
        Ihan totaalusen merityksettömäjsi kuvaa ei mielellään usko, joten sille pyrkii kuitenkin merkityksen löytämään.

        Kaadettaisiinkioväliviiva sanojen väliin? Se on ainoa selitys, joka antaa oikean reunan kuvalle koko ristikkoa koskevan merkityksen.

        Jo tämä seitys ei ole etsitty vaan kuva pitää ajatella irrallinena, kyseessä on kaikkien aikojen huonoin "pääkuva". Se on lyhyt ja paikka maksimaalisen merkityksetön ratkonnan kannalta. Merkityksettömien pellepääjuvien laittamisen Sanaris saisi lopettaa kokonaan ainakin koviksissa - maanantain keskiksillä kuvituksellisia isoja kuvia kaivataan.

        Kirjoitus näyttää siltä, että sen tekijä on saanut aivohalvauksen ja yrittää jättää vielä maailmalle perinnöksi viimeisen viestin. "Ihan totaalusen merityksettömäjsi..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusiksi
        Ihan totaalusen merityksettömäjsi kuvaa ei mielellään usko, joten sille pyrkii kuitenkin merkityksen löytämään.

        Kaadettaisiinkioväliviiva sanojen väliin? Se on ainoa selitys, joka antaa oikean reunan kuvalle koko ristikkoa koskevan merkityksen.

        Jo tämä seitys ei ole etsitty vaan kuva pitää ajatella irrallinena, kyseessä on kaikkien aikojen huonoin "pääkuva". Se on lyhyt ja paikka maksimaalisen merkityksetön ratkonnan kannalta. Merkityksettömien pellepääjuvien laittamisen Sanaris saisi lopettaa kokonaan ainakin koviksissa - maanantain keskiksillä kuvituksellisia isoja kuvia kaivataan.

        Tapio ei yhtään välitä mitä muut kirjoittaa, suuttumus on niin suuri.


      • Anonyymi

        ratkaisusanoissa oleva väliviiva tietenkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio ei yhtään välitä mitä muut kirjoittaa, suuttumus on niin suuri.

        Paras ehkä valittaa IS:n toimitukselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras ehkä valittaa IS:n toimitukselle.

        Pitää valittaa Tapio-Huuhaasta IS:n toimitukselle? Tuskin tarvitsee, eiköhän ole jo tuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhake on negatiivinen näkemys tästä ristikosta annettuna. Tämä oli upea ristikko ja ihan tulee mieleen, että pääkuvalla kiusoitellaan Huuhaata. Sehän olisikin kunnianosoitus ahkeralle kirjoittajalle, joka johdatellaan ansaan.

        Laitan IS:lle suoraan, koska en Ekin foorumissa voi kertoa näkemystäni:

        Olen pettynyt IS 6.4.204 koviksen oikean reunan "pääkuvaan". Sillä ei ollut minulle mitään ratkonnallista lisäarvoa, jollaista pääkuvilta voi aina edellyttää. Jos "pääkuvan" arvo on sama kuin tavanomaisella teksti- tai kuvavhjeellä, sitä en voi pitää kunnollisena pääkuvana. Pienehkö "pääkuva" on pääkuvana turhake, jota ei pitäisi merkitä pääkuvaksi. Yksi lyhyt sana voi olla merkityksellinen, jos se selkeästi avaa ristikon ideaa. Tällaistakaan tehtävää en "pääkuvalle" löytänyt - merkitystä piti väen väkisin yrittää keksiä hyvää selitystä löytämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhake on negatiivinen näkemys tästä ristikosta annettuna. Tämä oli upea ristikko ja ihan tulee mieleen, että pääkuvalla kiusoitellaan Huuhaata. Sehän olisikin kunnianosoitus ahkeralle kirjoittajalle, joka johdatellaan ansaan.

        "Turhake on negatiivinen näkemys tästä ristikosta annettuna"

        En minä koko ristikloa turhakkeena pidä. Vain sinisiä ruutuja pidän turhakkeina, koska en näe oikean reunan kuvslle sellaista merkitystä, jollaisen edellytän pääkuvalla olevan. Se on vain vihjekuva, joka on melko iso.

        Ristikon jippo sisnänsä oli ihan hyvä.

        Jos minä omissa ristikoissani laittaisin vastaavalla tavalla "päkuvan", täytenä pellenä minua pidettäisiin!


    • Anonyymi

      Ristkon neljä Reini-vihjettä viittaavat kolmeen eri henkilöön jolla tuo sukunimi, ja neljäs viittaa erääseen euraasian alueella virtaavaan suurehkoon jokeen.

      • Anonyymi

        Jos tarkkoja ollaan, tuossa kommentissa on yksi pieni virhe, mutta mitäpä tuosta. Tuo "lisäteema" olikin nerokas juttu.


      • Anonyymi

        Olihan siinä pieni harhaute. Aluksi saattaisi luulla, että Rein(i)-vihjeet ovat ristikon varsinainen suola.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan siinä pieni harhaute. Aluksi saattaisi luulla, että Rein(i)-vihjeet ovat ristikon varsinainen suola.

        Nää jutut ei kiinnostaa Huuhaata pätkääkään, teemakin oli peräti "ihan kiva".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nää jutut ei kiinnostaa Huuhaata pätkääkään, teemakin oli peräti "ihan kiva".

