138 ohitusta

Anonyymi-ap

JOPA 45 prosenttia suomalaisista ajaa kesällä ylinopeutta pääteillä, ilmenee Liikenne- ja viestintäviraston tiedoista.
Kun näin paljon ajaa ylinopeutta on se merkki siitä, että nopeusrajoitukset ovat turhan alhaisia.

138 ohitusta
Ajoimme nopeusrajoitusten mukaan Keski-Suomeen ja takaisin. Matkalla valkeni, miten kovaa suomalaiset kaahaavat säästä riippumatta.

Esa Juntunen HS
2:00
HÄVETTÄÄ. Houkutus liikennerikkomukseen on suuri, kun auton taakse pakkautuu jonoa. Takapuskuria hiillostavien joukossa on myös kaksi kuorma-autoa.

Häpeästä pääsisi helposti eroon painamalla kaasua. On pakko pitää maltti, sillä olen tarkoituksellisesti tientukkona Lusin lähellä Nelostiellä.

HETI alkuun pitää painottaa, että tämä ei ole tieteellinen koe. Emme kyttää mahdollista mittarivirhettä, sillä valtaosa autoilijoista ei tutki satelliittipaikannuksella vauhtiaan.

Tämä on siis tavallisen kuljettajan psykologinen koe. Autoksi valitaan vuoden ikäinen kansanauto Toyota Corolla katupölyn harmaana. Sen ei pitäisi provosoida liikenteessä muita kuljettajia.

Vauhtia pidetään yllä vakionopeudensäätimellä, joka jostain syystä jätättää tavoitenopeudesta tyhjilläkin suorilla. Siksi Corollaa paimennetaan pienellä pintakaasulla. Seilataan tavoitenopeuden rajoilla, yli ja ali, kuin lainkuuliaisuutta tavoitteleva sunnuntaikuski.

”Minä en ole ylinopeuksille muuta hyvää selitystä keksinyt kuin että tosi pitkään, varmaan jo vuosikymmeniä, ihmiset ovat ottaneet tavaksi ajaa ainakin viisi kilometriä tunnissa yli rajoitusten”, Rajamäki pohtii.

Tätä voi selittää mielikuva, että mittari näyttää aina väärin. Se luo liikenteeseen omituisen kierteen: kaikki ajavat kollektiivisen mututuntuman mukaan.

Pitkän auton ohitus laillisella vauhdilla tuntuu iäisyydeltä.
Tilastojen valossa kuljettajat eivät ole kehittyneet.

”Trendi on tosi staattinen. Talvisin talvikelit vaikuttavat, koska loskaisena talvena ylityksiä tulee vähemmän.”

HS:n testi tehdään talvirajoitusten ollessa vielä voimassa. Lumet sulavat, ja kesänopeusrajoituksia otetaan hiljalleen käyttöön. Siksi moni ajaa testipäivänä kuin olisi jo pitkä kuuma kesä.

ALOITETAAN Kehä III:n ja Heinolan väliseltä moottoritieosuudelta, jossa on testihetkellä vielä satasen rajoitus.

Puolipilvisenä perjantaiaamuna Toyotan ohittaa 64 autoa. Vaikka auton nopeusmittari heittäisi useamman kilometrin, niin käytännössä jokaisella ohittajalla on ”sakkovauhti”.

Herkin kaasujalka on isoista liittymistä tulevilla: ikään kuin taajamaruuhkien jälkeen on pakko ottaa kiinni kadonnutta aikaa moottoritiellä. Myös poliisipartio ohittaa Corollan – kahdesti.

Minäkin ohitan pari raskasta ajoneuvoa. Se on kiusallinen näytelmä, sillä pitkän auton ohitus laillisella vauhdilla tuntuu iäisyydeltä. Siinä ajassa takapeiliin pelmahtaa useita katumaastureita.

Kansainvälisen Baseline-liikennetutkimuksen mukaan suomalaiset ovat huonoja moottoritiennopeuksien noudattajia. Jonojen ulkopuolella ylinopeutta ajoi 55 prosenttia kuljettajista. Esimerkiksi Bulgariassa sama luku on 11 prosenttia.


MOOTTORITIEN loppuessa Lusin tienoolla käydään pudotuspeli: autot asemoivat paikkojaan ennen kaistojen vähenemistä kahteen.

