osastonsihteeri

tyttönen

Hei!

Kertokaapa minulle osastonsihteerin työstä. Koulutus/työnkuva

13

2408

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Os.sihteeri

Voisit lukea myös vanhoja tekstejä.

Koulutusvaatimuksena on tradenomi/merkonomi.
      Työnkuva on monenkirjava riippuen siitä, missä osastolla/pkl:lla olet työssä. Työ on kiireistä ja stressaavaa, palkkakaan ei mairitteleva. Itselläni on palkka noin 1800€/kk. Periaatteessa karkeasti voisi sanoa, että kaikki mikä on paperityötä, kuuluu sihteerille. Potilaan osastolle kutsumisesta kotiutuspapereihin saakka. Väliin siis kaikki labrapyynnöt, rtg-pyynnöt, decursukset, ajanvaraukset, kaikki mahdollinen on sihteerin työtä.
      Mutta jos mukava yksikkö sattuu kohdalle, on sairaalatyö ihan hauskaakin.
      Itse olen tyytyväinen työhöni enkä vaihtaisi muuhun ammattiin.

• Kohta eläköitymisiässä

osastonsihteerin työstä niin hanki merkonomin koulutus. Sillä saat jo jalan oven väliin. Koko ajanhan kaikki koulutusvaatimukset lisääntyy alalla kuin alalla, meilläkin se tradenomin tutkinto olisi tietysti hieno juttu. Palkkaus kohentuu ja työn arvostus lisääntyy koulutuksen myötä. Edellä kirjoitettu työnkuva on tosiaan noin, elikkä olet pkl:lla tai osastolla, niin työnkuva on erilainen. Ja eri osastoillakin voi työnkuva olla hyvinkin erilainen.

Mielenkiintoista kyllä on ja kaikki päivät ovat erilaisia. Kaikenlaisia ihmiskohtaloita saa kuulla ja yhdessä joskus potilaiden kanssa itketään ja nauretaan suruja ja murheita sekä ilon kyyneleitäkin. Eli sydäntä täytyy olla mukana tässä työssä. Itse olen päässyt työskentelemään todella mielenkiintoisella poliklinikalla, jossa olen paljon potilaiden kanssa tekemisissä.

Toivotan Sinulle onnea ammatinvalinnassasi, oli se sitten mikä hyvänsä.

• minä

Lähihoitaja, joka on suorittanut asiakaspalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelman? Kelpuutetaanko noihin hommiin?

• lähihoitsu

Mielestäni voisit päästä yksityiselle puolelle esim. lääkärin sihteeriksi kirjoitat siis saneluita jne. ja hoidat siinä samassa potilas ajanvarausta. eli työnkuva on sihteerin/hoitajan sekoitus :)

• Ninni
        lähihoitsu kirjoitti:

Mielestäni voisit päästä yksityiselle puolelle esim. lääkärin sihteeriksi kirjoitat siis saneluita jne. ja hoidat siinä samassa potilas ajanvarausta. eli työnkuva on sihteerin/hoitajan sekoitus :)

Lähihoitajan koulutuksella voit työskennellä osastonsihteerinä missä sektorilla vain, sairaaloissa, terveysasemilla, yksityisellä. Itse asiassa olisi hyvä olla työ lähihoitajan koulutus koska merkonomit ym.ei saa koulutuksessaan tietoa hoitoalasta ja hoidon tarpeen arvioinnista, mitä osastonsihteeri tarvitsee usein työssään.

• Alalla 20 vuotta
        Ninni kirjoitti:

Lähihoitajan koulutuksella voit työskennellä osastonsihteerinä missä sektorilla vain, sairaaloissa, terveysasemilla, yksityisellä. Itse asiassa olisi hyvä olla työ lähihoitajan koulutus koska merkonomit ym.ei saa koulutuksessaan tietoa hoitoalasta ja hoidon tarpeen arvioinnista, mitä osastonsihteeri tarvitsee usein työssään.

emävale. Lähihoitajan koulutuksella ei ainakaan meidän sairaalassamme pääse osastonsihteeriksi. Ja hoitajan koulutuksella ei tee yhtään mitään meidän työssä, tai sanotaanko että eihän se haitaksi ole, mutta ei välttämätönkään. Todellakaan. Kyllä se on sairaalassa sairaanhoitaja, joka hoitotyön arvioinnit ym. tekee. Lähihoitajat pysykööt vanhus, vammais- ym. työssä, johon ovat koulutuksen saaneet. Ja sihteerit ovat toimistoalan ammattilaisia, eivätkä hoitajia.

Toivon, ettet vastaisuudessa mene puhumaan asiasta, mistä et ole ottanut selvää.

• Ninni
        Alalla 20 vuotta kirjoitti:

emävale. Lähihoitajan koulutuksella ei ainakaan meidän sairaalassamme pääse osastonsihteeriksi. Ja hoitajan koulutuksella ei tee yhtään mitään meidän työssä, tai sanotaanko että eihän se haitaksi ole, mutta ei välttämätönkään. Todellakaan. Kyllä se on sairaalassa sairaanhoitaja, joka hoitotyön arvioinnit ym. tekee. Lähihoitajat pysykööt vanhus, vammais- ym. työssä, johon ovat koulutuksen saaneet. Ja sihteerit ovat toimistoalan ammattilaisia, eivätkä hoitajia.

Toivon, ettet vastaisuudessa mene puhumaan asiasta, mistä et ole ottanut selvää.

Olin juuri keväällä ennen valmistumistani työharjoittelussa Suomen suurimmassa sairaalassa Meilahdessa, jossa pelkästään sillä yhdellä osastolla oli 3 Lähihoitajan/asiakaspalvelu ja tietohallinta-linjan käynyttä osastonsihteeriä, ja muilla osastoilla PALJON lisää, kun olivat saman koulunkin käyneet kuin minä. Niin että tarkistapa itse tietosi! ja kyllä minulla ainakin on ollut hoitoalan opinnoista hyötyä kun potilaat kyselee tutkimuksista yms. niin eipä niistä merkonomit paljon tiedä-ennenkuin omaavat vuosien työkokemuksen!

• huh huh
        Alalla 20 vuotta kirjoitti:

Otapa asioista selvää! Lähihoitajat nimenomaan sijoittuvat osastosihteerin työhön. Koulutusohjelman nimi on asiakaspalvelu ja tietohallinto, joka on yksi lähihoitajakoulutuksen suuntaavista opinnoista. Ei se näköjään aina auta, vaikka olisinkin ollut 20v alalla.

• meikäläinen
        Ninni kirjoitti:

Olin juuri keväällä ennen valmistumistani työharjoittelussa Suomen suurimmassa sairaalassa Meilahdessa, jossa pelkästään sillä yhdellä osastolla oli 3 Lähihoitajan/asiakaspalvelu ja tietohallinta-linjan käynyttä osastonsihteeriä, ja muilla osastoilla PALJON lisää, kun olivat saman koulunkin käyneet kuin minä. Niin että tarkistapa itse tietosi! ja kyllä minulla ainakin on ollut hoitoalan opinnoista hyötyä kun potilaat kyselee tutkimuksista yms. niin eipä niistä merkonomit paljon tiedä-ennenkuin omaavat vuosien työkokemuksen!

Kerrotko työnkuvastasi? Oletko suorittanut asiakaspalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelman?
        Mihin muuhun voisi sijoittua tuon suuntaavan jälkeen töihin, onko osastonsihteerin hommat ainoita?

• Ninni
        meikäläinen kirjoitti:

Kerrotko työnkuvastasi? Oletko suorittanut asiakaspalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelman?
        Mihin muuhun voisi sijoittua tuon suuntaavan jälkeen töihin, onko osastonsihteerin hommat ainoita?

Olen suorittanut ko.suuntautumisen ja tällä hetkellä olen vastaanotonhoitajana työterveyshuollossa ja olen viihtynyt erinomaisesti. Luokaltani on ihmisiä mennyt töihin sanelunpurkuun, osastonsihteereiksi eri sairaaloihin, 3 meni työterveyshuoltoihin ja osa terveysaseman vastaanottoon. Niin että turha kenenkään sanoa, että tällä koulutuksella ei töitä saa! pyh! Edelliseltä kurssilta oli joku tyttö mennyt töihin Kelaan ja sosiaalivirastossakin on kuulema tämän koulutuksen saaneita. Antaa hyvät valmiudet myös sosiaalipuolen joihinkin tehtäviin, sillä meillä ainakin toinen työharjoittelupaikka oli "sosiaalikentän" paikka. mitäs muuta keksisin kertoa!?

• hoitsu myös
        huh huh kirjoitti:

Otapa asioista selvää! Lähihoitajat nimenomaan sijoittuvat osastosihteerin työhön. Koulutusohjelman nimi on asiakaspalvelu ja tietohallinto, joka on yksi lähihoitajakoulutuksen suuntaavista opinnoista. Ei se näköjään aina auta, vaikka olisinkin ollut 20v alalla.

toimin lääkärin sihteerinä/avustajana yksityisellä klinikalla...merkonomin koulutuksella ei työhön pääse, koska kauttani hoituu myöskin ajanvaraus siis tarvitaan tietoa sairauksista, hoitoon ohjaamisesta, lääkityksestä jne....ei sen puoleen jos ei hallitse toimistopuolen töitä ei myöskään kyseistä työtä voi tehdä - siihen kuuluu mm. sanelujen purkamista
        ja ennen kaikkea vuorovaikutustaitoja :)

• kouluun päässyt
        hoitsu myös kirjoitti:

toimin lääkärin sihteerinä/avustajana yksityisellä klinikalla...merkonomin koulutuksella ei työhön pääse, koska kauttani hoituu myöskin ajanvaraus siis tarvitaan tietoa sairauksista, hoitoon ohjaamisesta, lääkityksestä jne....ei sen puoleen jos ei hallitse toimistopuolen töitä ei myöskään kyseistä työtä voi tehdä - siihen kuuluu mm. sanelujen purkamista
        ja ennen kaikkea vuorovaikutustaitoja :)

Kiitos nämä jutut kannustavat aloittamaan koulutukseni joka alkaa syksyllä...
        Viimeisetkin epäröinnit karisi ja olen todella innoissani.
        Lähihoitajan koulutus onkin siitä hyvä että voi vaihtaa näin kätevästi alaa .... hoiturista tie vaikka minne .. vaikkapa lääkäriksi asti. Ja ennenkuin saikut parahtaa niin tietty ensin saikuksi ja siitä muuntokoulutuksella eteenpäin ; )) Ei ole todellakaan pakko jäädä parjatuksi lähäriksi...

• minä

Heippa tamperelaiset!
      Mihin olette tämän suuntaavan jälkeen työllistyneet tampereen alueeella?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79