        Niin, keitä te oikein luulette olevanne kun lähdette kirjoittelemaan asioista jotka Keisari on katsonut aiheelliseksi sivuuttaa?


    • Anonyymi

      Tekeeköhän täällä joku noita samassa lehdessä olleita Tavis-tavuristikoita? Meillä rouva hoitelee yleensä tavikset, osana omaa vkl-ristikkourakkanansa.

      Nyt tuossa on vasemmassa yläkulmassa vihjeenä ALKOHOLIA SISÄLTÄVIÄ.

      Siitä tulee vaimon ratkonnan mukaan
      vaakasanaksi ???VIINIPULLO ja
      pystysanaksi ???TERIKOLPAKKO

      Yläkulman ???-tavu ei avaudu millään. Pystysanaksi voisi tulla Bitterikolpakko, mutta se ei taas sovellu vaakasanan alkuun.

      Heti kun tuo puuttuva tavu löytyy, rypistän tuon paperin roskiin. Nyt se vaivaa edelleen keittiön pöydän kulmalla.

      • Anonyymi

        Väkevää viiniä Portugalista, nimi alkaa samoin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkevää viiniä Portugalista, nimi alkaa samoin!

        No ni! Siinä se oli, thanks. Paperi lähti vaimonkin pikavilkaisun jälkeen roskista kohti:)


    • Anonyymi

      mitä oisi "lännen jussi" ja "kääntyen naiseksi"?kiitos avusta!

      • Anonyymi

        Väittäisin john ja allu.


    • Anonyymi

      Herra Huu raivostui niin, että meni riehumaan porttikieltopalstalle.

      • Anonyymi

        Esitin vain kritiikkini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitin vain kritiikkini.

        Eli siis se oikeuttaa porttikiellon rikkomisen? Sinua ehkä inhotaan siellä enemmän kuin Pikeä, joka on jo otettu takaisin - ja se kertoo paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis se oikeuttaa porttikiellon rikkomisen? Sinua ehkä inhotaan siellä enemmän kuin Pikeä, joka on jo otettu takaisin - ja se kertoo paljon.

        Annoin infon, että jos en voi Ekilke foorumilla antaa kritiikkiä, annan suoraan lehteen - se ei Ekin kannalta ainakaan ole parempi vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Toivottavasti sait hyviä kiksejä siitä että vinoilit kannustukselleni Bluesin matsissa sinä edessä istuva setämies Toivottavasti olet jo voit paremmin vaikutit todella sairaalta

    • Anonyymi

      Me olemme vastuussa ihmisten pahoinvoinnista lietsumalla vihaa ja pelkoa viattomiin ihmisiin jonka takia he sairastuvat henkisesti

      Sanoma ja muut Mediat

    • Anonyymi

      Jaska kehui vas. yläkulmaa. Hauska kuvitus. Mutta vihjee TUTKII alapuolrlka oleva kuva EI OLE yhtä tarkka. Heli olisi voinut vahvistaa kuvan viivoja, jitta lipoutulos olusi yhtä hyvä kuin oikeassa yläkulmassa. Minua kiusaa tällaiset suttukuvat.

      • Anonyymi

        Ei ammaytikuvittajalta pidä hyväksyä ainuttakaan suttukuvaa. Jos laittaa suttukuvia, ei kuvittsja ole kunnon ammattilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ammaytikuvittajalta pidä hyväksyä ainuttakaan suttukuvaa. Jos laittaa suttukuvia, ei kuvittsja ole kunnon ammattilainen.

        Ei siinä mitään suttukuvia ole. Kaikista kuvista sai ihan riittävän hyvin selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään suttukuvia ole. Kaikista kuvista sai ihan riittävän hyvin selvää.

        Taso ei minulle riitä. Ristikossa kaikkien kuvien laatu ei ole huipputasoa. Tosin samalla tavalla erittäin pahoja flippeja kuin SK:ssa IS:ssä ei ole.

        Arvioin Helin piirroksia samoilla kruteereillä kuin omien ristikoiden kuvitusta. Epätarkkaa kuvitusta ei saa ristikossa olla. En tämän ristikon kaikkia Helin kuvia olisi omaan ristikkooni kelpuuttanut.

        Helin kuvitus ei ole samalla lailla laadukasta kuin Markku Mäkelän tai Petri Kuhnon. Heillä ei ole koskaan heikkolaatuista vihjekuvaa. Minusta myös Toni Pitkälä tekee laadukkaampaa kuvitusta.

        Jos Eki ei anna antaa sivuillaan palautetta esittää, laitan palautteen suoraan lehden toimitukseen.

        Nyt laitoin:
        "IS kovis 6.4.2024 Heli Kärkkäisen kaksi piirroskuvaa eivät täytä ammattitason kuvittajalta edellytettävää laatutasoa. Yläosan vaalea koira ei ole tarpeeksi näköinen. Vihjeen TUTKII alapuolella oleva vihjekuva on epäselvä. Vrt. vasemman ylälaidan selkeitä piirroskuvia. Jokaisen piiroskuvan tulisi edustaa yhtä hyvää laatutasoa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taso ei minulle riitä. Ristikossa kaikkien kuvien laatu ei ole huipputasoa. Tosin samalla tavalla erittäin pahoja flippeja kuin SK:ssa IS:ssä ei ole.