Harva hoksaa tässä vaiheessa ohittaa HS:n harmitonta Corollaa, mutta pian he kaikki ovat sen perässä kahdeksankympin alueella. Se on tilastollisesti pääteiden kaahausherkin alue, sillä noin 60 prosenttia kuljettajista ajaa ylinopeutta.

Riikka Rajamäki tulkitsee, että tällä rajoitusalueella on enemmän autoja, jotka kykenevät ylinopeuksiin: raskasta liikennettä, peräkärryn kanssa ajavia ja niin edelleen. Moottoritienopeuksissa ne pysyttelevät nopeusrajoituksen laillisella puolella.

Onneksi Nelostie tarjoaa ohituskaistoja. Kiihdytän niillä auton rajoitusta kunnioittaen sataan kilometriin tunnissa. Se tuntuu epäreilulta, sillä osa aiemmin ohitusta kärkkyneistä luovuttaa.

Matkalla Vaajakoskelle ja takaisin kahdeksan autoa tekee ”perinteisen” ohituksen vastaantulevien kaistan kautta. Niistä seitsemän tapahtuu alueella, jossa sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa.

KAHDEKSAS ”perinteinen” ohittaja on hätäinen Volkswagen-kuljettaja, joka painaa satasen suoralla pitkästä letkasta ohitse. Syynä on Corollasta riippumaton jono Toivakassa, kun yksi farmariauto köröttelee poikkeuksellisen hitaasti.

Volkkarin ohitus on reissun vaarallisin havainto, joskin Hartolan lähellä kahdella Mercedes-Benzin omistajalla on myös henkeäsalpaava ohituskiire.

Ylipäänsä ohituksia tehtiin niillä automerkeillä, joita on muutenkin Suomessa paljon: Volkkareita, Mersuja ja Volvoja. Täyssähköautoja nähtiin testipäivänä vain kourallinen.


https://www.hs.fi/paivanlehti/13042024/art-2000010337816.html

42

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin sähöautot eivät ohittele, vaan säästävät pienen kapasiteettinsa akkuja. Moottoritiellä sähköauto usimmiten ajaa noin 100 km/h, vaikka nopeusrajoitus olisi 120 km/h.

      • Anonyymi

        Itse tulee ajettua i5sen kanssa kyl muista ohi ja kovempaa. Sitä varten on latureita kun tarvii lisää menomatkaa.
        Yleensä se 10-15 yli rajoituksen joka paikassa tapana mennä, enkä jää ajamaan jonoon.
        Merkki velvoittaa.


      • Anonyymi

        Moottoritiellä ei ole niin paljon haittaa hitaammista, koska vieressä kulkee toinen kaista, jonka kautta pääsee ohi. Jos on vain yksi kaista suuntaan, niin silloin alkaa olemaan merkitystä, jos toinen ajaa reippaasti hitaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritiellä ei ole niin paljon haittaa hitaammista, koska vieressä kulkee toinen kaista, jonka kautta pääsee ohi. Jos on vain yksi kaista suuntaan, niin silloin alkaa olemaan merkitystä, jos toinen ajaa reippaasti hitaammin.

        Moottoritiellä on haittaa hitaasti ajavista sähköautoista, koska ne ajavat vasenta kaistaa 100 km/h kurnuttaessaan ohitse jostakin rekasta. Poliisin pitäisi sakottaa hidastelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritiellä on haittaa hitaasti ajavista sähköautoista, koska ne ajavat vasenta kaistaa 100 km/h kurnuttaessaan ohitse jostakin rekasta. Poliisin pitäisi sakottaa hidastelusta.

        Moottoritiellä saa hitaammatkin ohittaa heitä vieläkin hitaammin ajavia. Mitään alinopeutta tai vähimmäisnopeutta ei ole säädetty asian suhteen.


      • Anonyymi

        Ei ole pakko ajaa suurinta sallittua. Kääntyvät etupyörät on jo keksitty,että ohikin pääsee,jos on kiireempi,mikä on kylläkin tehtyä.


      • Anonyymi

        Kyllä meidän "sähöauto" ohittelee, ja se onkin sähikäisellä helppoa päästä pois polttopaskan kärypilvestä ja ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakko ajaa suurinta sallittua. Kääntyvät etupyörät on jo keksitty,että ohikin pääsee,jos on kiireempi,mikä on kylläkin tehtyä.

        Pääseekö ohi, jos on jatkuva vastaantuleva liikenne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääseekö ohi, jos on jatkuva vastaantuleva liikenne?

