Olen aikeissa steriloida 8,5v sakemanni-belggari nartun ensi kuussa.Koirallani on ollut aiemmin kohtutulehdus,sen jälkeen saanut pennut(ei ollut minun vielä silloin)joka juoksun jälkeen on valeraskaus ja tulehdus oireita.
Koirani on terve,energinen ja leikkisä.harva uskoo koiran iän kuullessaan että se on jo näin vanha.
Olen menettänyt jo pari ystävää kohtutulehdukseen,eivät kestäneet leikkausta.Tiedän että riskit ovat luultavasti suuremmat jos en koiraani leikkauta,mutta silti leikkaus pelottaa minua.Enkä kyllä tiedä mitä tekisin jos koira ei leikkausta kestäisi...
Haluaisin kuulla leikkauksesta ja ihan teidän omia kokemuksia.Myös hintatiedot ovat tervetulleita.Kertokaa myös muuttuiko koiran käytös leikkauksen jälkeen.Koirani kun on kaikkia rakastava mamman kulta;)
Nartun sterilointi,riskit?
3
2984
Vastaukset
- ApuKoira
Itse leikkautin aikoinaan oman koirani kahdeksanvuotiaana, eikä ilmennyt mitään komplikaatioita. Ihan yhtä lutunen oli leikkauksen jälkeen, kuin ennenkin! (ellei ihanampi :) Mielestäni ei ole syytä huoleen, koska koirasi on virkeä ja terve (eikä ole sydämessä vaivoja), ainakin itse leikkauttaisin, varsinkin kun kohtu on jo kerran tulehtunut! Kannattaa leikata, ennenkuin se tulehdus tulee uudestaan, silloin leikkausriski on jo huomattavan suuri...
Hintaa en osaa sanoa, on jo niin kauan kun leikattiin ja varmasti on hinnat jo niin paljon nousseet, että ei siitä tiedosta olisi edes hyötyä. Kannattaa soitella eläinlääkäreille ja kysyä hintatietoja, ne kun ovat paikkakunta- ja lääkärikohtaisiakin. - nadja
Meidän novascotian narttu leikattiin 9 vuotiaana. Koiralle todettiin vesikohtu ja koko kohtu poistettiin. Eläinlääkäri ei ennen leikkausta puhunut meille mitään riskeistä, piti olla ihan normi leikkaus. Kun sitten koiraa mentiin iltapäivällä kotiin hakemaan, kertoi eläinlääkäri että koirallamme oli leikkauksen aikana sydän pysähtynyt kaksi kertaa ja toisella kerralla ei meinattu saada takas käyntiin. Lääkäri uskoi tämän johtuvan ylipainosta ja vanhasta iästä. Loppu hyvin kaikki hyvin, koira eli 13 vuotiaaksi.
Mutta leikkauksen jälkeen koira rupesi vanhenemaan silmissä, karva alkoi harmaantua, silmät eivät loistaneet kuten ennen, iloisuus oli tipo tiessään... koira nukkui vaan päivästä toiseen. Uskon sen johtuvan tuosta vanhana tehdystä leikkauksesta, mutta en tietenkään ole varma.
Olen muutenkin kuullut, että monien vanhat koirat eivät ole leikkausta kestäneet, tai ovat muutaman vuoden leikkauksesta kuolleet. Mutta en tiedä sitten onko se leikkaus edes siihen vaikuttanut.
Jälkeenpäin olen usein miettinyt, että olisi ollut kauhea tilanne silloin aikanaan mennä hakemaan koiraa kotiin lääkäriltä, ja se olisi sanonut että koira kuoli leikkaukseen, eteenkään kun riskeistä lääkäri ei puhunut sanallakaan. Joten kysy riskit!! - me vaan
Nyt meiän tytöltä on kohtu pois ja samalla yksi nisäkasvain joka löytyi.Leikkaus meni hyvin,vaikka kesti n.2tuntia.Koira oli jo illalla ihan ok.Nyt vähän liiankin energinen,ku pitäis sänkyyn ja joka paikkaan päästä ja varottava ettei tikit repee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803