        Arvioin Helin piirroksia samoilla kruteereillä kuin omien ristikoiden kuvitusta. Epätarkkaa kuvitusta ei saa ristikossa olla. En tämän ristikon kaikkia Helin kuvia olisi omaan ristikkooni kelpuuttanut.

        Helin kuvitus ei ole samalla lailla laadukasta kuin Markku Mäkelän tai Petri Kuhnon. Heillä ei ole koskaan heikkolaatuista vihjekuvaa. Minusta myös Toni Pitkälä tekee laadukkaampaa kuvitusta.

        Jos Eki ei anna antaa sivuillaan palautetta esittää, laitan palautteen suoraan lehden toimitukseen.

        Nyt laitoin:
        "IS kovis 6.4.2024 Heli Kärkkäisen kaksi piirroskuvaa eivät täytä ammattitason kuvittajalta edellytettävää laatutasoa. Yläosan vaalea koira ei ole tarpeeksi näköinen. Vihjeen TUTKII alapuolella oleva vihjekuva on epäselvä. Vrt. vasemman ylälaidan selkeitä piirroskuvia. Jokaisen piiroskuvan tulisi edustaa yhtä hyvää laatutasoa."

        Kourakuvassa karvoitus on hmkala tapaus.
        Ei DALL-E 3:nkaan piirrokset oikein karvoirusta esitä, esim. alla:
        https://th.bing.com/th/id/OIG3.QWnKkpewDgqeLn3ryzYJ?pid=ImgGn
        Kunnolla sarjakuvamainen versio on hauska:
        https://th.bing.com/th/id/OIG4.V5sg1a7FGO.AUL.vwPY9?pid=ImgGn

        Tässä demo, mitä DALL-E 3 okisi tarjonnut ristikkoon.
        https://ibb.co/KXT8TSH


    • Anonyymi

      Tämmöistä pääpalstallla tänään klo 7.24:

      Olen IS:n asuakas enkä ole aina tyytytyväunen Heli Kärkkäisen kuvituksen laatuun.

      Joku jirjoitti, että kuvituksesta saa riittävästi selvän.

      Taso ei minulle riitä. Ristikossa kaikkien kuvien laatu ei ole huipputasoa. Tosin samalla tavalla erittäin pahoja flippeja kuin SK:ssa IS:ssä ei ole.

      Arvioin Helin piirroksia samoilla kriteereillä kuin omien ristikoiden kuvitusta. Epätarkkaa kuvitusta ei saa ristikossa olla. En tämän ristikon kaikkia Helin kuvia olisi omaan ristikkooni kelpuuttanut.

      Helin kuvitus ei ole samalla lailla laadukasta kuin Markku Mäkelän tai Petri Kuhnon. Heillä ei ole koskaan heikkolaatuista vihjekuvaa. Minusta myös Toni Pitkälä tekee laadukkaampaa kuvitusta.

      Jos en voi täällä palautetta esittää, laitan palautteen suoraan lehden toimitukseen.

      Nyt laitoin:
      "IS kovis 6.4.2024 Heli Kärkkäisen kaksi piirroskuvaa eivät täytä ammattitason kuvittajalta edellytettävää laatutasoa. Yläosan vaalea koira ei ole tarpeeksi näköinen. Vihjeen TUTKII alapuolella oleva vihjekuva on epäselvä. Vrt. vasemman ylälaidan selkeitä piirroskuvia. Jokaisen piiroskuvan tulisi edustaa yhtä hyvää laatutasoa."

      • Anonyymi

        Luki sen ainakin poistaja, mikä oli oleellisinta. Poistajalle se oli suunnattukin. Toin tiedoksi, että valitan suoraan lehteen myös kuvituksesta, jos en ole siihen tyytyväinen. Minusta parempi Ekille olisi käsitellä kuvituskysymykset hänen sivustollaan kuin se, että valitan suoraan lehteen. Mutta Eku on valintansa tehnyt. Pakko valittaa suoraan lehteen. Ei se omilta sivuiltani tai täältä huomatuksi tule.

        Jos on ommattikuvittaja, ei riitä, että kuvituksesta saa riittävästi selvää. Pitää olla joka kuva kunnon laatua, että olen tyytyväinen asiakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luki sen ainakin poistaja, mikä oli oleellisinta. Poistajalle se oli suunnattukin. Toin tiedoksi, että valitan suoraan lehteen myös kuvituksesta, jos en ole siihen tyytyväinen. Minusta parempi Ekille olisi käsitellä kuvituskysymykset hänen sivustollaan kuin se, että valitan suoraan lehteen. Mutta Eku on valintansa tehnyt. Pakko valittaa suoraan lehteen. Ei se omilta sivuiltani tai täältä huomatuksi tule.

        Jos on ommattikuvittaja, ei riitä, että kuvituksesta saa riittävästi selvää. Pitää olla joka kuva kunnon laatua, että olen tyytyväinen asiakas.