        Älkää vastatko kyselijäpösilölle.


    • Anonyymi

      Eikö Tojotan vakkarilla pysty ajamaan suurinta sallittua nopeutta ?

      • Anonyymi

        Mittari säädetty näyttämään todellista nopeutta suurempaa nopeutta.
        Alitehoinen auto voisi muuten jäädä ostamatta koeajon jälkeen.

        Kaikki muut ajaa ylinopeutta...
        Rekatkin kaahaa hirveetä vauhtia....


      • Anonyymi

        Kysyy polkupyörä mies.


    • Anonyymi

      JUURI TE PAPUPURKILLA KYKKIVÄT AIHEUTATTE ONGELMIA MUTTA 76 TN JA ALLA KUOLEE JOTEN ANTAKAA TILAA TAI AJAKAA 4 NUMEROISIA TEITÄ JA HOTELLIT ON ASUMISEEN ETTEI MÖKKIVAUNUJA TARVII HINATA PAPUPURKILLA ESM SARKOLANMÄKI, KAUNISPÄÄ TUNTURI.

      • Anonyymi

        Niinpä, asuntovaunu perässä täytyy ohituskaistalla ryykätä ohi, kun alitehoiset
        rekat tumpuloivat edessä. Ilman vaunuja pyyhkäisen aina kerralla kolmesta
        rekasta ohitse. Tosin siinä palaa vanhalla automaatilla melkoisesti bensiiniä.


    • Anonyymi

      Osa meistä kulkijoista on töissä siellä sinun koealueellasi.
      Miltä itsestäsi tuntuu jos tulen purkittamaan työ/eläkepaikkasi ajankäyttöä.
      Me kaikki amatöörit siellä hurjastelemme. Sinä "ammattilainen" seuraat sivusta.
      Sähköautojako ei paljon näkynyt.
      Oma seurantani antaa tuloksen, että ajavat huomattavan paljon tasaisemmin ja joustavammin kuin sylinteriautot.
      Sähkärit ei pyöri vakkareittensa kanssa jaloissa mutta toisaalta liikkuvat kohteliaan sujuvasti.
      Nim. 48 vuotta liikenteessä 9/5!
      (Siis yhdeksän tuntia viidessä päivässä viikossa)

    • Anonyymi

      Tuo koe oli aivan tarkoituksellista provosointia. Artikkelin tekijä ei tarkastanut GPS:llä Corollan todellsta nopeutta, vaan tyytyi ajamaan Corollan oman mittarin mukaan, joka on tunnetusti melko optimistinen. Eli hän ajoi koko matkan reilusti alle rajoituksen, eikä siis ole mikään ihme, että ohituksia tuli paljon.
      Olen itsekin ajanut tuota tietä talvirajoitusten aikaan, nopeusrajoituksia noudattaen, eikä minulla ole koskaan tuollaista määrää ohittajia. Kännykän Navi näyttää todellisen nopeuden ja kun asettaa vakkarin sen mukaan, kulkee jono nätisti ja harva lähtee ohittelemaan, varsinkin, kun pätkä on miinoitettu kameratolpilla vähän väliä.

      • Anonyymi

        Juu on se tosi väärin ajaa sääntöjä noudattaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on se tosi väärin ajaa sääntöjä noudattaen.

        Tuollaisessa "tutkimusmatkassa" ei ole mitään järkeä, kun kaikki tietävät, että poliisiylijohtaja Taapero lähes ensi töikseen ilmoitti, että ylinopeutta saa ajaa 9 km/h.
        Vasta tätä suurempiin ylinopeuksiin poliisi puuttuu, jos viitsii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu on se tosi väärin ajaa sääntöjä noudattaen.

        Päin v**tua voi ajaa monella tavalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päin v**tua voi ajaa monella tavalla

        Sinähän sen tosiaan tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisessa "tutkimusmatkassa" ei ole mitään järkeä, kun kaikki tietävät, että poliisiylijohtaja Taapero lähes ensi töikseen ilmoitti, että ylinopeutta saa ajaa 9 km/h.
        Vasta tätä suurempiin ylinopeuksiin poliisi puuttuu, jos viitsii.

        Miksihän minulle sitten tuli postissa sakkolappu kun olin ajanut 80-alueella 87 km/h ?
        Nyt ajan sitten jatkossa virkavallan "pyynnöstä" korkeintaan mittari 87 km/h (oikea nopeus 82) 80 alueella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisessa "tutkimusmatkassa" ei ole mitään järkeä, kun kaikki tietävät, että poliisiylijohtaja Taapero lähes ensi töikseen ilmoitti, että ylinopeutta saa ajaa 9 km/h.
        Vasta tätä suurempiin ylinopeuksiin poliisi puuttuu, jos viitsii.

        Tässä kun 2500-3000km viikko ajaa niin sakkoraja näyttää olevan siinä missä mennään päiväsakoille. Eli 15-20 yli rajoituksen saa huoletta päästää menemään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän minulle sitten tuli postissa sakkolappu kun olin ajanut 80-alueella 87 km/h ?
        Nyt ajan sitten jatkossa virkavallan "pyynnöstä" korkeintaan mittari 87 km/h (oikea nopeus 82) 80 alueella...

        Olet ajanut 90km/h, jos sakossa lukee 87km/h.
        Sis. 3km/h kalibrointivaraa.

        Mittarisi on näyttänyt 90km/h + mittarivirhe,
        eli vajaa 100km/h todennäköisesti 80 alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän minulle sitten tuli postissa sakkolappu kun olin ajanut 80-alueella 87 km/h ?
        Nyt ajan sitten jatkossa virkavallan "pyynnöstä" korkeintaan mittari 87 km/h (oikea nopeus 82) 80 alueella...

        Hienoa, että otit opiksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ajanut 90km/h, jos sakossa lukee 87km/h.
        Sis. 3km/h kalibrointivaraa.

        Mittarisi on näyttänyt 90km/h mittarivirhe,
        eli vajaa 100km/h todennäköisesti 80 alueella.

        Kyse oli kaiketi siitä miten paljon nopeusrajoitusta saa/voi rikkoa ilman sakkoa, on mittari sitten näyttänyt mitä tahansa.
        Tuossa ylempänä toinen kertoo, että nopeusrajoituksen saa ylittää ylittää 9 km/h ja toinen valistaa 15-20 km/h ylitys olevan ihan ok.
        Mittarivirheistä puhumisen voisi nykyään jo lopettaa, (ennen GPS, Navia, yms. mahdollinen mittarivirhe olikin oma, usein pelkästään mielipiteisiin perustuva "tieteenalansa"). virheet on kaikkien kuljettajien tiedossa, siis niillä joita asia yhtään kiinnostaa, ne joita asia ei kiinnosta on heidän oma asiansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli kaiketi siitä miten paljon nopeusrajoitusta saa/voi rikkoa ilman sakkoa, on mittari sitten näyttänyt mitä tahansa.
        Tuossa ylempänä toinen kertoo, että nopeusrajoituksen saa ylittää ylittää 9 km/h ja toinen valistaa 15-20 km/h ylitys olevan ihan ok.
        Mittarivirheistä puhumisen voisi nykyään jo lopettaa, (ennen GPS, Navia, yms. mahdollinen mittarivirhe olikin oma, usein pelkästään mielipiteisiin perustuva "tieteenalansa"). virheet on kaikkien kuljettajien tiedossa, siis niillä joita asia yhtään kiinnostaa, ne joita asia ei kiinnosta on heidän oma asiansa.

        Jokainen tietysti kantaa vastuun omista ratkaisuistaan, ja jos saa sakot, tai siis liikennevirhemaksun, kun ajaa ylinopeutta jota luuli sallituksi, niin se on seuraus omasta ratkaisusta. Niiden omia ratkaisujaan toteutettavien olisi syytä muistaa, että monet muut ovat päättäneet ajaa pippeli sääntöjen mukaan, eikä heillä ole minkäänlaista velvollisuutta mahdollistaa niitä muiden omia ratkaisuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli kaiketi siitä miten paljon nopeusrajoitusta saa/voi rikkoa ilman sakkoa, on mittari sitten näyttänyt mitä tahansa.
        Tuossa ylempänä toinen kertoo, että nopeusrajoituksen saa ylittää ylittää 9 km/h ja toinen valistaa 15-20 km/h ylitys olevan ihan ok.
        Mittarivirheistä puhumisen voisi nykyään jo lopettaa, (ennen GPS, Navia, yms. mahdollinen mittarivirhe olikin oma, usein pelkästään mielipiteisiin perustuva "tieteenalansa"). virheet on kaikkien kuljettajien tiedossa, siis niillä joita asia yhtään kiinnostaa, ne joita asia ei kiinnosta on heidän oma asiansa.

        Nopeusmittari on vain epätarkka mittari.

        Lasku tulee nopeuden perusteella, ei mittarin.

        Nykylinjauksen mukaan 100€ liikennevirhemaksu tulee 7kmh ylityksestä. Mittauslukemasta vähennetään vielä 3kmh, koska tutkassa voi olla kalibrointivirheitä.

        Poliisi voi halutessaan kirjoittaa myös sakkoja, mutta tuo on peruskuvio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusmittari on vain epätarkka mittari.

        Lasku tulee nopeuden perusteella, ei mittarin.

        Nykylinjauksen mukaan 100€ liikennevirhemaksu tulee 7kmh ylityksestä. Mittauslukemasta vähennetään vielä 3kmh, koska tutkassa voi olla kalibrointivirheitä.

        Poliisi voi halutessaan kirjoittaa myös sakkoja, mutta tuo on peruskuvio.

        Niinpä, noiden 04-14 09:27:25 ja 04-14 21:29:44 neuvoihin ei kannata luottaa.
        Tuurilla voi vältellä tutkatuksi tulemista, ehkä pitkäänkin, mutta se ettei jää kiinni ei tarkoita lain muuttuneen.
        Voisihan vaikkapa väittää 80 alueella 160 olevan ihan ok, kun ei kerran ole sakkoa tullut..


      • Anonyymi

        Pippeliaddikti löysi taas himojensa kohteen. Siellä onkin kiva ilta vietetty rillit huurussa ja toinen käsi jossain ihan muualla kuin näppiksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pippeliaddikti löysi taas himojensa kohteen. Siellä onkin kiva ilta vietetty rillit huurussa ja toinen käsi jossain ihan muualla kuin näppiksellä.

        Eikö suomi24:llä ole joku oma palsta pippeli-jutuille?
        Tämä osio olisi liikennejuttuja varten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö suomi24:llä ole joku oma palsta pippeli-jutuille?
        Tämä osio olisi liikennejuttuja varten...

        Näin aina, kerro tuo myös tuolle ano 2024-04-15 09:06:59 kirjoittajalle, kun tuo poikkeava joka ainoassa kommentissaan esittelee tuota poikkeavuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pippeliaddikti löysi taas himojensa kohteen. Siellä onkin kiva ilta vietetty rillit huurussa ja toinen käsi jossain ihan muualla kuin näppiksellä.

        Sinulla meni pahasti sekaisin tuo, että kenelle vastauksesi osoitit. Oikea osoite mielipiteellesi on ano 2024-04-15 09:06:59


    • Anonyymi

      Joka auto kulkee 100km/h tyhjäkäynnillä melkein,että onhan se alhainen nopeus.

      • Anonyymi

        Sillähän ei ole mitään merkitystä. Nopeusrajoitus kertoo maksiminopeuden, vaikka alla olisi minkälainen laite tahansa.


    • Anonyymi

      A ja B kuskit siellä ohittelee sekä hölmöilee virkavallan mielestä.

      • Anonyymi

        Mitä ovat A ja B kuskit? Sellaiset, jotka ovat menossa paikasta A paikkaan B?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ovat A ja B kuskit? Sellaiset, jotka ovat menossa paikasta A paikkaan B?

        Kyselijäpösilö kyselee taas hulluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö kyselee taas hulluja.

        Saatko kysymyksistä näppylöitä, vai mikä ahdistaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatko kysymyksistä näppylöitä, vai mikä ahdistaa?

        Älä kyselijäpösilö hermostu.


    • Anonyymi

      Pienimunaiselle tosimiehelle auto ja sen suuri nopeus on kova juttu, koska pieni katkarapunsa ei kovetu edes homolehtien avulla.

    • Anonyymi

      "Autoksi valitaan vuoden ikäinen kansanauto Toyota Corolla katupölyn harmaana. Sen ei pitäisi provosoida liikenteessä muita kuljettajia."

      Tollanen haiseva kääkkälavetti vetämässä letkaa 10 km/h alinopeudella just ketuttaa eniten. Ja noita corollanpaskoja on tien tukkeena aina.

    • Anonyymi

      Tutkikohan kukaan montako sekuntia nuo ohittelija voittivat ohitteluillaan?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5841
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2017
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1775
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe