Oon myymässä niinku asunto-osakettani, mutta OSAKEKIRJAT ovat kadonneet muutossa tai jossain. Nyt ostaja haluu osakekirjat viimestään keskiviikkoon mennessä eli mistä mä saan niinku uudet ja viralliset siihen mennessä!!!???
Osakekirjat
22
15630
Vastaukset
- Osakkeenomistaja
Pari varmistavaa kysymystä: onko teillä kaupat keskiviikkona, vai oletteko tehneet jo kaupat? Kuulostaa nimittäin vähän ihmeelliseltä touhulta/tilanteelta ilman taustatietoa. Ja onko sulla siis se tilanne että osake on kokonaan maksettu, ja alkuperäiset osakekirjat on todella sulla itselläs eikä esmes pankin holvissa asuntolainan vakuutena? Jos ne alkuperäiset on (oli) sulla itselläs, niin käänny isännöitsijän/asunto-osakeyhtiön puoleen. Tuskin kuitenkaan saat niitä keskiviikkoon mennessä, koska alkuperäiset yleensä painatetaan esmes Suomen Pankin setelipainossa tai jollain muulla vastaavalla virallisella taholla (en nyt muista tarkkaan miten tämä menee). Isännöitsijällä pitäisi kai olla kopiot niistä, eli saisit kai kopion kopiot, mutta ne ei kelpaa ostajan pankille jos ko. osake tulee hänelle lainanvakuudeksi (siis oletan nyt että olet myymässä sitä yksityiselle henkilölle etkä esmes yritykselle.)
- Jouni
Mutta ihmettelen naureskellen.
Asunto osakeen osakekirja nyt vain on sellainen paperi, jonka epäjärjestelmällisinkin henkilö pitää visusti tallessa. Periaatteessa osakekirjat kuitenkin ovat satojen tuhansien eurojen arvoisia papereita... En ymmärrä.
Sinänsä osakekirjan joutuminen vääriin käsiin ei tarkoita automaattisesti asunnon omistuksen siirtymistä uudelle omistajalle. Osakkeen siirto pitää ainakin kirjata isännöitsijällä. Kiinteistön kaupassa pitää kai selvitellä kauppaa jonkin viranomaisenkin kanssa. Kauppakirjoilla ja tiliotteilla voi aika hyvin osoittaa kenelle asunto kuuluu.
Etköhän saa isännöitsijän kautta uudet osakekirjat, kunhan jollain tavalla osoitat omistavasi asunnon. Minä ainakin isännöitsijänä olisin hyvin tarkkana, jos joku tulisi pyytämään uutta osakekirjaa "kadonneen" tilalle.
Ihmeellinen juttu. Kerro nyt ihmeessä kuinka osakekirjan voi kadottaa??- Epätoivoinen myyjä
Siis ostaja ei nimenomaan suostu tekemään kauppaa ennenkuin näkee alkuperäiset osakekirjat. Soitin isännöitsijälle ja hänen mielestään minun pitäisi pystyä todistamaan ettei osakekirjat ole esim. pankissa vakuutena. Enhän mä voi kaikista (suomalaisista) pankeista käydä hakemassa jotain paperia että osakekirjat ei oo niinku siellä tai jossakin muualla panttina. Lisäksi isänöitsijä sanoi että ei tiedä vastaavaa tapausta ja vaatii kyllä muutakin selvitystä. Pitänee kääntyä juristin puoleen heti ensi tilassa!
- tt
Epätoivoinen myyjä kirjoitti:
Siis ostaja ei nimenomaan suostu tekemään kauppaa ennenkuin näkee alkuperäiset osakekirjat. Soitin isännöitsijälle ja hänen mielestään minun pitäisi pystyä todistamaan ettei osakekirjat ole esim. pankissa vakuutena. Enhän mä voi kaikista (suomalaisista) pankeista käydä hakemassa jotain paperia että osakekirjat ei oo niinku siellä tai jossakin muualla panttina. Lisäksi isänöitsijä sanoi että ei tiedä vastaavaa tapausta ja vaatii kyllä muutakin selvitystä. Pitänee kääntyä juristin puoleen heti ensi tilassa!
Näin äkkiseltään kaikista kiinteistä omistuksita on syytä esittää rasitetoditus. Taitaa saada kihlakunnan oikeudesta. mutta siitä on hyvä jatkaa
- Jouni
Epätoivoinen myyjä kirjoitti:
Fiksu ostaja. Hänellehän vasta ongemia tulisi, jos alkuperäinen osakekirja myöhemmin ilmestyy jostain ja sen haltija (joku pankki) vaatii asuntoa omakseen.
Lakimiehen apu on varmastikin tarpeen. En ihan heti keksi keinoa, miten voisit todistaa, että osakekirjasi ei ole missään panttina. Helpointa varmaan olisi löytää osakekirja jostain.
Isännöitsijän ja ostajan kannalta aika olennainen ongelma on siinä, että he eivät voi millään tietää oletko esim. ottanut jostain lainaa, niin että asuntosi on vakuutena. (Ei välttämättä asuntolainaa)
Kannattaa varmaan miettiä hyvin huolellisesti mistä osakirja voisi löytyä. Oletko joskus ottanut lainaa, niin että asuntosi on/on ollut vakuutena? Onko sinulla pankissa tallelokeroa, jossa osakekirja voisi olla? Onko osakekirja voinut päätyä jonkun tuttavan tai sukulaisen luo? Onko se jäänyt johonkin kellari- tai vinttikomeroon tai varastoon? Saattaa olla helpompi osoittaa, että osakekirja on tuhoutunut esim. tulipalossa, kuin että se ei ole missään lainan vakuutena. - Varatuomari
Jouni kirjoitti:
Fiksu ostaja. Hänellehän vasta ongemia tulisi, jos alkuperäinen osakekirja myöhemmin ilmestyy jostain ja sen haltija (joku pankki) vaatii asuntoa omakseen.
Lakimiehen apu on varmastikin tarpeen. En ihan heti keksi keinoa, miten voisit todistaa, että osakekirjasi ei ole missään panttina. Helpointa varmaan olisi löytää osakekirja jostain.
Isännöitsijän ja ostajan kannalta aika olennainen ongelma on siinä, että he eivät voi millään tietää oletko esim. ottanut jostain lainaa, niin että asuntosi on vakuutena. (Ei välttämättä asuntolainaa)
Kannattaa varmaan miettiä hyvin huolellisesti mistä osakirja voisi löytyä. Oletko joskus ottanut lainaa, niin että asuntosi on/on ollut vakuutena? Onko sinulla pankissa tallelokeroa, jossa osakekirja voisi olla? Onko osakekirja voinut päätyä jonkun tuttavan tai sukulaisen luo? Onko se jäänyt johonkin kellari- tai vinttikomeroon tai varastoon? Saattaa olla helpompi osoittaa, että osakekirja on tuhoutunut esim. tulipalossa, kuin että se ei ole missään lainan vakuutena.Miten sinusta on joskus tullut asunto-osakkeiden omistaja? Jos olet ostanut asunto-osakkeet, olisi osakekirjaan tullut tehdä siirtomerkintä. Asunto-osakkeitahan ei voi luovuttaa edelleen ilman osakekirjaa, johon merkintä siirrosta tehdään. Kun tulit asunto-osakkeiden omistajaksi, olisi sinun pitänyt merkityttää itsesi osake- ja osakasrekisteriin, jota pitää isännöitsijä. Olet kai myyntitilanteessa esittänyt isännöitsijäntodistuksen mahdolliselle ostajalle. Siinä tulisi käydä ilmi kenen nimiin asunto-osakkeet on merkitty. Jos osakekirjaa ei löydy, pitää se kuolettaa käräjäoikeudessa. Aikaa siihen kulunee useita kuukausia.
- Teppo
Tämä asia olisi selvinnyt jo myyntitoimeksiantoa tehdessä. Kiinteistönvälittäjä selvittää tulevaa kauppaa varten aina, missä osakekirja on.
Minulla oli tapaus, jos osakekirja oli kadonnut. Osakekirjan kuolettaminen laitettiin vireille ja kaupat tehtiin! Tosin kauppakirjassa oli tiettyjä ehtoja.
Käytä ammattilaista älä tunaroi itse, se tulee kalliiksi!- apipoj2
Tehtiin tänään asuntokaupat suurimmalla kiinteistövälitysfirmalla.
Hauskuus tuli siinä ettei sitä osakekirjaa löytynytkään mistään myyjältä.
Kauppakirjaan tuli ehtoja iso kasa....
Lämmitä kesää kaikille - diibadaaba..
apipoj2 kirjoitti:
Lämmitä kesää kaikilleJos osakekirja on kadonnut (tai uudessa yhtiössä sitä ei vielä ole) niin voidaan kirjoittaa ihan A4:lle käypä väliaikaistodistus joka käy myös pankkiin lainan vakuudeksi. Uuden osakekirjan painaminen maksaa noin 200 euroa.
- blaa blaa blaaa
apipoj2 kirjoitti:
Lämmitä kesää kaikilleJostain syystä kaivettu esille 8 vuotta vanha ketju. Kuitenkin, lopputuloshan on se, että jos osakekirja on kadonnut, niin sen tilanne ei vain noin voida painattaa uutta. Se osakekirja on ensin asiakirjana kuoletettava, eli hakemus käräjäoikeudelle, kuulutus virallisessa lehdessä jne.
- 9+3
Voiko asuntokaupan kuitenkin tehdä vaikka osakekirjaa ei ole? Minulla myös nyt on sellainen tilanne että asunnon osakekirjaa ei löydy mistään ja kaupat pitäisi tehdä. Välittäjä on soitellut kaikki mahdolliset pankit läpi ja osakekirjaa ei ole löytynyt. Viimeisin tieto on se että talon rakennuttaneen firman pankki väittää lähettäneensä osakekirjan aikanaan kirjattuna kirjeenä minulle, mutta minä olen varma etten ole sitä saanut. Ja pankki kiistää, että kirje olisi palautettu heille. Eli käytännössä sitä paperia ei nyt sitten ole. On jo käyty läpi nuo kuolettamiset ym, mutta voiko asunnon nyt tässä vaiheessa kuitenkin myydä siitä huolimatta?
- erkki
Sehän on kokonaan ostajasta kiinni. Jos ostaja suostuu, niin estettä ei ole.
- Täti
Pankilla pitää olla tallessa lähetyksen lähetystunnus Sittenhän sen näkee, onko kirjattua kirjettä postitettu, onko se jäänyt matkalle, onko joku noutanut sen.
Pyydä pankkiasi tekemään lähetyksen tiedustelu, jos lähetys on tullut Itellaan, mutta ei sinulle. - Pankki Pantti
erkki kirjoitti:
Ostaja tuskin saa lainaa, jos osakekirjaa ei ole. Tietysti, jos ostaja ostaa käteisellä. Aikamoinen riski kuitenkin ostajalle, koska osakekirjalla osoitetaan omistajuus asuntoon.
- hankala änkyrä
Voi myydä, mutta käytännössä hankala löytää ostajaa joka suostuu tähän järjestelyyn. Riskit ovat melkoiset, sillä asuntohan on voitu jo myydä toiselle: myyjä lähtee Thaimaahan kaksi kauppahintaa mukanaan, yksi asunto jää sille ostajalle joka vilpittömässä mielessä saanut osakekirjan itselleen, toinen menetti kaiken.
- stidi
erkki kirjoitti:
Mutta jos ei suostu ? Näinhän avauksessa kirjoitettiin.....
- höpöheikki
Samoin kävi meikäläisille n.vuosi takaperin, osakekirjat teillä tietämättömillä. Äidin asunto myynnissä , ostaja löytyi ja halusi tehdä kaupat mahdollisemman pian. Sovittiin ostajan, perikunnan ja kaupanvahvistajan kesken että ostaja saa asua yhtiövastikkeen ja vesimaksun maksamalla siihen asti osakkeessa kunnes isännöitsijä hommaa osakekirjan ja päästään tekemään lopullinen kauppa. Vuosi on nyt kulunut ja osakekirja on edelleen vaiheessa. Isännöitsijä on vetkutellut asian kanssa . Aluksi puoleen vuoteen ei ollut tehnyt asian eteen mitään,. Vasta kun aloimme kysellä aikataulua hoksasi ilmeisesti toimia. Mutta vaikka käräjäoikeus suoritti asiansa suht sukkelaan, isännöitsija unohti lähettää paperit painoon...no tekevälle sattuu. Ja näköjään niillekin jotka ovat tekevinään. Pitkää vieteriä kysyy tämä isännöitsijä.
- osakaskas
Kimmo Tolvanen varmaankin?
- Utelias_tässä_tilantees
Mites kun on tilanne, Etta pankki on myöntänyt vakuudellisen lainan joka on jo maksettu ja käytetty tarkoitukseensa ja pyytää jälkikäteen asunto-osakekirjat postitettavaksi?
- Nolo123
Eihän se mikään vakuudellinen laina ole, jos kerran rahat on maksettu ilman vakuutta. Ilmeisesti lainalla on takaajat siihen asti, kunnes osakirja on saatu vakuudeksi.
- Utelias_tässätilanteessa
Nolo123 kirjoitti:
Eihän se mikään vakuudellinen laina ole, jos kerran rahat on maksettu ilman vakuutta. Ilmeisesti lainalla on takaajat siihen asti, kunnes osakirja on saatu vakuudeksi.
Ei ole takaajia. Ainoastaan isännöitsijän todistus on toimitettu. Onko pankki siis tehnyt mokan, kun on myöntänyt ja maksanut lainan tilille ennen kun on edes pyytänyt tuota asunto-osakekirjaa. Ja mikäli pankki pn tehnyt virheen, niin mitä oikeuksia/mahdollisuuksia/velvotteita tästä voi seurata?
- Anonyymi
Ottaisin yhteyttä siihen pankkiin, jossa ne ovat viimeksi olleet lainojen vakuutena. Ainakin Danske- pankista ne löytyivät, kun olen sen asiakas ja kun tein hakemuksen omistusoikeuden rekisteröimiseksi Maanmittaustoimistoon. Tulivat kirjattuna kirjeenä. Jos olet Dansken asiakas, niin puh. numero on 0200 2580.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251078Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759