Transsendenttinen meditaatio

Nexti Leveli

Voisiko joku antaa ohjeita miten tätä harjoitetaan? Ei-kaupallisia nettisivuja yms.
Olen täysin noviisi ks. asiassa mutta kiinnostunut hakemaan "mystisiä kokemuksia" vaikkapa sitten meditaation kautta. ...Kuulostaapas tyhmältä mutta tietäväiset valistakaa tyhmää

15

7395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Angélica Skywolf

      Ota ja sytytä kynttilä hämärässä huoneessa.

      Istu mukavasti, (noista itämaan jooga jutuista en tiedä mitään tämän on MaaEmo opettanut minulle)ja katso ensin kynttilän liekkiä noin 2-5 minuutin ajan ja sulje silmäsi siten että näet kynttilän valon vielä mielessäsi.

      Tämän jälkeen anna kynttilän valon mielessäsi luisua rinnan kohdalle ja tuntea valon suurenevan noin nyrkin kokoiseksi.

      Anna tuntea lämpö sydämmeesäsi tästä valosta.

      Nosta valo kurkkuusi ja sieltä hiljaa pääsi sisälle.

      Nyt kun tunnet valon pääsi sisällä anna valon kasvaa niin isoksi että se on pääsi ulkopuolella aina hartioiden tasolla.

      Anna valon vaikuttaa koko sinun ajatuksiisi noin 5 minuutin ajan.

      Kasvata valoa niin että olet itse kokonaan valon sisällä. Anna valon vaikuttaa noin 5 minutia.

      Annan nyt sinun tulevaisuuden suunnitelmat tulla esille valossa, ja katsele kuinka valo puhdistaa ja laitaa hohtoa tulevaisuudelle.

      Tämän jälkeen koita saada maapallo ja maisemat näkymään sisälläsi ja nyt annat valon hiljaa kasvaa ja kasvaa kunnes koko maapallo ja kaikki sen ympärillä on valon sisällä noin 5 minuutin ajan.

      Tämän jälkeen anna valon suurentua niin että kaikki mitä näet mielessäsi tulla valoiseksi ja hiljaa ala kuunnella ääniä ja aukaise silmäsi.

      Tunnet tämän jälkeen olosi aivan uudeksi puhtaaksi ja tästä hetkestä elämäsi muuttuu paremmaksi.

      Tee näin udelleen noin 2 viikon välein ensin alkuun ei useammin koska muutoin sinun valaistuminen tulee liian nopeasti ja voi tapahtua että liut pois todellisuudesta liian kauas jolloin ympäristösi leimaa sinut hulluksi.

      Sinä tulet muuttumaan mutta te se hitaasti niin ei ole vaaraa tällaiseen.

      Kun noin puolen vuoden kuluttua hallitset tämän hyvin ja olet tehnyt kaiken oikein voit siirtyä syvemmälle jolloin saat apu jo Enkeleiltä ja he alkavat puhua ja neuvoa sinua.

      Siunausta sinulle ja Onneamatkalle joka tulee muuttamaan sinut parempaan päin.

    • T

      Meditaatioita on monenlaisia mutta tässä yksi versio yhdestä yleisimmästä tyylistä joka tuo mukanaan myös mystisiä kokemuksia, vaikkakaan niiden ei kai pitäisi olla päätarkoitus(ainakaan buddhalaisuudessa).