        Altaassa oli niin Helin kuin DALL-E 3:n kuvissa liikaa yksityiskohtia. Tässä niitä on leikkaamallapoistettu: https://i.ibb.co/GCV17yj/Untitled4226-20240409084325.png


      • Anonyymi

        Jos ei lukenut, hänen häpeänsä. Kritiikkini on perusteltu. Kritiikin pitäminen oksennuksena in törkeää. On täysin oikeutettua vaatia ammattikuvittajalta huippulaatua joka tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei lukenut, hänen häpeänsä. Kritiikkini on perusteltu. Kritiikin pitäminen oksennuksena in törkeää. On täysin oikeutettua vaatia ammattikuvittajalta huippulaatua joka tavalla.

        Sinun toimintasi Huuhaa se tässä on törkeää. Mutta sinua ei ehkä voi pitää syyntakeisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luki sen ainakin poistaja, mikä oli oleellisinta. Poistajalle se oli suunnattukin. Toin tiedoksi, että valitan suoraan lehteen myös kuvituksesta, jos en ole siihen tyytyväinen. Minusta parempi Ekille olisi käsitellä kuvituskysymykset hänen sivustollaan kuin se, että valitan suoraan lehteen. Mutta Eku on valintansa tehnyt. Pakko valittaa suoraan lehteen. Ei se omilta sivuiltani tai täältä huomatuksi tule.

        Jos on ommattikuvittaja, ei riitä, että kuvituksesta saa riittävästi selvää. Pitää olla joka kuva kunnon laatua, että olen tyytyväinen asiakas.

        "Luki sen ainakin poistaja, mikä oli oleellisinta."

        Minkä ihmeen takia poistaja olisi lukenut sen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Altaassa oli niin Helin kuin DALL-E 3:n kuvissa liikaa yksityiskohtia. Tässä niitä on leikkaamallapoistettu: https://i.ibb.co/GCV17yj/Untitled4226-20240409084325.png

        Kuvassa vihjeen TUTKII alapuolella ja vieressä olevat DALL-E 3:n luomista kuvista leikatut ja pienennetyt kuvat ovat minitaso, jota Heliltä JOKA KUVASSA edellytän.

        PuPe 2/2023 ei tälke tasolle aila Heli yltänyt. IS:ssa tasoltaan liian huonoja kuvia on varsin vähän, mutta SK:ssa ikävän paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvassa vihjeen TUTKII alapuolella ja vieressä olevat DALL-E 3:n luomista kuvista leikatut ja pienennetyt kuvat ovat minitaso, jota Heliltä JOKA KUVASSA edellytän.

        PuPe 2/2023 ei tälke tasolle aila Heli yltänyt. IS:ssa tasoltaan liian huonoja kuvia on varsin vähän, mutta SK:ssa ikävän paljon.

        Jos varadtossa ei ole kuvaa, josta saisi LAADUKKAAN pienennyksen eikä ole aikas itss piirtää, sitten vaan DALL-E 3 hommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos varadtossa ei ole kuvaa, josta saisi LAADUKKAAN pienennyksen eikä ole aikas itss piirtää, sitten vaan DALL-E 3 hommiin.

        DALL-E 3 mielestäni tuottaa kyvia, joita voi käyttää Helin omien kuvien rinnalla.


    • Anonyymi

      Kuten Huuhaalle lauantain viestissä kirjoitettiin "omaa oksaansa hän toiminnallaan sahaa". Täysi hupiukko koko käyttäjä alkaa jo olla (vaikka asiaa olisikin, luulisi yhden viestin ja yhden lausunnon per aihe olevan tarpeeksi, vaan ei: asiaa pitää jankkajankata monessa viestissä jo usealla eri foorumilla). Suurin kysymys on se, minkä h-vetin takia Tapion pitää käydä soittamassa suutaan pääpalstalla, jonne hänellä on porttikielto (eikä sitä tällä tavalla varmaan tulla purkamaan missään tilanteessa: tuskin edes täydellinen anteeksipyyntökään enää auttaa). Jos Tapio olisi portsari ja antaisi räyhäävälle asiakkaalle porttikiellon ravintolaan, tuntuisiko Tapiosta mukavalta joka aamu töihin tullessaan pyyhkiä asiakkaan yön aikana ripuloima ravintolan julkisivu, tuskin (kaikenlaisia intohimoja kullakin ihmisellä saattaa toki sielunsa syvyydessä olla)? Mikä tämän kaiken ristiretken (mm. Heli Kärkkäisen vastustus) perimmäisenä pontimena on: sekö, että aikoinaan Tapiolle napsahti porttikielto? Et sinä Tapio tällä toiminnalla saa suomalaisia sanaristikkoja muutettua mihinkään suuntaa. RAUHOITU HYVÄ MIES, ja keskity jatkossa omiin ristikkoihisi ja mieti, teetkö jatkuvalla vouhotuksellasi enemmän hallaa kuin hyötyä. Ylipäätään, kannattaako aina jostain yksittäisestä asiasta aloittaa hitonmoiset zembalot joka paikassa (tällä kertaa vissiin pääkuvattomat ristikot ja "suttuinen kuvitus": aiemmin kai tekoälyn hyödyntäminen, kimpparatkonta ja -laadinta Magmassa, sekä yhtenä huippuna takavuosien Lottana/Lattana/Littana -jupakka). Oletko sinä oikea mies vaatimaan muutosta tällä hitonmoisella vouhottamisella ja hästäämisellä (minusta et)? Teet niin paljon hallaa joka tahoa rasittaen (kuten sanoin: vaikka asiaa olisikin, yksi punnittu ja rauhallinen viesti riittänee, EIKÄ jatkuva mestaroiminen ja viikkoja kestävä jankkajankka yksittäisistä asioista: et sinä esimerkiksi ketään jankkajankalla saa muuttamaan mielipidettään Magmasta). Ja ennen kaikkea KUNNIOITA SANARISTIKOT.NET -FOORUMIN PORTTIKIELTOA.

      • Anonyymi

        "Mikä tämän kaiken ristiretken (mm. Heli Kärkkäisen vastustus) perimmäisenä pontimena on: sekö, että aikoinaan Tapiolle napsahti porttikielto?"

        Ei, vaan minusta kuvituksen tulee olla AINA laadukasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä tämän kaiken ristiretken (mm. Heli Kärkkäisen vastustus) perimmäisenä pontimena on: sekö, että aikoinaan Tapiolle napsahti porttikielto?"

        Ei, vaan minusta kuvituksen tulee olla AINA laadukasta.

        En vastusta kettakaikkisesti Heli Kärkkäisen kuvitusta, mutta en vain hyväksy sitä, että ammattikyvittajalta on ristikossa heikkolaatuista kuvitusta. Yksikin heikkolaatuinen kuva ristikossa on minulke Heliltä liikaa.


    • Anonyymi

      Kivisiin laintauluihin hakatut ristikkosäännöt sanoo näin:

      "13. Ratkaisusana tulee kirjoittaa kielenhuollon normien mukaisesti.
      Välimerkit kuten heittomerkki, yhdysviiva ja kauttaviiva jätetään
      kuitenkin pois."
      https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=1550

      Liljeroos turhine tavuviivoineen rikkoi tätä sääntöä ainakin kolmeen kertaan tässä ristikossansa. Vähintään kirjallinen huomautus pitäisi Sanaris Oy:ltä toimittaa Liljeroosille. Tai sitten määräaikainen erottaminen järjestöstä.

      • Anonyymi

        Tämä lienee jo kun parodinen komme tti.


      • Anonyymi

        Todella törkeää. Laita valitukset lehteen ja Sanarikseen.


    • Anonyymi

      Mitä kuvitus selkeyden minimitasoon tulee, se tuli omissa ristikoissani testattua.

      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/ristikot/ulkonakopaineita-hs.png

      Poistin kaksi kavaa, jotka eivät olleet riittävän selkeitä. Toisen vaihdoin (aiemmin olleeseen) selkeämpään kuvaan ja toisen korvasin tekstivihjeellä, koska kuvaan ei millään saanut riittävää selkeyttä. Ristikon kuvitus on rimaa heiluttava enkä yhtään epäselvempää kuvitutusta pidä kenenkään ristikossa hyväksyttävänä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kysy sitä Tapsalta! Sen ristikossa se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla Huuhaa on turhan suuret luulot oman kuvituksesi tasosta.

        Se on ihan selkeätä ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas epämielyttävä kuin vanhan kunnon Heyrdahlin alus.

        Siepparit ristikon laivan piti ollakin vähän epämiellyttävän näköinen. Minusta se on hauska. Laivan ongelma on turhan pieni tila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siepparit ristikon laivan piti ollakin vähän epämiellyttävän näköinen. Minusta se on hauska. Laivan ongelma on turhan pieni tila.

        Minusta laiva ei kuitenkaan mennyt suttuiseksi pikselimössöksi. Kuvan käyttö on kuitenkin vähän rajalla, o,isiko kuvavihje vaihdettava tekstivihjeeseen. Ihan niin pieniä kubia en yleensä ristikoihini laita. Harkitsin moneenkin kertaan kuvavihjeen korvaamista tekstivihjeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla Huuhaa on turhan suuret luulot oman kuvituksesi tasosta.

        Jos jätetään se laiva huomuotta ristikon kyvat ovat varsin selkeitä eikä tyylikään heittele holtittomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siepparit ristikon laivan piti ollakin vähän epämiellyttävän näköinen. Minusta se on hauska. Laivan ongelma on turhan pieni tila.

        Heyrdahl ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jätetään se laiva huomuotta ristikon kyvat ovat varsin selkeitä eikä tyylikään heittele holtittomasti.

        Holtitonta tyylin heittelyä oli esim. Helun PuPe 1/2024 s. 24 ristikossa, jonka pääkuvat ocat kyin kahden ERI piirtäjän tekemiä. Siinä on ammattitaito kaukanana. Jos piirtää paakuvasetin, tyylin tulee olla yhtenäinen eikä kuin kahden eri tekijän luoma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta laiva ei kuitenkaan mennyt suttuiseksi pikselimössöksi. Kuvan käyttö on kuitenkin vähän rajalla, o,isiko kuvavihje vaihdettava tekstivihjeeseen. Ihan niin pieniä kubia en yleensä ristikoihini laita. Harkitsin moneenkin kertaan kuvavihjeen korvaamista tekstivihjeellä.

        Voinhan sen vieläkin vaihtaa, jos kuvaa ei pidetä riittävän selkeä ratkaisusanaa kuvaamaan. Vähän siinä ja siinä itselläkin oli kuvan hyväksyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Holtitonta tyylin heittelyä oli esim. Helun PuPe 1/2024 s. 24 ristikossa, jonka pääkuvat ocat kyin kahden ERI piirtäjän tekemiä. Siinä on ammattitaito kaukanana. Jos piirtää paakuvasetin, tyylin tulee olla yhtenäinen eikä kuin kahden eri tekijän luoma.

        Yritän ainakin välttää sen tason tyylilliseen epäyhtenäisyyttä, mihin Heli PuPessa syyllistyi. Tyylillisen epäyhteyhtenäisyyden hyväksyminen pääkuvasettiin on osoitus, että Heli ei ole viimeisen päälle ammattilainen. Markku Mäkelä tai Petri Kuhno eivät moista epäyhteneväisyyttä olisi voineet kuvituksessaan hyväksyä. Joku puolusteelee aivan kestämättömin perustein Heliä ja samalla perusteetta haukkuu kuvitustani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voinhan sen vieläkin vaihtaa, jos kuvaa ei pidetä riittävän selkeä ratkaisusanaa kuvaamaan. Vähän siinä ja siinä itselläkin oli kuvan hyväksyminen.

        Kyse oli kahdesta kirjoitusvirheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voinhan sen vieläkin vaihtaa, jos kuvaa ei pidetä riittävän selkeä ratkaisusanaa kuvaamaan. Vähän siinä ja siinä itselläkin oli kuvan hyväksyminen.

        Ehkä pitäisi vaan luottaa intuitioon. Jos tilanne on se, että itseä arveluttaa jonkun kuvan käyttö, se arveluttaa muitakin. Heli voisi harrastaa myls samaa pohdintaa ja lopettaa eoäyhtenäisten tai heikkolaatuisten kuvien tarjoamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä pitäisi vaan luottaa intuitioon. Jos tilanne on se, että itseä arveluttaa jonkun kuvan käyttö, se arveluttaa muitakin. Heli voisi harrastaa myls samaa pohdintaa ja lopettaa eoäyhtenäisten tai heikkolaatuisten kuvien tarjoamisen.

        Teen ristikoita myls siksi, että Sanaris ottaisi itseään niskasta kiinni ja parantaisi julkaisemiensa ristikoiden kuvituksen laatua. Erityisesti Helillä on peiliin katsomisen paikka, mutta kyllä muillakin oli syytä parempaan harkintaan. Kunnon kuvituksen ammattilaisia Sanarisilla on vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä pitäisi vaan luottaa intuitioon. Jos tilanne on se, että itseä arveluttaa jonkun kuvan käyttö, se arveluttaa muitakin. Heli voisi harrastaa myls samaa pohdintaa ja lopettaa eoäyhtenäisten tai heikkolaatuisten kuvien tarjoamisen.

        Otin sen kuvan pous. No hyvä, että tuli esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli kahdesta kirjoitusvirheestä.

        Yksi nettituttu ratkoi ristikon, mutta ei huomauttanut kirjoitusvirhettä Thor Heyerdahlin nimestä puuttui yksi e-kirjain. Kiitti huomiosta.

        Mitä toista kirjoitusvirhettä tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi nettituttu ratkoi ristikon, mutta ei huomauttanut kirjoitusvirhettä Thor Heyerdahlin nimestä puuttui yksi e-kirjain. Kiitti huomiosta.

        Mitä toista kirjoitusvirhettä tarkoitat?

        Se kirjoitusvirhe oli myös siinä viestissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teen ristikoita myls siksi, että Sanaris ottaisi itseään niskasta kiinni ja parantaisi julkaisemiensa ristikoiden kuvituksen laatua. Erityisesti Helillä on peiliin katsomisen paikka, mutta kyllä muillakin oli syytä parempaan harkintaan. Kunnon kuvituksen ammattilaisia Sanarisilla on vähän.

        Sinun rustikoillasi on muutamia ratkojia. Sanariksen ristikoilla on tuhansia ratkojia. Ketä kiinnostaa sinun laatimisesi tai kritiikkisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun rustikoillasi on muutamia ratkojia. Sanariksen ristikoilla on tuhansia ratkojia. Ketä kiinnostaa sinun laatimisesi tai kritiikkisi?

        Sanaris kyllä ainakin tietää ristikkoni ja se, mitä ristikoilta eddellytän ulkoasullisesti ja sisällöllisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kirjoitusvirhe oli myös siinä viestissä!

        En nyt mitään toista kirjoitusvirhetyä huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanaris kyllä ainakin tietää ristikkoni ja se, mitä ristikoilta eddellytän ulkoasullisesti ja sisällöllisesti.

        Luuletko että Sanaris välittää sinun kirjoituksistasi
        hölkkäsenpöläyksen vertaa? Kaikki Suomen ristikkoskenessä tietävät että sinun kommenttejasi motivoi vain katkeruus Sanarista kohtaan. Katkeruus joka johtuu siitä että sait aiheesta porttikiellon Sanarisn foorumille.

        Sinä olet häirikkö. Kuvitteletko että esimerkiksi vaimosi luonnehtisi toimintaasi tällä foorumilla jollain muulla sanalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko että Sanaris välittää sinun kirjoituksistasi
        hölkkäsenpöläyksen vertaa? Kaikki Suomen ristikkoskenessä tietävät että sinun kommenttejasi motivoi vain katkeruus Sanarista kohtaan. Katkeruus joka johtuu siitä että sait aiheesta porttikiellon Sanarisn foorumille.

        Sinä olet häirikkö. Kuvitteletko että esimerkiksi vaimosi luonnehtisi toimintaasi tällä foorumilla jollain muulla sanalla?

        Mutta kun Keisari edellyttää. Millähän natsoilla Keisari edellyttää? Näytöt on mitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanaris kyllä ainakin tietää ristikkoni ja se, mitä ristikoilta eddellytän ulkoasullisesti ja sisällöllisesti.

        Oikeasti! Mitä väliä sillä on mitä sinä edellytät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti! Mitä väliä sillä on mitä sinä edellytät?

        Kyllä taatusti moni muukin kaipaa sitä, että ammattikuvittajana itseään pitävää tekee aina laadukkaan lopputuloksen. IS:ssä Heliltä pahaa floppikuvitusta ei pitkään aikaan ole tullut, mutta SK:ssa tulee jatkuvalla syötällä ja kuvituksen epäselvyys saa jatkuvadti muiltakin kriittistä palautetta.

        Minusta epäselvästä peiliin katsovasta miehestä saa siinä mielessä riittävästi selvän, että ratkaisusana ei kaipaa selvempää kuvaa. Epäselvän kuvan laittaminen ei ole ammattimaista toimintaa. Et koskaan tosi ammattilaisilta, Markku Mäkelältä ja Petri Kuhnolta vastaavaa tapaa.

        Joskus Helillä on ollut IS:ssä kuvia, joissa ei näy oleelliset yksityiskohdat. Se ongelma vaivaa nykyisin lähinnä SK:n kuvitusta, jossa Helin harmaasävyyn muutetut monet kuvat eivät alkuunkaan toimi. Heli on paljon ja aivan ansaitusti saanut kritiikkiä siitä, että kuvat vaativat suurennuslasia eikä siitäkään aina ole apua. Vuosien varrella Heliltä on ollut kuvia, jotka ovat lähinnä Aulis Lehdon tasoa.

        Joillekin kelpaa, että kuvista saa juuri ja juuri selvän, mutta on sitä muitakin, jotka kaipaavat kunnon laatu JOKAISELTA kuvalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taatusti moni muukin kaipaa sitä, että ammattikuvittajana itseään pitävää tekee aina laadukkaan lopputuloksen. IS:ssä Heliltä pahaa floppikuvitusta ei pitkään aikaan ole tullut, mutta SK:ssa tulee jatkuvalla syötällä ja kuvituksen epäselvyys saa jatkuvadti muiltakin kriittistä palautetta.

        Minusta epäselvästä peiliin katsovasta miehestä saa siinä mielessä riittävästi selvän, että ratkaisusana ei kaipaa selvempää kuvaa. Epäselvän kuvan laittaminen ei ole ammattimaista toimintaa. Et koskaan tosi ammattilaisilta, Markku Mäkelältä ja Petri Kuhnolta vastaavaa tapaa.

        Joskus Helillä on ollut IS:ssä kuvia, joissa ei näy oleelliset yksityiskohdat. Se ongelma vaivaa nykyisin lähinnä SK:n kuvitusta, jossa Helin harmaasävyyn muutetut monet kuvat eivät alkuunkaan toimi. Heli on paljon ja aivan ansaitusti saanut kritiikkiä siitä, että kuvat vaativat suurennuslasia eikä siitäkään aina ole apua. Vuosien varrella Heliltä on ollut kuvia, jotka ovat lähinnä Aulis Lehdon tasoa.

        Joillekin kelpaa, että kuvista saa juuri ja juuri selvän, mutta on sitä muitakin, jotka kaipaavat kunnon laatu JOKAISELTA kuvalta.

        Pidän SIEPPART-ristikkoa referenssinä sille, mitä selkeyttä edellytän ammattikuvittajalta. Sen alle ammattikuvittaja ei voi menmä, jos hän haluaa, että häntä pidetään ammattilaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taatusti moni muukin kaipaa sitä, että ammattikuvittajana itseään pitävää tekee aina laadukkaan lopputuloksen. IS:ssä Heliltä pahaa floppikuvitusta ei pitkään aikaan ole tullut, mutta SK:ssa tulee jatkuvalla syötällä ja kuvituksen epäselvyys saa jatkuvadti muiltakin kriittistä palautetta.

        Minusta epäselvästä peiliin katsovasta miehestä saa siinä mielessä riittävästi selvän, että ratkaisusana ei kaipaa selvempää kuvaa. Epäselvän kuvan laittaminen ei ole ammattimaista toimintaa. Et koskaan tosi ammattilaisilta, Markku Mäkelältä ja Petri Kuhnolta vastaavaa tapaa.

        Joskus Helillä on ollut IS:ssä kuvia, joissa ei näy oleelliset yksityiskohdat. Se ongelma vaivaa nykyisin lähinnä SK:n kuvitusta, jossa Helin harmaasävyyn muutetut monet kuvat eivät alkuunkaan toimi. Heli on paljon ja aivan ansaitusti saanut kritiikkiä siitä, että kuvat vaativat suurennuslasia eikä siitäkään aina ole apua. Vuosien varrella Heliltä on ollut kuvia, jotka ovat lähinnä Aulis Lehdon tasoa.

        Joillekin kelpaa, että kuvista saa juuri ja juuri selvän, mutta on sitä muitakin, jotka kaipaavat kunnon laatu JOKAISELTA kuvalta.

        Joku toiben arvosteli koirakuvaa.

        Kun koirakuvaa katsoo tarkasti ja kuvaa suurentaa, tulee esille, että koirakuvassa Heli on yrittänyt oikeanlaista karvan tyyppiä. Paperilehdessä kuvaa ei voi suurentas, joten karvatyyppi ei ehkä erotu juuri lainkaan. Digilehteen kuva juuri ja juuri välttää, mutta ei ehkä paperilehteen. Heli on usein mokannut siinä, että eu ole osannut arvioida, miten kuva näkyy paperilehdessä.

        Hankala tapaus piirrettäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taatusti moni muukin kaipaa sitä, että ammattikuvittajana itseään pitävää tekee aina laadukkaan lopputuloksen. IS:ssä Heliltä pahaa floppikuvitusta ei pitkään aikaan ole tullut, mutta SK:ssa tulee jatkuvalla syötällä ja kuvituksen epäselvyys saa jatkuvadti muiltakin kriittistä palautetta.

        Minusta epäselvästä peiliin katsovasta miehestä saa siinä mielessä riittävästi selvän, että ratkaisusana ei kaipaa selvempää kuvaa. Epäselvän kuvan laittaminen ei ole ammattimaista toimintaa. Et koskaan tosi ammattilaisilta, Markku Mäkelältä ja Petri Kuhnolta vastaavaa tapaa.

        Joskus Helillä on ollut IS:ssä kuvia, joissa ei näy oleelliset yksityiskohdat. Se ongelma vaivaa nykyisin lähinnä SK:n kuvitusta, jossa Helin harmaasävyyn muutetut monet kuvat eivät alkuunkaan toimi. Heli on paljon ja aivan ansaitusti saanut kritiikkiä siitä, että kuvat vaativat suurennuslasia eikä siitäkään aina ole apua. Vuosien varrella Heliltä on ollut kuvia, jotka ovat lähinnä Aulis Lehdon tasoa.

        Joillekin kelpaa, että kuvista saa juuri ja juuri selvän, mutta on sitä muitakin, jotka kaipaavat kunnon laatu JOKAISELTA kuvalta.

        Sinä Keisari aina oletat monenmoisia asioita ja sitten jankkajankkaat niista tulisesti. Sinun maailmassasi on vain sinun keisarillinen totuutesi - kaikki muut ovat sinua vastaan ja tietenkin väärässä.

        Sitten kun olet saanut julkaistua vaikkapa viisi ristikkoa ja käynyt ristikkoakatemian, voit alkaa kutsua itseäsi aloittelevaksi laatijaksi. Viiden vuoden säännöllisen laatimis/julkaisuvuoden jälkeen voit alkaa kutsua itseäsi ammattilaiseksi laatijaksi. Sitä ennen Keisari - sinä olet harrastelija. Vieläpä hyvin vastenmielinen sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku toiben arvosteli koirakuvaa.

        Kun koirakuvaa katsoo tarkasti ja kuvaa suurentaa, tulee esille, että koirakuvassa Heli on yrittänyt oikeanlaista karvan tyyppiä. Paperilehdessä kuvaa ei voi suurentas, joten karvatyyppi ei ehkä erotu juuri lainkaan. Digilehteen kuva juuri ja juuri välttää, mutta ei ehkä paperilehteen. Heli on usein mokannut siinä, että eu ole osannut arvioida, miten kuva näkyy paperilehdessä.

        Hankala tapaus piirrettäväksi.

        Huuhaa: "Joku toiben arvosteli koirakuvaa."

        Viittaat ilmeisesti yhteen tämän langan kirjoitukseen. Se ei minusta kuitenkaan sisällä lainkaan koirakuvan arvostelua. Kirjoittajalla kyllä oli sellainen käsitys, että - toisin kuin kuvan koiralla - pulilla on maahan asti ulottuva turkki. Niin onkin usein, muttei läheskään aina. Turkin pituus riippuu koiran iästä, ja sitä voidaan myös leikata lyhyemmäksi (mikä ei suinkaan lopeta sen pituuskasvua).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa: "Joku toiben arvosteli koirakuvaa."

        Viittaat ilmeisesti yhteen tämän langan kirjoitukseen. Se ei minusta kuitenkaan sisällä lainkaan koirakuvan arvostelua. Kirjoittajalla kyllä oli sellainen käsitys, että - toisin kuin kuvan koiralla - pulilla on maahan asti ulottuva turkki. Niin onkin usein, muttei läheskään aina. Turkin pituus riippuu koiran iästä, ja sitä voidaan myös leikata lyhyemmäksi (mikä ei suinkaan lopeta sen pituuskasvua).

        Kuten jo totesin, on kuva ainakin diginä kohtuu hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo totesin, on kuva ainakin diginä kohtuu hyvä.

        Niinpä niin, mutta minkä takia Huuhaa harhaanjohtavasti väitit, että "Joku toiben arvosteli koirakuvaa."?

        Ja vielä pieni lisäys: rodun koirilla paitsi turkin pituuteen niin myös sen "rastamaiseen" ulkonäköön vaikuttaa se, miten ihminen on sitä käsitellyt.


    • Anonyymi

      Poorball ei tiedä edes mitä Ultras tarkottaa 🙈🙈🙈

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe