Miten teillä huolehditaan lasten alapesusta? Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja haluaisin, että molempien intiimihygieniasta tulisi huolehdittua. 5-vuotiaalla tytöllä on ollut myös intiimialueen tulehduksia, minkä vuoksi lääkäri on käskenyt pestä alapäätä lactacyd -pesuaineella, eikä pesu mielestäni 7-vuotiaalle pojallekaan pahaa tee.
Meillä käydään yleensä yhdessä saunassa ja pesulla ja siinä samalla olen sitten hoidellut myös alapesut. Vaikka pesu ei lapsia tunnukaan häiritsevän, tuntuu minusta silti hiukan oudolta pestä ja kosketella lasten alapäätä. Miten muissa perheissä tämä sinänsä tärkeä mutta hiukan hankala asia hoidetaan?
Lasten alapesu
29
9836
Vastaukset
- äiti myös
Mun mielestä asia ei ole hankala..vaan sen voi TEHDÄ hankalaksi.
Meillä on myös kaksi alle kouluikäistä lasta: tyttö ja poika.Molemmille tehdään alapesu käsisuihkulla wc:ssä yleensä minun (äidin) avustamana.
Olen tehnyt lapsille selväksi sen että sitten kun ovat isompia huolehtivat alapesusta joka ilta itse.
Kaameaa mielestäni jos jättää omien lastensa intiimi-hygienian hoitamatta oman arkailunsa takia.
Tietenkin on tehtävä lapsille selväksi ettei peppuun saa kukaan muu kuin äiti tai isi koskea.Tai sitten hoitotäti kun lapsi on käynyt kakalla hoitopaikassa.- mies
Kiinnostaisi tietää miten itselläsi oli vastaavan ikäisenä? Pesitkö pyllysi itse vai äiti ja isä? Itse ainakin olen pessyt itseni niin kauan kuin vain muistan! Kannattaisi kokeilla sanoa lapsillesi, että pesehän pylly ja pippeli/pimppi myös, eikä itse olla heti pesuhommia tekemässä...
Oppivat pian nykypäivänä niin yleiseen uusavuttomuuteen, että yläasteellakin pitää olla suurinpiirtein vielä pyllyä pyyhkimässä ja lusikoimassa ruokaa suuhun, kun ei ole tullut ikinä itse opeteltua. - äiti myös
mies kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää miten itselläsi oli vastaavan ikäisenä? Pesitkö pyllysi itse vai äiti ja isä? Itse ainakin olen pessyt itseni niin kauan kuin vain muistan! Kannattaisi kokeilla sanoa lapsillesi, että pesehän pylly ja pippeli/pimppi myös, eikä itse olla heti pesuhommia tekemässä...
Oppivat pian nykypäivänä niin yleiseen uusavuttomuuteen, että yläasteellakin pitää olla suurinpiirtein vielä pyllyä pyyhkimässä ja lusikoimassa ruokaa suuhun, kun ei ole tullut ikinä itse opeteltua.Tässä on nyt kahden eri äidin kommentit sekaisin:)
Minä en ole se joka kainostelee lastensa pesua...
Mitäs sitten jos tulee hautumia...kun lapsi ei osaakaan itse pestä?? Sanonko sitten että olisit pessyt paremmin...ehei..kyllä se vastuunsa on kannettava.
Meillä ainakin lapsen iho vaatii genitaalialueelta jatkuvaa seurantaa, hänellä on alueella vaiva joka vaatii välillä lääkerasvausta...en voi antaa 5 vuotialle kortisoli-purkkia käteen ja sanoa:hoida itse!!
Mitä ihmeen laiskuutta ja välimpitämättömyyttä TUO tuollainen on..???
Kyllä ne sitten oppii kun sen aika on!
Muuten....moniko 5 vuotias poika osaa tehdä jauhelihakastiketta??
Että se siitä uusavuttomuudesta!
Poika on taatusti tehnyt enemmän kotitöitä kun isänsä!! Varmasti pessyt vessanpöntönkin useammin kun isänsä koskaan!!!!! - mies
äiti myös kirjoitti:
Tässä on nyt kahden eri äidin kommentit sekaisin:)
Minä en ole se joka kainostelee lastensa pesua...
Mitäs sitten jos tulee hautumia...kun lapsi ei osaakaan itse pestä?? Sanonko sitten että olisit pessyt paremmin...ehei..kyllä se vastuunsa on kannettava.
Meillä ainakin lapsen iho vaatii genitaalialueelta jatkuvaa seurantaa, hänellä on alueella vaiva joka vaatii välillä lääkerasvausta...en voi antaa 5 vuotialle kortisoli-purkkia käteen ja sanoa:hoida itse!!
Mitä ihmeen laiskuutta ja välimpitämättömyyttä TUO tuollainen on..???
Kyllä ne sitten oppii kun sen aika on!
Muuten....moniko 5 vuotias poika osaa tehdä jauhelihakastiketta??
Että se siitä uusavuttomuudesta!
Poika on taatusti tehnyt enemmän kotitöitä kun isänsä!! Varmasti pessyt vessanpöntönkin useammin kun isänsä koskaan!!!!!OK :)
Mukavaa päivänjatkoa! - äiti myös
mies kirjoitti:
OK :)
Mukavaa päivänjatkoa!Samoin sinulle...mukavaa päivänjatkoa!!
- Anonyymi
Arkailu?
Seksistinen fobia tällä ihmisellä on. Ei kai kukaan normaalisti ajattele pesua mitenkään outona, pestäkkin pitää eikä se alapää ole mitenkään erikoinen asia ihmisillä, kaikilla se on olemassa
- kirsikka
neuroottinen siveydensipuli sinä olet? pitääkö olla pimeätä kun nussit?vai missä mennään?
sanot,että lapset ei pidä sitä minään mutta sun vauhtia varmaan saavat ongelmia- kaksosäiti
On se kummaa kun tällaisellakin palstalla kun pitäisi puhua lapsista, joku alkaa käyttämään nussimis-ilmaisuja. Siirryppä sinne erotiikkapalstalle. Siellä ne muutkin pervot ja pedofiilit viihtyvät!!!
- joku
Tää on asia mikä on hoidetava... Ja jos lapsi ei itse siihen kykene niin on pakko vanhempien auttaa... että sillai... hyvä että joku edes huolehtii...
- mr
Toimin ala-asteen opettajana ja vaarana on että lasten suusta tulee puppua pesun tiimoilta. Ei lapsen tarvitse sanoa kuin "Isi pesee aina minun pimppiä" niin on lastensuojeluviranomaiset tutkimassa sitä että onko pedofiili päässyt kouluun opettamaan.
Sen takia meidän perheessä pesuhommat on jätetty äidin harteille. Epäillys muustakin kuin lastenhoidosta voi viedä työpaikan.- Äijä
Ei mielestäni pitäisi olla mitenkään hankalaa lasten hoito ja siihen kuuluva intiimihygienian hoito.Olen neljän lapsen isä ja on lisäksi nyt myös kaksi kasvattilasta. Itse olen esikoulunopettaja eikä mielestäni ole mitään hankaluutta ilmennyt pylly pyykissä.Meidän isien ja äitien on vaan kasvettava lastemme mukana on siis kehitettävä itseään kasvavien lasten vanhempina.Olen aina osallistunut kotona omien lasten pyllynpesuun eikä ole edes tullut mieleenikään että se on iljettävää tai voisi olla asi jonka laittaa kyseenalaiseksi. Mutta todella hyvä ja rohkea aloitus keskusteluun. En näe sitäkään vaaraa että menettäisin työni pyllynpesun vuoksi kuka sen tekee ja opettaa jos ei me vanhemmat.Näen sen kypsymättömänä vanhempana joka ei uskalla ottaa vastuuta lapsen kasvattajana. Nyt joudun opettamaan kasvatti lasten (poika 11v.kun muutti meille ja nyt on jo 15v. ja tyttö oli 9v.nyt 10v.) intiimi hygieeniaa, on todella vaikea opettaa kun lapsi ei ole saanut oppetella iltapesua jokapäiväiseksi toiminnaksi heti pienestä lähtien. Minä valvon pojan pesut ja olen itse esimerkkinä että näin tekevät miehetjoka ilta, iltapesun. Vaimoni huolehtii taas tytön iltapesusta että se tulee tehtyä.Sanon että nämä ovat todella vaikeita tapauksia koska ei ole sitä johdon mukaista kasvatusta ja nyt sitten joudumme kuin tulilinjalle että saa sen arjen toimivaksi myös pyllynpesuineen hampaiden pesusta puhumattakkaan. Omat lapset oppivat kuin luonnostaan sen että isä tai äiti pesee pyllyn ja sitten hiljalleen kasvun ja kehityksen mukana siirtyy kuin huomaamatta oma aloitteisesti siihen että oppivat huolehtimaan puhtaudestaan itse.On tietenkin myös puhuttava asiasta avoimesti ja kerrottava sen tarkoitus ja sitä jatkuu aina lasten aikuisikään saakka. Omat bioloogiset lapset ovat jo aikuisia eikä ole ilmennyt mitään traumoja minulle sen kummemmin kuin heillekkään. Olisiko tämäkin jokin uusiavuttomuus,tai eikö ole niitä eväitä siellä elämän selkärepussa.Kuten huomaatte lapsi kasvaa mutta entä itse annatko mahdollisuutta itsellesi kasvaa ja kehittyä isänä ja äitinä,lue asiaan liittyvää kirjallisuutta ja keskustele tuttaviesi kanssa.Ei tarvitse pelätä lastensuojeluviranomaisia jos olet lapsestasi huolehtiva vanhempi ja kuka on sanonut että äidit ovat sen kummemmin sillä turvallisella puolella mitä tulee pedofiileihin tiedetäänhän että äitejäkin on sellaisia jotka käyttävät lastaan/lapsia hyväkseen. Anna hellyyttä lapselle, saat sitä monin kertaisesti takaisin lapsi kasvattaa sinua ja olet sen arvoinen.
- Taina
Äijä kirjoitti:
Ei mielestäni pitäisi olla mitenkään hankalaa lasten hoito ja siihen kuuluva intiimihygienian hoito.Olen neljän lapsen isä ja on lisäksi nyt myös kaksi kasvattilasta. Itse olen esikoulunopettaja eikä mielestäni ole mitään hankaluutta ilmennyt pylly pyykissä.Meidän isien ja äitien on vaan kasvettava lastemme mukana on siis kehitettävä itseään kasvavien lasten vanhempina.Olen aina osallistunut kotona omien lasten pyllynpesuun eikä ole edes tullut mieleenikään että se on iljettävää tai voisi olla asi jonka laittaa kyseenalaiseksi. Mutta todella hyvä ja rohkea aloitus keskusteluun. En näe sitäkään vaaraa että menettäisin työni pyllynpesun vuoksi kuka sen tekee ja opettaa jos ei me vanhemmat.Näen sen kypsymättömänä vanhempana joka ei uskalla ottaa vastuuta lapsen kasvattajana. Nyt joudun opettamaan kasvatti lasten (poika 11v.kun muutti meille ja nyt on jo 15v. ja tyttö oli 9v.nyt 10v.) intiimi hygieeniaa, on todella vaikea opettaa kun lapsi ei ole saanut oppetella iltapesua jokapäiväiseksi toiminnaksi heti pienestä lähtien. Minä valvon pojan pesut ja olen itse esimerkkinä että näin tekevät miehetjoka ilta, iltapesun. Vaimoni huolehtii taas tytön iltapesusta että se tulee tehtyä.Sanon että nämä ovat todella vaikeita tapauksia koska ei ole sitä johdon mukaista kasvatusta ja nyt sitten joudumme kuin tulilinjalle että saa sen arjen toimivaksi myös pyllynpesuineen hampaiden pesusta puhumattakkaan. Omat lapset oppivat kuin luonnostaan sen että isä tai äiti pesee pyllyn ja sitten hiljalleen kasvun ja kehityksen mukana siirtyy kuin huomaamatta oma aloitteisesti siihen että oppivat huolehtimaan puhtaudestaan itse.On tietenkin myös puhuttava asiasta avoimesti ja kerrottava sen tarkoitus ja sitä jatkuu aina lasten aikuisikään saakka. Omat bioloogiset lapset ovat jo aikuisia eikä ole ilmennyt mitään traumoja minulle sen kummemmin kuin heillekkään. Olisiko tämäkin jokin uusiavuttomuus,tai eikö ole niitä eväitä siellä elämän selkärepussa.Kuten huomaatte lapsi kasvaa mutta entä itse annatko mahdollisuutta itsellesi kasvaa ja kehittyä isänä ja äitinä,lue asiaan liittyvää kirjallisuutta ja keskustele tuttaviesi kanssa.Ei tarvitse pelätä lastensuojeluviranomaisia jos olet lapsestasi huolehtiva vanhempi ja kuka on sanonut että äidit ovat sen kummemmin sillä turvallisella puolella mitä tulee pedofiileihin tiedetäänhän että äitejäkin on sellaisia jotka käyttävät lastaan/lapsia hyväkseen. Anna hellyyttä lapselle, saat sitä monin kertaisesti takaisin lapsi kasvattaa sinua ja olet sen arvoinen.
Todella hyvä asiallinen viesti "äijältä". Kiitos siitä!
- Anonyymi
Taina kirjoitti:
Todella hyvä asiallinen viesti "äijältä". Kiitos siitä!
olen Tainan kanssa samaa mieltä että hyvä asiallinen viesti 'äijältä' kiitos siitä.
kiitos paljon 'äijä' asiallisesta viestistä
- noname
Jos seksuaalisuuteen liittyvät asiat on noin
vaikeita niin oletkohan ihan kypsä äidiksi.
Itse pesen pojan ( 1,5 v ) perseen ja kullin
ja samoin tekee lapsen äiti. No problem.
Varmaan seksuaalisuudesta tulee lapsellekin joten-
kin häpeiltävä asia, jos vanhemmat itse suhtautuu
asiaan noin. Tuo on kai nyt sellainen nk. sosiaali-
seen perimäään liittyvä ongelma. Varmaan sinunkin
vanhemmilla on ollu vaikeuksia suhtautua luon-
nollisesti seksuaalisuuteen. Toivottavasti tuo
vaikeutesi ei johdu jostain ikävämmästä.
En ole todellakaan kasvatuksen asiantuntija, mutta
eikös 7-vuotias pese jo ihan itse ??
Kun penskasi vähän kasvaa ne alkaa mm. runkkaamaan
ja sekin on AIVAN normaalia ja jos yrität väittää,
että et itse koskaan tee sellaista, valehtelet.
Jos se kullin koskettelu tuntuu vaikeelta, niin
arvelen ,että miehesi ei pahastu jos vähän harjoit-
telet hänen vehkeillään :-).- tytteli
Oon 17-vuotias tyttö, puolivuotiaan pojan äiti.
Pienenä vanhempani, varsinkin äiti oli todella häpeilevä kaikkeen intiimiin ja seksuaalisuuteen liittyen ja opetti mm. että kuukautisten alettua on jotenkin likainen ja viallinen.
Se kaikki arkailu jäi päähän...
Ja ei meille koskaan äiti, saati isä huolehtinut mistään alapesuista tms.
Arkailivat kai...
Myöhemmin, kun aloin kehittyä ja tulin murkkuikään, suhtauduin aivan kummallisesti kaikkiin seksijuttuihin.
Lintsasin useimmat alistukset, koska pelkäsin, että tapahtuisi jotain kamalaa, kun kuulisi sellaisia juttuja. Niin äitini oli jankuttanut.
En ollut oikeastaan koskaa uskaltanut koskea alapäähäni ja sitten aloin serustella viisitoistavuotiaana.
Ensimmäisestä suudelmastakin olin ihan hämilläni. Suostuin lopuksi sänkyyn poikaystäväni kanssa, koska rakastin häntä niin paljon, ja edelleen.
Sitten sattui niin, että kondomi repesi, joka huomattiin vasta, kun olin mennyt terveyden hoitajan luo, koska kuukautiseni olivat pahasti myöhässä.
En todellakaan tiennyt, että voisin olla raskaana.
Sain paljon valistusta ja ihmettelinkin miksi niin luonnollisia asioita ei oltu kotona koskaan käsitelty!
Nyt aion kasvattaa pojan ja itseni välille avoimen suhteen ja varmasti aion huolehtia alapesuista ja seksuaalivalistuksesta hyvin!
En todellakaan kadu, että sain pojan. Olen enemmänkin onnellinen, mitä vain olisi tapahtunut, koska olin niin tietämätön!
- Peseminenkö hankalaa???
En voi parhaalla tahdollanikaan uskoa lukemaani. Miten ihmeessä voi tällaiset asiat olla vaikeita. Jos lasten hoitaminen ja peseminen on vaikeaa on parempi hakea apua ihan ammattiauttajalta. Mitä merkillistä mielessäsi liikkuu kun lastasi peset. Itse olen kahden lapsen isä eikä moinen asia ole edes käväissyt mielessä. Lapsillemme on kerrottu miksi pitää pestä itsensä eikä asiassa sen kummallisempaa koukerointia ole tarvittu. Meillä lapset on pesty joka ilta ennen nukkumaan menoa. Joskus suihkussa, joskus vain alapesu muun kevyemmän pesun lisäksi. Jos mieli on niin ahdas ettei voi pestä lastaan, niin miten on oman hygieniasi laita. Herranen aika miten ihmiset voi olla kipeitä!!!!
- fani
Tervetuloa todellisuuteen...
Itse en ihmettele yhtään ketjun hämmentyneen aloittajan kirjoitusta, enkä myöskään sinun hyökkäävää kirjoitustasi. On aivan varmaa, että kun joku tietämätön/ taitamaton/ arka/ hidas kysyy palstalla mieltään kalvavaa asiaa, hänen kimppuunsa käydään surutta.
Eikö päivittelyn, nimittelyn ja pilkkaamisen sijaan kysyjiä voisi ihan oikeasti neuvoa?
Todellakin, aina välillä tuntuu siltä, että sekä kirjoittajat ja vastaajat ovat aivan jotain muuta kuin äitejä ja isiä (aikuisia)... - Peseminenkö hankalaa???
fani kirjoitti:
Itse en ihmettele yhtään ketjun hämmentyneen aloittajan kirjoitusta, enkä myöskään sinun hyökkäävää kirjoitustasi. On aivan varmaa, että kun joku tietämätön/ taitamaton/ arka/ hidas kysyy palstalla mieltään kalvavaa asiaa, hänen kimppuunsa käydään surutta.
Eikö päivittelyn, nimittelyn ja pilkkaamisen sijaan kysyjiä voisi ihan oikeasti neuvoa?
Todellakin, aina välillä tuntuu siltä, että sekä kirjoittajat ja vastaajat ovat aivan jotain muuta kuin äitejä ja isiä (aikuisia)...Jos äiti jolla on 5- ja 7-vuotiaat lapset kokee heidän pesemisensä tavalla tai toisella hankalaksi tai kiusalliseksi olisi todella parempi hakea apua muualta kuin netistä. Luulisi tuossa ajassa äitinä tottuneen tekemään lastensa kanssa jokapäiväiset asiat niitä sen tarkemmin edes miettimättä.
Äiti jolla on tuon ikäiset lapset ei saa olla lapsiin liittyvissä asioissa tietämätön/taitamaton/arka/hidas vaikka niin kirjoitit.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että täällä todellakin tuntuu olevan kirjoittajia, jotka eivät ole äitejä ja isiä - ainakaan aikuisia. Muuten heillä ei varmasti tällaisia ongelmia olisikaan! - iskä36
On se nyt saatana kun terve järki on kadonnut osalta vanhemmista kokonaan.
Kaikkea paskaa sitä kysytäänkin näillä palstoilla. - Näin_täällä
Peseminenkö hankalaa??? kirjoitti:
Jos äiti jolla on 5- ja 7-vuotiaat lapset kokee heidän pesemisensä tavalla tai toisella hankalaksi tai kiusalliseksi olisi todella parempi hakea apua muualta kuin netistä. Luulisi tuossa ajassa äitinä tottuneen tekemään lastensa kanssa jokapäiväiset asiat niitä sen tarkemmin edes miettimättä.
Äiti jolla on tuon ikäiset lapset ei saa olla lapsiin liittyvissä asioissa tietämätön/taitamaton/arka/hidas vaikka niin kirjoitit.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että täällä todellakin tuntuu olevan kirjoittajia, jotka eivät ole äitejä ja isiä - ainakaan aikuisia. Muuten heillä ei varmasti tällaisia ongelmia olisikaan!Ei se netissä kysyminen huono asia ole, kunhan muistaa suodattaa idioottimaisimmat vastaukset veks eikä ottaa niitä itseensä. On tällaiset asiat kuitenkin sellaisia, ettei oikein kehtaa naamatusten kysyä edes ammattilaiselta.
- Sabrina
Näin_täällä kirjoitti:
Ei se netissä kysyminen huono asia ole, kunhan muistaa suodattaa idioottimaisimmat vastaukset veks eikä ottaa niitä itseensä. On tällaiset asiat kuitenkin sellaisia, ettei oikein kehtaa naamatusten kysyä edes ammattilaiselta.
No kuulehhan... ammattilaiset ovat sitä varten, että ammattilaisilta voi kysyä kuin jättää kysymättä. Ennenminkin netissä kysymi en on huonompi asia, kun se kun kysyt naamatusten.:D
- Anonyymi
Tuollainen suhtautuminen on jonkinlainen seksuaalinen fobia kun ei osaa luonnollisesti
Edes toimintaa alapään pesua pienille lapsilleen .äehdottaisin että hakisi apua näihin asioihin.
Tottakai oma äiti pesee omat lapsensa ja alapää ei ole sen kummallisempi kun yläpäähän , se on jotain mitä meillä kaikilla on.
Lasten puhtaus juuri alapäästä on tärkeää ettei tule mitään tulehduksia - Anonyymi
fani kirjoitti:
Todellakin, aina välillä tuntuu siltä, että sekä kirjoittajat ja vastaajat ovat aivan jotain muuta kuin äitejä ja isiä (aikuisia)...Miten niin neuvoa, onhan tämä äiti sentään jo synnyttänyt kaksi lasta joten ei luulisi alapään asiat niin kovasti hämmentävän kun kaikki tietää miten lapsia hankitaan .
Tuntuu että tämäkin kirjoitus on provokaatio ainostaan.
- susa
joo meillä ainakin 5 vuotias tyttö pesee itse alapäänsä.. aamuisin ja iltaisin olen tosi tarkka tos pesu hommassa itseni kanssa...eikä ole tuottanut mitään ongelmaa
- Markisen
Joo tuntuu mustakin oudolta mennä koskemaan ja pesemään tytön tai pojan alapäätä tuntuu väärältä mutta ne ei pese sitä vielä itse tyttö on vaan 3 v ja poika 5v joten oon jutellu vaimolleni siitä ett tuntuu jotenkin väärältä ja vaimoni sanoi ett ymmärtää ja se sanoi ett se voi pestä niitten alapäät ja niin se tekee joskus jos se on poissa niin mun on pakko tehä niin sit tietysti teen
- Anonyymi
Robotti joka ottaa lasten alapäät haltuun
- Anonyymi
Miten oman lapsensa pesu voi tuntua väärältä mitenkään, sehän on maailman luonnollisin asia että omat muksut pestään .
Millaisia ajatuksia nämä ihmiset oikein hautovat mielessään kun normaali peseminen heistä on vaikeaa.
Ainut väärä tässä asiassa on kieroutunut suhtautuminen lasten alapäähän, lapset voi opettaa itse pesemään itsensä aika aikaisin , jos äiti on niin estoisen ihminen ettei omia tekeleitään voi pestä ilman seksistisiä ajatuksia
- Anonyymi
Ei tuollaiset asiat koskaan edes tullut mieleen kun omatoimisesti pieniä. Kai ne pestiin johonkin ikään asti, kunnes oppivat ihan itse pesemään.
Miten estoisen ihminen olet oikeastaan kun teet luonnollisesta asioista ongelman .
Onhan niitä,pesulappuja millä noi pestä myös jos se nyt jotenkin olis helpompi toimitus.
Itse en edes muista miten minua on pesty pienenä koska ne asiat ovat niin luonnollisia asioita ettei ne kosketa mitenkään negatiivisesti.- Anonyymi
Niinpä olet oikeassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579