      Istu puolilotus tai lotus asennossa( intiaani istunta ) jos jalat ei taivu niin istu esim. tuolilla selkäsuorana ei nojaten, pistä käsi syliisi kämmenpuoli ylöspäin ja toinen käsi kämmenpuoliylöspäin toisen päälle siten että peukalonpäät koskettavat kevyesti toisiaan.
      Asennon tulee olla ryhdikäs mutta ei pakotettu. ikään kuin pääsi korkeimmassa kohdassa olisi koukulla kiinnitetty naru josta joku kiskoo hieman ylöspäin. Katse suunnattuna ehkä hieman alaviistoon jolloin leuka ei ole niin pystyssä.
      Sulje silmäsi Rentouta kehosi, myös lihakset kasvoissa. Tunnustele aluksi hieman tuntemuksia kehossasi esim missä tuntuu kipua ym. yleistä tuntojen huomioimista kehossa.
      Hengitä normaalisti eli anna hengityksen kulkea omaa tahtiaan.
      Ala sitten seuraamaan hengitystäsi kuinka se menee sisään ja ulos. Pidä huomiosi vain hengityksessä, älä anna ajatusten harhailla menneissä ja tulevissa, huomaat pian että mieltä on vaikea hallita ja ajatus tahtoo karkailla.
      Aina kun ajatus karkaa siirrät huomion vain kärsivällisesti takaisin hengitykseen.
      Seuraa hengityst tarkasti, pysy uloshengityksen mukana sen alkuvaiheessa keskivaiheessa ja lopussa kunnes se vaihtuu taas sisäänhengitykseksi sitten seuraat sisään hengitystä samoin sen joka vaiheessa.
      ELI PYSY HENGITYSEN MUKANA SEN JOKA VAIHEESSA.
      muista antaa hengityksen virrata sen luonnollisella nopeudella ja rennosti.
      Kun huomiosi alkaa jossain vaiheessa todella pysyä hengityksessä eikä vaeltele ympäriinsä(tämä voi viedä aikaa mutta ei välttämättä) niin alat saamaan ensimmäisiä "mystisiä" kokemuksia eli hengitys alkaa mielen rauhoittuessa vaikuttamaan kauniilta ja tila on todella rauhallinen.Jossain vaiheessa tunne hengityksestä saattaa kadota kokonaan ja jäljelle jää vain huomion pysyminen tilassa, tällöin ei kannata säikähtää sillä hengitys jatkuu yhä vaikka sitä ei tunnekkaan. Siitä sitten kokemukset voimistuu ja monipuolistuu kehityksen myötä. Sanotaan että jossain vaiheessa tarvitaa kuitenkin opettajaa mmeditaation kehittyessä.
      Asenne meditaatiossa tulisi olla rento eikä saisi odottaa tuloksia vaan pysyä vaan tässähetkessä hengityksen mukana.

    • TM

      Tarkoitatko TM:ää eli Maharishi Mahesh Yogin menetelmää? Se tunnetaan nimellä Transsendenttinen Mietiskely. Sitä ei opeteta kaverilta kaverille, vaan ainoastaan TM-opettajan kautta. Siinä annetaan mantra ja se maksaa tietyn summan ja hintaan sisältyy elinikäinen opetus.

      Hmm. mystysiä kokemuksia. Mietiskely on luonnollinen keino hiljentää mielen toimintaa ja siten päästä harmoniaan ympäristön kanssa. Varmaan on olemassa mietiskelylajeja, joiden avulla voi saada joitakin mystisiä kokemuksia, mutta hyvin luonnollinen asia mietiskely on minulle ainakin. Niin luonnollinen, että ihmettelen, miksi ihmiset elävät ilman sitä. On kuin tieten tahtoen eläisi ylikierroksilla.

    • JKri

      Harrastin transkendentaalista mietiskelyä 70-luvulla. Minut "vihittiin" tähän juttuun mukaan TM-opettajan johdolla ja sain oman mantran, jota neuvottiin toistamaan mietiskelyn aikana muistaakseni 20min päivässä. Aluksi tuntui hyvältä, oli kokemus, että jotakin uutta tapahtui. Mutta koska tavoitteenani oli löytää elämääni syvempi totuus,niin aloin jonkin ajan kuluttua tajuta, että TM:n kautta se ei onnistuisi.
      Lopulta aloin lukea raamattua, kun TM-opettaja kertoi,että Jeesuksellakin oli hyviä opetuksia. Lopulta kävi niin, että Johanneksen evankeliumin 11.luku ja jakeet 25-26 tulivat minulle tärkeiksi. Jeesus sanoo: " Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää,vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun,ikinä kuole, Uskotko sen?" Sain tuoda syntikuormani Jeesukselle ja kokea, miten Hänen sovintoverensä puhdisti minut armon kautta. Silloin löytyi uusi elämä Kristuksessa, ja Hän antaa iankaikkisen elämän sille, joka ottaa Hänet vastaan. Lopetin mietiskelyn enkä ole sitä tarvinnut enää koskaan.
      Haluan myös varoittaa, että TM voi viedä sinut harhaan, jos etsit jotakin "jumalallisuutta" tai jotakin syvempää kokemusta elämääsi.

    • vanhurskautettu

      Olen myös saanut vuosia sitten TM:n opetuksen ja kaikki kokemukset ovat positiivisia, on myös kokemusta kun työelämän kiire ei anna mahdollisuutta aina nukkua niin 20min meditoinnin vaikutus kuin olisi nukkunut erinomaisen yöunen, eikä olekkaan tarpeellista nukkua. Kokemuksesta myös tiedän kun harrastaa myös jooga mietiskelyä lisänä aukeaa vaistot vaistoamaan ihmisten tunnetiloja, ei siis valhetta sanat "silmät seljässä" kun samurain persoonaa kuvattiin.
      Länsimaissa sekoitetaan asioita kun karate, taichii eivät alkujaan ole mitään toisen ihmisen voittamiseen tähtääviä harjoituksia, vaan aktiivisia meditointi harjoitteita joissa ihmisestä kehittyy tasapainoinen elämää kunnioittava persoona jonka terveys ja kaikkinaiset ominaisuudet "terävöityvät" eli paranevat josta harrastaja pääsee itse nauttimaan kun on harrastamista harjoittanut.
      Olen myös kristitty ihminen, Lutherin hengellinen veli, eikä TM ole mitenkään ristiriidassa kristinuskon kanssa.

      • Anonyymi

        Harjoitin kaksi ja puoli vuotta transendenttistä mietiskelyä 70-luvulla. Aluksi innostuin kovin ja rentouduin fyysisesti, Myöhemmin alkoi tulla muistikatkoja ja aggressioita. Ystävällänikin tuli muistikatkoja. Mietiskely-yhdistyksessä sanottiin, että ne on asioita, jotka eivät ole niin tärkeitä, ettei tarvitse välittää, vaikka ei epäolennaisia asioita muistaisikaan. Jokaisessa tapaamisessa kehuttiin mietiskelyn hyviä vaikutuksia. Tutkimukset on tietääkseni tehty Maharishi Mahesh Joogin yliopistossa. Kokeilin sen jälkeen myös Ananda Marga- mietiskelyä ja Tuure Aran, joogaopettajan, opettamaa Kristusmietiskelyä. Monet lopettivat mietiskelyn kuten minä. En suosittele mietiskelyjä, jotka vaikuttavat tajunnan tasoon. Kuulin myös, että joku transsendenttinen mietiskelijä oli mennyt mietiskelypsykoosiin, josta ei päässyt pois. Ei enää pystynyt edes kuorimaan perunoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harjoitin kaksi ja puoli vuotta transendenttistä mietiskelyä 70-luvulla. Aluksi innostuin kovin ja rentouduin fyysisesti, Myöhemmin alkoi tulla muistikatkoja ja aggressioita. Ystävällänikin tuli muistikatkoja. Mietiskely-yhdistyksessä sanottiin, että ne on asioita, jotka eivät ole niin tärkeitä, ettei tarvitse välittää, vaikka ei epäolennaisia asioita muistaisikaan. Jokaisessa tapaamisessa kehuttiin mietiskelyn hyviä vaikutuksia. Tutkimukset on tietääkseni tehty Maharishi Mahesh Joogin yliopistossa. Kokeilin sen jälkeen myös Ananda Marga- mietiskelyä ja Tuure Aran, joogaopettajan, opettamaa Kristusmietiskelyä. Monet lopettivat mietiskelyn kuten minä. En suosittele mietiskelyjä, jotka vaikuttavat tajunnan tasoon. Kuulin myös, että joku transsendenttinen mietiskelijä oli mennyt mietiskelypsykoosiin, josta ei päässyt pois. Ei enää pystynyt edes kuorimaan perunoita.

        Anteeksi nyt, mutta kuulostaa epäuskottavalta että tuo olisi liittynyt jotenkin mietiskelyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi nyt, mutta kuulostaa epäuskottavalta että tuo olisi liittynyt jotenkin mietiskelyyn.

        TM-mietiskely tuntuu olevan sen verran kovaa tavaraa, että en ihmettele. Olen näitä kertomuksia kuullut itsekin livenä. Yksikin alkoi näkemään iotain ihmeen haamuja tai mitä lie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM-mietiskely tuntuu olevan sen verran kovaa tavaraa, että en ihmettele. Olen näitä kertomuksia kuullut itsekin livenä. Yksikin alkoi näkemään iotain ihmeen haamuja tai mitä lie.

        TM on kaiketi sitten heikkotasoista tai opetuksen taso on ollut heikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM on kaiketi sitten heikkotasoista tai opetuksen taso on ollut heikkoa.

        TM ja muut mietiskelyt joissa kuvitellaan asioita, voivat aiheuttaa liiallisina mietiskelypsykoosin. Alat näkemään liiallisina kuviteltuja asioita.

        Theravada tarkkaavaisuusmietiskely ei aiheuttane psykoosia. Siinä ei kuvitella, ainoastaan tarkkaillaan kehoa ja tuntemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harjoitin kaksi ja puoli vuotta transendenttistä mietiskelyä 70-luvulla. Aluksi innostuin kovin ja rentouduin fyysisesti, Myöhemmin alkoi tulla muistikatkoja ja aggressioita. Ystävällänikin tuli muistikatkoja. Mietiskely-yhdistyksessä sanottiin, että ne on asioita, jotka eivät ole niin tärkeitä, ettei tarvitse välittää, vaikka ei epäolennaisia asioita muistaisikaan. Jokaisessa tapaamisessa kehuttiin mietiskelyn hyviä vaikutuksia. Tutkimukset on tietääkseni tehty Maharishi Mahesh Joogin yliopistossa. Kokeilin sen jälkeen myös Ananda Marga- mietiskelyä ja Tuure Aran, joogaopettajan, opettamaa Kristusmietiskelyä. Monet lopettivat mietiskelyn kuten minä. En suosittele mietiskelyjä, jotka vaikuttavat tajunnan tasoon. Kuulin myös, että joku transsendenttinen mietiskelijä oli mennyt mietiskelypsykoosiin, josta ei päässyt pois. Ei enää pystynyt edes kuorimaan perunoita.

        "Kokeilin sen jälkeen myös Ananda Marga- mietiskelyä".

        Kun mainitsit Ananda Margan niin entisenä ns vaikeasti maanis-depressivisenä voin sanoa, että jos tulee ongelmia meditaation kanssa niin olisi otettava yhteys AM opettajaan ja asioihin löytyy aina ratkaisu. Ensimmäinen ohje jonka sain ja voin tässäkin kertoa oli se, että minua kehoitettiin tanssimaan kiirtania enemmän kuin meditoimaan. Kiirtan pohjautuu ihan vyöheketerapiaankin, eli siinä kosketellaan tanssiessa ison varpaan kärjellä lattiaan joka vaikuttaa suoraan käpyrauhaseen ja sen kautta mieli rauhoittuu. Lisäksi mantran laulaminen ja sen merkityksen ajatteleminen vahvistaa myös vaikutusta.
        Kiirtan rauhoittaa vaikka olisi taipumusta masentuneisuuteen, levottomuuteen tms, ja kuten itselläni vaikea sairaus, kiirtan rauhoitti mieleni aina noin 15-30 minuutissa joten tanssin sitä yleensä 2-5 kertaa päivässä, ja vähitellen tauti alkoi hellittää kokonaan. Yli kaksikymmentä vuotta olen voinut ihan hyvin ja elämäni on ollut todella mielenkiintoista ja olen kokenut myös monia ihmeellisiä kokemuksia. Meditaatio oli todella vaikeaa aluksi, mutta sekin alkoi sujua kiirtanin myötä. AM opit ovat hyvin monipuolisia. Olen todella kiitollinen Ananda Margalle koko elämästäni ja suosittelen BNK!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokeilin sen jälkeen myös Ananda Marga- mietiskelyä".

        Kun mainitsit Ananda Margan niin entisenä ns vaikeasti maanis-depressivisenä voin sanoa, että jos tulee ongelmia meditaation kanssa niin olisi otettava yhteys AM opettajaan ja asioihin löytyy aina ratkaisu. Ensimmäinen ohje jonka sain ja voin tässäkin kertoa oli se, että minua kehoitettiin tanssimaan kiirtania enemmän kuin meditoimaan. Kiirtan pohjautuu ihan vyöheketerapiaankin, eli siinä kosketellaan tanssiessa ison varpaan kärjellä lattiaan joka vaikuttaa suoraan käpyrauhaseen ja sen kautta mieli rauhoittuu. Lisäksi mantran laulaminen ja sen merkityksen ajatteleminen vahvistaa myös vaikutusta.
        Kiirtan rauhoittaa vaikka olisi taipumusta masentuneisuuteen, levottomuuteen tms, ja kuten itselläni vaikea sairaus, kiirtan rauhoitti mieleni aina noin 15-30 minuutissa joten tanssin sitä yleensä 2-5 kertaa päivässä, ja vähitellen tauti alkoi hellittää kokonaan. Yli kaksikymmentä vuotta olen voinut ihan hyvin ja elämäni on ollut todella mielenkiintoista ja olen kokenut myös monia ihmeellisiä kokemuksia. Meditaatio oli todella vaikeaa aluksi, mutta sekin alkoi sujua kiirtanin myötä. AM opit ovat hyvin monipuolisia. Olen todella kiitollinen Ananda Margalle koko elämästäni ja suosittelen BNK!

        AM:llä on muuten luento ensi lauantaina Otava salilla, Uudenmaankadulla 33, klo 16.30, vieraileva luennoitsija Intialainen puhuu englanniksi, jos sattuu kiinnostamaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Löysit Turun Weijon? Onneksi olkoon joko on käyty kylpyammekasteella?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe